PDA

Bekijk Volledige Versie : advies gevraagd



i love israel
17-01-03, 23:58
ik heb vanavond een tijd zitten denken of ik het volgende aan vooral de marokkanen hier kon voorleggen. ik doe het toch maar in de hoop dat ik echt serieuze antwoorden zal krijgen.

het gaat om het volgende:

mijn dochter heeft een vriendin. dit meisje is 14 jaar. niet joods, mocht dat belangrijk zijn voor de beeldvorming.

dit meisje word sinds een aantal dagen lastig gevallen door een groepje marokkaanse jongens. of ze ze voor die tijd al kende is mij niet bekend.

1 van die jongens heeft een vervelende opmerking tegen haar gemaakt over haar ouders. dat snap ik al niet, aangezien ouders heilig zijn. vervolgens heeft dit meisje een opmerking terug gemaakt over zijn ouders.

hij probeerde haar daarop aan te vallen en zij wilde hem tegen de schenen schoppen maar raakte hem op een gevoelige plaats. op zich natuurlijk heel vervelend.

de jongens zijn weggegaan maar hebben haar aan het einde van de schooldag opgewacht. de betreffende jongen heeft haar in haar gezicht geslagen, met gevolg dikke lip en tand door haar lip.

nu vandaag heeft hij haar weer belaagd en een mes tegen de keel gehouden. hij heeft gedreigd haar op te zoeken en te blijven volgen en haar op een voor hem goed moment af te maken.

zij durft het niet aan haar ouders te vertellen omdat ze bang is voor de reactie van haar vader. naar de politie kan ze niet want ze is minderjarig. je kunt alleen maar aangifte doen wanneer er een meerderjarig persoon bij je is.

is er iets wat ze aan deze jongen zou kunnen zeggen, of wat ze zou kunnen doen waardoor deze jongen en zijn vrienden haar met rust zullen laten?

mijn dochter wil hem wel ff een lesje leren, maar ik heb haar gezegd uit de buurt te blijven. ben er namelijk bang voor dat wanneer zij zouden merken dat zij joods is ze haar zullen grijpen.

ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven.

lennart
18-01-03, 00:02
Met een leraar gaan praten?

ps. hoe heeft ze dan de tand door de lip verklaard bij haar vader?

Mark
18-01-03, 00:06
Sorry ILI ik heb geen advies, hoe ik het aan zou pakken zou in jouw situatie wel eens verkeerd kunnen uitpakken in de gevaarlijke grote stad...

Wel vind ik het aardig om op te merken dat DIT de reden voor de hele integratiediscussie is in Nederland...........

i love israel
18-01-03, 00:11
ze heeft het verhaal aan haar mentor verteld maar die zegt niets te kunnen doen.

aan haar ouders heeft ze gezegd te zijn gevallen.

Zwarte Schaap
18-01-03, 00:24
Als het een bekende van haar is, dan weet ze ook wel waar hij woont. Ga met haar mee naar zijn ouders en leg ze het voorval uit. Vooralsnog vind ik het onverstandig als een meid met een mes wordt bedreigd en dat haar ouders niet op de hoogte zijn. Ik ben voorstander dat ouders moeten weten welke angsten hun kind doormaakt, zou je haar hier niet bij kunnen helpen?

Als het allemaal niet helpt , moet jij maar met met haar naar het politiebureau.

Maar wie weet zit het verhaal ingewikkelder in elkaar dat haar ouders het niet mogen weten. Mischien is er een andere verhaal die ze jou niet kunnen vertellen.

HijabiLady
18-01-03, 01:09
Wat erg zeg!

Vreselijk als ik zulke verhalen lees.

Ja wat kun je daar nou tegen doen.
Is er nergens een sterke neef, kennis of weet ik veel die even met ze kan gaan praten? Want met zulke mensen kun je met woorden niet zo veel bereiken over het algemeen, intimidatie is het enige waar ze van onder de indruk zijn.
Aan de andere kant weet ik niet of dat nou zo verstandig is want dan kan het uit de hand gaat lopen.
Ik zou toch maar aangifte gaan doen bij de politie. Kun jij dan niet met haar meegaan? En waarom weten haar ouders er niks van? Misschien kun je met haar ouders gaan praten. Het is misschien ook een idee om met de ouders van de daders te praten, want die zijn vaak niet op de hoogte van de dingen die hun kroost allemaal uitvreten.

En wat zou ze kunnen zeggen? Tja. Marokkanen zijn doorgaans een beetje gevoelig als je ze op hun mannelijkheid aanspreekt. Ik bedoel met een paar jongens een meisje van 14 lastigvallen is niet erg heldhaftig. Maar of daarop spelen verstandig is, weet ik ook niet,want daar kunnen ze nogal woest op reageren.
Sja moeilijk, moeilijk om dat op afstand te beoordelen.
Overigens kun je ze ook aanspreken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. En hun verantwoordelijkheid als moslims. Ik denk niet dat ze erg gevoelig voor zullen zijn, want dit soort types hebben over het algemeen schijt aan alles, maar je kan het altijd proberen. De beeldvorming is al zo neagtief, willen ze dat nou weer opnieuw bevestigen?????

gaypride
18-01-03, 01:17
Geplaatst door i love israel
naar de politie kan ze niet want ze is minderjarig. je kunt alleen maar aangifte doen wanneer er een meerderjarig persoon bij je is.



als je meerderjarig bent dan weet je wat je te doen staat ... !

:student:
Gp

Simon
18-01-03, 09:25
De oplossing van Zwarte Schaap lijkt mij ook het beste. Waar ik mij over verbaas is echter dat de mentor op school zegt niks te kunnen doen. Als een leerling met een mes wordt bedreigd is dat wel degelijk een zaak van de school en ik zou daarom ook overwegen het schoolhoofd te benaderen. Verder moeten haar ouders het uiteraard ook weten.

Simon

i love israel
18-01-03, 09:36
heel erg bdankt voor jullie reacties.

schaap of er meer aan de hand is, geen idee. dit is het verhaal zoals ik het kreeg.

ik vind het ook verschrikkelijk onvestandig dat haar ouders van niets weten. temeer omdat als er wat gebeurt deze mensen voor de rest van hun leven met een schuldgevoel rondlopen.

maar aan de andere kant denk ik dat dit meisje het niet voor niets niet verteld, en bang is voor de reactie van haar vader naar die knul toe. het zal je toch niet gebeuren dat zo een vader even het recht in eigen handen gaat nemen.

was het mijn dochter geweest dan had ik direct aangifte gedaan.

hijabilady dat idee van die neef ofzo lijkt me erg goed. zal dat eens voorstellen aan mijn dochter. officieel mag ik het namelijk ook niet weten. dus ik kan niet rechtstreeks met dat meisje praten.

de jongen in kwestie en zijn vrienden zijn allemaal rond de 16 en zitten voor zover ik het heb begrepen niet op dezelfde school.

in ieder geval heel erg bedankt, en ik houd jullie op de hoogte.

Simon
18-01-03, 09:44
Geplaatst door i love israel
ik vind het ook verschrikkelijk onvestandig dat haar ouders van niets weten. temeer omdat als er wat gebeurt deze mensen voor de rest van hun leven met een schuldgevoel rondlopen.


Jij niet? Die ouders weten van niks. Jij nu wel dus je kan hen op de hoogte brengen. Dat je officieel van niks weet vind ik toch van minder groot belang als het om bedreiging met messen gaat.

Simon

i love israel
18-01-03, 09:51
Geplaatst door Simon
Jij niet? Die ouders weten van niks. Jij nu wel dus je kan hen op de hoogte brengen. Dat je officieel van niks weet vind ik toch van minder groot belang als het om bedreiging met messen gaat.

Simon

ja natuurlijk wel. in principe heb je gelijk. ik ga vanmiddag nog een keer met mijn dochter praten.

Simon
18-01-03, 10:09
Geplaatst door i love israel
ja natuurlijk wel. in principe heb je gelijk. ik ga vanmiddag nog een keer met mijn dochter praten.

Heel goed. Ik heb er onder de douche nog even over nagedacht: Je kan dit niet in hun handen laten. Dat is een te grote verantwoordelijkheid voor meisjes van die leeftijd.

Succes,

Simon

i love israel
18-01-03, 12:57
Geplaatst door Simon
Heel goed. Ik heb er onder de douche nog even over nagedacht: Je kan dit niet in hun handen laten. Dat is een te grote verantwoordelijkheid voor meisjes van die leeftijd.

Succes,

Simon

ja in principe heb je gelijk. maar dan kom je weer op een ander punt terecht, het vertrouwen van mijn dchter dat ze het me verteld heeft.

stel dat dit van haar vriendin niet mocht, dan ga ik het vertrouwen van mijn dochter beschamen. ik blijf het heel moeilijk vinden.

De Rode Roos
18-01-03, 13:07
ILI, als er iets met dat meisje gebeurd dan ben jij verantwoordelijk. Ik zou haar ouders opbellen of haar zelf meenemen naar de politie om aangifte te doen.

Weet je wie die jongens zijn trouwens? De namen, waar ze wonen?

Is dit trouwens de "Marokkaanse manier" om met meisjes te flirten? :mad:

Simon
18-01-03, 13:14
Geplaatst door i love israel
ja in principe heb je gelijk. maar dan kom je weer op een ander punt terecht, het vertrouwen van mijn dchter dat ze het me verteld heeft.

stel dat dit van haar vriendin niet mocht, dan ga ik het vertrouwen van mijn dochter beschamen. ik blijf het heel moeilijk vinden.

Ja daarom moet je eerst met je dochter praten. Ik denk dat ze het wel begrijpt en ook niet voor niks naar je toegekomen is.

Simon

i love israel
18-01-03, 13:18
nee rode roos ik heb geen idee wie die jongens zijn.

en zelf met haar aangifte gaan doen is ook latig aangezien zij dan direct haar ouders zullen bellen. en terecht.

De Rode Roos
18-01-03, 13:24
Geplaatst door i love israel
nee rode roos ik heb geen idee wie die jongens zijn.

en zelf met haar aangifte gaan doen is ook latig aangezien zij dan direct haar ouders zullen bellen. en terecht.

Vraag je dochter of ze bij jullie thuis willen komen. Ga dan een gesprek met haar aan. Dit lijkt me goed voor het meisje, maar het is ook verstandig om die jongens tijdig bij te sturen, voordat zij vervallen in criminaliteit, voor zover dat nog niet is gebeurd...

Als het langer duurt, dan wordt z'on meisje depressief, angstig en durft ze niet meer naar school. Dan verknalt ze het op school en school heb je toch nodig om het ver te schoppen in de maatschappij.

sil
18-01-03, 16:28
Ik ben het met rode roos en Simon eens,Praat eerst eens met de meiden,en dan kun je misschien samen met hun naar de ouders van de vriendin gaan.Dan is ze misschien niet bang om het te vertellen.
Ik hoop dat het allemaal snel opgelost is,want dit is angstig voor hun.

groetjes

Donna
18-01-03, 20:49
Geplaatst door splijtstof
ILI geef mij alle info over deze bruinepest ik wil hun namen en nicknames,de wijk waar ze wonen liever de straat en huis nummer
wat ongeveer hun leeftijd is met hoevelen zij zijn hun priciese signalement,op welke school ze zitten alle info is welkom,
dan ga ik er persoonlijk op af en trap ze naar de K(a)nker.

ik weet zeker dat ze haar nooit meer zullen lastig vallen.

probeer de 06 van die vriendin van je dochter op mijn PB mail te sturen
dn neem ik wel contact op met haar.


want de bruinepest kan je alleen met splijtstof verdelgen.


Grappig, ik wilde net hetzelfde gaan opschrijven.

Wat is de naam van de school? Waar is de school? Splijtstof en ik en vast nog wel wat mensen gaan erheen. Zo'n reactie zou ik ook hebben ja.

Wat een zieke gast dat hij een meisje slaat en met een mes bedreigt.

Ik snap helemaal niks van die mentor, dat hij zegt dat hij niks kan doen. Is dat ook de mentor van je dochter Ili? Want zo'n gast moet gewoon ontslagen worden. Als die jongens ook op die school zitten is het natuurlijk idioot dat de leraren nu weten dat die gozer een mes bij zich draagt en dat ze toch zeggen niets te kunnen doen.

De school kan zelf aangifte doen trouwens, van verboden wapenbezit. En hem van de school trappen en een straatverbod vragen.

Maar vooralsnog denk ik dat hij gewoon even hier langs moet komen, die jongen. CC, Mulan en ik en de rest van de NVDD babes takbieren hem heel langzaam en heel pijnlijk met een stanley mesje. Niemand hoeft het te weten, die gozer houdt zijn bek wel want die schaamt zich dan natuurlijk dood.

GroteWolf
18-01-03, 21:11
Vreselijk.Schijnbaar aan de orde van de dag. Helaas denk ik dat je het in principe alleen maar erger kunt maken: Die jochies zijn vaak erg trots en willen zich altijd wreken (en dan zijn ze altijd met veel tegen 1).
Bovendien weten ze dat ze alles kunnen maken want in de cel gaan ze toch niet. Dus aangifte doen heeft geen zin. Geweld gebruiken eigenlijk ook niet, want je kunt dat meisje ook niet dag en nacht bewaken en ze pakken haar dan weer terug.
Hoe erg het ook is, in deze tijden zou ik haar willen adviseren zich gedeist te houden. Hopelijk laten ze haar dan met rust.

Maar dat Takbieren gun ik het kl0tejong wel. En zijn laffe vriendjes.

Orakel
18-01-03, 21:24
Je pakt die jongen via zijn ouders. Maak hen bewust van en verantwoordelijk voor het gedrag van hun zoon. Deze laatste zal dan de laatste keer zijn ouders voor schut gezet hebben en gezichtsverlies toegebracht hebben, omdat die daarna als een bok op de haverkist zullen zitten.
Ouders benaderen kan via school, politie, Advies en Meldpunt Kindermishandeling, buurt- en jongerenwerk, of door de ouders van het meisje zelf.
Wat deze laatsten betreft en m.n. vader: deze moet zich ernstig afvragen hoe het komt dat zijn dochter uit angst dingen voor hem verzwijgt en wat dat betekent voor zijn zicht op haar ontwikkeling.
Kinderen moeten te allen tijde bij hun ouders terecht kunnen, wat ze ook uitgespookt hebben of wat hen ook overkomen is. Als dat primaire vertrouwen voor kinderen afwezig is......
Ja. Wat je ook doet, de eerste stap is er voor te zorgen is dat vader (al dan niet ogenschijnlijk) rustig en beheerst naar zijn dochter luistert.

Donna
18-01-03, 21:29
Tsja.......


Ik denk dat je het advies van Orakel maar moet volgen Ili.

Alhoewel mijn aanbod van langzaam en pijnlijk takbieren alsnog staat. ;)

Dutchguy
18-01-03, 22:57
ILI,

Ik heb je verhaal gelezen en kreeg kippevel. Ik denk zou ook niet weten wat ik in dit soort situaties zou moeten doen. Ik walg alleen van een mentor die zijn handen hier van aftrekt.
Ik hoop dat je een goede beslissing kunt nemen, het lijkt me in ieder geval dat er iets moet gebeuren.

Sorry dat ik je niet kan helpen maar ik wil je in ieder geval laten weten dat ik meeleef.

i love israel
22-01-03, 10:37
update:

ze heeft het aan haar ouders verteld. de jongen blijkt de buurvrouw ook bedreigt te hebben en er is aangifte gedaan bij de politie.

i love israel
22-01-03, 10:43
ja ben er ook bang voor.

ik weet nu eindelijk ok de aanleiding van het geheel.

dit meisje heeft ruzie gehad met een paar kleine jongentjes. al een tijdje terug. en nu kwam de grote broer even verhaal halen.

Simon
22-01-03, 10:59
Geplaatst door i love israel
update:

ze heeft het aan haar ouders verteld. de jongen blijkt de buurvrouw ook bedreigt te hebben en er is aangifte gedaan bij de politie.

Oh goed dat er aangifte is gedaan en het aan haar ouders is verteld !!! Ook een opluchting voor jou lijkt mij.

Simon

Ashfoura
22-01-03, 23:21
Ik heb het begin van deze tread doorgelezen, maar toen er ruzie werd getrapt door jonge marokkanen heb ik het maar even overgeslagen, het is niet constructief.

Ik geloof dat de tread serieus is en zie niet in waarom er niet serieus op gereageerd zou kunnen worden. De beschreven situatie klink logisch en die goser is blijkbaar een teringlijertje, toevallig van Marokkaanse afkomst. Vooral in die leeftijdsgroep had hij van elke afkomst kunnen zijn, jongens van die leeftijd zijn nou eenmaal vaak irritant. Ze zijn bezig hun man-zijn te ontwikkelen en sommigen kunnen dat (vaak door pchycho-sociale omstandigheden) niet aan.

Er zijn een aantal goede suggesties gedaan;

Nodig de meiden beide bij je thuis uit en overleg samen hoe jullie het beste kunnen aanpakken.

En vervolgens een advies van Orakel:

Je pakt die jongen via zijn ouders. Maak hen bewust van en verantwoordelijk voor het gedrag van hun zoon.

Verder heeft mijn Arabische partner mij lang geleden eens gezegd dat als ik lastig gevallen werd op straat door Arabieren of andere allochtonen met eenzelfde soort achtergrond ik dan moet zeggen: "hoe zou je het vinden als iemand zo tegen jouw zus of moeder zou doen?". Familie is bij hen heel belangrijk en het idee dat iemand zo tegen hun moeder (staat superhoog aangeschreven) of zus zou doen is voor de eer ondragelijk. Maar het kan zijn dat dit laatste advies niet meer geldt voor tweede-generatie jongeren, mijn partner is 1e generatie.

Verder denk ik dat de meiden niet de hele waarheid aan je hebben verteld. Probeer daar nog even wat verder in te graven.

Succes met het oplossen van het probleem, ik hoop dat die jongen gestraft wordt en er zelf ook iets van leert voor de toekomst.

Marsipulami
22-01-03, 23:27
Geplaatst door i love israel
ik heb vanavond een tijd zitten denken of ik het volgende aan vooral de marokkanen hier kon voorleggen. ik doe het toch maar in de hoop dat ik echt serieuze antwoorden zal krijgen.

het gaat om het volgende:

mijn dochter heeft een vriendin. dit meisje is 14 jaar. niet joods, mocht dat belangrijk zijn voor de beeldvorming.

dit meisje word sinds een aantal dagen lastig gevallen door een groepje marokkaanse jongens. of ze ze voor die tijd al kende is mij niet bekend.

1 van die jongens heeft een vervelende opmerking tegen haar gemaakt over haar ouders. dat snap ik al niet, aangezien ouders heilig zijn. vervolgens heeft dit meisje een opmerking terug gemaakt over zijn ouders.

hij probeerde haar daarop aan te vallen en zij wilde hem tegen de schenen schoppen maar raakte hem op een gevoelige plaats. op zich natuurlijk heel vervelend.

de jongens zijn weggegaan maar hebben haar aan het einde van de schooldag opgewacht. de betreffende jongen heeft haar in haar gezicht geslagen, met gevolg dikke lip en tand door haar lip.

nu vandaag heeft hij haar weer belaagd en een mes tegen de keel gehouden. hij heeft gedreigd haar op te zoeken en te blijven volgen en haar op een voor hem goed moment af te maken.

zij durft het niet aan haar ouders te vertellen omdat ze bang is voor de reactie van haar vader. naar de politie kan ze niet want ze is minderjarig. je kunt alleen maar aangifte doen wanneer er een meerderjarig persoon bij je is.

is er iets wat ze aan deze jongen zou kunnen zeggen, of wat ze zou kunnen doen waardoor deze jongen en zijn vrienden haar met rust zullen laten?

mijn dochter wil hem wel ff een lesje leren, maar ik heb haar gezegd uit de buurt te blijven. ben er namelijk bang voor dat wanneer zij zouden merken dat zij joods is ze haar zullen grijpen.

ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven.

Dit vind ik wel een erg triest verhaal. Ik heb geen goede raad voor het slachtoffer van deze brutale houding wel t.a.v. de dader. Ik persoonlijk zou met die Marokkaanse jongen gaan praten en hem confronteren met zijn gedrag en vervolgens zou ik ook met de ouders van die Marokkaanse jongen gaan praten. Ik denk dat zowel die jongen als de ouders zich ten diepste schamen om hetgeen is gebeurd. Zoals meestal richten de zwakken in de samenleving hun onvermogen en frustaties op de nog zwakkeren. Ik heb wel medelijden met mensen die slachtoffer zijn van agressie, ik heb echter nog meer medelijden met de ziekelijke houding van mensen die er plezier aan beleven om anderen te laten lijden. :(

i love israel
23-01-03, 08:52
Ik geloof dat de tread serieus is en zie niet in waarom er niet serieus op gereageerd zou kunnen worden. De beschreven situatie klink logisch en die goser is blijkbaar een teringlijertje, toevallig van Marokkaanse afkomst. Vooral in die leeftijdsgroep had hij van elke afkomst kunnen zijn, jongens van die leeftijd zijn nou eenmaal vaak irritant. Ze zijn bezig hun man-zijn te ontwikkelen en sommigen kunnen dat (vaak door pchycho-sociale omstandigheden) niet aan.

daar heb je helemaal gelijk in. het had een jongen van iedere afkomst kunnen zijn. maar in dit geval was het een marrokaan. en dat is de reden dat ik het hier heb geplaatst. er word zo vaak gezegd dat er cultuur verschillen zijn tusen nederlanders en marokkanen. kijk aangifte kan altijd, maar als je het op een andere manier kunt oplossen is dat vele malen beter. ook voor die jongen. niemand is uiteindelijk gebaat bij het feit dat hij bekend is bij de politie.

maar als er iets is wat je kunt zeggen tegen zo en jongen waardoor hij stopt kun je verder alle narigheid omzeilen.


Verder heeft mijn Arabische partner mij lang geleden eens gezegd dat als ik lastig gevallen werd op straat door Arabieren of andere allochtonen met eenzelfde soort achtergrond ik dan moet zeggen: "hoe zou je het vinden als iemand zo tegen jouw zus of moeder zou doen?". Familie is bij hen heel belangrijk en het idee dat iemand zo tegen hun moeder (staat superhoog aangeschreven) of zus zou doen is voor de eer ondragelijk. Maar het kan zijn dat dit laatste advies niet meer geldt voor tweede-generatie jongeren, mijn partner is 1e generatie.

zou dit in dit geval ook nog opgaan? deze jongen is als eerste gaan schelden over de ouders van dit meisje.


Verder denk ik dat de meiden niet de hele waarheid aan je hebben verteld. Probeer daar nog even wat verder in te graven.

k heb inmidels met het meisje zelf gepraat en har gevraagd wat de aanleiding is geweest. kon me namelijk niet voorstellen dat deze jongen zomaar uit het niets haar is gaan uitschelden.

het blijkt dat dit meisje eerder ruzie heeft gehad met een groep kleinere jongens. deze jongen is de grotere broer van 1 van hun. die kwam kennelijk verhaal halen.

alleen wat er in die ruzie is gezegd of gedaan krijg ik nog steeds niet helder. maar wat er ook is gezegd, niets rechtvaardigt het feit dat hij een mes tegen haar keel heeft gedrukt.


Succes met het oplossen van het probleem, ik hoop dat die jongen gestraft wordt en er zelf ook iets van leert voor de toekomst.

dank je wel. voor zover ik weet loopt er nu een aangifte. we zullen zien. als ik er weer meer over hoor zal ik het zeker melden.