PDA

Bekijk Volledige Versie : Deltaplan inburgering Rotterdam



Orakel
08-02-03, 18:33
Nieuw Rotterdams Tij interviewt de wethouder over de gemeentelijke inburgeringsplannen


Met het Deltaplan Inburgering is de gemeente Rotterdam een nieuwe weg ingeslagen. Een rechte, helder verlichte weg. Inburgeraars die hun plichten niet nakomen, kunnen een forse boete krijgen. Wie de inburgering succesvol afrondt, ontvangt een kleine beloning . Je weet waar je aan toe bent. Wethouder sociale integratie Sjaak van der Tak hecht grote waarde aan deze manier van werken. Nieuw Rotterdams Tij legde hem enkele vragen voor.

Alles wordt uit de kast gehaald voor de inburgering van de bijna drieduizend nieuwkomers die Rotterdam jaarlijks telt en voor de zestigduizend oudkomers die in Rotterdam zouden wonen. Iedereen wordt gemobiliseerd en er is heel veel geld gereserveerd: 132 miljoen euro voor de komende vier jaar, meer dan voor veiligheid. Waarom heeft het college deze keuze gemaakt? Wethouder Van der Tak: 'Dit Deltaplan is zeker een reactie op de verkiezingsuitslag. Die betekende een grote politieke omwenteling in Rotterdam. B en w hebben daarna gekozen voor vijf topprioriteiten. Eén daarvan is inburgering. Dan moet je ook echt wat aan de stad laten zien.'

Angst voor vreemdelingen

Een deel van de maatschappelijke onvrede heeft te maken met het gevoel onder Rotterdammers dat ze hun buren niet meer kennen. Ze durven de straat niet meer op uit angst voor vreemdelingen die 'onze' waarden en normen niet zouden respecteren. Waarom heeft het college dan toch gekozen voor een Deltaplan Inburgering, in plaats van een deltaplan integratie en sociale samenhang? Van der Tak: 'Integratie gaat veel verder dan inburgering. Je moet eerst inburgeren, voordat je toekomt aan volwaardige deelname aan de maatschappij en aan integratie. Sommige mensen spreken na twintig jaar nog steeds geen Nederlands. Er zijn moeders die bij elk doktersbezoek een kind meenemen als tolk. Dat kan niet, die kinderen worden onvoldoende beschermd. Voor inburgering kun je ook veel sneller een plan maken, omdat er minder mensen bij betrokken zijn. Bij integratie heb je het over alle 600.000 Rotterdammers (JUIST!) . Daar is meer tijd voor nodig. In het voorjaar komen we met een plan dat voortborduurt op ontwikkelingen die al eerder in gang zijn gezet. We gaan verder met onder meer de dag van de dialoog, de stadsetiquette en met het ontwikkelen van een waarden- en normenprogramma voor scholen. Het wordt een mooi voorjaar.'

Heel andere taal

Jarenlang was inburgering alleen de verantwoordelijkheid van de nieuw- en oudkomers zelf (volgens mij nog steeds) . Ze deden mee of niet, en hielden op als ze geen tijd, zin of energie meer hadden. Ze werden daar niet echt door de overheid op aangesproken. Het Deltaplan spreekt heel andere taal. Mensen die voortijdig stoppen met het inburgeringstraject, lopen het risico een boete te moeten betalen. Van der Tak: 'Een inburgeringstraject kost zesduizend euro per persoon. Dat investeert de overheid in deze mensen (hypocriet, moeten de mensen zelf betalen) . Ik vind dat je sancties moet treffen als iemand de cursus niet afmaakt, terwijl daarvoor geen goede reden is. Dat gebeurt ook bij studenten in het hoger onderwijs. Aan de andere kant vind ik dat er een beloning tegenover mag staan voor mensen die het inburgeringstraject echt afronden. Zij krijgen van de overheid honderd euro (poepoe, klinkt weer als kraaltjes, spiegeltjes en kettinkjes) . Hetzelfde systeem hanteren we bij opleidingsinstellingen waarmee we contracten afsluiten. Die krijgen ook een boete als ze de afgesproken resultaten niet halen en een beloning als dat wel lukt.'

Streng voor autochtonen?

De wethouder maakt vaak de vergelijking met ritsen op de snelweg, waarmee hij bedoelt dat autochtone Nederlanders ruimte moeten maken voor nieuwkomers. Is hij dan ook streng voor autochtonen die geen zin hebben om plaats te maken? Van der Tak: 'Gesubsidieerde instellingen moeten van mij werken aan interculturalisatie. Als ze daar niet aan voldoen, worden ze gekort op hun subsidies. Ik richt me op het verwerven van draagvlak onder Nederlanders met een positieve houding. De mensen met een negatieve houding kan ik niet de stad uit sturen (ahh, ben benieuwd hoe die dat met de 60.000 oudkomers gaat doen) . Ik kan wel proberen om ook voor hen de leefbaarheid te vergroten.'