PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse jongen ontsnapt na folteringen in 'koranschool'



Bart
30-01-03, 16:20
Tieners weggehaald uit 'folterschool' Kenia

NAIROBI - De politie in de Keniase hoofdstad Nairobi heeft begin deze week tien tienerjongens weggehaald uit een strenge koranschool, waar ze naar eigen zeggen werden geketend en gemarteld. De inval had plaats nadat de 17-jarige Guleed Achmed, die een Nederlandse paspoort heeft, uit de school wist te ontsnappen door een hartkwaal voor te wenden, aldus Keniase en Britse media.

De Nederlandse ambassade bevestigde donderdag de jongen onder haar hoede te hebben genomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag kon weinig kwijt over de achtergronden van de tiener. Een woordvoerster zei wel dat de ambassade op zoek is naar de familie van de jongen. Voor zover bekend zit de Nederlandse jongen nog voor verhoor vast op een politiebureau in Nairobi.

In de Britse krant The Independent zegt Guleed donderdag dat hij maandenlang aan handen en voeten in de school werd vastgebonden. "Dat gebeurde elke dag, ook als ik sliep. Het was echt vreselijk!".

De school rept zelf van een overtrokken reactie. In de Keniase krant Daily Nation ontkent de school overigens niet dat er kinderen worden geketend, maar dat zou alleen als een disciplinaire maatregel en met goedkeuring van de ouders. Van foltering zou in elk geval geen sprake zijn. Ook ouders van leerlingen op de school zeggen niets te weten van dergelijke praktijken. De school is ook weer gewoon open.

Guleed woonde tot afgelopen zomer in het Britse Leicester, aldus The Independent. Zijn vermoedelijk Afrikaanse moeder stuurde hem naar Nairobi voor koranlessen, waarna de jongen belandde op het Khadija Islamic Institute of Discipline en Education. De school, waar Guleed twee jaar zou moeten blijven, staat in een vermeend gevaarlijke wijk waar overwegend etnische Somaliërs wonen.

De Nederlandse ambassade poogt nu de moeder op te sporen in Groot-Brittannië. Mocht dat niet lukken dan zal hij mogelijk naar Nederland worden overgebracht en onder toezicht worden geplaatst van de kinderbescherming. Voor zover bekend is de jongen niet in Nederland geboren, maar meer gegevens kon het ministerie donderdag niet verstrekken. De overige maandag weggehaalde jongeren kwamen onder meer uit Ethiopië en Zweden.

Telegraaf - Nieuwslink 30/1

Wie stuurt zijn kinderen vanuit Engeland naar een school in Kenia die in een gevaarlijke buurt staat??? Vreemd.

Arvid
30-01-03, 16:32
Die koranscholen zijn uiterst dubieus, vooral in dat soort landen.
Brainwash with a capital B

Simon
30-01-03, 16:38
Boys rescued from Kenya's Islamic school of torture
By Declan Walsh in Nairobi
30 January 2003

Eleven teenage boys have been rescued from an Islamic correction centre in Nairobi where they were chained, tortured, and indoctrinated with violent anti-Christian ideas. Armed police raided the school in a rundown Nairobi neighbourhood after Guleed Ahmed, a 16-year-old from Leicester, faked an illness to escape and raise the alarm.

Inside they found 10 other boys, from Kenya, Sweden and Ethiopia, chained by their hands and feet and confined to a dark, foul-smelling room.

"It was really terrible," Guleed said yesterday. "They locked my hands and legs like this" – he clasped his ankles and wrists together – "all day, every day, even when I sleep. It lasted eight months."

Abdi Noor, a wiry 13-year-old from northern Kenya, nodded furiously. "Even when we go to the toilet, we go jumping," he said. "They would only unlock us at the door."

The school, the Khadija Islamic Institute of Discipline and Education, was in Eastleigh, a rough and dangerous neighbourhood dominated by ethnic Somalis. As police led the boys out last Monday, an angry crowd pelted them with stones, forcing officers to fire warning shots in the air.

But senior Muslims have expressed their abhorrence at the way the school was run, stressing it was an anomaly among thousands of well-run Islamic schools.

The headteacher, named by students as Mowlid Abdi Ahmed, has been arrested and is expected to be charged with cruelty. Fourteen other staff are believed to have fled.

Guleed, whose family lives in Britain but who holds a Dutch passport, is being looked after by the Dutch embassy. He had no documents with him and Dutch authorities are trying to trace his mother.

Relatives had sent the teenagers to Khadija Institute to learn about Islam. Little did they know the sub-prison conditions to which they were subjected them. Schooling involved study of the Koran, with some lessons in English, Arabic and maths, always with their arms bound in chains. Sport was impossible.

Meals were spartan and usually accompanied by a thrashing. "They cane you on the head, back, legs, bottom, everywhere," Guleed said. "How many times, it was impossible to know many. They called it 'the medicine'."

He had been attending Babington Community College in Leicester before his mother took him to Nairobi last summer, he said. But when she called every month, the teachers would stand over the phone. "They told me if you say something bad, we will beat you up. You tell her you love the school and you're learning to be a good Muslim."

He finally escaped by faking a heart ailment and forcing teachers to take him to a medical centre, where doctors alerted police.

Hashim Ali, 16, who lived in Stockholm for 12 years before an uncle enrolled him in Khadija last June, said the killing of Christians was glorified in the school. "They told us it's called jihad," he said. "They said if you enter a church with bombs and kill yourself, you will go to heaven."

Sometimes al-Qa'ida was mentioned during lectures, he added, but because they were in Arabic he did not understand the meaning. He once tried to write a letter to the Swedish embassy. Scars on his chin, forehead and back testified to the beating he suffered after being discovered. "There is nothing wrong with Islam; it's just these people," he said.

Kenya has a long tradition of Muslim tolerance and senior religious figures expressed their abhorrence at the reports. "This is just as shocking for us Muslims as anyone else," said Saad Khairallah of the Supreme Council of Kenya Muslims. "Children and women are respected in Islam." A council official was investigating the circumstances under which the school operated, he added.

Last November's terrorist bomb attack against tourists at a Mombasa hotel in which 18 people died has raised fears in Kenya of a surge in extremism, influenced by hardliners from neighbouring Somalia. Three of the six attack suspects are Kenyan, and at least one is thought to have fled to Somalia.

Kenya's ability to guard against terrorist attacks has also come into question. Several Western embassies have warned their citizens to be cautious, and yesterday the New Zealand cricket team said it would refuse to play a game scheduled for 21 February in Nairobi unless the venue was changed.

Martin Snedden, chief executive of the national team, said: "There are various complications because we are under a World Cup contract but our top priority must be the safety of our players."

Bron: The Independent, 30 January 2003 17:35

Ikke4real
30-01-03, 16:45
Geplaatst door Bart

Wie stuurt zijn kinderen vanuit Engeland naar een school in Kenia die in een gevaarlijke buurt staat??? Vreemd.

Guleed is een Somalische naam, zo vreemd is het dus ook weer niet ;)

Bart
30-01-03, 16:49
Geplaatst door Ikke4real
Guleed is een Somalische naam, zo vreemd is het dus ook weer niet ;)

Lijkt me wel. Het lijkt me dan immers logischer om hem naar Somalie te sturen, niet naar Kenia. Bovendien wonen er hier in Engeland ook veel Somaliers en kun je zelfs spreken van hele "Somalische" wijken (daarom ook niet vreemd dat hij uit Leicester kwam). Daar zijn ook islamitische scholen.

Ik denk dat het beter was geweest als hij bijles had gehad van AHA, ook een Somalische... :D

Ikke4real
30-01-03, 17:05
Geplaatst door Bart
Lijkt me wel. Het lijkt me dan immers logischer om hem naar Somalie te sturen, niet naar Kenia. Bovendien wonen er hier in Engeland ook veel Somaliers en kun je zelfs spreken van hele "Somalische" wijken (daarom ook niet vreemd dat hij uit Leicester kwam). Daar zijn ook islamitische scholen.

Ik denk dat het beter was geweest als hij bijles had gehad van AHA, ook een Somalische... :D


Als de ouders wilden dat hun zoon in zijn godsdienst zou moeten verdiepen dan hadden ze hem inderdaad naar Islamitische school gestuurd hebben, vergeet niet het zijn meestal de tuigen die terug worden gesteurd naar Somalië. Aangezien het nog niet over al in het land even veilig is worden die jongeren ook wel naar familieleden gesteurd die in de buurlanden wonen.

Joesoef
30-01-03, 17:14
Geplaatst door Ikke4real
Guleed is een Somalische naam, zo vreemd is het dus ook weer niet ;)


Je zou maar uit Somalië komen. Leer je toch wel vreemde dingen over de Islam.

Bottleneck
30-01-03, 17:17
Geplaatst door Joesoef
Je zou maar uit Somalië komen. Leer je toch wel vreemde dingen over de Islam.

Toch wel zonde, dat er in zóveel landen in de wereld de Islam misbruikt wordt om het volk dom te houden en te onderdrukken. Waarom hoor ik op dit forum nooit iemand daarover, terwijl iedereen wel over elkaar heen valt om ene mevrouw Ayaan Hirsi.

Bart
30-01-03, 17:34
Geplaatst door Bottleneck
Toch wel zonde, dat er in zóveel landen in de wereld de Islam misbruikt wordt om het volk dom te houden en te onderdrukken. Waarom hoor ik op dit forum nooit iemand daarover, terwijl iedereen wel over elkaar heen valt om ene mevrouw Ayaan Hirsi.

Schijnbaar omdat een moslim-broeder of -zuster ALTIJD beschermd en verdedigd moet worden tegenover de grote boze buitenwereld. Dat valt me hier zo op, in plaats van toe te geven dat een individuele moslim net zo slecht of crimineel kan zijn als een niet-moslim, sluit men de gelederen en wordt dat individu collectief verdedigd. Mooie voorbeelden wat dat betreft vind ik altijd Saddam en die Khalid uit Venlo.

Overigens is dit wat gechargeerd, niet iedereen hier is zo. Zij zijn helaas echter in de minderheid.

Ikke4real
30-01-03, 18:00
Geplaatst door Joesoef
Je zou maar uit Somalië komen. Leer je toch wel vreemde dingen over de Islam.

'Toevallig' kom ik daar wel vandaan


Geplaatst door Bottleneck
Toch wel zonde, dat er in zóveel landen in de wereld de Islam misbruikt wordt om het volk dom te houden en te onderdrukken. Waarom hoor ik op dit forum nooit iemand daarover, terwijl iedereen wel over elkaar heen valt om ene mevrouw Ayaan Hirsi.

Dat er burgeroorlog daar gaande was, kwam niet door de Islam. Het kwam door langdurige corruptie enz., de dictator liet zelfs toe dat er alcohol geconsumeerd mocht worden, telkens wanneer de volk kwam in opstand kwamen grepen de militairen hard in.

Muslimaah
30-01-03, 18:18
.. een individuele moslim net zo slecht of crimineel kan zijn als een niet-moslim..

Pcies! En dit zal geen enkele moslim ontkennen. Jij zou Hirsi Ali's speechschrijver moeten worden. :D Die criminaliteit wordt niet ingegeven door die aangehangen religie, juist het uitblijven van praktisering van de islam. Criminele moslims moeten niet anders worden bestraft of veroordeelt worden dan niet-moslims.


Mooie voorbeelden wat dat betreft vind ik altijd Saddam en die Khalid uit Venlo.

Breekt me klomp. Are y accusing us of saddam verheerlijking ? en goedkeuring van de moordenaar Khalid en zn maatje ?

Overigens is dit wat gechargeerd, niet iedereen hier is zo. Zij zijn helaas echter in de minderheid.

Dat is maar de vraag. Ik denk dat verongelijking en verheerlijking worden vermengd.

Grtz Mzli

piano
30-01-03, 18:31
kijk dit is nou het bewijs,waarom aha zoals ze word genoem nu denk dat ieder moslim wordt onderdrukt ze spreek dus alleen uit eigen ervaring en daar is niets mis mee mits ze er wel bij zegt dit heb ik mee gemaakt en dus niet iedereen over een kam scheert.

als zou iets al met deze jongens gedaan wordt onder de noemer het is de islam dan kan ik wel begrijpen waarom AHA zo getraumaticeert is ,ze is dus heel erg ziek en moet behandelt worden lieft in het pieter baan centrum waar ze gewerkt heeft omdat ze dus niets heeft geleerd van al die mensen die getraumaticeerd zijn en daar behandeling volgen of in iedergeval moet ze even onder de loep worden genomen omdat iemand die ze niet meer op een rijtje heeft staan wel erg gevaarlijk is voor de sameleving .

ze moet dus in therapie

groetjes :fplayer:

lennart
30-01-03, 18:37
Geplaatst door Bart
Lijkt me wel. Het lijkt me dan immers logischer om hem naar Somalie te sturen, niet naar Kenia. Bovendien wonen er hier in Engeland ook veel Somaliers en kun je zelfs spreken van hele "Somalische" wijken (daarom ook niet vreemd dat hij uit Leicester kwam). Daar zijn ook islamitische scholen.

Ik denk dat het beter was geweest als hij bijles had gehad van AHA, ook een Somalische... :D

Somalie is een failed state, zij hebben daar nog nooit een regering gehad die lang heeft gezeten, en het land is op dit moment verdeeld tussen de warlords. Er is geen orde, kortom ideale verstopplaats voor Al-Qaida. Kenia is een buurland van Somalie, dus als je je kind zonodig naar een school in het thuisland wil sturen is Kenia stukken verstandiger.

Tomas
30-01-03, 18:40
Geplaatst door Muslimaah
Mooie voorbeelden wat dat betreft vind ik altijd Saddam en die Khalid uit Venlo.

Breekt me klomp. Are y accusing us of saddam verheerlijking ? en goedkeuring van de moordenaar Khalid en zn maatje ?

Overigens is dit wat gechargeerd, niet iedereen hier is zo. Zij zijn helaas echter in de minderheid.

Dat is maar de vraag. Ik denk dat verongelijking en verheerlijking worden vermengd.


Ik denk dat Bart doelt op een hele zooi topics van MocroMike, waarin hij probeerde duidelijk te maken dat Khalid een slachtoffer was van de media. En de dode jongen niet minder schuldig was aan zijn eigen dood.

Dat valt op.

Over MM gesproken.... Hoe was de demondtatie?

De Rode Roos
31-01-03, 01:08
Hirsi Ali is ook geen Somalische denk ik, maar een Keniaanse. Ze heeft zich voorgedaan als Somalische om een asielstatus hier te kunnen krijgen, vanwege de burgeroorlog daar. Die jongen in dat artikel die dus op een Keniaanse Koranschool zat, is waarschijnlijk geen Somalier, maar Keniaan. Maar misschien zit ik mis :D

Wanneer komen de media trouwens met de "onthulling" over Hirsi Ali's leugens om een asielstatus te krijgen en vervolgens de Nederlandse nationaliteit? Wanneer gaat iemand Hirsi Ali's verleden napluizen en onderzoeken? Vrij Nederland durft waarschijnlijk niet meer, en Elsevier en HP/De Tijd laten de excuusallochtonen met rust...

piano
31-01-03, 12:13
hallo,puk

wat weiger je te lezen?
dat is mij namelijk niet duidelijk,is dat omdat ik zeg dat ze getraumatiseerd is of dat ze behandeld moet worden,naar mij mening is daar niets mis mee.
als ze getraumatiseerd is ?is dat alleen heel er zielig en erggggggg.

als ze behandeld moet worden is dat ook niet erggggggg,namelijk daar kan ze alleen maar baat bij hebben.

hoop dat je duidelijker wil zijn als je iets schrijft dan kan ik daar weer op reageren.

groetjes

Bart
31-01-03, 12:21
Geplaatst door Tomas
Ik denk dat Bart doelt op een hele zooi topics van MocroMike, waarin hij probeerde duidelijk te maken dat Khalid een slachtoffer was van de media. En de dode jongen niet minder schuldig was aan zijn eigen dood.

Dat valt op.

Juist. En op de bijval die hij kreeg.

taouanza
31-01-03, 19:43
Geplaatst door Bottleneck
Toch wel zonde, dat er in zóveel landen in de wereld de Islam misbruikt wordt om het volk dom te houden en te onderdrukken. Waarom hoor ik op dit forum nooit iemand daarover, terwijl iedereen wel over elkaar heen valt om ene mevrouw Ayaan Hirsi.



wat ayaan hier weer nou mee te maken heeft begrijp ik niet.

maar je hoeft niet naar soedan voor zulke dingen.
mijn broertje werd naar parijs gestuurd om 'alim' te worden
er was geen sprake van foltering of voedselgebrek maar wel mannen die te lang zonder vrouwen hebben gezeten.

hij kon het niet tegen mijn vader zeggen dus ging het zo;
hij vertelde het aan mij
ik vertelde het aan mijn moeder
mijn moeder vertelde het mijn vader
en die ging hem heeeel gauw daar vandaan halen

mijn vader is nog steeds teleurgesteld dat zijn zoon geen alim is geworden.

HijabiLady
31-01-03, 22:10
Geplaatst door Bottleneck
Toch wel zonde, dat er in zóveel landen in de wereld de Islam misbruikt wordt om het volk dom te houden en te onderdrukken. Waarom hoor ik op dit forum nooit iemand daarover, terwijl iedereen wel over elkaar heen valt om ene mevrouw Ayaan Hirsi.

Omdat mensen je nooit geloven als je zegt dat het niet aan de Islam maar aan de mensen ligt. Je kan het 20.000 keer uitleggen, maar 1 zo'n krantenartikelen als dit, en iedereen is het meteen weer vergeten, als ze het al van je aannamen in de eerste plaats.
Op den duur wordt je daar een beetje moe van.

Orakel
31-01-03, 22:21
Lieve mensen, jullie moeten het me vandaag maar even vergeven maar ik moet ff drammen:



Voor zover bekend zit de Nederlandse jongen nog voor verhoor vast op een politiebureau in Nairobi.

Heeft er zich bij de Telegraaf een cultuurrevolutie voltrokken?
Allochtonen die slecht in het nieuws komen worden altijd op hun etniciteit benoemd: Marokkaanse bende, Turkse dealer, etc.

Nu is het ineens een Nederlandse jongen? :loog:

Bottleneck
01-02-03, 15:32
Geplaatst door taouanza
wat ayaan hier weer nou mee te maken heeft begrijp ik niet.


Ik bedoelde het als relativisme. In Nederland is er heibel om een paar woorden, terwijl in andere landen diezelfde godsdienst zwaar verkracht wordt door dictators.


Geplaatst door taouanza

maar je hoeft niet naar soedan voor zulke dingen.
mijn broertje werd naar parijs gestuurd om 'alim' te worden
er was geen sprake van foltering of voedselgebrek maar wel mannen die te lang zonder vrouwen hebben gezeten.

hij kon het niet tegen mijn vader zeggen dus ging het zo;
hij vertelde het aan mij
ik vertelde het aan mijn moeder
mijn moeder vertelde het mijn vader
en die ging hem heeeel gauw daar vandaan halen

mijn vader is nog steeds teleurgesteld dat zijn zoon geen alim is geworden.

Dat is een trieste zaak.. maar wat is een alim precies?


Geplaatst door HijabiLady
Omdat mensen je nooit geloven als je zegt dat het niet aan de Islam maar aan de mensen ligt. Je kan het 20.000 keer uitleggen, maar 1 zo'n krantenartikelen als dit, en iedereen is het meteen weer vergeten, als ze het al van je aannamen in de eerste plaats.
Op den duur wordt je daar een beetje moe van.

Daar heb je gelijk in, maar gelukkig is niet iedereen zo kritiekloos en kortzichtig. Maar dan moet je ook toegeven dat die kortzichtigheid ook onder moslims voorkomt. Ik heb bijvoorbeeld gelezen hier dat men achter Saddam staat "omdat hij de eer van Allah verdedigt", of achter Osama omdat die zich zogenaamd bezighoudt met de Palestijnse belangen.

bman
01-02-03, 16:54
Geplaatst door HijabiLady
Omdat mensen je nooit geloven als je zegt dat het niet aan de Islam maar aan de mensen ligt. Je kan het 20.000 keer uitleggen, maar 1 zo'n krantenartikelen als dit, en iedereen is het meteen weer vergeten, als ze het al van je aannamen in de eerste plaats.
Op den duur wordt je daar een beetje moe van.

Het ligt mogelijkerwijs niet aan de Islam per se. Maar het moge duidelijk zijn dat de Islam (of wat daar voor moge doorgaan) wel het VEHIKEL is en het 'excuus' voor allerlei fascitoide roverspraktijken. DE molukken, bandieten uit Tjentjenie, het zuiden van de Philipijnen, Algarije etc.etc. Islam en de 'jihad' zijn de toverwoorden waarmee goedgelovige gelovigen van Godsvrezende devoten in bloeddorstige malloten kunnen worden veranderd.

Dit is overigens niet 'uniek' voor de Islam: communisme, nationalisme, katholicisme, japanse keizervereringscultus etc.etc. zijn in het verleden even effectieve vehikels geweest. In deze tijd is de Islam de meest in het oog springende levensfisofie (om het even ruim te definieren) die voor allerlei geweld en wangedrag zorgt: de andere 'stromingen' zijn wat minder relevant geworden. Ik moet de eerste christelijke palestijnse bommenleggersclub nog tegenkomen hoewel deze groep een substantieel deel uitmaakt van de palestijnen en minstens net zo hard onderdrukt wordt door Israel als andere palestijnen.

Dit zegt niet iets over alle gelovigen noch over de Islam in het algemeen, wel over het feit dat de Islam als kathalisator gebruikt kan worden voor geweld en onderdrukking.

MOSLIMA23
02-02-03, 01:20
ASSALAAM ALLEMAAL.

ALS IK DAT ZO LEES, DAN GELOOF IK BEST DAT DAAR EEN KERN VAN WAARHEID ZIT.
ER ZIJN ALTIJD MENSEN DIE ONS GELOOF MISBRUIKEN.
JE GAAT TOCH GEEN KINDEREN MARTELEN MET DE GEDACHTE DAT JE ZE ZO BETER LAAT LEREN?!

MOGE ALLAH DIE MENSEN DIE ZIJN GELOOF MISBRUIKEN HIERVOOR STRAFFEN.

MOSLIMA23.