PDA

Bekijk Volledige Versie : Ayaan Hirsi Ali: 'gek' en gevaar voor zichzelf



Shaheed
29-01-03, 10:57
Ayaan Hirsi Ali: 'gek' en gevaar voor zichzelf
van onze verslaggever
2003-01-29

DEN HAAG - Ayaan Hirsi Ali is rijp voor 'nadere medische diag nose', zegt het Haags Islamitisch Platform. Zij riskeert een doodvonnis, denkt de grootste Turkse moskeekoepel van Nederland. Dagen nadat VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali zich uitsprak over de profeet Mohammed ('naar westerse maatstaven een perverse man en een tiran', 'doet denken aan Saddam Hoessein') blijven moslimgroeperingen woedend reageren.



,,Deskundigen moeten zich erover buigen'', zegt voorzitter Arif Potmis van het Haags platform. ,,Maar ik ben farmacoloog, dus ik weet een beetje waar ik over praat. Ik kan niet op grond van een interview een psychoanalyse maken, maar ik constateer dat zij traumatische ervaringen heeft gehad en dat zij niet evenwichtig is.''

Het platform verenigt een aantal Haagse moskeeën, biedt hulp aan illegalen en levert geestelijke verzorging in het ziekenhuis. In een verklaring schrijft het: ,,Ayaan Hirsi Ali voldoet misschien niet aan het beeld van de agressieve allochtoon (...) maar dat sprake is van probleemgedrag, is niet meer te ontkennen.'' Potmis: ,,Zij is agressief. Dat kun je op verschillende manieren uiten. De een krijgt misschien een eetstoornis, zij uit zich zo in de krant. Iedereen heeft de mond vol van zinloos geweld. Dat is dit ook. Zonder reden heeft zij een gemeenschap aangevallen.''

,,Ik wil met iedereen een constructieve dialoog, zelfs met iemand die een uitgesproken anti-islamhouding heeft. Maar niet als het iemand puur om het kwetsen gaat. Het ergste vond ik dat zij de profeet met Saddam Hoessein vergeleek.''

Hirsi Ali 'zet de vervolging van moslims in', menen de Hagenaren. ,,Het aantal racistische incidenten loopt op. Vrouwen worden bespuugd, hun hoofddoekjes afgetrokken. De teksten van Hirsi Ali dragen hieraan bij.''

Islamitische vrouwen luisteren niet naar haar, schrijft het platform: ,,Anders dan in het Westen verzetten moslimvrouwen zich niet tegen hun religie, maar wel tegen cultuurgebonden onderdrukking.'' Potmis: ,,Westerse vrouwen hebben zich in hun emancipatie verzet tegen de christelijke hiërarchie. Maar moslimvrouwen die bekend zijn met hun religie, weten dat wantoestanden nooit aan hun geloof zijn te wijten, altijd aan culturele factoren. Vrouwenbesnijdenis is bijvoorbeeld Somalisch, niet islamitisch.''

Het zou voorzitter Ayhan Tonca van de belangrijkste Turkse moskee-organisatie TICF niet verbazen als Hirsi Ali net als de Britse schrijver Salman Rushdie ter dood wordt veroordeeld met een fatwa, een gezaghebbende uitspraak van islamitische autoriteiten.

,,Wat zij over de profeet zegt, is van dezelfde strekking als wat Rushdie zei. In Nederland heeft niemand de bevoegdheid om een fatwa uit te spreken, maar dat kan internationaal, bijvoorbeeld vanuit Iran. Haar uitspraken kunnen voor het buitenland worden vertaald.''

,,Zij is echt over de schreef gegaan. De grens van de tolerantie die wij hebben opgebracht, is bereikt. De aanvallen op de islam zijn niet meer als incidenten af te doen. Waar zij aan raakt, dat is heel fundamenteel. Ik hoop en weet dat de meerderheid van de moslims in Nederland geen gekke dingen zal doen, maar er lopen altijd gekken tussen. Zij lokt mischien uit dat haar iets wordt aangedaan. Zij weet hoe gevoelig dit ligt, dat is niet te accepteren.''

,,Mohammed is iemand die wij in al onze oprechtheid zien als een volmaakt mens. Met grote leugens valt zij die aan.'' Is het vergelijkbaar met een belediging van je eigen ouders? ,,Het is veel erger. We kunnen alleen bidden dat zij tot inkeer komt -anderen weer zal respecteren- en dat God haar zal vergeven voor haar dwaasheden.''

,,Als mensen zeggen: de moslims kunnen niet tegen een stootje, maakt dat ze alleen maar woedender. Dit is niet zomaar een stootje.''

Tomas
29-01-03, 11:48
Ai... ai... Wat hebben ze weer een lekker zooitje uitspraken bij elkaar weten te vegen. Hoe extreem is toch de Islamitische gemeenschap in NL?


,,Deskundigen moeten zich erover buigen'', zegt voorzitter Arif Potmis van het Haags platform. ,,Maar ik ben farmacoloog, dus ik weet een beetje waar ik over praat. Ik kan niet op grond van een interview een psychoanalyse maken, maar ik constateer dat zij traumatische ervaringen heeft gehad en dat zij niet evenwichtig is.''

Een medicus die een diagnose doet in het openbaar, hoor je wel vaker. Dat is redelijk ingeburgerd onderhand. Niet dat ik het verstandig en/of evenwichtig vind om dat te doen. Maar daar gaat het niet om.

Ik ben benieuwd of er ook een medicus gevonden kan worden die dit doet met El Moumni.


Het platform verenigt een aantal Haagse moskeeën, biedt hulp aan illegalen en levert geestelijke verzorging in het ziekenhuis. In een verklaring schrijft het: ,,Ayaan Hirsi Ali voldoet misschien niet aan het beeld van de agressieve allochtoon (...) maar dat sprake is van probleemgedrag, is niet meer te ontkennen.'' Potmis: ,,Zij is agressief. Dat kun je op verschillende manieren uiten. De een krijgt misschien een eetstoornis, zij uit zich zo in de krant. Iedereen heeft de mond vol van zinloos geweld. Dat is dit ook. Zonder reden heeft zij een gemeenschap aangevallen.''

Dus als een Imam beweert dat jezus niet de zoon van God is en dat de Christenen geen monotheisten zijn, dan is het puur toeval dat hij Imam is geworden. Hij had ook gewoon een eetstoornis kunnen hebben.

Interessant.


Islamitische vrouwen luisteren niet naar haar, schrijft het platform: ,,Anders dan in het Westen verzetten moslimvrouwen zich niet tegen hun religie, maar wel tegen cultuurgebonden onderdrukking.'' Potmis: ,,Westerse vrouwen hebben zich in hun emancipatie verzet tegen de christelijke hiërarchie. Maar moslimvrouwen die bekend zijn met hun religie, weten dat wantoestanden nooit aan hun geloof zijn te wijten, altijd aan culturele factoren. Vrouwenbesnijdenis is bijvoorbeeld Somalisch, niet islamitisch.''

Ai. ai. Nooit spreken namens de hele groep, want dan krijg je gezeik.

En over besnijdenis zullen we het maar niet meer hebben. Dat zijn toch zwakke hadith's.


Het zou voorzitter Ayhan Tonca van de belangrijkste Turkse moskee-organisatie TICF niet verbazen als Hirsi Ali net als de Britse schrijver Salman Rushdie ter dood wordt veroordeeld met een fatwa, een gezaghebbende uitspraak van islamitische autoriteiten.

,,Wat zij over de profeet zegt, is van dezelfde strekking als wat Rushdie zei. In Nederland heeft niemand de bevoegdheid om een fatwa uit te spreken, maar dat kan internationaal, bijvoorbeeld vanuit Iran. Haar uitspraken kunnen voor het buitenland worden vertaald.''

Nu maar hopen dat hij zijn best doet om dit te voorkomen. En dat hij eigelijk wilde zeggen dat hij het daar natuurlijk helemaal niet mee eens is.


,,Zij is echt over de schreef gegaan. De grens van de tolerantie die wij hebben opgebracht, is bereikt. De aanvallen op de islam zijn niet meer als incidenten af te doen. Waar zij aan raakt, dat is heel fundamenteel. Ik hoop en weet dat de meerderheid van de moslims in Nederland geen gekke dingen zal doen, maar er lopen altijd gekken tussen. Zij lokt mischien uit dat haar iets wordt aangedaan. Zij weet hoe gevoelig dit ligt, dat is niet te accepteren.''

En hij ook.



,,Als mensen zeggen: de moslims kunnen niet tegen een stootje, maakt dat ze alleen maar woedender. Dit is niet zomaar een stootje.''

Dit was nog niet eens een stootje. Wacht maar tot de film uit komt.

Dutchguy
29-01-03, 15:27
Die Tonca vertrouw ik voor geen meter. Het klinkt echt alsof hij hijgerig op een fatwa zit te hopen.

Dom dom dom, maak van Hirsi Ali vooral een martelaar. Alsof dat moslims zal helpen!

Tomas
29-01-03, 15:58
Geplaatst door Dutchguy
Die Tonca vertrouw ik voor geen meter. Het klinkt echt alsof hij hijgerig op een fatwa zit te hopen.


Ik zie nu opeens Tonca staan en kreeg opeens nogal wazige herinneringen boven. En ja hoor, *google* hij is van mijn leeftijd en woont nog steeds in m'n geboorte dorp.

Ik heb met hem samen nog een poging gedaan om Arabisch te leren van een zeer visionaire godsdienstleraar. Zekers 25 jaar geleden.

Nee, hij is wel te vertrouwen. Ik denk dat z'n woorden een beetje zijn ingeknipt. Ik zie dat ie zelfs in de gemeente raad zit van m'n dorpie voor de cda. Heeft het beter voor elkaar dan ik...

Die Tonca.

Dutchguy
29-01-03, 16:04
Geplaatst door Tomas
Ik zie nu opeens Tonca staan en kreeg opeens nogal wazige herinneringen boven. En ja hoor, *google* hij is van mijn leeftijd en woont nog steeds in m'n geboorte dorp.

Ik heb met hem samen nog een poging gedaan om Arabisch te leren van een zeer visionaire godsdienstleraar. Zekers 25 jaar geleden.

Nee, hij is wel te vertrouwen. Ik denk dat z'n woorden een beetje zijn ingeknipt. Ik zie dat ie zelfs in de gemeente raad zit van m'n dorpie voor de cda. Heeft het beter voor elkaar dan ik...

Die Tonca.

Grappig dat jij die dan kent Tomas.

Zou best kunnen zijn dat hij het niet zo gezegd heeft, maar als ik las wat er stond kwam het zo op mij over dat hij het bijna prettig zou vinden dat er een fatwa zou komen. Maar goed, als jij zegt dat het snor zit geloof ik je.

ZwYgStErr
29-01-03, 16:05
Geplaatst door Shaheed
,,Mohammed is iemand die wij in al onze oprechtheid zien als een volmaakt mens. Met grote leugens valt zij die aan.''

Niemand was, is of kan 'volmaakt' zijn. Ook de Profeet Mohammed (salla Allahoe 3alaihie wassalam) was niet volmaakt.

De enige die volmaakt is, is Allah. :).

Tomas
29-01-03, 16:11
Geplaatst door Dutchguy
Grappig dat jij die dan kent Tomas.

Zou best kunnen zijn dat hij het niet zo gezegd heeft, maar als ik las wat er stond kwam het zo op mij over dat hij het bijna prettig zou vinden dat er een fatwa zou komen. Maar goed, als jij zegt dat het snor zit geloof ik je.

Ik had hetzelfde bij het lezen van dat stukkie tekst. Pas na jouw reply begon die naam te knagen.

Ik vraag mij nu dan ook af welke teksten nu precies van hem zijn. Zijn alle quotes die erna komen van hem? Ik ga nog 's op zoek.

Tomas
29-01-03, 16:16
Dit is zijn officiele commentaar. Lijkt mij vrij intelligent.


(c) www.iot.nl

VVD moet verantwoordelijkheid nemen voor de uitspraken van aspirant Kamerlid Hirshi Ali

Het IOT heeft tot nu toe met bezorgdheid de uitspraken van mevr. Hirshi Ali inzake het integratiebeleid gevolgd en heeft zich van commentaar o_nthouden, omdat het de privé-mening van betrokkene betrof. Het IOT was ook bezorgd jegens de bedreigingen die tegen haar persoon waren geuit.

Nu zij als volksvertegenwoordigster een staatsrechterlijke verantwoordelijkheid draagt krijgen haar recente uitspraken over de profeet Mohammed in het dagblad Trouw een andere lading. Deze uitspraken worden nu door een aspirant kamerlid gemaakt en zijn als zeer beledigend ervaren door de moslimgemeenschap in Nederland. Het effect van deze uitspraken in combinatie met haar vorige statements werken polariserend op het maatschappelijk klimaat en kunnen een stagnerend effect op het integratieproces bereiken. Het integratieproces beschouwt het IOT als een zaak waar wij allen een verantwoordelijkheid in dragen en met name politici.

Het IOT is van mening dat mevr. Hirshi Ali met haar uitspraken niet getuigt van het willen dienen van het landsbelang.

Het IOT heeft inmiddels een spoedoverleg aangevraagd bij de voorzitter van de Tweede Kamer en bij de fractievoorzitter van de VVD.

Drs. Ayhan Tonca, voorzitter


Doctorandus nog wel.

M'n eerste stickie heb ik nog met hem gerookt, vrdmm. De herinneringen komen weer helemaal terug.

Z'n mobiele nummer staat ook nog op die site... Zal ik...?

Bahmed
29-01-03, 16:18
Geplaatst door Tomas
Ai... ai... Wat hebben ze weer een lekker zooitje uitspraken bij elkaar weten te vegen. Hoe extreem is toch de Islamitische gemeenschap in NL?


De vraag is niet hoe extreem maar hoe goed kent de niet-islamitische gemeenschap zijn islamitische medemens. Het antwoordt is nog altijd niet.


Een medicus die een diagnose doet in het openbaar, hoor je wel vaker. Dat is redelijk ingeburgerd onderhand. Niet dat ik het verstandig en/of evenwichtig vind om dat te doen. Maar daar gaat het niet om.

Kijk ik weet niet wat jullie van ons willen dat we tegen die flat Tyra Banks wannabee gaan zeggen. Die uitspraken van die Turk zijn het matigst dat je ze kunt krijgen. Begrijp dan eens dat wat jij verstandig en evenwichtig noemt vaak niet meer is als liegen en bedriegen.


Ik ben benieuwd of er ook een medicus gevonden kan worden die dit doet met El Moumni.

Ga hem maar zoeken. Als ie zijn bek maar houdt over de Profeet.


Dus als een Imam beweert dat jezus niet de zoon van God is en dat de Christenen geen monotheisten zijn, dan is het puur toeval dat hij Imam is geworden. Hij had ook gewoon een eetstoornis kunnen hebben.

Interessant.

Grappig. Een agnost die het Christendom erbij haalt om zijn punt te maken.


Ai. ai. Nooit spreken namens de hele groep, want dan krijg je gezeik.

Die mannen zijn voorzitters van een organisatie die de moslims in dit land vertegenwoordigen. De wens is bij jou de vader van de gedachte.


Nu maar hopen dat hij zijn best doet om dit te voorkomen. En dat hij eigelijk wilde zeggen dat hij het daar natuurlijk helemaal niet mee eens is.

De enige die iets kan voorkomen is Ayaanorexia herself.


Dit was nog niet eens een stootje. Wacht maar tot de film uit komt.

Ayaan d'arc zeker? En we weten allemaal hoe het met haar is afgelopen.

Toch raar dat veel mensen die zeggen geen partij te kiezen en het maar een storm in een glas water vinden toch zo goed weten hoe hard iets aankomt. En zelfs hopen op een vervolg?

ZwYgStErr
29-01-03, 16:22
Geplaatst door Puk
Opmerkelijke uitspraak ZwYgStErr!

Begrijp ik het goed dat het binnen de islam geoorloofd is om dat te zeggen?

WAT precies? Het feit dat ik zeg: niemand is perfect?

Tomas
29-01-03, 16:27
Geplaatst door Puk
Wil je voor mij dan vragen of voor kamerleden het recht op vrije meningsuiting ook geldt?

Dat kan ik jou zo ook wel vertellen. Voor een kamerlid geldt ook het recht op vrije meningsuiting, mits rekeninghoudende met de wet etc.. etc..

Maar dat wil nog niet zeggen dat je geen tegenwoord krijgt. Of dat je partij zegt: Fijn, dat recht, maar ga jij je mening maar ergens anders verkondigen.

Ik zie in Tonca's artikel nerges waar hij meent dat zij dit recht nieet heeft. Wel dat hij haar uitlatingen onverstandig vind. En ik ben het zowaar met hem eens. En Ayaan trouwens, maar ik ben dan ook geen kamerlid.

Bahmed
29-01-03, 16:31
Geplaatst door ZwYgStErr
Niemand was, is of kan 'volmaakt' zijn. Ook de Profeet Mohammed (salla Allahoe 3alaihie wassalam) was niet volmaakt.

De enige die volmaakt is, is Allah. .

Assalaam oe3aleikoem Zwygsterr,

Smehlie maar hier zit je fout. Mohammed saw was wel degelijk de volmaakte en perfecte MENS.

ZwYgStErr
29-01-03, 16:33
Geplaatst door Puk
Nee, dat je zegt dat de Profeet niet volmaakt was. Elders lees ik dan weer dat Mohammed de perfecte mens was. En jij beweert dus van niet. Nu vraag ik me af of je dat binnen de islam mag zeggen? M.a.w. of je dan wel een goede moslim bent?

De Profeet was idd de perfecte mens. Daarom moeten we hem ook als voorbeeld nemen. Als men de Profeet als voorbeeld zou nemen, zou men zeker een plaatsje in de hemel reserveren. :).
Ik bedoelde het meer in de zin van: Dat men de Profeet niet als zo volmaakt moet zien dat men hem gaat aanbidden.

Hier wordt de Profeet aangesproken door Allah:

Soera 80. Hij Fronsde (Abasa)
--------------------------------------------------------------------------------

Geopenbaard vóór de Hidjrah. Dit hoofdstuk heeft 42 strofen.

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Hij (de profeet) fronste (zijn voorhoofd) en wendde zich af.

2. Omdat er een blinde man tot hem kwam.

3. (Mens) wat weet gij? Misschien wilde hij zich laten louteren.

4. Of hij kon om raad komen, en die raad zou hem van nut kunnen zijn.

5. Maar aan hem, die onverschillig is

6. Schenkt gij uw aandacht,

7. Hoewel gij er niet voor aansprakelijk zijt als hij zich niet loutert.

8. Maar hij die zich tot u haast,

9. En Allah vreest,

10. Voor hem zijt gij onverschillig.

11. Neen! Voorwaar, het is een vermaning.

12. Dus, wie het wil, laat hem er lering uit trekken.

13. (Dit is) in verheven geschriften,

14. Hoogstaand en rein,

15. In de handen van schrijvers,

Kort samengevat: DE profeet kreeg bezoek van een blinde, maar de Profeet was bezig te spreken met niet-moslims, waardoor hij de blinde man niet genoeg aand8 gaf.

Tomas
29-01-03, 16:35
Geplaatst door Bahmed
De vraag is niet hoe extreem maar hoe goed kent de niet-islamitische gemeenschap zijn islamitische medemens. Het antwoordt is nog altijd niet.

De vraag blijft wat mij betreft hetzelfde.


Kijk ik weet niet wat jullie van ons willen dat we tegen die flat Tyra Banks wannabee gaan zeggen. Die uitspraken van die Turk zijn het matigst dat je ze kunt krijgen. Begrijp dan eens dat wat jij verstandig en evenwichtig noemt vaak niet meer is als liegen en bedriegen.

Zie werkelijk geen enkele relevantie met mijn opmerking.


Ga hem maar zoeken. Als ie zijn bek maar houdt over de Profeet.

Retorisch mijn waarde.

Maar een psychoanalyse van Mohammed lijkt mij wel interessant, eigelijk.


Grappig. Een agnost die het Christendom erbij haalt om zijn punt te maken.

Grappig? Ik denk dat je me punt wel begrijpt, alleen hij doet een beetje zeer, blijkbaar.


Die mannen zijn voorzitters van een organisatie die de moslims in dit land vertegenwoordigen. De wens is bij jou de vader van de gedachte.

Niet allemaal. Maar wat dan nog, mag je ddan namens iedereen spreken?

Wat ik nu zo grappig vind is dat Ayaan helemaal neit pretendeert voor iedereen te spreken, maar dit verwijt juist krijgt van Moslims die WEL namens iedereen denkt te mogen spreken.

ik zou maar eens aan alle (ex) Moslimah in een willekeurig opvanghuis vragen of dit inderdaad zo is.


De enige die iets kan voorkomen is Ayaanorexia herself.

En iedereen met een beetje beschaving in z'n donder.


Ayaan d'arc zeker? En we weten allemaal hoe het met haar is afgelopen.

Jij klinkt lang niet zo intelligent als Tonca.



Toch raar dat veel mensen die zeggen geen partij te kiezen en het maar een storm in een glas water vinden toch zo goed weten hoe hard iets aankomt. En zelfs hopen op een vervolg?

Ik heb wel een vermoeden hoe hard dit aankomt. En ik denk niet dat dit zachtjes is aangekomen, nee. En gezien het hier getoonde incasseringsvermogen moet er nog heel wat meer aankomen.

ZwYgStErr
29-01-03, 16:35
Geplaatst door Bahmed
Assalaam oe3aleikoem Zwygsterr,

Smehlie maar hier zit je fout. Mohammed saw was wel degelijk de volmaakte en perfecte MENS.

My bad, ik weet het. verkeerd geformuleerd. :).

ZwYgStErr
29-01-03, 16:52
Geplaatst door Puk
Helemáál snappen doe ik het eerlijk gezegd niet. Maar ik begrijp dat de Profeet ff niet goed oplette, zeg maar. Kan iedereen gebeuren.

Maar kan je de Profeet wel in alles volgen?

En dan kom ik met de hadieths waarin over zijn huwelijk met Aischa wordt gesproken. Als ik het met een kind van 9 zou doen (geen haar op mijn hoof die daaraan denkt natuurlijk) zou ik de Nederlandse wet overtreden. Maar zou Allah (stel dat ik moslim was) dit dan geen beletsel vinden om mij een plaatsje in het paradijs te gunnen? Ik bedoel... ik volg hierin tenslotte de Profeet.

De Profeet deed het niet met een 9-jarig-meisje! Hij is met haar getrouwd op haar negende idd. Maar ze trok pas bij hem in na 5/6 jaar, dus toen ze zo een 14/15 jaar was.

Ik weet niet wat Allah ervan zou vinden. Mijn kennis over de Islam is maar gering. Maar als je NIET met een 9-jarige meid trouwt doe je toch NIX verkeerds? Je begaat geen zonde als je het NIET doet, dus...
Trouwens je moet de Profeet in zijn handelen volgen, maar dat betekent niet dat je zijn leven precies moet nabootsen, dat betekent dus niet dat als je in een hadith leest dat de Profeet op een paard reed dat jij dat dan ook moet doen.

En voor de rest, zoals ik al eerder zei. mijn kennis over de Islam is maar gering. Ik meng mij liever niet in dit soort discussies, waar ik niet genoeg weet van heb.

Nog 1 ding: Allahoe A3lam. :).

P.s. Interessant onderschrift heb je... :zozo:

Ikke4real
29-01-03, 17:13
Geplaatst door Puk
Staat dat ergens in de Koran of in een hadieth?

Voorwaar, gij hebt in de Profeet van Allah een prachtig voorbeeld voor ieder die Allah en de laatste Dag vreest, en die Allah vaak herdenkt. Koran 33:21

ZwYgStErr
29-01-03, 17:13
Geplaatst door Puk
Nu ja... ik heb al eerder een hadieth geplaatst waarin je kunt lezen dat Aicha op haar zesde trouwde en dat zij het huwelijk op haar negende voor het eerst consumeerde (dat zij het op haar negende dus voor het eerst met Mohammed deed).

Maar je hebt gelijk: je hoeft het leven van Mohammed natuurlijk niet te kopiëren. Paard rijden lijkt me overigens wel een keer leuk!

En jij ook: Allahoe A3lam!

P.S. Die hadieths als onderschrift zijn om mij eraan te herinneren dat ik niet al te kwaad moet worden. Daar komt maar gedonder van. De eerste hadieth spreekt me sowieso aan vanwege die vrouwen met de prachtigste ogen waar je dan uit kunt kiezen. Dat lijkt me wel wat!

Hmmm...ik las weer een andere hadieth (sahieh) waar iets anders in stond. Allahoe A3lam.

Die hadieths zul je zeker nodig hebben, vooral op dit forum, waar sommige prikkers je zo pissed off kunnen maken.

"Inna Allaha ma3a Assabierien" - "God is met de geduldigen".

Have a nice day...:).

Sallahddin
29-01-03, 18:06
Geplaatst door Puk
Ja, maar hier staat dus niet in dat Mohammed de perfecte mens was. Ik vraag me af of dat eigenljk wel nodig is. Geen mens is perfect en dat lijkt me ook geen voorwaarde om in het paradijs te komen. Als je het maar niet te gek maakt lijkt me.



Beste PUK,you really make me PUK...E!!!
Bij nader inzien is de verwijdering van je berichten wel terecht als ik er een gedeelte daarvan onder de loop neem!!!
Meng je niet in discussies waar je niks van weet,jongen!!!
Dit zijn serieuze zaken voor ons,geen woordspelletjes,Mr.Socrates!!!
Het beste!

Son of Bhaal
29-01-03, 18:13
Begrijpen jullie niet dat jullie al jaren voor de gek gehouden worden door jullie Imams en dat soort gekken.
In de middeleeuwen was er in het christendom de kerk die mensen afperste en verhalen vertelde over god en dat als ze niet hard werkten dan zouden ze niet in de hemel komen. Ook mochten de mensen niet in de bijbel lezen, oftewel, de kerk lulde maar wat. Bij de Islam is er hetzelfde aan de gang maar dan 500 jaar later.
Denk toch eens een keer na en geloof niet zomaar wat jullie Imams zeggen. En als Allah of God bestonden zouden we dan niet allemaal geloven in hun? En zouden mensen dan niet al 3-miljoen jaar geleden hebben moeten geloven in God? We geloven pas 2000 jaar in god en De Moslims nog korter. En denken jullie dat de organismen van deze planeet die ver voor ons hier waren ook in Allah geloofden? NEE DUH!
Laat je niet langer voor de gek houden.

Ikke4real
29-01-03, 18:36
Geplaatst door Son of Bhaal
Begrijpen jullie niet dat jullie al jaren voor de gek gehouden worden door jullie Imams en dat soort gekken.
In de middeleeuwen was er in het christendom de kerk die mensen afperste en verhalen vertelde over god en dat als ze niet hard werkten dan zouden ze niet in de hemel komen. Ook mochten de mensen niet in de bijbel lezen, oftewel, de kerk lulde maar wat. Bij de Islam is er hetzelfde aan de gang maar dan 500 jaar later.
Denk toch eens een keer na en geloof niet zomaar wat jullie Imams zeggen. En als Allah of God bestonden zouden we dan niet allemaal geloven in hun? En zouden mensen dan niet al 3-miljoen jaar geleden hebben moeten geloven in God? We geloven pas 2000 jaar in god en De Moslims nog korter. En denken jullie dat de organismen van deze planeet die ver voor ons hier waren ook in Allah geloofden? NEE DUH!
Laat je niet langer voor de gek houden.

Je vergist je met de rol die de priesters vroeger in Nederland hadden. In de islam zijn er geen kerkgeestelijken zoals in het christendom . De godsdienst is het gemeenschappelijke bezit van alle moslim, iedereen kan zijn voordeel doen met de godsdienst zover zijn intellectuele vermogen hem dat mogelijk maakt.

Hier in Europa is men "gewend" aan bijna tweeduizend jaar van onderdrukking als het gaat om religie. De theocratie werd op dictatoriale wijze opgelegd en er was geen ruimte voor andersdenkenden of andere geloven naast de heersende. Minderheden werden zonder pardon verketterd en onderdrukt.

Vandaar ook de grote afschuw die veel westerlingen voelen wanneer men het woord ‘theocratie’ hoort. Men kan zich niet indenken dat het ook anders kan en zweert daarom alles wat met geloof als instituut te maken zondermeer af. Men scheert hierbij alle religies over de bekende ene kam.
De Koran, de levenslessen van de Profeet en de handelingen van de rechtgeleide heersers hebben aangetoond hoezeer de islam waarde hecht aan vrijheid in alle aspecten van het leven: zowel in de spirituele, politieke, economische als in de sociale. De islam is gekomen om te pleiten voor de principes van vrijheid. Vrijheid van religie, gedachten en meningsuiting. De islam verwerpt het idee mensen ergens toe te dwingen, zelfs als het gaat om diens eigen boodschap.

De Koran zegt over vrijheid van religie:
"In de godsdienst is geen dwang; Redelijk inzicht is duidelijk onderscheiden van verdorvenheid" 2:256.

Ook het volgende illustreert dit: De twee grootste stammen van Medina, namelijk de Aws en de Khazradj, waren gewoon om, in de periode dat zij nog niet tot de islam waren toegetreden, te zweren dat wanneer hun vrouwen zouden bevallen van jongetjes zij hen joods zouden opvoeden. Op deze wijze werden sommige leden van deze Arabische stammen joods. Toen de Arabieren echter gezegend werden met de islam en ook deze stammen zich bekeerden, wilden familieleden uit deze stammen hun kinderen automatisch van het jodendom naar de islam doen overstappen. Maar de islam wees het idee af hen te dwingen het jodendom vaarwel te zeggen, ook al was er op dat moment een oorlog gaande tussen moslims en joden.

Het is niet zo dat er pas 2000 jaar in God wordt gelooft, de Romeinen en de Grieken hadden al door dat er een Bovenmenselijke was, alleen werd voor elke eigenschap een God of een Godin benoemt. Als je de oude geschriften leest zal je opmerken dat Adam, Noach en Abrham al in God geloofde. Overigens is de eerste monotheïstische geloof het Jodendom hun jaartelling begon, als ik het goed heb, 5763 jaar gelden.

Sallahddin
29-01-03, 19:03
Geplaatst door Puk
Meteen maar weer gaan schelden. Ok, doe wat je niet laten kunt.

Maar omdat ik er maar weinig van weet vráág ik juist waar er in de Koran staat dat de Profeet de perfecte mens was. En dat is een heel serieuze vraag. En dan ga jij over de rooie! Merkwaardig. En dan moeten al mijn berichten ook maar weer verwijderd worden.

Wat kan je dan nog wel aan een moslim vragen vandaag de dag zonder dat daar een fuzz van wordt gemaakt?



Kijk,ik zal het simpeler en makkelijker voor je maken:
Kort en krachtig:
Stel dat iemand aan jullie "heilig huisjes"(verworvenheden bijv:scheiding kerk en staat,democratie,blablabla...) komt,oftewel samengevat aan je "way of life",waar je je eeuwen lang(je voorouderen en lotgenoten dan...) voor gevochten heeft en ze teniet doen,wat zou je reactie ,en terecht, zijn ???
Als dat gebeurt staan jullie allemaal in rep en roer :de rechtstaat loopt gevaar ,idem dito met democratie,"vrijheid van meningsuiting"wordt om zeep geholpen ,die Al moumni die de homo's beledigt...blablabla...en terecht ,hoor(jullie reactie dan.)...waaroom dring het niet tot jullie door dat we op dezelfde manier reageren als onze "heilig huisjes" met de voeten worden getrapt,en dat is precies wat dat mens doet.
Zijn onze "normen en waarden " minderwaardig en ongeschikt dan of hoe zit het dan ,volgens je ???
Niet met twee maten meten graag.
Wat dat wijf doet is de Fundamenten van de Islam wegvegen door de belangrijkste (en de beste mens ooit.) figuur(saw) van diezelfde Islam belachelijk te maken en dat kan en mag geen moslim pikken,punt uit,geen fuzz,zoals je het zo bagatalliseert en plat zegt.
Niet te hard van stapel lopen dus, als een kip zonder kop ,weet eerst waar het om gaat voordat je onzin uitkraamt,vandaar de "onfrisse" racties die je onvermijdelijk uitlokkt,en dan ga je bovendien erover klagen...je vraagt erom,zo is het !!!
Denk eerst goed na voordat je anderen de les gaat lezen!!!
Het beste!

Malcolm_X
29-01-03, 20:22
Dit is de zoveelste keer:


Wat betreft de leeftijd van Aisha, ze was inderdaad 9 jaar. Maar vermeld er dan wel bij dat een negenjarige van toen niet hetzelfde als een negenjarig van nu is. Het is bekend bij medici dat men in warme gebieden eerder de puberteit bereikt dan in koudere gebieden. En vroeger al helemaal. Men zou eens moeten kijken naar de zuidelijke landen van Europa enkele tientallen jaren geleden nog was dit heel normaal dat men al op de dertiende al trouwde. Men vindt dit zelfs nu nu nog in oosters europese landen terug.
Wat vroeger betreft was het nog erger, men werd al op een heel vroeg leeftijd al volwassen zowel lichaamelijk als geestelijk. Neem als voorbeeld een metgezel van de profeet, genaamd Osama ibn Zayd, die 50.000 moslims leidde tijdens een gevecht tegen de Byzantijnen. Deze Osama ibn Zayd was slechts 16 jaar en was aanvoeder van een leger van 50.000 man.
Nog een argument is dat het zeer gebruikelijk was dat men zo vroeg trouwde in die tijd. Men vergeet dat de profeet niet de eerste was die haar ten huwelijk vroeg. Er was namelijk iemand voor de profeet die haar ten huwelijk vroeg maar om bepaalde redenen is het neit doorgegaan. Dus het bewijst dat het voor de islam al een zeer gebruikelijke fenomeen was.

Joesoef
29-01-03, 21:14
Als het allemaal zo normaal is om in die tijd omgang te hebben om je voort te planten dan moet het heel makkelijk zijn om wat links te geven naar sites waar dat te lezen valt. Dan heb ik het wel over antropologisch onderzoek en dus niet het verhaal van de een of andere sjeik.

Sallahddin
29-01-03, 22:26
Geplaatst door Puk
Als men daar aan gaat tornen zal ik mij uiteraard verdedigen! Vanzelfsprekend! Als men mij zegt dat dat allemaal nix waard is dan zal ik uiteggen waarom ik vind dat het mij juist álles waard is. Dan zou ik daar alle mogelijke argumenten voor aanvoeren etc.

Als men probeert de democratie om zeep te helpen en men probeert alles teniet te doen wat door mijn voorouders is bereikt, dan zal ik mij tot het uiterste verzetten! Dan ga ik er voor vechten! I bet you!



Zoals je zegt... terecht.



Ik begrijp best dat je dan de islam gaat verdedigen. No problem. Dus je komt dan net als ik met argumenten neem ik aan. Als ik dus vraag waar dat dan staat in de Koran dat de Profeet de perfecte mens was, dan kun je me toch gewoon die verzen aanwijzen? No big deal...

Als ik de moslims wil gaan verbieden in Allah te geloven ofzo verwacht ik ernstige problemen met je te krijgen. En dat zou terecht zijn. Maar zoiets streef ik niet na. Als je tegen mij zou zeggen dat Jezus, gemeten naar de huidige maatstaven, een perverse tiran was zou ik daar eigenlijk niet zo mee zitten. Dan zou ik proberen aan te tonen dat je ongelijk had.



Als tot die normen en waarden behoort dat de vrouw ondergeschikt is aan de man, dat een overspelige moet worden gestenigd, dat homo's ziek zijn, dat het ok is dat een volwassen man het met een kind van 9 doet, en dergelijke dan vind IK dat normen- en waardenstelsel minderwaardig. Dus minder waard dan MIJN normen en waarden. Dat vind IK dus. En IK neem de maat en dus is het mijn PERSOONLIJKE mening.



Ik snap echt niet dat je je daar zo druk om maakt. Raak jij daardoor van je geloof? Zou de Profeet van z'n stoel vallen van zulke opmerkingen? Zou Allah die alleen al in zijn pink meer mededogen kent dan de hele mensheid bij elkaar, daar ook maar 1 moment mee zitten denk je? Ayaan Hirsi Ali belet je door haar mening toch niet te geloven in Mohammed en Allah?

Volgens mij komt het veel sterker over als je haar inhoudelijk van repliek dient. En dat moet geen probleem zijn als je de Koran en de hadieths goed kent, toch?



De les lezen... mwahhh... als je dat zo opvat zegt dat vooral iets over jouw overgevoelige natuur. Iets waar moslims wel vaker last van lijken te hebben.

Je citeert een tekst uit de Koran en ik lees daarin niet dat Mohammed de perfecte mens was. Dus ik vraag je of je dan wellicht nog een ander vers hebt waar dat uit blijkt. Een legitieme vraag lijkt me.

Je zou ook als antwoord kunnen geven: lees de Koran maar en alle hadieths dan zul je vanzelf tot de conclusie komen dat Mohammed de perfecte mens was.

Je zou dan kunnen stellen dat Mohammed de perfecte mens was in zijn tijd! Maar tijden veranderen, en normen en waarden veranderen. Dan zou Ayaan Hirsi Ali gelijk kunnen hebben als ze zegt: iemand als Mohammed zou volgens de moderne inzichten niet perfect zijn als hij nú zou leven. Vat dit dan op als een stelling. En bestrijdt die stelling als je dat nodig vindt met argumenten.



See Ya!

Even snel,want ik moet vroeg op:


Je citeert een tekst uit de Koran en ik lees daarin...
Hallo,you're confusing me with somebodyelse!!!
Ik heb helemaal niks geciteerd,maar ik erger me vooraal aan het feit dat je en vooraal ander niet moslims de uitspraken van dat mens betreffend de profeet(saw) zo bagatalliseren,terwijl die buitengewoon
beledigend en kwetsend zijn voor ons moslims!!!
Ze ging over de schreef en echt te ver ,ONACCEPTABEL voor de moslims,ze mocht zoiets nooit zeggen,want dat is puur belediging en denigerering,daar waar de vrijheid van meningsuiting eindigt,volgens mij.
Definieer eens goed die laatste en andere zaken ,dan is iedereen van de gezeik af.


Je vindt dus dat bepaalde Islamitishe normen en waarden (positie van de vrouw...) minderwaardig aan die van het westen.
Goed ,dat is je mening en die mag je verkondigen,dus is het westen superieur en de Islam inferieur in die opzichten,volgens je logica!!!
Maar ,wie bepaalt wat "inferieur" en wat "superieur"is ,wat zijn de maatstaven ,de westerse alleen en wie geeft het westen de monopolie en de absoluut ,en als enige het ,recht om erover te "oordelen"???
Wake up ,de westerse maatstaven zijn niet universeel en het westen heeft zeker niet de monopolie over de waarheid ,zoals je het zo graag wilt geloven!!!
En stel nou dat ik de zaak ga omdraaien als ik zeg dat wij bepaalde westerse normen en waarden minderwaardig vinden aan de onze of zelfs mensonwaardig,en dat klopt ook in sommig opzichten in onze optiek,...je ziet het maar weer ,op deze manier zijn we nergens:
Jij inferieur ik superieur ,dit slaat nergens op .
Wederzijds respect is (respect is ook vatbaar voor verschillende interpretaties volgens sommige westerlingen,dus definieer eens goed wat je erover hebt voor we verder kunnen gaan) "THE KEY",en het MOTTO is of dient te zijn (volgens mij ,misschien zit ik er naast,wie weet?):Jij je geloof(ongeloof of atheisme is ook een soort geloof.),ik de mijne,klaar ,punt uit ,om het simpel te houden.
Dat betekent ook ,o.a., afblijven van mijn "heilig huisjes" en hetzelfde kunt u van mij verlangen en terecht,anders valt er niet met elkaar samen te leven,zo simpel is dat!!!



Waaroom maak ik me druk om wat dat mens over de profeet(saw) zei???
Het dringt nog niet tot je door???
Met soortgelijke uitspraken brengt dat mens niet alleen de Islam om zeep(om je woorden over democratie te gebruiken),maar ook beledigt (met onterecht en verzonnen bestempelingen en qwalificaties.)een geliefde en belangrijk figuur (profeet saw) in diezelfde Islam,en daardoor alle moslims .



Haar van repliek dienen???
Ga je met iemand in debat of dialoog of discussie ,als die ,bij voorbaat je mening belachelijk maakt en wegcijfert en geen enkel respect voor je toont??? ...dit slaat nergens op en dat weet je zelf ,zo'n iemand is helemaal niet geinteresserd in welk dialoog dan ook,maar bepaalde opvattingen aan je wil opleggen om maar te zwijgen over het feit dat dat ver beneden peil is ...
Zulke paternalistishe en "superieure " "approaches" zijn verwerpelijk en onetish of immoraal.
Dit is een soort verwerkings-process van haar opgelopen en ten onrechte aan de Islam toe geschreven trauma's,die ze op de Islam en moslims projecteert in plaats van naar een goed pschychotherapeut te gaan.
Deze gedrag en het feit dat ze namens "onze westerse normen en waarden" spreekt (sinds wanneer,wat een huichelachtig opportunist ,je hebt het nog niet door?),toonen alleen maar aan haar zelf verafschuwing ,zielig gewoon.
Maar ,ja ,dit doet er niet ter zake ,ik begin een beetje af te dwalen van het oorspronkelijk onderwerp.
The bottom line is :ophouden de Islam te demoniseren en te gebruiken als strategie voor politiekedoeleinden en carriere,anders krijg je alleen maar ellende ,heen en weer ,en dat is zeker de bedoeling van sommigen en die sturen op een confrontatie tussen de moslims en niet moslims ,en daar moeten we alert op zijn , niet de dupe van worden of meedeplechtig aan deze"misdaad" te worden met goede bedoelingen als vrijheid van meningsuiting en dergelijke,come on ,be smart ,man!!!
Believe me ,man ,dit heeft absoluut niks met de vrijheid van meningsuiting te maken,ben je naief of zo !!!



Het wordt laat ,wordt vervolgd.
Het beste!

Malcolm_X
29-01-03, 23:37
Geplaatst door Joesoef
Als het allemaal zo normaal is om in die tijd omgang te hebben om je voort te planten dan moet het heel makkelijk zijn om wat links te geven naar sites waar dat te lezen valt. Dan heb ik het wel over antropologisch onderzoek en dus niet het verhaal van de een of andere sjeik.

http://answering-christianity.com/thaigal.jpg

Hier als het zelfs hier in deze tijdperk gebeurt........

Malcolm_X
29-01-03, 23:56
alleen maak je de fout dat de moslims de profeet zo dierbaar hebben, zelfs dierbaarder dan hun zelf. Ze zouden zelfs hun hele familie verkopen enkel en alleen om hem te zien. Dus als je hem beledigt. beledig je niet hem alleen, maar meteen anderhalf miljoen mensen.

Ok en wat dan over de uitspraak van Gretta duisenberg die israel vergeleek met de n.a.z.i's he??? Toen stond meteen de hele media op zijn kop..en zelf de minsters bemoeide er zich mee.


is dat niet meten met twee maten.........

Muslimaah
30-01-03, 01:04
Geplaatst door Puk
Helemáál snappen doe ik het eerlijk gezegd niet. Maar ik begrijp dat de Profeet ff niet goed oplette, zeg maar. Kan iedereen gebeuren.

Maar kan je de Profeet wel in alles volgen?

En dan kom ik met de hadieths waarin over zijn huwelijk met Aischa wordt gesproken. Als ik het met een kind van 9 zou doen (geen haar op mijn hoof die daaraan denkt natuurlijk) zou ik de Nederlandse wet overtreden. Maar zou Allah (stel dat ik moslim was) dit dan geen beletsel vinden om mij een plaatsje in het paradijs te gunnen? Ik bedoel... ik volg hierin tenslotte de Profeet.


Alle handelingen vd profeet (vzmh) kennen hun context. Van zijn handelingen bestaat er binnen de islm theologie n hele studie.

Nou is het moeilijk en onvoorstelbaar voor niet-moslims dat de profeet n persoon is die qua gedrag is geinspireerd door God. Voor de moslim, s hij de persoon die het dichts qua devotie bij God stond/staat.

Hij kwam niet alleen met de boodschap , maar moest deze ook op de juiste manier onderwijzen, via handelen, en uitspreken. Oftewel n juiste voorbeeld zijn.

Aisha r.a. is ontwikkelt tot n normale, begaafde en intelligente islm dame. Pioneer in de islm theologie. Zij heeft al zijn handelingen opgetekend en overgeleverd en ook onderwezen. Dat geeft al aan dat ze huwde op n volkomen geaccepteerde manier zoals dat toen geldig was. Bovendien, was het gemiddelde leeftijd dat werd bereikt, 40 jr. Als zij getraumatiseerd zou zijn, dan zou het wel heel raar zijn, als diezelfde bronnen, n beeld geven van een stabiele gelukkige vrouw die zielsveel vd profeet hield.

Ik kan me heel goed voorstellen dat levenspatronen, als huwelijksrijpheid en dood, dat dat fluctueert en verandert.

Haar leven is net zo goed een voorbeeld voor elke moslim(a).

Hij is bij elke moslim, n bron van inspiratie, heel erg geliefd. Als je hem beledigt, trap je op 1,3 miljard of zelfs meer zielen. De beledigingen zijn helemaal niet terecht. Ik zou het fair vinden als de trouw nu, bijv haselhoef ging interviewen, over zijn relatie met de profeet. Om op zn minst n balans te geven, voor over het algemeen niet-islm lezer, die ( misschien generaliseer ik ) natuurlijk niet weet hoe alles in mekaar zit.

Iemand die religie belachelijk, vind, en God's bestaan ontkent ( wat je net zo min kunt bewijzen) kan zich dit niet voorstellen, dan blijft enkel over de historische feiten, van bijv Aisha r.a., wat van haar terecht gekomen is. Als zij n getraumatiseerde, instabiele persoon zou zijn geweest, dan was dat gewoon verifieerbaar. T tegenovergestelde is waar, en dat onderbouwt de mening dat de profeet nimmer een perverse persoon was.

Verder zal vanzelf wel blijken, of Hirsi Ali, in staat zal zijn de post emancipatie en integratie op zich te nemen. In ieder geval heeft ze n groot groep mensen tegen t hoofd gestoten en dat zal bij haar post niet ten goede komen. Ze zal uiteindelijk afgerekend worden op haar kunnen. Faalt ze, dan zal de VVD dit moeten incasseren.

Muslimaah
30-01-03, 01:09
Geplaatst door Puk
Homosexualiteit is een opvoedingsziekte roept iemand.

Maar dat beperkt de homosexuelen niet in hun geloof.


Christendom is een opvoedingsziekte roept een ander.

Maar dat beperkt de christenen niet in hun geloof.


Islam is een opvoedingsziekte roept de volgende.

Maar dat beperkt de moslims niet in hun geloof.


Een homo is minder dan een varken,
God is een ezel
en Mohammed een perverse tiran.

Schande!

Maar dat beperkt niemand in zijn geloof.


Ik zal nooit stemmen op een politieke partij die homosexualiteit wil verbieden. Dat beperkt de ander in zijn vrijheid.

Ik zal nooit stemmen op een politieke partij die het houden van erediensten voor God of Allah wil verbieden. Dat beperkt de ander in zijn vrijheid.

Ik zal nooit stemmen op een politieke partij die vrouwen en mannen van elkaar wil scheiden. Dat beperkt de ander in zijn vrijheid.

Ik zal nooit stemmen op een politieke partij die prostitutie wil verbieden. Dat beperkt de ander in zijn vrijheid.

Ik zal nooit stemmen op een politieke partij die alcohol wil verbieden. Dat beperkt de ander in zijn vrijheid.

Zo'n partij verdient mijn stem niet. Zo'n partij is niet democratisch.


Democratie is niet alleen de Grondwet.

Democratie is óók de vrijheid te hebben je leven in te richten zoals jíj dat wilt.

Democratie is óók de vrijheid te hebben alles te zéggen wat je wilt!


Vrijheid! Vrijheid! Vrijheid!

Soms kiest diezelfde democratie, voor het verbieden van drugs als heroine, ondanks beperking van vrijheid van gebruik van heroine van bepaalde mensen in deze samenleving, omdat het groter belang zwaarder weegt.

Absolute vrijheid kan niet bestaan, want dan zouden mensen niet kunnen samenleven.

BaMb-InO
30-01-03, 10:46
Geplaatst door Shaheed
Ayaan Hirsi Ali: 'gek' en gevaar voor zichzelf
van onze verslaggever
2003-01-29

DEN HAAG - Ayaan Hirsi Ali is rijp voor 'nadere medische diag nose', zegt het Haags Islamitisch Platform. Zij riskeert een doodvonnis, denkt de grootste Turkse moskeekoepel van Nederland. Dagen nadat VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali zich uitsprak over de profeet Mohammed ('naar westerse maatstaven een perverse man en een tiran', 'doet denken aan Saddam Hoessein') blijven moslimgroeperingen woedend reageren.



,,Deskundigen moeten zich erover buigen'', zegt voorzitter Arif Potmis van het Haags platform. ,,Maar ik ben farmacoloog, dus ik weet een beetje waar ik over praat. Ik kan niet op grond van een interview een psychoanalyse maken, maar ik constateer dat zij traumatische ervaringen heeft gehad en dat zij niet evenwichtig is.''

Het platform verenigt een aantal Haagse moskeeën, biedt hulp aan illegalen en levert geestelijke verzorging in het ziekenhuis. In een verklaring schrijft het: ,,Ayaan Hirsi Ali voldoet misschien niet aan het beeld van de agressieve allochtoon (...) maar dat sprake is van probleemgedrag, is niet meer te ontkennen.'' Potmis: ,,Zij is agressief. Dat kun je op verschillende manieren uiten. De een krijgt misschien een eetstoornis, zij uit zich zo in de krant. Iedereen heeft de mond vol van zinloos geweld. Dat is dit ook. Zonder reden heeft zij een gemeenschap aangevallen.''

,,Ik wil met iedereen een constructieve dialoog, zelfs met iemand die een uitgesproken anti-islamhouding heeft. Maar niet als het iemand puur om het kwetsen gaat. Het ergste vond ik dat zij de profeet met Saddam Hoessein vergeleek.''

Hirsi Ali 'zet de vervolging van moslims in', menen de Hagenaren. ,,Het aantal racistische incidenten loopt op. Vrouwen worden bespuugd, hun hoofddoekjes afgetrokken. De teksten van Hirsi Ali dragen hieraan bij.''

Islamitische vrouwen luisteren niet naar haar, schrijft het platform: ,,Anders dan in het Westen verzetten moslimvrouwen zich niet tegen hun religie, maar wel tegen cultuurgebonden onderdrukking.'' Potmis: ,,Westerse vrouwen hebben zich in hun emancipatie verzet tegen de christelijke hiërarchie. Maar moslimvrouwen die bekend zijn met hun religie, weten dat wantoestanden nooit aan hun geloof zijn te wijten, altijd aan culturele factoren. Vrouwenbesnijdenis is bijvoorbeeld Somalisch, niet islamitisch.''

Het zou voorzitter Ayhan Tonca van de belangrijkste Turkse moskee-organisatie TICF niet verbazen als Hirsi Ali net als de Britse schrijver Salman Rushdie ter dood wordt veroordeeld met een fatwa, een gezaghebbende uitspraak van islamitische autoriteiten.

,,Wat zij over de profeet zegt, is van dezelfde strekking als wat Rushdie zei. In Nederland heeft niemand de bevoegdheid om een fatwa uit te spreken, maar dat kan internationaal, bijvoorbeeld vanuit Iran. Haar uitspraken kunnen voor het buitenland worden vertaald.''

,,Zij is echt over de schreef gegaan. De grens van de tolerantie die wij hebben opgebracht, is bereikt. De aanvallen op de islam zijn niet meer als incidenten af te doen. Waar zij aan raakt, dat is heel fundamenteel. Ik hoop en weet dat de meerderheid van de moslims in Nederland geen gekke dingen zal doen, maar er lopen altijd gekken tussen. Zij lokt mischien uit dat haar iets wordt aangedaan. Zij weet hoe gevoelig dit ligt, dat is niet te accepteren.''

,,Mohammed is iemand die wij in al onze oprechtheid zien als een volmaakt mens. Met grote leugens valt zij die aan.'' Is het vergelijkbaar met een belediging van je eigen ouders? ,,Het is veel erger. We kunnen alleen bidden dat zij tot inkeer komt -anderen weer zal respecteren- en dat God haar zal vergeven voor haar dwaasheden.''

,,Als mensen zeggen: de moslims kunnen niet tegen een stootje, maakt dat ze alleen maar woedender. Dit is niet zomaar een stootje.''



Ayaan Hirsi Ali is geen moslimvrouw. Dat zegt ze zelf. De moslimvrouwen zeggen juist dat zij met veel eer hun hoofddoeken dragen.Waarom neemt de media de moslimvrouwen niet serieus maar een vrouw diejuist geen moslim wil zijn? En volgens de kranten is Hirsi Ali nooit moslim geweest. Het is dus een excuustante voor de nederlandse racisten. Hirsi Ali laat zich misbruiken zoals velen voor haar en nog velen zullen volgen.

jaja
30-01-03, 14:38
Geplaatst door Muslimaah
Soms kiest diezelfde democratie, voor het verbieden van drugs als heroine, ondanks beperking van vrijheid van gebruik van heroine van bepaalde mensen in deze samenleving, omdat het groter belang zwaarder weegt.

Absolute vrijheid kan niet bestaan, want dan zouden mensen niet kunnen samenleven. Absolute vrijheid kan zeer zeker niet bestaan, maar gelijke monniken gelijke kappen. Alle groepen gelijk behandelen. Als we dan kijken wat er door niet christenen, inclusief soms door moslims, over het christelijk geloof wordt gezegd, zonder dat daar vervolging op volgt ...
Of wanneer we kijken naar wat sommigen, inclusief soms moslims (zoals el-Moumni), over homosexuelen of andere mensen die een ander leven leiden dan de eigen groep menen te mogen zeggen en van de rechter gelijk krijgen dat ze dat mogen zeggen, dan ...
Kijk, wat AHA zei was kwetsend en beledigend, niet omdat Aisha niet 9 was toen ze met Mohammed trouwde, maar omdat ze het naar de huidige wereld en het huidige waardensysteem transporteerde. Zoals het christendom (en het jodendom) soms in een spagaat moeten omdat de teksten het 2000 (of meer) jaar oude waardensysteem reflecteren, waarmee je soms in de huidige wereld niet meer 100% kunt werken, zo loopt ook de Islam met haar Boek soms tegen problemen op. In de 7de eeuw was een huwlijk met een kind niet ongehoord, nu in grote delen (niet overal) wel. Deze spagaat heeft AHA heel hard verwoord, wetend dat ze daar mensen mee zou kwetsen.

piano
30-01-03, 19:13
hallo,allemaal

ik heb zo'n beetje alles hier gelezen wat er geschreven is ,en kom tot de volgende conclusie .
JA HET DOET EEN ANDERE PIJN ALS JE HEM/HAAR BELEDIGD OF KLEINNEERD
ZOWEL AAN DE MOSLIMSE KAN,DE JOODSE KANT,DE HOMOFILIE KANT ,HET CHRISTEN KANT EN GA MAAR ZO VERDER.

het is nergens voor nodig om de ander pijn te doen of te kwetsen of te beledigen en wat voor jou niet kwetsent is ,is het meestal wel voor een ander.

Wat betreft AHA ze is gewoon heel erg mishandeld onder de noemer islam en daar heeft ze een trauma van op gelopen en je moet haar eigenlijk behandelen anders doet ze ander veel pijn .
maar de politiek gebruikt haar nu alleen om haar gelijke te krijgen over de islam van zie je wel die islam deugt niet enz enz.

het is de verantwoordelijkheid van de vvd dat ze haar laten behandelen .

verder moet je zorgen om met haar in gesprek te gaan maar iemand die zo zeker is van zich zelf van wat ze heeft mee gemaakt om haar op andere staanpunten te brengen.



groetjes :verward:

Maarten
31-01-03, 08:40
Alwéer een topic over Hirsi,
En Alwéer geen enkele moslim die ingaat op wat ze nou zegt, en hoe het nou zit met die norm van die 9 jaar!!!

En ik wíst het van tevoren!

En weer al die blablaverhalen.. Meisjes kwamen echt niet eerder in de puberteit dan nu hoor. Dat las ik nog nérgens!

En zwijgster met haar “niemand is perfect” en “eh.. toch wel perfect”. In de Koran staan zelfs een paar dingen, waarin de Profeet gecorrigeerd werd. Hij wilde bijvoorbeeld nog een keer trouwen, maar Allah verbood hem dat. Verder was de profeet gewoon een “goed voorbeeld” van het volgen van de leer, maar dat impliceert helemaal niet dat hij alles “perfect” deed!

Een van de dingen, waardoor mensen een hekel aan Islam krijgen, dat zijn die voortdurende overdrijvingen! Dáar gelooft men niet in!

Ik heb niet zo’n moeite met de Profeet (van destijds) ‘Het’ doen met een 9-jarige, dat vind ik niet zo smakelijk van ‘m nee, maar goed, dat deed men toen. Noem het pervers.. ook goed.. Maar mijn respect voor de hele leer wordt er niet meer of minder van.
Maar als mensen geen enkele kritiek op de Profeet kunnen hebben, dán krijg ik problemen met Islam, ofwel met die middeleeuwse trend hier tegenwoordig.
En als er weer veel gekromzwaard wordt, en helemaal niks over de norm gezegd wordt, dandenk ik alweer: middeleeuwen!

Cub
31-01-03, 09:05
Het is heel simpel; ik zie Ayaan Hirsi Ali als de Maarten 't Hart van de huidige tijd. Die bekritiseerde het christendom. Mede daarom liggen er nu weinig christenen nog wakker als een bekende Nederlander iets negatiefs zegt over Jezus. Hirsi Ali mag dit dus ook doen over welk geloof dan ook.

Het kan niet zo zijn dat omdat het over de islam gaat, het niet zou mogen. Kritiek op welke levensovertuiging dan ook moet kunnen in een samenleving als de Nederlandse. Dit geldt ook voor Kamerleden. Dat is voor mij fundamenteel en daar mag niet aan getoornd worden, ook niet als daar eventuele bezwaren over de integratie over komen. Ik ben niet tegen de islam, maar moslims moeten maar leren dat dit hoort bij Nederland. Het is een pijnlijk proces, maar men ontkomt er niet aan.

BaMb-InO
31-01-03, 09:18
Geplaatst door J.M.T.
Mag ik er nogmaals op wijzen dat de islam geen "ras" is.

Je weet wat ik bedoel!:eek:

BaMb-InO
31-01-03, 09:29
Geplaatst door J.M.T.
Ik weet wat je bedoelt maar 'racistisch' is een enorm geladen woord dat beter niet gebruikt kan worden in verband met religies.

Als er kritiek is op aspecten van de islam, of op uitspraken in Koran, hadith's, op fatwa's en wrede sharia's dan heeft dat dus niets met racisme te maken.


I know..................was een foutje J.M.T. :roker:

piano
31-01-03, 12:36
eindelijk, ja dat is het nu kritiek hebben ,je heb het goed verwoord cup,
dat is het hele eieren eten ,de nederlanders hebben overal kritiek op en nog eens kritiek.

maar dat wil nog niet zeggen dat we dat maar moeten nemen en inslikken of verslikken.

de nederlander moet ook kunnen nadenken over het altijd hebben van kritiek niet altijd goed is ,en kritiek hebben wil ook niet zeggen dat je het bij het goede eind heb en het altijd willen begrijpen waarom iets zo is en niet anders of waarom het niet anders kan ,waarom waarom ,dit zijn net als de vragen van een klein kind die ook altijd wil weten waarom de bananen krom zijn en niet recht of waarom god niet gezien kan worden,waarom de maan de maan is en niet de zon waarom de zee tot de andere kant reikt en je steeds denkt hij is maar tot hier ,waarom geloof een ander in god en een ander niet ,waarom bekritiecer wij het christendom niet of het jodendom wij accapteren dat die geloven er zijn ze worden in de koran genoemd en we moeten respect voor ze hebben ook dat geloof komt van god.

kritiek en nogmaals kritiek


liefts niet

Tomas
31-01-03, 13:35
Hier nog een stuk van m'n ouwe schoolvriend. Ik denk niet dat ie nog stickies rookt, maar dit is toch heel wat genuanceerder dan wat je verder aan reacties leest.



Uitspraken Hirsi Ali / Gekwetst Mohammed-gevoel van een moslimleider

door Koert van der Velde
2003-01-31

'Ik houd van Mohammed, met heel mijn hart. Hij is mijn leidraad, mijn idool.'' Waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Ayhan Tonca (36) spreekt met liefde over de profeet, aan wie hij dag en nacht zegt de denken. ,,Wat moet ik doen, en wat niet: Mohammeds leven geeft het antwoord. En als ik het niet meer weet, dan vraag ik God: laat mij leven zoals het grote voorbeeld dat u ons gegeven hebt. Ik wil zijn zoals hij.''


Voor moslims als Tonca is Mohammed de ideale mens. Tonca is de voorzitter van de TICF, de grootste moskeekoepel in Nederland waarbij de 143 gematigde moskeen in Nederland zijn aangesloten die door de Turkse overheid worden gecontroleerd. Mohammeds goedheid kende volgens Tonca geen grenzen. ,,Hij is voor mij het voorbeeld van mildheid, liefde en vergevingsgezindheid.'' Anderen hebben hun Mohammed opgetuigd met opzienbarendere kwaliteiten: zijn lichaam had geen schaduw, vliegen meden zijn kleren en zijn haren waren onbrandbaar. En in hun streven de perfecte mens te imiteren laten zij hun baard staan, plassen ze zittend, en eten ze de hele dag dadels.

Tonca, die op zijn derde naar Nederland kwam, gelooft in een andere Mohammed, die meer past bij deze tijd: de zijne lijkt meer op een barmhartige Jezus. Dus, wat zou Mohammed hebben gedaan met Ayaan Hirsi Ali, de vrouw die hem 'woest' maakt omdat zij de Grote Profeet en daarmee 'een miljard moslims' inclusief Tonca zelf beledigde? Tonca: ,,Ik denk er serieus over om vrijdag, na het gebed in de moskee, persoonlijk aan God te vragen deze vrouw te vergeven''.

Hirsi Ali heeft Mohammed onlangs een perverse tiran genoemd, en staat niet in de Koran een passage die vergeving misschien toch een heel klein beetje een probleem maakt? De straf voor wie de boodschapper bestrijden, heeft God ooit aan de boodschapper zelf geopenbaard: ,,Dat zij gedood of gekruisigd worden of het afhakken van hun handen of hun voeten aan weerszijde of dat zij uit het land verbannen worden'' (soera 5; vers 33). De Koran is een meerstemmig boek, werpt Tonca tegen, en het is aan de gelovige die stem eruit te halen waarvan hij denkt dat die het meeste bij zijn ideale Mohammed past. ,,Mohammed heeft een van zijn ergste vijanden, wiens naam ik even vergeten ben, gewoon vergeven. Ook dat staat in de Koran. Mohammeds vergevingsgezindheid kunnen wij moeilijk evenaren, maar ik ga het toch proberen.''

Tonca legt uit dat zijn beeld van Mohammed niet alleen steunt op de Koran, maar ook op de overlevering en op zijn eigen oordeel, dat nu eenmaal wordt gevormd door de cultuur waarin hij leeft. Zo verandert het beeld van Mohammed met de tijd. ,,Het geloof moet mee tot het einde der tijden, en moet zich dus steeds aanpassen.''

Tonca is vooral woest op Hirsi Ali omdat ze zou liegen over de profeet. Maar wás Mohammed 'naar onze huidige maatstaven' dan geen tiran? Tonca snapt het niet, dus leest hij desgevraagd een passage uit de beroemde Mohammed-biografie van Maxime Rodinson, over het lot van zevenhonderd mannen van een opstandige joodse stam in Medina. ,,De volgende dag liet hij [Mohammed] op de markt van Medina grote kuilen graven. Men bracht er de joden, in groepen aan elkaar gebonden, heen, onthoofdde hen een voor een aan de rand van de kuilen en wierp ze erin.'' Tonca kent dit incident niet, hoewel het ook kort in de Koran staat (33; 26). Hij probeert: ,,In een oorlog vallen helaas altijd doden. Misschien was het uit zelfverdediging. Het was een ruige tijd.'' Dan: ,,Als je dit zo leest, is het barbaars, maar ik geloof het niet.'' En ten slotte: ,,Ik zal het onze imam vragen''.

Dan de vraag of Hirsi Ali's stelling dat Mohammed vanwege zijn huwelijk met Aïsja pervers was echt 'een leugen' was. En of de profeet zo het slechte voorbeeld gaf. Toen hij 53 jaar was trouwde hij met het negenjarige meisje Aisja. (,,Ik schreeuwde: O! O!, tot ik buiten adem was'', zou ze later hebben gezegd.) Tonca reageert: ,,In die tijd was zoiets volkomen normaal. Het gaf Aïsja bescherming en status. Maar tegenwoordig kan zoiets natuurlijk niet meer, dat begrijpt iedere moslim. Het gaat erom dat Mohammed in zijn tijd vooruitstrevend was. Dat moet ons inspireren om tegenwoordig ook vooruitstrevend te willen zijn.''

Als moslimvrouwen in Nederland menen precies zo te mogen leven als moderne niet-moslimvrouwen, dan staat hun formeel niets in de weg, meent Tonca. ,,Iedereen die gelooft in God en in zijn profeet is een moslim. Ik geloof dat moslimvrouwen andere verantwoordelijkheden hebben gekregen dan mannen en dat ze een hoofddoekje behoren te dragen. Moslimvrouwen die zich niet als zodanig gedragen, begaan volgens mij een zonde. Maar wie ben ik om over anderen te oordelen? Ook ik ben immers een zondaar. Het oordeel over moslimvrouwen die als mannen proberen te leven, is aan God en aan niemand anders. Ook zij zijn welkom in de moskee.'' Dat Mohammed sommige moslims inspireert tot het slaan van hun vrouw, mag misschien waar zijn, maar dan hebben zij de emancipatoir bedoelde boodschap van de profeet niet begrepen, stelt Tonca, die overigens ontkent dat er onevenredig veel moslimvrouwen in blijf-van-mijn-lijf-huizen zitten. ,,Vorig jaar hebben we een hele reeks thema-avonden gehouden over huiselijk geweld. Doe ons dus niet af als vrouwenonderdrukkers.''

Tonca gelooft dat Hirsi Ali 'alleen maar kwetst om te kwetsen', en dat is wat hem extra boos maakt, zegt hij. Zich inleven in haar verhaal wil hij daarom niet, stelt hij. Denkt Tonca dat hij en zijn geloofsgenoten woedend blijven worden, iedere keer dat iemand weer iets vervelends over de islam zegt, of zal er langzaamaan een laagje eelt op de prikkelbare ziel komen? ,,Bij ons staan waarden als eer en trots nog hoog in het vaandel. Heel jammer dat deze in Nederland niet meer gelden als deugd. Veel Turken voelen zich door dit soort incidenten steeds minder welkom. Maar dat laagje eelt zal er wel komen, denk ik, al lopen we daarin natuurlijk achter bij de christenen. Geef ons de tijd.''

(c) Trouw (http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/hirsiali/artikelen/1043992926063.html)

BiL@L
31-01-03, 13:57
Tonca kent dit incident niet, hoewel het ook kort in de Koran staat (33; 26).

http://www.tafsir.com/default.asp?sid=33&tid=41512


(26. And those of the People of the Scripture who backed them, Allah brought them down from their forts and cast terror into their hearts; a group you killed, and a group you made captives.)

The Campaign against Banu Qurayzah

We have already noted that when the Confederates came and camped outside Al-Madinah, Banu Qurayzah broke the covenant that existed between them and the Messenger of Allah . This happened by the agency of Huyay bin Akhtab An-Nadari, may Allah curse him, who entered their stronghold and would not leave their leader, Ka`b bin Asad, alone until he agreed to break the covenant. Among the things that he said to him was, "Woe to you! This is the opportunity for glory. The Quraysh and their company of men from various tribes, and the Ghatafan and their followers, have come to you, and they will stay here until they eliminate Muhammad and his companions.'' Ka`b said to him, "No, by Allah, this is the opportunity for humiliation. Woe to you, O Huyay, you are a bad omen. Leave us alone.'' But Huyay kept trying to persuade him until he agreed to his request. He laid down the condition that if the Confederates went away without doing anything, he [Huyay] would join them in their stronghold and would share their fate. When Banu Qurayzah broke their covenant and news of this reached the Messenger of Allah , he and the Muslims were very distressed by that. When Allah helped him by suppressing his enemy and driving them back disappointed and lost, having gained nothing, the Messenger of Allah returned to Al-Madinah in triumph and the people put down their weapons. While the Messenger of Allah was washing off the dust of battle in the house of Umm Salamah, may Allah be pleased with her, Jibril (Engel van Allah swt), upon him be peace, came to him wearing a turban of brocade, riding on a mule on which was a cloth of silk brocade. He said, "Have you put down your weapons, O Messenger of Allah'' He said, "Yes.'' He said, "But the angels have not put down their weapons. I have just now come back from pursuing the people.'' Then he said: "Allah, may He be blessed and exalted, commands you to get up and go to Banu Qurayzah.'' According to another report, "What a fighter you are! Have you put down your weapons'' He said, "Yes.'' He said, "But we have not put down our weapons yet, get up and go to these people.'' He said: "Where'' He said, "Banu Qurayzah, for Allah has commanded me to shake them.'' So the Messenger of Allah got up immediately, and commanded the people to march towards Banu Qurayzah, who were a few miles from Al-Madinah. This was after Salat Az-Zuhr. He said, (No one among you should pray `Asr except at Banu Qurayzah.) So, the people set out, and the time for the prayer came while they were still on the road. Some of them prayed on the road, saying, "The Messenger of Allah only wanted to make us march quickly.'' Others said, "We will not pray it until we reach Banu Qurayzah.'' Neither of the two groups were rebuked for what they did. The Messenger of Allah followed them. He left Ibn Umm Maktum, may Allah be pleased with him, in charge of Al-Madinah, and he had given the flag to `Ali bin Abi Talib, may Allah be pleased with him. Then the Messenger of Allah went to them (Banu Qurayzah) laying seige to them for twenty-five days. When this had gone on for too long, they agreed to accept the judgement of Sa`d bin Mu`adh, the leader of `Aws because they had been their allies during the Jahiliyyah, so they thought that he would treat them kindly as `Abdullah bin Ubayy bin Salul had done for his allies of Banu Qaynuqa` when he had asked the Messenger of Allah to set them free. So, these people thought that Sa`d would do the same for them as Ibn Ubayy had done for those people. They did not know that Sa`d had been struck by an arrow in his medial arm vein during the campaign of Al-Khandaq. The Messenger of Allah had had his vein cauterized and had brought him to stay in a tent in the Masjid so that he could keep a close eye on him. One of the things that Sa`d, may Allah be pleased with him, said in his supplication was, "O Allah, if there is still anything that has to do with the war against Quraysh, then keep me alive for it, and if You decree that the war between us and them is over, then let the bleeding be renewed, but do not let me die until I get my satisfaction with regard to Banu Qurayzah.'' Allah answered his prayer and decreed that they would agree to be referred to him for judgement, and this was their own free choice. When this happened, the Messenger of Allah called him to come from Al-Madinah to pass judgement on them. When he arrived, riding on a donkey that had been specially equipped for him to ride, some of the `Aws began to urge him not to be too harsh, saying, "O Sa`d, they are your clients so be kind to them, trying to soften his heart.'' But he kept quiet and did not answer them. When they persisted in their request, he said, "Now it is time for Sa`d to make sure that no rebuke or censure will divert him from the path of Allah.'' Then they knew that he would not let them live. kWhen he reached the tent where the Messenger of Allah was, the Messenger of Allah said: (Stand up for your leader.) So the Muslims stood up for him, and welcomed him with honor and respect as befitted his status and so that his judgement would have more impact. When he sat down, the Messenger of Allah said: (These people) -- and he pointed to them -- (have agreed to accept your judgement, so pass judgement on them as you wish.) Sa`d, may Allah be pleased with him, said: "My judgement will be carried out'' The Messenger of Allah said: "Yes.'' He said, "And it will be carried out on those who are in this tent'' He said, "Yes.'' He said, "And on those who are on this side'' -- and he pointed towards the side where the Messenger of Allah was, but he did not look directly at the Messenger of Allah out of respect for him. The Messenger of Allah said to him: "Yes.'' So Sa`d, may Allah be pleased with him, said: "My judgement is that their fighters should be killed and their children and wealth should be seized.'' The Messenger of Allah said: (You have judged according to the ruling of Allah from above the seven heavens.) According to another report: (You have judged according to the ruling of the Sovereign.) Then the Messenger of Allah commanded that ditches should be dug, so they were dug in the earth, and they were brought tied by their shoulders, and were beheaded. There were between seven hundred and eight hundred of them. The children who had not yet reached adolescence and the women were taken prisoner, and their wealth was seized. All of this is stated both briefly and in detail, with evidence and Hadiths, in the book of Sirah which we have written, praise and blessings be to Allah. Allah said:

(And those who backed them, Allah brought them down)

means, those who helped and supported them in their war against the Messenger of Allah.

(of the People of the Scripture)

means, Banu Qurayzah, who were Jews from one of the tribes of Israel. Their forefathers had settled in the Hijaz long ago, seeking to follow the Unlettered Prophet of whom they read in the Tawrah and Injil.

(then when there came to them that which they had recognized, they disbelieved in it) [i](2:89). ...May the curse of Allah be upon them...

(from their forts)

means, from their strongholds. This was the view of Mujahid, `Ikrimah, `Ata', Qatadah, As-Suddi and others of the Salaf.

(and cast terror into their hearts)

means fear, because they had supported the idolators in their war against the Messenger of Allah and the one who knows is not like the one who does not know. They had terrified the Muslims and intended to kill them so as to gain earthly power, but their plans backfired; the idolators ran away and the believers were victorious while the disbelievers were losers; where they had aimed for glory, they were humiliated. They wanted to eradicate the Muslims but they were themselves eradicated. In addition to all this, they are doomed in the Hereafter, so by all acounts they are counted as losers. Allah says:

(a group you killed, and a group you made captives.) Those who were killed were their warriors, and the prisoners were their children and women. Imam Ahmad recorded that `Atiyah Al-Qurazi said, "I was shown to the Prophet on the day of Qurayzah, because they were not sure about me. The Prophet told them to look at me to see whether I had grown any body hair yet. They looked and saw that I had not grown any body hair, so they let me go and I was put with the other prisoners.'' This was also recorded by the Sunan compilers, and At-Tirmidhi said it is Hasan Sahih.'' An-Nasa'i also recorded something similar from `Atiyah.

Tomas
31-01-03, 14:36
Geplaatst door BiL@L
http://www.tafsir.com/default.asp?sid=33&tid=41512

Heb je wel eens al die andere 10-geboden verhalen gelezen in de Trouw? Dit is de link waar je heel veel 10-geboden meningen kunt lezen.

http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/tiengeboden/artikelen/8761027335910.html

Ja, ook die van Ayaan, maar ook die van Haselhoef en Ohran Delibas om twee andere Moslims te noemen, die zich schuldig hebben gemaakt aan een interview gestructureerd door de 10 geboden.

Allemaal persoonlijke bespiegelingen over hoe men het geloof dat hen onderwezen is ervaart of ervaren heeft en wat men er nog mee doet.

Ook Theo van Gogh staat erbij. Lees eens de christelijk opgevoede mensen en soms hun afkeer van religie cq het christendom en plaats in dat rijtje Ayaan.

Ja, zij is denk ik, het meest kritisch, nee eerder het meest negatief over haar eigen opvoeding en de invloed van het geloof daarin. Terwijl anderen meer negatief zijn over alles wat uit naam van het christendom is gebeurt.

Maar het blijft bij een persoonlijke mening in een persoonlijk gesprek in een heel persoonlijk interview.

Haal je schouders op en interesseer je eens in haar verhaal of haar werkelijke motieven, zonder je gelijk beledigd te voelen.

BiL@L
31-01-03, 14:39
Ik ken haar motieven. Maar als we allemaal een dergelijke motief als alibi gaan gebruiken om dergelijke taal te slaan dan zijn we nog niet jarig denk ik. Maar goed, ik ga ze nu even lezen, op die van haar en van van Gogh na dan.