PDA

Bekijk Volledige Versie : ROC Amsterdam



rnaj
29-01-03, 08:38
Wie heeft NOVA gisteren gezien; de discussie waar Rob 'kut-marokkanen' Oudkerk het opnam voor de betrokken meisjes.


Politie behulpzaam bij weren van sluier
HANNELOES PEN
AMSTERDAM - Een leerlinge in chador is vanmorgen weggestuurd
van het Regionaal Opleidingen Centrum van Amsterdam
(ROCvA). De school weigerde, evenals vorige week, een
gesluierde leerling toegang te verschaffen en had de politie
gevraagd te komen.
De school heeft inmiddels bemiddeling gevraagd van Saidi Rabah van de
Unie van de Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam.
Het meest overtuigde chadormeisje, Ouafa Kadir, meldde zich
vanochtend vroeg op school. Een medewerker van de facilitaire
afdeling heeft haar tegengehouden. ''Ik zei: 'Wat ga je doen?' Zij zei:
'Ik wil mijn opleiding volgen.' Ik ben toen met mijn armen wijd voor haar
gaan staan. Ik raakte haar niet aan, maar zij probeerde langs me te
lopen en wat krijg je dan: fysiek contact. Toen verhief ze haar stem.''
Een heel gedoe werd het niet vanmorgen; Ouafa keerde huiswaarts.
''We hopen maar dat ze vanmorgen door haar advocaat is gestuurd. Wij
willen graag dat de meisjes een kort geding aanspannen. De zaak moet
nu snel geregeld worden,'' zegt Ad Veen, voorlichter van het ROC.
Het groepje chadormeisjes heeft zich inmiddels uitgebreid tot vier. In
oktober van dit jaar liepen twee meisjes in chador. Kort daarop sloot
een derde zich bij het tweetal aan. Drie weken geleden volgde een
vierde leerling. Maar deze vierde koos eieren voor haar geld toen ze
zag dat de school serieus was in haar beleid geen gesluierde meisjes
toe te laten. Zij heeft de sluier amper twee weken gedragen.
Veen: ''We hebben al vele malen met de meisjes gepraat. Ouafa is het
fanatiekst. Die zegt de overlevering te volgen. We hebben de indruk
dat die andere twee met haar meegaan.''
De school zou deze week een gesprek met Ouafa en haar ouders
hebben. Maar de afspraak is afgezegd, omdat Ouafa's ouders vandaag
naar Mekka zijn vertrokken.
Veen: ''We weten inmiddels dat haar ouders vinden dat ze zelf mag
weten hoe ze gekleed gaat.'' Deze week gaat de school met de andere
twee meisjes en hun ouders praten. Hoe hun ouders over de zaak
denken, is bij de school nog niet bekend. Veen: ''Maar aan de andere
kant bellen ze ons ook niet kwaad op omdat hun dochter is geweigerd.''
Op het ROC zijn ze de kwestie meer dan zat. ''Dit wordt een gênante
vertoning. Voor ons en voor de meisjes. Het gaat om heel slimme
meiden, van niveau 3 van de opleiding sociaal-pedagogisch werk. Het
zou jammer zijn als ze hun opleiding niet kunnen afmaken. We begrijpen
dat het nu voor hen moeilijk wordt hun sluier af te doen. Maar wij willen
ze helpen om te voorkomen dat ze gezichtsverlies lijden.''
De overige leerlingen van de school zijn vrij rustig over de zaak. Fatiha,
een leerlinge met hoofddoek, staat in dubio over de kwestie. ''Mijn
vader geeft de school gelijk. Daar is hij heel duidelijk over. Hoe ik er
zelf over denk? Als ik heel eerlijk ben, geef ik de school ook wel gelijk.
Maar aan de andere kant doen de meisjes dit vanuit hun geloof. Ik heb
zelf met één van hen gesproken. Zij was heel rustig. Het had niets met
puberaal gedrag te maken. Ze is heel overtuigd.''
Drie Surinaamse meisjes zitten samen in de kantine van het ROC aan de
Gaasterlandstraat. Zij staan helemaal achter de school. ''Als je later
met jongeren werkt, moeten ze je gezicht kunnen zien. Die meisjes
willen gewoon apart behandeld worden. En dat kan niet.''


© Het Parool, 28-1-2003

plexus
29-01-03, 09:01
...een beetje paniek en nogal overdreven hoe die grietjes van school geweerd werden...nou nou het leken wel "zware jongens"

en Kut outkerk is en blijft een ratje..ik vertrouw die gozer voor geen cent!
(dat moest even gezegd worden ;) )

Simon
29-01-03, 09:06
Die meiden maken er een soort jihad van. Ik hoop dat de Unie van de Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam inderdaad kan bemiddelen want ze hebben vooral zichzelf ermee.

Simon

barfly
29-01-03, 09:22
Tjongejonge wat een kinderachtig gedoe allemaal! Typisch gevalletje "storm in een glas water"!

Ik ben toen met mijn armen wijd voor haar gaan staan Pffffffffff als medewerker van die school laat je je toch niet zo kennen? Ik hoop dat er snel een uitspraak over komt.

Tomas
29-01-03, 09:33
Geplaatst door barfly
Pffffffffff als medewerker van die school laat je je toch niet zo kennen? Ik hoop dat er snel een uitspraak over komt.

Zo vreselijk bang om te discrimineren...

En alles moet uitgepraat worden tot en met Outkerk op de tv aan toe.

Mag ik hier een beetje cynisch om lachen?

Simon
29-01-03, 09:35
Geplaatst door barfly
Ik hoop dat er snel een uitspraak over komt.

Die is er toch al? Het mag niet staat in de gedragsregels.

Simon

Tomas
29-01-03, 09:53
Geplaatst door Simon
Die is er toch al? Het mag niet staat in de gedragsregels.

Simon

Ik heb een klein ergelekijk stukje van die uitzending gezien en de vrouw die namens het ROC sprak, ademende een sfeer uit van: Ik kan geen beslissingen nemen! Ik moet alles uitpraten! Eigelijk wil ik dat iemand anders mijn verantwoordelijkheid overneemt!

Doet mij denken aan een hoofdonderwijzer die ik laatst moest aanhoren over dikke kinderen en cafetaria's in scholen. "Ja, ik heb liever ook geen cafetarie in de school, maar als ik die zou sluiten heb ik zo 500 handtekeningen op m'n bureau liggen..."

Ja, ja. 't valt niet mee als poldermodelextremist in een leidinggevende functie.

Simon
29-01-03, 09:58
Geplaatst door Tomas
Ja, ja. 't valt niet mee als poldermodelextremist in een leidinggevende functie.

Ja ik vind ook dat ze een beetje vreemd en erg formeel deed. Maar ja ze wil de zaak niet op de spits drijven en die meiden blijkbaar wel en daar wordt ze blijkbaar onzeker van. Volgens NOVA zeggen veel mensen in en om die school dat die meiden worden aangestuurd door een radicale imam in amsterdam. Verder zei Oudkerk dat vanaf 6 februari in alle scholen (inclusief de islamitische) in amsterdam dezelfde regel wordt ingevoerd: niet met de niqaab op school. Dat is duidelijk genoeg en is alleen geloofwaardig als je aan handhaving doet.

Simon

Tomas
29-01-03, 10:05
Geplaatst door Simon
Verder zei Oudkerk dat vanaf 6 februari in alle scholen (inclusief de islamitische) in amsterdam dezelfde regel wordt ingevoerd: niet met de niqaab op school. Dat is duidelijk genoeg en is alleen geloofwaardig als je aan handhaving doet.

Wat een onzin. Laat het lekker aan de scholen zelf over. En wie doet de handhaving? Ja, de scholen zelf.

Regeltjes. Regeltjes. Zitten scholen echt op te wachten.

Het ROC blijkbaar wel ja. Maar volgens mij hebben die dan ook een heel ander probleem: De leiding.

barfly
29-01-03, 10:08
Het lekt van de politiek door naar de onderste regionen van de samenleving, We gaan ten onder aan een overleg cultuur die gekenmerkt wordt door besluitenloosheid, gebrek aan daadkracht en slappelingen die niets meer durven doen, zeggen of ondernemen. Ik kan er helaas niet eens meer cynisch van worden eerder moedeloos.

rnaj
29-01-03, 10:12
in amsterdam dezelfde regel wordt ingevoerd:

Deze regel is door alle scholen (inclusief de islamitische) opgesteld en ingevoerd dus kennelijk Zitten scholen er echt op te wachten.

Simon
29-01-03, 10:15
Geplaatst door Tomas
Wat een onzin. Laat het lekker aan de scholen zelf over. En wie doet de handhaving? Ja, de scholen zelf.

Regeltjes. Regeltjes. Zitten scholen echt op te wachten.


Het zijn toch hun eigen regels? De scholen zijn niet verplicht hier aan mee te doen maar ze vinden het duidelijker als het in heel amsterdam hetzelfde is. Je zou het niet meer aan de scholen overlaten als er wetgeving nodig zou zijn.

Simon

Tomas
29-01-03, 10:23
Geplaatst door Simon
Het zijn toch hun eigen regels? De scholen zijn niet verplicht hier aan mee te doen maar ze vinden het duidelijker als het in heel amsterdam hetzelfde is.

Oudkerk heeft er niks mee te maken, dus?

Maar maakt me niet uit. Ook dit vind ik typisch poldermodelextremisme. Laten we gezamelijk regels maken, want ik kan het zelf niet. En dan moeten we natuurlijk wel zelf de keuze houden om dit in te voeren, want anders gaan we natuurlijk wel weer erg ver....

Dit zijn methodes om besluitenloos cq incompetent bestuur te kunnen blijven handhaven. Ach nee. Dit komt toevallig naar buiten. Er zal nog wel meer fout gaan op dergelijke scholen.



Je zou het niet meer aan de scholen overlaten als er wetgeving nodig zou zijn.

Overnieuw?

rnaj
29-01-03, 10:29
Ook dit vind ik typisch poldermodelextremisme. Laten we gezamelijk regels maken, want ik kan het zelf niet.

Dan stel ik voor dat WIJ het gaan verbieden zodat JULLIE een goede reden hebben om weers eens te gaan kankeren op de school besturen, wethouders en de wetgever

Tomas
29-01-03, 10:35
Geplaatst door rnaj
Dan stel ik voor dat WIJ het gaan verbieden zodat JULLIE een goede reden hebben om weers eens te gaan kankeren op de school besturen, wethouders en de wetgever

Kan jij jezelf nog wel volgen?

Simon
29-01-03, 10:37
Geplaatst door Tomas
Dit zijn methodes om besluitenloos cq incompetent bestuur te kunnen blijven handhaven. Ach nee. Dit komt toevallig naar buiten. Er zal nog wel meer fout gaan op dergelijke scholen.


Ik vind dat je zeurt. Onderwerpen rond de Islam liggen na 11 september heel gevoelig op scholen en nogal logisch dat men behoefte heeft aan afstemming met politiek en andere schoolbesturen.

Simon

rnaj
29-01-03, 10:41
Ja hoor, tenminste ik denk van jouw.

Uit jouw eerste reactie begrijp ik dat jij het een zwakte bod vindt als mensen samen regels opstellen. En dat jij eigenlijk vindt dat het schoolbestuur eenzijdig regels moet afkondigen.

Ik denk dat het beter is als je dat samen doet, het door jouw verfoeide polder model dus.

Tomas
29-01-03, 10:43
Geplaatst door Simon
Onderwerpen rond de Islam liggen na 11 september heel gevoelig op scholen en nogal logisch dat men behoefte heeft aan afstemming met politiek en andere schoolbesturen.

Dit is de method om het vooral lang gevoelig te houden.

Tomas
29-01-03, 10:49
Geplaatst door rnaj
Ja hoor, tenminste ik denk van jouw.

Uit jouw eerste reactie begrijp ik dat jij het een zwakte bod vindt als mensen samen regels opstellen. En dat jij eigenlijk vindt dat het schoolbestuur eenzijdig regels moet afkondigen.

Ik denk dat het beter is als je dat samen doet, het door jouw verfoeide polder model dus.

Ik heb nergens geschreven dat ik het poldermodel verfoei. Dat maak je er zelf van, waarschijnlijk kan ik je daarom niet meer volgen.

Ik verfoei het poldermodelextremisme. Dat leidinggevende mensen niet meer in staat zijn om zelf na te denken en maatregelen te nemen, maar echt over alles, alles, echt alles en met iedereen, ja iedereen moeten overleggen. Net zolang tot iedereen er ziek van wordt.

En dat is dit dus.

Tot op de tv aan toe over drie puberende meisjes die een gezichtssluier dragen debatteren of dat nu verboden mag worden en of daar de rechter aan te pas moet komen. Drie. Ja. Drie. Een sluier. Ja, godnondeju een sluier. Op een school. Aaarg.

Dat is dus holland op z'n smalst.

rnaj
29-01-03, 10:51
Hier worden de piketpalen van de multiculturele samenleving geslagen.

Tomas
29-01-03, 10:57
Geplaatst door rnaj
Hier worden de piketpalen van de multiculturele samenleving geslagen.

In jouw beleving.

In mijn wereld bestaan er geen piketpaaltjes. Laat staan voor een multiculturele samenleving. Of cultuur uberhaupt.

Nee, laat ik het nog anders zeggen: Hier wordt pijnlijk duidelijk hoe hypergevoelig onze huidige cultuur omgaat met het fenomeen: multicultureel.

rnaj
29-01-03, 13:09
Hier wordt pijnlijk duidelijk hoe hypergevoelig onze huidige cultuur omgaat met het fenomeen: multicultureel.

Een waarheid als een open deur en de discussies op dit forum zijn denk ik een duidelijke weerspiegeling van de hypergevoeligheid.

Ik vraag me toch af hoe jij die hypergevoeligheid wilt oplossen.

Of is het niet noodzakelijk, dat zou ook kunnen zeker als je het bestaan van een cultuur en cultuur verschillen ontkent.


In mijn wereld bestaan er geen piketpaaltjes. Laat staan voor een multiculturele samenleving. Of cultuur uberhaupt.

wat blijft er dan over, een wereld waar losse individueen lang elkaar leven?

of zie jij nog andere opties

Bottleneck
29-01-03, 14:47
Geplaatst door Tomas

En dat is dit dus.

Tot op de tv aan toe over drie puberende meisjes die een gezichtssluier dragen debatteren of dat nu verboden mag worden en of daar de rechter aan te pas moet komen. Drie. Ja. Drie. Een sluier. Ja, godnondeju een sluier. Op een school. Aaarg.

Dat is dus holland op z'n smalst.

Ja precies haha..beter had ik het niet kunnen verwoorden!
Werkelijk tenenkrommend... vooral met de betuttelende wethouder Oudkerk erbij.. Het gaat werkelijk helemaal NERGENS over, maar nee hoor, NOVA, in al haar journalistieke wijsheid, interviewt zeer serieus een scheldend puistenmeisje... Wat zakken we toch steeds verder weg in dit land, zó verschrikkelijk bang om ook maar de kleinste foutieve indruk te wekken dat 'men racistische motieven heeft'. Pappen en nathouden, daar gaan we weer. Laat dan in godsnaam maar zo snel mogelijk een uitspraak van de rechter komen, als die schoolleiding te bang is om zelf haar regels op te stellen. Dan hebben we tenminste een juridisch kader en kunnen we met zn allen weer gaan miezemouzen om de volgende strom in het glas water.

GroteWolf
29-01-03, 17:10
Ik heb het gezien. Rob Ouwelvl houd vooral van de dialoog en niet van wetten en rechters. Een echte PvdA-er dus. Hij 'vindt' van alles en doet niks.

Simon
29-01-03, 17:19
Geplaatst door Bottleneck
Laat dan in godsnaam maar zo snel mogelijk een uitspraak van de rechter komen, als die schoolleiding te bang is om zelf haar regels op te stellen. Dan hebben we tenminste een juridisch kader en kunnen we met zn allen weer gaan miezemouzen om de volgende strom in het glas water.

:) ja het ROC gaf aan dat ze dat zouden verwelkomen. Ze hadden de dames zelfs aangeboden 'te helpen'. Maar de dames doen geen aangifte. Waarschijnlijk heeft hun imam al lang uitgezocht dat dat niet te winnen is. Vandaar deze genante vertoning.

Simon