PDA

Bekijk Volledige Versie : Oudkerk wil druk op Balkenende



De Rode Roos
26-01-03, 16:42
AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse PvdA-wethouder Oudkerk wil dat CDA-leider Balkenende zich komende week duidelijk uitspreekt voor samenwerking met zijn partij. Oudkerk deed zijn uitspraak zondag in het tv-programma Buitenhof.

Oudkerk deed een oproep aan ,,progressieve krachten'' in VVD, D66, GroenLinks en PvdA om desnoods een andere coalitie mogelijk te maken. Volgens hem moet het CDA meer van zijn ,,sociale kant'' laten zien en moet Balkenende ,,deze week een draai'' maken.

Geen ,,paarse binding''

De Amsterdamse PvdA-wethouder zei dat bij een nieuwe samenwerking gekeken moet worden naar mensen zonder ,,paarse binding''. Ook wil hij niet, zoals bij de paarse kabinetten gebeurde, dat partijen omwille van de samenwerking allerlei standpunten laten verwateren. Het zou niet moeten gaan om ,,onduidelijke compromissen'', maar elk van de partijen zou een deel van de eigen punten moeten kunnen verwezenlijken.

Volgens oud-CDA-minister Bert de Vries zijn de verschillen tussen CDA en PvdA niet zo groot als ze lijken. De weerstand van Balkenende tegen de PvdA zou zo kort na de samenwerking met de VVD en LPF vooral ,,mentaal'' zijn. Volgens De Vries zullen PvdA en CDA elkaar kunnen vinden in het streven om de staatsschuld terug te dringen.

Bron: http://spitsnet.nl/anp/BIN/ANP-260103-81-anp.html

De Rode Roos
26-01-03, 16:44
Ik ben het met Oudkerk eens. Het CDA heeft niets geleerd van 1994 of 1998. Men zegt wel eens dat het CDA 8 jaar de tijd heeft gehad om zich te vernieuwen, dat dit onzin is, blijkt wel uit het CDA van nu onder Balkenende. We gaan weer terug in de tijd. Aangezien Nederland nog niet klaar is voor Paars III, moet er maar Paars komen met GroenLinks erbij. :D

Tomas
26-01-03, 16:47
Ach, laat JPB maar lekker moeilijk doen. Uiteindelijk heeft hij geen keus. Daar komt ie vroeg of laat achter.

barfly
26-01-03, 16:54
Geplaatst door Tomas
Ach, laat JPB maar lekker moeilijk doen. Uiteindelijk heeft hij geen keus. Daar komt ie vroeg of laat achter.

Was dat maar waar dat ie geen keus heeft! Als om wat voor reden dan ook CDA & PvdA niet doorgaat (makkelijk te saboteren lijkt mij zo) Dan is het natuurlijk makkelijk om in "landsbelang" CDA, VVD en LPF te berde te brengen... Nu doen ze nog moeilijk over die combinatie maar als CDA & PvdA niks wordt is het bal ben ik bang..
Ok ik ben nog wel eens somber ingesteld in deze.

De Rode Roos
26-01-03, 17:02
Ik denk dat het uiteindelijk ook CDA/VVD en LPF wordt, vandaar deze reactie van Oudkerk. Hij weet dit ook dondersgoed. Ik denk dat het CDA gewoon de eisen heel hoog gaat leggen zodat het onmogelijk wordt een regeerakkoord te sluiten, dan gaan CDA/VVD en LPF verder met het huidige regeerakkoord.

Wat de PvdA absoluut in stand moet houden:
1. behoud van de melkertbanen en verdere uitholling van de verzorgingsstaat.
2. terugdraaien van de 100% premieverhoging ziektekosten
3. het veranderen van de buitenlandpolitiek, dus meer op Europa gericht en niet Amerika. Het volgen van de politiek van Duitsland en Frankrijk betreft Irak.

Ashfoura
26-01-03, 17:03
"CDA-leider JPB lijkt weerzin te moeten overwinnen om aan formatie-onderhandelingen met de PvdA te beginnen. Toch voerden twee van zijn vertrouwelingen tot begin vorig jaar informele besprekingen met PvdA-ers en GroenLinks'ers waarbij de mogelijkheiden voor een centrumlinks kabinet werden afgetast. De linkse gesprekspartners hielden er de indruk aan over dat de drie partijen elkaar zouden kunnen vinden.

Destijds was de gedachte dat GroenLinks nodig was om CDA en PvdA aan een meerderheid te helpen, wat nu niet meer het geval is. PvdA-Kamerlid Jet Bussemaker, met vice-fractievoorzitter Adri Duivesteijn, de initiatiefnemer van het vertrouwelijk overleg, zette begin vorig jaar de uitganspunten voor de nieuwe coalitie op een A 4-tje. Wat haar betreft zouden de drie partijen het eens kunnen worden als 'niet de markt, de overheid of het individu' centraal zou staan, maar de samenleving. Een missie voor het nieuwe kabinet formuleerde ze ook alvast: 'Om de kwaliteit van het bestaan', of: 'Investeren in de samenleving'."
Bron: Bas Soetenhorst, Het Parool 25-01-2003

JPB moet eens minder vliegtuigspotten en wat meer openstaan voor de mooie mogenlijkheden die geboden worden, de zeiksnor. Uit het stuk blijkt verder ook dat er zelfs constructieve onderhandelingen zijn geweest over het uitzettingsbeleid, volgens zeiksnor de bottlenek voor samenwerking. Christenen zijn altijd al masters geweest in hypocrisie. Wat is een Christen eigenlijk, zou die niet juist master moeten zijn in naastenliefde zoals de belangrijkste les van Jezus (VZMH) was?

PvdA wil eventueel wel meewerken aan een harder uitzettingsbeleid, maar wil dan wel een humaner terugkeerbeleid. Dat lijkt me toch niet zo'n verkeerde deal?

Tomas
26-01-03, 17:18
Geplaatst door barfly
Was dat maar waar dat ie geen keus heeft! Als om wat voor reden dan ook CDA & PvdA niet doorgaat (makkelijk te saboteren lijkt mij zo) Dan is het natuurlijk makkelijk om in "landsbelang" CDA, VVD en LPF te berde te brengen... Nu doen ze nog moeilijk over die combinatie maar als CDA & PvdA niks wordt is het bal ben ik bang..
Ok ik ben nog wel eens somber ingesteld in deze.

Sowhat?

Als ik Wouter was zou ik denken: dan ga je toch lekker weer met de lpf in zee.

Over 1 tot vier jaar weer verkiezingen en dan is de pvda wel de grootste. cda maakt zichzelf volkomen belachelijk om het weer te proberen en ik geloof er niks van dat lpf nu wel opeens normaal kan functioneren. Dat kan ze volgens mij per definitie niet, als anti- en protestpartij.

VOC
26-01-03, 17:19
Ach ja het politieke spelletje is begonnen.. Balkenende weet dondersgoed dat hij met PvdA gaat regeren, hij stelt zich alleen nog afstandelijk op om PvdA tot concessies te dwingen. Hij voert de druk op door vaag te blijven over coalities met andere partijen zoals VVD-LPF ("ongeloofwaardig") en VVD-D66. Nu komt Oudkerk weer om de hoek, morgen Lubbers, overmorgen Kok.. Ik geloof het allemaal wel, het wordt toch wel CDA-PvdA. En Zalm lekker in de oppositie, toekijken hoe de PvdA er weer een zooitje van gaat maken.
:D

barfly
26-01-03, 17:23
Geplaatst door Tomas
Sowhat?

Als ik Wouter was zou ik denken: dan ga je toch lekker weer met de lpf in zee.

Over 1 tot vier jaar weer verkiezingen en dan is de pvda wel de grootste. cda maakt zichzelf volkomen belachelijk om het weer te proberen en ik geloof er niks van dat lpf nu wel opeens normaal kan functioneren. Dat kan ze volgens mij per definitie niet, als anti- en protestpartij.

Owja het is een aanfluiting als de LPF er weer aan meedoet, met dat verschil dat ze nu geen 26 zetels hebben en de kans op ruzietjes een stuk kleiner zal zijn.

Sowhat? Ik denk dat deze coalitie niet erg in het voordeel is van de maatschappij. Als ik nu al dingen lees over een soort uitzet razzia's waar mensen letterlijk op straat komen te staan dan moet het lijkt me niet gekker worden.
Dus het vier jaar wachten op verkiezingen vind ik niet echt een optie al wordt PvdA dan wel groot. Lijkt me een dure grap trouwens vier jaar CDA,VVD en LPF met alle stakingen en demonstraties van dien.

Tomas
26-01-03, 17:32
Geplaatst door barfly
Owja het is een aanfluiting als de LPF er weer aan meedoet, met dat verschil dat ze nu geen 26 zetels hebben en de kans op ruzietjes een stuk kleiner zal zijn.

Sowhat? Ik denk dat deze coalitie niet erg in het voordeel is van de maatschappij. Als ik nu al dingen lees over een soort uitzet razzia's waar mensen letterlijk op straat komen te staan dan moet het lijkt me niet gekker worden.
Dus het vier jaar wachten op verkiezingen vind ik niet echt een optie al wordt PvdA dan wel groot. Lijkt me een dure grap trouwens vier jaar CDA,VVD en LPF met alle stakingen en demonstraties van dien.

Wie de aankomende peridoe regeeert krijgt de ellende van de recessie te verwerken en derhalve ook deels de schuld. Maakt niet uit wie dat is. Ik denk dat links de recessie eerder kan tegengaan dan uiterst rechts, maar veel zal het niet schelen.

Dan het punt van het hardere integratie beleid en inburgering. Daar heeft de pvda 8 jaar z'n best gedaan om dat te laten mislukken. Zouden ze dat de aankomende vier jaar opeens allemaal veel beter doen?

Nee hoor, er is niks urgents aan de hand. Na 30 jaar wanbeleid kan er nog wel 4 jaar bij.

En volgens mij kan de pvda het inperken van de instroom beter aan het cda overlaten, dan daar zelf aan mee werken. Krijg je anders weer zo'n wao-syndroom.

De Rode Roos
27-01-03, 01:21
Internet-actie voor PvdA-CDA-kabinet

PURMEREND - Onder boosopbalkenende.nl is een internet-forum van start gegaan dat tot doel heeft CDA-leider Balkenende te bewegen tot een coalitie met de PvdA. De initiatiefnemers, Fia Huizinga en Paul de Vries uit Purmerend, vinden dat hij geen recht doet aan de verkiezingsuitslag, als hij een samenwerking met de sociaal-democraten zou afwijzen.

"Ik ben geen geboren diplomaat," zegt Paul de Vries op de vraag of dit de beste manier is om de weerstand van Balkenende tegen de PvdA te verminderen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.pvda.vries.paul.internet.html