PDA

Bekijk Volledige Versie : Actie Koerswijziging



Orakel
22-01-03, 21:00
Stigmatisering / Hoe zit dat bij jullie?
door Wilma Kieskamp
2003-01-22

Een groep hoogopgeleide, maatschappelijk succesvolle Nederlanders van Marokkaanse afkomst roept op een einde te maken aan de stigmatisering van Marokkanen. ,,We moeten ons werkelijk de héle dag te verdedigen. Mag de nuance terug?''



Door de telefoon hebben de klanten van de ervaren netwerkmanager Ben Hasnai (27) meestal niet door dat ze praten met een IT-consultant van Marokkaanse afkomst. Ze steken meteen van wal tegen die 'meneer Hasmeijer'.

Collega's op zijn werk zeggen vaak bemoedigend: ,,Ben, je hebt gelukkig je voornaam mee.'' Toch vindt Ben-Naceur -zijn volledige naam- het een deprimerend idee dat hij blij moet zijn dat hij geen Mohammed of Achmed heet.

,,Uit de tijd dat ik docent was, ken ik informaticastudenten die wél zo heten. Discriminatie speelt keihard, nog meer dan een paar jaar geleden. Allochtone studenten vinden moeilijker een stageplek of een baan. Dat geldt vooral voor de jongens van wie aan het uiterlijk is te zien dat het praktiserende moslims zijn. Met hun prestaties heeft het niets te maken. Ik probeer ze te helpen en adviseer ze: blijf jezelf, en onderstreep steeds weer je kwaliteiten.''

Het zijn dagelijkse, persoonlijke ervaringen die Ben Hasnai en vijf andere jonge professionals ertoe brachten in actie te komen. De komende maanden trekken ze met het initiatief 'Koerswijziging.nl' door het land om ,,het onbehagen van tienduizenden Marokkaanse Nederlanders'' te benoemen. Ze doen dat in hun vrije tijd.

Er komen manifestaties in elf steden tegen de, volgens hen, eenzijdige beeldvorming en voor het versterken van het zelfbewustzijn van de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap. De 'Elfstedentocht' wordt gesteund door tientallen prominenten uit eigen kring, onder wie profvoetballers, acteurs, artsen, politie-inspecteurs, popartiesten, hoogleraren, kamerleden en publicisten.

,,We hoeven de feiten niet te ontkennen'', zegt Samira Abbos (32), tv-maakster voor een aantal regionale omroepen en veelgevraagd dagvoorzitter bij debatten over de multiculturele samenleving. ,,Ja, er zijn 24 Marokkaanse jongens die de boel terroriseren in Amsterdam-West. Ik hoop dat ze worden opgepakt.''

,,Maar we komen in verzet tegen twee ontwikkelingen waarover we ons ontzettend boos maken. Namelijk de suggestie dat er in Marokkaanse kringen geen debat wordt gevoerd over zaken die niet goed lopen. Dat is nonsens. En daarnaast hebben we er genoeg van dat we ons de héle dag moeten verdedigen. Ik kreeg de afgelopen tijd het gevoel dat ik me voor al die 250000 mensen moet verantwoorden die toevallig dezelfde wortels hebben als ik. Je krijgt na elk nieuwsbericht de vraag: Hoe zit dat bij jullie?''

Abbos merkt het ook bij de debatten die ze als dagvoorzitter leidt. ,,Mensen staan tegenover elkaar. Het is 'wij', Nederlanders, tegen 'jullie', Marokkanen. Als gespreksleider hoor ik bij geen van de partijen. Maar ik vóel het wel. Ik vond dat ik er vanuit mijn eigen verantwoordelijkheid iets aan moet proberen te doen. Dit is mijn samenleving. Ik wil niet dat mensen later vragen: Samira, waar was jij?''

Ahmed Dadou (24) besteedde kostbare studie-uren aan het organiseren van de acties in het land. Ahmed Dadou studeert Europees recht en zit in zijn afstudeerjaar. ,,Eigenlijk heb ik helemaal geen tijd, maar het moet. Het idee onstond in november, tijdens de ramadan. Samira had vijf jongeren bij haar thuis uitgenodigd om de vasten te breken. En na het eten waren we het samen eens: we gaan iets doen met het ongenoegen dat we voelen. We willen iets betekenen.''

Ahmed Dadou doet het vooral ook voor zijn ouders, zegt hij. ,,Mijn overleden vader was fabrieksarbeider, mijn moeder is zo'n veelbesproken Marokkaanse moslimvrouw met een hoofddoek. Zij kreeg het afgelopen jaar vaker negatieve reacties op haar hoofddoek en voelt zich daar erg ongemakkelijk onder. De hoofddoek is in het politieke debat bijna een symbool geworden van onderdrukking. Pas als je hem afdoet, ben je gelijkwaardig. Daar maak ik me boos over. Het is gezeur. Het debat gaat over een pseudoprobleem. Ik ken zoveel studerende meiden met een hoofddoek, die altijd klaar staan voor de samenleving.''

Aan tafel zaten die vastenavond ook McKinsey-consultant Rachid Majiti, manager Mohamed El Achkar en publicist Ali Eddaoudi. Die laatste was degene die in september boos wegliep uit de inmiddels beruchte Rondom Tien-uitzending met Ayaan Hirsi Ali. ,,Omdat hij geen enkele ruimte voor een weerwoord kreeg'', verdedigt Ahmed Dadou. ,,Laten we wel wezen: Ayaan Hirsi Ali is toch heilig verklaard?''

Samira Abbos vindt dat Ayaan Hirsi Ali de discussie heeft gekaapt. ,,De discussie over bijvoorbeeld vrouwenmishandeling wordt in Marokkaanse kringen wel degelijk gevoerd. Ik heb de afgelopen jaren vaak gezelschappen toegesproken. Het eerste wat ik tegen Marokkaanse mannen zei was: geweld mág niet. Maar ik zal dat nooit koppelen aan conclusies over het geloof van die mannen. Het heeft te maken met cultuur. Maar voor dat genuanceerde verhaal is in het maatschappelijke debat geen podium meer. Ja, je krijgt een podium als je roept dat het allemaal aan de islam ligt.''

Abbos, Dadou en Hasnai zijn gelovig. Ze zijn hoogopgeleid en welbespraakt. Razendsnel formuleren ze hun zinnen, onderling hevig discussiërend. Ze vinden dat het met de integratie van Marokkanen behoorlijk goed loopt. ,,De negatieve voorbeelden voeren helaas de boventoon. Wij kennen de realiteit.''

Ahmed Dadou zou graag eens in de media horen over de nieuwe lichting imams in de Marokkaanse moskeeën. ,,Er komen steeds meer toffe, trendy imams, die beter Nederlands spreken dan wie ook. Ze organiseren van alles om de jongeren te bereiken, tot internetcursussen toe. De besturen van veel moskeeën zijn ook aan het verjongen, met veel nieuwe bestuursleden die middenin de Nederlandse samenleving staan. In de Marokkaanse moskee in Alphen aan de Rijn is een vrouwenafdeling opgezet en een open dag georganiseerd waar veel Nederlanders op af kwamen. Onze jonge imam spreekt de Nederlandse taal nog niet zo goed, maar hij is bezig met een cursus. Het gaat prima.''

Samira Abbos geniet van de gesprekken in de woonkamer van haar moeder, weduwe van een lasser. ,,De hele kamer zit vol met vrouwen, van wie sommige, net als mijn moeder, analfabeet zijn. Ze voeren hevige debatten over de kamerverkiezingen en over politiek in het algemeen. Dat zijn nu die zogenaamde niet-geïntegreerde oudkomers. Ik ben apetrots als ik ernaar luister.''

Ben Hasnai vertelt over zijn kleine neefje en nichtje, die op 5 december thuis vrolijk het Suikerfeest combineerden met Sinterklaas. ,,Ze liepen zingend door huis: Sint komt ook ons schaapje eten! Ze nemen uit beide culturen de mooie dingen mee.''

Maar het mooiste vond hij de reclameposter van een Amsterdams ziekenfonds. Toen hij de twee meter hoge poster op een bushokje zag staan, was hij zo perplex, dat hij zijn auto stilzette om te kijken. ,,Het was een reclame met een close-up foto van een zelfbewust meisje met een hoofddoek. De boodschap: dit is een van onze klanten. Mijn dag kon niet meer stuk.''

http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1043216701674.html

:lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole: :lole:

Dutchguy
22-01-03, 23:59
Positief initiatief! Ik heb het gevoel dat dit soort initiatieven niet alleen positief werkt voor Marokkanen maar ook voor autochtonen. Veel problemen ontstaan niet alleen door onbekendheid en angst, maar ook door beeldvorming door de media. En de media is vooral geinteresseerd in slecht nieuws en dat werkt generaliserend.
Als dit doorbroken kan worden profiteert iedereen daar uiteindelijk van omdat we dan misschien een andere maatschappij krijgen waarin niet meer in groepen maar in mensen denken.

Wellicht toekomstmuziek, maar elke verandering is ooit begonnen met een eerste stap. Wellicht is dit iniatief zo'n stap.

:duim:

Maarten
23-01-03, 06:32
Jaaaaaa!!!.. Ik vind het echt geweldig!
Die hele maroc-opleving, daar kan ik ontzettend warm voor lopen!
Dat enthousiasme en die power. Ja, de tijden van de emancipatie zijn echt wel aangebroken, ja!

Het slechte nieuws is natuurlijk wel dat ik aan de gang blijf he? Er is heel veel domme kritiek op Marokkanen, maar helaas is er ook goede. De gehaktmolen blijft hier lekker aan staan, als je maar weet dat ik het hier goed bedoel. Hopelijk leveren we hier nog een hoop leuke veldslagen.

De Burgemeester hier, is trouwens in het kader van de integratie met een hele delegatie in Marokko geweest! Die zijn de problemen ook zat, en vonden wonderwel ook dat de integratie van twee kanten moest komen, en húp, naar Marokko! Ideeen voor uitwisseling..Zó gaat dat! De ambassadeur was ook hier. Kortom, Marokkanen je staat er niet alleen voor! Ja, het gaat goed!

Ron Haleber
23-01-03, 13:16
Geplaatst door Maarten
Jaaaaaa!!!.. Ik vind het echt geweldig!
Die hele maroc-opleving, daar kan ik ontzettend warm voor lopen!
Dat enthousiasme en die power. Ja, de tijden van de emancipatie zijn echt wel aangebroken, ja!

Het slechte nieuws is natuurlijk wel dat ik aan de gang blijf he? Er is heel veel domme kritiek op Marokkanen, maar helaas is er ook goede. De gehaktmolen blijft hier lekker aan staan, als je maar weet dat ik het hier goed bedoel. Hopelijk leveren we hier nog een hoop leuke veldslagen.

De Burgemeester hier, is trouwens in het kader van de integratie met een hele delegatie in Marokko geweest! Die zijn de problemen ook zat, en vonden wonderwel ook dat de integratie van twee kanten moest komen, en húp, naar Marokko! Ideeen voor uitwisseling..Zó gaat dat! De ambassadeur was ook hier. Kortom, Marokkanen je staat er niet alleen voor! Ja, het gaat goed!

Ieder initiatief is natuurlijk toe te juichen... En onze Maarten staat zowaar meteen te juichen...!

Ook in zijn Limburgse dorp is de Burgemeester al in de weer geweest zelfs met de ambassadeur...

Je ziet maar die Limburgers die zijn niet zuinig met subsidie...!

Integendeel ze pakken het meteen heel royaal aan: hup lekker met een hele delegatie naar Marokko, als ze maar weer voor het Carnaval terug zijn..! Lang leve ons CDA...

Nu nog Balkenende net als Van Agt indertijd een feestneus opgezet aan het hossen met een idem dito Carnaval-Marokkaan (Maarten kent er nog wel één met een zachte g)...

En kijk: hupsakee, de "integratie" is in Limburg weer voor 100% geslaagd...!

Hoeveel bergen subsidie moet dat wel niet hebben gekost...? Was daar niet iets zinnigers mee te doen geweest dan een vacantietrip voor Maarten's hele gemeenteraad- mocht Maarten trouwens "in het kader van de integratie" ook mee?...

En... heeft zoiets de mogelijkheid tot succes, waar dient het voor?

Ik antwoordde Rafiq die tegelijk ook een topic hierover opent:

Koerswijziging doet blijkbaar niets zonder burgemeesters...

In Amsterdam vond iets plaats met Cohen erbij...

Maar over het resultaat daarvan lees je niets op hun site...! Gaat het hen dus enkel om een publiciteitsstunt...?

Volgende maand komen de burgemeesters van Haarlem en Den Bosch aan de beurt...

Naar de inhoud te beoordelen lijkt het erg op de multiculturele activiteiten van de afgelopen decennia die ook op de eerste plaats ter meerdere eer en glorie van autoriteiten zoals burgemeesters en ministers als Van Boxtel plaatsvonden...

Maar dat soort zaken heeft nooit wat uitgehaald... Leert men dan nooit iets van het verleden...?

Er zal door die burgemeesters net als voorheen wel weer de nodige subsidie verstrekt worden voor de multiculti-muziek en de multiculti-hapjes...

Er gaat ook een discussie plaatsvinden staat er...Maar zonder vermelding van sprekers, voorzitter, noch over wat nou de vraagstelling is... Ik zou daar op die manier niet voor mijn huis uitkomen...!

Het lijkt er op die manier toch wel erg op dat een paar Marokkanen de kans schoon zien om via de nodige subsidies zichzelf te promoten...!

Ron

rnaj
23-01-03, 14:03
Abbos merkt het ook bij de debatten die ze als dagvoorzitter leidt. ,,Mensen staan tegenover elkaar. Het is 'wij', Nederlanders, tegen 'jullie', Marokkanen.

Wij tegen Jullie, dat kan alleen veranderen als we ook iets SAMEN is.
Ik ben bang dat het daar aan ontbreekt (HELAAAAAS).

Maarten
23-01-03, 15:27
Haha..Ron! Ik kan me je kritiek wel voorstellen. Hihi..
Amsterdam is nog geen Limburg. En ik pretendeer ook helemáál niet een oplossing te hebben voor Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, of Den Haag! Ik kan me zó voorstellen, dat de harde aanpak nog het enige is, dat werkt.
En ik blijf er ook bij, dat niet de Islam, maar de idioterie in de islamitische culturen stevig bestreden moet worden. Dat gaat níet over wat moslims dóen, maar over het middeleeuwse denken, dat een grote invloed lijkt te gaan hebben.

Maar Limburg??
Juist in het Marokkaanse theehuis kwamen ze aan met het verslag van die Burgemeester! Eindelijk erkenning! Eindelijk samen! Zélfs erkenning van het principe, dat integratie van twée kanten moet komen! Noem dat maar uiterst progressief in dit stomme gat! Blijkbaar zijn ze niet zo achterlijk als je zou denken. (ik zit hier trouwens tijdelijk, en heb echt geen behoefte de provinciale trots te verdedigen of zo hoor.)

Rnaj heeft hier volkomen gelijk: SAMEN dingen doen! In Amsterdam geldt zeker een ander verhaal, maar hier niet! Die Marrokanen hier waren érg blij met de erkenning. Die kunnen nu overal vertellen hoe belangrijk de burgemeester hun zaak vindt!

Hoe groot die behoefte is bleek me weer uit een gesprek in dat theehuis. Ze klaagden over de WAO, en het moeten opeten van bezittingen. Tsja… dat geldt voor iedereen he? Maar juist die oudere Marokkanen hebben hier het kutwerk staan doen he? En wel zónder de moderne regels over arbeidsomstandigheden! Niks afzuigapparaten, beschermende kapjes, beveiligingen, medisch toezicht enz! Dat was een deel van de oude uitbuiting: veel overuren, geen loonbescherming, en zeer slechte omstandigheden. (dat gold hier eerder voor de mijnwerkers ook, maar die trend zette zich juist voort m.b.t. allochtonen.)

Een groot deel van die lui zit nou in de WAO, en daar vallen de hardste klappen. En juist díe kerels die hun leven lang echt hard hebben moeten werken, die kunnen nou hun huis gaan opeten. Die worden voelen zich na dat harde leven dus helemáaal genaaid nu. (vergeet niet dat die lui ook nog die hele allochtonen-problematiek gehad hebben.)
Die kerels snappen natuurlijk wel hoe het werkt. Die wonen hier al 30 jaar, en zijn zelfs al Limburgs te noemen. Heel gemoedelijk en rustig, Toch bewonder ik die ijzeren discipline wel, waarmee ze – zonder agitatie – haarfijn uitleggen hoe groot de ellende wel niet was. En de verhalen kloppen. Groot incasseringsvermogen hoor, die jongens.
Mogen die nou een keer blij zijn met de Burgemeester?
Een keer erváren, dat ze er ook bij horen?

Nee, ik ging niet mee naar Marokko, en heb niets te maken met de gemeente hier. Maar ze zijn wél aan het bestuderen geweest, of ze die jonge aso’s niet in Marokko aan de heropvoeding konden zetten, compleet met uitwisselingsprogramma’s voor de begeleiding! Ze zien er ook een positief aspect bij: Marokko is namelijk een erg mooi land.. En twee: het is veel armer dan hier, en ze hopen dat die jongens tot iets anders geïnspireerd worden, dan wat ze hier normaal doen. En volgens mij gaat dat echt werken.

rnaj
23-01-03, 15:51
SAMEN dingen doen! In Amsterdam geldt zeker een ander verhaal, ma .....

Dat geld in Amsterdam ook, zeker misschien nog wel erger omdat daar de sociale controle minder is.

Zelfs met mijn nederlandse buurmanm praat ik alleen als ik iets gemeenschappelijk (SAMEN) heb met hem.

En zo werkt het natuurlijk ook met mijn marokkaanse buurman.

Maarten
23-01-03, 17:32
Nou ja, Amsterdam is gewoon veel complexer. Daar leeft men sowieso al meer langs elkaar heen. Er is daar ook veel meer diversiteit. Daar is ook veel meer acceptatie van allochtonen dan hier. (de helft IS allochtoon) Daar kennen ze echt het probleem niet, dat de Gemeente de allochtoon nog niet gezien heeft. Daar klampt geen Marokkaan je aan met het verhaal dat de burgemeester in Marokko geweest is. Dat vinden ze hier héel bijzonder! Eíndelijk tellen ze mee. Dat is hier al heel wat.

In amsterdam is niet snel iets nieuws. Maar als er hier dingen SAMEN gedaan worden, dan weet iedereen dat. Ik kan het misschien niet uitleggen, maar er is verschil met het platteland. Het níet samen, dat valt daar veel meer op, en isoleert misschien meer..

Orakel
23-01-03, 17:59
Geplaatst door Maarten
[B]
Het slechte nieuws is natuurlijk wel dat ik aan de gang blijf he? Er is heel veel domme kritiek op Marokkanen, maar helaas is er ook goede. De gehaktmolen blijft hier lekker aan staan, als je maar weet dat ik het hier goed bedoel. Hopelijk leveren we hier nog een hoop leuke veldslagen.

:hihi: Is goed nieuws Maarten. Echte veldslagen en niks geen prisoners of war.

Alhoewel, vrindje ROn en Rafiq hebben daar wel iets van weg.
Stelletje Berlijnse klaagmuren dat jullie er rondlopen.


Geplaatst door Ron]
Koerswijziging doet blijkbaar niets zonder burgemeesters...

In Amsterdam vond iets plaats met Cohen erbij...

Maar over het resultaat daarvan lees je niets op hun site...! Gaat het hen dus enkel om een publiciteitsstunt...?

Zou de benadering van Cohen iets te maken kunnen hebben het verkrijgen van publiciteit, zonder welke je weinig tot niets bereikt?
Het moment was echter "slecht" gekozen, omdat de aandacht meer uitging naar de kandidaatstelling voor het premierschap van Cohen.

Wat ik wel vind, is dat Koerswijziging zich degelijk zal moeten consolideren en zich profileren tot officiële en siereuze gesprekspartner.
Daar hebben ze een stevige achterban bij nodig en die proberen ze volgens mij te verkrijgen via hun site.
Ik ben er niet uit of dat handiger is dan eerst een achterban realiseren en dan de boer op.
ALs ze zichzelf goed weggezet hebben als organisatie of initiatief zullen ze zowel onder de beleidsmakers als onder de bevolking op een breder draagvlak kunnen reken dan die club Islam en Burgerschap die op instigatie van de overheid is ontstaan. Werken daarmee te vraaggericht en zijn derhalve te afhankelijk van de opdrachtgever.
Ik hoop ook dat ze hun site tijdig en periodiek actualiseren om de aandacht van de achterban vast te houden, want die zullen ze nodig hebben. Is 't niet.. Ron en Rafiq?

Ron Haleber
23-01-03, 18:21
Geplaatst door Orakel
Ik hoop ook dat ze hun site tijdig en periodiek actualiseren om de aandacht van de achterban vast te houden, want die zullen ze nodig hebben. Is 't niet.. Ron en Rafiq? [/B]

Maar ik ben bang dat er niets te actualiseren valt...! Je gelooft me niet?

Ik weet dat er op de site van Ali Lazrak twee jaar lang één en hetzelfde recept voor boerenkool stond - nooit eens met een happie cous-cous geupdated...! Echt waar!

Ik meldde al dat er over Amsterdam na Cohen niets meer was te melden te updaten...!

Marokko zelf hoef je toch ook maar eens in de twintig jaar te updaten en dat is zo gebeurt: je verandert Hassan in Mohamed en klaar ben je weer...!

Verder blijven alle namen minstens een eeuw lang dezelfde: zakkenvullers veranderen daar nooit van naam - worden alleen vervangen door zoons en neefjes van gelijke naam...

Overigens als je als Marokkaan Cohen nodig hebt voor je publiciteit dat is een bewijs van armoede en failliet...

Rob Oudkerk dat kan ik me nog voorstellen als je jezelf als kutMarokkaan wil promoten...!

Dat actualiseren dat doen die gozers toch niet als ze geen subsidie ervoor krijgen? Ken je je broeders dan altijd nog niet? Hoe oud ben je, blijven zitten op de basisschool?

Ik vind Orakel, dat je al die Burgemeesters maar bij gemeente-verordening moet verplichten die sites te actualiseren natuurlijk met het laatste extra verhoogde subsidiebedrag. De Burgemeester van Maarten zou dat zeker nakomen, die zit er wampjes bij...!

Anders huurt hij Maarten in het theehuis (= koffie-shop?) er maar voor in met onbeperkt gratis thee en stikkies!

Bij Rafiq kan een voetballer van PSV dat doen - hebben ze daar geen Marokkaan spelen?

Orakel
23-01-03, 18:47
Geplaatst door Ron Haleber
Maar ik ben bang dat er niets te actualiseren valt...!

Ik meldde al dat er over Amsterdam na Cohen niets meer was temelden...

Overigens als je als Marokkaan Cohen nodig hebt voor je publiciteit dat is een bewijs van armoede en failliet...

Rob Oudkerk dat kan ik me nog voorstellen als je jezelf als kutMarokkaan wil promoten...!


Dat actualiseren dat doen die gozers toch niet als ze geen subsidie ervoor krijgen? Ken je je broeders dan altijd nog niet? Hoe oud ben je, nog op de basisschool?

Ik vind Orakel, dat je al die Burgemeesters maar bij gemeente-verordening moet verplichten die sites te actualiseren met het laatste extra verhoogde subsidiebedrag. De Burgemeester van Maarten zou dat zeker nakomen, die zit er wampjes bij...!

Anders huurt hij Maarten in het theehuis (= koffie-shop?) er maar voor in met onbeperkt gratis thee en stikkies!

Bij Rafiq kan een voetballer van PSV dat doen - hebben ze daar geen Marokkaan spelen?

:D :ergleuk:

Dat van ROb Oudkerk was wel een leuk idee geweest.
Zoweaar een goeie tip.

Hoest trouwens met jou website? Nog nieuws?

En wat is een buurtactivist, want ik meen dat je ik ergens las dat je zo genoemd werd?
Is een serieuze vraag.
:D

Ron Haleber
23-01-03, 19:08
Geplaatst door Orakel
:D :ergleuk:

Hoe ist trouwens met jou website? Nog nieuws?

En wat is een buurtactivist, want ik meen dat je ik ergens las dat je zo genoemd werd? Is een serieuze vraag.
:D


Mijn website gaat over Marokko. Die hoef ik - zoals ik hierboven meld dus ook pas aan te passen als de zoon van Mohammed VI aan het bewind komt, maar die moet nog geboren worden - dus ik heb nog ruim de tijd voor updaten nodig wordt...!


Een buurtactivist is Rafiq: dat is dus iemand die het geduld opbrengt om tot zijn dood te wachten tot het bestuur van zijn moskee democratisch wordt...! Dat is het waarmerk van de echte activist: engelen die het onmogelijke willen...!

Orakel
23-01-03, 19:15
Geplaatst door Ron Haleber
Mijn website gaat over Marokko. Die hoef ik - zoals ik hierboven meld dus ook pas aan te passen als de zoon van Mohammed aan het bewind komt, maar die moet nog geboren worden - dus ik heb nog ruim de tijd...!

Krijgt die een zoon joh? Zou ik toch ff melden op m'n website als ik jou was.



Een buurtactivist is Rafiq: iemand die het geduld opbrengt tot zijn dood te wachten tot het bestuur van zijn moskee democratisch wordt...! Dat is het waarmerk van de echte activist: die willen het onmogelijke...!

Hmm.. buurtactivist is dus een synoniem voor naïeveling.
Naïeveling is synoniem voor goedgelovig...gelovig...toch weer die moskee hé...

Ron Haleber
23-01-03, 19:25
Geplaatst door Orakel

(1)Krijgt die een zoon joh? Zou ik toch ff melden op m'n website als ik jou was.



(2)Hmm.. buurtactivist is dus een synoniem voor naïeveling.
Naïeveling is synoniem voor goedgelovig...gelovig...toch weer die moskee hé...

(1) Ja, enkel een zoon is echt nieuws! Dacht je nou heus dat een Marokkaan heel zijn koninkrijk overliet aan een dochter...? Orakel, ik vertrouw dat helemaal niet dat jij Marokkaan zou zijn, jij bent stiekem een Belg...

(2) Natuurlijk heeft de moskee daar mee te maken... Ik heet wel geen Rafiq maar ik heb er toch nooit een geheim van gemaakt dat ik als Amsterdammer een groot bewonderaar van Cohen ben - kijk maar eens na hoe ik Yehi zijn huid vol schold - die is nog steeds boos op me...!

Orakel
23-01-03, 19:38
Geplaatst door Ron Haleber
Ja, enkel een zoon is echt nieuws! Dacht je nou heus dat een Marokkaan heel zijn bezit overliet aan een dochter...? Orakel, ik vetrouw dat niet dat jij Marokkaan zou zijn, jij bent een belg...

Natuurlijk heeft de moskee daar mee te maken... Ik heet wel geen Rafiqm maar ik heb er toch nooit een geheim van gemaakt dat ik als Amsterdammer een groot bewonderaar van Cohen ben - kijk maar eens na hoe ik Yehi zijn huid vol schold...!

:)
Awel kompaan.

Joh, ik heb ook nooit gezegd dat jij tegen Cohen bent.

Maar even alle gekheid op een moskee, want ik loop hier me eige topic te verstieren.
Ik vind Koerswijziging echt een goed initiatief en ik was onder de indruk van hun manifest, ondanks het feit dat ik weet wat en beetje textschrijver kan.



Onder grote druk verwacht men dat er snel en effectief oplossingen aangedragen worden voor complexe problemen. We worden overspoeld met vermoeiende discussies waarin pseudo-kenners ondoordachte standpunten de wereld in helpen. Ongefundeerde one-liners worden de huiskamers ingeslingerd, zonder enig bekommering om het effect dat zij kunnen hebben. Dit leidt helaas te vaak tot primaire reacties onder onze medeburgers.

Realiseert u zich dat ’s ochtends duizenden Marokkaanse Nederlanders de krant openen in de hoop dat er nu eens één dag geen nieuws is over Marokkanen, moslims, allochtonen etc. Dag in dag uit praten als Brugman om berichtgeving weer te nuanceren en in perspectief te plaatsen, is een vermoeiende, irritante en uiteindelijk nutteloze bezigheid.

Ik hou ook niet van vals sentiment, maar ik herken di bovenstaande toch wel zo erg.
Ik wil zo dolgraag dat dit initiatief van blijvende aard is en een begrip wordt. Ik heb het manifest "ondertekend", maar ben het eigenlijk ook wel zat om nog langer passief verzet te plegen.
Ik lijk wat dat betreft wel een beetje op Rafiq; heb ook jarenlang op de barricades gestaan voor allochtonen, maar heb me laten meesleuren in de draaikolk van hun cynisme en passiviteit.
Ik deel je zorg over het risico van een "vallende ster" die maar even te bewonderen is.
Wat kunnen de betrokken en serieuze prikkers hier aan kennis, kunde en steun mobiliseren om van dit initiatief een instituut te maken?
Willen we niet overgeleverd zijn aan de selectiviteit van de programmamakers en subsidieverstrekkers dan moeten we de spade zelf ter hand nemen.
(ik begin al in we-termen te praten..gaat goed..)
Help es....

Ron Haleber
23-01-03, 19:51
Geplaatst door Orakel
:)
Awel kompaan.

Joh, ik heb ook nooit gezegd dat jij tegen Cohen bent.

Maar even alle gekheid op een moskee, want ik loop hier me eige topic te verstieren.
Ik vind Koerswijziging echt een goed initiatief en ik was onder de indruk van hun manifest, ondanks het feit dat ik weet wat en beetje textschrijver kan.



Ik hou ook niet van vals sentiment, maar ik herken di bovenstaande toch wel zo erg.
Ik wil zo dolgraag dat dit initiatief van blijvende aard is en een begrip wordt. Ik heb het manifest "ondertekend", maar ben het eigenlijk ook wel zat om nog langer passief verzet te plegen.

Wat kunnen de betrokken en serieuze prikkers hier aan kennis, kunde en steun mobiliseren om van dit initiatief een instituut te maken?
Willen we niet overgeleverd zijn aan de selectiviteit van de programmamakers en subsidieverstrekkers dan moeten we de spade zelf ter hand nemen.
(ik begin al in we-termen te praten..gaat goed..)
Help es....

Met Cohen bedoel ik de "moskee-broeder" van Rafiq - Lees:
http://www.leidenuniv.nl/rubr/na/02_03/pb0221.htm

Nou, excellentie de ambassadeur, "wij" beginnen al aardig op gang te komen...! Vertelt u eens wat u met het geld van de Fondation Hassan II allemaal van plan bent...?

Orakel
23-01-03, 20:21
Geplaatst door Ron Haleber
Met Cohen bedoel ik de "moskee-broeder" van Rafiq - Lees:
http://www.leidenuniv.nl/rubr/na/02_03/pb0221.htm

Nou, excellentie de ambassadeur, "wij" beginnen al aardig op gang te komen...! Vertelt u eens wat u met het geld van de Fondation Hassan II allemaal van plan bent...?

Wil je mijn vragen niet met een wedervraag beantwoorden smeerkees?
:D



Of je ziet groepen Marokkaanse vaders, en Antilliaanse vaders,
die zich organiseren om een bijdrage te leveren aan de oplossing van de criminaliteit onder respectievelijk Marokkaanse en Antilliaanse jongeren.

Dit is 1 van de dingen die ik wil voorkomen, ondanks de nobelheid ervan. Een handjevol burgers middels een paar subsidiestuivers verantwoordelijk maken voor een maatschappelijk probleem. Een probleem waar niet alleen de probleemgevallen zelf debet aan zijn, maar decennialang ook de "maakbare samenleving".

Was trouwens een goed stuk! Die man had echt premier moeten worden.

En wat moet ik doen om jou uit die Bedoeïnentent van je te lokken?
Kom es met een zinnige bijdrage.

Ron Haleber
23-01-03, 20:44
Geplaatst door Orakel
Wil je mijn vragen niet met een wedervraag beantwoorden smeerkees?
:D


Pardon, ik heb niet de gewoonte mensen te beantwoorden die mij uiterst onbeschoft aanspreken...!

Honden zoeken maar honden op als ze mensen willen afblaffen...!


Maar ondanks dat, wat wil je nou eigenlijk van me...?

Ik moet als Nederlander activiteiten voor het imago van Marokkanen gaan organiseren...?

Begrijp je dan niet meneer Smeerkees, de slavendrijver, dat niet één Marokkaan me dat in dank afneemt...!

Dan heet ik een koloniaal, een betuttelaar, iemand die de baas over ze wil spelen - dan krijg ik stank voor dank...!

Meneer de slavendrijver Smeerkees - zonder enig gevoel voor humor - de discussie met jou is voor mij voorgoed gesloten...!

Orakel
23-01-03, 21:01
Geplaatst door Ron Haleber
Pardon, ik heb niet de gewoonte mensen te beantwoorden die mij uiterst onbeschoft aanspreken...!

Honden zoeken maar honden op als ze mensen willen afblaffen...!


Maar ondanks dat, wat wil je nou eigenlijk van me...?

Ik moet als Nederlander activiteiten voor het imago van Marokkanen gaan organiseren...?

Begrijp je dan niet meneer Smeerkees, de slavendrijver, dat niet één Marokkaan me dat in dank afneemt...!

Dan heet ik een koloniaal, een betuttelaar, iemand die de baas over ze wil spelen - dan krijg ik stank voor dank...!

Meneer de slavendrijver Smeerkees - zonder enig gevoel voor humor - de discussie met jou is voor mij voorgoed gesloten...!

:huil: oehhh..touchy.. :huil:

Maar goed, ik heb het altijd over verantwoordelijkheid: "smeerkees" was gekscherend bedoeld en niet kwetsend. Als je dat wel zo ervaren hebt: mea culpa.
En wat ik van jou wil is dat es op houdt te zeiken en alles met je cynisme in de kiem smoort.

En nee ik snap dat niet..."dat niet 1 marokkaan je dat in dank afneemt"..
Je klinkt al net zo teleurgesteld en uitgerangeerd als Rafiq.

:zwaai:

Maarten
24-01-03, 01:29
Van iemand die een proefschrift schreef over jongeren in Marokko, verwachten wij uiteraard alle mogelijke hoopvolle ideeën!!
Zonder deze stelling meteen over de rand van de hel te kieperen, rijst bij de opbouwende medemens toch de vraag: What Bloody Happened?!.. Where did the Fucking Hope Go?!

Ron werd blijkbaar niet de Messias, die ons in zachte bewoordingen naar de moeder aller oplossingen leidde…
Bestudeerde hij dermate vastgeroeste bouten, dat hij het heil niet meer in kruipolie-, maar nog slechts in Mokerslagen ziet?

Heeft het denken inzake oplossingen dan geheel plaats gemaakt voor het laatste redmiddel in hopeloze situaties: de harde bijl der waarheid hanteren?
En lijkt die bijl niet inmiddels net zo hard, als de straffen der Sharia?
Waar is de oorlog?
Wat is de oorlog?
Wie of wat is de vijand?
Over welke bergen struikelde de waarheid?
Hoe hard moet de waarheid zijn, om de bergen nog te kunnen nemen?

Ron, licht ons eens een tipje van de sluier op.
Wat viel het meest tegen?
En de Marokkaanse jongeren gewend zijnde, hoe erg bleken de Nederlands-Marokkaanse toen te zijn? Want geheel niet waar bleek mijn gedachte: If you make it there, you make it anywhere!
Of lul ik weer teveel, na 2 triple om 02.31 uur?

Enne, Heer Orakel, was u niet vrouw?

Ron Haleber
24-01-03, 08:09
Geplaatst door Orakel
:huil: oehhh..touchy.. :huil:

Maar goed, ik heb het altijd over verantwoordelijkheid: "smeerkees" was gekscherend bedoeld en niet kwetsend. Als je dat wel zo ervaren hebt: mea culpa.
En wat ik van jou wil is dat es op houdt te zeiken en alles met je cynisme in de kiem smoort.

En nee ik snap dat niet..."dat niet 1 marokkaan je dat in dank afneemt"..
Je klinkt al net zo teleurgesteld en uitgerangeerd als Rafiq.

:zwaai:


Je bleek tot nog toe altijd een intelligent, wel redelijk zij het zeer veeleisend mens, dus al blijft het een scheldwoord, beschouw ik het maar - met een duw van Maarten in mijn rug - als een slip of the tongue... Er zijn het laatste jaar zoveel nare termen uitgevonden om vervelende Marokkanen op hun kop te geven, dat ik ze bij voorbaat maar inslikte...

Maar misschien heb je gemerkt dat ik op deze site altijd één lijn trek met Rafiq...?

Waarom...? Rafiq is een heel idealistische jonge Marokkaan - een zeldzaam toonbeeld van tolerantie en beschaving - en hoewel niemand (ook ik niet) het altijd met hem eens hoef te zijn, en hij het zelfs niet altijd met zichzelf eens blijkt te zijn (zijn weerwoord aan Kaasietoch betreurt hij)
..................... is hij toch wel een soort barometer die hier het weer aangeeft en die duidelijk laat weten uit welke hoek de Marokkaanse wind waait...

Daarom als Rafiq zoals je zegt, "teleurgesteld en uitgerangeerd" reageert, dan weet ik hoe het er met bepaalde projecten bij eerlijke mensen voor staat en dan steek ik ook mijn eigen wantrouwen niet meer onder stoelen of banken...!

Ik heb hetzelfde met een zekere Filali uit de Rif, een 100% integer Marokkaans leider in Amsterdam - die zoals het een sjerief klassiek betaamt - altijd hun vetes en onontwarbare ruzies bijlegde - maar nu ook "teleurgesteld en uitgerangeerd" is en zich aan natuur- en milieuprojecten in uitwisseling met Marokko wijdt... Laatst nog hield hij een groep op subsidies beluste Marokkanen van mij op een afstand met "laat Ron maar aan mij over", toen ze mij net zoals jij op mijn rug sprongen...

Een andere goede eerlijke vriend - een Turks raadslid werd zelfs fysiek bedreigd en letterlijk het hemd van het lijf gescheurd toen hij Marokkanen in de Raad om verantwoording riep over de hen toegekende subsidies...!

Mij is meer van dat soort zaken overkomen en daarom meen ik het recht te hebben cynisch te mogen zijn - en mensen te mogen waarschuwen voor zaken waar een luchtje aan zit - en mij dus niet voor allerlei karretjes hoef te laten spannen...!

Verder trok ik in Marokko jarenlang op met een "islamistisch ('fundamentalistisch') geïnspireerd" activist - de enige echte moslim die ik daar ooit tijdens mijn jarenlang verblijf tegenkwam - iemand die zijn leven altijd op het spel zette en op de dodenlijst stond, maar door Gods baraka telkens weer met een wonder gered werd, - maar ook steeds weer in zijn hemd werd gezet door dezelfde mensen waarvoor hij opkwam die hem dus op het cruciale moment lieten vallen als een baksteen en de politie met hem lieten afrekenen... Ook hij is volledig "teleurgesteld en uitgerangeerd"...!

Ik heb me daar nog op mijn verzoek door de lokale gouverneur naar de comissaris van de inlichtingendienst laten doorverwijzen aan wie ik onder alle nare griezelige omstandigheden die daarbij hoorden, voorstelde hem - als hij voor hen te lastig werd - per enkele reis naar ons (mij) door te sturen om zijn krachten in te zetten voor jonge Marokkanen hier - iets waarin hij specialist is, - zelfs een minister daar mengde zich er nog in... Lees het maar na in mijn dikke dossier bij de Surêté Nationale... Jammer genoeg is dat project op een teleurstelling uitgelopen...

Vandaar dat ik het beter vind eerst heel kritisch te kijken naar met wat Marokkanen al zo voor een voorstellen op komen draven - en dat in te schatten op zijn merites en effectiviteit - voor ik de indruk geef mensen als Rafiq - die overigens zelf genoeg gezond verstand heeft - er in te willen laten tuinen... Bij mijn advisering aan de AEL waar ik Rafiq bij betrok, golden dezelfde criteria...

Als je volgt wat ik hier schrijf, weet je dat ik Rafiq al aanraadde om zelf met een goed mini-project te komen - hij staat tenminste niet als die koerswijzigers met zijn mond vol tanden als het NOS-journaal hem interviewt...!

Maar kortom ik ben dus heus niet de enige die daar zo over denkt - ook andere Nederlanders hebben de afgelopen decennia heel veel bijgeleerd...

Verder heb ik mij altijd in de pers verzet tegen moslims als Jan Beerenhout die vonden dat Marokkanen en hun moskeeën moesten doen wat Nederlanders zeiden, zonder dat Marokkanen daar zelf aan te pas kwamen...

Als Marokkanen niet uit zichzelf met een eigen initiatief komen, weet ik dat het al bij voorbaat mislukt is...! Ze iets door de strot te willen drukken loopt altijd op een groot fiasco uit! Ik weiger dus als hun zaakwaarnemer op te treden! Dat loopt op niets uit...

Ik hoop dat het nu ook voor Maarten duidelijk is waarom ik ook hem een heel kritische houding aan beveel...!

Ik hoop dus dat mijn kritische houding in dank wordt afgenomen...! Zo niet, 'tant pis'...

Ron.

rnaj
24-01-03, 08:15
Ik moet als Nederlander activiteiten voor het imago van Marokkanen gaan organiseren...?

Daar is het weer, het WIJ/ZIJ syndroom. Zou daar een medicijn voor bestaan. Ron misschien kan je iets samen met Orakel kunnen ondernemen. ook goed voor je eigen imago.

Ron Haleber
24-01-03, 09:20
Lees ook de scherpe heldere analyse die Rafiq heeft geschreven op de door hem geopende parallel lopende topic "Marokkaanse initiatieven":


http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=54129

rafiq
24-01-03, 11:16
Ik vindt het eigenlijk wel typernd dat Orakel mij als een Marokaanse parvenu afschilderdt of een of ander dissident. Typerend het gedraag wat hij schijnbaar zelf verfoeid nu op mij projecteerd !


Marokanen hebben het maar moeilijk mee als iemand niet hun taal spreekt. het gaat in mijn voorstel -het is maar goed dat de meeste voorstellen die waar dan ook door wie dan ook gemaakt worden nooit worden gerealiseerd- om de marokanen kritisch onder de loep te nemen en hun initiatieven. Dit doe ik als Marokaan,Moslim,Nederlander. Dit voor verbetering en fouten uit het verleden zo als Ron al aangaf positief een wending te geven.

Kijk er wordt een verwachting gewekt , de inlossing van die verwachting kost energie -dat snap iedereen. Binnen onze denkkaders is niets voor niets- dit energie moet vooruit betaald worden en de realisatie draait uit op een teleurstelling voor de bezoekers. Als het maar bij het online onderteken van het manifest is en blijft. Als ik vandaag een kettingbrief doorstuur via het internet heeft die brief ook een lang leven.

Veel Marokanen houden zich afzijdig omdat de lieden die de moskee besturen,integratieprojecten,gevangenisimaams etc etc opereren als een soort van Communistische Partij functionaris. Mensen worden dus niet voor vol aangezien. Teleurgestelde mensen van links tot rechts maar in het bijzonder rechts reageren dan emotioneel. Let wel; BUITEN DE MOSKEE.

Alle discussies en ruzies vinden meestal plaats BUITEN de moskee. Typernd dat men zich binnen zit op te fokken , maar de kritiek buiten spuit omdat het anders "niet netjes overkomt, en bij de minst of geringste kritiek wordt je de moskee gewoon weg uitgekeken". Je wordt gezien als een afvallige!

En dat is nu juist wat Orakel zelf aantoont. Hij heeft dus het gedrag netjes overgenomen van de oude garde.

Een beetje schoppen tegen Ome Ron, die juist zijn beste beentje voorzet. Maar komt hij zelf met concrete voorstellen, of laat hij voor zich denken zo als zovelen Marokanen? Als het van bovenaf gestuurd wordt..Is het dan goed? Klakkeloos aannemen?

Marokanen zijn dus schijnbaar niet progressief? Een paar voorbeelden;

Tijdens een lezing verleden week in Almere komt er een imaam en die begint meteen voor gemixt publiek (merendeel Nederlandse bekeerlingen en Berbers) een verhaal af te steken waarom wij onze oelama nooit mogen bekritiseren. Strekking van zijn verhaal, zo kwam het bij mij over dat kritische vragen niet worden getolereerd! Want dat wordt gezien als schoppen! Erg fijn als je een bekeerling bent of zowiezo een moslim met vragen over je geloof. Weer een mooi teken van openheid!

voorbeeld 2;

In een moskee in Eindhoven begint een of ander bestuurslid te praten over "commitment"van de jeugd naar de moskee toe.
Ik vroeg hem de simpele vraag hoe men commitment kan verkrijgen als de drempel te hoog is voor de jongeren. Ten eerste het bestuurslid viel met de deur in huis om 55 euro te betalen(met het oog op Daawa), terwijl ik ziedat commitment tweeledig werkt. Van bestuur naar jeugd toe...en dan komt het wederzijds respect insh allah wel snel.
Dat werdt dus gezien als een coup d'etat . De discussie loopt nog steeds. Een heleboel oude mannen waren zwaar op hun tenen getrapt en begonnen allemaal one-liners in de lucht te gooien. Gelukkig kreeg ik medestanders want de situatie is echt diep triest. Natuurlijk werdt het allemaal niet beter om dat de desbetrefte bestuurslid de Nederlandse taal niet 100% beheerste.

Het werdt van een normale vraag uiteindelijk een katalysator van frustratie van de afgelopen 5 jaar! En niet door mijn toedoen! Maar wat wordt het vervolg? Weer opkroppen?
De moskee moet voor iedereen toegangelijk zijn, dus ook voor kutmarokanen! Schijnbaar zijn ze kind van de rekening bij zowel de Nederlanders als de Marokanen.

Misschien kunnenwe van meningverschillen, Maarten,Ron,Orakel en alle andere geintereseerden. Mijn mening is dat een moskee mits hij staat voor wat hij dient te staan, een goede bijdrage is voor deze samenleving en onze oemma. En degene die daarniet aan mee willen werken. Vaya con Dios. Geen probleem.
Maar je moet wel openstaan voor kritiek die altijd welkom is! Daar leer je gewoon van!

Jammer beste Orakel dat als mensen jou serieus zouden nemen, de motivatie om uberhaupt iet voor Marokanen te doen toch echt wel zijn tolerantiegrens nadert. Je mag niet te kritisch zijn, je mag niet schoppen, je moet schijnbaar altijd vrienden behouden. Zo worden er nooit knopen doorgehakt en blijven we in een vicieuze circel. Is het dan gewoon niet beter om een boek te lezen dan je in te zetten voor een paar randdebielen die het Gelijk Gods hebben?

Orakel
24-01-03, 11:54
Hoi Ron en Rafiq,

Eerst maar es proberen deze discussie daar terug te brengen waar ie hoort.

Ron, ik was vanochtend eigenlijk nog steeds verbaasd over jou felle reactie op het woordje “smeerkees” en ik heb mijn Hollandse collega’s es gevraagd naar de inhoudelijke betekenis ervan. Ik kreeg verklaringen variërend van Annie M.G. Schmidt en Floortje tot smetvrees en viespeuk.
Daar kan ik dus nog niet veel mee, maar goed. Als het echt kwetsend is geweest, dan mijn oprechte excuses. Ik sta me zelf er op voor een zekere integriteit te hebben en gezien de waarde ervan voor mij, waak ik er altijd voor om die van anderen niet te bezoedelen.

Rafiq, het was niet mijn bedoeling om jou af te schilderen als een parvenue, maar ik nam jou ff mee in de vaart der volkeren. Moessamaha.

Ik heb in deze thread niemand gevraagd om als zaakwaarnemer of instigator van welk project dan ook op te treden. Ik heb gevraagd om naast de cynische reacties ook wat constructieve kritiek te plaatsen. Ik heb inmiddels al wel in de gaten dat jullie cynisme of terughoudendheid voortkomt uit (negatieve) ervaringen, maar gebruik deze negatieve ervaringen dan om anderen voor soortgelijke ervaringen te behoeden.

Juist in deze tijd is dat keihard nodig als je in overweging neemt dat het ministerie van BZK het Landelijk Overlegorgaan Minderheden strenger gaat controleren omdat er twijfels bestaan over hun representativiteit. Terwijl het een wettelijk adviesorgaan is.
Of het gegeven dat Balkende niet streeft naar een muliticulturele samenleving en deze elfs passé noemt. Hij wil de nadruk veel meer leggen op de Nederlandse cultuur.

Zo zijn er nog tal van negatieve en polariserende ontwikkelingen en dan hebben we inderdaad ook nog eens de stagnerende werking van onze eigen instituties zoals de moskeeën en –besturen.
Rafiq, ook ik ben verketterd vanwege mijn emanciperende werk onder de jongeren en het feit dat ik deze emancipatie over wilde brengen op de moskee. De strijd werd zelfs buiten mij om gevoerd en ging via mijn vader omdat ze op mij geen invloed konden uitoefenen.

Ik laat me door een stel analfabete imams echter niets dicteren of ontmoedigen.
De jeugd heeft de toekomst en daar moet onze inzet op gericht zijn.
Als wij al het hoofd laten hangen, waar blijven dan de rolmodellen.

M’n lunchpauze is voorbij, maar ik kom vanavond nog terug op jou andere stuk Rafiq.
Is een zinnig stuk maar er zitten nog wel wat gaten in.

Maarten
24-01-03, 14:44
Geplaatst door Ron Haleber
...Ik hoop dat het nu ook voor Maarten duidelijk is waarom ik ook hem een heel kritische houding aan beveel...!

Ik hoop dus dat mijn kritische houding in dank wordt afgenomen...! Zo niet, 'tant pis'...
[/B]

Gegroet, O man van Aleppo, Gij die Hassan II overleefde!

Ik ben een volstrekt onbenul inzake Marokkaanse organisaties, en een absolute nul wat betreft wenselijke Marokkaanse werkwijzen. Als een cheeta op zijn rug, dan wel als vleesgeworden naïviteit, volg ik wat men hier schrijft…

hopend, dat de jonge plantjes zullen kunnen profiteren van de compost der oude harde waarheid..

Ron Haleber
24-01-03, 19:36
Geplaatst door EdV
Ben je echt boos, Ron?
Of valt dit onder de rubriek "studentikoze reacties"?

En die arme Orakel zich maar uitputten in excuses, terwijl ik vrolijk en zonder enig gewetensbezwaar mensen voor boerenkarhengst uitmaak als me dat zo uitkomt.

Ed

Flauw dat na dagen op te halen terwijl het allang is bijgelegd... Trouwens ook Rafiq was in de kuif gepikt...

Het gaat helemaal om de kontekst waarin zoiets wordt gezegd...!!! Zo als je net bloedserieus over een onderwerp bezig bent of voor mijn part als hij bij tennis een bal mist, misstaat het om iemand bij voorbeeld "smerige kutmarokkaan" toe te schreeuwen! Het leven bestaat uit nuances. OK Ed?

Orakel
24-01-03, 22:05
En die arme Orakel zich maar uitputten in excuses, terwijl ik vrolijk en zonder enig gewetensbezwaar mensen voor boerenkarhengst uitmaak als me dat zo uitkomt.

:D Hoi Ed. Je hoeft met mij echt geen medelijden te hebben hoor. Ik ben zo opgevoed dat ik verantwoordelijkheid neem voor mijn eigen daden. Daar hoort ook bij dat ik het recht zet als ik iemand gekwetst heb.
Ik behoef daartoe geen aansporing van anderen! :D

Maar goed, terug naar de topic. De actie Koerswijziging krijgt kritiek:



Sylvain Ephimenco: Open brief aan 49 Marokkaanse Nederlanders
Negenenveertig prominente Marokkaanse Nederlanders publiceerden half januari een manifest, waarin zij de Nederlandse samenleving oproepen een einde te maken aan de stigmatisering van hun bevolkingsgroep. Burgemeester Cohen gaf in Amsterdam het startsein voor een grote campagne - een elfstedentocht - waarmee de initiatiefnemers langs elf grote steden trekken. Burgemeester Pop van Haarlem ontvangt de groep op 1 februari. Sylvain Ephimenco reageert: 'Het zou de lezer langzaam duidelijk moeten zijn: de 49 wensen niet over de oorzaken van het onbehagen te debatteren.'
Waar zou dit gebrek aan introspectie, dat ook in uw tekst zichtbaar is, vandaan komen? Deze neiging om de schuld altijd bij de anderen te leggen? Misschien heeft dit met de schaamtecultuur te maken die zo kenmerkend is voor moslimlanden in Noord-Afrika. 'Want in een schaamtecultuur is het negeren of botweg ontkennen van wat werkelijk is gebeurd heel gewoon.' Schrijft Hirsi Ali. Natuurlijk weet ik dat alleen al de naam van deze ex-moslima u niet zal enthousiasmeren. Bij de ondertekenaars van 'Koerswijziging' zijn een aantal conservatieve moslims die niets van haar kritische geluiden moeten hebben, zoals Ahmed Aboutaleb ('ze pist in eigen nest') of publicist Mohammed Benzakour ('een hele batterij aan leugens'). Anderen, zoals politica Fatima Elatik, proesten naar hartelust wanneer in hun aanwezigheid grappen worden gemaakt over de intieme verminking die Hirsi Ali als moslima moest ondergaan. Maar dat die verlammende gevoelens van gene een grote rol spelen, bevestigde ook Ali Eddaoudi in interviews: 'Die Marokkaanse schaamtegevoelens laat ik los. Laat maar gaan die hap, denk ik dan. Ik voel me daar gelukkiger bij.'

Lees alles in de bijlage Letter & Geest, zaterdag 25 januari in Trouw

Orakel
25-01-03, 11:38
Geplaatst door EdV
Ik dacht zo bij mezelf:

"laat ik nu eens iets leuks zeggen".

Maar dat zou je weer als aansporing kunnen opvatten.
Maar ja, toendacht ik:

"laat ik nou iets vervelends zeggen".


Maar daar is het eigenlijk weer veuls te laat voor!

Eenieder een beroerde nachtrust gewenst!

Ed

:hihi: :) :p :p

Ach m'n waarde Ed,

Moet ik alweer mijn excuses aanbieden en nu aan jou. Ik begin nu te vatten wat ze met excuus-allochtoon bedoelen.

:p

Ik vond het fantastisch dat je het voor me opnam, geen misverstand daarover.
En dat met die aansporing was een stille hint voor de goede verstaander, hé Ron?

:p

Maarten
25-01-03, 23:46
Graag zou ik ook mijn oprechte excuses aanbieden..
Maakt niet uit waarvoor – de paus deed het óok in éen keer voor alle christelijke misdaden van de afgelopen 2000 jaar – maar blijkbaar doet men in dit topic dan weer hélemaal mee…

En nee Ron, koerswijziging betekend niet, dat de Marokkanen nu ineens gaan tennissen. :hihi:
Of dat de moslims op vrijdagen ineens en masse om 5 uur gaan roepen: En nu Golf!..
Ook pingpong met hijaab haalt het niet..

Orakel, ik zal wel even zo’n nutteloze middenweger zijn, maar volgens mij heeft iedereen op zijn eigen manier gelijk inzake Koerswijziging. In alle kritiek zit wat in, ook die van Hirsi.
Maar het zwaarst weegt momenteel in Nederland het gevoel van onwelkomheid bij moslims, en alles waarin ze niet goed behandeld worden, of zijn.
Daarom tekende ik de petitie. Maar over alle schuldvragen is ontzettend veel te zeggen, ook over de hierboven genoemde schaamtecultuur weer. Maar ook daar zijn weer veel tegenwerpingen op mogelijk.
Maar in Nederland hebben we nou een verwijt-cultuur gehad van beide zijden. Het gevolg van zoiets is meestal dat beide partijen zich in hun stellingen verschansen en verharden. De oplossing komt dan meestal van mensen, die geen aandacht voor die negatieve dingen meer willen, en er gewoon weer op een positieve manier van maken, wat ervan te maken valt.
Misschien zitten we nog niet in die fase. Dan moeten we maar allebei doen…
Maar goed, dit voelt aan als een nutteloos verhaal.

Ik moet geloof ik naar bed. Ik zag al een visioen van een klaslokaal in het ROC, waar niet-moslim leerlingen uit protest met een papieren zak over hun kop de lessen zaten te volgen. Ze roepen dat het nu mode geworden is, en eisen gelijke behandeling.
Kafka-achtige taferelen dansen voor mijn ogen:

"Small Sister is Watching You!… ".
(in grote getalen, bij de supermarkt, in de tram.. Alsof Allah’s eigense AIVD op volle toeren draait.. Kan het effe niet helpen… door demonen vervolgt ofzo.. kga nebet..)

Ah! ik weet waarom.. Op het journaal was die ROC-niqaab.. De eerste indruk daarvan was, als van zo'n Duitse Tank uit WO II, en dan nog wel in een versie, die door Spielberg extra grimmig gemaakt is.
..... ik wil best wachten op de Dag van het Laatste Oordeel, maar niet met zóiets.. :hihi:

rafiq
26-01-03, 11:04
Ik heb ook het manifest ondertekent, maar dat wil nog niks zeggen.
Wat willen ze over een halfjaar zeggen? Kijk we hebben 7.534 mensen die het manifest hebben getekend?

Is dat een signaal? Wat willen ze nou? Ze moeten wel snel zijn want in April komt hoogstwaarschijnlijk de AEL op de proppen!

En dan wordt het manifest zeker ondergesneeuwd qua media aandacht.

Orakel
26-01-03, 22:32
Geplaatst door Maarten
Graag zou ik ook mijn oprechte excuses aanbieden..
Maakt niet uit waarvoor – de paus deed het óok in éen keer voor alle christelijke misdaden van de afgelopen 2000 jaar – maar blijkbaar doet men in dit topic dan weer hélemaal mee…

En nee Ron, koerswijziging betekend niet, dat de Marokkanen nu ineens gaan tennissen. :hihi:
Of dat de moslims op vrijdagen ineens en masse om 5 uur gaan roepen: En nu Golf!..
Ook pingpong met hijaab haalt het niet..

Orakel, ik zal wel even zo’n nutteloze middenweger zijn, maar volgens mij heeft iedereen op zijn eigen manier gelijk inzake Koerswijziging. In alle kritiek zit wat in, ook die van Hirsi.
Maar het zwaarst weegt momenteel in Nederland het gevoel van onwelkomheid bij moslims, en alles waarin ze niet goed behandeld worden, of zijn.
Daarom tekende ik de petitie. Maar over alle schuldvragen is ontzettend veel te zeggen, ook over de hierboven genoemde schaamtecultuur weer. Maar ook daar zijn weer veel tegenwerpingen op mogelijk.
Maar in Nederland hebben we nou een verwijt-cultuur gehad van beide zijden. Het gevolg van zoiets is meestal dat beide partijen zich in hun stellingen verschansen en verharden. De oplossing komt dan meestal van mensen, die geen aandacht voor die negatieve dingen meer willen, en er gewoon weer op een positieve manier van maken, wat ervan te maken valt.
Misschien zitten we nog niet in die fase. Dan moeten we maar allebei doen…
Maar goed, dit voelt aan als een nutteloos verhaal.

Ik moet geloof ik naar bed. Ik zag al een visioen van een klaslokaal in het ROC, waar niet-moslim leerlingen uit protest met een papieren zak over hun kop de lessen zaten te volgen. Ze roepen dat het nu mode geworden is, en eisen gelijke behandeling.
Kafka-achtige taferelen dansen voor mijn ogen:

"Small Sister is Watching You!… ".
(in grote getalen, bij de supermarkt, in de tram.. Alsof Allah’s eigense AIVD op volle toeren draait.. Kan het effe niet helpen… door demonen vervolgt ofzo.. kga nebet..)

Ah! ik weet waarom.. Op het journaal was die ROC-niqaab.. De eerste indruk daarvan was, als van zo'n Duitse Tank uit WO II, en dan nog wel in een versie, die door Spielberg extra grimmig gemaakt is.
..... ik wil best wachten op de Dag van het Laatste Oordeel, maar niet met zóiets.. :hihi:

Hoi Maarten,

Niks nutteloos aan je opstelling. :wijs:
Weet je, ik snap de behoudendheid of terughoudendheid t.a.v. dit soort projecten of initiatieven wel.
Heb ik ook lange ijd gehad en nu soms nog steeds, als gevolg van mijn persoonlijke ervaringen op dit gebied. Daarbij werkte de gemeente vaak tegen en de eigen achterban niet mee. Soms om moedeloos van te worden.
Ik verleis mij t.a.v. de actie Koerswijziging in m'n enthousiasme omdat ik zo vurig hoop dat het een succes wordt en een trendbreuk kan veroorzaken.
Is heel gek omdat ik ook weet dat hoop de brandstof voor de goedgelovigen is en dat je niet moet hopen maar kansen moet creëren en benutten.
Ik heb me echter zo vaak een Don Quichot gevoeld in het streven naar integratie en acceptatie en de strijd om gelijke behandeling, waarbij mijn soortgenoten fungeerden als Pancho Sanchez.
Wellicht zal dit ideaal Koerswijziging achteraf een illussie blijken te zijn, maar ik stel me gemakshalve maar even naief op. Maakt het leven soms wat makkelijker.
:blij:

Maarten
27-01-03, 09:20
Eigenlijk zou je het redelijk met Ron moeten kunnen vinden. Ook hij kent de muren waar je steeds tegenaan loopt, ook al is hij wat cynischer.

Elke goede actie is er trouwens éen. En die positieve media-aandacht is zeker nodig.
En de Marokkanen zelf zijn ook aardig in beweging.
Hier hebben goed opgeleide Marokkanen met goede baan zich ook samengepakt in een adviesgroep voor de gemeente. En daar wordt zeker naar geluisterd.
Ze gaan er steeds meer bij horen.

Niks mis met naïviteit en enthousiasme. Daarmee draag je bij aan het positieve. En er is duidelijk een opgaande trend bij Marokkanen, en dat kan heel wat opleveren. Alle beetjes helpen, en alle geluiden veroorzaken wel wat. Het is niet erg, dat je tegen dingen blijft aanlopen, of dat je niet weet waar het heen moet. Je bent niet alleen, en waar een wil is is een weg.
Ja, het gaat om het creëren en benutten van kansen. Maar een stevige culturele trend kan ook heel wat zaken doen veranderen.

Vergelijk het met de economie. Soms gaat het goed, en soms gaat het slecht. De redenen daarvan zijn vaak helemaal niet zo duidelijk.. Soms gebeurt er iets, en ontstaat er ineens weer een soort geloof in dingen, en ontwikkelt zich een heleboel. Ergens draait de hele economie op gebakken lucht. Maar gek genoeg produceert dat wél wat, en veel meer dan enkel gebakken lucht. Ga maar gewoon door met wat je doet, en je merkt vanzelf wel wat het produceert… Geloof, in welke zin dan ook, is een goede zaak..