PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Bedrijven veroorzaken recessie'



~Panthera~
26-01-03, 11:42
'Bedrijven veroorzaken recessie'

Uitgegeven: 24 januari 2003 15:35
Laatst gewijzigd: 24 januari 2003 15:35

AMSTERDAM - Bedrijven zijn de hoofdschuldigen van de huidige dip in de wereldeconomie. Ondernemingen concurreren alleen op prijs, waardoor hun winst verdampt en omvangrijke reorganisaties noodzakelijk zijn. Dat betoogde de econoom Michael Porter vrijdag op de universiteit Nyenrode.

Concerns kijken te veel naar hun concurrenten. "Bedrijven imiteren elkaar op alle fronten. Ze kopiëren elkaars producten, reclamecampagnes, alles. De consument hoeft alleen nog naar de prijs te kijken", aldus Porter, hoogleraar aan de Amerikaamse Harvard Business School.

Het gevolg is een prijzenslag, die aan de winst knaagt. De aandeelhouders, die elk jaar hoge winsten eisen, accepteren dat niet en dwingen bedrijven tot reorganisaties, waarbij vaak ontslagbrieven de deur uit gaan.

Om overeind te blijven, voelen ondernemingen zich gedwongen overnames te doen. Uit deze felle strijd om de schaalvoordelen komt evenwel nooit een echte winnaar tevoorschijn, betoogde Porter. Zelfs concerns die met overnames nummer één in hun bedrijfstak zijn geworden, presteren meestal niet goed. De integratie van overgenomen bedrijven valt bijna altijd tegen."
------------

:fpimp: leuk om te weten.

Arvid
26-01-03, 12:21
pff de aandeelhouders pikken dat niet
nou dan verkopen ze hun aandelen toch?
de consument is toch belangrijker
hoge prijzen veroorzaken helemaal een recessie!!

Simon
26-01-03, 14:40
Wellicht draait Michael Porter de zaken om: als er recessie is gaan de consumenten meer op prijs kopen. Vandaar dat Albert Heijn met een prijzenslag begonnen is.

Belangrijke oorzaken van de recessie lijken mij het immorele gedrag van een groot aantal mensen in de top van het amerikaanse bedrijfsleven die een luchtballon van hun onderneming gemaakt hebben. En natuurlijk de aandellhouders die daar maar al te graag in wilden geloven. Daardoor is de vertrouwen in het bedrijfsleven enorm afgenomen en de wil te investeren vermindert.

Verder natuurlijk de dreigende oorlog in Irak.

Maar op Harvard noemen ze misschien niet snel dat soort oorzaken?

Simon

Tomas
26-01-03, 14:50
Poorter is geen kleine jongen volgens mij. Ik meen dat hij een aanzienlijk deel van mijn managementstudie heeft zitten verzieken. Allerlei wazige theorieen over wazige krachten die op wazige organisaties inwerken.

Er zijn heel veel oorzaken voor de huidige crisis en ook 1 daarvan is de investeringen die de afgelopen vijf jaar zijn gedaan in de internethype, de euro en het millenium gezeik.

Veel bedrijven hebben ff geen geld meer om te investeren, dan blijft alleen saneren over.

Of te wel recessie.