PDA

Bekijk Volledige Versie : Glorixneger



Simon
10-02-03, 14:04
Glorixneger

De kinderen van Michael Jackson gaan gemaskerd door het leven en maken dus weinig kans op een plekje op een Amsterdamse middelbare school. De glorixneger Jackson heeft een pretpark in zijn dierentuin, zit op zijn vierenveertigste regelmatig in een klimboom en houdt zo van de buurkinderen dat ze in zijn bed mogen slapen. Michael gaat zelf wel op de grond slapen. Klein behuisd en dan wordt het al gauw kamperen. Tussen zeven luxe hotelsuites verplaatst hij zich in een elektrisch invalidenwagentje. Soms racet hij daarmee door de hotelgang. Ik ga er van uit dat de autoriteiten wel zo verstandig zijn om de kinderen van dit psychiatrisch traumageval zo snel mogelijk bij hem weg te halen.

Hoe ver kan je gaan met je kroost? Het sneue Storystel Patricia Paay en Adam Curry heeft met SBS een afspraak dat hun leven vierentwintig uur gefilmd en uitgezonden mag worden. Alleen de bejaardenseks van het echtpaar blijft ons bespaard. Dat ze dat doen moeten ze lekker zelf weten, maar ik begrijp dat ze ook hun twaalfjarige kind hier in meeslepen. Is dit geen werk voor de kinderbescherming? Dat je ouders mediageil en in de war zijn is al erg genoeg, maar aan die rare circusact hoef je als kwetsbare puber toch niet mee te doen?

Laatst zag ik een reclame voor het kleuterkoekje Liga gepresenteerd door de presentator met het aangeboren babyface. Prima. Zijn vrouw deed ook mee. Tot zover niks aan de hand. Volwassen mensen die voor veel geld landelijk voor lul gaan staan, moeten dat lekker zelf weten. Maar de presentator van het ranzige liefdesprogramma liet ook zijn dochters meespelen. Ik gokte dat de jongste niet ouder is dan zes. Mag dat? Kan dat? Dit is toch een vorm van kindermishandeling? Moeten we de presentator en zijn vrouw uit de ouderlijke macht ontzetten? Zover wil ik niet gaan, maar een stevige werkstraf lijkt me wel op zijn plaats.

Wat zou een goede werkstraf zijn in dit geval? Het nieuwe NOVA presenteren! Dat lijkt mij een behoorlijke marteling. Want wat is dat erg. Volgens hoofdredacteur Rensen was het oude NOVA saai en gedateerd. Ik kan daar niet over oordelen. Ik keek al heel lang niet meer. Mijn televisie springt al jaren om half elf automatisch op Barend, Mulder en Van Dorp. Er ontstond een vrolijk relsfeertje rond het programma. De nieuwsrubriek werd zelf nieuws.

Presentatoren, die dagelijks de meest gruwelijke nieuwsfeiten moesten verslaan, lieten in interviews weten dat hun eigen ontslag eigenlijk tien keer erger was dan de Afrikaanse aidsepidemie, de Australische bosbranden en de Indiase honger samen. De redactie was boos, de nieuwe presentatoren hielden zich diplomatiek op de vlakte en de hoofdredacteur zei dat het allemaal goed zou komen.

Het begin zag er nog zo veelbelovend uit. Nederland kiest heette de verkiezingsvariant vanuit het Haagse café Dudok. Inderdaad sprankeltelevisie. Snel, fel, actueel, leuke rubrieken, goede gasten, korte bochten en een goede toon. Nieuwe frisse wind, alle spruitjesgeur verdwenen. Maar het was schijn. Nu is NOVA terug. Ander behangetje, nieuw muziekje, in plaats van één zijn er twee presentatoren en verder is alles precies, maar dan ook precies hetzelfde. Alleen is het tien jaar oubolliger geworden.

Laatst zat ik te kijken en dacht geeuwend: binnen twee dagen is Willem Oltmans terug als gast. Ik had het mis. Het was binnen één dag. Donderdagavond ging het ongeveer een uur lang over fotografie. Stroperig saai en stomvervelend. Den Haag Vandaag is er nog. Ferry Mingelen laat de Haagse lucht zacht trillen, zoals hij dat al dertig jaar doet.

Morgen is er weer een nieuwe NOVA. Absoluut niet. Er komt helemaal geen nieuwe NOVA. Het programma is versaaid, ontpeperd en ontzout. Je kan Van Nieuwkerk, Pauw, Polak en Rottenberg niks kwalijk nemen. Ze zijn alleen maar nieuwe gezichten. Rottenberg is al doodziek naar huis. Die doet niet meer mee. Wie wil er nou een sprekend pak zijn? We leven in het nu, 2003, de wereld kantelt op het randje van de oorlog, overal zitten correspondenten, verbindingen zijn zo gemaakt. Vuur, vlam en knetter een beetje. Kijk een keer naar CNN. Wat betekent NOVA ook alweer in het Latijn?

Youp van 't Hek

8 februari 2003

© Op dit artikel berust auteursrecht

Tomas
10-02-03, 14:15
Geplaatst door Simon
Het sneue Storystel Patricia Paay en Adam Curry heeft met SBS een afspraak dat hun leven vierentwintig uur gefilmd en uitgezonden mag worden.

Aangezien iedereen onderhand al life op tv te zien is, is er eigenlijk al weer sprake van anonimiteit.

Zeg nou zelf, wie kijkt er naar deze sneue familie?