PDA

Bekijk Volledige Versie : Mandela is boos



Simon
30-01-03, 15:34
Mandela: Bush is dom en arrogant

Uitgegeven: 30 januari 2003 14:00

AMSTERDAM - De Amerikaanse president George Bush gedraagt zich kortzichtig en arrogant. Dat zegt Nelson Mandela, oud-president van Zuid-Afrika en winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede. Mandela roept de bevolking van de Verenigde Staten op de straat op te gaan tegen een mogelijke aanval op Irak en Bush niet te herkiezen.

Mandela heeft zich eerder kritisch uitgelaten over de Amerikaanse Irak-politiek, maar niet eerder werd hij zo persoonlijk als donderdag in een toespraak voor het Internationaal Vrouwenforum. "Een wereldmacht met een president die niet in staat is helder na te denken wil de wereld in een holocaust storten."

Mandela, die Irak overigens oproept beter samen te werken met de wapeninspecteurs, stoort zich er vooral aan dat Bush zich niets gelegen laat liggen aan de Verenigde Naties en suggereert racisme als een mogelijk motief. "Waarom gedragen de VS zich zo arrogant? Is het omdat de secretaris-generaal van de VN nu zwart is? Ze deden dit nooit toen de secretarissen-generaal blank waren."

"Het land dat atoombommen heeft gegooid op Hiroshima en Nagasaki ontbeert moreel gezag," aldus Mandela. "Wie zijn zij dat zij nu doen alsof zij de politieagent van de wereld zijn, en degenen die voor de bevolking van Irak beslissen wat er met haar regering moet gebeuren? Als er een land is dat onzegbare wreedheden heeft begaan, zijn het de Verenigde Staten van Amerika. Ze geven niets om mensen."

Ook de Britse premier Tony Blair, Bush' trouwste bondgenoot, blijft niet gespaard voor Mandela's felle kritiek. "Hij is niet langer premier van Groot-Brittannië. Hij is minister van buitenlandse zaken van de VS."

bron: nu.nl

MO_NL
30-01-03, 15:58
Nelson For President!!!

(oeps dat was ie al)

Deze man is zoooo goed! Ik heb het diepste respect voor deze man. Waren er maar meer leiders van zijn kaliber. Tuely a great man!

Ik kan nog wel een halfuur doorgaan met loftuigingen maar de boodschap is denk ik wel overgekomen.

Nu maar hopen dat bij Bush de boodschap ook door begint te dringen.

Tomas
30-01-03, 16:15
Ik heb heel veel bewondering en respect voor Mandela en zal dat altijd houden.

In dit stukkie gaat ie wel net iets te ver. Hij ontkracht zijn eigen statement hierdoor. En ik denk dus dat hij daar niet zoveel meer mee bereikt.

Bahmed
30-01-03, 16:31
Geplaatst door Tomas
Ik heb heel veel bewondering en respect voor Mandela en zal dat altijd houden.

In dit stukkie gaat ie wel net iets te ver. Hij ontkracht zijn eigen statement hierdoor. En ik denk dus dat hij daar niet zoveel meer mee bereikt.

En daarom juist is hij de gerespecteerde Mandela. Een man die opkomt voor het goede en het slechte bestrijd met zijn mening. En de wijze Mandela weet heus zelf wel wanneer iets kan of niet. Of kan hem dat juist weinig schelen?
Hij weet tenminste waar hij over praat na de jarenlange steun van een aantal landen aan de Aparheidsstaat. Zoals die andere Aparheidsstaat Israel en de VS.

MokroMike II
30-01-03, 18:29
Dat is nou het mooie van Mandela........de waarheid verbergt hij niet

Orakel
30-01-03, 18:37
Geplaatst door Tomas
Ik heb heel veel bewondering en respect voor Mandela en zal dat altijd houden.

In dit stukkie gaat ie wel net iets te ver. Hij ontkracht zijn eigen statement hierdoor. En ik denk dus dat hij daar niet zoveel meer mee bereikt.

Ik denk niet dat ie te ver gaat, maar precies weet hoe hij die narcistische BUsh moet bespelen.

Mandele heeft ziin Nobelprijs voor de vrede gelukkig niet op zolder geflikkerd, maar is nog steeds iedere letter ervan waard.

Het zou een strakke actie zijn als alle vrede-winnaars zich zouden verenigen en hun prijs waar maken.

Tomas
30-01-03, 18:52
Geplaatst door Orakel
Ik denk niet dat ie te ver gaat, maar precies weet hoe hij die narcistische BUsh moet bespelen.


Ik denk dat je iets teveel perfectie aan Mandela toedicht. Dat is een keuze. Ik blijf hem wel als feilbaar man zien. En denk dus zelf dat hij het hier zijn doel voorbij schiet. Tenzij zijn doel is om zichzelf meer te profileren bij een doelgroep die dergelijke taal over Amerika meer aanspreekt.



Mandele heeft ziin Nobelprijs voor de vrede gelukkig niet op zolder geflikkerd, maar is nog steeds iedere letter ervan waard.

Het zou een strakke actie zijn als alle vrede-winnaars zich zouden verenigen en hun prijs waar maken.

Ja, maar niet op deze manier.

Had hij het maar bij Bush alleen gehouden en niet heel Amerika en zijn geschiedenis er bij moeten slepen.

Orakel
30-01-03, 19:33
Geplaatst door Tomas
Ik denk dat je iets teveel perfectie aan Mandela toedicht. Dat is een keuze. Ik blijf hem wel als feilbaar man zien. En denk dus zelf dat hij het hier zijn doel voorbij schiet. Tenzij zijn doel is om zichzelf meer te profileren bij een doelgroep die dergelijke taal over Amerika meer aanspreekt.

Denk niet dat de man zich nog hoeft te profileren, mar het podium vanaf waar hij deze speech geeft is opvallend. Ik denk dan ook dat hij de Amerikaande bevolking probeert aan te spreken en te appeleren aan hun vredesbewustzijn en hen af te brengen van de heersende oorlogsapologie. Althans, dat hoop ik.




Ja, maar niet op deze manier.

By any means necessary...



Had hij het maar bij Bush alleen gehouden en niet heel Amerika en zijn geschiedenis er bij moeten slepen.

Bush is wat ie is dankzij zijn achterban. Bush zelf bespelen heeft geen zin, want die is zo vol van zichzelf....
MNeer kritiek vanuit de eigen gelederen zou wel es kunnen helpen.
Zag op tv een Amerikaanse vrouw die zei tegen de oorlog te zijn vanwege de neagtieve effecten ervan op de economie :loog:

Tomas
31-01-03, 12:06
Geplaatst door Orakel
Ik denk dan ook dat hij de Amerikaande bevolking probeert aan te spreken en te appeleren aan hun vredesbewustzijn en hen af te brengen van de heersende oorlogsapologie. Althans, dat hoop ik.


Ik hoop en geloof dat wel, maar het werkt niet zoals hij dat nu doet.

Dus met:


By any means necessary...

Ben ik het ook neit eens. Als je je doel voorbij schiet kan het ook averechts werken. En dan ben je weer verder van huis.



Bush is wat ie is dankzij zijn achterban. Bush zelf bespelen heeft geen zin, want die is zo vol van zichzelf....


Ja, maar dat moet je niet doen door heel Amerika te beledigen. Hou het bij Bush, zou ik zeggen. Wat hij doet met de atoombommen op Japan is zichzelf bij verreweg de meeste Amerikanen buitenspel zetten. En dus ook zijn kritiek op Bush daarmee verpesten.

Wat heeft het voro een zin om kritiek op het verleden te geven? Toen Zuid-Afrika tijdens het hoogte punt van de apartheid dat deed over NL, door te zeggen: "Kijk naar jezelf, jullie waren de grootste slavenhandelaren. " hielp dat ook niet. Want waarom zouden wij ons daar voor verantwoordelijk voor meoten houyden en monddood moeten laten maken.

En wat Mandela doet is nog een graadje erger door een controversieel onderwerp te nemen. Veel Amerikanen zijn trots op WOII en wat ze bereikt hebben voro de wereldvrede en de vrijheid waarin we tegenwoordig leven.

Juist dat maakt hij onderwerp van kritiek. Daar verliest hij meer mee dan hij wint.



MNeer kritiek vanuit de eigen gelederen zou wel es kunnen helpen.
Zag op tv een Amerikaanse vrouw die zei tegen de oorlog te zijn vanwege de neagtieve effecten ervan op de economie :loog:

Ja ik weet dat het hypocriet is, maar het werkt wel. En zo ontkracht je ook de net zo hypocriete kritiek dat het allemaal Amerikaans eigenbelang en oliewaarborging is.