PDA

Bekijk Volledige Versie : Het onveiligheidsgevoel wordt opgeklopt en misbruikt.



Orakel
08-02-03, 20:55
zaterdag 8 februari om 22.40u op Canvas
STELLING DEZE WEEK

Het onveiligheidsgevoel wordt opgeklopt en misbruikt.

We leven in een cultuur van wantrouwen, zegt socioloog Mark Elchardus.
En de pijnlijkste uiting daarvan is ongetwijfeld het gevoel van onveiligheid waarmee zoveel landgenoten geplaagd zitten.
De straat is een jungle, ons eigen huis wordt belegerd, en zelfs onze kinderen zijn niet meer veilig. Advocaat Jan Fermon klaagt in Nachtwacht de manier aan waarop dat gevoel van onveiligheid bewust wordt opgeklopt en misbruikt.
Door de "veiligheidsindustrie" bijvoorbeeld die schaamteloos inspeelt op de angsten van de mensen. "Je moet al een heel sterk karakter hebben om géén gepantserde deur te plaatsen als al je buren dat doen.

Jan Fermon is de advocaat van het ontvoerde meisje Laetitia Delhez, en hij verdedigt ook de minderjarige jongen die Patrick Mombaerts doodde met een ijzeren staaf.
Hij weet beter dan wie dan ook dat we in een agressieve maatschappij leven. Maar hij is het beu dat criminaliteit voorgesteld wordt als niet meer dan inbraken en straatgeweld. Politici doen dat zelfs bewust, omdat ze dan de mensen kunnen wijsmaken dat het probleem wel opgelost raakt met meer blauw op straat.
Terwijl de netwerken en geldstromen achter de criminaliteit niet worden onderzocht. Bovendien heeft het onveiligheidsgevoel veel minder te maken met handtassendieven en carjackers dan met de onzekerheid die gewone mensen voelen. Over hun inkomen, hun woonst, hun toekomst.
Ook dat zijn structurele problemen die bewust verdoezeld worden. Omdat ze niét eenvoudig "op te lossen" vallen door wat meer agenten de straat op te sturen. "Bij ons in Schaarbeek heeft nog nooit iemand zelfmoord gepleegd omdat haar chacoche was gepikt. Wel omdat ze in de miserie zaten," zegt Jan Fermon.

-------------------------------------------------------------

Is dan wel Belgie, maar volgens mij gebeurt hiet in NL precies hetzelfde.

Tomas
08-02-03, 21:23
Geplaatst door Orakel

Is dan wel Belgie, maar volgens mij gebeurt hiet in NL precies hetzelfde.

Ja, dat gebeurt hier ook. Maar dat is dan ook iets wat altijd overal gebeurt.

Daar moet je inderdaad dus voor waken. Maar als overheid moet je dan ook zorgen dat er geen aanleiding voor is. En ik denk dat als je nu door de 'misbruik' heen prikt, toch te veel criminaliteit blijft zien. Misschien klein en niet nieuwswaardig, maar voldoende om als aanleidiing te dienen.

Dus mijn mening is dat er toch meer door de overheid aan veiligheid gedaan moet worden, ondanks dat ik zelf ook de opgekloptheid wel zie.

Orakel
08-02-03, 22:56
Geplaatst door Tomas
Ja, dat gebeurt hier ook. Maar dat is dan ook iets wat altijd overal gebeurt.

Daar moet je inderdaad dus voor waken. Maar als overheid moet je dan ook zorgen dat er geen aanleiding voor is. En ik denk dat als je nu door de 'misbruik' heen prikt, toch te veel criminaliteit blijft zien. Misschien klein en niet nieuwswaardig, maar voldoende om als aanleidiing te dienen.

Dus mijn mening is dat er toch meer door de overheid aan veiligheid gedaan moet worden, ondanks dat ik zelf ook de opgekloptheid wel zie.

Ook eens. Ik heb het programma net gezien en ik vond die criminoloog wel zinnige dingen zeggen.

Namelijk dat mensen die voor hun beeld van de werkelijkheid afhankelijk zijn van de media (b.v. ouderen) een groter gevoel van onveiligheid kennen omdat de media daar veel op focust.

Hij zei ook dat het gevoel van veiligheid alleen toeneemt als men de "kleine" criminaliteit aanpakt, want daar hebben mensen last van en niet van de grote drugsbaronnen b.v.

En criminaliteit in de vorm van inbraken, geweldpleging, tasjesroven e.d. hebben we genoeg in NL.

Ik denk echter dat we als burgers zelf ook een boel kunnen doen aan het vergroten van de veiligheid, door b.v. wat meer sociale betrokkenheid te laten zien. Ken je buren, maak es een praatje, houd je straat of plein schoon en verlicht, geen rommel van je af flikkeren.

Dat is namelijk ook iets wat hij aangaf (meen ik), dat het individualisme te ver is doorgeschoten.