PDA

Bekijk Volledige Versie : Israël haalt ambassadeur uit België terug



Simon
12-02-03, 19:39
Israël haalt ambassadeur uit België terug

Uitgegeven: 12 februari 2003 20:11

JERUZALEM - Israël trekt zijn ambassadeur uit België terug omdat de Belgische justitie premier Sharon na diens aftreden kan vervolgen voor volkerenmoord. Dat is woensdagavond in Jeruzalem uit officiële bron vernomen.

De ambassadeur is voor raadpleging teruggeroepen, luidde de diplomatieke formulering voor het protest.

lennart
12-02-03, 19:49
reactie van Netanyahu:

"This decision is scandalous, and it legitimizes terror and damages those who fight terrorism," Netanyahu said in a statement. "Belgium is not only hurting Israel but the entire free world, and Israel will respond to it very severely."

De Rode Roos
12-02-03, 19:53
Dat Sharon een oorlogsmisdadiger is qua kaliber Milosevic wisten we al...

lennart
12-02-03, 20:13
Geplaatst door De Rode Roos
Dat Sharon een oorlogsmisdadiger is qua kaliber Milosevic wisten we al...

Maar dat Belgie nu officieel tot vervolging van Sharon overgaat wisten we nog niet. Al is het pas wanneer Sharon geen regerings leider meer is.

observer
12-02-03, 22:05
belgie doet helemaal niets

ze geven sharon gewoon een diplomatiek paspoort

onschendbaar vraag maar aan g.duisenberg

staat wel stoer maar in de praktijk werkt het dus neit

hanskamp
13-02-03, 08:07
Geplaatst door lennart
reactie van Netanyahu:

"This decision is scandalous, and it legitimizes terror and damages those who fight terrorism," Netanyahu said in a statement. "Belgium is not only hurting Israel but the entire free world, and Israel will respond to it very severely."

Netanyahu maakt een redeneerfout. België "is hurting" alleen Sharon en de oorlogsmisdaad. Het heeft niet de intensie om "to hurt" Israël. Hij maakt dezelfde redenatiefout als sommige mensen die kritiek op de Israëlische regering gelijkstelt met antisemitisme (maar dat is al breed uitgemeten in andere discussies).

Ik ben benieuwd hoe Israël hierop zal reageren.

Het zou voor de objectiviteit België ook sieren als er gekeken wordt naar de mogelijke betrokkenheid van Arafat bij oorlogsmisdaden (zelfmoordaanslagen in Israël). Persoonlijk vind ik dat zowel Sharon als Arafat vuile handen hebben. En Netanyahu heeft net zo goed dubieuze praktijken gehad.

mulan
13-02-03, 08:20
Geplaatst door hanskamp
Netanyahu maakt een redeneerfout. België "is hurting" alleen Sharon en de oorlogsmisdaad. Het heeft niet de intensie om "to hurt" Israël. Hij maakt dezelfde redenatiefout als sommige mensen die kritiek op de Israëlische regering gelijkstelt met antisemitisme (maar dat is al breed uitgemeten in andere discussies).
.

Hij maakt geen redenatiefout,dat zou namelijk suggereren dat hij niet beter weet.Het probleem met Nethanyahu is dat hij zeker wel beter weet en met opzet Israel erbij betrekt om medelijden te wekken.Eng ventje.

Simon
13-02-03, 08:32
Geplaatst door hanskamp
Het zou voor de objectiviteit België ook sieren als er gekeken wordt naar de mogelijke betrokkenheid van Arafat bij oorlogsmisdaden (zelfmoordaanslagen in Israël). Persoonlijk vind ik dat zowel Sharon als Arafat vuile handen hebben. En Netanyahu heeft net zo goed dubieuze praktijken gehad.

Volgens mij is een gevolg van deze uitspraak dat Arafat ook vervolgd kan worden. Tegen hem is immers ook een aanklacht ingediend in België.

Simon

hanskamp
13-02-03, 08:51
Geplaatst door Simon
Volgens mij is een gevolg van deze uitspraak dat Arafat ook vervolgd kan worden. Tegen hem is immers ook een aanklacht ingediend in België.

Simon

Vreemd dat daaraan weinig ruchtbaarheid is gegeven. Ik kan me wel herinneren dat er een aanklacht was tegen Arafat.

Dat zou ik terecht vinden. De waarheid moet maar eens op tafel, en alle aantijgingen, beweringen, feiten etc. moeten maar eens goed onderzocht worden. Ik ben er altijd voor geweest.

Marsipulami
13-02-03, 09:23
België mag premier Sharon vervolgen


BRUSSEL -- Het Belgische gerecht mag de Israëlische premier, Ariel Sharon, vervolgen, zodra hij geen eerste minister meer is. Dat volgt uit het arrest dat het Hof van Cassatie gisteren velde. Het Hof verbrak een vroeger arrest van de kamer van inbeschuldigingstelling (KI).

De Brusselse KI beriep zich, op 26 juni vorig jaar, op artikel 12 van het Wetboek van Strafvordering, om de klacht wegens genocide tegen de Israëlische premier Sharon onontvankelijk te verklaren. Dit artikel zegt dat vervolging voor feiten gepleegd in het buitenland alleen kan, als de verdachte op Belgisch grondgebied wordt aangetroffen. En dus, oordeelde de KI, kon Sharon in ons land niet vervolgd worden.

Daarmee leek een einde te komen aan de gerechtelijke procedures tegen Sharon die zowel in eigen land als in Israël veel stof deden opwaaien. Die procedures volgden op een klacht die 23 familieleden van Palestijnse slachtoffers van de moordpartijen in de Libanese vluchtelingenkampen van Sabra en Shatila hadden ingediend in juni 2001.

Die familieleden tekenden cassatieberoep aan tegen de uitspraak van de KI. Zij krijgen nu gelijk. Volgens Cassatie heeft de KI zich ten onrechte beroepen op artikel 12.

Dat betekent niet dat het gerechtelijk onderzoek tegen Sharon onmiddellijk van start kan gaan. De KI moet zich opnieuw uitspreken over de vraag of Sharon vervolgd kan worden. Zelfs als de KI het licht op groen zet, moet België wachten met een onderzoek tot Sharon geen premier meer is. Als premier geniet hij immuniteit, zo heeft het Europees Hof van Justitie in Den Haag gezegd.

VLD-senator Vincent Van Quickenborne, een van de drijvende krachten achter de klacht tegen Sharon, is blij met de beslissing van Cassatie. ,,Zodra de KI het licht op groen zet, kan het gerecht met een onderzoek beginnen tegen de andere vermeende betrokkenen, zoals generaal Amos Yaron. Men hoeft niet te wachten tot men achter Sharon aan kan gaan.'' In Israëlische diplomatieke kringen is gisteren boos gereageerd op de beslissing van het Hof van Cassatie.

In Israël wordt woedend gereageerd. Minister van Buitenlandse Zaken Benjamin Netanyahu heeft beslist de Israëlische ambassadeur terug te roepen uit Brussel. De Belgische ambassadeur in Tel Aviv wordt op het matje geroepen.


13/02/2003 (me, smb)

©Copyright De Standaard

Canaris
13-02-03, 10:19
Langzaam maar zeker , loopt Belgie Nederland de pas af, wanneer het om de Politiek correcte schoonzoon van de dorps-dominee gaat.

Om van te kotsen. Laat ze zelf eerst even de teringboel in hun eigen land , plus die nog steeds rondlopende (echte) orloogsmidadigers in eigen geleden aanpakken. Kongo laat groeten

wanneer echter israel zo doorgaat , heeft het nergens meer een ambasadeur zitten.

Oostenrijk heeft al sinds 3 jaar een leeg büreau in in het midden van wenen staan.

lennart
13-02-03, 17:07
"Israel will not accept another blood libel against the Jewish nation and Israel is not Europe, the verdict was more political than judicial," Netanyahu said. "Belgium is giving a prize to terror."

Oh, Sharon laat 2000 Palestijnen afslachten, en belgië geeft een prijs aan terreur. Ja die Netanyahu kan er wat van.

hanskamp
13-02-03, 17:16
Geplaatst door lennart
"Israel will not accept another blood libel against the Jewish nation and Israel is not Europe, the verdict was more political than judicial," Netanyahu said. "Belgium is giving a prize to terror."

Oh, Sharon laat 2000 Palestijnen afslachten, en belgië geeft een prijs aan terreur. Ja die Netanyahu kan er wat van.

Sharon zegt dat hij terroristen niet wil belonen met terugtrekking. Terroristen zijn de Palestijnse terreurorganisaties.
België zegt dat hij terroristen niet wil belonen met niet-vervolging. Terroristen zijn de Israëlische bezettingspolitici.