PDA

Bekijk Volledige Versie : Andre Agassi dubbelt met Steffi Graf na winst in Melbourne



De Rode Roos
27-01-03, 01:37
Ludieke weddenschap

Door Carl Houtkamp

Andre Agassi bedankte iedereen na zijn gewonnen finale bij de Australian Open. Zijn coach, zijn fitnesstrainer, de sponsors, het publiek. Iedereen, behalve zijn vrouw, Steffi Graf.

http://www.ad.nl/images/agassi,1.jpg
Andre Agassi bekijkt de beker na de winst in de Australian Open.
Foto ANP

Ze zat op de tribune, maar Graf voelt zich nu eenmaal ongemakkelijk bij zo'n eerbetoon voor het oog van 15.000 mensen. ,,Moet je haar niet ook noemen?'', schreeuwde een Australische toeschouwer die het niet helemaal goed aanvoelde. Agassi reageerde gevat: ,,Ik praat ook niet over jouw vrouw, althans, niet als jij er bij bent.''

Twee weken lang bleken de reflexen van Andre Agassi in Melbourne ongeëvenaard, zowel tijdens als na de wedstrijd. Waar de Williams-zusters het vrouwentoernooi domineerden, bleek de 32-jarige Amerikaan bij de mannen in alle aspecten van het spel ongenaakbaar.

Zijn 6-2 6-2 6-1 zege over Rainer Schüttler in de finale, in slechts vijf kwartier, was het zoveelste bewijs van zijn suprematie. Net als de zes tegenstanders voor de finale, sloopte Agassi de veel jongere Duitser (24) met zijn slim gespreide baselineslagen. Schüttler was andermaal bereid zich een ongeluk te lopen, maar dat hielp hem weinig. Voor het eerst in 77 jaar stond de kampioen in de finale slechts vijf games af.

Nog zo'n wetenswaardigheid: sinds de invoering van het proftennis in 1968 won niemand zoveel titels op harde banen als Agassi, te weten 42. Zes meer dan US Open-kampioen Pete Sampras, die door Agassi wordt gezien als de beste tennisser tegen wie hij in zijn 17 jaar als prof ooit heeft gespeeld.

De vraag wie van hen de beste is, moet evenwel nog steeds worden beantwoord in het voordeel van Sampras. Hij won immers al 14 Grand Slam-titels. Agassi kwam gisteren - na twee jaar droog te hebben gestaan - 'pas' op acht en dat is evenveel als Jimmy Connors, Ivan Lendl, Ken Rosewall en Fred Perry.

Maar de man uit Las Vegas, die in 1987 zijn eerste proftoernooi won in Itaparica, heeft de strijd nog niet opgegeven. Integendeel. Ook al is hij sinds anderhalf jaar vader en moet hij er 's nachts vaak uit voor de kleine Jaden Gil, zijn tennisleven staat nog steeds volledig in het teken van de jacht op titels bij de grote vier: Australian Open, Roland Garros, Wimbledon en US Open.

,,En als het dan lukt, dan is dat juist op mijn leeftijd overweldigend. Want als dertiger waardeer je dit veel meer dan als jongeling. Je weet het nooit, misschien is dit wel mijn laatste Grand Slam-titel. Zoals het er nu voor staat, is 2003 voor mij al geslaagd, maar ik blijf mijzelf doelen stellen. Ik wil nog niet terugkijken. Elke keer weer wil ik op de baan voor mijn leven vechten. Dat is de basis van mijn succes'', sprak Agassi gisteren.

Hij kijkt alweer uit naar de Australian Open van 2004. Want wat Roland Garros was voor Björn Borg, en Wimbledon voor Sampras, dat is Melbourne voor Agassi. Vier van zijn acht GS-titels won hij op Rebound Ace. Op dit baanoppervlak stuit de bal dankzij een rubber toplaagje hoog op en kan Agassi goed 'sturen'. Hij houdt van de vrijwel altijd hoge temperaturen en de flinke bries en voelt zich hier nog meer thuis dan bij de US Open, die hij twee keer won.

,,Ik ben zo langzaamaan een halve Australiër'', liet Agassi na de finale weten. Dat hij pas in 1995 voor het eerst deelnam in Melbourne, betreurt hij inmiddels ten zeerste betreurt.

Aan de positie van nummer één op de wereldranglijst, ingenomen door Lleyton Hewitt, denkt de nummer twee niet. Daarvoor zou Agassi een heel jaar goed moeten spelen, en vooral heel moeten blijven. Dat is veel gevraagd voor iemand die in april 33 wordt en vorig jaar nog worstelde met een ernstige polsblessure en met heupklachten. Nu is hij een van de fitste spelers van het circuit, maar dat kan verkeren.

Om zich te sparen speelt Agassi geen dubbels, maar dat zal binnenkort veranderen. Hij verlangt van zijn vrouw dat zij over vier maanden met hem uitkomt in het gemengd dubbelspel op Roland Garros, het volgende Grand Slam. Dat moet haar tegenprestatie worden voor de titel (goed voor zo'n 650.000 euro) die hij gisteren won. Steffi Agassi-Graf heeft al vier jaar geen wedstrijd gespeeld. Blessuregevoelig als zij op het laatst van haar carrière was en bovendien zeer tevreden met een leven ver van de schijnwerpers, voelt zij weinig voor een rentree.

Agassi: ,,Zij is niet al te ingenomen met deze weddenschap, maar ik zal haar er wél aan houden. Ik heb hopelijk nog 50 jaar om het daarna goed te maken met haar. En dat we weinig kans maken in de mixed, doet er even niet toe. Wat er ook gebeurt, ik zal bij dat dubbelen in Parijs de gehele tijd met een lach op de

Bron: http://www.ad.nl/artikelen/Sport/1043562109960.html

:D :D :D

Tomas
27-01-03, 10:36
Grappig zo'n huwlijk tussen een Duitse en een Amerikaan. Hoe heet z'on as dan eigenlijk? Is dat niet een sperdifferentieel?

Cihad
27-01-03, 12:55
Wisten jullie dat Agassi oorspronkelijk Iranees is? Zijn opa was geemigreerd naar de VS.

Cihad
27-01-03, 13:24
Geplaatst door Puk
So what?

Leuk om te weten, toch Puk(kel)?

Cihad
27-01-03, 13:30
Geplaatst door Puk
Nee, dat maakt me geen donder uit.

Je bent echt kinderachtig man. Als het je geen donder uitmaakt, bekijk en/of reageer dan gewoon niet.

Cihad
27-01-03, 13:45
Geplaatst door Puk
Ik vroeg je wat er speciaal aan is dat Agassi z'n opa uit Iran komt. Misschien had je verder nog iets interssants te melden daarover. Maar dat had je dus niet. Dan is het dus gewoon een non-bericht.

Ik begin echt moe van jou te worden. Je reacties slaan (zo-ook deze laatste) nergens op. Het Beheer gaf je het advies om zelf op te rotten. Ik zou die advies opvolgen als ik jou was.

De Rode Roos
27-01-03, 18:51
Geplaatst door Cihad
Wisten jullie dat Agassi oorspronkelijk Iranees is? Zijn opa was geemigreerd naar de VS.

Ik denk dat het zijn vader was. Zijn vader was bokser uit Iran die meedeed aan de Olympische Spelen.