PDA

Bekijk Volledige Versie : Reusachtig meer gevonden onder Chinese woestijn



BiL@L
09-02-03, 21:14
UTRECHT/PEKING (DPA)- 09/02/03 - Onder de grote Taklamakanwoestijn in de Chinese regio Xinjiang hebben wetenschappers een reusachtig meer ontdekt, dat ongeveer 36 miljard kubieke meter water bevat. Dat meldde het staatspersbureau Xinhua zondag.

Jaarlijks zou uit het meer een miljard kubieke meter gewonnen kunnen worden. De ontdekte watervoorraad is bijna net zo omvangrijk als het Drie Klovenstuwmeer in de rivier de Yangtze. Met het extra water zou de landbouw in een van de droogste en onvruchtbaarste gebieden van China een stimulans kunnen krijgen. Bovendien kan het meer dienen voor drinkwatervoorziening en voor de levering van water aan de industrie.

De Taklamakanwoestijn strekt zich uit over een groot deel van Xinjiang, een gebied dat aan een aantal andere Aziatische landen grenst.

http://www.tiscali.nl/content/article/600289.htm

Donna
09-02-03, 21:45
Wordt dit het begin van het einde van de Amerikaanse hegemonie???

Hier krijgt China een enorme push mee..............

Joesoef
09-02-03, 21:54
Wou ik net zeggen Donna. Hoorde net twee economen praten over de toekomstige groei-economie in Azië. De enige rem die China had was een tekort aan water. Nu niet meer dus.

BiL@L
10-02-03, 17:48
Geplaatst door Donna
Wordt dit het begin van het einde van de Amerikaanse hegemonie???

Hier krijgt China een enorme push mee..............

Hmmm mjah. Ik hoop eigenlijk meer op een evenwichtigere economische verdeling over de hele wereld.

Maar ik denk dat er inderdaad een stille begin van een einde aan de 'mac-economie' in tocht is. Daar ik in diezelfde reportage als waar Joesoef naar verwees, te horen kreeg dat China de grootste import heeft, zelfs nog meer dan de VS dus.

Ik zie nu ook meteen het belang van die Oost-Europese landen, die kunnen namelijk denk ik ervoor zorgen dat wanneer het echt heel slecht zal gaan met economie in de VS dat W-Europa niet meegeslokt hoeft te worden.

Kheb het rare gevoel dat er grote globale veranderingen op komst zijn. Het gerucht gaat overigens te ronde dat als de VS Irak aanvalt dat N-Korea ook een buurland kan gaan aanvallen.