PDA

Bekijk Volledige Versie : Malcolm X over integratie



Malcolm_X
18-01-03, 21:38
"It’s just like when you’ve got some coffee that’s too black, which means it’s too strong. What do you do? You integrate it with cream, you make it weak. But if you pour too much cream in it, you won’t even know you ever had coffee. It used to be hot, it becomes cool. It used to be strong, it becomes weak. It used to wake you up, now it puts you to sleep."
"Message to the Grass Roots," speech, Nov. 1963, Detroit (published in Malcolm X Speaks, ch. 1, 1965).

gaypride
18-01-03, 21:53
Geplaatst door Malcolm_X
"It’s just like when you’ve got some coffee that’s too black, which means it’s too strong. What do you do? You integrate it with cream, you make it weak. But if you pour too much cream in it, you won’t even know you ever had coffee. It used to be hot, it becomes cool. It used to be strong, it becomes weak. It used to wake you up, now it puts you to sleep."
"Message to the Grass Roots," speech, Nov. 1963, Detroit (published in Malcolm X Speaks, ch. 1, 1965).

maar van te sterke koffie kan je het aan je maag en aan je hart krijgen
:rolleyes:
Gp

Malcolm_X
18-01-03, 21:57
It’s just like when you’ve got some coffee that’s too black, which means it’s too strong. What do you do? You integrate it with cream, you make it weak.


daarom staat er ook dat je het wat moet mengen met melk. Maar niet te veel anders wordt het te zwak etc.

Simon
18-01-03, 22:01
Geplaatst door Malcolm_X
"It’s just like when you’ve got some coffee that’s too black, which means it’s too strong. What do you do? You integrate it with cream, you make it weak. But if you pour too much cream in it, you won’t even know you ever had coffee. It used to be hot, it becomes cool. It used to be strong, it becomes weak. It used to wake you up, now it puts you to sleep."
"Message to the Grass Roots," speech, Nov. 1963, Detroit (published in Malcolm X Speaks, ch. 1, 1965).

Toch als je dit door iemand van de KKK in een speech hoort zeggen over witte melk waar je chocola doorheen mengt klinkt het puur racistisch hetgeen het natuurlijk ook is.

Simon

Malcolm_X
18-01-03, 22:08
Dat komt, omdat dit ironisch bedoeld was....Het is namelijk een goede vergelijking die hij maakt. That's it.....

gaypride
18-01-03, 22:12
Geplaatst door Simon
Toch als je dit door iemand van de KKK in een speech hoort zeggen over witte melk waar je chocola doorheen mengt klinkt het puur racistisch hetgeen het natuurlijk ook is.

Simon

chocolademelk vind ik al helemaal niet te zuipen dus doet u mij maar zwart met wat extra suiker dat lijkt me geintegreerd genoeg

:hihi:
Gp

Orakel
18-01-03, 23:01
Geplaatst door Malcolm_X
"It’s just like when you’ve got some coffee that’s too black, which means it’s too strong. What do you do? You integrate it with cream, you make it weak. But if you pour too much cream in it, you won’t even know you ever had coffee. It used to be hot, it becomes cool. It used to be strong, it becomes weak. It used to wake you up, now it puts you to sleep."
"Message to the Grass Roots," speech, Nov. 1963, Detroit (published in Malcolm X Speaks, ch. 1, 1965).

De symboliek is heel erg treffend. Doet me namelijk denken aan de kreet "integratie met behoud van eigen identiteit" (koffie met een beetje melk). Een kreet die niet meer zo veel geslaakt wordt en niet meer bon ton is.

Simon
18-01-03, 23:14
Geplaatst door Orakel
De symboliek is heel erg treffend. Doet me namelijk denken aan de kreet "integratie met behoud van eigen identiteit" (koffie met een beetje melk). Een kreet die niet meer zo veel geslaakt wordt en niet meer bon ton is.

Maar Malcolm X was niet zo voor integratie. Wel voor behoud (of herwinning) van eigen identiteit en roots.

Simon

Orakel
18-01-03, 23:27
Geplaatst door Simon
Maar Malcolm X was niet zo voor integratie. Wel voor behoud (of herwinning) van eigen identiteit en roots.

Simon

Klopt. Ik denk ook dat behoud van eigen indentitiet niet hoeft te conflicteren met integratie.
En het probleem van X was niet eens zozeer de integratie, alswel om de rassendiscriminatie en de acceptatie van zwarten. In zijn tijd was er sprake van een (blanke) gevestigde orde die juist niet wilde dat er geïntegreerd werd.

X was op sommige punten te radicaal waardoor hij uit de Nation of Islam werd gelazerd.

Die "radical approach" rondom het integratievraagstuk ontwaar ik nu wat bij het huidige politiek esthablishment.

Simon
18-01-03, 23:48
Geplaatst door Orakel
Klopt. Ik denk ook dat behoud van eigen indentitiet niet hoeft te conflicteren met integratie.
En het probleem van X was niet eens zozeer de integratie, alswel om de rassendiscriminatie en de acceptatie van zwarten. In zijn tijd was er sprake van een (blanke) gevestigde orde die juist niet wilde dat er geïntegreerd werd.

X was op sommige punten te radicaal waardoor hij uit de Nation of Islam werd gelazerd.

Die "radical approach" rondom het integratievraagstuk ontwaar ik nu wat bij het huidige politiek esthablishment.

Ja ik geloof ook dat het nog een beetje een zoekproces is voor het politieke establishment. Hoewel ik ook niet ongelukkig ben dat er meer eisen aan de integratie worden gesteld. Maar daarnaast mogen allochtonen in dat proces ook meer eisen aan de maatschappij gaan stellen waarin ze leven. Dan zou het een goed emancipatieproces kunnen zijn.

De Nation of Islam heeft de naam racistisch en anti-semitisch te zijn. Dan heb ik toch een hogere pet op van Malcolm X met wiens uitspraken ik het niet altijd eens ben maar die ik heel goed begrijp in de historische context van een racistische samenleving.

Simon