PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is de toekomst van het Westen ?



Dx_
03-02-03, 20:27
Shaykh ibn Taymiyah zei ooit eens:

" Beschaving is geworteld in rechtvaardigheid en de gevolgen van onderdrukking zijn verwoestend. Daarom wordt er gezegd dat Allah (swt) de rechtvaardige staat helpt, zelfs als deze niet Islamitisch is, en Hij helpt de onderdrukkende staat niet zelfs als deze Islamitisch is.

De waarheid van deze woorden kunnen we aanschouwen in de hedendaagse realiteit. De meeste "islamitische" landen hebben geen rechtvaardig systeem en zijn niet autonoom te noemen. Zij bezitten de rechtvaardigheid die het westen kenmerkt niet en beleven de islam veelal alleen in naam.

Dit in tegenstelling tot het westen.
De verlichting, waarin het karakter en het leven van de profeet Mohammed asw invloed op heeft gehad, heeft de westerse beschaving veel rechtvaardige aspecten gebracht.

Er is in het westen keihard gevochten voor gelijkheidsbeginselen en democratische rechten. Jammer genoeg zien we nu dat het westen al dat vergaarde nu kwijt aan het raken is.

Hiermee doel ik op de de "humanistische" idealen die plaats hebben moeten maken voor de honger naar rijkdom en macht.
Naar de onrechtvaardige benadering en behandeling van het westen wat haar eigen burgers en de rest van de wereld betreft.

Een voorbeeld is het rassenvraagstuk, alhoewel de apartheid en slavernij respectievelijk deccenia en eeuwenlang geleden zijn afgeschaft zijn de raciale "grenzen" er nog steeds. Niet zo duidelijk als tijdens deze 2 gruwelijke periodes maar de contouren zijn er nog steeds en zouden van de op de andere dag weer geaccentueerd kunnen worden.

Een ander voorbeeld zijn de VN resoluties. Je kunt niet het ene land ongestraft de ene na de andere resolutie aan de laars laten lappen terwijl je het andere land, op straffe van een vernietigende oorlog, dwingt om zich aan de resoluties te houden

Om dit soort voorbeelden, en er zijn er ontelbare anderen , zien we het sterk aanwezige moraal van het westen langzaam aan af sterven en verdwijnen.

Elk koninrijk heeft haar einde, de eeuwige universele wet, maar ik ben bang dat aan het westen wel heel snel een einde zal komen als zij de koers blijft bevaren waarop zij zich nu op bevindt.

jaja
03-02-03, 20:55
Geplaatst door Dx_
Shaykh ibn Taymiyah zei ooit eens:

[B] " Beschaving is geworteld in rechtvaardigheid en de gevolgen van onderdrukking zijn verwoestend. Daarom wordt er gezegd dat Allah (swt) de rechtvaardige staat helpt, zelfs als deze niet Islamitisch is, en Hij helpt de onderdrukkende staat niet zelfs als deze Islamitisch is.

De waarheid van deze woorden kunnen we aanschouwen in de hedendaagse realiteit. De meeste "islamitische" landen hebben geen rechtvaardig systeem en zijn niet autonoom te noemen. Zij bezitten de rechtvaardigheid die het westen kenmerkt niet en beleven de islam veelal alleen in naam.

Dit in tegenstelling tot het westen.
De verlichting, waarin het karakter en het leven van de profeet Mohammed asw invloed op heeft gehad, heeft de westerse beschaving veel rechtvaardige aspecten gebracht. dat lijkt me een geloofszaak. ik denk zelf meer dat de verwerking van antiek filosofisch materiaal door arabische en islamitische filosofen daar aan hebben bijgedragen ... maar voor jou staan zij mede onder invloed van Mohammed dus in die zin ...


Er is in het westen keihard gevochten voor gelijkheidsbeginselen en democratische rechten. Jammer genoeg zien we nu dat het westen al dat vergaarde nu kwijt aan het raken is.

Hiermee doel ik op de de "humanistische" idealen die plaats hebben moeten maken voor de honger naar rijkdom en macht.
Naar de onrechtvaardige benadering en behandeling van het westen wat haar eigen burgers en de rest van de wereld betreft.

Een voorbeeld is het rassenvraagstuk, alhoewel de apartheid en slavernij respectievelijk deccenia en eeuwenlang geleden zijn afgeschaft zijn de raciale "grenzen" er nog steeds. Niet zo duidelijk als tijdens deze 2 gruwelijke periodes maar de contouren zijn er nog steeds en zouden van de op de andere dag weer geaccentueerd kunnen worden. dus is er geen sprake van neergang in deze maar gelijk blijven ... hoewel ik de afschaffing van de slavernij persoonlijk een stap voorwaarts zou noemen ten opzichte van een paar eeuwen geleden. Ook de honger naar winst heeft in de tweede helft van de 2oste eeuw gezelschap gekregen van varianten van ontwikkelingshulp die voor de 20ste eeuw niet bestonden. dat het niet allemaal fantastisch loopt (eigen gewin en te lage bedragen is minder van belang ten opzichte van het feit dat het westen op het idee gekomen dat op te zetten als principe, niet als charitatieve of religiueze plicht. Al met al denk ik dat het met die neergang nog wel mee valt, zeker vergeleken met de rest van de wereld. Het westen is niet heilig of fantastisch en oneindig goed, maar het is ook niet het kwaad in de wereld. zeker als je naar de dingen kijkt die jij positief noemt is het westen nog steeds de belangrijkste voorvechter van die zaken.


Een ander voorbeeld zijn de VN resoluties. Je kunt niet het ene land ongestraft de ene na de andere resolutie aan de laars laten lappen terwijl je het andere land, op straffe van een vernietigende oorlog, dwingt om zich aan de resoluties te houden.wel als de resoluties niet onder dezelfde regelgeving vallen. De israelische vallen onder een ander hoofdstuk en de naleving is op vrijwillige basis. Irak valt onder hoofdstuk 6, geloof ik, die zijnn dwingend, Israel 5. Maarten kan dat vast wel uitleggen. Hoe dan ook de status van die resoluties is verschillend, volgens het VN-manifest.


Om dit soort voorbeelden, en er zijn er ontelbare anderen , zien we het sterk aanwezige moraal van het westen langzaam aan af sterven en verdwijnen. klinkt meer dat dat een wensdroom is. de werkelijkheid is dat het westen economische, politiek en ook wb de moraal zelden zo dominant in de wereld heeft gestaan. Juist dat roept een grote weerstand op. Zeker als Bush daar ook nog eens op een erg "onhandige" manier mee om gaat. Maar om te denken dat de westerse cultuur binnenkort instort ... dat lijkt me eeen stellling ... niet helemaal op feiten gebaseerd.


Elk koninrijk heeft haar einde, de eeuwige universele wet, maar ik ben bang dat aan het westen wel heel snel een einde zal komen als zij de koers blijft bevaren waarop zij zich nu op bevindt. panta rei ... alles verandert ... en het verleden komt nooit terug. Ooit zal het Westen haar voormacht verliezen, maar op dit moment is er geen echte concurent of opvolger. China wellicht ooit .... (Indonesie of Brazilie hebben zichzelf uitgeschakeld ... in de jaren zeventig leken dat concurenten te worden) maar in de VS en de VN gaan ze er eigenlijk van uit dat wellicht ooit (2010-2015) de tegenstelling zal worden EU tegenover VS. Het Westen tegenover het Westen ....

De Rode Roos
04-02-03, 00:02
Geplaatst door Dx_
Shaykh ibn Taymiyah zei ooit eens:

" Beschaving is geworteld in rechtvaardigheid en de gevolgen van onderdrukking zijn verwoestend. Daarom wordt er gezegd dat Allah (swt) de rechtvaardige staat helpt, zelfs als deze niet Islamitisch is, en Hij helpt de onderdrukkende staat niet zelfs als deze Islamitisch is.

De waarheid van deze woorden kunnen we aanschouwen in de hedendaagse realiteit. De meeste "islamitische" landen hebben geen rechtvaardig systeem en zijn niet autonoom te noemen. Zij bezitten de rechtvaardigheid die het westen kenmerkt niet en beleven de islam veelal alleen in naam.

Dit in tegenstelling tot het westen.
De verlichting, waarin het karakter en het leven van de profeet Mohammed asw invloed op heeft gehad, heeft de westerse beschaving veel rechtvaardige aspecten gebracht.

Er is in het westen keihard gevochten voor gelijkheidsbeginselen en democratische rechten. Jammer genoeg zien we nu dat het westen al dat vergaarde nu kwijt aan het raken is.

Hiermee doel ik op de de "humanistische" idealen die plaats hebben moeten maken voor de honger naar rijkdom en macht.
Naar de onrechtvaardige benadering en behandeling van het westen wat haar eigen burgers en de rest van de wereld betreft.

Een voorbeeld is het rassenvraagstuk, alhoewel de apartheid en slavernij respectievelijk deccenia en eeuwenlang geleden zijn afgeschaft zijn de raciale "grenzen" er nog steeds. Niet zo duidelijk als tijdens deze 2 gruwelijke periodes maar de contouren zijn er nog steeds en zouden van de op de andere dag weer geaccentueerd kunnen worden.

Een ander voorbeeld zijn de VN resoluties. Je kunt niet het ene land ongestraft de ene na de andere resolutie aan de laars laten lappen terwijl je het andere land, op straffe van een vernietigende oorlog, dwingt om zich aan de resoluties te houden

Om dit soort voorbeelden, en er zijn er ontelbare anderen , zien we het sterk aanwezige moraal van het westen langzaam aan af sterven en verdwijnen.

Elk koninrijk heeft haar einde, de eeuwige universele wet, maar ik ben bang dat aan het westen wel heel snel een einde zal komen als zij de koers blijft bevaren waarop zij zich nu op bevindt.

Wow, goed nagedacht!

En dit: De verlichting, waarin het karakter en het leven van de profeet Mohammed asw invloed op heeft gehad, heeft de westerse beschaving veel rechtvaardige aspecten gebracht.

Ik heb dit geprobeerd aan te tonen in deze thread: http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=54860

Voor alle Moslims is de tijd van het kalifaat van de Omajjaden een van de belangrijkste gebeurtenissen in de geschiedenis van de Islam. Ik denk dat hier het keerpunt in de geschiedenis lag van de Islam en de Arabische wereld en de Christelijke-Westerse wereld. Echt het bestuderen waard, niet alleen oppervlakkig, maar meer de creatieve cultuur die toen heerste waarbij wetenschap en cultuur alle kans kregen. Het kon toen, en het kan dus ook nu. Maar ja, scheef gegroeide dogmatiek die eeuwen lang is gegroeid is moeilijk te negeren. Dat kan nu recht gezet worden: de Islam heeft echte martelaars nodig, om Prof. dr. Nasr Abu Zaid (http://www.leidenuniv.nl/mare/art/11.art.03.html) maar te citeren.

Vriend
04-02-03, 13:53
CHECK MIJN TOPIC: AMERIKA, DE WANKELENDE REUS....

:duivels: HIER DOELDE IK NAMELIJK OP....

BiL@L
04-02-03, 14:41
Geplaatst door Dx_
Shaykh ibn Taymiyah zei ooit eens:

" Beschaving is geworteld in rechtvaardigheid en de gevolgen van onderdrukking zijn verwoestend. Daarom wordt er gezegd dat Allah (swt) de rechtvaardige staat helpt, zelfs als deze niet Islamitisch is, en Hij helpt de onderdrukkende staat niet zelfs als deze Islamitisch is.

De waarheid van deze woorden kunnen we aanschouwen in de hedendaagse realiteit. De meeste "islamitische" landen hebben geen rechtvaardig systeem en zijn niet autonoom te noemen. Zij bezitten de rechtvaardigheid die het westen kenmerkt niet en beleven de islam veelal alleen in naam.

Dit in tegenstelling tot het westen.
De verlichting, waarin het karakter en het leven van de profeet Mohammed asw invloed op heeft gehad, heeft de westerse beschaving veel rechtvaardige aspecten gebracht.

Er is in het westen keihard gevochten voor gelijkheidsbeginselen en democratische rechten. Jammer genoeg zien we nu dat het westen al dat vergaarde nu kwijt aan het raken is.

Hiermee doel ik op de de "humanistische" idealen die plaats hebben moeten maken voor de honger naar rijkdom en macht.
Naar de onrechtvaardige benadering en behandeling van het westen wat haar eigen burgers en de rest van de wereld betreft.

Een voorbeeld is het rassenvraagstuk, alhoewel de apartheid en slavernij respectievelijk deccenia en eeuwenlang geleden zijn afgeschaft zijn de raciale "grenzen" er nog steeds. Niet zo duidelijk als tijdens deze 2 gruwelijke periodes maar de contouren zijn er nog steeds en zouden van de op de andere dag weer geaccentueerd kunnen worden.

Een ander voorbeeld zijn de VN resoluties. Je kunt niet het ene land ongestraft de ene na de andere resolutie aan de laars laten lappen terwijl je het andere land, op straffe van een vernietigende oorlog, dwingt om zich aan de resoluties te houden

Om dit soort voorbeelden, en er zijn er ontelbare anderen , zien we het sterk aanwezige moraal van het westen langzaam aan af sterven en verdwijnen.

Elk koninrijk heeft haar einde, de eeuwige universele wet, maar ik ben bang dat aan het westen wel heel snel een einde zal komen als zij de koers blijft bevaren waarop zij zich nu op bevindt.

Exactly!

Simon
04-02-03, 15:01
Geplaatst door Dx_
De meeste "islamitische" landen hebben geen rechtvaardig systeem en zijn niet autonoom te noemen. Zij bezitten de rechtvaardigheid die het westen kenmerkt niet en beleven de islam veelal alleen in naam.
(...)
Elk koninrijk heeft haar einde, de eeuwige universele wet, maar ik ben bang dat aan het westen wel heel snel een einde zal komen als zij de koers blijft bevaren waarop zij zich nu op bevindt.

Dus als ik het goed begrijp zijn landen die Islamitisch menen te zijn dit niet en het westen heeft zijn langste tijd gehad. Een cultuurpessimistisch stukje tekst dat verder geen enkel perspectief biedt. Komisch is wel dat het de elementen die goed zijn in het westen als invloed van de profeet Mohammed ziet. Het westen zelf ziet dat waarschijnlijk anders. Ik vind het moeilijk om ver in de toekomst te kijken. Ik zou daar net zo goed een doemscenario over kunnen schetsen als een uiterst optimistisch scenario. Op korte termijn lijkt het mij waarschijnlijk dat de open westerse samenlevingen veel meer gesloten samenlevingen zullen worden.

Simon

jaja
04-02-03, 15:06
Geplaatst door J.M.T.
quote:
de Islam heeft echte martelaars nodig {einde quote}

???????????????????? Liever niet!

Wél mensen die durven te denken en te handelen om het lot van hun broeders en zusters te verbeteren. Maar ja, die worden nog steeds als ketters gezien, en ja die 'ketters' worden dan vaak martelaren. dat is precies wat Abu Zaid bedoelde. Martelaren voor een moderne Islam. Hij zit nu zelf in Leiden omdat hij Egypte is "uitgepest" omdat hij het waagde Koran-onderzoek te doen op een moderne manier.

De Rode Roos
04-02-03, 18:41
Geplaatst door jaja
dat is precies wat Abu Zaid bedoelde. Martelaren voor een moderne Islam. Hij zit nu zelf in Leiden omdat hij Egypte is "uitgepest" omdat hij het waagde Koran-onderzoek te doen op een moderne manier.

Yep, dat bedoelde ik.