PDA

Bekijk Volledige Versie : Israël onthoudt miljoenen Palestijnen gasmasker



Ashfoura
04-02-03, 15:41
Israël onthoudt miljoenen Palestijnen gasmasker

JERUZALEM (ANP) - Israël weigert om drie miljoen Palestijnen in de bezette gebieden gasmaskers te geven, voor het geval er een oorlog met Irak komt. Dat meldde dinsdag de krant Yediot Aharonot. In Israël krijgen alle inwoners, ook buitenlanders, een gasmasker.

De afgelopen maanden hebben het Internationale Rode Kruis en Israëlische regeringsfunctionarissen er wel over gesproken, maar ze konden het niet eens worden.

Het Rode Kruis vindt dat Israël als bezettingsmacht in de Palestijnse autonome gebieden, volgens de Geneefse Conventie, moet zorgen voor de veiligheid van de mensen in de bezette gebieden. Israël verwerpt de notie dat de Palestijnse gebieden volgens het internationale recht bezet zijn. Een legerwoordvoerder zei dat het leger wel bereid is om gasmaskers uit te delen aan de Palestijnen in gebieden die wel volledig zijn bezet door Israël.

Bron: Trouw 04-02-2003

Moge we hopen dat het niet zo ver zal komen...

Bart
04-02-03, 16:15
Geplaatst door Ashfoura
Israël onthoudt miljoenen Palestijnen gasmasker

JERUZALEM (ANP) - Israël weigert om drie miljoen Palestijnen in de bezette gebieden gasmaskers te geven, voor het geval er een oorlog met Irak komt. Dat meldde dinsdag de krant Yediot Aharonot. In Israël krijgen alle inwoners, ook buitenlanders, een gasmasker.

De afgelopen maanden hebben het Internationale Rode Kruis en Israëlische regeringsfunctionarissen er wel over gesproken, maar ze konden het niet eens worden.

Het Rode Kruis vindt dat Israël als bezettingsmacht in de Palestijnse autonome gebieden, volgens de Geneefse Conventie, moet zorgen voor de veiligheid van de mensen in de bezette gebieden. Israël verwerpt de notie dat de Palestijnse gebieden volgens het internationale recht bezet zijn. Een legerwoordvoerder zei dat het leger wel bereid is om gasmaskers uit te delen aan de Palestijnen in gebieden die wel volledig zijn bezet door Israël.

Bron: Trouw 04-02-2003

Moge we hopen dat het niet zo ver zal komen...

Ik vind dit vergelijkbaar met wat Saddam doet in Irak. Hij gijzelt (tenminste, waarschijnlijk, dat heeft hij in de Tweede Golfoorlog in 1990/1991 ook al gedaan) mensen en laat ze optreden als menselijk schild om de Amerikanen te bewegen niet die doelen te bombarderen. Israel doet nu hetzelfde. Immers, als Saddam een gifgasaanval pleegt zullen zijn Palestijnse "broeders" daar (meer dan) mede het slachtoffer van worden...

Waiting
04-02-03, 18:34
Bart, ik vind dat je het anders moet zien.
Israel gebruikt de palestijnen niet als menselijk schild, de palestijnen zijn Arafat's verantwoordelijkheid.
Als Arafat geld heeft voor zijn eigen paleizen en wapens dan kan hij ze ook maskers geven.
Je kan wel stellen dat Israel voor humanitaire redenen maskers moet geven, maar je kan ook wel begrijpen dat dit niet hoge prioriteit heeft bij Israel.
Er is een PA.
Dezelfde raketten kunnen ook op Jordanie vallen, dat is dan pech voor Jordanie toch?

Laten we gewoon hopen dat het niet tot chemische wapens komt en zoja, dan is Saddam en enkel Saddam verantwoordelijk voor de consequenties.
Het is niet Israels schuld als er dadelijk gas op Ramallah valt.

Vriend
04-02-03, 18:51
De redenering van waiting en anderen hier doen me denken aan het west Europa ten tijde van de tweede wereldoorlog.De joden en Zigeuners waren niemand’s zorg omdat men weinig van ze aantrok, behalve slechts de uiterst sympathieke helden van de ondergrondsebewegingen die hun leven op het weegschaal gezet hebben, en men te druk bezig was om eigen volk en land te beschermen tegen agressors als Hitler en Mussolini.Het is ironisch dat dezelfde woorden ditmaal van een Jood afkomstig zijn.Maar ja was het niet versailles die zei dat de geschiedenis van de mensheid een herhaling van bittere ironie was?

Waiting
04-02-03, 19:13
Geplaatst door Vriend
De redenering van waiting en anderen hier doen me denken aan het west Europa ten tijde van de tweede wereldoorlog.De joden en Zigeuners waren niemand’s zorg omdat men weinig van ze aantrok, behalve slechts de uiterst sympathieke helden van de ondergrondsebewegingen die hun leven op het weegschaal gezet hebben, en men te druk bezig was om eigen volk en land te beschermen tegen agressors als Hitler en Mussolini.Het is ironisch dat dezelfde woorden ditmaal van een Jood afkomstig zijn.Maar ja was het niet versailles die zei dat de geschiedenis van de mensheid een herhaling van bittere ironie was?

Hallo ik kan wel de moeder Theresa zijn, maar er is nog altijd een oorlog tussen de Israeliers en de Palestijnen.
Lijkt het je dan logisch dat Israel de palestijnen 3.000.000!? maskers geeft?!
En dit alleen omdat een broeder van Arafat misschien wel schijt heeft aan de palestijnen en kiest om alsnog chemische wapens te droppen?!

Misschien iets voor de VN? :rolleyes:

hanskamp
04-02-03, 22:37
Geplaatst door Waiting
Bart, ik vind dat je het anders moet zien.
Israel gebruikt de palestijnen niet als menselijk schild, de palestijnen zijn Arafat's verantwoordelijkheid.
Als Arafat geld heeft voor zijn eigen paleizen en wapens dan kan hij ze ook maskers geven.
Je kan wel stellen dat Israel voor humanitaire redenen maskers moet geven, maar je kan ook wel begrijpen dat dit niet hoge prioriteit heeft bij Israel.
Er is een PA.
Dezelfde raketten kunnen ook op Jordanie vallen, dat is dan pech voor Jordanie toch?

Laten we gewoon hopen dat het niet tot chemische wapens komt en zoja, dan is Saddam en enkel Saddam verantwoordelijk voor de consequenties.
Het is niet Israels schuld als er dadelijk gas op Ramallah valt.

In zekere zin is Israël verantwoordelijk voor de Palestijnen. Sommige Israëli's zien het bezette gebied als bevrijd gebied, dus zien het gebied dus als Groot-Israël. Maar dan ben je ook verantwoordelijk voor alle mensen die willen verblijven in Israël en alle gebieden die het bezet of bevrijd heeft. Dat zijn Israëli's, Palestijnen, kolonisten en alle buitenlanders die een langere tijd daar willen verblijven.

Maar ik denk aan de andere kant dat het ook een detailkwestie is. Israël zou met Arafat kunnen overleggen hoe die gasmaskers in bezet gebied verdeeld worden. Dat Israël ze in Israël zelf verdeelt is zo logisch als wat.

Ik vind het argument "de palestijnen zijn Arafat's verantwoordelijkheid" ook wel wat hebben. Als Arafat een echte staatsman wil zijn is hij verantwoordelijk voor zijn onderdanen, op dezelfde manier waarop Israël verantwoordelijk is voor Israëli's.

bman
04-02-03, 22:55
Zouden de Palestijnen wel zo graag gasmaskers aannemen van die kinderbloedrinkende Zionisten? Zeker niet! Immers Grote Broer Saddam HEEFT helemaal geen massavernietigingwapens...het is SATAN Bush alleen maar om die olie te doen en om het uitroeien van de Islam...


Het zou de Israliers *wel* sieren als ze de Palestijnen onder hun bewind van maskers voorzien. Ik neem aan dat Arabische Israeliers wel gewoon maskertjes krijgen? Natuurlijk blijft het een gotspe dat bibberlippie lekker muntthee zit te drinken in zijn paleisje terwijl zijn volk onbeschermd de gifgasaanvallen van Saddam af mag gaan wachten...(wedden dat 'de moslims' (nee niet alle) zelfs HIER dan 'de Joden' de schuld van zullen geven.)

jaja
04-02-03, 22:58
Geplaatst door Waiting
Bart, ik vind dat je het anders moet zien.
Israel gebruikt de palestijnen niet als menselijk schild, de palestijnen zijn Arafat's verantwoordelijkheid.
Als Arafat geld heeft voor zijn eigen paleizen en wapens dan kan hij ze ook maskers geven.
Je kan wel stellen dat Israel voor humanitaire redenen maskers moet geven, maar je kan ook wel begrijpen dat dit niet hoge prioriteit heeft bij Israel.
Er is een PA.
Dezelfde raketten kunnen ook op Jordanie vallen, dat is dan pech voor Jordanie toch?

Laten we gewoon hopen dat het niet tot chemische wapens komt en zoja, dan is Saddam en enkel Saddam verantwoordelijk voor de consequenties.
Het is niet Israels schuld als er dadelijk gas op Ramallah valt. in die gebieden waar israel effectief de macht heeft, is israel verantwoordelijk voor de veiligheid van de daar levende mensen, israeli of niet. alleen in stukken waar de pa effectief de macht uitoefend kan de pa verantwoordelijk gesteld worden voor de beveiliging van de burgerbevolking. kortom, als het idf tulkarem bezet, dan moet het de bewoners beschermen alsof het israeli zijn. praktische problemen zullen wel zzorgen voor een licht andere behandeling, maar een verweigering van bescherming kan niet. deze bedreiging met gas oid staat los van het palestijnse conflict. het is niet 100% te scheiden, maar je mag je er niet achter verschuilen om maar niet de verantwoordelijkheid voor de bezetting te nemen. de pa kan die bescherming niet bieden in gebieden waar ze niet aan de macht zijn, de gebieden zijn niet aan de vn overgedragen, israel claimt het recht ze te besturen -- dat brengt consequenties met zich mee.

Waiting
04-02-03, 23:06
Geplaatst door jaja
in die gebieden waar israel effectief de macht heeft, is israel verantwoordelijk voor de veiligheid van de daar levende mensen, israeli of niet. alleen in stukken waar de pa effectief de macht uitoefend kan de pa verantwoordelijk gesteld worden voor de beveiliging van de burgerbevolking. kortom, als het idf tulkarem bezet, dan moet het de bewoners beschermen alsof het israeli zijn. praktische problemen zullen wel zzorgen voor een licht andere behandeling, maar een verweigering van bescherming kan niet. deze bedreiging met gas oid staat los van het palestijnse conflict. het is niet 100% te scheiden, maar je mag je er niet achter verschuilen om maar niet de verantwoordelijkheid voor de bezetting te nemen. de pa kan die bescherming niet bieden in gebieden waar ze niet aan de macht zijn, de gebieden zijn niet aan de vn overgedragen, israel claimt het recht ze te besturen -- dat brengt consequenties met zich mee.

Ja daar heb je wel gelijk in, ik begreep uit het artikel dat gebieden die volledig bezet zijn die maskers ook krijgen...

i love israel
04-02-03, 23:11
Een legerwoordvoerder zei dat het leger wel bereid is om gasmaskers uit te delen aan de Palestijnen in gebieden die wel volledig zijn bezet door Israël.

volgens mij zijn dit dan ook de plaatsen waar israel moreel verplicht is de gasmaskers uit te delen, en dat doen ze dus ook. voor de rest moet arafat zelf maar zorgen voor zijn onderdanen.


De joden en Zigeuners waren niemand’s zorg omdat men weinig van ze aantrok, behalve slechts de uiterst sympathieke helden van de ondergrondsebewegingen die hun leven op het weegschaal gezet hebben, en men te druk bezig was om eigen volk en land te beschermen tegen agressors als Hitler en Mussolini.Het is ironisch dat dezelfde woorden ditmaal van een Jood afkomstig zijn.

deze vergelijking gaat aan alle kanten volledig mank aangezien de joden in nederland nederlands staatsburger waren en de palestijnen geen israelisch staatsburger zijn. of zijn ze dat alleen maar als het hun goed uitkomt?

hanskamp
04-02-03, 23:19
Geplaatst door jaja
in die gebieden waar israel effectief de macht heeft, is israel verantwoordelijk voor de veiligheid van de daar levende mensen, israeli of niet. alleen in stukken waar de pa effectief de macht uitoefend kan de pa verantwoordelijk gesteld worden voor de beveiliging van de burgerbevolking. kortom, als het idf tulkarem bezet, dan moet het de bewoners beschermen alsof het israeli zijn. praktische problemen zullen wel zzorgen voor een licht andere behandeling, maar een verweigering van bescherming kan niet. deze bedreiging met gas oid staat los van het palestijnse conflict. het is niet 100% te scheiden, maar je mag je er niet achter verschuilen om maar niet de verantwoordelijkheid voor de bezetting te nemen. de pa kan die bescherming niet bieden in gebieden waar ze niet aan de macht zijn, de gebieden zijn niet aan de vn overgedragen, israel claimt het recht ze te besturen -- dat brengt consequenties met zich mee.

De 4e Geneefse Conventie staat niet toe dat het IDF de Palestijnen anders behandelt dan niet-Palestijnen (ik heb de hele zwik uitgeprint: 50 pagina's. Ik houd het bij de hand). Het IDF is verantwoordelijk voor alle bewoners waarop het macht uitoefent. Dat zijn alle Palestijnen, alle kolonisten, en alle buitenlanders die zich voor het gasmasker zich tot het IDF wenden.

Maar ik denk dat Israël het gewoon goed met de PA die gasmaskers bespreken en regelen.

jaja
05-02-03, 10:04
Geplaatst door hanskamp
De 4e Geneefse Conventie staat niet toe dat het IDF de Palestijnen anders behandelt dan niet-Palestijnen (ik heb de hele zwik uitgeprint: 50 pagina's. Ik houd het bij de hand). Het IDF is verantwoordelijk voor alle bewoners waarop het macht uitoefent. Dat zijn alle Palestijnen, alle kolonisten, en alle buitenlanders die zich voor het gasmasker zich tot het IDF wenden.

Maar ik denk dat Israël het gewoon goed met de PA die gasmaskers bespreken en regelen. De 4e Geneefse Conventie verbiedt niet om rekening te houden met vijandig gedrag van het bezette volksdeel. Er is een zorgplicht, maar men is niet verplicht ten koste van alles deze bescherming door te voeren als in direct gevolg van deze daad eigen mensen aan groot gevaar bloot gesteld worden. Vandaar mijn lichte nuance in de weergave van de verplichting tot bescherming. In principe moeten alle bewoners van het gebied dezelfde bescherming krijgen.

GroteWolf
05-02-03, 10:39
Tsja, als je mensen vanaf het eerste moment bedreigt, aanvalt en vermoordt, verraadt met behulp van omringende landen en jouw vriend valt hun vervolgens aan met wapens chemische die jou kunnen doden wees dan niet verbaasd dat ze hun gasmaskers niet met je zullen delen.

hanskamp
05-02-03, 11:06
Geplaatst door GroteWolf
Tsja, als je mensen vanaf het eerste moment bedreigt, aanvalt en vermoordt, verraadt met behulp van omringende landen en jouw vriend valt hun vervolgens aan met wapens chemische die jou kunnen doden wees dan niet verbaasd dat ze hun gasmaskers niet met je zullen delen.

Ik vind dat je nu wel alle Palestijnen over een kam scheert. Je gaat er gemakshalve van uit dat ze allemaal eens zijn met de verbroedering destijds tussen Arafat en Hussein. Daar heb ik toen behoorlijk van gebaald. Je gaat er ten onrechte ook van uit dat alle Palestijnen achter die aanval stond van Saddam op Israel tijdens de Golfoorlog van 1991. Als Arafat voor de mensenrechten was, had hij Saddam Hussein de rug moeten toekeren.

Ik kan mij wel vinden in datgene wat I love Israel zegt. Het IDF is verantwoordelijk voor die Palestijnen die in het gebied wonen die het bezet.