PDA

Bekijk Volledige Versie : Donkere wolken pakken zich boven de VS....



Wizdom
12-02-03, 10:52
Slechte voortekenen voor de VS, hebben ze het nog niet door?:

1 - Economie wil maar niet van de grond komen...
2 - Bush glijd steeds verder af in simplistische en leugenachtige retoriek
3 - Er is twijfel over de prestige van de NASA en de haalbaarheid van haar plannen....
4 - De Columbia stort neer in de thuisbasis van Bush (Texas) notabene in de buurt van een county genaamd "Palestine". Is dit de symbolische high tech VS die in rook opgaat door ongrijpbare krachten?
5 - De VS heeft het voor elkaar om een cruciaal bondgenootschap tot op het bot te verdelen door primitief taalgebruik, leugens te verspreiden en onheuse uitspraken te doen.
6 - Bin Laden is "Alive and Kicking" en is nog gemotiveerder dan ooit te tevoren.
7 - De Mufti in SA doet uitspraken die geen goed einde beloven voor de VS en haar bondgenoten.
8 - Paranoia neemt het over van de reden en de VS probeert in haar oneindige angst de hele wereld te mobiliseren en voor haar karretje te spannen.

GroteWolf
12-02-03, 12:50
7 - De Mufti in SA doet uitspraken die geen goed einde beloven voor de VS en haar bondgenoten.

Dat soort uitspraken doen ook de eigen achterban uiteindelijk geen goed.

jaja
12-02-03, 13:08
Geplaatst door Wizdom
Slechte voortekenen voor de VS, hebben ze het nog niet door?:

1 - Economie wil maar niet van de grond komen...
2 - Bush glijd steeds verder af in simplistische en leugenachtige retoriek
3 - Er is twijfel over de prestige van de NASA en de haalbaarheid van haar plannen....
4 - De Columbia stort neer in de thuisbasis van Bush (Texas) notabene in de buurt van een county genaamd "Palestine". Is dit de symbolische high tech VS die in rook opgaat door ongrijpbare krachten?
5 - De VS heeft het voor elkaar om een cruciaal bondgenootschap tot op het bot te verdelen door primitief taalgebruik, leugens te verspreiden en onheuse uitspraken te doen.
6 - Bin Laden is "Alive and Kicking" en is nog gemotiveerder dan ooit te tevoren.
7 - De Mufti in SA doet uitspraken die geen goed einde beloven voor de VS en haar bondgenoten.
8 - Paranoia neemt het over van de reden en de VS probeert in haar oneindige angst de hele wereld te mobiliseren en voor haar karretje te spannen.
Kortom, met Amerika ging het zelden beter dan het laatste decennium en de rest van de wereld is een beetje jaloers. ...

manc
12-02-03, 13:27
Geplaatst door jaja
Kortom, met Amerika ging het zelden beter dan het laatste decennium en de rest van de wereld is een beetje jaloers. ...

Volgens mij hangen er momenteel donkerder wolken boven Irak dan boven de VS. Laat ik het zo zeggen: waar zou je nu liever een Fallafeltentje openen beste Wolf? In een willekeurige stad in de VS of in Basra of Baghdad?

Wizdom
12-02-03, 13:50
Geplaatst door manb
Volgens mij hangen er momenteel donkerder wolken boven Irak dan boven de VS. Laat ik het zo zeggen: waar zou je nu liever een Fallafeltentje openen beste Wolf? In een willekeurige stad in de VS of in Basra of Baghdad?

Ooh, ja, ik was nog de astronomische schuld van de VS vergeten en de manipulatie van de Macro Economische cijfers...

Zou de VS net een Internet Bubble zijn...?

jaja
12-02-03, 14:05
Geplaatst door Wizdom
Ooh, ja, ik was nog de astronomische schuld van de VS vergeten en de manipulatie van de Macro Economische cijfers...

Zou de VS net een Internet Bubble zijn...? nou ... eh historisch gezien zou ik zeggen ... nee. Kijk, economisch zijn ze met afstand, ondanks de schuldenlast en de net in gestorte internet bubble, de sterkste in de wereld. Zonder de VS economie zouden de andere landen, inclusief en vooral het MO, een stuk armer zijn. Simpel gezegd, heel de wereld leeft wel bij het goed gaan van de amerikaanse economie. Militair zijn ze verre verre weg de sterkste. Cultureel - hoewel ik het niet graag toegeef - ook. Het is de amerikaanse cultuur die bepaalt hoe de wereldcultuur zich ontwikkelt - soms in een anti-houding tov amerika, maar zelfs dat is alleen mogelijk als Amerika bestaat.
Zonder de VS zou de wereld er op dit moment een stuk slechter uitzien! Daarmee zeg ik niet dat het het paradijs op aarde is, maar wel - credit where credit's due - de motor van deze "wereld". En er is geen land of groep van landen die die taak over kan nemen.

plexus
12-02-03, 16:07
Geplaatst door Wizdom
Ooh, ja, ik was nog de astronomische schuld van de VS vergeten en de manipulatie van de Macro Economische cijfers...

Zou de VS net een Internet Bubble zijn...?

US National Debt $6.4 Trillion voor de statistiek freaks onder ons!

Trillion = heelveel NULLEN :zwaai:

manc
12-02-03, 16:22
Geplaatst door plexus
US National Debt $6.4 Trillion voor de statistiek freaks onder ons!

Trillion = heelveel NULLEN :zwaai:

Met slechts een getal maak je een statisticus niet blij.
€ 6.400.000.000.000,00 (staatsschuld, dat is vaak bij banken, particulieren in eigen land)
wordt gedragen door 280.000.000 burgers: die hebben dus per capita een schuld van € 22.857,14, grotendeels bij zichzelf. Per hoofd van de bevolking hebben de VS € 36.071,43 te besteden (koopkracht per capita). Als elke Amerikaanse burger elk jaar 10% van zijn inkomen zou gebruiken om het land 'te redden' zijn zijn in 6,5 jaar van de staatsschuld af.

Staatsschuld is zo'n ramp nog niet: vaak is het de manier van de staat om middels goedkope leningen het bedrijfsleven en koopgedrag te stimuleren. De VS kiezen er momenteel voor om het geld te laten rollen ipv het op te potten. In de EU wordt de norm van 60% van het BNP gehanteerd: de VS heeft met een staatsschuld van 6.4 biljoen tegen een BNP van 10.1 biljoen precies aan die norm voldoen.

plexus
12-02-03, 16:37
Geplaatst door manb
Met slechts een getal maak je een statisticus niet blij.
€ 6.400.000.000.000,00 (staatsschuld, dat is vaak bij banken, particulieren in eigen land)
wordt gedragen door 280.000.000 burgers: die hebben dus per capita een schuld van € 22.857,14, grotendeels bij zichzelf. Per hoofd van de bevolking hebben de VS € 36.071,43 te besteden (koopkracht per capita). Als elke Amerikaanse burger elk jaar 10% van zijn inkomen zou gebruiken om het land 'te redden' zijn zijn in 6,5 jaar van de staatsschuld af.

Staatsschuld is zo'n ramp nog niet: vaak is het de manier van de staat om middels goedkope leningen het bedrijfsleven en koopgedrag te stimuleren. De VS kiezen er momenteel voor om het geld te laten rollen ipv het op te potten. In de EU wordt de norm van 60% van het BNP gehanteerd: de VS heeft met een staatsschuld van 6.4 trillioen tegen een BNP van 10.1 trillioen precies aan die norm voldoen.

...oooooooooooooo in dat geval gaan we door met feestvieren :wohaa:

manc
12-02-03, 17:05
Geplaatst door plexus
...oooooooooooooo in dat geval gaan we door met feestvieren :wohaa:

Om je nog maar even aan het denken te zetten: de waarde van het MERK Coca Cola wordt geschat op bijna 70 miljard dollar Microsoft op 64 millard dollar. Oftewel: de Yankees houden het nog wel even uit hoor: gewoon wat merken verkopen aan de Fransen ofzo. Als de Amerikanen een 10 van hun beste MERKNAMEN (dus niet alle mederwerkers, productie, kennis, fabrieken, logistiek etc) zouden verkopen aan de Duitsers.. zouden ze al een kwart van de totale staatsschuld in 1 klap af kunnen lossen.

Oh, en een trillion (US) is een 1 met 12 nullen...wij noemen dat een biljoen. De yanks noemen een biljoen wat wij een miljard noemen (9 nullen)..oppassen dus met rekenen!

BiL@L
12-02-03, 17:14
Geplaatst door manb
Om je nog maar even aan het denken te zetten: de waarde van het MERK Coca Cola wordt geschat op 83,8 miljard dollar Microsoft op 56.7 millard dollar. Oftewel: de Yankees houden het nog wel even uit hoor: gewoon wat merken verkopen aan de Fransen ofzo.

Oh, en een trillion (US) is een 1 met 12 nullen...wij noemen dat een biljoen. De yanks noemen een biljoen wat wij een miljard noemen (9 nullen)..oppassen dus met rekenen!

Je hebt niets aan zoveel geld als de inflatie fors omhoog gaat. Kijk maar naar Rusland, dat was ooit ook een supermacht.

manc
12-02-03, 17:24
Geplaatst door BiL@L
Je hebt niets aan zoveel geld als de inflatie fors omhoog gaat. Kijk maar naar Rusland, dat was ooit ook een supermacht.

Haha, de inflatie is bij een staatsschuld juist IDEAAL. Immers een lening van 100 dollar pas over tig jaar afbetalen met een lage rente en een hoge inflatie is veel gunstiger voor de afbetaler dan de schuldeiser. Het bezit van de VS is dus niet GELD maar kapitaalgoederen, merknamen, kennis etc. Ik denk niet dat jij erg hebt opgelet tijdens de lessen economie.

Maar goed, de Soviet Unie was idd een grootmacht: militair vooral. Qua technologie, economie zijn ze dat nooit echt geweest. Sinds de jaren 70 gleden de Soviets al af van een kunstmatig hooggehouden boetstuk (ook door de CIA indertijd, om grote budget los te weken).

manc
12-02-03, 17:31
Overigens denk ik dat mensen die wijzen op de gevaren van schulden in de VS wel een punt hebben. Vooral de schulden die burgers, bedrijven etc. ZELF hebben stijgen momenteel schrikbarend snel, veel sneller dan het inkomen van de Amerikanen.

http://mwhodges.home.att.net/nat-debt/natdebt-vs-natincome.gif

Overigens verdienen de amerikanen nog steeds een kwartje per dollar schuld...dat is een dalend getal en des te meer een reden om je af te vragen of bij-lenen nog wel loont.

http://mwhodges.home.att.net/nat-debt/ni-per-debt.gif

BiL@L
12-02-03, 17:32
Geplaatst door manb
Ik denk niet dat jij erg hebt opgelet tijdens de lessen economie.

Toch wel :).

manc
12-02-03, 17:37
Geplaatst door BiL@L
Toch wel :). Gelukkig. Deze grafiek zegt in ieder geval dat we in ons land aardig opletten tijdens de les:

http://mwhodges.home.att.net/mat-sc-literacy.gif

plexus
12-02-03, 17:46
Geplaatst door manb
Om je nog maar even aan het denken te zetten: de waarde van het MERK Coca Cola wordt geschat op bijna 70 miljard dollar Microsoft op 64 millard dollar. Oftewel: de Yankees houden het nog wel even uit hoor: gewoon wat merken verkopen aan de Fransen ofzo. Als de Amerikanen een 10 van hun beste MERKNAMEN (dus niet alle mederwerkers, productie, kennis, fabrieken, logistiek etc) zouden verkopen aan de Duitsers.. zouden ze al een kwart van de totale staatsschuld in 1 klap af kunnen lossen.

Oh, en een trillion (US) is een 1 met 12 nullen...wij noemen dat een biljoen. De yanks noemen een biljoen wat wij een miljard noemen (9 nullen)..oppassen dus met rekenen!

???dit is echt niets nieuws voor mij meneer wijsneus :fplet:

manc
12-02-03, 18:44
Geplaatst door plexus
???dit is echt niets nieuws voor mij meneer wijsneus :fplet:

Dan heb je vandaag tenminste wat geleerd. Gelukkig maar en graag gedaan.

Wizdom
13-02-03, 09:52
Geplaatst door manb
Om je nog maar even aan het denken te zetten: de waarde van het MERK Coca Cola wordt geschat op bijna 70 miljard dollar Microsoft op 64 millard dollar. Oftewel: de Yankees houden het nog wel even uit hoor: gewoon wat merken verkopen aan de Fransen ofzo. Als de Amerikanen een 10 van hun beste MERKNAMEN (dus niet alle mederwerkers, productie, kennis, fabrieken, logistiek etc) zouden verkopen aan de Duitsers.. zouden ze al een kwart van de totale staatsschuld in 1 klap af kunnen lossen.

Oh, en een trillion (US) is een 1 met 12 nullen...wij noemen dat een biljoen. De yanks noemen een biljoen wat wij een miljard noemen (9 nullen)..oppassen dus met rekenen!

Je vergeet een ding. De dollar is eigenlijk niets waard. De waarde van de dollar word o.a. gestabiliseerd omdat heel veel landen in dollars betalen. D.w.z. dat de VS ongelimiteerd papieren dollar biljetten kan drukken om allerlei grondstoffen te kopen die het broodnodig heeft voor haar industrie. Je kent het wel. Als straks niemand meer met de dollar betaald heeft de VS een heel groot probleem, want dan werkt de truck met de geldpersmachine niet meer want er moet wel een reeele solvabiliteit achter zitten. Veel mensen vergeten dat op dit moment. Wanneer de eerste ratten hun vermogen terug trekken uit het zinkende VS schip, dan zal de VS boot heel snel zinken. Dus een gewaarschuwd mens telt voor 2. Haal je geld er snel uit voor dat het straks niets meet waard is en dan heb ik het nog niet eens over de pensioenen.

Ik heb een aantal economen al horen inzetten op China. Die hebben tenminste een gezonde en groeiende economie. Zorg dat u Chinees spreekt over een aantal jaren!

manc
13-02-03, 10:33
Geplaatst door Wizdom
Je vergeet een ding. De dollar is eigenlijk niets waard. De waarde van de dollar word o.a. gestabiliseerd omdat heel veel landen in dollars betalen. D.w.z. dat de VS ongelimiteerd papieren dollar biljetten kan drukken om allerlei grondstoffen te kopen die het broodnodig heeft voor haar industrie. Je kent het wel. Als straks niemand meer met de dollar betaald heeft de VS een heel groot probleem, want dan werkt de truck met de geldpersmachine niet meer want er moet wel een reeele solvabiliteit achter zitten. Veel mensen vergeten dat op dit moment. Wanneer de eerste ratten hun vermogen terug trekken uit het zinkende VS schip, dan zal de VS boot heel snel zinken. Dus een gewaarschuwd mens telt voor 2. Haal je geld er snel uit voor dat het straks niets meet waard is en dan heb ik het nog niet eens over de pensioenen.

Ik heb een aantal economen al horen inzetten op China. Die hebben tenminste een gezonde en groeiende economie. Zorg dat u Chinees spreekt over een aantal jaren!

China, dat is pas een land dat onvrijheid, atheisme en keihard kapitalisme zal leren combineren. Goed idee.

p.s. Die documentaire op Nederland 3 was al een herhaling van een herhaling van een herhaling en volgens mij meer dan een jaar oud hoor.

plexus
13-02-03, 10:44
Geplaatst door manb
China, dat is pas een land dat onvrijheid, atheisme en keihard kapitalisme zal leren combineren. Goed idee.

p.s. Die documentaire op Nederland 3 was al een herhaling van een herhaling van een herhaling en volgens mij meer dan een jaar oud hoor.

nee die docu was GEEN herhaling...dat was een nieuwe serie

manc
13-02-03, 10:58
Geplaatst door plexus
nee die docu was GEEN herhaling...dat was een nieuwe serie

Echt wel, ik had em al gezien. Misschien op de BBC ofzo, maar ik weet 100% dat ik hem meerdere maanden geleden heb gezien, mijn huisgenoten konden dit beamen, aangezien zij hem reeds ook gezien hadden.

Vooral die kerel met de strik die alles beredeneerde aan het feit of hij aandalen zus of zo had, danwel handelde in valuta zus of zo kon ik me nog goed herinneren. (ze hadden alledrie websites, weet je toevallig welke). De Zwitser (Dat meende ik aan accent te horen) ter linkerzijde met het kleine staartje vond ik af en toe wel verstandige dingen zeggen.

plexus
13-02-03, 11:09
Geplaatst door manb
Echt wel, ik had em al gezien. Misschien op de BBC ofzo, maar ik weet 100% dat ik hem meerdere maanden geleden heb gezien, mijn huisgenoten konden dit beamen, aangezien zij hem reeds ook gezien hadden.

Vooral die kerel met de strik die alles beredeneerde aan het feit of hij aandalen zus of zo had, danwel handelde in valuta zus of zo kon ik me nog goed herinneren. (ze hadden alledrie websites, weet je toevallig welke). De Zwitser (Dat meende ik aan accent te horen) ter linkerzijde met het kleine staartje vond ik af en toe wel verstandige dingen zeggen.

...hmmm ok deze krijg je van me ;)
jim rogers jimrogers.com (middelste met strikje)
marc faber (man met staartje) (gloomboomdoom.com)
daniel yergin (crybaby) ...site weet ik niet

manc
13-02-03, 11:26
Geplaatst door plexus
...hmmm ok deze krijg je van me ;)
jim rogers jimrogers.com (middelste met strikje)
marc faber (man met staartje) (gloomboomdoom.com)
daniel yergin (crybaby) ...site weet ik niet

Jep die namen, ik herken ze gelijk! Shoekrian...dan krijg jij van mij dat het Oosten (China, Vietnam, India misschien Indonesie, Korea) de toekomst heeft. Want ik denk dat zeker zo is. Hetgeen niet betekend dat de Japen, de EU, Rusland en de VS niks meer waard zullen zijn: het zal betekenen dat er wat meer evenwicht komt tussen de grootmachten. Een goede zaak, dunkt me.