PDA

Bekijk Volledige Versie : Irak-rapport bezorgt Blair rode kaken



sadeeQ
08-02-03, 01:40
BRUSSEL (reuters, eigen berichtgeving) -- De Britse regering heeft gisteren bekend dat een rapport van haar ,,inlichtingendiensten'' over Irak grotendeels is samengesteld uit publiek materiaal. Zoals een thesis van een Amerikaans-Iraakse student, waarvan enkele bladzijden van het Internet werden geplukt en zonder bronopgave opgenomen in het ,,uitstekende rapport''. De kwestie zaait twijfel over de geloofwaardigheid van de regering-Blair.


De negentien bladzijden van het rapport ,,Irak, zijn infrastructuur van verbergen, misleiden en intimideren'' staan sinds maandag op de internetsite van premier Tony Blair. ,,Dit rapport is gebaseerd op verscheidene bronnen, waaronder materiaal van inlichtingendiensten'', luidt de eerste zin.

Het rapport werd ook verdeeld in de Verenigde Naties, waar de Amerikaanse minister Colin Powell er woensdag in zijn toespraak tot de Veiligheidsraad extra aandacht voor vroeg. ,,Ik wil de aandacht van mijn collega's vestigen op het uitstekende dossier dat het Verenigd Koninkrijk heeft rondgedeeld (...) dat in exquisiete details de Iraakse misleiding beschrijft'', aldus Powell.

Bij Glen Ragwala, een docent in Cambridge, ging bij het lezen van het rapport echter een belletje rinkelen. ,,Ik was verbaasd toen ik besefte dat ik het meeste al eens had gelezen'', zei hij donderdag aan tv-zender Channel-4.

Vier bladzijden zijn bijna letterlijk gekopieerd uit een artikel dat de Iraaks-Amerikaanse student Ibrahim al-Marashi (29) op basis van zijn thesis schreef voor de Middle East Review of International Affairs, in september vorig jaar. Een foutieve komma is gewoon in het Britse rapport overgenomen, wat erop wijst dat Marashi's tekst van het Internet werd geknipt en geplakt. Marashi's studie van de Iraakse veiligheidsdiensten is vooral gebaseerd op documenten die Iraakse troepen in de Golfoorlog van 1991 achterlieten in Iraaks-Koerdistan en Koeweit.

Daarnaast gaan zes bladzijden van het Britse rapport grotendeels terug op artikels van Sean Boyne en Ken Gause in Jane's Intelligence Review uit 1997 en november vorig jaar.

Docent Ragwala leidt uit het rapport vooral af dat ,,Groot-Brittannië zelf weinig onafhankelijke informatiebronnen heeft over de interne situatie in Irak''. Ibrahim al-Marashi, nu onderzoeker, klaagde dat ,,in universitaire kringen het tenminste de gewoonte is zijn bronnen te vermelden''.

De politieke reacties waren scherper. Ex-minister Glenda Jackson, tegenstander van de oorlog en lid van Blairs eigen Labour-partij, hekelde de pogingen van de regering ,,het land en het parlement te misleiden. (...) En natuurlijk is misleiden een parlementair eufemisme voor liegen.''

Downing Street moest gisteren toegeven dat het rapport niet zo exclusief en diepgravend was als eerst gesuggereerd, maar probeerde ook het kind uit het badwater te redden. De inhoud van het rapport op zich blijft ,,solide'', aldus een woordvoerder.



Het Britse rapport en het artikel van al-Marashi zijn te vergelijken via www.standaard.be/britsrapport

www.standaard.be/marashi

plexus
08-02-03, 09:05
...en dan zijn er nog mensen die je schaamteloos veroordelen als je de britten en de amerikanen met hun onnozele LULverhalen niet serieus neemt!
Nu blijkt maar weer (voor de zoveelste keer) met wat voor kaliber inlichtingendienst we te maken hebben..0.0 :student: