PDA

Bekijk Volledige Versie : Banaan mogelijk over 10 jaar uitgestorven



Mark
18-01-03, 07:16
Expert: Bananas could disappear in 10 years
Friday, January 17, 2003 Posted: 6:26 AM EST (1126 GMT)

LONDON, England (Reuters) -- It is one of the world's favorite fruits, but the banana hasn't had sex in years and its days may be numbered.

Without scientific help the sterile, seedless fruit could disappear with 10 years, according to a Belgian plant pathologist.

Emile Frison, the head of the International Network for the Improvement of Banana and Plantain in Montpellier, France, said the fruit lacks the genetic diversity to fight off diseases and pests that are plaguing banana plantations and only biotechnology and genetic manipulation may be able to save it.

"Frison sees it as the only hope for the banana," New Scientist said Wednesday.

Without assistance banana production could drop and mark the beginning of the end of the fruit.

"We may even see the extinction of the banana as both a lifesaver for hungry and impoverished Africans and as the most popular product on the world's supermarket shelves," the magazine added.

Bron: www.cnn.com




neeeeeeeeeee en ze zijn zo vrolijk :(

:wohaa: :wohaa: :wohaa:

Joesoef
18-01-03, 07:32
Geplaatst door Mark
Expert: Bananas could disappear in 10 years
Friday, January 17, 2003 Posted: 6:26 AM EST (1126 GMT)

LONDON, England (Reuters) -- It is one of the world's favorite fruits, but the banana hasn't had sex in years and its days may be numbered.

Without scientific help the sterile, seedless fruit could disappear with 10 years, according to a Belgian plant pathologist.



Nix aan de hand dus :knipoog:

Simon
18-01-03, 09:02
Zal wel een staaltje propaganda zijn om ons aan de genetisch gemodificeerde banaan te krijgen. Genetische modificatie wordt de wereld steeds meer opgedrongen. Bijvoorbeeld: alle graan die de USA als voedselhulp verstuurd is genetisch gemodificeerd en wordt om die reden in sommige landen geweigerd.

Simon

Mark
18-01-03, 09:21
Hmmm ik heb een tijd terug een mooie documentaie gezien over genetisch gemanipuleerd voedsel en de anti-propoganda die vanuit Europa wordt gevoerd hiertegen.

De ethische discussies over genetisch gemanipuleerd voedsel zal nog wel even doorgaan aan de rijkelijk bedeelde tafels van Nederland terwijl oogsten blijven mislukken in Afrika.

Onnatuurlijk he dat gemanipuleerde spul? De mens is zijn "natuurlijke" stadium allang voorbij alleen hebben we het nog niet door. Het is puur een gevoelskwestie die nog vele hongerende mensen het leven gaat kosten. En ik weet dat mrz enz nog vele artikelen kunnen publiceren over verschrikkelijke rampen die ons te wachten staan als we dit voedsel eten. Alle innovatie wordt wantrouwend ontvangen....... In een trein die harder dan 80 kilometer per uur rijdt kun je immers ook niet ademen........

Simon
18-01-03, 09:41
Geplaatst door Mark
De ethische discussies over genetisch gemanipuleerd voedsel zal nog wel even doorgaan aan de rijkelijk bedeelde tafels van Nederland terwijl oogsten blijven mislukken in Afrika.


In Afrika wordt voedselhulp ook vaak geweigerd als het om genetisch gemodificeerd graan gaat. Ik vind dat geen keuze tegen de vooruitgang. Het gaat om vrij recente ontwikkelingen en de gevolgen op lange termijn zijn nog onvoldoende bekend. Waarom zou een land niet de vrijheid mogen hebben zelf te belissen of ze dat graan binnenlaat?

Simon

Mark
18-01-03, 09:50
Geplaatst door Simon
In Afrika wordt voedselhulp ook vaak geweigerd als het om genetisch gemodificeerd graan gaat. Ik vind dat geen keuze tegen de vooruitgang. Het gaat om vrij recente ontwikkelingen en de gevolgen op lange termijn zijn nog onvoldoende bekend. Waarom zou een land niet de vrijheid mogen hebben zelf te belissen of ze dat graan binnenlaat?

Simon

Die keuze is uiteraard geheel van aan de Afrikanen zelf. Maar ik weet niet of de mensen zelf die kans maken op de hongersdood voedsel zullen weigeren dat zelfs veilig genoeg is om door de Amerikaanse bevolking zelf gegeten te worden. Ik heb het idee dat de keuze voor hen wordt gemaakt, ook al kost hun dat het leven.

Als je echt principieel bent dan zul je een leven lang moeten onderzoeken of het lange termijn effecten heeft. En wie gaat het dan testen? Als zieke mensen hier al graag nieuwe middelen testen dan denk ik dat de keuze van hongerende Afrikanen niet daarvan zal afwijken. Uiteraard moeten deze middelen eerst worden goedgekeurd voor consuptie, ook voor Amerikanen. Om de hongersnood te misbruiken voor gratis proefpersonen kan absoluut niet. Maar ik heb niet het idee dat dit nu aan de gang is. Er is een lobby in de EU die mensen opzettelijk bang probeert te maken tegen gen voedsel, met als slachtoffers OA de derde wereld.

Simon
18-01-03, 10:40
Geplaatst door Mark
Er is een lobby in de EU die mensen opzettelijk bang probeert te maken tegen gen voedsel, met als slachtoffers OA de derde wereld.

Ja en anderen zeggen dat er een lobby is die mensen aan het genetisch gemodificeerd voedsel willen krijgen. In de USA is het maar een klein percentage van het graan dat gemodificeerd is terwijl bij hun voedselhulp vrijwel alles gemodificeerd is. Verder als je het toelaat in je milieu dan kom je er nooit meer vanaf. Als het zich mixt met locaal natuurlijk graan dan heb je geen natuurlijk graan meer. Met andere woorden, er is geen weg terug. In een BBC documentaire die ik zag zeiden vertegenwoordigers van afrikaanse landen juist waarom zouden wij moeten accepteren wat de europeanen weigeren? De Amerikanen moeten ons dit niet opdringen.

Simon

lennart
18-01-03, 13:28
Die keuze is uiteraard geheel van aan de Afrikanen zelf. Maar ik weet niet of de mensen zelf die kans maken op de hongersdood voedsel zullen weigeren dat zelfs veilig genoeg is om door de Amerikaanse bevolking zelf gegeten te worden. Ik heb het idee dat de keuze voor hen wordt gemaakt, ook al kost hun dat het leven.


Het is een feit dat de Amerikanen alleen gemodificeerd voedselhulp aanbieden aan deze landen. Als landen dit voedels weigeren, krijgen ze geen aanbod van niet gemodificeerd voedsel.

Joesoef
18-01-03, 13:37
Ik heb uit geheime bronnen vernomen dat ze in Israel bezig zijn met genetisch gemanipuleerde moslims. :hihi:

Tomas
18-01-03, 15:12
Geplaatst door Joesoef
Ik heb uit geheime bronnen vernomen dat ze in Israel bezig zijn met genetisch gemanipuleerde moslims. :hihi:

Niks geheims aan. Die prikt hier gewoon.

Verder geloof ik ook niet dat Afrika voedselhulp weigert tijdens een hongersnood, maar de genmodificatie aangrijpt om net als Europa z'n grenzen te sluiten voor eigenmarktverpestende producten.

Ook begreip ik neit goed hoe makkelijk mensen de termen natuurlijk en niet-natuurlijk kunnen hanteren. Ik begrijp het verschil zelf in ieder geval niet. Het klinkt mij altijd een beetje in de oren dat wij mensen buiten de natuur staan, als goden. Ik heb zelf die ervaring niet zo...

Mark
20-01-03, 05:29
Geplaatst door Simon
Ja en anderen zeggen dat er een lobby is die mensen aan het genetisch gemodificeerd voedsel willen krijgen. In de USA is het maar een klein percentage van het graan dat gemodificeerd is terwijl bij hun voedselhulp vrijwel alles gemodificeerd is. Verder als je het toelaat in je milieu dan kom je er nooit meer vanaf. Als het zich mixt met locaal natuurlijk graan dan heb je geen natuurlijk graan meer. Met andere woorden, er is geen weg terug. In een BBC documentaire die ik zag zeiden vertegenwoordigers van afrikaanse landen juist waarom zouden wij moeten accepteren wat de europeanen weigeren? De Amerikanen moeten ons dit niet opdringen.
Simon

Ik vind het beleid van Europa tegenover deze producten ook verkeerd. Door middel van deze modificaties kun je oogsten sterk verbeteren en gezonder, goedkoper voedsel aanbieden. Mogelijk kan graan worden aangepast zodat het in de droge jaren in Afrika niet sterft.

Dit lijken mij allemaal uitstekende initiatieven. Indien blijkt dat dit spul goed is moeten we onze angsten maar eens overboord zetten.

Dat het natuurlijke graan wordt aangetast klopt volgens mij ook niet helemaal. Wel kan "onnatuurlijk" graan op andere gebieden groeien. Of het zich kan voortplanten met normaal graan weet ik niet, maar dat is vast te voorkomen.

Wat Tomas zegt is ook waar, dit is geen plastic voedsel of iets dergelijks. We eten hier geen electronica! In veel gevallen is ons huidige voedsel door traditionele landbouwtechnieken als zeer sterk gemodificeerd ten opzichte van de producten die je in de natuur zou zien. Die sinaassappels die je in de winkel koopt zijn gewoon oranje geverfd... Dat er nu nog meer modificaties worden toegepast met een nieuwe techniek is ook niet beangstigend maar juist mogelijk een fantastische uitkomst voor de mensheid.