PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaanse initiatieven



rafiq
23-01-03, 10:59
De Marokaanse initiatieven zijn wel toe te juichen, maar is het geen lege huls?

We hebben nu koerswijziging.nl. Een goed initiatief. Maar hoe zit het eigenlijk met al die tientallen andere initiatieven?
Smelt als sneeuw voor de zon weg. Begint heel positief maar sterft een anonieme en stille dood.

Marokanen vindt ik qua organisatorisch vermogen erg zwak, bovendien neemt heel vaak het sjoefie sjoefie gehalte het over van het intiatief. Ons kent ons, en zien om gezien te worden .
Ik kijk dus met argus ogen naar het initiatief koerswijziging.nl dat het niet de zoveelste initatief wordt. Dat is theoretische natuurlijk mooi om vooroordelen weg te halen (ideeel zelfs) maar in de praktijk -dus buiten de woorden- schiet je daar weinig mee op.


Waar ik ook een hekel aan heb is het predikaat; "Succes Marokanen ".
Het zou nu- en daar erger ik me wel aan- een totaal verkeerde gedachten -en veel conservatieven hebben die- zijn om te denken dat integratie er uit bestaat dat 'zij' zich aanpassen aan ons . Dat is natuurlijk bullshit.
Hoe kun je beter je aanpassen met een doctor titel of ingenieur titel voor je Arabische naam veelal verbasterd naar het Nederlands?

Dus enerzijds heb je "Succes"Marokanen en anderzijds de veel gepreesde "Kut" Marokanen. Begin zou zijn om allereerst er mee ophouden te denken dat een groep mensen iets anders is dan
een groep mensen.

Wat ook frapant is is dat zulke initiatieven naar buiten zijn gericht maar niet intern. Ik denk juist dat intern er veel werk te doen is.

Helaas een blauwdruk van hoe dat zou moeten gaan is schijnbaar bij niemand bekend. Of men durft het gewoon niet aan, of men heeft daar als "succes Marokaan" geen tijd voor. Of het is vechten tegen de bierkaai..?

De initiatieven zijn altijd gericht naar de Nederlanders toe. De meeste initiatieven gaan altijd uit van hun eigenbelang . Maar is bijv. koerswijziging een solidariteitsverklaring aan de "KuT"Marokanen toe of is dat een soort eigen vrijspraak?
B.V. Het kan ook anders, WIJ hebben gestudeerd, WIJ zijn geintegreerd, WIJ willen van dat "MAROKANEN STIGMA" af . Die daarmee de indruk willen wekken dat zij toch wel zeer verantwoord bezig zijn.

In dat opzichte is het precies een initaitief dat het "faillissement " van de Marokanen toejuicht. Want is er wel een draagvlak intern voor "al die goede initiatieven"? Of telt die achterban niet mee? Als je uberhaupt van een achterban wel kunt spreken!

Ron Haleber
23-01-03, 12:48
Ieder initiatief is natuurlijk toe te juichen...

Maar heeft het de mogelijkheid tot succes?

Koerswijziging doet blijkbaar niets zonder burgemeesters...

In Amsterdam vond iets plaats met Cohen erbij...

Maar over het resultaat daarvan lees je niets op hun site...! Gaat het hen dus enkel om een publiciteitsstunt...?

Volgende maand komen de burgemeesters van Haarlem en Den Bosch aan de beurt...

Naar de inhoud te beoordelen lijkt het erg op de multiculturele activiteiten van de afgelopen decennia die ook op de eerste plaats ter meerdere eer en glorie van autoriteiten zoals burgemeesters en ministers als Van Boxtel plaatsvonden...

Maar dat soort zaken heeft nooit wat uitgehaald... Leert men dan nooit iets van het verleden...?

Er zal door die burgemeesters net als voorheen wel weer de nodige subsidie verstrekt worden voor de multiculti-muziek en de multiculti-hapjes...

Er gaat ook een discussie plaatsvinden staat er...Maar zonder vermelding van sprekers, voorzitter, noch over wat nou de vraagstelling is... Ik zou daar op die manier niet voor mijn huis uitkomen...!

Het lijkt er op die manier toch wel erg op dat een paar Marokkanen de kans schoon zien om via de nodige subsidies zichzelf te promoten...!

Ron

rafiq
23-01-03, 13:08
Beste Vriend Ron,

Misschien is het enkel flirten met het de gevestigde politiek en een beetje netwerken...Daar mogen natuurlijk geen lastige vragen uit de zaal komen en zeker niet van jou ome Ron!
Of vervelende gepassioneerde marokanen die in de interuptie microfoon toch wel weer het vooroordeel bevestigen . Niet uitnodigen dus!

En zo blijft het dus een elitair groepje met een verre afstand naar het volk die ze zeggen willen te helpen....

Sprekers? Wie zullen dat nou zijn? Praat men al met een mond die organisatie? Het zou mooi zijn als de media lastige vragen zou stellen over bijvoorbeeld de niqaab. Dan worden ze echt getoetst!

Dat zie je ook regelmatig in Marokko. Initiatieven om de elite te paaien en zelf op een goed plaatje te komen!

rnaj
23-01-03, 13:08
Geplaatst door rafiq
De Marokaanse initiatieven zijn wel toe te juichen, maar is het geen lege huls?

We hebben nu koerswijziging.nl. Een goed initiatief. Maar hoe zit het eigenlijk met al die tientallen andere initiatieven?
Smelt als sneeuw voor de zon weg. Begint heel positief maar sterft een anonieme en stille dood.

Marokanen vindt ik qua organisatorisch vermogen erg zwak, bovendien neemt heel vaak het sjoefie sjoefie gehalte het over van het intiatief. Ons kent ons, en zien om gezien te worden .
Ik kijk dus met argus ogen naar het initiatief koerswijziging.nl dat het niet de zoveelste initatief wordt. Dat is theoretische natuurlijk mooi om vooroordelen weg te halen (ideeel zelfs) maar in de praktijk -dus buiten de woorden- schiet je daar weinig mee op.


Waar ik ook een hekel aan heb is het predikaat; "Succes Marokanen ".
Het zou nu- en daar erger ik me wel aan- een totaal verkeerde gedachten -en veel conservatieven hebben die- zijn om te denken dat integratie er uit bestaat dat 'zij' zich aanpassen aan ons . Dat is natuurlijk bullshit.
Hoe kun je beter je aanpassen met een doctor titel of ingenieur titel voor je Arabische naam veelal verbasterd naar het Nederlands?

Dus enerzijds heb je "Succes"Marokanen en anderzijds de veel gepreesde "Kut" Marokanen. Begin zou zijn om allereerst er mee ophouden te denken dat een groep mensen iets anders is dan
een groep mensen.

Wat ook frapant is is dat zulke initiatieven naar buiten zijn gericht maar niet intern. Ik denk juist dat intern er veel werk te doen is.

Helaas een blauwdruk van hoe dat zou moeten gaan is schijnbaar bij niemand bekend. Of men durft het gewoon niet aan, of men heeft daar als "succes Marokaan" geen tijd voor. Of het is vechten tegen de bierkaai..?

De initiatieven zijn altijd gericht naar de Nederlanders toe. De meeste initiatieven gaan altijd uit van hun eigenbelang . Maar is bijv. koerswijziging een solidariteitsverklaring aan de "KuT"Marokanen toe of is dat een soort eigen vrijspraak?
B.V. Het kan ook anders, WIJ hebben gestudeerd, WIJ zijn geintegreerd, WIJ willen van dat "MAROKANEN STIGMA" af . Die daarmee de indruk willen wekken dat zij toch wel zeer verantwoord bezig zijn.

In dat opzichte is het precies een initaitief dat het "faillissement " van de Marokanen toejuicht. Want is er wel een draagvlak intern voor "al die goede initiatieven"? Of telt die achterban niet mee? Als je uberhaupt van een achterban wel kunt spreken!



maar wat dan wel???

Orakel
23-01-03, 18:09
Ik daag bierbij de twee beroepsmopperaars uit tot het doen van een tegenvoorstel dat het initiatief van Koerswijziging overtreft.

In de verwachting dat jullie deze uitdaging niet aan zullen nemen, maar weer zullen vervallen in een onnavolgbare en oeverloze klaagzang, daag ik jullie subsidiair uit tot het vertellen van hoe het wel of beter zou moeten.

En dan graag zonder dat zelfverheerlijkende vet drukken van letters of dat gestoei met die kleuren, zo van "kijk eens naar de importantie van wat ik zeg".

:D

gaypride
23-01-03, 18:44
Geplaatst door Orakel
Ik daag bierbij de twee beroepsmopperaars uit tot het doen van een tegenvoorstel dat het initiatief van Koerswijziging overtreft.

In de verwachting dat jullie deze uitdaging niet aan zullen nemen, maar weer zullen vervallen in een onnavolgbare en oeverloze klaagzang, daag ik jullie subsidiair uit tot het vertellen van hoe het wel of beter zou moeten.

En dan graag zonder dat zelfverheerlijkende vet drukken van letters of dat gestoei met die kleuren, zo van "kijk eens naar de importantie van wat ik zeg".

:D

:hihi:

en dan graag inclusief

-de Succes-Marokkanen
-de Kut-Marokkanen
-de Elitepaaiende-Marokkanen
-de Gepassioneerde-Marokkanen
-de Achterban-Marokkanen
and last but not least
:regie: -de Gay-Marokkanen

suc6
bandiet
Gp

Orakel
23-01-03, 18:50
Geplaatst door gaypride
:hihi:

en dan graag inclusief

-de Succes-Marokkanen
-de Kut-Marokkanen
-de Elitepaaiende-Marokkanen
-de Gepassioneerde-Marokkanen
-de Achterban-Marokkanen
and last but not least
:regie: -de Gay-Marokkanen

suc6
bandiet
Gp


:jammer: GP toch... Dat valt me nou van je tegen... :jammer:

Je vergeet helemaal de SubsidieMarokkanen.

:huil: :huil:

gaypride
23-01-03, 18:56
Geplaatst door Orakel
:jammer: GP toch... Dat valt me nou van je tegen... :jammer:

Je vergeet helemaal de SubsidieMarokkanen.

:huil: :huil:

je hebt gelijk!!! Gp <-> :fplet:
ofschoon ze qua organisatorisch vermogen wel erg zwak zijn volgens Rafiq....
maar we moeten opkomen voor de zwakkeren!!!
die horen er net zo goed bij!!!

:zozo:
Gp

Orakel
23-01-03, 19:09
Geplaatst door gaypride
je hebt gelijk!!! Gp <-> :fplet:
ofschoon ze qua organisatorisch vermogen wel erg zwak zijn volgens Rafiq....
maar we moeten opkomen voor de zwakkeren!!!
die horen er net zo goed bij!!!

:zozo:
Gp

Maar GP toch..

waarom zouden wij Marokkanen opkomen voor Puk en JMT?

:rolleyes:

Orakel
23-01-03, 19:11
Ik zie trouwens in ene dat ik een lui oog heb..
was me nog niet opgevallen.


bandiet

Simon
23-01-03, 19:23
Ongeveer een jaar geleden verscheen een artikel in Vrij Nederland met succes Marokkanen. De teneur van het verhaal was dat ze er genoeg van hadden te worden aangesproken op het falen van andere Marokkanen binnen deze samenleving. Het manifest van koerswijziging.nl biedt eigenlijk geen nieuw gezichtspunt. We moeten ons bezinnen en er zijn problemen. Niks mis mee. Net de normen en waarden discussie van Balkenende waarvan ook niemand snapt waar die over gaat. Op de site van koerswijziging.nl ontbreekt een verslag van de happening op de Dam. Er staan geen foto's. Er is niks besproken met Cohen? Een man die recent een prachtige lezing heeft gehouden over de multiculturele samenleving:
http://www.leidenuniv.nl/rubr/na/02_03/pb0221.htm
Die Elfstedentocht heeft nut als er lokale initiatieven uit voort komen. Niet als eenmalige happening. Maar ja, ik denk dat je ieder initiatief moet steunen met de boodschap die zij uitdragen.

Simon

gaypride
23-01-03, 19:24
Geplaatst door Orakel
Maar GP toch..

waarom zouden wij Marokkanen opkomen voor Puk en JMT?

:rolleyes:

Dat laat ik maar over aan de subsidie-Marokkanen, is zowiezo toch een heel hardnekkig geval, is veel subsidie voor nodig :D
maar af en toe een Kut-Marokkaantje erbij kan denk ik in dit geval geen kwaad

je andere oog is anders wakker genoeg!
:gefeli:
Gp

rafiq
23-01-03, 21:26
Nou ik hoop dat ik een beetje in de goede richting zit. Kijk bij de KPN zien ze het zo. Men kijkt eerst van: De klant komt binnen, wat wil de klant? Hoe bedienen wij de klant? Hoe kunnen wij de klant vasthouden en enthousiast maken voor een 2e entree?

Hier begint het dus. Het begint onderaan. En niet bovenaan de piramide van wie de zgn " sleutelposities" inneemt of voorzitter is. Dat zijn ECHT allemaal dingen voor later.

Ik krijg de indruk dat het deze lieden van het manifest niet te doen is voor de Marokanen an sich, maar om zich zelf vrij te pleiten of de aandacht te verleggen van kut marokanen naar de succes marokanen.
Wederzijdse solidariteit is belangrijk om uberhaupt gemeenschaps zin te krijgen. Het afdoen dat " we wachten dat de 1e generatie marokanen geen zeggenschap meer heeft" duurt mij echt te lang! Zo blijven er altijd marokkanen over die niet geaccepteerd worden! Dan de succes marokanen, danweer de kut marokanen!

Die kutmarokaanen moeten dus ook begrepen worden en niet alleen vastgesteld worden dat er uberhaupt kut marokanen zijn. Maar dat het ook een probleem groep is die begrepen moet worden om het probleem al dan niet gedeeltelijk op te lossen. Succes marokanen worden dus een subsituut voor acceptatie. Marokanen kunnen dus schijnbaar alleen geacepteerd worden als ze werkelijk " succes" hebben. Waar ligt die succes formule dan? Dat ze net zo hard werken en geld verdienen als de " succes" Nederlander?Voor de JAN MODAAL Nederlander lijkt het alsof de succes marokaan DE meetlat is. En niemand wil meer dat Jan Modaal zijn stem gaat verheffen, denk maar aan 15 mei.
Ook de Nederlandse politiek wil rust in de tent.
Als volgt;

•Actie (me dunkt dat manifest al onder tekenen een actie is)

•Vertrouwen (er zit niets anders op dan hopen dat het goed afloopt) of beter dat
het loopt en misschien wel hardloopt)

•Improvisatie (het is meer een zaak van je handen achterna denken dat middels
een blauwdruk uit gaan zitten denken hoe en wat. Een doel moet je al helemaal
vergeten, wel moet je bijv. een wens hebben. Bijv. om altijd een handreiking te maken om de broeders waarover het gaat; namelijk de probleemmarokanen)

Daarom heb ik het volgende plan (denk eraan het is geen blauwdruk,
maar zo'n plan als ") stappen, houding en
vragen.

0•Een algemene groep is iets anders dan een selectieve groep Marokkanen!

1•Vervolgens de Diagnose stellen maar met betrokkenheid i.p.v. observatie
(Welke metaforen gebruiken wij? Wat geloven wij? Waar zijn wij het over eens? Wie zijn wij?

2• daarna moet je nieuwe ZIN maken. 'Sense making' dat is pas echte
innovatie.Met innovatieve flair i.p.v.representatie moet die ZIN voorgeleefd worden.
Wat willen wij zijn? Kunnen we het daar over eens worden? Waar moeten wij dan in
geloven? Welke woorden gebruiken wij daarvoor?

3•Kritische succesfactoren resonantie i.p.v. verificatie.
Resonantie is niet alleen werken maar samen werken (naar een oplossing?).


Zo lossen alle problemen zich op en dienen zich weer nieuwe of beter oude in een
nieuw jasje aan.


Maar het belangrijkste is om een groep te hebben die blindelings op elkaar kan vertrouwen. Wat ik meestal zie in samenwerkingsverbanden met Marokanen en Nederlanders in het algemeen is dat er altijd een marginaal groepje de groep draagt. De rest is er alleen maar voor de lol! Sla dan al die gasten over! Ik denk dat je voor het overgroote deel zelfs DE doelgroep Marokanen kunt passeren! De steun van oprechte moslims is onontbeerlijk! Zij kunnen een handreiking maken en een lichaam vormen met later andere moslims in de vele moslimgemeenschappen in Nederland.

Als zij geen achterban hebben dan is er al helemaal geen probleem Hoogsten een symbolisch. Ik denk dat een achterban niet zo nodig is, enkel de steun van een paar gemotiveerde en toegewijde mensen is zeer belangrijk dan niet cruciaal. Sla al die moskee besturen over. Werk met een enkele moskee met ondubbelzinnige steun. het probleem bij sommige moskee besturen is natuurlijk dat ze gelijk hebben maar het niet zomaar krijgen en uiteraard niet de mogelijkheid hebben om hun gelijk af te dwingen.

Je krijgt dan een halstarrige organisatie met een te hoge drempel. De probleemgroep bereiken ze niet, en zij zijn te ver van de realiteit verstoken. Gek dat moskee besturen toch vaak zitten te lunchen met de gemeente raad of burgemeester!

Vandaar dat het uiteindelijk neerkomt om missionariswerk, maar zelfs daar ben ik in de loop van de tijd wat voorzichtiger geworden, want verbaal begaafden die gestoken in de juiste kleding, ondersteund door een "gelikte' powerpoint presentatie in een doorgedesignde zaal met koffie toe kunnen even indoctrinerend werken als de Ali B's die het meer van fysiek /verbaal geweld moeten hebben.

Ik heb expres geen vet gedrukt of kleuren gebruikt! En kritiek hoor ik graag, daar kan ik van leren en anderen!

HOUDOE!

Ron Haleber
24-01-03, 09:23
Lees ook de discussie tussen Maarten, Rafiq, Ron en de soms onbeschoft uit de hoek komende Orakel

op de paralelle topic: ACTIE KOERSWIJZIGING:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=760258#post760258 (EN VORIGE PAGINA'S)

Orakel
24-01-03, 17:42
Nou ik hoop dat ik een beetje in de goede richting zit. Kijk bij de KPN zien ze het zo. Men kijkt eerst van: De klant komt binnen, wat wil de klant? Hoe bedienen wij de klant? Hoe kunnen wij de klant vasthouden en enthousiast maken voor een 2e entree?
Hier begint het dus. Het begint onderaan. En niet bovenaan de piramide van wie de zgn " sleutelposities" inneemt of voorzitter is. Dat zijn ECHT allemaal dingen voor later.

Van onder af aan beginnen is al vele malen geprobeerd en iedere keer stuk gelopen. Om jou vergelijking aan te houden: producten worden soms gelanceerd en gratis of als proefmonsters weggeven om de consument van de waarde ervan te overtuigen. Dat wordt misschien wel vooraf gegaan door een marktonderzoek, maar men gaat niet zitten wachten op een massale ondersteuning. Een betere vergelijking is misschien te maken met Jimmy Hoffa, waar aanvankelijk weinig tot niemand iets van moest hebben. Hij bleef echter knokken voor zijn zaak en groeide uit tot de grootste vakbondsleider ooit in de historie van de US. Hij ging voor waar hij in geloofde en gaandeweg groeide zijn aanhang.
Hoeveel angst, geremdheid of fatalisme was er ten tijde van de oprichting van de Black Panther Movement? Ze hielden echter vol en hun ledental groeide gestaag en nemen nu een prominente plek in, in de historie van zwart Amerika.

Ik krijg de indruk dat het deze lieden van het manifest niet te doen is voor de Marokanen an sich, maar om zich zelf vrij te pleiten of de aandacht te verleggen van kut marokanen naar de succes marokanen.
Wederzijdse solidariteit is belangrijk om uberhaupt gemeenschaps zin te krijgen. Het afdoen dat " we wachten dat de 1e generatie marokanen geen zeggenschap meer heeft" duurt mij echt te lang! Zo blijven er altijd marokkanen over die niet geaccepteerd worden! Dan de succes marokanen, danweer de kut marokanen!
Die kutmarokaanen moeten dus ook begrepen worden en niet alleen vastgesteld worden dat er uberhaupt kut marokanen zijn. Maar dat het ook een probleem groep is die begrepen moet worden om het probleem al dan niet gedeeltelijk op te lossen. Succes marokanen worden dus een subsituut voor acceptatie. Marokanen kunnen dus schijnbaar alleen geacepteerd worden als ze werkelijk " succes" hebben. Waar ligt die succes formule dan? Dat ze net zo hard werken en geld verdienen als de " succes" Nederlander?Voor de JAN MODAAL Nederlander lijkt het alsof de succes marokaan DE meetlat is. En niemand wil meer dat Jan Modaal zijn stem gaat verheffen, denk maar aan 15 mei.

Dit vind ik een te negatieve insteek en je ondergraaft daarmee het belang van “wederzijdse solidariteit”zoals je het zelf noemt. De initiatiefnemers zijn er volgens mij op uit om eens een keer wat minder negatieve en wat meer positieve berichtgeving over Marokkanen en Moslims af te dwingen. Als ze slagen in hun opzet dan is dat een bijdrage aan een deel van de problematiek, maar zeker niet de panacee voor alle problematiek.
Succes hebben is darbij geen absolute voorwaarde voor acceptatie, hoewel het zeker bevorderend is daarvoor. Er zijn tal van problemen die de acceptatie belemmeren. Problemen die door Nederlanders soms onterecht onder een vergrootglas worden gelegd en net zo vaak door Marokkanen ontkend of onderbelicht worden. Hoe subjectief het karakter er ook van, de acceptatie wordt belemmerd door de problemen die men met ons meent te hebben. Deze subjectiviteit kan erg vergroot worden door de negatieve berichtgevingen. Mensen zijn niet eens meer geïnteresseerd in de persoon achter het uiterlijk, omdat het uiterlijk al synoniem staat voor ellende. Niemand heeft schrik van Chinezen hoewel dit 1 van de slechts geïntegreerde minderheidsgroepen in NL is. Men heeft echter geen last van ze.
Hoe het ook zij, in 1 opzicht ben ik het met je eens. De organisatiegraad van Marokkanen is om te huilen en velen zijn uit op zelfverrijking of zelfverheerlijking, wat overigens soms net zo hard geldt voor de Nederlanders die hen ondersteunen. Over die 1e generatie moskeebestuurders heb ik al eerder gezegd wat ik daarvan vind; tijd om af te treden. Een goed werkend moskeebestuur kan een enorme bruggenbouwer zijn tussen de Moslims en de rest van Nederland.



Maar het belangrijkste is om een groep te hebben die blindelings op elkaar kan vertrouwen. Wat ik meestal zie in samenwerkingsverbanden met Marokanen en Nederlanders in het algemeen is dat er altijd een marginaal groepje de groep draagt. De rest is er alleen maar voor de lol! Sla dan al die gasten over! Ik denk dat je voor het overgroote deel zelfs DE doelgroep Marokanen kunt passeren! De steun van oprechte moslims is onontbeerlijk! Zij kunnen een handreiking maken en een lichaam vormen met later andere moslims in de vele moslimgemeenschappen in Nederland.
Als zij geen achterban hebben dan is er al helemaal geen probleem Hoogsten een symbolisch. Ik denk dat een achterban niet zo nodig is, enkel de steun van een paar gemotiveerde en toegewijde mensen is zeer belangrijk dan niet cruciaal. Sla al die moskee besturen over. Werk met een enkele moskee met ondubbelzinnige steun. het probleem bij sommige moskee besturen is natuurlijk dat ze gelijk hebben maar het niet zomaar krijgen en uiteraard niet de mogelijkheid hebben om hun gelijk af te dwingen.

De vorming van dit soort groepen gaat altijd mis. Men selecteert op taalbeheersing en sleutelpositie binnen de eigen gemeenschap maar niet op skills. Niet op projectervaring, bestuurlijk inzicht, contactuele vaardigheden m.b.t. b.v. criminele jongeren.
De doelgroep Marokkanen an sich bestaat niet gezien de diversiteit ervan. In plaats van te werken ten behoeve van een doelgroep is het beter je te richten op een doelstelling: bevorderen integratie, gebalanceerde berichtgeving, bestrijden criminaliteit, verhogen arbeidsdeelname, etc. Als je als organisatie daar goed in blijkt te zijn dan komt die achterban van zelf wel. Die hoeft dan niet bij te schuiven aan de vergadertafel, maar kan adhesie betuigen door lid te worden en/of te doneren. Marokkaanse initiatieven zijn bijna altijd stichtingen en bijna nooit verenigingen waar mensen lid van kunnen worden. Los van de organisatievorm vind ik dat de werkwijze van veel Marokkaanse initiatieven te zwabberend en ongrijpbaar is. Geen probleemdefiniëring, geen duidelijk afgebakende doelstelling en termijn waarbinnen men deze doelstelling denkt te realiseren, derhalve geen evaluatiemoment laat staan heldere evaluatiecriteria. Kortom, een degelijk werk- of projectplan ontbreekt.

Je krijgt dan een halstarrige organisatie met een te hoge drempel. De probleemgroep bereiken ze niet, en zij zijn te ver van de realiteit verstoken. Gek dat moskee besturen toch vaak zitten te lunchen met de gemeente raad of burgemeester!

:p

Juist vanwege die subsidie-afhankellijkheid die een stichting heeft.

Vandaar dat het uiteindelijk neerkomt om missionariswerk, maar zelfs daar ben ik in de loop van de tijd wat voorzichtiger geworden, want verbaal begaafden die gestoken in de juiste kleding, ondersteund door een "gelikte' powerpoint presentatie in een doorgedesignde zaal met koffie toe kunnen even indoctrinerend werken als de Ali B's die het meer van fysiek /verbaal geweld moeten hebben.

Ik denk dat je het juist van het missionariswerk af moet halen en de boel moet professionaliseren. Dat garandeert tot op zekere hoogte de inzet en betrokkenheid van de deelnemers, alhoewel professionalisering vaak wel ten koste gaat van bezieling en bevlogenheid.

Ik heb expres geen vet gedrukt of kleuren gebruikt! En kritiek hoor ik graag, daar kan ik van leren en anderen!

HOUDOE!
Het leest wel een stuk prettiger.

rafiq
25-01-03, 12:11
Beste Orakel,

De Black Panthers zowel Jimmy Hoffa zijn in een vijandig klimaat ontstaan, en gedeeltelijk dan niet geheel vergaan of vermist.

De Black Panthers en zijn leiderschap is grotendeels geelimineerd.
Succes is altijd verzekerd als je een onderdog positie verkeert. De situatie in Belgie is een goede kweekvijver voor de AEL. En een normale gang van zaken vindt ik.

Mijn doel is geen prominente plaats te hebben in de geschiedenis, maar om de verstandhouding onderling te verbeteren. anders zijn alle initiatieven een geboren dood kindje.

De initiatiefnemers zijn er volgens mij op uit om eens een keer wat minder negatieve en wat meer positieve berichtgeving over Marokkanen en Moslims af te dwingen.

Als het de negatieve berichtgeving ook een moslim kwestie is..Waarom sturen ze het daar niet op af?

De vorming van dit soort groepen gaat altijd mis. Men selecteert op taalbeheersing en sleutelpositie binnen de eigen gemeenschap maar niet op skills. Niet op projectervaring, bestuurlijk inzicht, contactuele vaardigheden m.b.t. b.v. criminele jongeren.
De doelgroep Marokkanen an sich bestaat niet gezien de diversiteit ervan.

Daar ben ik juist op tegen. Ik kijk niet naar etniciteit. Daaromzeg ik. Passer die Marokanen maar. De gelederen vullen zich zelf wel aan, als iets zo als de AEL of andere initiatief eenmaal goed loopt. Dan kun je dus selecteren.

Missionariswerk is juist goed. Ga naar de jeugdgevangenissen, ga naar de buurthuizen, theehuizen, moskee's etc. En praat en kijk wat er leeft. En niet bij 2 vandaag eenmaal in de 2 maanden 5 minuten van leer steken wat er allemaal verbeterd kan worden met de hoop op een luisternd oor bij de Gemeente.

Orakel
25-01-03, 12:36
Geplaatst door rafiq
[B]Beste Orakel,

De Black Panthers zowel Jimmy Hoffa zijn in een vijandig klimaat ontstaan, en gedeeltelijk dan niet geheel vergaan of vermist.

De Black Panthers en zijn leiderschap is grotendeels geelimineerd.
Succes is altijd verzekerd als je een onderdog positie verkeert. De situatie in Belgie is een goede kweekvijver voor de AEL. En een normale gang van zaken vindt ik.

Hoi Rafiq,

Mijn aanhalen van Hoffa en de BP's was enkel bedoeld om mijn eigen gedachten te ordenen bij de vraag of je eerst een achterban en dan een groepering moet hebben of andersom.
Ik denk zeker niet dat je Koerswijziging of de AEL kunt vergelijken met de tijdsgeest van de Black Panthers.
Zeker, er is voor de allochtonen zeker sprake van een underdogpositie, maar ten tijde van de BP's was er regelrecht sprake van uitsluiting, rassenscheiding en verschil in rechten.



Mijn doel is geen prominente plaats te hebben in de geschiedenis, maar om de verstandhouding onderling te verbeteren. anders zijn alle initiatieven een geboren dood kindje.

Ik ben er ook niet vanuit gegaan dat je probeert je een prominente plek in de geschiedenisboeken te verwerven. Daarnaast deel ik jou zorg dat goedbedoelde allochtone initiatieven het risico in zich dragen ééndagsvliegen te zijn. Heb er vele gezien die binnen een jaar ter ziele gingen. Dit was deels te wijten aan de motivatie en organisatiegraad van de initiatieven zelf, maar zeker ook door de houding van lokale gemeenten die het prima vonden als de organisatoren een leuk pingpongtoernooitje voor de jongens organiseerden, mar o wee als ze de vinger op de zere plek legden. O wee als ze de gemeentelijke werkgelegenheidsinitiatieven bekritiseerden. Dan gaf men ineens niet thuis en werden er plots hoge eisen gesteld aan de subsidie voor het initiatief.
Daarom hoop ik dat één ieder met dergelijke teleurstellende ervaringen deze ervaringen productief wil inzetten om het volgende initiatief van advies te dienen en de kans op slagen te verbeteren.
Vooropgesteld dat men bereid is geadviseerd te worden.



De initiatiefnemers zijn er volgens mij op uit om eens een keer wat minder negatieve en wat meer positieve berichtgeving over Marokkanen en Moslims af te dwingen.

Als het de negatieve berichtgeving ook een moslim kwestie is..Waarom sturen ze het daar niet op af?

Weet ik niet Rafiq. Ik weet niet of ze het wel of niet (willen gaan) doen.

Ik ben erg enthousisast over het initiatief, maar ben ook zeker van plan om ze kritisch te volgen. Wat ze mee hebben is dat ze volgens mij in maatschappelijk opzicht al redelijk geslaagd zijn en de factor zelfverijking daarmee nagenoeg afwezig is.

Azul
08-02-03, 13:59
Tja, ik denk ook niet dat al die "initiatieven" veel effect zullen hebben. Het probleem zit in hoe mensen over Marokkanen denken, dat verandert niet een of andere publiciteits geile beweging. Zelf boeit het mij niet hoe iemand over Marokkanen denkt. De mensen met wie ik om ga weten hoe ik ben en zullen niet zeggen jij bent zoals "De Marokkaan volgens de media". Is het dan zo belangrijk voor ons dat alle Nederlanders ons mogen (ookal kennen we ze niet en kennen zij geen een Marokkaan). De mensen die niet eens naar de persoon zelf kijken en zijn eigenschappen kwaliteiten/eigenschappen zijn gewoon achtelijk en die hoef ik niet te kennen. Zolang iemand niet gewoon met Marokkanen omgaat zal diegene niet zo 123 (door zoiets als koerswijziging) zijn beeld over Marokkanen veranderen. Marokkanen maken zich te druk over wat anderen van hun vinden.

sil
08-02-03, 16:35
Geplaatst door Azul
Tja, ik denk ook niet dat al die "initiatieven" veel effect zullen hebben. Het probleem zit in hoe mensen over Marokkanen denken, dat verandert niet een of andere publiciteits geile beweging. Zelf boeit het mij niet hoe iemand over Marokkanen denkt. De mensen met wie ik om ga weten hoe ik ben en zullen niet zeggen jij bent zoals "De Marokkaan volgens de media". Is het dan zo belangrijk voor ons dat alle Nederlanders ons mogen (ookal kennen we ze niet en kennen zij geen een Marokkaan). De mensen die niet eens naar de persoon zelf kijken en zijn eigenschappen kwaliteiten/eigenschappen zijn gewoon achtelijk en die hoef ik niet te kennen. Zolang iemand niet gewoon met Marokkanen omgaat zal diegene niet zo 123 (door zoiets als koerswijziging) zijn beeld over Marokkanen veranderen. Marokkanen maken zich te druk over wat anderen van hun vinden.

hier ben ik het helemaal mee eens.

goed stuk :duim:

Orakel
08-02-03, 17:01
Geplaatst door Azul
Tja, ik denk ook niet dat al die "initiatieven" veel effect zullen hebben. Het probleem zit in hoe mensen over Marokkanen denken, dat verandert niet een of andere publiciteits geile beweging. Zelf boeit het mij niet hoe iemand over Marokkanen denkt. De mensen met wie ik om ga weten hoe ik ben en zullen niet zeggen jij bent zoals "De Marokkaan volgens de media". Is het dan zo belangrijk voor ons dat alle Nederlanders ons mogen (ookal kennen we ze niet en kennen zij geen een Marokkaan). De mensen die niet eens naar de persoon zelf kijken en zijn eigenschappen kwaliteiten/eigenschappen zijn gewoon achtelijk en die hoef ik niet te kennen. Zolang iemand niet gewoon met Marokkanen omgaat zal diegene niet zo 123 (door zoiets als koerswijziging) zijn beeld over Marokkanen veranderen. Marokkanen maken zich te druk over wat anderen van hun vinden.

Jij en ik kunnen wel ons best te doen om onze zaakjes goed voor elkaar te hebben en aderen niet tot last te zijn en daarmee bijdragen aan een stuk goede beeldvorming.
Dat stuk wordt echter teniet gedaan door de negatieve berichtgevingen over ons.
Als ik na 30 jaar bloed, zweet en tranen een respectabele plek in de samenleving heb afgedwongen, blijk ik er nog niet te zijn.
Men hoeft op TV maar iets te horen over een Marokkaan die en tasje ript en velen hier bezien mij vervolgens ook vanuit die optiek.

Mensen zien aan ons niet af dat we goed volk zijn. Ze beoordelen ons nog te vaak op ons uiterlijk.

Voorbeeld: als ik in de rechtbank moet zijn, dan weten de mensen aldaar inmiddels wie ik ben, groeten me vriendelijk, komen een praatje maken, etc.
Zij die mij niet kennen, denken dat ik moet voorkomen.

DUs met ieder voor zich en God voor ons allen komen we er niet.


Mill:
hier ben ik het helemaal mee eens.

goed stuk

Pappegaai.

Ron Haleber
08-02-03, 18:26
Geplaatst door rafiq
Beste Orakel,

De Black Panthers zowel Jimmy Hoffa zijn in een vijandig klimaat ontstaan, en gedeeltelijk dan niet geheel vergaan of vermist.

De Black Panthers en zijn leiderschap is grotendeels geelimineerd.
Succes is altijd verzekerd als je een onderdog positie verkeert. De situatie in Belgie is een goede kweekvijver voor de AEL. En een normale gang van zaken vindt ik.

Mijn doel is geen prominente plaats te hebben in de geschiedenis, maar om de verstandhouding onderling te verbeteren. anders zijn alle initiatieven een geboren dood kindje.

De initiatiefnemers zijn er volgens mij op uit om eens een keer wat minder negatieve en wat meer positieve berichtgeving over Marokkanen en Moslims af te dwingen.

Als het de negatieve berichtgeving ook een moslim kwestie is..Waarom sturen ze het daar niet op af?

De vorming van dit soort groepen gaat altijd mis. Men selecteert op taalbeheersing en sleutelpositie binnen de eigen gemeenschap maar niet op skills. Niet op projectervaring, bestuurlijk inzicht, contactuele vaardigheden m.b.t. b.v. criminele jongeren.
De doelgroep Marokkanen an sich bestaat niet gezien de diversiteit ervan.

Daar ben ik juist op tegen. Ik kijk niet naar etniciteit. Daaromzeg ik. Passer die Marokanen maar. De gelederen vullen zich zelf wel aan, als iets zo als de AEL of andere initiatief eenmaal goed loopt. Dan kun je dus selecteren.

Missionariswerk is juist goed. Ga naar de jeugdgevangenissen, ga naar de buurthuizen, theehuizen, moskee's etc. En praat en kijk wat er leeft. En niet bij 2 vandaag eenmaal in de 2 maanden 5 minuten van leer steken wat er allemaal verbeterd kan worden met de hoop op een luisternd oor bij de Gemeente.

Beste Rafiq,

Sinds gisteren weten we welke koers het belangrijkste van de "Marokkaanse initiatieven" (dit topic), de AEL gaat varen: het marxisme en niet in zijn revisionistische vorm van voorbije sociaal democraten als Melkert en Kok...!

Jahjah blijkt het zeer goed met radicale marxisten en anti-globalisten(waaronder zeer veel kufaar, atheisten) te kunnen vinden en vormt met hen zelfs één partij...!

Dit moet een vreselijke schok te weeg brengen onder de Marokkaanse prikkers van dit forum, met name bij de vele fundies onder hen... AEL = EEN GODSLASTERLIJK PAKT VAN MOSLIMS MET DE KUFAAR...! Hoe ga jij ze dat uitleggen?

Om deze reden herhaal ik het dilemma dat ik al elders plaatste:

Jammer genoeg is wegens de funeste invloed gedurende decennia van de Amicales van Hassan II de kennis van dit marxistische gedachtegoed bij de huidige generatie jonge Marokkanen tot nul gedaald en door allerlei obscurantisme vervangen.

Dank zij Dyab Jahjah is het duidelijk geworden dat er met grote spoed marxistische scholingscursussen zullen moeten worden opgezet bij voorbeeld voor de Marokkaanse prikkers van dit pb wil men echt van AEL-militanten kunnen gaan spreken...!

Natuurlijk ben ik daar beschikbaar voor. In mijn studententijd tijdens de Studentenrevolutie leidde ik al cursussen van de SJ - de Socialistische Jeugd. Met studentenleider Wolfgang Levefre en zijn partij-genoten was ik ideologisch actief in de marxistische denktank van de 'Oost-europese' Hegel Gesellschaft...

Maar als witte Nederlander word ik natuurlijk voor onverbeterlijk paternalist en kolonialist versleten, zoals ik al vele malen naar mijn hoofd geslingerd kreeg door met name de fundies...

Ik zou mij natuurlijk beschikbaar kunnen stellen voor de enige Marokkaanse militanten die vanachter het huidig heersend obscurantisme nog zichtbaar zijn, mijn kameraden Abdou Menebhi en Jamal Ftieh (4e Internationale)... Zij zouden direct een beroep op mij doen... Mijn record bij de AIVD geldt voor hen natuurlijk als excellente referentie...

Maar de fundies van dit pb willen het terecht zelf doen om zoals Shaheed AEL-militant te worden!

Daarom doe ik een oproep aan alle Marokkanen die - vóór dat zij fundie werden - degelijk marxistisch geschoold zijn om zich bekend te maken, zodat zij - mochten zij er onverwachts zijn - geheel zelf de noodzakelijke scholing ter hand kunnen nemen...! Mochten zij zoals te verwachten volstrekt ontbreken, dan zal de AEL toch andere wegen tot scholing moeten zoeken...! Wellicht beroep moeten doen op ervaren marxisten in Marokko die door een huwelijk met de hier beschikbare Marokkaanse vrouwen zich aan die taak kunnen wijden...!

Ron Haleber.

Orakel
08-02-03, 18:43
Kameraad Ron :D

ik kom helaas niet verder dan: "proletariërs verenigt u". :boer:

sil
08-02-03, 23:26
Geplaatst door Orakel
Jij en ik kunnen wel ons best te doen om onze zaakjes goed voor elkaar te hebben en aderen niet tot last te zijn en daarmee bijdragen aan een stuk goede beeldvorming.
Dat stuk wordt echter teniet gedaan door de negatieve berichtgevingen over ons.
Als ik na 30 jaar bloed, zweet en tranen een respectabele plek in de samenleving heb afgedwongen, blijk ik er nog niet te zijn.
Men hoeft op TV maar iets te horen over een Marokkaan die en tasje ript en velen hier bezien mij vervolgens ook vanuit die optiek.

Mensen zien aan ons niet af dat we goed volk zijn. Ze beoordelen ons nog te vaak op ons uiterlijk.

Voorbeeld: als ik in de rechtbank moet zijn, dan weten de mensen aldaar inmiddels wie ik ben, groeten me vriendelijk, komen een praatje maken, etc.
Zij die mij niet kennen, denken dat ik moet voorkomen.

DUs met ieder voor zich en God voor ons allen komen we er niet.





Zij die jou niet kennen zijn ook niet allemaal hetzelfde,er zullen er wel zijn die dat denken,maar ook heel veel niet

Orakel
09-02-03, 00:01
Geplaatst door sil
Zij die jou niet kennen zijn ook niet allemaal hetzelfde,er zullen er wel zijn die dat denken,maar ook heel veel niet

Zij die dat wel denken zijn groot genoeg in antal om mij soms bijna de moed te ontnemen om ingeburgerd te blijven.

Omdat ik dan graag wil denken: bekijk het maar met je samenleving, ik ga me sterk maken voor segregatie en zorg voor mijn gemeenschap binnen de Nederlandse gemeenschap.

Naast het verwerven van mijn plek in de maatschappij zoals iedere Nederlander dat moet, heb ik nog eens mijn uiterlijk als extra handicap.

Als vrouw moet jou dat niet onbekend in de oren klinken.

Ik denk daarom dus, mede in reactie op Azul, dat het niet zo kan of mag zijn dat iedereen zijn eigen boontjes maar moet doppen en zich weinig tot niets gelegen moet laten aan anderen.

In deze concrete situatie vind ik dus dat iedere allochtoon zorg moet dragen voor "goede pr" zodra hij of zij daar de kans voor heeft, hoe vermoeiend, vervelend en beledigend dat soms ook ervaren wordt.

Ron Haleber
09-02-03, 02:26
Geplaatst door Orakel
Kameraad Ron :D

ik kom helaas niet verder dan: "proletariërs verenigt u". :boer:

Nou dat is al een heel eind op weg als je de dertig miljoen Marokkanen ermee bedoelt.

Jahjah wil blijkbaar islam aan socialisme koppelen om er een militante sociale beweging van te maken...

Ik heb op mijn eigen - laten we maar zeggen 'arrogante' - manier dat altijd aan mijn communistische vrienden voorgehouden. Frontisten als Abdallah Saaf vonden dat een dergelijke combinatie mogelijk moest zijn. Hij daagde mij uit om dat samen aan de hand van Antonio Gramsci uit te werken... Maar toen ging hij de politiek in, werd minister en had er geen tijd meer voor... Hij zit nu niet meer in de regering en ik zal hem er binnenkort eens op aanspreken dat met Jahjah die zaak weer actueel wordt...

sil
09-02-03, 17:45
Geplaatst door Orakel
Zij die dat wel denken zijn groot genoeg in antal om mij soms bijna de moed te ontnemen om ingeburgerd te blijven.

Ik ken ook wel mensen die dat denken,maar het merendeel praat heel anders

Omdat ik dan graag wil denken: bekijk het maar met je samenleving, ik ga me sterk maken voor segregatie en zorg voor mijn gemeenschap binnen de Nederlandse gemeenschap.

Ik kan je daar natuurlijk niet in tegenhouden,maar het lost niets op,maakt het m.i. alleen maar erger

Naast het verwerven van mijn plek in de maatschappij zoals iedere Nederlander dat moet, heb ik nog eens mijn uiterlijk als extra handicap.

Als vrouw moet jou dat niet onbekend in de oren klinken.


Ik ben dan niet gekleurd(van huid)dat is zeker een voordeel,ik heb wel als vrouw moeten knokken voor een plaats in de maatschappij,en ben die door mijn handicap ook weer kwijt geraakt,en heb daar ook vaak de balen van,maar probeer toch weer een plek te reserveren.


Ik denk daarom dus, mede in reactie op Azul, dat het niet zo kan of mag zijn dat iedereen zijn eigen boontjes maar moet doppen en zich weinig tot niets gelegen moet laten aan anderen.

We leven nu in een heel erge materialistische tijd zelf vind ik dat vrelijk,Het is een echte IK maatschappij het is ieder voor zich,en de rest kan stikken.Dat is niet alleen voor de alloch's maar ook voor ieder ander die hier woont.Zelf hoop ik dat dat ook weer gaat veranderen,



In deze concrete situatie vind ik dus dat iedere allochtoon zorg moet dragen voor "goede pr" zodra hij of zij daar de kans voor heeft, hoe vermoeiend, vervelend en beledigend dat soms ook ervaren wordt.

Is gewoon doen niet de beste p.r die er is.Toen ik hier pas op het p.b kwam kreeg ik ook een heel verkeerde indruk van de maroc's.ik ging ze ook in r.l. heel anders bekijken.Vroeg aan mijn kennissen "zijn er echt zoveel die zo denken,en alleen maar rottigheid willen?Want ik kende hun van een heel andere kant.Ook door mijn vrijwilligers werk dat ik nu doe kom ik met veel alloctonen in aanraking en zie/merk dan ook wel verschil maar meestal is dat positief.

Orakel
09-02-03, 17:55
Geplaatst door sil


Klopt, gewoon doen is al hele goede pr. Het bereik hiervan is echter soms te klein volgens mij.

Neem nou die Palestinademonstratie in Amsterdam waarbij het ff misging.

Helaas zijn er nog steeds teveel mensen die dat uitvergroten en als algemeen gelden voor alle Marokkanen willen zien, hoewel ik me ook bewust ben van mijn overgevoeligheid hierin.

En zie de meningen hier op dit PB aub als meningen van individuen, niet meer en niet minder.

Ben ff kwijt wat ik ook alweer wilde zeggen....... :loog:

Tomas
09-02-03, 18:57
Geplaatst door Orakel

Ben ff kwijt wat ik ook alweer wilde zeggen....... :loog:

Wat doet dit me aan "het lagerhuis" denken.

Maar je hebt wel gelijk, trouwens.

Orakel
09-02-03, 19:03
Geplaatst door Tomas
Wat doet dit me aan "het lagerhuis" denken.

Maar je hebt wel gelijk, trouwens.

Ik wist 't :lole: ik wist 't :lole: Yessssssss...Tsjakkaa :student:

rafiq
10-02-03, 10:58
Beste Ron,


Kijk Karl Marx was een hegeliaan en op zich is er niets mis met het verhaal dat Hegel verteld: namelijk dat er een zekere dynamiek is van tegenstellingen die opstijgen tot een nieuwe synthese.
Volgens Hegel vindt die dynamiek plaats in de familie, op de markt (van goederen, gedragingen en ideeën) en in het culturele domein.

Je raad al wat hier achter zit, Juist de heilige drieeenheid van het Christendom.
De vader in de familie is God de Vader, op de markt verschijnt Christus en wordt wat de vader voorstaat verwerkelijkt (en daar vindt dus ook de discussie over het hoofdoekje plaats (ideeen uitwisseling) tot slot is er sprake van een geest van de cultuur (de Heilige weet je wel) waarin) de gesynthestiseerde verwerkelijking opstijgt naar een hoger niveau.

marx is een toepassing van Hegel in het sociaal economische domein.
De vraag is dus is er een these -antithese zo ja dan kun je zijn schema toepassen (Bij er is moet je meer denken aan beleving dan aan materiele voorwaarden , waar Marx het natuurlijk over had.

Hoewel hegel als uitgangspunt Vrijheid had is het jammer genoeg zo dat veel mensen nu een keer als vanuit hun opvoeding niet zo gebrand zijn op vrijheid en liever een leider boven zich hebben die zij eventueel zelf kiezen.
Een Oostenrijkse Dictator is gekozen door 70% van de Duitsers en hetzelfde geldt voor Berlusconi , Mussolini, en noem maar op.

Mensen zijn kuddedieren en steed op zoek naar iemand die zo gek is om voorop te lopen zodat zij kunnen volgen.

Bakunin was nu juist iemand die vrijheid predikte, maar tegelijkertijd ook begreep dat dat ook betekend dat je geen leider van een beweging naar vrijgheid kunt zijn.

Lenin daar entgen pleitte voor een kleinen voorhoedegroep waar het proletariaat achteraan kon gaan. Nu we hebben gezien wat daar van terecht gekomen is.

Het is zeer goed dat Abu een eigen politieke partij opricht (ook volgens Hegel) want zo krijgen zijn ideeën een stem en kan in de politieke arena een compromie gevonden worden .

Juist doordat een groep zich politiek manifesteerd schep je kansen voor de multiculturel samenleving.

Overigens: het is helemaal niet de vraag of je die nu wel of niet wilt: hij is er gewoon. Of er nu wel of niet bepaalde groepen mensen geografisch in nederland wonen. De culturel over en weer bestuiving vindt toch plaats.
Hoe vreemder een cultuur, hoe meer ik vragen moet stellen bij die van mijzelf .

Dat juist werk de dynamiek van Hegel op zijn best.