PDA

Bekijk Volledige Versie : ..zijn witte wijken een probleem...



plexus
25-01-03, 22:02
...bij nederland kiest werd die vraag ook door Jajah gesteld.....
Toen werd het erg stil..............felix is niet gauw uitgeluld... :haha:

mulan
25-01-03, 22:10
Bij hoeveel programma's is Abu Jahjah wel niet geweest.........en altijd is er geen speld tussen te krijgen,zelfs Felix Rottenberg moet dit toegeven.

Oh en ja,zijn witte wijken een probleem?Zij zien toch ook nauwelijks een 'allochtoon',die mengen zich toch ook niet genoeg,men moet wel consequent blijven.

Ook fijn dat er iemand ook eens zo eerlijk is om gewoon direct te antwoorden wanneer er kritische vragen gesteld worden.

ZwYgStErr
25-01-03, 22:15
Geplaatst door plexus
...bij nederland kiest werd die vraag ook door Jajah gesteld.....
Toen werd het erg stil..............felix is niet gauw uitgeluld... :haha:

Ze waren volgens mij idd wat overrompeld door die 'wedervraag'.

IK vonnum. :duim:.

sadeeQ
25-01-03, 22:19
Geplaatst door plexus
...bij nederland kiest werd die vraag ook door Jajah gesteld.....
Toen werd het erg stil..............felix is niet gauw uitgeluld... :haha:


ja,het is een probleem, als het te wit is dan is er een te hoge concentratie aan bleek middel.kan dodelijk zijn



http://www.polers.com.pl/ofbutchers/b7.jpg http://www.vtws.nl/symbolen/bleken/niet_mengen.gif

Waterval
25-01-03, 22:36
Geplaatst door plexus
...bij nederland kiest werd die vraag ook door Jajah gesteld.....
Toen werd het erg stil..............felix is niet gauw uitgeluld... :haha:


Twerd inderdaad erg stil aan de overkant. Hij gaf ook feilloos aan; spreek niet over het etnische als je de sociaal-economische poatie wilt aanpakken. Want dan ben je een racist.

Simon
25-01-03, 22:41
Geplaatst door plexus
...bij nederland kiest werd die vraag ook door Jajah gesteld.....
Toen werd het erg stil..............felix is niet gauw uitgeluld... :haha:

Nu ja , het was een beetje een woordspelletje van Jahjah want die wijken hebben wel degelijk een heleboel problemen en Felix Rottenberg weet daar veel van want hij heeft een prachtige TV serie over een dergelijke wijk gemaakt.
http://www.lbr.nl/media/probleemwijk.html

Simon

De Rode Roos
25-01-03, 22:55
Abou Jahjah was ijzersterk. Alleen jammer op het eind met aanslagen bij bushaltes en dat hij "ja" zei.

ZwYgStErr
25-01-03, 22:59
Geplaatst door De Rode Roos
Abou Jahjah was ijzersterk. Alleen jammer op het eind met aanslagen bij bushaltes en dat hij "ja" zei.

Vonnik ook.

Jammer :jammer:.

BiL@L
25-01-03, 23:07
Vind jij dat die Nederlanders die als menselijk schild in Irak de vitale plaatsen gaan verdedigen niet het recht hebben om uit verdediging geweld tegen hun eigen levensbedreiging te gebruiken?

mulan
25-01-03, 23:19
Geplaatst door Simon
Nu ja , het was een beetje een woordspelletje van Jahjah want die wijken hebben wel degelijk een heleboel problemen en Felix Rottenberg weet daar veel van want hij heeft een prachtige TV serie over een dergelijke wijk gemaakt.
http://www.lbr.nl/media/probleemwijk.html

Simon


Als er iemand woordspelletjes aan het spelen was dan was het Felix Rottenberg wel,Abu Jahjah vond het racistisch dat men een witte wijken geen probleem vond en zwarte wijken wel,wat maakt Rottenberg daarvan 'oh nu zijn wij ook nog eens racisten' of iets in die richting ........hallo :rolleyes:
Overigens heb ik dat wel gezien en inderdaad,mooie serie.

Simon
25-01-03, 23:32
Geplaatst door mulan
Als er iemand woordspelletjes aan het spelen was dan was het Felix Rottenberg wel,Abu Jahjah vond het racistisch dat men een witte wijken geen probleem vond en zwarte wijken wel,wat maakt Rottenberg daarvan 'oh nu zijn wij ook nog eens racisten' of iets in die richting ........hallo :rolleyes:

Nou volgens mij ging het zo dat Rottenberg zei dat we hier geen zwarte wijken meer willen waarop Jahjah hem gelijk onderbrak en over witte wijken begon. Maar het gaat natuurlijk niet over wit/zwart maar over de problemen die zich in die wijken voordoen. Ik vond daar Jahjah iets te fel reageren maar in het algemeen vond ik zijn optreden weer erg goed. Overigens heeft hij veel gemeen met Felix Rottenberg dus ik denk dat ze elkaar best mogen.

Simon

Shaheed
26-01-03, 00:35
Weet iemand wanner het weer word herhaald of is het on-line te zien?

De Rode Roos
26-01-03, 00:41
2.35 herhaling op Ned3.

Shaheed
26-01-03, 00:48
Geplaatst door De Rode Roos
2.35 herhaling op Ned3.


Thanks.......... :duim:

jigsawpuzzle
26-01-03, 03:21
Dit was voor mij de tweede keer dat ik Jahjah aan het woord heb gezien en de eerste keer dat hij ook de kans kreeg om zijn standpunten onder het voetlicht te brengen. Die keer dat ik hem op de Belgische tv zag werd hij meteen zo aangevallen dat van een discussie op basis van standpunten geen sprake meer was.

En ik moet zeggen het was voor mij een openbaring. Wat ik tot nu toe over Jahjah heb mogen vernemen was veelal bevooroordeeld (Belgische kranten) of indirect (Nederlandse media). Hij kwam vanavond op mij over als een verstandige, respectvolle man die weldoordachte, redelijke alternatieven voorstelt waarbij mensen van alle geloven en herkomsten kunnen samenleven. Ik gebruik met opzet niet het woord integratie want dat is op vele manieren uit te leggen en het zou te ver voeren om hier mijn visie daarop uiteen te zetten.

Als de nog op te richten Nederlandse afdeling van de AEL leiders van een dergelijk kaliber aan zich weet te binden dan overweeg ik serieus om bij een eventuele verkiezing op die partij te stemmen. Enig minpunt is in mijn ogen dat (voor zover ik weet) niet-moslims en/of niet-arabieren (ik ben geen van beiden) geen lid mogen worden. Dat druist toch in tegen het principe van gelijkheid dat de AEL ook hoog houdt.

Verder hoop ik wel dat de heer Jahjah zich ervan bewust is dat hij met zijn charisma en status grote invloed heeft op met name jongeren. Dat is zeker zijn kracht maar dat kan ook gevaarlijk zijn want in een maatschappij met culturele tegenstellingen kan één verkeerd woord veel leed veroorzaken. Ik wens hem veel wijsheid toe.

Simon
26-01-03, 09:48
Geplaatst door jigsawpuzzle
Enig minpunt is in mijn ogen dat (voor zover ik weet) niet-moslims en/of niet-arabieren (ik ben geen van beiden) geen lid mogen worden. Dat druist toch in tegen het principe van gelijkheid dat de AEL ook hoog houdt.


Dat lijkt mij ook niet vol te houden als het eenmaal een politieke beweging is en niet alleen maar een actiegroep. Volgens mij is dat dan in strijd met de grondwet. Maar ik denk dat ze dat zelf tegen die tijd ook niet meer willen.

Simon

barfly
26-01-03, 10:09
Ik ben blij dat er een discussie plaats kan vinden over witte wijken dat betekent namelijk dat de zwarte wijken gemixt moeten worden met de witte wijken. Maw het doel is hetzelfde.
Ik weet namelijk dat veel mensen die in witte wijken wonen zich helemaal niet bewust zijn van de problematiek die in overwegend oude wijken plaats vind en het inderdaad goed is om ook die mensen te laten integreren in het multiculturele Nederland als dat gebeurt geloof ik dat er een stuk meer begrip is voor mekaar.
En verder weet ik uit ervaring dat als je nooit geconfronteerd wordt met "allochtonen" je gemakkelijk een verkeerd beeld vormt en de problematiek niet serieus neemt.
Heel veel "autochtonen" weten helemaal niet wie Mohammed is en waarom er nu zoveel ophef over is, ramadan? Nooit van gehoord, en ga zo maar verder. Dit zou drastisch veranderen als je buren ramadan houden. En dat is naar mijn idee een heel goede zaak, dan kan die "autochtoon" namelijk begrijpen waarom een moslim boos is op Ayaan.

plexus
26-01-03, 11:05
Geplaatst door barfly
Ik ben blij dat er een discussie plaats kan vinden over witte wijken dat betekent namelijk dat de zwarte wijken gemixt moeten worden met de witte wijken. Maw het doel is hetzelfde.
Ik weet namelijk dat veel mensen die in witte wijken wonen zich helemaal niet bewust zijn van de problematiek die in overwegend oude wijken plaats vind en het inderdaad goed is om ook die mensen te laten integreren in het multiculturele Nederland als dat gebeurt geloof ik dat er een stuk meer begrip is voor mekaar.
En verder weet ik uit ervaring dat als je nooit geconfronteerd wordt met "allochtonen" je gemakkelijk een verkeerd beeld vormt en de problematiek niet serieus neemt.
Heel veel "autochtonen" weten helemaal niet wie Mohammed is en waarom er nu zoveel ophef over is, ramadan? Nooit van gehoord, en ga zo maar verder. Dit zou drastisch veranderen als je buren ramadan houden. En dat is naar mijn idee een heel goede zaak, dan kan die "autochtoon" namelijk begrijpen waarom een moslim boos is op Ayaan.

...toch een beetje vreemd vind je ook niet...die mensen wonen hier al deccenia lang... over intergratie gesproken :corcky:
De meeste boeit het ook echt niet...zolang ze inderdaad maar niet mijn buren worden...en dat worden ze ook niet gauw....gemeente beleid ;)

barfly
26-01-03, 11:27
Geplaatst door plexus
...toch een beetje vreemd vind je ook niet...die mensen wonen hier al deccenia lang... over intergratie gesproken :corcky:
De meeste boeit het ook echt niet...zolang ze inderdaad maar niet mijn buren worden...en dat worden ze ook niet gauw....gemeente beleid ;)

Ja een beetje vreemd, in mijn optiek een onderdeel van het falende integratie beleid.
Het creëeren van zowel zwarte als witte wijken is volgens mij een, al dan niet, ingeslopen apartheid. En ach wat niet weet dat niet deert een soort oer-Hollands struisvogel politiek.
De vraag is hoe op te lossen, want gedwongen verhuizingen zijn er niet bij (mag ik hopen!). Dus een 5 jaren plan om de boel weer door elkaar te krijgen. Wat mij ook opvalt is dat er bij mij vroeger op school in de brugklas, tijdens goddienst, werd verteld over de islam (ehm ja dat is reeds 22 jaar geleden) Het gekke is dat daar nu helemaal niet zoveel sprake van is. Wederom een falend beleid?

Tomas
26-01-03, 11:53
Natuurlijk zijn witte wijken het afgeleidde probleem van zwarte wijken. Alle wijken zouden lichtbruin moeten zijn. Een gesegregeerde samenleving op basis van huidskleur of cultuur is geen samenleving. Dat is een kunstmatig onder controle gehouden tijdbom.

Maar een gedwongen spreidingsbeleid, wongingen toewijzen op basis van kleur is natuurlijk niet de oplossing. Dat leidt tot nog meer frustraties en onderling wantrouwen. En tot nog meer volksverhuizingen.

Het enige wat echt helpt op den duur is onderwijs. Gezamelijk onderwijs, waar geen ruimte is voor subculturen, die de segregatie in stand houdt.

Ik was nooit een fanatiek tegenstander van het bijzonder onderwijs. Ook geen voorstander, maar zag er geen groot kwaad in. Tot ik de afgelopen maanden opzoek moest voor een middelbare school voor mijn oudste. En zie hoe het in de praktijk werkt.

Ik heb de keuze uit drie scholen, gezien het niveau en het feit dat de echt fundamentalistische scholen sowieso afvallen. Wat overblijft is een protestantchristelijke, katholieke en een openbare school. De katholieke is eigenlijk openbaar, er is nauwelijks sprake van een godsdienstige invloed. Dus eigelijk zijn het twee openbare en 1 christelijke school.

De twee openbare scholen zijn afspiegelingen van de samenleving als geheel. Alle kleuren en religies komen daar te samen. De scholen hebben ook maar 1 belang en dat is het kind. Alle kinderen. Ze zijn laagdrempelig qua eissen. En ze hebben allerlei oplossingen (naast de door de overheid aangeboden oplossingen) voor dislectie en adhd kinderen. Ze willen wel eens een risico nemen door meer op het schooladvies af te gaan dan op de cito score en benoemen het een risico omdat het een risico voor het kind is. Het is niet leuk voor het kind om van school af te moeten omdat het niet lukt.

De echte openbare school gaat hier het verst in en heeft ook de meeste niet blanke kinderen. Een hele sociale, open en vriendelijke school, waar alles maar dan ook echt alles is bedacht en georganiseerdd met als doel: het belang van het kind.

Dan het christelijk onderwijs. Ze heeft het hoogste slagingspercentage en is nagenoeg blank. Dit wordt bereikt met een hoog toelatingscriterium, alleen de door de wet voorgeschreven dislectie hulpmiddelen en vooral een air die uitstraalt: kom hier niet als er iets niet aan je klopt. Adhd willen we niet, kennen we niet en moeten we niet. God en Jezus nemen weer een prominente plaats in om de moslims af te schrikken. Normen en waarden zijn rigide: niet voor het kind maar voor de rust van de leerkrachten en het hoge slagingspercentage. Kortom: De ideale school als je het beste voor je kind wil. Geen zwartjes en geen gezeik met andere zwakkeren. En dankzij de doorlopende liefdadigheidsacties kan je je geweten ook nog vrijkopen.

Is dit geen basis voor segregatie? Volgens mij wel: ik hoor ouders ook als argument gebruiken: Tja, wel lekker wienig hoofddoekjes of marokkaantjes. Volstrekt asociaal natuurlijk. In stand gehouden door de overheid. Een overheid die dit heel goed weer, dat dit zo werkt. Maar geen keus denkt te hebben. Deze christelijke school is namelijk heel erg gewild bij veel mensen. Mensen uit witte wijken die deels een vooroordeel hebben tegen alles wat moslim, marokkaans lijkt.

Kortom: Christelijk onderwijs is asociaal onderwijs. Het is elitair en zadelt de rest van de scholen met de probleem gevallen op.

Maar deels hebben deze asociale mensen ook gelijk. Want zolang marokkaanse kinderen met een enorme taal achterstand beginnnen. Een achterstand in de begeleiding van huis uit. Een achterstand in ontwikkeling middels sesamstraat of lego. Zolang dit het geval is, hebben die ouders ook deels gelijk om hun kind als elitair te beschouwen. Zij zijn niet verantwoordelijk voor de puinhoop van 30 jaar paars, rood, groen of blauw. Zij willen het beste voor hun kind en dat is dus niet in een klas met achterstandskindertjes. Ook al tellen ze als 1,5 kind bij het bepalen van het aantal leerkrachten. Ge-experimenteer blijft het.

Ik ben dus helemaal tegen dat bijzondere onderwijs, maar ook tegen de mentaliteit van de vooral marokkaanse ouders om hun kind pas op de lagere school NL te laten leren. Dat kan echt niet. Ja, uitzonderingen daar gelaten, maar niet voor het gros.

Asma2
26-01-03, 12:10
Hi allen,

Abou JahJah is van Hart welkom in Nederland en zal zeker veel aanhang krijgen onder de Moslims in Nederland.

Ik vond zeker ook die opmerking over Hirshci Ali van die turk ook erg goed, Je kan niet zeggen als je als peer bent geboren dat je een APPEL Bent. TRUTTTTTTTT. En Abou Jahjah heeft gelijk zij moet nodig eens therapie gaan nemen en erg verstanidg van hem dat hij niet met haar in debat gaat.

ABOU JAHJAH EN de AEL welkom in NEderland.

Allahoe Abar Allahoe akbar allahoe akbar

barfly
26-01-03, 12:25
Ik denk dat Tomas wat betreft scholing gelijk heeft, ik ben ook falikant tegen onderwijs dat zich christelijk of moslim profileerd. Ik ben voor éénduidige scholing geen keuze meer in christelijk onderwijs etc, Wil je godsdienstig onderwijs dan moet je dat in je vrije tijd maar doen.
En verder een beleid dat er op gericht is om gemixte wijken te creëren, zonder dwang wel te verstaan maar wel met een duidelijk doel om getto's te vermijden.

Wat ik ook een opzienbarend vind op dit moment in de politiek en het publieke debat, is de het doorzagen van onze seculiere staatsbestel met als grootste partij de CDA?! Dus inderdaad flink hypocriet om dan te klagen over mensen die eventueel een moslim georiënteerde partij willen zoals de AEL.

De Rode Roos
26-01-03, 15:39
Geplaatst door Simon
Dat lijkt mij ook niet vol te houden als het eenmaal een politieke beweging is en niet alleen maar een actiegroep. Volgens mij is dat dan in strijd met de grondwet. Maar ik denk dat ze dat zelf tegen die tijd ook niet meer willen.

Simon

Juist, daar ben ik het mee eens. Ik hoop dat als iemand hier lid van AEL NL wordt, dat hij/zij een motie indient ofzo waarbij ook andere mensen lid kunnen worden ipv gewoon sympathisant.