PDA

Bekijk Volledige Versie : Het gevaar van de onmisbare leider Abu Jah Jah voor de AEL



rafiq
05-02-03, 10:56
Nu schijnbaar de oprichting van de AEL binnen handbereik is kun je je afvragen wat hun strategie is. Wat ze hier willen doen.
Wat mij verbaast is dat de AEL nu al handreikingen doet naar de anti-globaliserings beweging.

Wat daar zo vreemd aan is dat er geen EEN anti globaliseringsbeweging is.
De politieke wereld lijkt eenmaal verenigd te zijn bij manifestaties in Genua, Seatle etc.
Extreem links, vergezeld met extreem rechts, homobewegingen,anti defamation league, animal defense league,vrouwenbewegingen kortom iedereen die maar voor "zijn " rechten opkomt heeft de vijand gevonden. De mondialisering.

Zien we dadelijk de AEL voor de deur bij Shell vastgeketend aan de poort?

Bij het roemruchte intervieuw met F. Rottenberg waarbij heel conservatief Nederland zich afvroeg waarom Abu Jahjah toch niet harder werdt aangepakt en mogelijk kon worden gevloerd, stelde de heer Abu Jahjah zich heel democratisch op. Degene die AEL NL aan oprichtingen zijn heeft carte blanche volgens de charismatische leider.

Dat is nou eenmaal leuk en aardig, maar het gaat de Nederlandse pers niet om de Nederlandse afdeling. De Nederlandse AEL is peanuts.
Het gaat hen enkel om Abu Jahjah.

Abu Jahjah zou dus dadelijk onmisbaar zijn in het politieke landschap hier en in Belgie.
Dat is tevens zijn grote valkuil voor hem zelf en de AEL. Deze twee zijn nu eenmaal vereenzelvigd.
Wil de AEL NL een zelfstandig, autonoome zusterorganisatie zijn van de AEL moet eerst Abu Jahjah uit het geheugen worden gewist.

Het gevaar van charismatische leiders is dat hun de organisatie dragen. Zij zijn eenmaal de organisatie.
Wat was de Nation of Islam zonder Malcolm X? Wat was de NAACP zonder Martin Luther King? Wat was de Cubaanse revolutie zonder het logo Che Guevara?

Het gevaar van de charismatische leider kun je ook een luisterend oor neerleggen bij de VVD.

Iedere keer als het dreigt mis te gaan, halen ze nog zo'n VVD corryfee uit de mottenballen kast. Ik doel hier op de sigaarrokende pias de heer Wiegel.
Dat personen van het kaliber Wiegel de eigen partij schade kunnen toebrengen is al eeuwen bekend.

De Nacht van Wiegel zijn een van de stuiptrekkingen van een wegkwijnende leider .

Maar ook mogelijke concurrenten zoals Ed Nijpels, Brinkman zijn allemaal prinsen op het witte paard die tijdig het pootje werdt gelicht.

Geheel in de stijl van Machiavelli .

Malcolm X werdt ineens zo'n groot licht dat hij zijn eigen leider Elijah Muhammad dreigde onder te sneeuwen. Spreekverbod als sanctie, intriges werden beraamt om Malcolm te kortwieken.
De Nation of Islam is nooit hersteld van de leegte die Malcolm X naliet.

De moslims zijn juist weer talrijker geworden, alleen niet verenigd tot de spijt van Louis Farrakhan in de Nation.

Helmut Kohl( iedereen wil hem snel vergeten in Duitsland) Bill Clinton voor de Democraten, allemaal leiders die uiteindelijk meer schade toebrengen aan de eigen gelederen.
De Democraten zijn nog steeds op zoek naar zwaargewichten( zullen ze weer een beroep doen op de Kennedy Clan?) omdat Clinton zo'n leegte heeft achtergelaten, dat al het potentieel is ondergesneeuwd.

Ik vraag mij af als de AEL Nederland wel echt zelfstandig kan opereren. Zonder dat actuele problemen worden besproken maar juist meer de handel en wandel van Abu Jah Jah. Zonder dat Abu Jahjah als het alwetende Orakel wordt neergezet.

Dat bij elke beslissing toch weer een online verbinding is met Antwerpen danwel telefonisch.
Als het laatste het geval is kan de AEL beter zijn naam veranderen in :

Abu JahJah Promotion Team .

mulan
05-02-03, 11:19
Dat 'gevaar' zit er dik in............maar toch zonder al te naief over te komen kan de AEL Nederland gebruik maken van het charisma en het intellectueel vermogen van Abu Jah Jah zonder er een overkill van te maken en zonder te laten zien dat het zonder hem onmogelijk is.
Om het evenwichtig te maken moeten ze dus ook gewoon een charismatiche leider in Nederland zien te vinden.Als ze alles laten afhangen van hem zou dat inderdaad een op kort termijn slimme zet zijn maar op lang termijn helemaal niet,misschien had Abu Jah Jah niet vanaf het begin moeten zeggen dat hij in Belgie blijft dan had er nog een soort van compromis kunnen komen tussen Belgie en Nederland,nu wacht iedereen op de leider van AEL Nederland,valt dit dik tegen dan gaat iedereen weer terug naar de holding zoals Rottenberg dit noemde.

Simon
05-02-03, 11:35
Tja de LPF zonder Pim Fortuyn dat scheelt ook 20 zetels. Daar is weinig aan te doen. Zeker bij beginnende partijen is dat een gevaar.

Simon

mulan
05-02-03, 11:42
Geplaatst door Simon
Tja de LPF zonder Pim Fortuyn dat scheelt ook 20 zetels. Daar is weinig aan te doen. Zeker bij beginnende partijen is dat een gevaar.

Simon

Ja dat scheelde inderdaad 20 zetels maar had dat niet meer te maken met het feit dat LPF er een zooitje van gemaakt heeft????

MokroMike II
05-02-03, 12:05
correctie:

Abu Jahjah is samen met mede oprichters grondlegger van de ideologie en visie van de AEL. Zoals je ziet laat hij zich nooit uit over speciefiek Nederlandse situaties. Het werk zal gedaan moeten worden door nederlandse leden. Het slagen of falen van de AEL-NL zal dan ook compleet van de nl'se leden afhangen.

het woord "leden" gaat voor de AEL eigenlijk ook niet op. AEL heeft 2 soorten mensen binnen haar gelederen......militanten of sympathisanten.

Dit is erg belangrijk om het verschil te onderkennen. Op militanten rust namelijk een plicht daadwerkelijk actief te zijn. De optie van vrijblijvenheid zit er niet in. Sympathisanten daarintegen zijn louter passief en hebben daarom ook geen stemrecht of andere rechten binnen de AEL.

Dus het slagen of falen van de AEL is geheel afhankelijk van de gemeenschap in NL en niet van Abu Jahjah.

rafiq
05-02-03, 12:13
Beste Macro mike,

Zo werkt het niet. Dat de AEL-NL als onafhankelijk gezien dient te worden. Dat het hun streven is is een goed punt.
Het feit blijft dat als de AEL NL een fiasco dreigt te worden men Abu Jah Jah hoofdelijk aansprakelijk kan stellen.

Zijn alsmaar stijgende populariteit zal men proberen zeker een deuk telaten oplopen. Dat hij aan charisme inboet bij een mogelijk falen zou de achterban van Marokanen nog verder polariserend werken.

Dat de AEL inmens populair is zegt ook iets over onze gemeenschap. De marokkanen zitten vast in een organisatorisch moeras, en zakken steeds verder weg. Ze grijpen dus elke beweging aan die "iets" voor "onze" gemeenschap wil doen.
Maar wat blijkt als de tak van de AEL vast zit aan een boom die ook niet goed gefundeerd is?
Dan moet je dus goed kunnen zwemmen. En belangrijker nog...Je moet zin hebben om te zwemmen.

Simon
05-02-03, 15:00
Geplaatst door MokroMike II
Dit is erg belangrijk om het verschil te onderkennen. Op militanten rust namelijk een plicht daadwerkelijk actief te zijn. De optie van vrijblijvenheid zit er niet in. Sympathisanten daarintegen zijn louter passief en hebben daarom ook geen stemrecht of andere rechten binnen de AEL.


Als de AEL politiek actief wil worden in Nederland lijkt mij dit een onhoudbare organisatiestructuur. Ik vraag mij zelfs af of dit mag binnen de nederlandse wetgeving. Als actiegroep kan het natuurlijk wel. Een politieke partij is echter een vereniging waarin alle leden stemrecht hebben. Je kan natuurlijk mensen gaan uitsluiten maar dat lijkt mij electoraal niet zo sterk.
http://utopia.knoware.nl/users/oterhaar/wetten/bw2.htm#vn

En rafiq, inderdaad heeft de LPF 20 zetels verloren door het zooitje wat ze ervan gemaakt hebben maar dat is dus het gevaar als je geen goede leider hebt die rust in de partij weet te brengen. Wat dat betreft is het erg belangrijk welke persoon ze aanstellen in nederland.

Simon

rafiq
05-02-03, 16:40
Eigenlijk moeten we de gedachten los laten van het predikaat; Charismatisch.

Waarom zou de AEL niet zonder een "charismatische" leider kunnen?

Deze leider moet in Nederland de barricades op. Deze zgn. leider wordt niet als vriend verwelkomt in de Nederlandse pers. En in Nederland zeker niet met open armen.

Waarom zou hij dan een bruggenbouwer moeten zijn? En waarom charismatisch? Hij kan alleen maar kwaad doen. Hij komt hier om tweespalt te zaaien zegt men!

Daarom is het van belang dat hij juist geen "visite" kaartje wordt. Hij kan dan eventueel de leegte opvullen die Haselhoeff zou hebben na gelaten!

Het zou toch gek zijn als Abu Jahjah de levensloop ondergaat als die van Wim Kok! Eerst Radicaal, dan langzaam Vadertje Vaderland!

De leider van de toekomstige Marokanen moet de Marokanen op een nieuw en beter spoor zetten.
Die (of de mensen om hem heen) hoeft niet eerst allemaal te soebatten als zijn "looks" worden gewaardeerd bij RTL Boulevard of bij Barend en van Dorp.

De AEL moet geen agenda voorgeschreven worden door de Nederlandse publieke opinie, of pers .

Als April nog niet lukt, dan lukt het gewoon niet als streef datum. Daar hoeven ze zich echt niet voor te schamen. Mijn advies; Trek je eigen plan. Trek je niks aan van druk of psychologische druk. Het groepsgevoel moet belangrijk zijn. En dat laat zich niet voorschrijven maar moet groeien.

De AEL moet proberen de Marokanen in al zijn diversiteit te verenigen.
De beweging AEL moet dadelijk geen kopie worden van starre organisaties waarbij de "leider"wordt omgeven met ja knikkers en baantjesjagers. Dadelijk verliest Abu Jah Jah nog zijn "feeling" met het volk!En lopen zijn idealen nog stuk op de koppigheid van de Marokanen onderling. Ook dat zou mijn hart <alweer> breken.

Ron Haleber
05-02-03, 20:41
Geplaatst door MokroMike II
correctie:

Abu Jahjah is samen met mede oprichters grondlegger van de ideologie en visie van de AEL. Zoals je ziet laat hij zich nooit uit over speciefiek Nederlandse situaties. Het werk zal gedaan moeten worden door nederlandse leden. Het slagen of falen van de AEL-NL zal dan ook compleet van de nl'se leden afhangen.

het woord "leden" gaat voor de AEL eigenlijk ook niet op. AEL heeft 2 soorten mensen binnen haar gelederen......militanten of sympathisanten.

Dit is erg belangrijk om het verschil te onderkennen. Op militanten rust namelijk een plicht daadwerkelijk actief te zijn. De optie van vrijblijvenheid zit er niet in. Sympathisanten daarintegen zijn louter passief en hebben daarom ook geen stemrecht of andere rechten binnen de AEL.

Dus het slagen of falen van de AEL is geheel afhankelijk van de gemeenschap in NL en niet van Abu Jahjah.

Het lijkt me dat je jezelf en de Marokkanen mateloos overschat.

Ik loop al zo'n dertig jaar mee maar ik heb nog nooit een Marokkaanse organisatie een succes zien worden als de Nederlanders passief toekeken.

Ik wil geen reeks voorbeelden noemen omdat dat vervelend voor je is, maar elk Marokkaans initiatief werd pas iets als Nederlanders er samen met hen de schouders onder zetten ...!

Ik zie in Amsterdam niet dat dit nu plotseling veranderd is... Die clan-tendens in de AEL die je terecht herkent, lijkt me gevaarlijk... hoe je dat concreet moet afbakenen is veel meer een praktisch probleem!

Niet dat ikzelf me ergens toe geroepen voel hoor, veel liever niet want ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is en hoeveel energie en tijd het je kost...!

Maar enkel een open club heeft kans van slagen, leert het verleden!

rafiq
06-02-03, 10:55
Beste Ron,

Volgens mij is de AEL al veel te veel open. Als er al een 40 tal militanten in Nederland actief zijn op zoek naar kader ( als die 40 tal al geen kader is?) kun je niet zeggen dat ze heimlich opereren.

Maar zijn die 40 onafhankelijke eenheden of worden ze gestuurd met een boodschap van Abu Jahjah?

Ron Haleber
06-02-03, 11:24
Geplaatst door rafiq
Beste Ron,

Volgens mij is de AEL al veel te veel open. Als er al een 40 tal militanten in Nederland actief zijn op zoek naar kader ( als die 40 tal al geen kader is?) kun je niet zeggen dat ze heimlich opereren.

Maar zijn die 40 onafhankelijke eenheden of worden ze gestuurd met een boodschap van Abu Jahjah?

Beste Rafiq,

Je begrijpt het niet. Dat zijn geen mensen zoals jij, maar jongens die sensatie ruiken en op de mediageur afkomen als vliegen op de stroop --zoals dat joch zagboubi dat in alle media was en er niets mee te maken heeft...

Het gaat er om of dat wat Mocromike beweert succes verzekert, dus een afgesloten cluppie zoals er al zoveel zijn, schapen die laillahla blaten en verder noppes...!

Of dat je met zoveel mogelijk mensen moet gaan samenwerken die zich in de ideeen terugvinden en iets willen doen...!?

Als mensen als JMT en Puk zich aanmelden moet je ze natuurlijk buiten de deur houden voor zover ze niet bewijzen dat ze een positieve bijdrage willen en kunnen geven- je weet maar nooit - nooit mensen bij voorbaat afschrijven...

Begrijp je het nu? Geef daar eens je visie over!.

Couscousje
06-02-03, 11:27
Ligt het aan mij of is de sGrijfwijze van rafiq geheel identiek aan die van Ron "Lees mijn site!" Haleber...

Tijd voor een IP check.

Cc

MokroMike II
06-02-03, 11:32
Geplaatst door Ron Haleber
Het lijkt me dat je jezelf en de Marokkanen mateloos overschat.

Ik loop al zo'n dertig jaar mee maar ik heb nog nooit een Marokkaanse organisatie een succes zien worden als de Nederlanders passief toekeken.

Ik wil geen reeks voorbeelden noemen omdat dat vervelend voor je is, maar elk Marokkaans initiatief werd pas iets als Nederlanders er samen met hen de schouders onder zetten ...!

Ik zie in Amsterdam niet dat dit nu plotseling veranderd is... Die clan-tendens in de AEL die je terecht herkent, lijkt me gevaarlijk... hoe je dat concreet moet afbakenen is veel meer een praktisch probleem!

Niet dat ikzelf me ergens toe geroepen voel hoor, veel liever niet want ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is en hoeveel energie en tijd het je kost...!

Maar enkel een open club heeft kans van slagen, leert het verleden!

Een dergelijke reactie van een ras echte paternalist zoals jou was te verwachten. Zelfgenoegzaamheid is er blijkbaar ook nog onlosmakelijk aan verbonden.

Dat opzet van marokkaanse organisaties regelmatig met moeilijkheden te kampen heeft is eerder te wijten aan tegenwerking van diverse instanties dan aan jou pseudo-racistische theorie.

Zo ook heeft het AEL onterecht te maken met criminalisering vanuit de politiek en gevestigde clubs zoals het CIDI en media. Om maar niet te praten over de beroepsallochtonen, die met de hete adem van hun "bazen" in hun nek, klaar staan om te schreeuwen dat een dergelijk initiatief integratie in de weg staat.

Ik denk zelfs dat jij in het geniep je woede en ontstelling niet in kan houden, omdat je nog niet benaderd bent door het AEL om maar alsjeblieft zo snel mogelijk te komen helpen bij de opbouw.

Of AEL nou slaagt of niet, er zal van geleerd worden en het zal een belangrijke stap zijn richting ontvoogding.

We wachten af.....

rafiq
06-02-03, 12:41
Beste Couscousje,

Sorry dat ik mijn belofte breek dat ik toch weer de aandacht aan jou schenk. Inderdaad je hebt mij en ons door. Ron en ik zijn hetzelfde.
Ik wil me zoveel laten gelden hier op deze site dat het mij verstandig leek om maar 2 adressen aan te maken.

Dat rode roosje en anderen zoals jij altijd berichten maken om dan tomas te feliciteren , danwel over Cola gepikeerd te doen.

Vergeef me.

Ik kon het niet op me laten wachten. Ik heb in de haast de site www.ronhaleber.nl aangemaakt. Ik heb de intentie anders zijn dan al die fijne Marokaanse initiatieven die toch een dode letter blijken te zijn.

De leegte die ik voel heb ik gecompenseerd met de Marokaanse identiteit gecombineerd met de pseudo bekeerlingen praat van ron Haleber. Immers een bekeerde moslim mag het spreken op zijn Nederlandse etniciteit niet het zwijgen opgelegd worden. Ik hoop dat je mij niet laat bannen door beheer met mijn venijnige truc.

Knap van je dat je mij door hebt.

Salaam aleikum

*Nu is mijn vraag aan jou; Op wie ben je het meest verliefd?*

Ron Haleber
06-02-03, 12:44
Geplaatst door MokroMike II
Een dergelijke reactie van een ras echte paternalist zoals jou was te verwachten. Zelfgenoegzaamheid is er blijkbaar ook nog onlosmakelijk aan verbonden.

Ik denk zelfs dat jij in het geniep je woede en ontstelling niet in kan houden, omdat je nog niet benaderd bent door het AEL om maar alsjeblieft zo snel mogelijk te komen helpen bij de opbouw.

Of AEL nou slaagt of niet, er zal van geleerd worden en het zal een belangrijke stap zijn richting ontvoogding.

We wachten af.....

Dit is nu echt weer één van die racistische reacties waardoor de Marokkaanse gemeenschap in steriliteit en inertie blijft steken... Velen op deze site getuigen van die racistische mentaliteit...

Overigens ben ik onlangs wel degelijk benaderd geweest door de AEL-NL en heb daar zelfs op deze site af en toe discreet-indirect melding van gemaakt... Ook Rafiq hwb ik daar in gemengd.
Maar ja dat is nu doorgestoken kaart! Want cc. onthulde daarnet dat Rafiq en ik dezelfde persoon zijn!

Daar ga je dan met je goede gedrag. Heb ik nog wel aanhangers voor de AEL hopen te winnen door het openen van dit topic...!

Ik moet je wel bekennen dat wij op die gedachte zijn gebracht door de onthulling van Sadam's dubbelgangers...! Als je de oorlelletjes van Rafiq en mij vergelijkt, zie je duidelijk verschil!

Jammer genoeg ben ik niet door het organiserende comité gemachtigd om jou inzage te geven in ons overleg (dus van Rafiq cq Ron). Maar als je er prijs op stelt, wil ik je na het in de openbaarheid treden van de AEL je best het (geheime) e-mail-adres geven waaronderr wij gecorrespondeerd hebben...!

Onvoorstelbaar hoe ook hier jaloezie weer de drijfveer is net als bij c.c. (echt stinkend jaloers, of zoals ik als Rafiq stel 'verliefd'), net als van heel veel andere Marokkanen, volgens psychiaters hun nationale kwaal.

Maar uit alle bijdragen van Rafiq-Ron kun je opmaken dat jalouzie nu net niet de kwaal is waar ik als Marokkaan aan lijdt...!

Ik vermeld overigens hierboven dat ik me niet geroepen voel om veel tijd en energie aan iets te wijden, vooral absoluut niet als blijkt dat personen als jij daar de toon zullen zetten...! Dus wees getroost, jij zult mij in elk geval niet als je kompaan terugvinden...

Succes! Ron-Rafiq

Wel erg jammer, een maar moeilijk te verwerken teleurstelling voor je dat ik nu wel als Rafiq-Ron me als volslagen Marokkaans militant bij de AEL inschrijf...!



BERICHT AAN BEHEER


RAFIQ/RON ZIJN ERG BENIEUWD WELKE NAAM BEHEER GAAT BANNEN...!!!! RAFIQ ÓF RON ????



Het beste is nu maar dat Beheer al onze topics en berichten onder dezelfde naam zet. Zou kunnen Mohammedkwadraat, maar ik laat de keus maar aan mijn dubbel Rafiq over...


HET WORDT EEN ERG SPANNENDE DAG...!

rafiq
06-02-03, 13:04
Beste Macro Mike,

Alles wat kritiek geeft en van Nederlandse komaf is wil nog niet zeggen dat alle kritiek een rode kaart tegen de AEL is.

De leugen en de angst regeert ook bij de Marokanen inzake de AEL .

Schijnbaar zijn de belangen groot.

De media staat nu al te trappelen en wachten op het "polariserend effect" wat de AEL bij vriend en vijand teweeg gaat brengen. Ik denk dat de verhalen al klaar zijn, nu alleen de poppetjes de namen geven.

Geen wonder dat er nu al vele tegenberichten zijn geplaatst en ruim aandacht heeft gekregen van de Nederlandse media inzake Marokanen die tegen de komst van de AEL zijn.

De Nederlandse media doet (vermeende) verschillen tussen de marokanen en moslimcultuur onnodig overdrijven en problematiseren .

Vandaar het gedoe als Abu Jahjah soenitisch, sjietisch,druzen of weet ik veel van de vele groeperingen in Libanon zou zijn.
Men maakte er zelf een racistische karikatuur van. Met in de kielzog vele berbers die zagen dat "hun" belangen in het geding zouden komen.

Ik maak daar zeker een punt van. De AEL moet zijn <mogelijke> komende invloed dan ook alleen maar met tactiek en uitvoering laten gelden.
Bij het beoordelen van handelingen van de AEL heeft het weinig zin een of ander referentiekader te nemen waarover geen overeenstemming is. Alleen bij een goed geconstrueerde sociale conventie over het kader kan binnen dat kader gediscusieerd worden over een handeling en hoe de AEL vorm wordt gegeven..

Dat mensen zeer slordig omgaan met wat ze zeggen ter verklaring van hun handelingen is niet mijn schuld, maar het is mijn enigste manier om ze op hun inconsistentie te wijzen. En van mij mogen ze zelfs inconsistent zijn of kritiek leveren op de AEL, maar het zou dan wel zeer vreemd zijn als ze tegelijkertijd vinden dat ik dan wel consistent moet zijn. Gelukkig zijn de charlatans die zich voordeden als de NL AEL nu al ontmaskerd en kunnen ze gewoon weer zich aanmelden bij een of ander castingbureau . Misschien zien we ze nog terug bij Big Brother 3.

Couscousje
06-02-03, 13:28
Nieuwsflits:

Maroc.NL draait niet om het bestaan van rafiq of Ron Haleber, ook al sGijnen ze dat te denken.

Einde van dit nieuwsbericht.

Cc

P.S.: Jaloers waarop? :haha:

Ron Haleber
06-02-03, 13:48
Geplaatst door Couscousje
Nieuwsflits:

Maroc.NL draait niet om het bestaan van rafiq of Ron Haleber, ook al sGijnen ze dat te denken.

Einde van dit nieuwsbericht.

Cc

P.S.: Jaloers waarop? :haha:

Nou dat sGijnt cc anders wel te denken. Anders had ze heus niet als een tweede Powell met haar Grote onthullingen gekomen...!

Voor wat je P.S. sGreef ik aan mijn dubbel:

Je ziet wat een bewijs voor hoe jaloers Marokkanen kunnen zijn, zoals deze twee weer eens laten blijken! Jou vinden ze natuurlijk veel te verstandig en te rustig, veel te aardig en te normaal voor een Marokkaan (als Marokanen niet hysterisch doen, zijn ze volgens hen niet normaal). En ik weet natuurlijk veel te veel van ze af, heb ze door en dat was ook altijd een reden dat ze jaloers werden!

Couscousje
06-02-03, 13:58
Geplaatst door Ron Haleber
Nou dat sGijnt cc anders wel te denken. Anders had ze heus niet als een tweede Powell met haar Grote onthullingen gekomen...!

Voor wat je P.S. sGreef ik aan mijn dubbel:

Je ziet wat een bewijs voor hoe jaloers Marokkanen kunnen zijn, zoals deze twee weer eens laten blijken! Jou vinden ze natuurlijk veel te verstandig en te rustig, veel te aardig en te normaal voor een Marokkaan (als Marokanen niet hysterisch doen, zijn ze volgens hen niet normaal). En ik weet natuurlijk veel te veel van ze af, heb ze door en dat was ook altijd een reden dat ze jaloers werden!

Grote onthulling?

Het waren 2 zinnen.

Nogal heftige reactie van beide kanten, nietwaar? :hihi:

Verder ben ik het zo ontzettend eens met je uiterst intelligente, wetensGappelijke en vooral objectieve stelling dat "Marokkanen jaloers zijn"...

Dit is al de zoveelste keer dat men jaloers is op jou. En steeds beantwoord je de vraag niet als men vraagt: Jaloers waarop?

Daa-haag!

Cc

Donna
06-02-03, 15:52
Geplaatst door Ron Haleber
Overigens ben ik onlangs wel degelijk benaderd geweest door de AEL-NL en heb daar zelfs op deze site af en toe discreet-indirect melding van gemaakt... Ook Rafiq hwb ik daar in gemengd.




Ron,

Zoals je weet ben ik campagneleider van de AEL, zoals je laatst minstens net zo subtiel suggereerde in een andere thread. :D

Daarom kan ik Mokro en alle andere prikkers inderdaad gelijk geven: je lult, je bent niet benaderd door de AEL, integendeel, je hebt mij een kleine 150 mails gestuurd waarin je me smeekte het embargo op autochtonen op te heffen omdat je graag een beetje paternalistisch wilt geilen op Marokkaanse dames die samen iets willen organiseren.

Dit is overigens GEEN uitnodiging voor andere prikkers zich vervolgens ook bij mij aan te melden :D

:zwaai:

Doei!

rebelgirl
06-02-03, 15:55
Geplaatst door Donna
Ron,

Zoals je weet ben ik campagneleider van de AEL, zoals je laatst minstens net zo subtiel suggereerde in een andere thread. :D

Daarom kan ik Mokro en alle andere prikkers inderdaad gelijk geven: je lult, je bent niet benaderd door de AEL, integendeel, je hebt mij een kleine 150 mails gestuurd waarin je me smeekte het embargo op autochtonen op te heffen omdat je graag een beetje paternalistisch wilt geilen op Marokkaanse dames die samen iets willen organiseren.

Dit is overigens GEEN uitnodiging voor andere prikkers zich vervolgens ook bij mij aan te melden :D

:zwaai:

Doei!

Ook ik niet? Ik wil hofdame worden van Aboe Jahjah :engel:

Donna
06-02-03, 15:59
Geplaatst door Couscousje

Tijd voor een IP check.

Cc


Distributed Denial of Service Takbier? :handbang:

Donna
06-02-03, 16:00
Geplaatst door rebelgirl
Ook ik niet? Ik wil hofdame worden van Aboe Jahjah :engel:

:wohaa:

Okee, Rebelmeissie mag zich wel bij mij aanmelden :D

Hoi rebel! Hoe gaat het..?

rebelgirl
06-02-03, 16:04
Geplaatst door Donna
:wohaa:

Okee, Rebelmeissie mag zich wel bij mij aanmelden :D

Hoi rebel! Hoe gaat het..?

Kan ik zo beginnen of moet ik nog een gesprekje met Aboe hebben?

Hamdoelilah (=ik mag niet klagen, okeej, goed).
En hoe is het met jou? Went de nieuwe baan een beetje?

Orakel
06-02-03, 16:22
Geplaatst door Donna

Dit is overigens GEEN uitnodiging voor andere prikkers zich vervolgens ook bij mij aan te melden :D

:zwaai:

Doei!

Hoo, wachttt, stoppp...
Iek wiel ook meedoen. Als die megmet zeboebie mee denkt te kunnen doen, dan wil ik ook.

Ik sta garant voor de nodige knuffel-allochtonen-subsidie.

Pleeaassssssssssssse?

:wijs:

Donna
06-02-03, 16:23
Geplaatst door rebelgirl
Kan ik zo beginnen of moet ik nog een gesprekje met Aboe hebben?

Hmmm.... jij kunt opzich zo aan de slag want Aboe doet in principe gewoon alles wat ik zeg dus dat zit wel goed. :D


Geplaatst door rebelgirl
Hamdoelilah (=ik mag niet klagen, okeej, goed).
En hoe is het met jou? Went de nieuwe baan een beetje?

Hier ook hamdoelilah, de nieuwe baan went wel, en zelfs zo goed dat ik nu alweer in de baas z'n tijd zit te prikken. (Maarja, wat wil je als je baas alles doet wat je zegt ;) ) Het is echt leuk.

Hoe'st met Shy? Binnenkort een winkeldagje? Ik dacht aan Arnhem, dat is voor iedereen wel makkelijk.

Couscousje
06-02-03, 16:29
Geplaatst door Donna
Distributed Denial of Service Takbier? :handbang:

LOL

:duim:

Cc

P.S.: Voor een eventueel editorialtje over BJBVM? in het blad Mzine moet je ff een gilletje geven... Ze hebben er weer een nieuwe aanwinst bij... :stout:

Donna
06-02-03, 16:30
Geplaatst door Orakel
Hoo, wachttt, stoppp...
Iek wiel ook meedoen. Als die megmet zeboebie mee denkt te kunnen doen, dan wil ik ook.

Ik sta garant voor de nodige knuffel-allochtonen-subsidie.

Pleeaassssssssssssse?

:wijs:

zeboebie???!? :D

Janouja-sjeetjehee, okee, dan mag jij ook mee doen.


Wie willen er allemaal nog meer lid worden van de Alternatieve AEL?? :fpimp:

Onze core business is: het schrijven van petities. En andere pakkende statements. Niemand weet waarom, maar dat maakt ons initiatief des te sympathieker.

Laat het geld nu dus maar binnenstromen.

Donna
06-02-03, 16:34
Geplaatst door Couscousje
LOL

:duim:

Cc

P.S.: Voor een eventueel editorialtje over BJBVM? in het blad Mzine moet je ff een gilletje geven... Ze hebben er weer een nieuwe aanwinst bij... :stout:

:auw: effe bellen met de boys van retecool.com

http://www.planet.nl/pmm/0,1674,101_1499_1407351,00.html

Ishgoet. Mzine rules.

Ron Haleber
06-02-03, 18:54
Geplaatst door Donna
Ron,

Zoals je weet ben ik campagneleider van de AEL, zoals je laatst minstens net zo subtiel suggereerde in een andere thread. :D

Daarom kan ik Mokro en alle andere prikkers inderdaad gelijk geven: je lult, je bent niet benaderd door de AEL, integendeel, je hebt mij een kleine 150 mails gestuurd waarin je me smeekte het embargo op autochtonen op te heffen omdat je graag een beetje paternalistisch wilt geilen op Marokkaanse dames die samen iets willen organiseren.

Dit is overigens GEEN uitnodiging voor andere prikkers zich vervolgens ook bij mij aan te melden :D

:zwaai:

Doei!

Donna,

Ik verzoen me weer helemaal met jou nu je er zo eerlijk voor uitkomt dat je onze AEL-campagneleidster bent geworden...!

Ja, die 150 e-mails die je hebt ontvangen gebruikten weliswaar mijn naam en adres, maar je hebt van je vriendin cc. al gehoord dat zelfs mijn IP-adres door meer personen hier wordt gebruikt!

Ik kon ik in dit geval natuurlijk niet weigeren dat Mohammed El A. zich van mijn e-mail-adres wilde bedienen aangezien hij bij Dyab wilde pronken met de hartelijke en intieme relaties die wij hebben - ach ook tussen de beste vrienden valt op dit pb wel eens een ongepast woord...

Je weet Mohamed El A. de voorzitter van ons Maroc.nl is een hartstochtelijke fan van jou en dit al sinds jaren! Ik kon hem toch moeilijk verbieden mijn naam te gebruiken om Dyab te benaderen...!
Allah, wij van de Revolutionaire Raad hebben maar rustig de tijd genomen om al zijn verhalen door te nemen, de 150 mails over hoe jij in tijden van de opperste crisis met name het eerste halfjaar na 9-11 als zijn heldin bent opgetreden door op de jou eigen doortastende manier de hevig verhitte gemoederen van de prikkers van zijn Maroc.nl weer tot bedaren te brengen.

Uit de verhalen van voorzitter Mohamed rijst het beeld op van één van die mythologische Imazigh-koninginnen die voor eeuwig het erfgoed van de Beni Ouriaghel zullen blijven... Ik dacht af en toe dat Mohamed Chacha - met wie ik menig café tot diep in de nacht bezocht - de schrijver ervan was...!

Mohammed A. zal heus wel het nodige overdrijven - en op jouw suggesties jegens zijn geilheid op Marokkaanse meiden wil ik al helemaal niet ingaan, foei meid! - maar als ik hem op zijn woord moet geloven heb jij hele oorlogen hier tot een goed einde weten te brengen.

De nodige prikkers heb je natuurlijk vanuit het paternalisme dat jouw sterke persoonlijkheid van nature eigen is voorgoed geband... Maar dat hebben we je vergeven! Je weet, wij van de Revolutionaire Raad zijn groothartig, en ons zwak voor vrouwen is bekend , dus wij zien graag kleine fouten van het zwakke geslacht door de vingers...

Ja, we hebben natuurlijk wel even je referenties doorgenomen, een paar ooms betrokken bij de coup in Skhirat, een paar neven bij de moekhabaraat, één van jouw nichtjes die wel verdacht vaak bij Hassan II op het paleis werd uitgenodigd...! Maar ach, dat is allemaal grijs verleden en daar zijn we maar over heen gestapt...

Mohamed El A. heeft ons op de vergadering van jouw benoeming alles nog eens haarfijn uitgelegd, dat wij daar niet te veel achter moesten zoeken... De andere candidaten vielen daarna een voor een af. Veel tijd was daarvoor niet meer nodig...

Zo is het er dus van gekomen dat wij je unaniem benoemden tot de campagneleider van ons tijdschrift Al Mujaheed Al Arabi-Tamazighi en tot de fondswerfster ervan tot nader order...! Dit vanzelfsprekend als eerste stap in je glansrijke carrière in onze beweging en ongetwijfeld als naar ik hoop nummer 1 op de lijst van onze partij...!

Beste Donna, wat rest mij anders vanuit mijn hoge eervolle functie, als 2e secretaris van ons beider Revolutionaire Raad dan jou mede namens Dyab veel sterkte en enthousiasme toe te wensen bij de gigantische taak die je wacht.

Jammer dat wij Mohammed A. van zijn woordvoerdster van het op te richten Persbureau van Maroc.nl moesten beroven...! Maar de taak die jou wacht is - - hoezeer Mohamed ons ook smeekte - incompatibel met de zware taak die jou wacht.

Vanzelfsprekend hopen wij dat je even als tevoren garant staat voor de loyaliteit van de prikkers van Maroc.nl jegens onze beweging - en binnenkort jegens onze Partij...!

Met de beste wensen van

je 2e secretaris, hou je sterk![B][B]

rafiq
06-02-03, 19:16
Beste Donna,

Misschien is dat wel het grootste gevaar van de Marokanen. De inmense geilheid die toch gestild dient te worden.

Helaas geef je ondubbelzinnig toe dat het sjoefie sjoefie gehalte erg groot is bij Marokaanse initiatieven.

Een beetje netwerken, wat 06jes doorgeven en doen alsof je "iets doet voor de gemeenschap".

Natuurlijk denken de meeste ouders dat hun dochters ook daadwerkelijk militant zijn, maar helaas is het weer zo'n excuus om jongens te ontmoeten. En wat jammer nou dat er zo weinig Marokaanse serieuze jongemannen zijn.
Die lopen ook de hele tijd naar je achterste te kijken!

Eric
06-02-03, 19:34
Tja Rafiq,

Charisme en leiderschap dienen in deze tijd samen te gaan, anders win je geen stemmen voor je. Het gaat meer om verpakking dan om inhoud, en misschien heeft de subliem snelle opkomst van de flamboyante Pim ertoe bijgedragen dat alle partjien naarstig op zoek zijn naar charismatische leiders. Woutertje Bos, heeft vanuit het niets vele zetels voor zich weten te winnen, "hij lacht zo vriendelijk met zijn pretoogjes"....

Aboe Jah Jah bezit behalve goede redeneerstechnieken middels een vlijmscherpe tong ook over een charismatisch koppie, maar inhoudelijk ben ik niet zo onder de indruk (netzo goed als ik ook niet zo onder de indruk van Woutertje Bos ben) en onstaat de vrees dat zijn manier van optreden juist polariseert, in plaats van verbroedert (Eigenlijk was dat ook zo bij Pim Fortuyn, die had behalve fleurige stropdassen en een goed voorkomen laten zien dat hij goed bepaalde probleempunten kon aanstippen (netzoals Aboe Jah Jah), maar daarbij ongenuanceerd generaliseerde (netzoals Aboe Jah Jah) maar of hij de onstane problemen daadwerkelijk had kunnen oplossen blijft natuurlijk de vraag, en ik betwijfel dat dan ook ten zeerste. Misschien zit ik er wel helemaal naast met mijn analyse, deze gedachte kwam bij me op.

We zullen zien....

rafiq
06-02-03, 20:08
Beste Eric,

Ik heb natuurlijk mijn scepsis rondom iedere persoon die naar voren treed.
Maar ik vindt Abu Jahjah een sympathieke moslimbroeder.

Ik hoop dat en dat heb ik al eerder geschreven de bezem door al die belangengroepen moet. Abu Jah jah kan daar de aangewezen persoon voor zijn.
Hij kan de maximale vrijheid opeisen om solo te werken, en hij is niet gebonden aan allerlei ongeschreven wetmatigheden zoals fatsoen en nederigheid wartoe vele Marokanen verplicht schijnen te zijn.

Scepsis is gezond, kritiek ook. Maar juist Marokanen houden niet van kritiek. Heel vreemd. Het gedrag wat men zo haat, kopieerd men exact!
Abu Jah Jah is natuurlijk niet de Paus.

De meeste Marokanen en later ook de fervenste vijanden van Abu Jahjah doen alsof ze onfeilbaar zijn en verstand van zaken hebben. Reden te meer deze Marokanen bij schering en inslag op het bordes van de Burgemeester worden uitgenodigd.

Deze mensen worden omgeven door Ja-knikkers en baantjesjagers en nog meer mensen van dat aloi. Ik en anderen kijken daar doorheen, en het enigste waar ze mee bezig zijn is hun machtsbasis <in strategische termen> te consolideren en iedereen die niet in hun straatje past met ingewikkelde listen buiten de deur te houden.

Belangenpolitiek,machtswellust, snobisme en graag in pantalons lopen en als SIDI worden aangesproken is veelal de drijfveer. En dat vindt ik buitengewoon ranzig.

Als Abu Jahjah slim genoeg is weet hij dat de grootste vijand de Marokanen zelf zijn. Ik denk dat op korte termijn er geen belangengroeperingen met hem geidintificeerd wil worden of op latere termijn wil fuseren met de AEL.

Het is jammer dat groeperingen als Islam en Burgerschap wel op de drijfveren van de AEL reageren, maar niet naar de vragen en opmerkingen van de zgn. eigen Marokanen antwoorden of aandacht aan besteden.
Wie de marokaanse elite niet geloofd in Nederland sluit zich zelf buiten en is voorgoed geen loyale gesprekspartner meer.

Donna
06-02-03, 20:11
Geplaatst door Ron Haleber
Donna,

Ik verzoen me weer helemaal met jou nu je er zo eerlijk voor uitkomt dat je onze AEL-campagneleidster bent geworden...!

Niks van jou bij. En nogmaals bedankt voor het versprijden van het gerucht.


Geplaatst door Ron Haleber
[Ja, die 150 e-mails die je hebt ontvangen gebruikten weliswaar mijn naam en adres, maar je hebt van je vriendin cc. al gehoord dat zelfs mijn IP-adres door meer personen hier wordt gebruikt!

Nee hoor. Dat was jij iedere keer. Van elke twee woorden in de mail was er 1 het woord 'ik', en in je mails was je al net zo lang van stof als op het prikbord. Overigens heb ik je nu in mijn spamfilter laten zetten, dus ik weet niet of je de laatste weken nog gemaild hebt, maar daar kun je dus mee ophouden.


Geplaatst door Ron Haleber
Ik kon ik in dit geval natuurlijk niet weigeren dat Mohammed El A. zich van mijn e-mail-adres wilde bedienen aangezien hij bij Dyab wilde pronken met de hartelijke en intieme relaties die wij hebben - ach ook tussen de beste vrienden valt op dit pb wel eens een ongepast woord...!


Vreemd. Mo en ik gaan regelmatig koffie drinken, en hij was al lid voor jij met je stalkingacties begon. Hij heeft zelfs mijn geheime PGP mailadres. Dus waar hij het jouwe voor nodig heeft...?



Geplaatst door Ron Haleber
Je weet Mohamed El A. de voorzitter van ons Maroc.nl is een hartstochtelijke fan van jou en dit al sinds jaren! Ik kon hem toch moeilijk verbieden mijn naam te gebruiken om Dyab te benaderen...!

Mo is voorzitter van Maroc.nl? Serieus? En al jaren fan? Ik ken die gozer net een week.



Geplaatst door Ron Haleber
Allah, wij van de Revolutionaire Raad hebben maar rustig de tijd genomen om al zijn verhalen door te nemen, de 150 mails over hoe jij in tijden van de opperste crisis met name het eerste halfjaar na 9-11 als zijn heldin bent opgetreden door op de jou eigen doortastende manier de hevig verhitte gemoederen van de prikkers van zijn Maroc.nl weer tot bedaren te brengen. ...!

Allemaal leugens.


Geplaatst door Ron Haleber
Uit de verhalen van voorzitter Mohamed rijst het beeld op van één van die mythologische Imazigh-koninginnen die voor eeuwig het erfgoed van de Beni Ouriaghel zullen blijven... Ik dacht af en toe dat Mohamed Chacha - met wie ik menig café tot diep in de nacht bezocht - de schrijver ervan was...!

Mohammed A. zal heus wel het nodige overdrijven - en op jouw suggesties jegens zijn geilheid op Marokkaanse meiden wil ik al helemaal niet ingaan, foei meid! - maar als ik hem op zijn woord moet geloven heb jij hele oorlogen hier tot een goed einde weten te brengen.

Mijn sneer rond geilheid was natuurlijk voor jou bedoeld en niemand anders. Toch, ouwe geilspin?


Geplaatst door Ron Haleber De nodige prikkers heb je natuurlijk vanuit het paternalisme dat jouw sterke persoonlijkheid van nature eigen is voorgoed geband... Maar dat hebben we je vergeven! Je weet, wij van de Revolutionaire Raad zijn groothartig, en ons zwak voor vrouwen is bekend , dus wij zien graag kleine fouten van het zwakke geslacht door de vingers......[/B]

Jouw geslacht is pas zwak.


Geplaatst door Ron Haleber Ja, we hebben natuurlijk wel even je referenties doorgenomen, een paar ooms betrokken bij de coup in Skhirat, een paar neven bij de moekhabaraat, één van jouw nichtjes die wel verdacht vaak bij Hassan II op het paleis werd uitgenodigd...! Maar ach, dat is allemaal grijs verleden en daar zijn we maar over heen gestapt...

B]Mohamed El A. heeft ons op de vergadering van jouw benoeming alles nog eens haarfijn uitgelegd, dat wij daar niet te veel achter moesten zoeken... [/B] De andere candidaten vielen daarna een voor een af. Veel tijd was daarvoor niet meer nodig...[/B]

Opzich is dat logisch. Alleen begrijp ik niet wat je toch van Mo wilt. Mo is getrouwd hoor, dat wist je toch wel?


Geplaatst door Ron Haleber Zo is het er dus van gekomen dat wij je unaniem benoemden tot de campagneleider van ons tijdschrift Al Mujaheed Al Arabi-Tamazighi en tot de fondswerfster ervan tot nader order...! Dit vanzelfsprekend als eerste stap in je glansrijke carrière in onze beweging en ongetwijfeld als naar ik hoop nummer 1 op de lijst van onze partij...![/B]

Dat is helaas onmogelijk, daar ik in de krant las dat de AEL geen niet-moslim autochtonen toelaat als lid.

Ik zal het voorlopig dus maar bij campagneleider moeten houden :D


Geplaatst door Ron Haleber Beste Donna, wat rest mij anders vanuit mijn hoge eervolle functie, als 2e secretaris van ons beider Revolutionaire Raad dan jou mede namens Dyab veel sterkte en enthousiasme toe te wensen bij de gigantische taak die je wacht.[/B]

Euhm, nou, bedankt!


[i]Jammer dat wij Mohammed A. van zijn woordvoerdster van het op te richten Persbureau van Maroc.nl moesten beroven...! Maar de taak die jou wacht is - - hoezeer Mohamed ons ook smeekte - incompatibel met de zware taak die jou wacht.

Vanzelfsprekend hopen wij dat je even als tevoren garant staat voor de loyaliteit van de prikkers van Maroc.nl jegens onze beweging - en binnenkort jegens onze Partij...!

Met de beste wensen van

je 2e secretaris, hou je sterk![B]

Okee.

Als eerste secretaris beveel ik je nu om te taak als tweede secretaris per omgaande neer te leggen, en lid te worden van:


http://www.focus-in.nl/senioren/

Of:

http://seniorendating.nl/

Donna
06-02-03, 20:14
Geplaatst door rafiq
Beste Donna,

Misschien is dat wel het grootste gevaar van de Marokanen. De inmense geilheid die toch gestild dient te worden.

Helaas geef je ondubbelzinnig toe dat het sjoefie sjoefie gehalte erg groot is bij Marokaanse initiatieven.



Rafiq, ik zat alleen Ron dinges een beetje te plagen, dat snapte je hoop ik wel toch?

En wat marokkaanse kerels voor alterior motives hebben om in dat soort organisaties aan de slag te gaan weet ik niet, maar voor die Nederlandse babyboomende mannetjes moet je dus wel oppassen!

Donna
06-02-03, 20:16
Geplaatst door Eric
Tja Rafiq,




Eric!

Lang niet gezien.............


Waar was je al die tijd ? :D

Alles goed?

rafiq
06-02-03, 20:40
Beste Donna en Ron,

Wat mij erg stoort is dat vele Marokanen echt niet weten dat het 2 voor 12 is.

Ik wil niet niet zeggen dat het een zaak op leven en dood is maar om eisen te stellen dat alles 100% muslem owned dient te zijn heb ik zo mijn kanttekeningen bij.

Ten eerste; Ik snap de gedachten gang dat wij eens goed met elkander om de tafel moeten zitten. Dit als moslim. En ook moslims hebben recht op vereniging en hun eisen daarbij.
Daar is niks racistisch aan. Alleen als die fase voorbij is moet men goede gesprekspartners zien te vinden die een andere wind in die suffe hoofden dient te maken.

Abu Jahjah leek mij in de verste verte niet anti nederlandse maatschappij of uberhaupt anti blank.
Dit maakt mij elke radicale AEL lid die hier zo radicaal van leer steekt op deze site een charlatan en zijn mogelijke leiderschap een machtswellusteling .

Het onvermogen of onwil van de achterban om niet in dialoog te gaan, vraag ik nederig om de levens wandel van het grote voorbeeld van Abu Jahjah, namelijk Malcolm X de Man nog eens goed te bestuderen.

Dan is het de vraag als Abu Jahjah wel het vermogen heeft om aan al die eisen te voldoen. En dan is het de vraag hoeveel mensen de AEL daadwerkelijk nodig heeft. Dat zou eventueel de vijandige Marokanen in de kaart spelen.

De opgekropte woede van Marokanen terecht en onterecht moet natuurlijk niet zo zijn dat men een Stalinistische isolatie manoeuvre gaat maken. Dan wordt men net zo erg als vele Marokanen. Een bloedgroepen strijd tot gevolg.

De onzin rondom de AEL, als Ron benaderd is of niet, als Donna mensen daadwerkelijk kent of niet is niet de issue. Maar ik zie niet in waarom Ron "zou opscheppen". Daarlijkt hij mij de man niet naar.

Maar de verwarring die onstaat zowie zo al in de pers bestaat tussen de beelden van de AEL in Belgie en de tegenovergestelde beelden van de presentatie van ABu Jah jah bij diverse praatprogramma's.

De beoordeling van Abu Jah jah bij zijn optredens was buitengewoon NIET radicaal en zelfs sociaal . Hier zit een geboren diplomaat. Geen radicale MOSLIM die het moet hebben van de angstbeelden die al in de hoofden van blanke Nederlanders zit.

De Islam heeft een sterke sociale en socialiserende functie en wat is daar zo erg aan? De angst voor Abu Jahjah bij moslims of niet is de angst om in een kritisch debat te belanden. Dat de kaarten open en bloot zijn .

Wie vreest voor buitensluiting moet dus niet de deur voor Nederlanders gesloten houden < op de lange termijn> maar uiteindelijk bij die Nederlanders naar binnen gaan en confronteren met de bullshit die ons zo om de oren slaat. Wie daar te beroerd voor is moet maar lekker in de moskee zitten, en zich niet met politiek bezig houden.

Donna
06-02-03, 21:36
Geplaatst door rafiq

De onzin rondom de AEL, als Ron benaderd is of niet, als Donna mensen daadwerkelijk kent of niet is niet de issue. Maar ik zie niet in waarom Ron "zou opscheppen". Daarlijkt hij mij de man niet naar.

Inderdaad is dat niet het issue.

En zo zie je maar weer Ron, hoe belangrijk het is om zorgvuldig te zijn. Rafiq denkt nu ook al dat ik iets met de AEL te maken heb. Zo snel gaan roddels. En een belangrijk gemeenschappelijk kenmerk van roddels is dat ze op inuendo en halve waarheden, verkeerd begrepen of maar half opgevangen opmerkingen berusten.

Ik heb met de AEL niets te maken, ben geen moslim, ben niet Marokkaans, sterker nog, mijn grootouders zijn door een oom van me tot het jaar 1500 terugevonden in het immer gezellige pitoreske, geheel niet exotische noord holland.

Maar door roddels te versprijden denken sommige prikkers nu dus dat ik iets met de AEL te maken heb. Ik vind dat een leuk imago, dus hou het maar een beetje in stand door jouw gelul niet te ontkennen. Maar geef het nog een maand, en dan wordt de echte campagneleider van de AEL vanzelf een keer geconfronteerd met een uitspraak van mij, die zij nooit zou hebben gedaan! Wil jij een willekeurige prikker zo veel 'macht' geven als tweede secretaris van die club Ronnieboy? Alleen maar omdat je je fouten niet durft toe te geven?


Geplaatst door rafiq
Wie vreest voor buitensluiting moet dus niet de deur voor Nederlanders gesloten houden < op de lange termijn> maar uiteindelijk bij die Nederlanders naar binnen gaan en confronteren met de bullshit die ons zo om de oren slaat. Wie daar te beroerd voor is moet maar lekker in de moskee zitten, en zich niet met politiek bezig houden.


Daar ben ik het heel erg mee eens. Met een groepje gelijkgestemde zielen jezelf een beetje zitten bevruchten heeft geen enkele nut voor de samenleving. Ga het debat aan!

Ron Haleber
07-02-03, 09:53
Geplaatst door Donna
Inderdaad is dat niet het issue.

En zo zie je maar weer Ron, hoe belangrijk het is om zorgvuldig te zijn. Rafiq denkt nu ook al dat ik iets met de AEL te maken heb. Zo snel gaan roddels. En een belangrijk gemeenschappelijk kenmerk van roddels is dat ze op inuendo en halve waarheden, verkeerd begrepen of maar half opgevangen opmerkingen berusten.



Donna, een slotwoord, ik zal het nimmer meer over je hebben en ik hoop dat jij evenzo niet meer op mijn berichten reageert...! Ik wordt er de laatste weken zo moe van dat mensen hier zichzelf zo vreselijk serieus nemen en al bij de onnnozelste toespeling op ze, opvliegen alsof ze door een adder gebeten zijn, dat ik de rol van Freek de Jonge aannam... Ik zette dus een paar pastisches neer op dit pb, dacht dat humor wel zou helpen...

Maar wat gebeurde er? Men bleek over geen ene miligram humor te beschikken en nam aan dat ik "ware" verhalen pretendeerde te vertellen.

Ik zie de echte Freek de Jonge al met zo'n zaal voor zich..

Freek vertelt een verhaal en de zaal begint hevig ontzet te schreeuwen: "Freek allemaal leugens...! Je lult! Dat is niet waar, vervloekte leugenaar...! Je gelooft als witte grapjas niet wat ons Heilig Geloof is... Hoe durf je! Scheer je weg"...

Goed Freek denkt, ik zit nu eenmaal in Appelscha met wat fundamentalisten in de zaal, als zoon van een dominee moet ik daar maar begrip voor opbrengen... Dus Freek probeert het weer.

Plaatst een nieuwe pastische waarmee hij de mensen zichzelf een beetje wil laten relativeren... Hetzelfde resultaat: opnieuw gegil "hoe durf je ons zo te beledigen. Je bent aan het lullen...! Je tast onze eer aan met je toespelingen op onze persoon...! Leugens, bedrieger!"...

Ik denk dat Freek - net als ik - naar z'n hoofd zou grijpen en zou zeggen "Jezus ik ben niet in het theater, maar in de psychiatrische inrichting van Appelscha beland. Ze hebben me op het verkeerde adres afgezet...! Waar zijn al die Heiligverklaarde Madonna's en onfeilbare Mocropausen in 's hemelsnaam mee bezig, met al hun hevige verontwaardiging als ik een grapje over ze maak...? Iedereen hier beeldt zich in dat hij Keizer Napoleon is...

Ik heb geen onvertogen woord gebruikt - want ik weet, Appelscha! - maar zelfs dames beginnen ordinair te schelden over "lullen" en nog veel erger, alsof ze in het bordeel ruzie met hun pooier hebben... Voor deze groep - een 50% van de zaal - is humor niet op zijn plaats. Hier moet een leger psychiaters aan het werk worden gezet, want deze mensen zijn zo fanatiek dat ik binnenkort in de krant lees: "In Appelscha brak de 3e wereldoorlog uit"...!

Ook andere pastisches van me als over Powell's speech op een andere topic worden niet begrepen... Ik heb mijn les geleerd: 50% op dit pb hier is zo gestoord dat ze vanuit verontwaardiging over de miskenning van hun eigen heilig verklaarde persoontje liefst met veel anti-semitisch en ander racistisch gescheld graag een 3e wereldoorlog zou willen ontketenen terwille van de Heilige Zaak, terwille van de jihad voor de Eigen Verontwaardiging, Eigen Miskenning, het Duivels Onbegrip van de Boze Wereld buiten die om ze durft te lachen en die grappen over ze maakt...! etcetera...!


"Wat te doen" zei Oeljanow al in 1910...! Nou ik (ron) hou me verder dus maar rustig met de andere 50% hier bezig die nog serieus met de nodige humor en zelfrelativering met elkaar over serieuze zaken kanl discussiëren zonder meteen in gejammer over de eigen miskenning en belediging door de "Tegenpartij" uit te breken...!


Maar Goede God, Allah, verlos mij van uw Appelscha, lever het als U het belieft maar aan Bin Laden en zijn netwerken over... Ze zijn er daar goed rijp voor! Oogst wat U gezaaid heeft...! Mij zal het geen zorg meer wezen...


Daar laat ik het maar verder bij.

Maarten
07-02-03, 12:31
Met mijn XY natuur, die (ahem) ons mannen zo divers en flexibel maakt (Oh..eh.. Hi Donna!.. :hihi: ) wou ik toch nog even serieus over AEL opmerken:

Ik blijf heel benieuwd of de AEL mechanismen ontwikkelt, die de ideologische vervuiling tegengaat, die inherent is aan emancipatorische bewegingen. Het indammen van zondebok-ideeen, van halve waarheden enz…
Want lukt ze dat NIET, dan komt er een gedonder van van heb ik jou daar, en niet in de laatste plaats vanuit de Marokkanen zelf!
Juist die hebben het grootste belang bij goede integratie.
En als de AEL met veel controversiele geluiden, in de media het gezicht van de Marokkanen in Nederland gaat bepalen, dan kon het nog wel eens óorlog in Marokkaans Nederland worden. En fel Marokkaans verzet ís er al!

Aanhoudend gedonder in de media over Marokkanen kan echt funést zijn! En je kunt de media moeilijk verwijten, dat ze aandacht aan de geluiden gaan besteden. Je kunt dan wel roepen dat ze eenzijdig zijn, maar nieuws is nieuws hoor. Zo werkt dat.

Nederland heeft net geleerd, dat er onderscheid is tussen die kutmarokkaantjes en de rest..
Maar als er veel onverkwikkelijke geluiden gaan komen vanuit groeperingen, die helemáal niet meer zo duidelijk te scheiden zijn van de rest, dan vrees ik echt moeilijkheden.

Ik zeg helemaal niet dat Marokkanen hun mond moeten gaan houden, maar wel dat een overmaat aan controversiele geluiden de hele groep het nadeel van de twijfel kan bezorgen.
Racisten hou je natuurlijk nergens mee tegen, maar gewone ‘onwennigen’ zullen misschien eerder de kat uit de boom gaan kijken, voor ze met Marokkanen in zee gaan.

Simon
07-02-03, 12:50
Geplaatst door Maarten

Nederland heeft net geleerd, dat er onderscheid is tussen die kutmarokkaantjes en de rest..
Maar als er veel onverkwikkelijke geluiden gaan komen vanuit groeperingen, die helemáal niet meer zo duidelijk te scheiden zijn van de rest, dan vrees ik echt moeilijkheden.


Nou, nou ... wat een democratische inzichten! Het traditionele geluid is dat allochtonen zich in hun gemeenschappen opsluiten en niet geengageerd zijn. Nu willen ze maatschappelijk aan de weg gaan timmeren en dan ben je bang voor "onverkwikkelijke geluiden".

Simon

Tomas
07-02-03, 13:39
Geplaatst door Ron Haleber

...blablabla... ik wordt verkeerd begrepen... blablabla... wat ik ook zeg het is nooit goed.... blanblablabla...ik ben minstens zo slim als freek....blablabla...ik heb humor....blabla...de rest niet...blablabla...ik wordt omring door morons....blablbabla..

Heb jij daar ook zo'n last van?

Maarten
07-02-03, 13:52
Fijn dat je zo opkomt voor de democratische rechten van de allochtone medemens.
Sluwe vossen als ik proberen niet anders, dan ze de mond te snoeren. :hihi:

Als je die AEL discussies nou een beetje vólgt Simon, dat zie je een probleem. Er zijn terechte klachten bij Marokkanen en onterechte. Helaas bestaat er ook behoorlijk wat zondebok-denken, en nog veel meer, waar ik al minstens 8 postings over neer zette! Juist díe dingen kunnen de media gaan halen, en díe kunnen kwaad bloed gaan zetten.
Ik denk even niet aan recht of zo, maar bijvoorbeeld het feit, dat de Telegraaf de grootste krant van Nederland is.

Nogmaals, wat Jahjah zegt is niet onacceptabel. Maar de discussie gaat nogal eens over de verborgen agenda, hetzij bij hem, hetzij bij zijn achterban.
Bedenk maar hoe Nederland reageert, als alles op dit prikbord algemeen bekend is. Wij weten sommige dingen wel, maar Nederland niet.
Bedenk ook dat beheer al bezig is met een persbureautje, als antwoord op eenzijdige citaten van maroc.nl. Nou, uit de AEL-hoek kun je heel wat verwachten, en je steekt echt je kop in het zand als je dat niet ziet.

Mokromike maakt hierboven bijvoorbeeld al een mooi onderscheid tussen millitanten en sympathisanten. Nou, alleen dát kan al goed voor de Telegraaf e.a. zijn. Snap je? Ik wil het goede van de AEL helemaal niet onder stoelen of banken steken, noch hun rechten ontkennen, maar ik probeer naar de effécten in praktijk te kijken! Daar kunnen echt een boel moeilijkheden van komen.
Grote kans dat de AEL daarmee zijn doel eigenlijk voorbij schiet, en daarbij de ruiten voor anderen in gooit.

En er zijn al een boel marokkanen die dat gevaar zien, en daar heel boos over zijn, dus ga hier niet de moralist uithangen. AEL kán een gevaar voor Marokkaanse belangen worden! ...

Simon
07-02-03, 14:09
Geplaatst door Maarten

En er zijn al een boel marokkanen die dat gevaar zien, en daar heel boos over zijn, dus ga hier niet de moralist uithangen. AEL kán een gevaar voor Marokkaanse belangen worden! ...

:) wie is hier nu een moralist? Jij maakt je toch druk om onverkwikkelijke taal van de AEL nog voordat daar sprake van is? Stuur je bezorgde bevoogdende mailtjes maar naar de LPF zou ik zeggen om hun te bevragen over hun 'verborgen agenda'.

Simon

mulan
07-02-03, 21:43
Geplaatst door Simon
:) wie is hier nu een moralist? Jij maakt je toch druk om onverkwikkelijke taal van de AEL nog voordat daar sprake van is? Stuur je bezorgde bevoogdende mailtjes maar naar de LPF zou ik zeggen om hun te bevragen over hun 'verborgen agenda'.

Simon

Ik sluit me aan met wat Simon hier zegt,waarom zoud de AEL extra voorzichtig moeten zijn in hun doen en denken? :watte?:
Als mensen zich hierdoor aangevallen voelen ligt dat aan hun mentaliteit ten opzichte van Marokkanen,moslims,allochtonen.........het enige wat de AEL niet moet gaan doen is gaan beledigen maar dat hebben ze tot nu toe ook niet gedaan.Eerlijk zijn maar met respect voor elkaar dat is de juiste manier.Dus niet wat er de afgelopen jaren gedaan is namelijk oneerlijk zijn en doen alsof je respect voor elkaar hebt.

Donna
08-02-03, 18:51
Geplaatst door Ron Haleber
Donna, een slotwoord, ik zal het nimmer meer over je hebben en ik hoop dat jij evenzo niet meer op mijn berichten reageert...! Ik wordt er de laatste weken zo moe van dat mensen hier zichzelf zo vreselijk serieus nemen en al bij de onnnozelste toespeling op ze, opvliegen alsof ze door een adder gebeten zijn, dat ik de rol van Freek de Jonge aannam... Ik zette dus een paar pastisches neer op dit pb, dacht dat humor wel zou helpen...

Maar wat gebeurde er? Men bleek over geen ene miligram humor te beschikken en nam aan dat ik "ware" verhalen pretendeerde te vertellen.

Ik zie de echte Freek de Jonge al met zo'n zaal voor zich..


O. Was het humor.

Dat is inderdaad echt helemaal niemand opgevallen Ron. Ik geloof dat jij zelf de enige bent die om jouw 'grappen' kan lachen.

En ik denk tevens dat jij de enige bent die in zichzelf een Freek herkent. Ik denk dat ik misschien zelfs voor Freek spreek als ik dat zeg.

Maar okee Ron, I get the point. Je wilt weer normaal doen. Prima, afgesproken. Maar ik wil je nog wel een kleine tip geven. Als helemaal niemand je begrijpt, en 90 % van de mensen knapt telkens binnen een paar dagen totaal op je af, en dat blijft consequent iets waar je tegenaan loopt, dan is het misschien goed om toch eens te kijken of de oorzaak daarvan niet bij jezelf ligt in plaats van bij alle anderen.

Ja, daar zou ik echt eens over nadenken.

Maar dat is een tip. Doe ermee wat je wilt.

Ron Haleber
08-02-03, 19:06
Geplaatst door Donna
O. Was het humor.

Dat is inderdaad echt helemaal niemand opgevallen Ron. Ik geloof dat jij zelf de enige bent die om jouw 'grappen' kan lachen.

En ik denk tevens dat jij de enige bent die in zichzelf een Freek herkent. Ik denk dat ik misschien zelfs voor Freek spreek als ik dat zeg.

Maar okee Ron, I get the point. Je wilt weer normaal doen. Prima, afgesproken. Maar ik wil je nog wel een kleine tip geven. Als helemaal niemand je begrijpt, en 90 % van de mensen knapt telkens binnen een paar dagen totaal op je af, en dat blijft consequent iets waar je tegenaan loopt, dan is het misschien goed om toch eens te kijken of de oorzaak daarvan niet bij jezelf ligt in plaats van bij alle anderen.

Ja, daar zou ik echt eens over nadenken.

Maar dat is een tip. Doe ermee wat je wilt.

Beste Donna,

Bedankt voor je weliswaar zeer zuinige, maar toch verzoenende woorden...! Er op hopend dat ook jij je eens van je meer humorvolle kant zult laten zien en je de prikkers meer zult laten lachen dan het mij lukt...!

Donna, ik zal je heel terechte wijze raad opvolgen en me in voorkomende gevallen zelfkritisch geheel ter beschikking stellen van de meest zelfkritische Marokkaan op dit prikbord, volgens mij onze Rafiq die ons allen al regelmatig van waardevol kritisch advies dient...!

Of weet jij nog een beter persoon hier waarmee ik contact zou kunnen opnemen...?

Ron

Donna
08-02-03, 19:16
Geplaatst door Ron Haleber
Of weet jij nog een beter persoon hier waarmee ik contact zou kunnen opnemen...?

Ron

Tomas.

Misschien dat hij het kan uitleggen.

Ron Haleber
08-02-03, 19:27
Geplaatst door rafiq

Ik heb natuurlijk mijn scepsis rondom iedere persoon die naar voren treed.
Maar ik vindt Abu Jahjah een sympathieke moslimbroeder.

Ik hoop dat en dat heb ik al eerder geschreven de bezem door al die belangengroepen moet. Abu Jah jah kan daar de aangewezen persoon voor zijn.
Hij kan de maximale vrijheid opeisen om solo te werken, en hij is niet gebonden aan allerlei ongeschreven wetmatigheden zoals fatsoen en nederigheid wartoe vele Marokanen verplicht schijnen te zijn.



Beste Rafiq,

Jij herkent in Jahjah een moslimbroeder... Maar dan is hij dat wel van een heel ander soort dan we tot nu toe gewend zijn...!

Jahjah blijkt het zeer goed met radicale marxisten en anti-globalisten(waaronder zeer veel kufaar, atheisten) te kunnen vinden en vormt met hen zelfs één partij...!

Dit moet een vreselijke schok te weeg brengen onder de Marokkaanse prikkers van dit forum, met name bij de vele fundies onder hen... AEL = EEN GODSLASTERLIJK PAKT VAN MOSLIMS MET DE KUFAAR...! Hoe ga jij ze dat uitleggen?

Omdat deze schok een uiterst belangrijke koerswijziging inhoudt, waag ik het er op net als bij een andere topic deze uitdaging te herhalen:

Het is allemaal erg interessant om nog pagina's lang over de voor en tegens van de AEL te zitten kissebissen.

Maar sinds gisteren weten we welke koers het belangrijkste van de "Marokkaanse initiatieven" (dit topic), de AEL gaat varen: het marxisme en niet in zijn revisionistische vorm van voorbije sociaal democraten als Melkert en Kok...!

Er is dus werk aan de winkel...! Geen woorden meer maar daden...!

Jammer genoeg is wegens de funeste invloed gedurende decennia van de Amicales van Hassan II de kennis van dit marxistische gedachtegoed bij de huidige generatie jonge Marokkanen tot nul gedaald en door allerlei obscurantisme vervangen.

Dank zij Dyab Jahjah is het duidelijk geworden dat er met grote spoed marxistische scholingscursussen zullen moeten worden opgezet bij voorbeeld voor de Marokkaanse prikkers van dit pb wil men echt van AEL-militanten kunnen gaan spreken...!

Natuurlijk ben ik daar beschikbaar voor. In mijn studententijd tijdens de Studentenrevolutie leidde ik al cursussen van de SJ - de Socialistische Jeugd. Met studentenleider Wolfgang Levefre en zijn partij-genoten was ik ideologisch actief in de marxistische denktank van de 'Oost-Europese' Hegel Gesellschaft...

Maar als witte Nederlander word ik natuurlijk voor onverbeterlijk paternalist en kolonialist versleten, zoals ik al vele malen naar mijn hoofd geslingerd kreeg door met name de fundies...

Ik zou mij natuurlijk vervangbaar beschikbaar kunnen stellen voor de enige Marokkaanse militanten die vanachter het huidig heersend obscurantisme nog zichtbaar zijn, mijn kameraden Abdou Menebhi en Jamal Ftieh (4e Internationale)... Zie de artikelen die ik samen met Menebhi schreef in Grenzeloos, het tijdschrift van de 4e internationale:
http://members.ams.chello.nl/rphaleber/grenzeloosb.html
Zij zouden direct een beroep op mij doen... Mijn record bij de AIVD geldt voor hen natuurlijk als excellente referentie...

Maar de fundies van dit pb willen het terecht zelf doen om zoals Shaheed AEL-militant te worden!

Daarom doe ik een oproep aan alle Marokkanen die - vóór dat zij fundie werden - degelijk marxistisch geschoold zijn om zich bekend te maken, zodat zij - mochten zij er onverwachts zijn - geheel zelf de noodzakelijke scholing ter hand kunnen nemen...! Mochten zij zoals te verwachten volstrekt ontbreken, dan zal de AEL toch andere wegen tot scholing moeten zoeken...! Wellicht beroep moeten doen op ervaren marxisten in Marokko die door een huwelijk met de hier beschikbare Marokkaanse vrouwen zich aan die taak kunnen wijden...!

Het pessimisme van Simon deel ik niet. Jahjah heeft bewezen geen papagaai te zijn. Die praat geen communistische fosielen uit het verleden zomaar na...!

Jahjah wil blijkbaar islam aan socialisme koppelen om er een militante sociale beweging van te maken...

Ik heb op mijn eigen - laten we maar zeggen 'arrogante' - manier dat altijd aan mijn communistische vrienden in Marokko voorgehouden als remedie tegen het fundamentalisme.

Frontisten als Abdallah Saaf vonden dat een dergelijke combinatie mogelijk moest zijn. Hij daagde mij uit om dat samen aan de hand van Antonio Gramsci uit te werken... Maar toen ging hij de politiek in, werd minister en had er geen tijd meer voor... Hij zit nu niet meer in de regering en ik zal hem er binnenkort eens op aanspreken dat met Jahjah die zaak weer actueel wordt...

In Nederland zou zo'n combinatie ook kunnen bij voorbeeld met het SAP...!

Ron Haleber.

Ron Haleber
08-02-03, 19:54
Geplaatst door Donna
Tomas.

Misschien dat hij het kan uitleggen.

Ik waardeer hem zeer verrast (in zijn discussie met Vriend) als moleculair fysicus, bekwaam in de quantenmechanica en de theoriën van Einstein die voor jou Donna, natuurlijk allang een open boek waren...

Maar op het gebied van islam, integratie en Marokko waar ik het over heb, maakt hij op mij toch - evenals Puk en JMT die ik bijtijds ook waardeer - wel een wat zwakke indruk zodat zijn advies mij niet veel verder zal helpen...

Donna
08-02-03, 20:01
Geplaatst door Ron Haleber
Ik waardeer hem zeer verrast (in zijn discussie met Vriend) als moleculair fysicus, bekwaam in de quantenmechanica en de theoriën van Einstein die voor jou Donna, natuurlijk allang een open boek waren...

Maar op het gebied van islam, integratie en Marokko waar ik het over heb, maakt hij op mij toch - evenals Puk en JMT die ik bijtijds ook waardeer - wel een wat zwakke indruk zodat zijn advies mij niet veel verder zal helpen...


De reden dat zoveel mensen op dit forum jouw niet trekken heeft weinig met islam, marokkanen of integratie te maken.

Meer met je persoonlijkheid.

Daar kan Tomas vanuit zijn natuurkundige achtergrond hulp bieden.

Tomas
08-02-03, 21:14
Geplaatst door Donna
Daar kan Tomas vanuit zijn natuurkundige achtergrond hulp bieden.

Ik zou 'm kunnen nuken..?

Donna
08-02-03, 21:19
Geplaatst door Tomas
Ik zou 'm kunnen nuken..?


:lol:

Ron Haleber
09-02-03, 03:00
Geplaatst door Donna
De reden dat zoveel mensen op dit forum jouw niet trekken heeft weinig met islam, marokkanen of integratie te maken. Meer met je persoonlijkheid.


Ik had al een finaal slotwoord met jou gesproken. Jammer, ik dacht dat we het daar over eens waren. Wat mij betreft blijft het daar bij..! Ik zal me dus de moeite besparen om jouw persoontje de grond in te trappen; ik hou de eer aan mijzelf.

Als je er zo vreselijk van geniet om rancuneus personen af te katten en jij je tijd en die van de prikkers hier daarmee wil verdoen in plaats van met nuttiger zaken als het onderwerp van dit topic, dan zoek je voortaan maar andere slachtoffers. Keuze hier genoeg...! Ik stel me niet meer beschikbaar...

Donna
09-02-03, 12:15
Geplaatst door Ron Haleber
Ik had al een finaal slotwoord met jou gesproken. Jammer, ik dacht dat we het daar over eens waren. Wat mij betreft blijft het daar bij..! Ik zal me dus de moeite besparen om jouw persoontje de grond in te trappen; ik hou de eer aan mijzelf.


Dit bewijst alleen maar hoe sociaal gehandicapt je bent.


Ik waardeer hem zeer verrast (in zijn discussie met Vriend) als moleculair fysicus, bekwaam in de quantenmechanica en de theoriën van Einstein die voor jou Donna, natuurlijk allang een open boek waren...

Want hier begin je zelf weer.

Misschien is dit een halfslachtige poging tot 'een literair stijltje', maar je suggereert hier dat ik van mezelf vind en beweer dat ik Einstein snap.

A) Is dat niet zo en B) Wat heeft Einstein nou weer met jouw persoonlijkheidsstoornis te maken?

Niets.


Geplaatst door Ron Haleber
Als je er zo vreselijk van geniet om rancuneus personen af te katten en jij je tijd en die van de prikkers hier daarmee wil verdoen in plaats van met nuttiger zaken als het onderwerp van dit topic, dan zoek je voortaan maar andere slachtoffers. Keuze hier genoeg...! Ik stel me niet meer beschikbaar...

Ik geniet er niet van 'personen' af te katten. Ik geniet ervan jou af te katten.

En als je dat problematisch vindt, dan is er een simpele oplossing. Jezelf een iets minder denigrerende schrijfstijl aanmeten.

Maar het aanbod van Tomas staat ook nog steeds.

Maarten
09-02-03, 14:01
Ron is - wat hij verder ook is - een wetenschapper die thuis is op állerlei terreinen, die op dit prikbord interessant zijn.
Donna plaatst al lang allerlei nuttige stukken op dit prikbord.

Maar allebei schijnen ze iets van de marokkanen geleerd te hebben, en niet het beste!..
Jongens.. blijft dat een kippenhok hier??? Tikkie genant hoor..
Er is niks tegen kritiek, als je er elke keer maar precies bij zet waaróm!
Ik snap best dat die Cc-neigingen aanlokkelijk zijn, maar het ziet er niet uit, OK? Ik denk dat jullie allebei wel wat anders te doen hebben.
En geen ja maar, want ik doe aangifte bij Allah.. :D

Maarten
09-02-03, 14:48
Geplaatst door Simon
:) wie is hier nu een moralist? Jij maakt je toch druk om onverkwikkelijke taal van de AEL nog voordat daar sprake van is? Simon

Bedenk maar wat je het afgelopen jaar zoal op dit prikbord hebt kunnen lezen, en wat daarvan bepaald nog niet rijp is voor de media!
Bedenk ook maar, dat AEL onderdeel is van een emancipatiebeweging, en dus per definitie stikt van de frustraties, zondebokdenken en ongenuanceerde beschuldigingen!

NEE, er mankeert níets aan wat AEL tot nu toe zegt.
NEE, er mankeert op zich níets aan mensen met ongenoegens, die beter- of anders willen.
NEE, niemand moet zich de mond laten snoeren!
JA, AEL kan:
1. door louter verzetsdenken een hele groep in een isolement brengen.
2. het complete gezicht van marokkanen in nederland in negatieve zin gaan bepalen, niet door wat er wél deugt in de verhalen, maar door alle onderhuidse geluiden, die bepaald nog niet goed doordacht zijn, en hier héel slecht kunnen vallen.
3. een grote trammelant veroorzaken in de Marokkaanse wereld, omdat er Marokkanen zijn, die dit zien aankomen, en daar grondig van balen.

Wil je die gevaren niet zien? Mij best.
Wil je in plaats van het daar over te hebben, een beetje over mij gaan zeuren? Ik vind het goed hoor.... We'll see!...

Eén dikke rel in Den Haag met AEL aanhangers, die alle media haalt, en we hebben er een DIK probleem bij!! En een deel van Nederland gaat zich weer afvragen wat je precies in huis haalt, als je met "een Marokkaan" in zee gaat! En dan kun je wel verontwaardigd roepen, en de revolutie prediken, maar het effect is dan precies omgekeerd, dan wat AEL beoogt! Is dit nou zo moeilijk te begrijpen?

Ik vrees gewoon dat de AEL in het licht van haar eigen doelstellingen eerder de kans heeft averechts te werken, dan dat het wat gaat opleveren. Vergis je niet! Weliswaar zal AEL in éigen gelederen heel wat krachten bundelen, maar het DOEL is gelegen in de Búitenwereld!!

En ergens voorzie ik al helemaal, dat weliswaar politici en media genuanceerd gaan reageren, en inhoudelijke discussies aan gaan, maar dat de rest van Nederland mogelijk gaat denken: Marokkanen? Bekijk het maar!
Bedenk ook maar hoeveel moeite politici en media na 911 gedaan hebben om demonisering van Islam e.a. tegen te gaan. Dat was niet weinig. Overal zijn marokkanen aan het woord geweest. Maar je kunt niet bepaald zeggen, dat dit een onverdeeld positief beeld heeft opgeleverd. Dat kun je de media, ondanks de fouten, toch niet in de schoenen schuiven.
Wou je nou een voortzetting daarvan in het AEL tijdperk? Nog een jaartje of twee commotie rond controversiele onderwerpen?? En dat allemaal onder het motto: "bétere kansen voor Marokkanen!"??

Alvast een voorproefje: de aansluiting bij de heavvy Marxisten! Ze hebben nog niks gezegd hoor, maar half Nederland denkt dan mogelijk al: Zie je wel? Ze zijn echt geschift, die Marokkanen!
Ruik je nog steeds geen gevaar, Simon?... You'll bloody see!!..

mulan
09-02-03, 14:59
Geplaatst door Maarten
Bedenk maar wat je het afgelopen jaar zoal op dit prikbord hebt kunnen lezen, en wat daarvan bepaald nog niet rijp is voor de media!
Bedenk ook maar, dat AEL onderdeel is van een emancipatiebeweging, en dus per definitie stikt van de frustraties, zondebokdenken en ongenuanceerde beschuldigingen!

NEE, er mankeert níets aan wat AEL tot nu toe zegt.
NEE, er mankeert op zich níets aan mensen met ongenoegens, die beter- of anders willen.
NEE, niemand moet zich de mond laten snoeren!
JA, AEL kan:
1. door louter verzetsdenken een hele groep in een isolement brengen.
2. het complete gezicht van marokkanen in nederland in negatieve zin gaan bepalen, niet door wat er wél deugt in de verhalen, maar door alle onderhuidse geluiden, die bepaald nog niet goed doordacht zijn, en hier héel slecht kunnen vallen.
3. een grote trammelant veroorzaken in de Marokkaanse wereld, omdat er Marokkanen zijn, die dit zien aankomen, en daar grondig van balen.

Wil je die gevaren niet zien? Mij best.
Wil je in plaats van het daar over te hebben, een beetje over mij gaan zeuren? Ik vind het goed hoor.... We'll see!...

Eén dikke rel in Den Haag met AEL aanhangers, die alle media haalt, en we hebben er een DIK probleem bij!! En een deel van Nederland gaat zich weer afvragen wat je precies in huis haalt, als je met "een Marokkaan" in zee gaat! En dan kun je wel verontwaardigd roepen, en de revolutie prediken, maar het effect is dan precies omgekeerd, dan wat AEL beoogt! Is dit nou zo moeilijk te begrijpen?

Ik vrees gewoon dat de AEL in het licht van haar eigen doelstellingen eerder de kans heeft averechts te werken, dan dat het wat gaat opleveren. Vergis je niet! Weliswaar zal AEL in éigen gelederen heel wat krachten bundelen, maar het DOEL is gelegen in de Búitenwereld!!

En ergens voorzie ik al helemaal, dat weliswaar politici en media genuanceerd gaan reageren, en inhoudelijke discussies aan gaan, maar dat de rest van Nederland mogelijk gaat denken: Marokkanen? Bekijk het maar!
Bedenk ook maar hoeveel moeite politici en media na 911 gedaan hebben om demonisering van Islam e.a. tegen te gaan. Dat was niet weinig. Overal zijn marokkanen aan het woord geweest. Maar je kunt niet bepaald zeggen, dat dit een onverdeeld positief beeld heeft opgeleverd. Dat kun je de media, ondanks de fouten, toch niet in de schoenen schuiven.
Wou je nou een voortzetting daarvan in het AEL tijdperk? Nog een jaartje of twee commotie rond controversiele onderwerpen?? En dat allemaal onder het motto: "bétere kansen voor Marokkanen!"??

Alvast een voorproefje: de aansluiting bij de heavvy Marxisten! Ze hebben nog niks gezegd hoor, maar half Nederland denkt dan mogelijk al: Zie je wel? Ze zijn echt geschift, die Marokkanen!
Ruik je nog steeds geen gevaar, Simon?... You'll bloody see!!..

Wil me niet mengen in jullie discussie alhoewel ik daar nu wel mee bezig ben maar wat stel jij dan voor??????Je kunt toch niet zeggen dat het op deze manier goed gaat,de verschillende gesubsidieerde Marokkanen-moslim groepjes hebben ook niet veel bereikt behalve dan als er voor de 'autochtonen' een probleem is ze altijd paraat moeten staan om de 'autochtonen' gerust te stellen.Meer niet.
Hoe langer je hiermee doorgaat hoe langer en gevaarlijker de 'spanningen' zullen zijn......

Simon
09-02-03, 15:06
Geplaatst door Maarten

Alvast een voorproefje: de aansluiting bij de heavvy Marxisten! Ze hebben nog niks gezegd hoor, maar half Nederland denkt dan mogelijk al: Zie je wel? Ze zijn echt geschift, die Marokkanen!
Ruik je nog steeds geen gevaar, Simon?... You'll bloody see!!..

Ja ik was je voor. Ik plaats daar uiteraard ook vraagtekens bij. Voor mij is een groep zoals de PvdA die zich geinspireerd weet door Mao en Stalin niet echt anders dan een groep die zich geinspireerd weet door Hitler. Maar een emancipatiebeweging als de AEL moet op basis van gelijkwaardigheid in de samenleving kunnen functioneren en niet al te bang zijn zere plekken van de nederlandse samenleving te raken. Anders verander je nooit iets. Verder verwacht ik dat het functioneren van de AEL in Nederland echt anders zal zijn dan in België.

Simon

Simon
09-02-03, 15:26
Nou Maarten, misschien heb je toch wel gelijk ......

Quote uit DE MORGEN, door Hoofdredacteur Yves Desmedt!

...Donderdagavond zat ik in een publieksdebat in Antwerpen met AEL-voorman A.Jahjah over de 'Oorlogsjournalistiek in Borgerhout', een titel waarmee de organisatoren al lichtjes de toon wilden zetten.
Ik had wel verwacht de wind van voren te zullen krijgen, maar dit sloeg alles.

'De Morgen', veruit de progressiefste krant in Vlaanderen, al heel haar bestaan pleitend voor een multiculturele samenleving en voor migrantenstemrecht, al heel haar bestaan de felste bekamper van het Vlaams Blok, blijkt voor Jahjah en zijn troepen vijand nummer één te zijn.

Omdat we ons vragen stellen bij zijn...stellingen over
homoseksualiteit,
de rol van de vrouw in het gezin..
zijn strategie die dialoog afwijst en confrontatie zoekt.

Dat hadden we dus beter niet gedaan....Het midden van de zaal is ingenomen door een claque, vijftig fans die juichen en applaudisseren na elk woord van de leider...omringd door liefst zes bodyguards.

Een schuchter meisje met hoofddoek leest giechelend van zenuwen vraagjes af van zorgvuldig voorbereide steekkaarten. De sfeer in de zaal is grimmig, onvriendelijk, het fanatisme is niet veraf.

Dan staat een jonge vrouw op, van gemengd allochtoon-autochtone origine.
Ze is reporter voor een Antwerpse stadsradio en was daags na de incidenten een internetcafé binnen gegaan, waar ze botste op een groepje volgelingen van A.Jahjah
Alleen omdat ze een vrouw was en een microfoon vasthield werd ze uitgescholden voor h.o.e.r en verraadster van het eigen volk. Onder meer door een bodyguard van Jahjah, die nu op het podium staat.
Ze besloot de opname van de scheldpartij niet uit te zenden, bevreesd dat zoiets koren op de molen van het Vlaams Blok zou zijn en vraagt zich nu af of ze daar wel goed aan gedaan heeft.

De bodyguard werpt haar een obsceen gebaar toe, de vijftig aanhangers in de zaal beginnen te joelen...Jahjah biedt geen excuses aan, maar pakt haar frontaal aan. Misschien was ze wel en infiltrante van het Blok, als zijn jongens 'Mak...'mogen worden genoemd mogen zij ook 'h.o.e.r' roepen en bovendien weet hij niet wat haar morele maatstaven zijn.
Versta: misschien ben je wel een h.o.e.r.
Het goedmenende linkse publiek in de zaal schrikt: het masker is gevallen, de Arabische vrijheidsstrijder is plots een Arabische macho geworden, met een argumentatie die F.Dewinter hem niet had durven nadoen.

De jonge vrouw was al weg voor ik het podium kon verlaten. Mag ik haar daarom vanaf deze plaats feliciteren met haar moed en haar met veel plezier uitroepen tot winnares van het debat....Unquote.

Einde uitreksel uit 'Standpunt' van Y.Desmedt in 'De Morgen'van zaterdag 08/02/03...

mulan
09-02-03, 15:35
Geplaatst door Simon
Nou Maarten, misschien heb je toch wel gelijk ......

Quote uit DE MORGEN, door Hoofdredacteur Yves Desmedt!

...Donderdagavond zat ik in een publieksdebat in Antwerpen met AEL-voorman A.Jahjah over de 'Oorlogsjournalistiek in Borgerhout', een titel waarmee de organisatoren al lichtjes de toon wilden zetten.
Ik had wel verwacht de wind van voren te zullen krijgen, maar dit sloeg alles.

'De Morgen', veruit de progressiefste krant in Vlaanderen, al heel haar bestaan pleitend voor een multiculturele samenleving en voor migrantenstemrecht, al heel haar bestaan de felste bekamper van het Vlaams Blok, blijkt voor Jahjah en zijn troepen vijand nummer één te zijn.

Omdat we ons vragen stellen bij zijn...stellingen over
homoseksualiteit,
de rol van de vrouw in het gezin..
zijn strategie die dialoog afwijst en confrontatie zoekt.

Dat hadden we dus beter niet gedaan....Het midden van de zaal is ingenomen door een claque, vijftig fans die juichen en applaudisseren na elk woord van de leider...omringd door liefst zes bodyguards.

Een schuchter meisje met hoofddoek leest giechelend van zenuwen vraagjes af van zorgvuldig voorbereide steekkaarten. De sfeer in de zaal is grimmig, onvriendelijk, het fanatisme is niet veraf.

Dan staat een jonge vrouw op, van gemengd allochtoon-autochtone origine.
Ze is reporter voor een Antwerpse stadsradio en was daags na de incidenten een internetcafé binnen gegaan, waar ze botste op een groepje volgelingen van A.Jahjah
Alleen omdat ze een vrouw was en een microfoon vasthield werd ze uitgescholden voor h.o.e.r en verraadster van het eigen volk. Onder meer door een bodyguard van Jahjah, die nu op het podium staat.
Ze besloot de opname van de scheldpartij niet uit te zenden, bevreesd dat zoiets koren op de molen van het Vlaams Blok zou zijn en vraagt zich nu af of ze daar wel goed aan gedaan heeft.

De bodyguard werpt haar een obsceen gebaar toe, de vijftig aanhangers in de zaal beginnen te joelen...Jahjah biedt geen excuses aan, maar pakt haar frontaal aan. Misschien was ze wel en infiltrante van het Blok, als zijn jongens 'Mak...'mogen worden genoemd mogen zij ook 'h.o.e.r' roepen en bovendien weet hij niet wat haar morele maatstaven zijn.
Versta: misschien ben je wel een h.o.e.r.
Het goedmenende linkse publiek in de zaal schrikt: het masker is gevallen, de Arabische vrijheidsstrijder is plots een Arabische macho geworden, met een argumentatie die F.Dewinter hem niet had durven nadoen.

De jonge vrouw was al weg voor ik het podium kon verlaten. Mag ik haar daarom vanaf deze plaats feliciteren met haar moed en haar met veel plezier uitroepen tot winnares van het debat....Unquote.

Einde uitreksel uit 'Standpunt' van Y.Desmedt in 'De Morgen'van zaterdag 08/02/03...

Als dat waar is slaat dat natuurlijk nergens op :mad:
Maar there are always two sides to every story................

Tomas
09-02-03, 18:29
Geplaatst door Maarten
Ron is - wat hij verder ook is - een wetenschapper die thuis is op állerlei terreinen, die op dit prikbord interessant zijn.
Donna plaatst al lang allerlei nuttige stukken op dit prikbord.

Maar allebei schijnen ze iets van de marokkanen geleerd te hebben, en niet het beste!..
Jongens.. blijft dat een kippenhok hier??? Tikkie genant hoor..
Er is niks tegen kritiek, als je er elke keer maar precies bij zet waaróm!
Ik snap best dat die Cc-neigingen aanlokkelijk zijn, maar het ziet er niet uit, OK? Ik denk dat jullie allebei wel wat anders te doen hebben.
En geen ja maar, want ik doe aangifte bij Allah.. :D

Lekker belangrijk.

Doe vooral die aangifte en blijf daar dan ook maar. Daar ben je waarschijnlijk nuttiger.

_|_

Cc

Tomas
09-02-03, 18:30
Geplaatst door mulan
Als dat waar is slaat dat natuurlijk nergens op :mad:
Maar there are always two sides to every story................

Dat artikel is alweer bijna een week oud. Dus er moet ook een andere kant te vinden zijn onderhand.

Maarten
10-02-03, 10:09
Geplaatst door mulan

Maar there are always two sides to every story................

Dat is nog maar de vraag...
De vrouw vertelde haar ervaring blijkbaar in die zaal, en kreeg als reactie een obsceen gebaar, een joelende zaal, plus een jahjah die nergens een boodschap aan had, en enkel de bal terugkaatst met: ik weet niet wat je moraal is?
Dit gedrag kennen we alleen maar van Vlaams Blokkigen hoor.. : "als je kritiek hebt, dan rot je maar op!"

(commentaar: vergis je niet in de overeenkomsten tussen extreem links en extreem rechts. Die lijken meer op elkaar dan je zou denken. In veel opzichten zijn ze twee kanten van dezelfde medaille.. Noem dat gerust schokkend.)

En de hoofdredacteur van de Morgen afzeiken.. uitgerekend die.. terwijl die nota bene klaagt over gebrek aan dialoog...
Ik snap best dat Jahjah belaagt wordt door allerlei stomme vragen, en dat Marokkanen ook niet altijd zin hebben om op vooroordelen in te gaan, maar af en toe zul je ergens op in moeten gaan. En als die hoofdredacteur al geen antwoorden krijgt, wie dan wel?????

Een Politicus moet altijd schipperen tussen zijn achterban en de buitenwereld. Daar is hij/zij zelfs voor. Jahjah’s formele doel is gericht op de buitenwereld. Maar onmiskenbaar is zijn tweede doel: interne eenheid en verzet. Maar zoals je Jahjah ziet optreden, heeft hij de prioriteit bij het tweede liggen. Hij zegt/doet voortdurend wat zijn achterban wil zien/horen. Daar is niks mis mee, maar je moet de buitenwereld ook wat geven, zeker als die sympathie voor de zaak hebben. Blijkbaar offert hij die graag op, als hij zijn achterban daar een lol mee kan doen.

Die weg is érg gevaarlijk! Straks luistert er niemand meer. Dan “weet men wel” wat AEL is. Dan krijg je enkel bij een exces nog een berichtje in de krant, en that’s it!
Ik bedoel, die Marokkanen kunnen nou wel erg hard roepen, dat het nodig is om gehoord te worden, maar denk maar niet dat zoiets in deze wereld normaal is!! Talloze groepen hebben het echt moeilijk, of hebben hele goeie standpunten, maar krijgen nergens een kans. Overal wordt er beslist over de hoofden van mensen heen.

Marokkanen zouden zuinig moeten zijn op de aandacht. Momenteel is er wel euforie, zo van: we gaan het helemaal maken! Maar als er teveel rotzooi blijft, en er wordt erg nonchalant omgegaan met de aandacht, dan gaan autochtonen straks weer wat “zinnigers” doen. Dan slaan ze alle verhalen over Marokkanen over, want dan wéet je het wel: Marokkanen = Probleem! En dan kun je verder tegen de múren gaan zitten te lullen! Dan gaat het prima in eigen kring, maar zodra je daar buiten komt, heeft niemand meer trek in je.

Mulan, je vroeg terecht, wat ik dan wél wou?? Nou, daar had ik wel een idee over.. Wél AEL, maar erg uitkijken hoe die zich naar buiten opstelt. Wél spreekbuis zijn voor de gevoelens en de klachten en de wensen, maar dan wel vertaald in hapklare brokken, die voor de buitenwereld behapbaar zijn. AEL zou in geen geval een open doorgeefluik moeten zijn, van alle neiging tot afreageren uit frustratie. Doe je dat wel, dan ben je geen politieke partij meer, maar een luidspreker die door de straten schalt, en allerlei vuiligheid over anderen roept. Dat is intern erg lekker, maar in de buitenwereld krijg je niets meer voor elkaar.

Maar gezien dat artikel uit “de Morgen”, vrees ik, dat het niet meer haalbaar is. Jahjah kiest klaarblijkelijk in alle gevallen van wrijving voor zijn achterban. Nou, dat moet hij dan zelf maar weten.. Zelf ziet hij het niet, of wil hij het niet meer zien. Mogelijk raakt hij geradicaliseerd door al die negatieve reacties van buiten af. Die drijven hem terug naar eigen kring. Dat zou wel begrijpelijk zijn.. hij is ook maar een gewone jongen… Maar het kan hem zijn complete doel in de buitenwereld kosten. Wat dan resteert is dan een eigen hechte groep, die echter geen kant meer op kan. Het lijkt hard die kant uit te gaan.

Het enige wat je kunt doen, is hem op dat gevaar wijzen. En zorgen dat hij zijn dubbele rol als politicus blijft spelen. Daar moet hij een strategie voor uitstippelen.

Maarten
10-02-03, 10:15
Ik zal Jahjah een lol doen en je éen voorbeeld geven. Als het over vrouwen gaat, dan wordt er meteen een hoop gekrakeelt over vooroordelen, en dat er niks mis is, en dat islam nu eenmaal een ander vrouwbeeld heeft enz… Vervolgens gaat het over westerse vrouwen, die vooral h.o.e.r. zijn.. Ik zou het anders doen, en dít zeggen:

Onze vrouwen zijn ónze zaak. Wij weten daar méer van, en begrijpen daar méer van dan jullie! AEL is echt democratisch, en bij ons doen de moslima’s mée, en krijgen alle kans. En die weten heel goed wat hun belang is, en wat het belang van Marokkaanse vrouwen in het algemeen is. En als er verbeteringen nodig zijn, dan horen we dat van hén, en niet van de autochtonen! Wij Marokkanen zijn een eenheid, en hebben een eigen cultuur, en lossen onze zaken op ónze manier op! Daar schieten we méer mee op, dan met het luisteren naar de autochtonen, want daar zitten meer vooroordelen bij, dan wat anders! En we zijn er heel moe van, om dat steeds maar weer uit te moeten leggen. Wij willen gewoon met rust gelaten worden, en de dingen op ónze manier doen, OK??!…

Klinkt goed he?
En autochtonen vreten dit he? Dat past namelijk helemaal in hun moraal.
Toch zit er een addertje onder het gras.
De moslima’s krijgen op deze manier wél de verantwoordelijkheid voor de Marokkaanse vrouwen in de schoenen geschoven. En álle ellende die ze dan niet openlijk naar buiten brengen, die blijft gewoon bestaan! Weet waar je aan begint! Die vrouwen die gemept worden, die zijn er gewoon! Ook de vrouwen, die nog niet eens voor een cursus Nederlands het huis uit mogen! Of alle problemen rond uithuwelijking, rond weglopen, of rond scheiding, of rond het inpikken van de kinderen, of over zeggenschap enz.
Er is best nogal wat hoor. En als je tot nu toe je prioriteiten gehad hebt bij roepen hoe geweldig Islam is, en dat er nergens wat mis is, dan mag je nou eens goed rond gaan kijken. Ik zal het maar even niet hebben over interviews in Blijf-van-mijn-lijf- huizen, wel??.. :hihi: Maar álles wat je dan níet doet, daar gebeurt dan ook niets meer aan! Eigen cultuur, weet je?..

Ik vraag me af of jonge AEL-moslima’s dit wel willen. Dit is echt een enorme verantwoordelijkheid.. Pas wanneer je die neemt, ga je merken hoe weinig er echt geluisterd wordt, en wat je machtsmiddelen in feite zijn, en hoeveel moeilijkheden er zijn. Dat mag je dan allemaal zelf oplossen. Grote kans dat er eerst een hele generatie overheen gaat, er er iets verbetert. En mocht blijken dat je hulp van buiten nodig hebt, dan krijg je die misschien niet meer, want de overheid gaat zich dan niet meer bemoeien met problemen die specifiek Marokkaans zijn, en waar Marokkanen duidelijk van gezegd hebben, dat ze er geen inmenging in wensen.

Ik noem maar wat: gescheiden vrouwen, die nooit geleerd hebben zelfstandig te zijn, en zelfs nauwelijks Nederlands spreken? Nou, die krijgen een uitkering, en verder zoeken ze het zich maar uit. Laat de Marokkaanse gemeenschap het verder maar regelen, klaar. En als er dan dingen structureel fout blijken te zitten, dan hebben die moslima’s hun werk gewoon niet goed gedaan, klaar. Weet je zeker dat je dit wilt?…

rafiq
10-02-03, 10:32
De stap die de AEL heeft gedaan richting de Belgische PvDa is geen "stap uit het niets".

Met diverse verklaringen en steun betuigingen van de AEL naar de antiglobaliseringsbeweging( in al zijn diversiteit) kun je er natuurlijk gif op innemen dat de AEL gecharmeerd is van de organisatiestructuur van diverse linkse groeperingen.

Om uberhaupt niet worden afgerekend op de term " migrantenpartij, "moslimpartij" en "moslimleider" Abu Jah Jah is dit een goede stap om uit een <politieke en sociale>isolatie te komen.

Ik denk nog niet dat dat de invloed van de moslimbroeders met de sociaal politieke aspiraties van de marxisten het gras voor de voeten is gemaaid.

Al zijn de marxisten uiteindelijk wel om het gras voor de voeten te maaien voor godsdiensten an sich.
Religie betekent immers afhankelijkheid van en onderwerping aan irrationele gegevens die niet direct op sociale en fysische voorwaarden betrekking hebben! Maar juist op de zelfkennis en psychise instelling van het veel geprezen individu!

Ik zelf heb geen scrupules tegen over marxisten of atheisten als ze hun kritiek op de godsienst an sich een beetje matigen.

Kameraad Ron kan ons nog meer uitleg verlenen, en misschien is hij ooit nog eens lid geweest van de Eindhovense Rode Jeugd , die enkele aanslagen op zijn rekening heeft!

Simon
10-02-03, 10:41
Geplaatst door rafiq
Ik zelf heb geen scrupules tegen over marxisten of atheisten als ze hun kritiek op de godsienst an sich een beetje matigen.


En ook niet als die PvdA boeken op hun site verkoopt over de 'medialeugens' over Stalin? Sorry hoor. Een iets kritischer houding kan geen kwaad.

Simon

rafiq
10-02-03, 11:22
Beste Simon,

Politiek correct bestaat nu eenmaal niet. Anderszouden we niet zo van elkaar verschillen.

Het eerste wat ik je aanraad is omdat los te laten. Dat politiek correct ,correct zou zijn !

Overigens nogmaals en heb het meermalen aangehaald: Als je echt iets van politiek wilt begrijpen lees dan: Il Principe en Discorsi van Machiavelli.

Of kijk even in de keuken van het CDA. En kijk naar het gezicht van Jaap de Hoop Scheffer ....Enough said?

Iedere machthebber {politicus} maar ook hij die de macht nog niet heeft of kwijt is handelt volgens zijn beschrijvingen. En voor degene die de macht niet heeft; Het is goed om te lezen dat de baas een gore klootzak is, en voor hen die afwijzend staan tegenover iedere poging tot rechtvaardiging van welke vorm van institutionele dominatie dan ook;

wees gewaarschuwd : lees hoe mensen zijn in de hoop dat ze nog eens ooit anders zullen worden.

Maar hoop is meer voor religieuzen onder ons. En de marxisten geloven niet in God, en Stalin vervolgde de gelovigen en zo kunnen we nog even doorgaan.

Simon
10-02-03, 11:41
Geplaatst door rafiq
Overigens nogmaals en heb het meermalen aangehaald: Als je echt iets van politiek wilt begrijpen lees dan: Il Principe en Discorsi van Machiavelli.


Ja dat was ook de lievelingslektuur van Stalin. Maar gelukkig zijn er ook nog andere visies op politiek die niet zo amoreel zijn.

Simon

Ron Haleber
10-02-03, 11:56
Geplaatst door rafiq
De stap die de AEL heeft gedaan richting de Belgische PvDa is geen "stap uit het niets". Ik denk nog niet dat dat de invloed van de moslimbroeders met de sociaal politieke aspiraties van de marxisten het gras voor de voeten is gemaaid.

Al zijn de marxisten uiteindelijk wel om het gras voor de voeten te maaien voor godsdiensten an sich.

Religie betekent immers afhankelijkheid van en onderwerping aan irrationele gegevens die niet direct op sociale en fysische voorwaarden betrekking hebben! Maar juist op de zelfkennis en psychise instelling van het veel geprezen individu!

Ik zelf heb geen scrupules tegen over marxisten of atheisten als ze hun kritiek op de godsienst an sich een beetje matigen.

Kameraad Ron kan ons nog meer uitleg verlenen, en misschien is hij ooit nog eens lid geweest van de Eindhovense Rode Jeugd , die enkele aanslagen op zijn rekening heeft!

Er wordt in Eindhoven - zo te merken - heel wat gras gemaaid. En niet alleen bij PSV maar ook in de moskee...

Vooral de islam is daar gemillimeterd - coup Fortuyn- , zo te horen:

"Religie betekent immers afhankelijkheid van en onderwerping aan irrationele gegevens die niet direct op sociale en fysische voorwaarden betrekking hebben! "...

Het lijkt me behoorlijk spookachtig wat er bij jou over gebleven is van islam, hoewel Simon, Edv, Puk en JMT zeker blij zullen zijn dat er nu eindelijk eens iemand is die dat volmondig erkend...! Zo'n irrationeel spook zonder enige sociale en reeële setting in de werkelijkheid, dat is toch gedoemd heel snel te verdwijnen...!

Als het er zo met de islam bij staat, zullen zij wel bereid zijn aan jouw verzoek te voldoen om "hun kritiek een beetje te matigen"... En dan mist ook mijn kritiek elke grond...

In mijn discussie met hem stelde ik juist tegenover Bil@l dat wetenschap en rationaliteit eeuwenlang het kenmerk bij uitstek en het wezen waren van de islam..

Maar ja, gezien deze site heb je groot gelijk en is dat een grijs verleden dat enkel voor mensen als Yehi dient op zich eens even stevig op de borst te kloppen als ongelovigen als Maarten al te lastig en al te intelligent worden...!...

Met het leggen van bommen heb ik me niet bezig gehouden. Het lijkt me dat je daarvoor geen lid meer hoeft te worden van Rode clubs als Rara....Blijf maar dichter bij huis: je kunt goed bij anderen op deze site te rade gaan - let even op hun avatar... En je moslimbroeders van El Kaida In Eindhoven werven je graag en voorzien je daarin zeker van de nodige informatie; en handboeken over aanslagen te over...

Maar leer wel van onze Amsterdamse ervaringen: In Tsetjenië is het heel erg koud... Dus je winterjas meenemen en oefen met bloot in de sneeuw slapen, anders red je het daar echt niet, kameraad...!

rafiq
10-02-03, 13:30
Beste Ron,

Spookachtig is het zeker niet. Maar een beetje zelfspot is erg nodig in de Marokkaanse gemeenschap. anders gooi ik het gewoon op de Jung theorie; de Dualiteit in de mens.

Sans rancune.

Daarom begrijp ik al die scrupules niet tegen links. Vele moslimbroeders met mij zijn zeer voorstander van dialoog en zeer progressief .

Iedere keer denk ik - zo optimistisch ben ik wel- nu liggen er eindelijk kansen voor een politiek anarchisme. Helaas ook nu zal weer blijken dat de overgrote meerderheid zich toch liever als slaaf gedraagd.
Vele broeders zullen zich echt flink achter de oren krabben nu de AEL de gelederen sluit met de goddelozen van Marx .

Dit gedrag vind ik al tekenend voor de houding van iemand, wat niet wil zeggen dat ik mijn vorige betoog daarop heb gebaseerd .

Maar de Marokkanen an sich hebben zichzelf in een onmogelijk vol te houden positie gemanouvreerd omdat er zij geen keuzen durfden te maken.Altijd verschuilend achter het politieke etablishement. En ook gedekt. Zij zijn dus de waare brandhout aandragers van Abu Jah Jah. Zij waren de eerste met harde kritiek. Hij was een provocateur, stemmingmaker etc etc. Kijk naar de vele belangengroepen. En jij Ron vondt terecht opgemerkt dat veel Marokkanen zich TERECHT overschatten .

Even kort; Ik denk dat wij allen geinfecteerd zijn door de scheiding van Kerk en Staat. In zekere zin zijn wij ( uitzonderingen daargelaten) niet anders dan de jeugd in het voormalige D.D.R.
Maar als je kritiek uit, wil nog niet zeggen dat je ANTI of ATHEIST bent. Ik volg alleen maar een andere agenda.

Vreemd vindt ik wel dat Abu Jah Jah wel moet uikijken zodat hij niet in de val trapt zo als zovele " linkse moslim groeperingen" in het Midden oosten. Als Libanees kan hij daar echt over meepraten! Zij vervielen terug in de koloniale Sovjet doctrine zodat zij hun eigen koers vanuit Moskou en later zelfs vanuit Beijing liet dicteren. Samenwerken o.k. Voor anderen werken nee.
Nu is het een kwestie van tijd en afwachten tot ze van het toneel verdwenen zijn.

En dan komt nog het volgende;

Er vallen natuurlijk in het begin enige politieke slachtoffers, wie weet wordt Abu Jahjah wel getoppeld????. Die resultaten zullen gebruikt worden om te extrapoleren. In de praktijk is dan iedereen te vreden en alles blijft verder bij het oude (onder een andere naam dus en het vooruitzicht dat er minder zullen komen.) En zeker in het conservatieve Belgie. toch gek dat ook zij de Fransen volgen inzake Iraq...maar tegelijkertijd ook niet..Inzake het "oude "Europa.

Bij nieuwe verkiezingen als blijkt dat RESIST slechts marginale resultaten geboekt zijn wordt een geheel nieuw vocabulaire ontwikkeld en over ons uitgestort.Door vriend en vijand. Vele Marokkanen zullen in hun vuistje lachen.
Indien dat vocabulair voldoende zeggingskracht heeft en door een charismatische man/vrouw wordt "verkocht" zal de geschiedenis herhalen.

Immers niemand wil nog herinnerd worden aan Melkert (dat is het lot van iedere leider die mislukt; Of stel aan Abu Jah Jah als die een scheve schaats rijd.

GOD VERHOEDDE DAT!

Ron Haleber
10-02-03, 18:13
Geplaatst door rafiq
Beste Ron,

Daarom begrijp ik al die scrupules niet tegen links. Vele moslimbroeders met mij zijn zeer voorstander van dialoog en zeer progressief .

Iedere keer denk ik - zo optimistisch ben ik wel- nu liggen er eindelijk kansen voor een politiek anarchisme. Helaas ook nu zal weer blijken dat de overgrote meerderheid zich toch liever als slaaf gedraagd.
Vele broeders zullen zich echt flink achter de oren krabben nu de AEL de gelederen sluit met de goddelozen van Marx .


Bij nieuwe verkiezingen als blijkt dat RESIST slechts marginale resultaten geboekt zijn...

Beste Rafiq,

Maak je niet zo druk over die koefaar onder die marxisten, dat loopt bij moslims niet zo'n vaart - zoals je op deze site merkt, vallen die heus niet als rijpe appels van hun geloof af....

Laat Bakunin maar met rust. Maar je kunt natuurlijk ter voorbereiding alvast wel met je moslimbroeders een krans komen leggen bij het standbeeld van Domela Nieuwenhuis hier in Amsterdam...! Rode rozen met een groen lint namens je moskee...! Ik zal Abdou en Jamal vast inseinen dat jullie er aan komen. Je kunt Abdou het best een toespraak laten houden, die is daar goed in en trommelt ook wat linkse clubs op. Jij moet maar het woord voeren op AT5... Na afloop gaan we eten bij het KMAN...!

Het belangrijke is dat via Jahjah de islam voor het eerst hier gekoppeld wordt aan een progressieve beweging. Het zou goed zijn als de moslims het fundamentalisme eindelijk van zich af schudden. Dat zal nog heel wat moeite kosten om daarin te slagen...!

Begin jij er maar mee op deze site...! Mocromike staat al ongeduldig op je te wachten...! :motorzaag :motorzaag

Marxisme is in Brazilië en ook in Azië met succes gekoppeld aan christendom... Vanuit solidariteit met de armen en verworpenen der aarde ontwikkelden de priesters daar een "bevrijdingstheologie"...

Ook Farid Esack , die Zuidafrikaanse moslim die je wel op de NMO hebt gezien, heeft vanuit de ideeën en praktijk van de groep rond Mandela een bevrijdingstheologie ontworpen, een zeer inspirerend boek! Nelson heeft hem een belangrijke post op media-gebied gegeven en hij wil het machisme bestrijden en achterlijke sexualiteit....

Verder: niet zo paniekerig, die Dyab krijgt heus wel zijn zetel in het parlement...

Maar volgens onze belg Mars zit veel er eigenlijk niet in. Ik denk ook niet dat die orthodoxe marxisten nu ineens meer dan 0,04% stemmen zullen krijgen...

Het zal al moeilijk genoeg zijn de vanouds (ook hier) zeer conservatieve Marokkanen uit hun slaap te wekken. :rotpc:

Hier in Nederland zou de AEL natuurlijk een pakt moeten sluiten met de Turken en als partij ligt jouw SP meer voor de hand dan de SAP. Dan heb je meteen echt invloed...

Dus Rafiq, lobbyen bij Ali - de nummer zeven op jouw lijst...! Niet langer meer zeuren dat je hem niet mag...! Jullie moeten kameraad Avraham Serfati hier maar eens met Jahjah laten komen discussiëren...!

Ron

rafiq
10-02-03, 19:27
Beste vriend Ron,

Als moslim kan ik natuurlijk geen krans leggen laat staan voor een beeld. Dat wordt gezien als de grote Shirk!

Neemt niet weg dat ik mij totaal als een zgn. schizofreen door de Nederlandse samenleving vertoef. En inderdaad wordt je dan getrakteerd op legio denkbeelden van allerlei pluimage. Dat is echt wat anders dan in het lokale bergdorpje! Wat een gekke mensen hier in Nederland!

Zo als je weet Ron is <het fundamentalisme> een ongelukkige term en vraag ik mij af als dat hier wel gebezigd wordt of gepredikt om "terug te keren naar de zgn. fundamenten van de Islam" in Nederland.

Immers van welk pad is men afgedwaald, en welk pad of paden zijn er al bewandeld?
Als je de termen of spreekkoren hier op maroc.nl als referentiekader neemt, dan begrijp ik je volkomen.

Maar in mijn referentiekader, daaruit beoordeel ik wat relevant is of niet kom ik deze meningen zeer sporadisch tegen. En als ze gebzigd worden zijn het altijd door parvenu's of geestelijk zwakkeren onder ons. Bij mij in de moskee loopt ook altijd een jongen rond in camouflage kledij en dito baard. Wij weten dat deze knaap niet 100% is.

Ik zie niet in dat de voor het gemak de rechtse flank van de Islam een schisma bestaat of ontstaat dat niet te overbruggen valt met asndere meningen binnen de Islam.

Het gedachtengoed <even Pim erbij halen> op deze site is als een tumor die zich gestaag doch zeker onderhuids nesteld in het voorheen onvolprezen openlijk karakter van de Islam.

Het medicijn aangereikt door marxisten en allerlei andere menselijke systemen vervallen daarmee tot pulp. Deze bevrijdingstheorieen met Sartre voorop zijn als sneeuw voor de zon gesmolten. Misschien hanteerd alleen nog het FARC deze "bevrijdingstheorieen". Ik verval hier niet mee in nihilistische genoezel.

Filosofie en alles daarom trent is meestal een tak van sport voor de intelectuele elite.

Ik vraag me af als de gemiddelde Colombiaan iets merkt van deze 'bevrijdingstheorieen". De Kerk werdt meestal door de elite gebruikt om onderdrukking met Gods Zegen te rechtvaardigen.
Dat Che Guevara en cum suis een potentiele zieltjeswinnaar is dus concurrent zat de gemiddelde Kerk dwars. Men moet dan met iets nieuws komen.
Ook Fidel en Che hadden immers een baard en wilden de wereld zuiveren tegen onrecht en onrechtvaardigen. Waarom niet mengen met zuivere eerlijke Christelijke denkbeelden.
Probleem doet zich nu voor dat er nu een San Ernesto is. Che Guevara is dus achteraf toch opegenomen bij de Heerscharen Gods . Vraag me af als Marx ook de onderdrukte zwarte amerikaan of indiaan bedoelde in zijn geschriften.


De ware remedie ligt in dat gene dat ons als mens zo uniek zou moeten maken het vermogen tot acceptatie en de wil tot verandering ten goede van de zaak.

Een religie zo als de Islam is niet statisch maar dynamisch. Zowel de geloofsleiders als volgelingen dienen dit te beseffen.

Zo als in elk organisme het Darwiniaans(!) principe van overleven is genesteld d.m.v. aanpassen zich aan de steeds stringenter condities van de omgeving zo dient de Islam en zijn volgelingen zich te indentificeren met een soort gelijk organisme. En volgens mij is dit altijd goed gegaan. Darwin was ook een racistische klootzak maar ja dat was ook een beetje de Zeitgeist .

Ik wil daarmee niet de problemen verschuilen achter de Islam. Remedie tegen zinloos geweld ligt gewoon in de boekhandel en een "goede"opvoeding.

Veranderingen dienen alleen plaats te vinden als zij absoluut noodzaakelijk zijn.
Dit is geen Bidha. Maar de tijd leert ons nu dat er tijd is voor mentale veranderingen doch in welke richting die wil geschieden weet alleen ALLAH S.W.T.

Het enige wat wij als armzalige stervelingen kunnen doen is is ons nederige best. Alleen door onze fouten kunnen wij groeien.

Ron Haleber
10-02-03, 20:24
Geplaatst door rafiq
Beste vriend Ron,

Als moslim kan ik natuurlijk geen krans leggen laat staan voor een beeld. Dat wordt gezien als de grote Shirk!

Neemt niet weg dat ik mij totaal als een zgn. schizofreen door de Nederlandse samenleving vertoef. En inderdaad wordt je dan getrakteerd op legio denkbeelden van allerlei pluimage. Dat is echt wat anders dan in het lokale bergdorpje! Wat een gekke mensen hier in Nederland!


Beste broeder Rafiq,

Ik mag toch wel even schrikken van je - naar je eigen zeggen - schizofrene woorden, mijn bloed als Amsterdammer begint te koken...!

Reeds twintig jaar herdenken óók de Marokkanen in Amsterdam de volksopstand van Februari 1941 tegen het naar de gaskamers afvoeren van de toenmalige allochtonen (op deze site "kakkerlakken"genaamd) door de Duitse fascisten...

En wel op het Jonas Daniël Meijerplein door kransen en bloemen te leggen bij het beeld van de Dokwerker...

Ook Abdou Menebhi legt al twintig jaar bloemen en dit voorheen als voorzitter van het KMAN: Komité Marokkaanse Arbeiders in Nederland, dit mede namens de Marokkaanse gemeenschap in deze stad... Ik heb daarbij overigens geen protesten van het UMMON gehoord. Volgens mij doet Milli Görüs dit ook...

Hij doet dit evenals voorheen Ed van Thijn en nu Job Cohen - en volgens mij schaamt politica Fatima Elatik (met hoofddoekje) zich echt niet om daar aan deel te nemen...

Job Cohen behoort ook tot een godsdienst waar het verboden is voor "gesneden beelden" eer te bewijzen...

Ik sta er echt van verstomd dat jij, die ik ken als weldenkend mens, deze moslims en joden beschuldigt van Shirk, van afgoderij...

De rest van de Marokkaanse prikkers hier zullen dus ook niet deelnemen aan deze herdenking van het Verzet dat begon bij de dokwerkers in de haven van Amsterdam maar dat zich vervolgens over heel Nederland uitspreidde... Eens te meer omdat het volgens hen slechts om "kakkerlakken" ging...

Ik hoop toch dat óf jij óf anderen mij iets meer kunnen uitleggen van dit voor Nederlanders erg vreemde gedrag...


P.S. Ik geloof toch dat er iets niet klopt... In het stadje waar ik in Marokko vaak kwam met een Marokkaanse vriend hing aan elke lantarenpaal een groot en verlicht portret van Hassan II... Overal in winkels en huizen trof ik ook portretten van de koning aan - meestal op bevel van de makhzèn... Ik heb daartegen geen enkel protest gehoord. Integendeel! Hoe verklaar je dit...?

Mijn Marokkaanse vriend protesteerde wel tegen de honderden lantarenpaal potretten, waarop zijn vrienden om zich heen keken en heel snel het café-tafeltje verlieten... Maar hij deed dit allerminst vanwege "shirk", maar omdat hij het niet de hele dag volhield tegen een ... aan te moeten kijken...!



Ron Haleber

rafiq
11-02-03, 12:10
Beste vriend Ron,

Wat ik betreur is dat je alleen reageert op een heikel punt namelijk herdenkingen en beelden. Overigens wordt de dokwerker gezien als een Nederlandse opstand. Dat is niet waar. Het was een communistische solidariteitsverklaring die zich via communistische kaders oversloeg naar andere kaders in het land .

Communisten zijn geboren organisatiedeskundigen.. De enige verzet die daadwerkelijk effectief was , om later door Bolkestein er onderuit gehaald te worden, waren de communisten in Nederland .. De meeste Nederlanders waren botweg passief.Over mijn mening over "bevrijdingstheorieen"daar hoor ik je niet over. Dit is een gevoelig punt.
Natuurlijk ben ik voor het instand houden van herdenkingen, Ik ben wel tegen beelden als een soort verering. Maar mensen hebben schijnbaar toch een uitwendige autoriteit nodig om bij stil te staan, bij voorkeur iets tastbaar. Ik beschuldig niemand, zelfs Job Cohen niet..


Dat je nu het gedrag kopieerd van onverdraagzaamheid en de term "kakkerlakken" projecteerd op mijn stukje is jouw verantwoordelijkheid. Want zo krijgt mijn stukje een wrange en bittere smaak. Ik klassificeer mensen niet in zulke termen,. We zijn allemaal even minderwaardig .
De term kakkerlak is volgens mij meer een klassificatie van Feyenoord supporters door de F-Side in jouw stad. Helaas overgenomen door internetdeliquenten als Yehi cum suis.

Over Hassan 2 kan ik makkelijk zijn.
Juist dat zijn een van de tekenen van Shirk, hetzelfde als de talloze afbeeldingen van martelaren in Iran en Palestina en zelfs Yehi die loopt te pronken met de afbeeldingen van Osama Bin Laden. Dat is op zijn minst discutabel gedrag!

Bij Hassan 2 was het een vriendelijk doch dringend verzoek om zijn foto op te hangen.
Vrijwillige gedwongen . Je had in de viswinkels Hassan 2 op de boot, bij de fotograaf, Hassan2 met foto toestel, bij politie Hassan 2 met donkere autoritaire zonnebril, bij de patiserie Hassan 2 met koekje en kopje thee.

Hetzelfde zie je meer bij despoten als Koning Bhumipol van Thailand en talloze andere landen waar mensen "erop gewezen dienen te worden" wie de scepter zwaait.

Ron Haleber
11-02-03, 13:05
Geplaatst door rafiq
Beste vriend Ron,

Wat ik betreur is dat je alleen reageert op een heikel punt namelijk herdenkingen en beelden. Overigens wordt de dokwerker gezien als een Nederlandse opstand. Dat is niet waar. Het was een communistische solidariteitsverklaring die zich via communistische kaders oversloeg naar andere kaders in het land .

Communisten zijn geboren organisatiedeskundigen.. De enige verzet die daadwerkelijk effectief was , om later door Bolkestein er onderuit gehaald te worden, waren de communisten in Nederland .. De meeste Nederlanders waren botweg passief.Over mijn mening over "bevrijdingstheorieen"daar hoor ik je niet over. Dit is een gevoelig punt.
Natuurlijk ben ik voor het instand houden van herdenkingen, Ik ben wel tegen beelden als een soort verering. Maar mensen hebben schijnbaar toch een uitwendige autoriteit nodig om bij stil te staan, bij voorkeur iets tastbaar. Ik beschuldig niemand, zelfs Job Cohen niet..


Beste Rafiq,

Over die bevrijdingstheologie wil het hierna hebben. Als ik alles door elkaar ga behandelen wordt het een warrige puinbak en dat is het al genoeg op dit pb. Daarom lijkt het me zinnig eerst over één punt helderheid te krijgen en daarna op de rest in te gaan...

Dat ik jou absoluut niet in een mand met de fundies, jodenhaters en hun beledigingen als kakkerlakken gooi, dat hoef ik je nu toch echt niet meer, nog voor de zoveelste keer te vertellen...!

Maar dan over de Februari-staking: je antwoord blijft echt vaag en onduidelijk. Als je hier in het bestuur van een Marokkaanse club zat, zou je dan meedoen of niet en dus namens je club bloemen durven leggen bij het beeld van de Dokwerker...?

Natuurlijk waren het communisten die onder de dokwerkers invloed hadden. Maar de mensen die de staking overnamen en de hele stad platlegden waren dat in overgrote meerderheid niet...! Het ging dus in die dagen wel degelijk om een algemene Nederlandse opstand...! Dat is dus wél waar! Lees Lou de Jong er maar op na!

Over de passiviteit van de Nederlanders is ook bij Lou de Jong veel te lezen in zijn 30 dikke delen. Maar daar gaat het bij de Februari-staking niet over.

Verder idealiseer die communisten niet. Mient Jan Faber heeft als gewone christen met de Vredesbeweging toch een miljoen mensen op de been gekregen tegen de kernbommen...! Dat is jouw geidealiseerde communisten nooit gelukt!

Nou ik wacht dus nog maar even jouw antwoord af want dat is voor Amsterdammers De Hamvraag...!

Het gaat daarbij niet om een bijzaak, maar óf zij van Marokkanen solidariteit kunnen verwachten tegen een Bezetter, welke dan ook...! Of dat zij met mensen te maken hebben die hun privé-principes hoger stellen dan solidariteit met het geheel van de bevolking...

Kijk christelijk gereformeerden hebben nog een hoop meer principes dan moslims, maar zij zaten wel ruim in het verzet samen met atheïsten. En zij zetten die principes wel op zij als dat moest om wille van dat verzet...!


Nederlanders, in elk geval Amsterdammers, willen wel graag weten wat voor vlees zij met Marokkanen in de kuip hebben...? Ik hoop dus dat je het belang van de vraag inziet...!

Ron

En passant lijkt me dit ook belangrijk bij de opzet van de AEL: is de huidige politieke opening naar de pvda een bewijs van solidarisering met alle Belgen die gemarginaliseerd worden of is het enkel maar windowdressing...

rafiq
11-02-03, 17:49
Natuurlijk zou ik de Februaristaking herdenken. Daar is niks mee. En moet herrinert blijven worden!
Alleen ik heb persoonlijke afkeer van bloemen leggen. Een toespraak is voldoende. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Nederlanders kunnen 100% solidariteit verwachten van mijn persoon.

Ik denk dat de AEL zeker geen windowdressing is met de AEL, maar dat ze gelijke rechten willen, stemrecht bijvoorbeeld! Dat kun je natuurlijk het best je krachten combineren met autochtone "gelijk" denkenden. Dat zou ik ook doen. En toch je eigen agenda bepalen. Samenwerken op punten waar je samen door een deur kan.

Ik idealiseer de communisten zeker niet. Maar ik blijf erbij dat het gewapende verzet grotendeels communistisch was. Dus dat verklaart dat de communisten eind jaren 40 de derde partij was in Nederland.
Er waren slechts 5000 mensen in het actieve verzet.
De Nederlandse SS was het grootste buitenlandse bataljon dat vrijwillig gerecruteerd was in alle Duitse gebieden; actieve troepen 25.000 man. Buiten de NSB om! Er zijn boeken overgeschreven over Nederlanders in vreemde krijgdienst. Maar niet zozeer van de hand van Lou de Jong!

Ook Lou de Jong kan ernaast zitten kijk maar naar de affaire Aantjes!

rafiq
12-02-03, 20:19
De godsdienstvrijheid kent ook haar grenzen"

17/09/2002

Joodse rechtsgeleerde pleit voor
doorgedreven inburgering van jongeren

Voor de bekende joodse advocaat Henri Rosenberg zijn de krasse uitspraken van Abou Jahjah, voorzitter van de Arabisch Europese Liga (AEL), een bijkomend argument voor verplichte inburgering. Een colloquium christenen-moslims, eind vorige week in Leuven, behandelde dezelfde problematiek, maar met heel andere oplossingen.

"Iedereen had het op 11 september over de strijd tegen het terrorisme met wapens en beveiliging. Maar de belangrijkste strijd werd vergeten: via opvoeding en onderwijs. Moslimkinderen en -jongeren moeten met onze democratie en mensenrechten vertrouwd geraken, wat nu absoluut niet het geval is. We geven onze westerse waarden veel te goedkoop prijs, net zoals het staatsburgerschap." Dat zegt Henri Rosenberg, advocaat en docent joodse wetgeving aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en aan de Faculteit voor Vergelijkende Godsdienstwetenschappen in Antwerpen.
"Ik ben over het probleem gaan nadenken toen ik een tijd geleden moest deelnemen aan een tv-debat. Ik was in het gezelschap van twee tieners, de ene van Marokkaanse en de andere van Algerijnse afkomst. Tot mijn verbazing verzekerden ze elkaar: 'Er stroomt Arabisch en moslimbloed in mijn aderen.' Beide meisjes zijn in België geboren en perfect Nederlandstalig, en toch voelen ze zich veeleer Arabisch dan Belgisch of Vlaams. Die jongeren zijn hier opgegroeid, en toch kennen en respecteren ze onze waarden niet... Dat wijst erop dat er iets misloopt met het inburgeringsproces, dat het fundamentalisme jongeren van de derde en zelfs de vierde generatie infecteert."

Nieuw fenomeen

Volgens professor Rosenberg gaat het om een nieuw fenomeen. "Bij de eerste generatie migranten was er van integrisme geen sprake. Nu stellen we vast dat de lokroep van het extremisme steeds luider klinkt. Het is cynisch dat figuren als Abou Jahjah hier mensenrechten opeisen die in de Arabische wereld ondenkbaar zijn."
Daartegenover stelt professor Rosenberg de joodse gemeenschap tot voorbeeld. "De joodse ervaring in Antwerpen toont aan dat multicultureel samenleven een verrijking is voor iedereen, als de gelovigen zich loyaal aanpassen aan wetten en normen van het gastland. Ik ben zelf een orthodoxe jood, maar ik kan de strenge joodse wetten vrij beleven en tegelijk een goed burger zijn. Toch is het jodendom, net als de islam, in principe antidemocratisch, want de goddelijke wetten staan boven de menselijke. Dat probleem hebben de rabbijnen opgelost met allerhande vernuftige ingrepen, waardoor een reeks joodse wetten 'voorlopig' buiten werking is gesteld. Gelovige joden kunnen zich zonder gewetensproblemen onderwerpen aan het democratisch systeem. Ook het christendom heeft zo'n evolutie gekend. Maar de islam heeft deze uitzuivering niet doorgemaakt. Integendeel, overal waar ze kunnen, willen de fundamentalisten de sharia (de islamitische wet, red.) weer invoeren."
De professor wil niet alle moslims over één kam scheren. "Ik geef graag toe dat het islamisme in België een marginale stroming is. Maar we mogen niet blind zijn voor de haarden van fundamentalisme die vooral op de jeugd invloed proberen uit te oefenen. Dat kunnen we niet blijven tolereren. Dat soort hersenspoeling houdt jongeren in onwetendheid en bevat kiemen van onverdraagzaamheid, geweld en terreur."
Er is dus veel nauwlettender toezicht nodig op wat in godsdienstlessen en moskeescholen wordt verteld, vindt Rosenberg. "Tegelijk moeten de islam-leerkrachten de kinderen van jongs af vertrouwd maken met de westerse beschaving, met onze democratie en onze mensenrechten. We moet respect kunnen afdwingen voor onze eigen waarden en normen. Inburgering moet een verplichting zijn, net als schoolplicht of belastingplicht."
Rosenberg pleit ook voor meer wederzijds contact. "Jongeren van alle achtergronden zouden elkaar moeten leren kennen door contacten, ontmoetingen en uitwisselingen, ook via de scholen. Niets is zo funest als afsluiting en ideologische inteelt. En dat geldt voor iedereen."

Orakel
12-02-03, 22:26
Geplaatst door rafiq
[B]De godsdienstvrijheid kent ook haar grenzen"

17/09/2002

Joodse rechtsgeleerde pleit voor
doorgedreven inburgering van jongeren

We geven onze westerse waarden veel te goedkoop prijs, net zoals het staatsburgerschap."

Wat een onzin. Voordat ik het NL staatsburgerschap kreeg, moest ik de taal naar behoren beheersen, mocht geen gevaar voor de samenleving vormen en moest een antecedentenonderzoek ondergaan.
En 'onze' westerse waarden kunnen we niet weggeven. Anderen nemen deze wel of niet over.



Dat zegt Henri Rosenberg, advocaat en docent joodse wetgeving aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en aan de Faculteit voor Vergelijkende Godsdienstwetenschappen in Antwerpen.
"Ik ben over het probleem gaan nadenken toen ik een tijd geleden moest deelnemen aan een tv-debat. Ik was in het gezelschap van twee tieners, de ene van Marokkaanse en de andere van Algerijnse afkomst. Tot mijn verbazing verzekerden ze elkaar: 'Er stroomt Arabisch en moslimbloed in mijn aderen.' Beide meisjes zijn in België geboren en perfect Nederlandstalig, en toch voelen ze zich veeleer Arabisch dan Belgisch of Vlaams.

Hoezo "toch"? Heeft deze man altijd in een grot gewoond of zo?
En laat 'm es in ANtwerpen gaan kijken. De Joden daar zijn geïntegreerd in die zin dat ze de taal beheersen, de eigen broek ophouden en anderen niet tot last zijn. Dat is integratie. Het onderschrijven en borgen van een aantal basiswaarden, niets meer en niets minder.

En op basis van bovenstaande alinea legt hij de causale relatie met onderstaande:



Die jongeren zijn hier opgegroeid, en toch kennen en respecteren ze onze waarden niet... Dat wijst erop dat er iets misloopt met het inburgeringsproces, dat het fundamentalisme jongeren van de derde en zelfs de vierde generatie infecteert."

Alleen omdat ze gezegd hebben dat er Arabisch bloed door hun aderen stroomt? En gelijk als een speenvarken beginnen te gillen over fundamentalistische jongeren? Waar verspil ik mijn asem eigenlijk nog aan?



Volgens professor Rosenberg gaat het om een nieuw fenomeen. "Bij de eerste generatie migranten was er van integrisme geen sprake. Nu stellen we vast dat de lokroep van het extremisme steeds luider klinkt.


Het wordt met de regel leuker....



Het is cynisch dat figuren als Abou Jahjah hier mensenrechten opeisen die in de Arabische wereld ondenkbaar zijn."

Ahh, omdat ik in Marokko b.v. geen vrijheid van meingsuiting zou hebben, zou ik als Nederlands of Belgisch staatsburger er hier ook maar vanaf moeten zien?



Daartegenover stelt professor Rosenberg de joodse gemeenschap tot voorbeeld. "De joodse ervaring in Antwerpen toont aan dat multicultureel samenleven een verrijking is voor iedereen, als de gelovigen zich loyaal aanpassen aan wetten en normen van het gastland. Ik ben zelf een orthodoxe jood, maar ik kan de strenge joodse wetten vrij beleven en tegelijk een goed burger zijn. Toch is het jodendom, net als de islam, in principe antidemocratisch, want de goddelijke wetten staan boven de menselijke. Dat probleem hebben de rabbijnen opgelost met allerhande vernuftige ingrepen, waardoor een reeks joodse wetten 'voorlopig' buiten werking is gesteld.

Voorbeelden en feiten, m'n waarde. De Joods-Orthodoxe gemeenschap in Antwerpen heeft het inderdaad goed voor elkaar, maar ze hebben tegelijkertijd hun samenleving binnen de samenleving gecreëerd.
Toegegeven, ik bewonder hun organisatiegraad mateloos en heb respect voor de wijze waarop zij voor zichzelf en voor elkaar zorgen. Daar kunnen wij Marokkanen nog een voorbeeld aan nemen.
Maar als je orthodox bent en blijft, onderschrijf je toch ook niet "ons westerse normen- en waardenstelsel", maar enkel en alleen de meest basale dingen daarvan?

Ik geef 't op..... :moeilijk:

Maarten
13-02-03, 13:36
Geplaatst door rafiq
De godsdienstvrijheid kent ook haar grenzen"

Niets is zo funest als afsluiting en ideologische inteelt. En dat geldt voor iedereen."

Uitstekend artikel van die Rosenberg!
Helemaal to the point!

Orakel, begrijp je zelf eigenlijk wel hoe "Nederlands" je bent?
Niet dat je waarden specifiek mede-nederlands zouden zijn, maar wél dat die waarden hier juist in Nederland gecultiveerd worden. Bedenk maar hoe anders je bent, dan enkel het Marokkaanse of Islamitische.
Misschien zie je niet, hoe eigen je je een hoop waarden gemaakt hebt, en die al niet meer als "Nederlands" ervaart. Een kind is het product van zijn omgeving hoor!

Het heeft me altijd verbijsterd, dat het in discussies over integratie vaak enkel om taal ging! Er werd dan verondersteld, dat de rest van de kennis over deze samenleving wel vanzelf zou komen. Maar dat is dus niet zo. Veel allochtonen blijven gewoon in eigen kring hangen, en krijgen daardoor een heleboel dingen niet mee. Met name op gebied van levensbeschouwing en cultuur niet.

Allochtonen krijgen hier veel mee uit de dagelijkse praktijk, maar juist niet wat betreft allerlei levensbeschouwelijke zaken en cultuur, die hier juist als hoogstaand aangemerkt worden.
Ook in de wetenschap vind je echt topkwaliteit, maar de gemiddelde allochtoon weet nauwelijks hoe dat er uit ziet. Er zijn echt massa's "waarden" - die zich overigens príma verdragen met Islam - waar ze echt onkundig van blijven. (Mogelijk is dat in Engeland al véel beter.)

Maar die Rosenberg heeft echt helemaal gelijk hoor: Véel beter onderwijs gewenst. Er is echt een bottleneck in het doorgeven van goede dingen aan allochtonen. Het gaat hier niet over ópdringen, maar gewoon om laten zíen!..

Is er iets mis met beter laten zien wat er hier deugt? Is dat al een aantasting van "eigen identiteit"?? Geestelijk kolonialisme? Rubbish hoor.. Van uitwisseling zijn alleen maar vruchten te verwachten, zowel voor autochtonen als allochtonen. Niks mis met deze "orthodoxe jood".

Het meest wenselijke is eigenlijk een combinatie van hem en Jahjah. Zowel nadruk op het eigene en op rechten, als op de goede dingen uit de autochtone cultuur hier. Kan dat? Ja hoor. Het enige wat dan achterwege moet blijven, dat is de eenkennigheid, ofwel de energie die gestoken wordt in negativiteit.
Veel allochtonen schijnen erg veel energie te steken in optelsommetjes van wat er hier allemaal níet deugt, en wentelen zich daarin. Die energie kun je ook steken inwat er wél deugt.

Die struggle for life geldt voor mij net zo goed. Ook ik moet mezelf dwingen te kiezen voor de goede dingen. Niet voor niets wordt vaak gezegd, dat de mens zelf zijn grootste vijand is. Een grote valkuil is bijvoorbeeld het verzanden in afgunst, zelfmedelijden, verbittering, haat en zondebokdenken. Al die energie kan ook ergens anders in gestoken worden.

Ron Haleber
14-02-03, 01:23
Geplaatst door rafiq
17/09/2002

Voor de bekende joodse advocaat Henri Rosenberg zijn de krasse uitspraken van Abou Jahjah, voorzitter van de Arabisch Europese Liga (AEL), een bijkomend argument voor verplichte inburgering.

Moslimkinderen en -jongeren moeten met onze democratie en mensenrechten vertrouwd geraken, wat nu absoluut niet het geval is. We geven onze westerse waarden veel te goedkoop prijs, net zoals het staatsburgerschap." Dat zegt Henri Rosenberg,

(...) Beide meisjes zijn in België geboren en perfect Nederlandstalig, en toch voelen ze zich veeleer Arabisch dan Belgisch of Vlaams. Die jongeren zijn hier opgegroeid, en toch kennen en respecteren ze onze waarden niet... Dat wijst erop dat er iets misloopt met het inburgeringsproces, dat het fundamentalisme jongeren van de derde en zelfs de vierde generatie infecteert."

Volgens professor Rosenberg gaat het om een nieuw fenomeen. "Bij de eerste generatie migranten was er van integrisme geen sprake. Nu stellen we vast dat de lokroep van het extremisme steeds luider klinkt.

Het is cynisch dat figuren als Abou Jahjah hier mensenrechten opeisen die in de Arabische wereld ondenkbaar zijn."
... we mogen niet blind zijn voor de haarden van fundamentalisme die vooral op de jeugd invloed proberen uit te oefenen. Dat kunnen we niet blijven tolereren. Dat soort hersenspoeling houdt jongeren in onwetendheid en bevat kiemen van onverdraagzaamheid, geweld en terreur."


Beste Maarten en Rafiq,

Meestal ben ik het met Maarten eens. Maar met het de hemel in prijzen van dit puur propagandistisch artikel van zekere Rosenberg absoluut niet. Volstrekt onbegrijpelijk van Maarten dat hij ditmaal in een propagandist van het Vlaams Blok trapt...! Rafiq waarschijnlijk samen met hem.

Deze meneer zoekt net als de heer Eurlings van het CDA redenen om de AEL te verbieden. Het is me een raadsel dat jullie dit er niet uit lezen...??!! Dit racistisch heerschap zal goed in de smaak vallen van het Vlaams Blok zo hij er al geen lid van is...!

Orakel heeft voor 100% gelijk met zijn veel te matige kritiek...!

Dit heerschap ontkent moslims elk recht om zichzelf te zijn. Wat een super-schijnheiligheid om te beweren dat "we onze westerse normen en waarden en burgerschap prijsgeven" omdat Marokkaanse meisjes zich én Arabisch (moslim vergeet hij maar even) én Vlaams voelen... Daarmee zouden ze nota bene "onze normen en waarden afwijzen"... Hoe komt deze hooggeleerde idioot daarbij...?

Net als de Amerikaanse en Israëlische propaganda-machine schuift deze racist het verzet tegen het diep gewortelde Belgisch racisme van Marokkanen en van Jahjah af op het "fundamentalisme": dat verzet is "de lokroep van het extremisme"...

De schijnheiligheid stijgt ten top wanneer hij zegt: "Het is cynisch dat figuren als Abou Jahjah hier mensenrechten opeisen die in de Arabische wereld ondenkbaar zijn."

Hoe heeft die idioot het lef dit te zeggen! Het bewijst dat deze Nijmeegse prof in het vak hypocrisie nog nooit in zijn leven van het imperialisme heeft gehoord. Laat hij eerst eens in een antikwariaat wat oude deeltjes van de Nijmeegse SUN (Socialistische Uitgeverij Nijmegen) kopen en daarna pas zijn bek open doen...! over "hersenspoeling" gesproken...!

Zie voor een totaal aan dit racisme tegengestelde analyse: OvJ Sadiq Harchaoui : Migranten verdienen beter lot. In: NRC opiniepagina van vandaag 13 febr.

Waar zit de kern van het moedwillig onbegrip van deze Vlaams Blokker...?

Het wordt een herhaling, maar ik analyseerde dit fenomeen net bij één van onze prikkers die aan een vergelijkbare hersenkronkel - zij het in mildere mate - leed. Hij verweet mij begrip voor waandenkers als OBL - ik antwoordde hem:

Het gaat mij helemaal niet om begrip hebben voor wat jij noemt "waandenkers" als OBL, maar om het begrip hebben voor de redenen waarom deze lieden zo populair zijn en gevierd worden als helden door vele moslims met name de jonge generatie onder hen...!

Dat zijn twee totaal verschillende zaken...!

Door deze zaken met elkaar te verwarren onttrek je je ten eerste aan het inzicht om iets te begrijpen van wat er grondig mis is met de huidige wereldpolitiek en ook met de eenzijdigheid van de Nederlandse buitenlandse politiek. Daar ligt de wortel van de "heldenverering" en het zogenaamde fundamentalisme.

Je ontkent daarnaast gewoonweg dat wij hier een miljoen allochtonen in huis hebben gehaald inclusief de kinderen die hier geboren zijn, die in grote meerderheid eigen van de heersende westerse visie verschillende ideeën hebben - om welke reden dan ook...!

Hun andere mening wordt in de Nederlandse media gewoon genegeerd of ontkend... Ook als ik bij voorbeeld n.a.v. mijn onderzoek onder jeugd in Marokko daar verslag van wil doen, wordt dat verslag zonder reden geweigerd omdat dat het tegendeel bewijst van wat men hier waar wil hebben...

De media hier pikken gewoon geen enkel principieel andere mening dan de heersend westerse mening, zeg maar eerlijk dan de Amerikaanse propaganda... Natuurlijk mag men daar variaties op geven. Men mag zelfs "kritiek" uiten op de heersende mening als het die mening maar in stand houdt.

Maar ga niet verder dan "kritiek"...! Kom niet zoals Jahjah met een totaal tegenovergestelde mening... Dan wordt je voor vijand, voor terrorist en fundamentalist verklaard... Dan heb je afgedaan als gesprekspartner...! Dan wordt je voor absurd en onbegrijpelijk versleten...!

Hoogst zelden drukt men dan ook eens een artikel af van iemand als Benzakour... Waarom? Omdat het zo exotisch aantrekkelijk is om eens een alochtoon, een Marokkaan aan het woord te laten... Maar zo'n mening wordt echt niet serieus genomen...

Die "gap" in verstaan van de andere mening en het gebrek aan ruimte daarvoor is de oorzaak van het ongenoegen dat zich in zaken als het zogenaamde "fundamentalisme" uit...

In de wetenschap noemt men zo'n afgesloten denkraam 'paradigma' Daarbinnen zijn slechts een beperkt aantal denkwijzen toegelaten die niet in strijd mogen komen met de vooronderstellingen die aan het paradigma te grondslag liggen (cf. de epistemologie van Foucault die de geschiedenis als verdeeld in zo'n aantal bijns hermetisch van elkaar afgesloten 'denkramen' analyseert). Vanuit het wereldbeeld van Copernicus zijn de wetten van Einstein puur absurdisme... Vanuit het wereldbeeld van Bush is moslim-logica puur absurdisme en terrorisme; vandaar zijn War on Islam...!

Hopelijk dragen Jahjah en de AEL bij aan het feit dat die andere mening en werkelijkheid eindelijk eens aan bod komt en wordt gehoord...!

Noot:

Begripsvervalsingen als media-instrument voor oorloghitserij: het gebruik van begrippen als fundamentalisme, terrorisme en anti-semitisme als met elkaar identieke scheldwoorden om een oorlog-discours te rechtvaardigen...

Het verwijt "fundamentalistisch" wordt even gemakkelijk als scheldwoord gebruikt als "anti-semitisch"... Zie voor de dubbelzinnigheid en het veelal onterechte gebruik van "anti-semitisch" de grondige analyse van Maarten in zijn principieel topic daarover in discussie met zijn tegenstander Jaja ...! Ben je het daarmee eens Maarten...?

Hetzelfde doet zich voor met het scheldwoord Terorism en War on Terrorism..

De media vergemakkelijken zich de taak om nieuws en gebeurtenissen te analyseren door er het etiket van één van deze drie termen op te plakken. Dan is de lezer duidelijk en zonneklaar om wie en om wat het gaat... Indien het voorval moslims betreft dan zijn de termen bij voorbaat al onderling verwisselbaar... Generalisatie en geen specifieke analyse is de methode van gebruik... Nadere analyse van voorval of actoren is dan niet meer nodig... De motieven, omstandigheden van de actoren zijn dan bij voorbaat al tot "duivels" verklaard... Ergo we hebben te doen met het Rijk van het Kwaad, dat het best preventief kan worden uitgeroeid...!



Le Monde beschrijft hieronder: "het misbruik van deze niet te definieeren term oorlog tegen het terrorisme , die het mogelijk maakt om honderden organisaties buiten de wet te stellen. De criteria hiervoor blijven uiterst vaag en komen meer overeen met Amerikaanse visies dan met de - onmogelijke - definitie van dit begrip.
De door Bush geintroduceerde "War on Terrorism" maakt het landen mogelijk om hun repressieve politiek te rechtvaardigen zoals Rusland doet met Tsetjenië, Israël met Palestina, India met Kasjmir, etc.
Deze term maakt het mede mogelijk een offensief te ontketenen tegen de "vijand van binnenuit", waarmee de moslimmigranten bedoeld worden en ook de dissidenten van de heersende opinie..."

= Vertaling van tekst uit Le Monde diplomatique van februari 2003:
Cette « guerre contre le terrorisme » sera longue, a prévenu
le président Bush. Elle a commencé avec l'offensive en
Afghanistan et le renversement du régime des talibans, s'est
poursuivie par la mise hors la loi de centaines
d'organisations et d'individus. Mais les critères de
sélection restent flous, plus conformes aux visions
américaines qu'à une - impossible - définition du phénomène
terroriste. Cette guerre a également permis à un certain
nombre d'Etats de justifier leur politique répressive : la
Russie en Tchétchénie, Israël en Palestine, l'Inde au
Cachemire, etc. Dans les pays du Nord, une offensive s'est
aussi déployée contre les « ennemis de l'intérieur » souvent
identifiés aux immigrés d'origine musulmane, voire aux
contestataires (lire les documents de la troisième partie,
La guerre contre le terrorisme).
http://www.monde-diplomatique.fr/cahier/irak/r1430

Ron Haleber
14-02-03, 11:31
Geplaatst door Puk
Gescheld....

Jammer Puk dat je - zoals maar al te vaak - enkel tot schelden in staat bent...!

hanskamp
14-02-03, 14:43
Geplaatst door rafiq
De godsdienstvrijheid kent ook haar grenzen"

"Iedereen had het op 11 september over de strijd tegen het terrorisme met wapens en beveiliging. Maar de belangrijkste strijd werd vergeten: via opvoeding en onderwijs. Moslimkinderen en -jongeren moeten met onze democratie en mensenrechten vertrouwd geraken, wat nu absoluut niet het geval is. We geven onze westerse waarden veel te goedkoop prijs, net zoals het staatsburgerschap." Dat zegt Henri Rosenberg, advocaat en docent joodse wetgeving aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en aan de Faculteit voor Vergelijkende Godsdienstwetenschappen in Antwerpen.

Ik ben het niet met hem eens. Wat bedoelt hij met "We geven onze westerse waarden prijs, net zoals het staatsburgerschap." Letterlijk genomen is dat onzin, want mijn staatsburgerschap bijvoorbeeld geef ik pas prijs als ik mij naturaliseer tot een ander land dan Nederland. Westerse waarden heb ik nog steeds, onafhankelijk of de hoeveelheid moslims toeneemt of niet.


"Ik ben over het probleem gaan nadenken toen ik een tijd geleden moest deelnemen aan een tv-debat. Ik was in het gezelschap van twee tieners, de ene van Marokkaanse en de andere van Algerijnse afkomst. Tot mijn verbazing verzekerden ze elkaar: 'Er stroomt Arabisch en moslimbloed in mijn aderen.' Beide meisjes zijn in België geboren en perfect Nederlandstalig, en toch voelen ze zich veeleer Arabisch dan Belgisch of Vlaams. Die jongeren zijn hier opgegroeid, en toch kennen en respecteren ze onze waarden niet...

Ze kunnen zich Arabier of moslim voelen, maar hoe weet je of ze onze waarden wel of niet respecteren? Dat weet je alleen als je met hen in dialoog gaat; niet eerder.


Dat wijst erop dat er iets misloopt met het inburgeringsproces, dat het fundamentalisme jongeren van de derde en zelfs de vierde generatie infecteert."
"Moslimbloed" impliceert niet per definitie fundamentalisme.


Volgens professor Rosenberg gaat het om een nieuw fenomeen. "Bij de eerste generatie migranten was er van integrisme geen sprake. Nu stellen we vast dat de lokroep van het extremisme steeds luider klinkt. Het is cynisch dat figuren als Abou Jahjah hier mensenrechten opeisen die in de Arabische wereld ondenkbaar zijn."
De mening van de inwoners in een bepaald land worden vaak verhaspeld met de mening van de regering van dat land. Er zijn veel westerlingen die die fout maken. "Mensenrechten opeisen"... wat moet ik daarmee?


Daartegenover stelt professor Rosenberg de joodse gemeenschap tot voorbeeld. "De joodse ervaring in Antwerpen toont aan dat multicultureel samenleven een verrijking is voor iedereen, als de gelovigen zich loyaal aanpassen aan wetten en normen van het gastland. Ik ben zelf een orthodoxe jood, maar ik kan de strenge joodse wetten vrij beleven en tegelijk een goed burger zijn. Toch is het jodendom, net als de islam, in principe antidemocratisch, want de goddelijke wetten staan boven de menselijke. Dat probleem hebben de rabbijnen opgelost met allerhande vernuftige ingrepen, waardoor een reeks joodse wetten 'voorlopig' buiten werking is gesteld.
Ik vind het moeilijk om het jodendom met de islam te vergelijken. Wat bedoel je met "vernuftige ingrepen"? Passen gematigde moslims dergelijke "ingrepen" niet ook toe? Er zijn in Nederland veel "vrije" moslims: vrouwen bijvoorbeeld die geen hoofddoek gedragen, en die in omgang met anderen net zo vrij gedragen als autochtone niet-islamitische Nederlanders. Ik geloof dat die professor alle moslims over één kam scheert. Daar heeft het wel enige schijn van.


Gelovige joden kunnen zich zonder gewetensproblemen onderwerpen aan het democratisch systeem. Ook het christendom heeft zo'n evolutie gekend. Maar de islam heeft deze uitzuivering niet doorgemaakt.
Ik wou dat hij hierin wat duidelijker was, en bepaalde factoren uitsluit die er niet toedoen. Arabische en/of islamitische landen zijn vaak niet democratisch. Ligt het nu aan politiek of aan religieus belang? Dat is moeilijk te zeggen. De vorm van de dictatuur in een islamitisch land kan ook nog verschillen. De Taliban waren een keihard schrikbewind (zo erg dat Iran - ook berucht om zijn mensenrechtenschendingen - het Talibanbewind "versteend" noemt). De moslims schijnen op zich niet zo veel problemen te hebben met ons systeem. Maar de islam is niet een staatsgodsdienst in Nederland, ook het christen- en het jodendom niet.


Integendeel, overal waar ze kunnen, willen de fundamentalisten de sharia (de islamitische wet, red.) weer invoeren."
Hij blijft uitgaan van de uitspraak over "Arabisch en moslimbloed". Sommige fanatieke moslims willen een sharia-bewind, andere moslims niet. Hij vergeet dat er bij moslims net zulke verdeeldheid bestaat als onder joden en christenen. Joodse online-kennissen van mij hebben uiteenlopende politieke meningen, en zo ook mijn islamitische kennissen.


De professor wil niet alle moslims over één kam scheren. "Ik geef graag toe dat het islamisme in België een marginale stroming is.[/q]
O, toch niet? Nou, daar zijn de moslims en ikzelf blij om!


[b]Maar we mogen niet blind zijn voor de haarden van fundamentalisme die vooral op de jeugd invloed proberen uit te oefenen. Dat kunnen we niet blijven tolereren. Dat soort hersenspoeling houdt jongeren in onwetendheid en bevat kiemen van onverdraagzaamheid, geweld en terreur."
De professor impliceert dat fundamentalisme alleen bij moslims voorkomt, door daarvoor uitsluitend over de moslims te hebben. Ook sommige christenen en joden hebben zich schuldig gemaakt aan terreur. Terreur is er alleen bij de fanatici bij alle religies.


Rosenberg pleit ook voor meer wederzijds contact. "Jongeren van alle achtergronden zouden elkaar moeten leren kennen door contacten, ontmoetingen en uitwisselingen, ook via de scholen. Niets is zo funest als afsluiting en ideologische inteelt. En dat geldt voor iedereen."

Met dat laatste ben ik nog eens...

Die professor denkt heel slim te zijn. Hij schrijft een nep-wetenschappelijk stuk, waarin de moslims over één kam worden geschoren, dus anti-islamitische propagandastuk, en verpakt het zo, dat niet-kritische lezers er met beide benen erin tuinen.

Orakel
14-02-03, 19:02
Geplaatst door Maarten
Uitstekend artikel van die Rosenberg!
Helemaal to the point!

Hoi Maarten,

Het spijt me maar ik blijf het een abominabel slecht stuk vinden en verre van to the point. De vooringenomenheid die er naar mijn smaak vanaf straalt, blijkens de gebruikte dogmatiek, de ongefundeerde en onterechte causaliteit en de miskenning van iemands identiteit.
Hij claimt dat een kind dat zegt dat er Arabisch en Moslimbloed door zijn of aderen stroomt "onze" (lees zijn) normen en waarden niet respecteert.
Dat getuigt mijns inziens van dermate veel vooringenomenheid, dat ik vaak geneigd ben om al helemaal niet verder te lezen, ware het niet dat ik niet als struisvogel door het leven wil gaan. Ik wil me ervan blijven vergewissen wat er over mij en "ons" geschreven wordt, in de hoop dat ik naderend onheil kan zien aankomen en (in alle bescheidenheid) maatregelen kan (doen) treffen.

Ik heb hierboven al op de professor gereageerd en Hans Kamp levert ook gefundeerde kritiek op het stuk.



Orakel, begrijp je zelf eigenlijk wel hoe "Nederlands" je bent?
Niet dat je waarden specifiek mede-nederlands zouden zijn, maar wél dat die waarden hier juist in Nederland gecultiveerd worden. Bedenk maar hoe anders je bent, dan enkel het Marokkaanse of Islamitische.
Misschien zie je niet, hoe eigen je je een hoop waarden gemaakt hebt, en die al niet meer als "Nederlands" ervaart. Een kind is het product van zijn omgeving hoor!

Dit is een hele goeie die mij eerlijk gezegd al jaren bezig houdt.
Ik hou het erop dat ik het beste uit meer dan 2 culturen in mezelf heb verenigd en probeer te verenigen, maar ik vind dat te makkelijk en vind dat ik mezelf daarmee tekort doe.
Ik heb me een hoop waarden eigen gamaakt en onderschrijf een hoop waarden, maar niet omdat ze Nederlands, internationaal of universeel zijn. Wel omdat ik meen dat zij de basis en het uitgangpunt vormen voor een leefbare wereld, zoals daar zijn het gelijkheidsbeginsel, het recht op vrije meningsuiting en het recht op een menswaardig bestaan.

Dit is volgens mij niet des Nederlands of sec westers, alhoewel deze wel de pioniers zijn in het borgen van dergelijke waarden.
Ik geloof echter dat iedere bewoner van deze aarde deze waarden op zichzelf van toepassing wil zien.
Voor een deel heb je gelijk als je zegt dat een kind het product van de omgeving is, maar ik geloof dat deze waarden en het nastreven daarvan ook een instinctieve aanleg kennen.
Dat het er in grote delen van de wereld niet van komt, heeft te maken met het eigen belang van de heersers en de machthebbers aldaar.



Het heeft me altijd verbijsterd, dat het in discussies over integratie vaak enkel om taal ging! Er werd dan verondersteld, dat de rest van de kennis over deze samenleving wel vanzelf zou komen. Maar dat is dus niet zo. Veel allochtonen blijven gewoon in eigen kring hangen, en krijgen daardoor een heleboel dingen niet mee. Met name op gebied van levensbeschouwing en cultuur niet.

Taal is inderdaad maar een minieme factor als het gaat om integratie.
De eerste generatie allochtonen (toen nog gastarbeiders geheten) sprak en spreekt nog steeds matig tot slecht Nederlands, maar zij zijn (bijna) niemand tot last. Dat laatste is volgens mij de maat die genomen wordt als het gaat om integratie.
Ik haal toch weer het voorbeeld van de Chinezen aan, omdat ze zoveel lijken op de eerste generatie gastarbeiders.
Slechte taalbeheersing, verkeren in eigen kring, vrij ontoegankelijk: desondanks zijn zij de laatsten aan wie ik denk als er gesproken wordt over een mislukte integratie.



Allochtonen krijgen hier veel mee uit de dagelijkse praktijk, maar juist niet wat betreft allerlei levensbeschouwelijke zaken en cultuur, die hier juist als hoogstaand aangemerkt worden.
Ook in de wetenschap vind je echt topkwaliteit, maar de gemiddelde allochtoon weet nauwelijks hoe dat er uit ziet. Er zijn echt massa's "waarden" - die zich overigens príma verdragen met Islam - waar ze echt onkundig van blijven. (Mogelijk is dat in Engeland al véel beter.)

Ik denk dat veel allochtoen donders goed de cross-culturele waarden inzien en de synergie die daarvan uit kan gaan en ook gaat. Ik meen echter dat zij daar te weinig openlijk voor uitkomen. Dat vraagt namelijk om zelfreflectie en heroriëntatie op wie je bent en waar je vandaan komt en waar je met je leven heen wil. En dat is schijnbaar te bedreigend. De angst dat de nieuwe schoenen misschien niet lekker zullen lopen of gaan knellen en de oude schoenen nog niet weg willen gooien.
Inzien dat je geen afstand hoeft te doen van je identiteit als je deze probeert aan te vullen met "vreemde waarden en gewoonten" is moeilijk als je daarover denkt verantwoording af te moeten leggen aan je directe omgeving en dat deze laatste je dat wellicht niet in dank zal afnemen. Dat wordt des te bedreigender als je niet zeker weet of "de andere partij" je wel accepteert en opneemt als een van hen.



Maar die Rosenberg heeft echt helemaal gelijk hoor: Véel beter onderwijs gewenst. Er is echt een bottleneck in het doorgeven van goede dingen aan allochtonen. Het gaat hier niet over ópdringen, maar gewoon om laten zíen!..

Veel beter onderwijs ben ik hardstikke voor. De aanleiding daarvoor schets hij echter op een banale en beldigende manier.
De kwaliteit van onderwijs is slechts ten dele afhaneklijk van de manier waarop het onderwijs genoten wordt en des te meer van de wijze waarop het aangeboden wordt.
En die bottleneck wordt volgens mij overschat. Wat ik wel denk is dat je al op de basisschool moet beginnen met b.v. maatschappijleer en niet pas op het voortgezet onderwijs.
Ontwikkelingspsychologen hebben namelijk al aangetoond dat het fundament van de identitieit van een kind in de eerste 7 jaar wordt gelegd en dat de mate waarin een kind nog door volwassenen te beïnvloeden is afneemt naarmate de jaren verstrijken.
Dat er meer aandacht besteed moet worden aan de spanningsvelden die zich voor kunnen doen tussen de verschillende culturen is zeker waar.



Is er iets mis met beter laten zien wat er hier deugt?

Nee.



Is dat al een aantasting van "eigen identiteit"?? Geestelijk kolonialisme?


Nee. ALhoewel, opvoeding is per definitie indoctrinatie en geestelijk kolionalisme. Leuk gevonden trouwens.. :)



Rubbish hoor.. Van uitwisseling zijn alleen maar vruchten te verwachten, zowel voor autochtonen als allochtonen. Niks mis met deze "orthodoxe jood".

Wel met z'n uitspraken. En uitwisseling: graag en veel.



Het meest wenselijke is eigenlijk een combinatie van hem en Jahjah. Zowel nadruk op het eigene en op rechten, als op de goede dingen uit de autochtone cultuur hier. Kan dat? Ja hoor. Het enige wat dan achterwege moet blijven, dat is de eenkennigheid, ofwel de energie die gestoken wordt in negativiteit.

Juist. En dat laatste daar beticht ik deze professor dus van. En hij maakt wat mij betreft dezelfde fout die Jahjah ook maakt, namelijk schoppen tegen de gevestigde orde en de werkelijkheid geweld aandoen.
In deze topic was Marx al eens gevallen: volgens mij is het Marx geweest die zei dat je een revolutie het best van binnenuit ontketent. Bij judo moet je ook het gewicht van je tegenstander gebruiken, wil je hem aan de andere kant van de mat kunnen parkeren.
Beiden moeten niet alleen roepen wat er aan misstanden zijn, maar ook es durven benoemen wat er al goed gaat en dat wensen uit te bouwen.



Veel allochtonen schijnen erg veel energie te steken in optelsommetjes van wat er hier allemaal níet deugt, en wentelen zich daarin.

Blikvernauwing, hypocrisie en zelfbeklag. Ik erger me daar waarschijnlijk net zo hard aan als jij.



Die energie kun je ook steken inwat er wél deugt.

Die struggle for life geldt voor mij net zo goed. Ook ik moet mezelf dwingen te kiezen voor de goede dingen. Niet voor niets wordt vaak gezegd, dat de mens zelf zijn grootste vijand is. Een grote valkuil is bijvoorbeeld het verzanden in afgunst, zelfmedelijden, verbittering, haat en zondebokdenken. Al die energie kan ook ergens anders in gestoken worden.

Helemaal mee eens.

anwar18
15-02-03, 06:25
Ik vind dat jij mika niet begrijpt wat AEL inhoud,dus beter kan je niks zegeen vind ik,en als je iets zinnigs te vertellen hebt ,an hoor ik het wel van jouw.
een tip:kijk eerst even naar je zelf,voordat je naar iemand anders kijkt,
en wil gaan beoordelen over wat hij zo slecht doet of goed,dus kijk a.u.b
naar je zelf. alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!