PDA

Bekijk Volledige Versie : Balkenende is om



Simon
27-01-03, 12:17
Balkenende wil praten met PvdA

DEN HAAG CDA-leider Balkenende wil nu
eerst met de PvdA overleggen over de
vorming van een kabinet.Volgens hem
wijst de verkiezingsïitslag het meest
in de richting van een kabinet met CDA
en PvdA.Dat zei Balkenende na een
gesprek met informateur Donner.

Tijdens de campagne wilde de premier
niets weten van samenwerking met de
sociaal-democraten.Donner doet in
opdracht van de koningin onderzoek naar
alle mogelijke meerderheidscoalities.

Donner houdt de hele dag gesprekken met
de leiders van de Kamerfracties.Hij
denkt hooguit een week nodig te hebben
voor zijn verkennend onderzoek.

bron: teletekst

rnaj
27-01-03, 12:22
Donner onderzoekt drie coalities

Uitgegeven: 27 januari 2003 11:26 (nu.nl)
Laatst gewijzigd: 27 januari 2003 13:01

DEN HAAG - Informateur Donner gaat de komende dagen drie mogelijkheden onder de loep nemen om tot een meerderheidskabinet te komen. Dat zijn voortzetting van de huidige coalitie van CDA, VVD en LPF, een combinatie van CDA met de grote verkiezingsoverwinnaar PvdA en Paars-3, dat een kleine meerderheid in de nieuwe Tweede Kamer heeft.

Donner heeft dat maandag gezegd tijdens een persconferentie. Vrijdag kreeg hij van de koningin de opdracht om de mogelijkheden voor een meerderheidscoalitie te onderzoeken. Twee mogelijke coalities noemde hij niet: CDA, VVD en D66 en CDA, VVD en de kleine christelijke partijen.

Donner bekijkt de politieke bereidheid van de partijen om een kabinet te vormen. Hij zet ook de inhoudelijke obstakels op een rijtje, zoals de bezuinigingen, maar gaat daar niet over onderhandelen. Hij wil van de partijen slechts weten of er voldoende vertrouwen is om er onderling uit te komen.

Donner ziet het niet als een probleem dat hij ook informateur was van het huidige kabinet. Een informateur heeft als taak om een proces te begeleiden; hij is geen partij in de onderhandelingen, zo stelde hij. Anderzijds noemde de CDA-politicus het "zelfs een voordeel" dat hij geldt als de architect van het huidige regeerakkoord. "Ik zou mijn nek niet uitsteken als ik zou denken te mislukken."

Verkenning

Donner denkt hoogstens een week nodig te hebben om zijn verkenningsopdracht af te ronden. Maandag begint hij aan een eerste ronde. Hij ontvangt alle fractievoorzitters, behalve Rouvoet (ChristenUnie) en Van der Vlies (SGP). Die komen dinsdag aan de beurt. Donner zei enigszins gehandicapt te zijn doordat hij als minister van Justitie ook andere verplichtingen heeft.

Donner gaat er van uit dat zijn opdracht niet zal mislukken. "Het zou me hogelijk verbazen en het zou een teken zijn van de droevige staat van de democratie als er geen meerderheidskabinet te vormen zou zijn."

Tomas
27-01-03, 13:19
Geplaatst door Simon
Balkenende wil praten met PvdA

bron: teletekst

Opvallend zo opeens na dat stuk van Kaassie over Paars-III....

Hij is geschrokken.