PDA

Bekijk Volledige Versie : ROC Amsterdam wil probleemjongeren opvoeden



Simon
11-02-03, 20:29
Wat vinden jullie hier van ?

ROC Amsterdam wil probleemjongeren opvoeden

Uitgegeven: 11 februari 2003 15:08

AMSTERDAM - Het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) in Amsterdam wil 'sociale begeleiders' introduceren om scholieren op het rechte pad te houden. Deze ingehuurde professionals moeten problemen bij jongeren in een vroeg stadium signaleren om te voorkomen dat zij over de scheef gaan. Dit heeft het ROC dinsdag laten weten.

Aanleiding is een aantal gevallen waarmee het Amsterdamse scholencomplex de afgelopen maand werd geconfronteerd. Het ROC voerde een verbod in op de gezichtssluier nadat vier leerlingen hiermee rondliepen en vorige week bleek dat een leerling naar de oorlog in Tsjetjenië wilde afreizen.

"De begeleider moet een jongen die eraan denkt om naar Tsjetjenië te gaan eerder signaleren en hem van het idee afhouden", aldus de woordvoerder van het ROC.

Het gaat volgens het ROC niet alleen om kwesties die te maken hebben met het moslimgeloof. "De jongens die bij Ajax de boel slopen zitten ook bij ons op school." De scholengemeenschap wil ongeveer twintig begeleiders die het liefst zo snel mogelijk in de klas gaan staan. Het ROC heeft 35.000 leerlingen verspreid over tachtig vestigingen.

Buurtvaders

Voor de sociale begeleiders denkt het ROC niet alleen aan mensen die daarvoor hebben gestudeerd, maar ook aan Marokkaanse buurtvaders. Daarnaast wil het opleidingeninstituut docenten gaan trainen. De komst van de opvoeders hangt af van de gemeente Amsterdam, die daarvoor met geld over de brug moet komen.

Orakel
11-02-03, 20:45
Op zich een goed initiatief omdat ik ervan overtuigd ben dat we nu moeilijker tijden heben waarin jongeren moeten opgroeien dan, pakkum beet, 20 jaar geleden.

Het is echter wel weer een extra speler in het veld van de jeugdzorg en de afstemming is daar nu al vaak ver te zoeken.

Daarnaast gaat het om 35.000 leerlingen en 20 begeleiders.

Is 1 op 1750. Lijkt mij veel.

En ik krijg niet helder wat ze bedoelen met dat die begeleiders in de klas moeten gaan staan.

Daar manifesteren de problemen zich volgens mij niet.

Waterval
11-02-03, 21:43
ROC zoekt alleen maar een manier om meer geld in het laatje te krijgen.

Simon
12-02-03, 08:14
Hiermee wordt de taak van het ROC niet alleen onderwijs maar ook opvoeding. En de aanleiding die men noemt vind ik ook wat vreemd: de gezichtssluier-kwestie en de plannen van enkelen om naar Tsjetjenië te gaan. Ik bedoel als het om voorkomen van criminaliteit gaat snap ik het "op het rechte pad houden" wel maar nog vraag ik mij af of een school hier personeel voor moet aannemen.

Simon