PDA

Bekijk Volledige Versie : Arabisch Europese Liga / Comeback van Jahjah in chaotisch debat



De Rode Roos
08-02-03, 01:23
Arabisch Europese Liga / Comeback van Jahjah in chaotisch debat
door Bert Schampers

Zijn publieke optredens zijn nog beperkt. Maar dat zal veranderen na 1 maart, als Dyab Abou Jahjah van de Arabisch Europese Liga met de lijst Resist, een alliantie met de extreemlinkse PvdA, deelneemt aan de kamerverkiezingen in Belgie.

ANTWERPEN - Donderdagavond in Antwerpen. Bodyguards vatten post op en naast het podium in het Zuiderpershuis. De sfeer in het 'wereldculturencentrum' is opgewonden, want zo dadelijk maakt Abou Jahjah zijn opwachting. Hij is uitgenodigd voor een debat over de media, de Arabisch Europese Liga en de rellen.

Het is even stil geweest rond Jahjah. Afgelopen november zat hij een paar dagen in de cel. Justitie verdacht hem van het uitlokken van de migrantenrellen in Borgerhout, na de moord op een Marokkaanse jongen. Jahjah verdween als politieke gevangene achter de tralies, maar verliet de cel als held. Hij moest wel beloven dat hij zich tot 1 maart koest zou houden.

De AEL-leider grijpt het debat aan voor een persoonlijke aanval op de linkse krant De Morgen. Jahjah vindt dat hij door De Morgen ten onrechte is afgeschilderd als een staatsgevaarlijke rellenmanager, die banden heeft met Hamas.

Gejuich in de zaal, waar tientallen jonge AEL-aanhangers strategische posities hebben ingenomen. ,,Het is niet de bedoeling dat jullie alleen voor Abou Jahjah applaudisseren'', probeert de gespreksleider vergeefs.

,,Zelfs al schrijven de kranten leugens over u, dan nog heeft de AEL alles aan de pers te danken, ook dat u uit de bak bent gekomen'', reageert politiek hoofdredacteur Yves Desmet van De Morgen gebeten. ,,De pers schrijft over ons omdat de AEL sterk en relevant is. Dat hebben wij alleen aan onszelf te danken'', vindt Abou Jahjah.

Hij blijft tijdens het debat vaag over zijn politieke aspiraties. ,,Onze communicatiestrategie is heel simpel: Geloof wat je zegt en zeg wat je gelooft. Ik ben in de eerste plaats moslim en activist. Ik ga als politicus geen ingewikkelde plannen maken. Wij zijn voor gelijkwaardigheid, maar jullie zijn daar blijkbaar nog niet klaar voor.''

Als Desmet hem confronteert met zijn opmerkingen over 11 september, over homo's, vrouwen of de Joodse lobby in Antwerpen, antwoordt Jahjah dat hij toch ook niet elke Belg vraagt of ze ervaringen hebben met pedofilie. ,,Uw uitspraken zijn op het randje van het aanzetten tot haat'', zegt Desmet. ,,Mijn idee is dat we met andere allochtone politici meer kans hebben op dialoog dan met u.''

Jahjah noemt die andere allochtonen 'marginaal'. ,,Zij weten niet wat er leeft. Mijn religie leert mij, mijn hoofd altijd omhoog te houden. Dat is geen uiting van arrogantie, maar een kwestie van opkomen voor jezelf. Ik steun de strijd van de vakbeweging, maar er is nog een andere onderdrukte klasse, dat zijn mensen die op basis van huidskleur en religie worden gediscrimineerd. Wij zullen geen dikke rapporten schrijven over de problemen van de minderheden, wij gaan met mensen praten. Ik ben geen marxist, ik vertrek vanuit het recht.''

Jahjah kiest noodgedwongen voor aansluiting bij andere groeperingen, zoals het extreemlinkse PvdA. ,,Zelfs al stemmen alle Marokkanen in Antwerpen voor de AEL, dan halen we nog de kiesdrempel niet.''

De avond eindigt in een chaotisch debat met het publiek, dat ontgoocheld reageert op de bitsige woordenstrijd. Opmerkingen over de -als bedreigend ervaren- grote schare 'Men in Black', die Jahjah moeten beschermen, worden door een lijfwacht beantwoord met een opgestoken middelvinger.

Het publiek druipt teleurgesteld af. Jahjah voelt zich, omringd door zijn aanhangers, de morele winnaar, zonder enig moment te hebben uitgeblonken. En de campagne moet nog beginnen.

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1044598045757.html)

De Rode Roos
08-02-03, 01:29
oops dubbele post en ik kan deze niet verwijderen.

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=55267