PDA

Bekijk Volledige Versie : Potentieel grote aanhang voor Nederlandse AEL



Bart
23-01-03, 16:46
Grote aanhang in Nederland voor AEL

DEN HAAG - Bijna een kwart van de Marokkanen in Nederland zou op de Arabische-Europese Liga (AEL) stemmen als de partij mee zou doen aan de verkiezingen. Dit blijkt uit een onderzoek dat is gedaan in opdracht van Contrast, een tijdschrift dat schrijft over de multiculturele samenleving.

De aanhang van de AEL is volgens het Utrechtse onderzoeksbureau MCA Communicatie vooral te vinden onder jonge Marokkanen. Turken kennen het bestaan van de AEL veel minder.

Zeven procent van de Turkse ondervraagden zegt de AEL te kennen. Bij Marokkanen kent 62 procent de organisatie. Van die groep zegt 52 procent er voorstander van te zijn dat de Vlaamse AEL ook een afdeling opricht in Nederland. Bijna een kwart van de ondervraagde Marokkanen (24 procent) zegt op de AEL te stemmen als de organisatie aan de verkiezingen zou meedoen. Slechts 5 procent van de ondervraagde Turken geeft eenzelfde antwoord.

Volgens MCA Communicatie is het onderzoek representatief voor de Turkse- en Marokkaanse bevolking in Nederland. Tweehonderd Turken en tweehonderd Marokkanen uit de grote steden werden ondervraagd.

Telegraaf - Nieuwslink 23/1

Wel opvallend dat er zo'n enorm verschil zit tussen Turken en Marokkanen wat betreft het kennen van de AEL.

Verder is opvallend dat waar iedere Marokkaan hier op het prikbord voorstander lijkt te zijn van een Nederlandse afdeling van de AEL, het in de gehele Marokkaanse gemeenschap maar de helft blijkt te zijn. Maroc.nl dus niet echt representatief?

ZwYgStErr
23-01-03, 17:40
Geplaatst door Bart

Maroc.nl dus niet echt representatief?

Nee. :moe:.

Shaheed
23-01-03, 18:16
Geplaatst door Bart



Wel opvallend dat er zo'n enorm verschil zit tussen Turken en Marokkanen wat betreft het kennen van de AEL.



Lijkt me logisch, aangezien de AEL voornamelijk uit arabische mensen bestaat en niet uit Turken.

Ik vraag me af hoeveel marokkanen het bestaan van de grijze wolven kennen en wat die groep inhoudt

Orakel
23-01-03, 18:25
Volgens MCA Communicatie is het onderzoek representatief voor de Turkse- en Marokkaanse bevolking in Nederland. Tweehonderd Turken en tweehonderd Marokkanen uit de grote steden werden ondervraagd.

Telegraaf - Nieuwslink 23/1

:D Ik zeik in m'n broek van het lachen, echt waar.

200 van de 350.000 marokkanen ondervragen en het dan representatief noemen. Wie schrijft die blijft zal ik maar zeggen.
Ben benieuwd of ze de moeite hebben genomen om die 200 Marokkanen verspreid over NL uit te zoeken en te intervieuwen.

Als ze hier bij mij in de wijk 200 mensen komen ondervragen, dan stemt nog geen 5% op de AEL, en geloof me, ik woon echt niet op stand.

Ik denk dat het Telegram niet meer kan aankloppen bij een gerenommeerd onderzoeksbureau vanwege de bagger die ze zelf altijd drukken.

MokroMike II
23-01-03, 19:08
Onderzoek is zeker niet representatief.

Alle mensen die ik ken hebben enorm veen sympathie voor de AEL.

Ik denk dat zeker 80% van de stemgerechtigde Marokkanen op hen zou stemmen.

Pixelshade
23-01-03, 20:22
Geplaatst door Shaheed


Ik vraag me af hoeveel marokkanen het bestaan van de grijze wolven kennen en wat die groep inhoudt

jawel, das een theehuis in amsterdam oost

MokroMike II
24-01-03, 09:38
DEN HAAG (ANP/BELGA) - Bijna een kwart van de Marokkanen in Nederland zou op de Arabische-Europese Liga (AEL) stemmen als de partij mee zou doen aan de verkiezingen. Dit blijkt uit een onderzoek dat is gedaan in opdracht van Contrast, een weekblad dat schrijft over de multiculturele samenleving.
.
De aanhang van de AEL is volgens het Utrechtse onderzoeksbureau MCA Communicatie vooral te vinden onder jonge Marokkanen. Turken kennen het bestaan van de AEL veel minder.
.
Zeven procent van de Turkse ondervraagden zegt de AEL te kennen. Bij Marokkanen kent 62 procent de organisatie. Van die groep zegt 52 procent er voorstander van te zijn dat de Vlaamse AEL ook een afdeling opricht in Nederland. Bijna een kwart van de ondervraagde Marokkanen (24 procent) zegt op de AEL te stemmen als de organisatie aan de verkiezingen zou meedoen. Slechts 5 procent van de ondervraagde Turken geeft eenzelfde antwoord.
.
Volgens MCA Communicatie is het onderzoek representatief voor de Turkse- en Marokkaanse bevolking in Nederland. Tweehonderd Turken en tweehonderd Marokkanen uit de grote steden werden via straatinterviews ondervraagd.
.
Vooral jonge Marokkanen blijken gevoelig voor de AEL. Volgens de onderzoekers zit de potentiële aanhang (37 procent) van de AEL vooral onder jonge Marokkanen tussen de 15 en 24 jaar. Van de groep Marokkanen die ouder is dan 45 jaar wil 23 procent op de organisatie stemmen. Bij de oudere Turken ligt dit percentage op 10.
.
De AEL kwam eind vorig jaar in het nieuws toen er rellen uitbraken in Antwerpen tussen vooral Marokkanen en de politie. De Liga zou daarbij een opruiende rol hebben gespeeld. Voorman Abou Jahjah zei eerder begin 2003 een afdeling in Nederland te willen oprichten. In het blad Contrast meldt hij dat de Nederlandse AEL inmiddels is opgericht en enkele honderden leden telt. De organisatie houdt zich, volgens hem, voorlopig gedeisd in Nederland.
.
Voorzitter Ahmed Azzuz van de Antwerpse afdeling van de AEL zegt dat Nederland vanaf maart, of in april op zijn laatst, een afdeling heeft. Volgens hem dateren de plannen van mei 2002 en is de AEL bezig met het uitbouwen van een structuur en het kiezen van een woordvoerder.
.
Azzuz weet dat de afdeling een andere tactiek zal hanteren dan in België. De problematiek is in Nederland minder groot, maar er is zeker behoefte aan de AEL, aldus de voorzitter. „De Arabische gemeenschap moet er versterkt worden om te vermijden dat er over de hoofden van allochtonen wordt beslist.” Nederland is volgens hem een beetje bang na de rellen in Antwerpen. Hij weet niet of er een lijst zal worden gevormd. In België is dit wel het geval.
.
Volgens de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) worden de ontwikkelingen binnen de AEL gevolgd. „Met name de Nederlandse vertakkingen”, aldus een woordvoerder. De zegsman wil verder geen mededelingen doen over lopend onderzoek. Het CDA pleitte in het verleden voor een verbod op de AEL.

Bart
24-01-03, 10:19
Geplaatst door MokroMike II
Onderzoek is zeker niet representatief.

Alle mensen die ik ken hebben enorm veen sympathie voor de AEL.

Ik denk dat zeker 80% van de stemgerechtigde Marokkanen op hen zou stemmen.

Dat is nogal een verschil met Orakel, die zegt nog geen 5%.... Ik vraag me toch af waar dat verschil in perceptie vandaan komt. Wishful thinking?

Bart
24-01-03, 10:21
Geplaatst door Shaheed
Lijkt me logisch, aangezien de AEL voornamelijk uit arabische mensen bestaat en niet uit Turken.

Ik vraag me af hoeveel marokkanen het bestaan van de grijze wolven kennen en wat die groep inhoudt

Klopt, maar er is zoveel aandacht voor de AEL dat het me vreemd lijkt dat maar 7% van de Turken de AEL kent.

beheer
24-01-03, 11:26
Beste Bart.

Dat alle marokkanen op dit prikbord voor een Nederlandse afdeling van de AEL zou zijn heb je waarschijnlijk gedroomd.

Als je iets beter uit je oogjes had gekeken had je gezien dat er iets genuanceerder over gedacht wordt. J

Jouw "waarneming" werkt als stemmingmakerij.

Die kan je kwijt bij Maxime Verhagen en Camiel Eurlings, maar liever niet hier.

Beheer

Bart
24-01-03, 17:13
Geplaatst door beheer
Beste Bart.

Dat alle marokkanen op dit prikbord voor een Nederlandse afdeling van de AEL zou zijn heb je waarschijnlijk gedroomd.

Als je iets beter uit je oogjes had gekeken had je gezien dat er iets genuanceerder over gedacht wordt. J

Jouw "waarneming" werkt als stemmingmakerij.

Die kan je kwijt bij Maxime Verhagen en Camiel Eurlings, maar liever niet hier.

Beheer

Beste beheer,

Wie die laatste persoon is weet ik niet, maar ik wil wel even kwijt dat ik absoluut niet de bedoeling heb stemming te maken. Excuses als dat zo overkwam. Wat mij opviel (en kijk de berichten over de AEL van een maand geleden maar na) was dat er wel degelijk een groot aantal mensen hier zich voor een Nederlandse afdeling van de AEL uitspraken, het lijkt meer dan de 52% uit het onderzoek.

Daarmee geef ik geen waarde-oordeel. Van mij mogen ze, ik heb er persoonlijk totaal geen problemen mee. Ik begrijp al die ophef (van zowel "autochtonen" als "allochtonen") over de AEL trouwens sowieso niet.

Groeten,
Bart

AEL-aanhanger
24-01-03, 17:38
Ael,
Leuke nieuwsbericht, maar wat hebben we eraan. Ok, de meeste jongeren zouden voor een nederlandse AEL zijn of dus eventueel voor kiezen. SO, f**** wat. Ik heb net een nieuwsbericht gezien, maar niet de reden waarom de AEL slecht of ongewenst zou moeten zijn. De enige argument die gebruikt wordt door instellingen en overheden is het feit dat ABU JAJA opgepakkt werd tijdens de manifestatie in Antwerpen. Maar weet BART dat er nu een gerechtelijke onderzoek loopt naar de arrestatie van ABU JAJA die 5 dagen vast zat VOOR NIETS. Ik verwijs naar de site van AEL, om wat subjectieve en op feiten berustte informatie te krijgen: www.arabeuropean.org. Je kan wel heel leuk dit nieuwsbericht droppen, maar ik wil graag weten waarom ik als aanhanger van een AEL verkeerd bezig zou zijn. AEL staat heel duidelijk voor integratie met behoud van eigen cultuur, het ziet er naar uit dat o.a de Nederlandse overheid met integratie bedoelt dat je je volledig moet muteren tot een NEDERLANDER. Integratie heeft ook zijn grenzen, en als gedacht wordt dat ik als Nederlands Staatburger om me knieen ga om zo dan geaccepteerd te kunnen worden door de Nederlandse samenleving dan hebben hebben ze het goed fout. integratie is een proces waar bij ACCEPTATIE ook heel belangrijk is, zolang dat niet het geval is moeten we niet verbaasd zijn dat er een AEL bestaat.

AEL,AEL,AEL

Bart
24-01-03, 17:59
Geplaatst door AEL-aanhanger
Ael,
Leuke nieuwsbericht, maar wat hebben we eraan. Ok, de meeste jongeren zouden voor een nederlandse AEL zijn of dus eventueel voor kiezen. SO, f**** wat. Ik heb net een nieuwsbericht gezien, maar niet de reden waarom de AEL slecht of ongewenst zou moeten zijn. De enige argument die gebruikt wordt door instellingen en overheden is het feit dat ABU JAJA opgepakkt werd tijdens de manifestatie in Antwerpen. Maar weet BART dat er nu een gerechtelijke onderzoek loopt naar de arrestatie van ABU JAJA die 5 dagen vast zat VOOR NIETS. Ik verwijs naar de site van AEL, om wat subjectieve en op feiten berustte informatie te krijgen: www.arabeuropean.org. Je kan wel heel leuk dit nieuwsbericht droppen, maar ik wil graag weten waarom ik als aanhanger van een AEL verkeerd bezig zou zijn. AEL staat heel duidelijk voor integratie met behoud van eigen cultuur, het ziet er naar uit dat o.a de Nederlandse overheid met integratie bedoelt dat je je volledig moet muteren tot een NEDERLANDER. Integratie heeft ook zijn grenzen, en als gedacht wordt dat ik als Nederlands Staatburger om me knieen ga om zo dan geaccepteerd te kunnen worden door de Nederlandse samenleving dan hebben hebben ze het goed fout. integratie is een proces waar bij ACCEPTATIE ook heel belangrijk is, zolang dat niet het geval is moeten we niet verbaasd zijn dat er een AEL bestaat.

AEL,AEL,AEL

Kun je eigenlijk wel goed lezen? Waar staat dat ik heb gezegd dat aanhangers van de AEL verkeerd bezig zijn? Of waar blijkt dat uit? Ik heb dat krantebericht alleen maar gepost omdat het me wel interessant leek voor een aantal mensen hier op het prikbord. Verder heb ik mijn mening erover niet gegeven.

Uit wat lees je dat het bericht negatief bedoeld is??? Is dat paranoia of gewoon wishful thinking zodat je tegen me tekeer kunt gaan?

Trouwens, "subjectieve en op feiten beruste informatie"???

Shaheed
25-01-03, 13:39
Geplaatst door Bart
Klopt, maar er is zoveel aandacht voor de AEL dat het me vreemd lijkt dat maar 7% van de Turken de AEL kent.

Waarom zouden de turken moeten weten wat de AEL inhoudt?
Ik denk dat nog veel minder surinamers en antillianen weten wat de AEL inhoudt.

Met welk doel zij de marokkanen en turken hebben vergeleken tot het kennen van de AEL is mij nog steeds een raadsel.

Bart
27-01-03, 09:15
Geplaatst door Shaheed
Waarom zouden de turken moeten weten wat de AEL inhoudt?
Ik denk dat nog veel minder surinamers en antillianen weten wat de AEL inhoudt.

Met welk doel zij de marokkanen en turken hebben vergeleken tot het kennen van de AEL is mij nog steeds een raadsel.

Ik vond het opvallend omdat het mij lijkt dat onder de Nederlandse bevolking als geheel het percentage een stuk hoger ligt dan 7%, vanwege de grote media-aandacht (positief dan wel negatief) die aan de AEL besteed is.

Ik denk dat men Turken en Marokkanen vergeleken hebben omdat zij de grootste bevolkingsgroepen zijn welke de Islam als hoofdreligie hebben. En nou weet ik wel dat AEL en Islam los van elkaar staan, toch wordt daar vaak aandacht aan besteed en de link gelegd, ook hier op het prikbord.