PDA

Bekijk Volledige Versie : Een zaal vol moslima's is 'kippenhok' vol ergernissen



De Rode Roos
04-02-03, 19:33
Een zaal vol moslima's is 'kippenhok' vol ergernissen
Van onze verslaggeefster Lidy Nicolasen

AMSTERDAM - Moslima's die een hoofddoek dragen, een gezichtssluier of niets van dat alles verketteren elkaar onderling. 'Waar zijn de imams die alle geweld tegen vrouwen afkeuren', roept de meest kritische.

Als een Nederlandse dame van middelbare leeftijd eindelijk de microfoon krijgt en alle moslima's aanraadt hun eigen mannen eerst te emanciperen, barst er iets in de bomvolle zaal van de Rode Hoed in Amsterdam. Het is in één klap gedaan met het gezapige vraag-antwoord op het podium en het geduld van de zaal. Onrust en ergernis krijgen een uitweg.
De irritatie over het wegblijven van Ayaan Hirsi Ali, na wier uitspraken over de islam de Rode Hoed de discussie moslima's en emancipatie organiseerde, is dan al weggeëbd. Radicaal is niet alleen Hirsi Ali. Vanavond zijn ze dat allemaal, de jonge vrouwen met hoofddoeken, de moslima's die elkaar verketteren voor de microfoon omdat de één een burqa draagt en de ander niets.

Hun discussie over de emancipatie van moslima's begon niet met Hirsi Ali, maar dankzij haar zijn wel honderden vrouwen naar de Rode Hoed gekomen. Hier en daar een man ook.

Ook Seyma Halici van de stichting Vrouwenfederatie Milli Görüs is er, de vrouw in een mannenbolwerk, allerminst radicaal, de vrouw die in haar eentje de oudere moslimvrouwen vertegenwoordigt. De moeders die soms al dertig jaar in Nederland wonen en nog geen woord Nederlands spreken. Iedereen kent die moeders, maar Halici heeft ze op cursus. Er moeten vrouwelijke exegeten komen, zegt ze, om de koran na te vertellen vanuit het oogpunt van de vrouw. Dan al heeft ze opgemerkt dat het met de emancipatie van de Nederlandse vrouw ook niet zo snel is gegaan. Instemmend gejuich alom.

Ook de Nederlandse vrouw blijft achter de feiten aanhollen. Journaliste Naeeda Aurangzeb wil dat niet zo gezegd hebben. Wij zijn ons eigen issue, moeten dat aankaarten. Niet de discussie dat de islam besnijdenis verbiedt, is interessant. Dat besnijdenis bestaat, is interessant, herhaalt ze. Zij en Halici dragen een hoofddoek. Zij ook vanwege de mooiheid, Halici vanwege de overtuiging.

De derde gast, politica Nevin Öztok, draagt niets van dat alles. Zij gelooft niet dat de één een hoofddoek draagt vanwege de schoonheid en dat de ander binnen Milli Görüs iets heeft te vertellen. Zij praat over de verschillende stromingen binnen de islam, pleit voor modernisering. Ze is het meest kritisch. Zegt gematigde imams te hebben gemist die elk geweld tegen vrouwen afkeuren, toen imams hadden verkondigd dat een klap geen kwaad kon.

Applaus is er ook als iemand in de zaal moppert: We zijn één groot kippenhok. We vallen elkaar aan, we praten niet. Waar zijn we mee bezig?

Bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/1044338517265.html

Simon
04-02-03, 23:51
En ik maar denken dat alleen autochtonen het altijd maar hebben over hoofddoekjes ....

Maar vrouwelijke Koran exegeten lijkt mij ook wel een goed idee ...

Ron Haleber
05-02-03, 09:45
Geplaatst door Simon
En ik maar denken dat alleen autochtonen het altijd maar hebben over hoofddoekjes ....

Maar vrouwelijke Koran exegeten lijkt mij ook wel een goed idee ...

Hoi Simon,

Ik dacht dat ik jou daar zou ontmoeten? Je had me toch gezegd dat ik Ayaan over haar strategie moest vragen?

Nou je hebt niet veel gemist. Het was weer een discussie van dertien in een dozijn.

Ik was er samen met een Turkse politicus en we ergerden ons dood aan heel dat kippenhok met die drie vreselijk brave Turkse meiden...

We misten met smart Ayaan om een knuppel in dat hoenderhok te gooien...!

Wel hebben we gelachen. De Nederlandse gespreksleidster zei op de agogische toer: "zeg dames, jullie hebben toch in de Turkse premier Ciller als vrouw een prachtig rolmodel...! De drie Turkse dames knikten instemmend en tevreden...!

Weer de onbenulligheid van de Nederlander die totaal niet weet wat hij zegt. Maar ook van de Turken die daar intrappen...

Die Ciller was nota ben de baas van de Turkse maffia... De voorzitster van Milli Görüs vond dat prachtig! Binnenkort dus Haci Karacaer als baas van de Turkse Maffia...!

De discussie met de in lange zwarte gewaden en sluiers gehulde moslima's in de zaal was ook voorspelbaar "er is maar één islam en die is helemaal onveranderlijk..." Zij kregen geen enkel weerwerk van de zogenaamd "moderne" Turksen... Je kent het wel van hier, tolerantie troef tot het bittere einde..!

Mijn Turkse vriend ergerde zich rot en zei: wat willen die meiden nou met dat zeuren over dat ze gediscrimineerd worden, dat spreekt toch vanzelf, die kun je zo toch niet op een modern bedrijf accepteren...

Ik zei, ja stel je maar eens voor dat ze echt een directiebaan krijgen op een grote international als IBM, Philips of Fortis... Dan zitten die directeuren daar te wachten om te vergaderen...

En wie komt daar binnen? Een van top tot teen in zwarte gewaden gehulde moslima... "Dame, wat komt u hier doen? de moskee is een paar straten verder!".... "Wat denkt u wel? Ik ben directeur van de regio Nederland"... "Hee collega, wat is er toch met ons bedrijf aan de hand? Komt Bin Laden hier straks ook nog binnenwandelen? Die heb je toch onlangs benoemd voor onze regio Zuid-Azië?"... "Zeg is er niet is mis met ons bedrijf, zijn we niet gehijact door Al Kaida?"...

De reactie van de Nederlandse politiek: "Hoe durven ze die Amerikaanse bedrijven. Ze hebben zich maar aan te passen aan onze grondwettelijke vrijheid van godsdienst hier... anders donderen ze allemaal maar op...!"

Simon, ik ben zeker wat ouderwets, ik begrijp jouw multiculti gedoe niet goed meer. Maar dat zal wel aan mij liggen! Of niet soms?

Simon
05-02-03, 10:13
Hoi Ron, wat bedoel je met mijn multiculti gedoe? Jammer dat Hirshi Ali niet aanwezig was. Al die regen deze week is ook een cultureel verschil. Hoe was politica Nevin Öztok? Toch weet Hirshi Ali maar zo'n groep vrouwen bijeen te krijgen! Misschien ontbrak het tot op heden aan een vijandbeeld. Ik las elders ook in de pers:

UTRECHT - Zo'n 25 islamitische vrouwen hebben zaterdag in Utrecht een netwerk opgericht, dat zich wil bezighouden met de positie van moslima's in Nederland. Dat was een reactie op de negatieve uitspraken van VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali over de profeet Mohammed.

Simon

taouanza
05-02-03, 10:14
Geplaatst door Puk
Omdat er toch geen moslim reageert op dit positieve nieuws doe ik het maar.

Namens alle weldenkende moslims spreek ik mijn vreugde uit over deze eerste tekenen van vrouwen-emancipatie bij de moslims!

Ga zo door!



ik meer 'kippenhokken' mee gemaakt hoor
heel lang voor ayaan.
ze was er niet eens bij
het is geen discussie dankzij ayaan
maar een discussie ondanks ayaan

trouwens ron je spreekt over een kippenhok met andere woorden men ging flink met elkaar in discussie maar je mistte de knuppel in de hoenderhok?

verklaar je nader
of moesten er ook wapens bij komen of zo

Ron Haleber
05-02-03, 11:35
Geplaatst door taouanza
trouwens ron je spreekt over een kippenhok met andere woorden men ging flink met elkaar in discussie maar je mistte de knuppel in de hoenderhok?

verklaar je nader
of moesten er ook wapens bij komen of zo

Nee, Taouanza jij had er als knuppel bij moeten komen om iets nieuws op tafel te zetten...!

Die Turkse dames zaten zo netjes en braafjes op hun slaapstokje... Je mistte Haci de haan van hun Milli Görüs om ze in beweging te krijgen en om ze een vers ei te laten leggen...!

Ron Haleber
05-02-03, 11:40
Geplaatst door Simon
Hoi Ron, wat bedoel je met mijn multiculti gedoe? [/I]
Simon

Nou dat het erg verfrissend was geweest als jij daar als lid van de multi-culti-generatie Asd west - inclusief Öztuk die je noemt - eens een kritische jonge mannenstem over had laten horen...! Er was volgens mij niemand van ons pb.

jaja
05-02-03, 11:49
Hier een ander bericht over deze bijeenkomst:

Nederland, maandag 3 februari 2003

Nederlands moslima-netwerk

Van onze verslaggever

UTRECHT - Zo'n 25 islamitische vrouwen hebben zaterdag in Utrecht een netwerk opgericht, dat zich wil bezighouden met de positie van moslima's in Nederland. Dat was een reactie op de negatieve uitspraken van VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali over de profeet Mohammed.


's Ochtends hadden de vrouwen onderling gesproken, voor 's middags was de pers uitgenodigd om 'tegen de stroom in mét hen te komen praten in plaats van óver hen'. De bijeenkomst zou gaan over de verhouding tussen geloof en moderniteit, religie als inspiratiebron voor democratie en de uitlatingen van Hirsi Ali.

In een verklaring beperkten de vrouwen zich tot enkele algemene teksten als 'Wij willen laten zien dat wij er zijn' en 'Moslimvrouwen zijn geëmancipeerd en krachtig en hebben de samenleving veel te bieden'. Wat Hirsi Ali betreft, wilde woordvoerster

C. Pektas kwijt dat het netwerk geen behoefte heeft om te discussiëren met iemand die moslimvrouwen afschildert als incompetent en oogkleppen dragend.

F. Arslan, bekend als Nederlands eerste advocate met een hoofddoek, zei dat 'vrijheid van meningsuiting een groot goed is, maar niet bedoeld om mensen te beledigen'. Hirsi Ali noemde Mohammed recent 'naar westerse maatstaven pervers en een tiran', hetgeen tot woedende reacties van moslims leidde.

Toen een verslaggeefster vroeg hoe de vrouwen dachten over het dragen van een nikaab, een sluier die alleen de ogen vrijlaat, wilden ze niet antwoorden. Arslan is advocate van twee meisjes die ondanks een verbod een nikaab willen dragen op een school in Amsterdam. Pektas: ,,Wij willen niet alleen reageren op onderwerpen die de media groot maken, wij willen zelf de agenda bepalen en zaken aankaarten waar moslimvrouwen tegenaan lopen.'' Deze zaken konden de leden van het netwerk niet noemen.

Arslan erkende na de persconferentie dat het netwerk zich mogelijk te vroeg had gepresenteerd, waardoor het nog geen duidelijke ideeën had ontwikkeld. Eerder had Pektas gezegd: ,,Wij waren al bezig met de oprichting van dit netwerk, maar de commotie over Hirsi Ali heeft deze in een stroomversnelling gebracht.''

Copyright: Trouw

rafiq
05-02-03, 12:09
Beste Ron,

Ik wordt nu ontzettend kwaad op die taferelen die daar hebben plaats gevonden.
Ik heb nog met Samira gesproken over dat gebeuren. Die zat boven je. Helaas heeft ze je niet aangesproken. Ik moest werken, maar ik heb niks gemist werdt mij verzekerd.

Het stomme is dat ik het precies heb voorspeld hoe het zou lopen. Tot mijn spijt krijg ik tot nu altijd gelijk. En daar wordt ik nou zo kwaad over. Het is te voorspelbaar. Geen wonder dat Ajaan "te druk heeft met ingewerkt te worden". Kijk zo betrokken is deze dame bij de Moslima groep. EEN PARVENU!

Het is een bonteverzameling van anarchisten die echt geen water bij de wijn willen doen. Iedereen voor zich zelf en God voor ons allen.

Het vervelende is dat ook de minder ontwikkelde persoon op de interuptie microfoon kan inhakken. Met of zonder niqaab.
Zijn er geen technici in de zaal die dan even de stroom uit kunnen zetten zodat de wat pientere dames of heren aan het woord kunnnen komen?

Bah bah

Ron Haleber
05-02-03, 13:08
Geplaatst door rafiq
Beste Ron,

Ik wordt nu ontzettend kwaad op die taferelen die daar hebben plaats gevonden.
Ik heb nog met Samira gesproken over dat gebeuren. Die zat boven je. Helaas heeft ze je niet aangesproken. Ik moest werken, maar ik heb niks gemist werdt mij verzekerd.

Het stomme is dat ik het precies heb voorspeld hoe het zou lopen. Tot mijn spijt krijg ik tot nu altijd gelijk. En daar wordt ik nou zo kwaad over. Het is te voorspelbaar. Geen wonder dat Ajaan "te druk heeft met ingewerkt te worden". Kijk zo betrokken is deze dame bij de Moslima groep. EEN PARVENU!

Het is een bonteverzameling van anarchisten die echt geen water bij de wijn willen doen. Iedereen voor zich zelf en God voor ons allen.

Het vervelende is dat ook de minder ontwikkelde persoon op de interuptie microfoon kan inhakken. Met of zonder niqaab.
Zijn er geen technici in de zaal die dan even de stroom uit kunnen zetten zodat de wat pientere dames of heren aan het woord kunnnen komen?

Bah bah

Beste Rafiq, Rode roos, Simon en alle anderen...

Ik had Haci een reactie gevraagd op mijn posting en zie:


REACTIE VAN HACI KARACAER - DIRECTEUR MILLI GÖRÜS - OP DE POSTING VAN RON :


Beste Ron,

Ik ben het met je eens dat zonder Ayaan een saaie avond was. Maar.........

Om te beginnen moet je wat beter gaan opletten. Er zaten 2 Turkse vrouwen achter de tafel en niet 3. De Turkse dames kinikten helemaal niet instemmend en tevreden over Ciller als rolmodel. Ik was ook daar. Ook wannneer het zo zou zijn, waarom wordt ik dan baas van de Turkse maffia? Of is dit een NL grap die ik als Turk niet begrijp?

Je hele fantasie over vrouwen met chadoor op directieposten volg ik al helemaal niet meer. Als het deze vrouwen lukt om op directieposten te zitten, dan is in mijn opinie de chadoor in NL volledig geintegreerd. Maar ik zie het niet gebeuren. Het is ook niet mijn beeld van de toekomst van moslims in Nederland.

Maar ik vindt het ontzettend leuk. Je hebt zelf een situatie verzonnen en vervolgens uit je je ergernis erover. Trouwens in plaats van je te ergeren had je ook naar de microfoon kunnen lopen en zelf de knuppel in het hoenderhok gooien.

Groeten,

Haci

------------------------------------------------------------------

Erg leuk dat Haci zijn reactie geeft. Mijn misverstand over 2 ipv 3 Turken kwam door mijn vriend de Turkse politicus die mij dat zei...

De caricatuur van Haci lijkt mij duidelijk volgen uit Ciller als rolmodel... Natuurlijk gaat het daar om een caricatuur die ik overigens ook met de PvdA-secretaresse A'dam Diemen besprak (die tevens op een bureau van Haci werkt)... Natuurlijk maakte ik hier een grap, maar ook Seyma Halici voorzitster van de Vrouwen van Milli Görüs sprak het niet tegen...! En dat had ze toch moeten doen...! Ciller is toch voor jullie vrouwen absoluut geen rolmodel!



In elk geval leren de prikkers van Maroc.nl dat de belangrijkste leider van de moslims in Nederland - een uiterst serieuze functie - echt nog wel gevoel voor humor overhoudt...!

De prikkers hier voelden behoefte aan een Turk op Maroc.nl...!
En zie hier: Türk numero wahed himself ...!!!

Ron

Ron Haleber
05-02-03, 15:29
xx

Mark
05-02-03, 15:43
Zo hier wordt maar weer eens bewezen dat de moslims in ieder geval op een punt gelijk hebben. Namelijk dat vrouwen de leiding van man nodig hebben. Als ze dit zelf doen verzandt het in een kippenhok en ellende. Ik ga ervan uit dat de neven en mannen van deze vrouwen ingrijpen en deze dolle mina's op hun rechtmatige plaats in de samenleving wijzen.

:rood:












ps ik hoop dat Panthera ziet dat dit cynisch is bedoeld :boeps:

taouanza
05-02-03, 19:01
Geplaatst door Ron Haleber
Nee, Taouanza jij had er als knuppel bij moeten komen om iets nieuws op tafel te zetten...!

Die Turkse dames zaten zo netjes en braafjes op hun slaapstokje... Je mistte Haci de haan van hun Milli Görüs om ze in beweging te krijgen en om ze een vers ei te laten leggen...!



en of ik een knuppel ben :verward: helaas kom ik niet verder dan me eigen ruiten inslaan