PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwitsers initiatief tegen de oorlog.



Tomas
07-02-03, 12:18
(c) www.nu.nl
Zwitsers kanton wil Saddam asiel bieden

GENEVE - Het Zwitserse kanton Wallis is bereid de Iraakse president Saddam Hussein asiel te bieden. Het kanton, bekend van de wintersportplaats Zermatt en de Matterhorn, geeft daarmee gehoor aan een oproep die een Zwitserse schrijver afgelopen week in de krant Blick deed. "Als ik het leven van 500.000 mensen kan redden, zou ik de duivel asiel aanbieden."

Het van oudsher neutrale Zwitserland nodigde eerder al dertig landen en vijftien hulporganisaties uit voor een vredesconferentie, medio deze maand. Om Saddam asiel te verlenen, moet het land afstappen van de gebruikelijke eis van onbesproken gedrag. "We moeten vreedzame middelen vinden om te bewerkstelligen dat Saddam in ballingschap gaat", verklaarde de minister van Buitenlandse Zaken, Micheline Calmy-Rey.

In het verleden was Zwitserland vaker een toevluchtsoord voor verbannen vorsten en regeringsleiders. Zo zochten ook keizer Bokassa uit Centraal-Afrika en de Zaïrese president Mobutu Sese Seko er hun toevlucht.


Zwitserland is verrekte ruimdenkend als het om asielzoekers gaat met veel geld.

mrz
07-02-03, 13:26
Tja - niet te geloven! Maar stel je gerust ook in Nederland zitten oorlogsmisdadigers uit het buitenland o.a. uit Afghanistan.

Muhahhahaha sorry kan mijn sarcasme even niet meer beteugelen.

Stel je gerust ook in Nederland zitten al talloze mileuvluchtelingen. Daar kunnen ook nog wel wat Afghanen bij.

Simon
07-02-03, 13:27
De USA zou echt een probleem hebben als Saddam Hoessein hier op in zou gaan. Immers, het regime verandert er niet door. Hij kan daar rustig een paar jaar gaan wonen en dan weer naar huis terugkeren.

Simon