PDA

Bekijk Volledige Versie : Shaheed in het Parool.



Shaheed
13-02-03, 10:27
MARCEL VAN ENGELEN

Amsterdam, dinsdag 11 februari 2003

De twee scholieren wilden zien hoe de Russen hun moslimbroeders afslachten, ze wilden niet vechten. Maar er lag te veel sneeuw en was het te koud in Tsjetsjenië. Daar kun je schamper over doen, maar volgens experts is er wel wat aan de hand.


BURGEMEESTER Job Cohen belde donderdag direct de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), toen bekend werd dat een zeventienjarige Amsterdams-Marokkaanse scholier zich in Oekraïne voorbereidde op de heilige islamitische oorlog (later bleek hij in het gezelschap van een zestienjarig vriendje). Over wat Cohen te horen kreeg, laat hij zich niet uit. ''Maar het heeft hem in ieder geval niet op de gedachte gebracht dat het allemaal wel meevalt,'' meldde zijn woordvoerder.

Die conclusie staat ook niet in het rapport Rekrutering in Nederland voor de jihad, van incident naar trend, dat AIVD twee maanden geleden publiceerde. Het verhaal mag dan blijven steken in algemeenheden - namen en plaatsen worden niet genoemd - die algemeenheden zijn verontrustend.

Op basis van een tiental rekruteurs, voormalige moslimstrijders, die de AIVD in het vizier heeft, schat de dienst dat in Nederland enkele tientallen jongeren worden voorbereid voor de internationale jihad. En dat is 'een zeer voorzichtige schatting.' De strijders zijn afkomstig uit onder meer Libië, Algerije en Mauritanië, hun prooien zijn veelal in Nederland geboren Marokkaanse tieners. Ze komen met elkaar in contact in de moskee, in koffiehuizen en niet in de laatste plaats in gevangenissen.

Maar de twee Amsterdamse scholieren haalde hun informatie gewoon van internet, zegt Aziz Saïdi Rabah. Hij is behalve woordvoerder van de Unie van Marokkaanse moskeeën in Amsterdam (23 in de stad en omgeving) nu ook de zegsman van de twee jongens. Na hun terugkeer, vrijdag, sprak hij met hen. ''En ik weet absoluut zeker dat zij niet zijn geronseld in een moskee. Zij zijn op eigen initiatief richting Tsjetsjenië vertrokken. Het was een ontdekkingsreis.''

''Het was een incident,'' zegt ook Ankie Verlaan, voorzitter van de raad van bestuur van het ROC Amsterdam, waar de zeventienjarige mbo-scholier, 'een rustige, goede leerling' was. ''Als het werkelijk ernst was voor hem, dan was hij niet teruggekomen naar zijn moeder omdat het te koud is. Ik vind het eerlijk gezegd een wat treurig verhaal.''

Van verregaande radicalisering onder ROC-leerlingen van islamitischen huize is volgens Verlaan geen sprake. Wel moet ze erkennen dat leraren geregeld 'onaangenaamheden' ontmoeten, op het schoolplein, in de kantine of tijdens klassikale discussies. Meer dan een jaar geleden zijn er leerlingen die zich identificeren met Palestijnse martelaren, Irakese slachtoffers en zelfs met Osama bin Laden of Saddam Hoessein.

''Als je beelden van de Palestijnse gebieden ziet, dan voel je echt mee met de moslims,'' zegt een 18-jarige Marokkaanse hbo-student uit Oost. ''Het liefst zou ik er zelf wat aan willen doen.'' Hij komt geregeld in de moskeeen aan de Celebesstraat, de Javastraat en de Weesperzijde. ''Ik heb wel eens gehoord dat daar figuren rondlopen die jongens zoeken,'' zegt hij. ''Maar ik weet niet wie het zijn. Ik zie ze niet.''

Zelf is hij niet geneigd oorlog te voeren in naam van de islam. Zijn vrienden zijn dat evenmin, zegt hij. ''Wat wil je doen, tegen Israël of Rusland?''

Voor Simon Wheatley is de reis van de twee tekenend voor wat er leeft onder veel Marokkaanse jongens in Amsterdam. De Britse documentairefotograaf volgt al ruim een jaar de Marokkaanse jongens in Oost op de voet. ''Veel jongens die ik ken, dragen pure frustratie in zich. Ze voelen zich, volgens mij terecht, gediscrimineerd en buitengesloten uit de maatschappij.''

Uit het rapport van de AIVD:

'De betreffende jongeren zijn vaak zoekende naar hun identiteit. Zij verwijten de Nederlandse samenleving dat zij onvoldoende respect heeft jegens hun etnische en religieuze gemeenschap en niet in de laatste plaats jegens hun ouders en henzelf (. . .). Voormalige islamistische strijders die hen begeleiden in een rekruteringsproces, verschaffen hun een gevoel van eigenwaarde, betrokkenheid, broederschap en identiteit. Zij voelen dat zij deel uitmaken van een strijd tussen goed en kwaad, die richting geeft en antwoorden verschaft op existentiële vragen waarmee zij worstelen.'

Voor veel van de Marokkaanse jongens die Wheatley kent, is Osama bin Laden een 'popheld'. ''Ze zwaaien met zijn foto, zonder dat ze zich nu in de internationale politiek verdiepen. Het is vooral een vorm van verzet.'' Op rekrutering voor de jihad is hij nog nooit gestuit. ''Dat gebeurt zo ondergronds, daar kom je niet bij. Maar dat het gebeurt, ligt nogal voor de hand.''

Op discussielijst van maroc.nl, een belangrijke website voor Marokkaanse jongeren, oogstte de tocht van de twee Amsterdamse scholieren weinig bijval. De meeste deelnemers hebben het te druk met andere onderwerpen, zoals de oprichting van de Nederlandse tak van de Arabisch Europese Liga (AEL). Maar Shaheed, die onderin zijn bericht een Amerikaanse vlag met een jodenster in vlammen laat opgaan, schreef (voordat de jongens waren teruggekeerd): 'Het is het heldhaftigste en het meest eervolle wat een moslim kan doen.'

De AIVD: 'Er bestaat een reëel gevaar dat gerekruteerden voor de jihad hun geweldsactiviteiten in de toekomst ook in Nederland ontplooien.'

Copyright: Het Parool

Marsipulami
13-02-03, 10:42
:D :D :D Nou heb je alweer een heleboel Hollandse medemensen van mij doodsbang gemaakt. Jongen toch.. ;)

plexus
13-02-03, 10:42
...die 2 gastjes hebben flinke billenkoek nodig...er bestaan tig andere manieren om behulpzaam te zijn...

Shaheed
13-02-03, 10:50
Dit is trouwens de 4e keer dat ik de media haal via maroc.nl.
Eén keer stond ik in de volkskrant, nu in het Parool.
Een tijdje geleden in het marokkaanse magazine Mzine.
En één keer werd ik geciteerd op T.V. bij een uitzending van Zembla.


:)

Orakel
13-02-03, 10:50
Tis maar goed dat ze bij Parool niet weten wat Shaheed betekent. :loens:

Marsipulami
13-02-03, 10:55
Geplaatst door Orakel
Tis maar goed dat ze bij Parool niet weten wat Shaheed betekent. :loens:

Die zijn leven offert voor de goede zaak ? Martelaar of zoiets ?

Couscousje
13-02-03, 10:57
Geplaatst door Shaheed
Dit is trouwens de 4e keer dat ik de media haal via maroc.nl.
Eén keer stond ik in de volkskrant, nu in het Parool.
Een tijdje geleden in het marokkaanse magazine Mzine.
En één keer werd ik geciteerd op T.V. bij een uitzending van Zembla.


:)

Shaheed, dat is eGt niet iets om trots op te zijn.

Je bent een vreselijk sleGte vertegenwoordiger van de Islam.

Op deze manier komt het over of Islam alleen bestaat uit geweld.

Cc

Marsipulami
13-02-03, 10:58
Geplaatst door Shaheed
Dit is trouwens de 4e keer dat ik de media haal via maroc.nl.
Eén keer stond ik in de volkskrant, nu in het Parool.
Een tijdje geleden in het marokkaanse magazine Mzine.
En één keer werd ik geciteerd op T.V. bij een uitzending van Zembla.


:)

De Nederlandse media staan er dan ook wel om bekend dat ze altijd de juiste woordvoerders kunnen vinden om het standpunt van de moslims of de Marokkanen te vertegenwoordigen. ;)

rnaj
13-02-03, 11:03
Wat is eigenlijk de mening 'Maroc.nl Persburo' over dit onderwerp.

Orakel
13-02-03, 11:03
Geplaatst door Marsipulami
Die zijn leven offert voor de goede zaak ? Martelaar of zoiets ?

Yep, martelaar.

Shaheed heeft niet in de gaten dat zijn citaat tig vooroordelen bevestigt en daar kan geen Islam & Burgerschap tegenop.

Cc heeft daarin ontiegelijk gelijk. De Islam zal zo weer als agressief en bloeddorstig gezien worden.

Shaheed
13-02-03, 11:04
Geplaatst door Couscousje
Shaheed, dat is eGt niet iets om trots op te zijn.

Je bent een vreselijk sleGte vertegenwoordiger van de Islam.

Op deze manier komt het over of Islam alleen bestaat uit geweld.

Cc


Aaah kom op joh , ik ben allang niet meer diegene die de meest gewelddadige uitspraken hier doet.

Ik denk dat die rol voornamelijk wordt vervuld door yehiyaayash... :D

Ik vertegenwoordig ook niemand anders dan mezelf.

De Jihad is het meest eervolle en heldhaftigste wat een moslim kan doen, hier valt niet over te discussieren.

Shaheed
13-02-03, 11:06
Geplaatst door Puk
Maar wanneer komt de écht grote KLAPPER Shaheed? :stout:

Dit is allemaal nog mietjeswerk... zeg nou zelf.

He Puk wil je ook meedoen?
Ik zoek nog een aantal mensen die bommen om hen lichaam willen binden, ik denk dat jij daar uitermate geschikt voor bent... :wink:

BiL@L
13-02-03, 11:09
Het is inderdaad heldhaftig om je naar de andere kant van de wereld te begeven om vervolgens te strijden tegen onderdrukking. Maar was de intentie ook zo zuiver? Is er geen sprake van een onaangename houding t.o.v. moslims waardoor een polarisering ervoor zorgt dat men van elkaar vervreemd? Is het dan te voorzien dat als men deze onaangename sfeer kan ontvluchten waarbij de mensen vanuit de eigen gemeenschap hier eigenlijk moeilijk iets tegenin kunnen brengen? Want welke ouder zal het nou leuk vinden om toe te geven dat zijn/haar kinderen geen goede moslims zijn, immers zij zijn de opvoeders. En ja, het is een verplichting voor iedere moslim om onderdrukking te bestrijden. Echter, het is ook een verplichting om in geval van een gewapende strijd, deze aan te gaan met een juiste intentie en een gezonde capaciteit. Kinderen van 15 jaar die in Palestina met stenen gooien naar soldaten, kun je niet vergelijken met kinderen of zelfs volwassenen die hier zijn opgegroeit. Wij zouden het letterlijk in ons broek doen, denk daar maar eens heel goed over na voordat je naar de andere kant van de wereld afreist.

Shaheed
13-02-03, 11:10
Geplaatst door Orakel
Yep, martelaar.

Shaheed heeft niet in de gaten dat zijn citaat tig vooroordelen bevestigt en daar kan geen Islam & Burgerschap tegenop.

Cc heeft daarin ontiegelijk gelijk. De Islam zal zo weer als agressief en bloeddorstig gezien worden.


Dus jij maakt je veel drukker over hoe de nederlanders naar jou zullen kijken in plaats van naar de waarheid van de islam.

Dan kan je ook net zo goed geen baard meer laten staan want anders zouden ze je wel kunnen verdenken van terrorisme.
Je zou je niet meer moeten bevinden in een moskee, want stel voor dat je gerecruteerd zou worden.
Je zou jezelf in deze tijd dan helemaal geen moslim moeten noemen, want stel je voor hoe ze over je zouden denken.

Marsipulami
13-02-03, 11:15
Geplaatst door Shaheed
Aaah kom op joh , ik ben allang niet meer diegene die de meest gewelddadige uitspraken hier doet.

Ik denk dat die rol voornamelijk wordt vervuld door yehiyaayash... :D

Ik vertegenwoordig ook niemand anders dan mezelf.

De Jihad is het meest eervolle en heldhaftigste wat een moslim kan doen, hier valt niet over te discussieren.


Een belangrijk en veel geciteerde traditie van Mohammed (vzmh) is toen hij zijn metgezellen vertelde, op weg naar huis na een strijd: “We keren terug van een kleine jihad (de strijd) naar een grotere jihad”, de meest noodzakelijke en gewichtig taak van het uitroeien van verkeerde handelingen in iemands eigen gemeenschap en iemands eigen hart.


http://www.overgave.com/misverstanden/vreedzame_gezicht_islam.htm

Mede aan de basis van de foutieve westerse perceptie van een militaristische Islam ligt de verwarring over het concept jihad. Eerder dan een ‘heilige oorlog’ in de westerse betekenis, verwijst jihad in de eerste plaats naar iemands persoonlijke interne strijd voor rechtschapenheid en tegen de verleiding van de zonde. De term kan anderzijds ook verwijzen naar elke uiterlijke strijd van moreel belang, met inbegrip van geweldloze actie. In die zin is jihad iets anders dan qital, het gevecht. Op welk moment jihad de vorm aanneemt een qital, is betwistbaar, maar geloof in jihad vooronderstelt nièt het gebruik van geweld in de strijd voor een rechtvaardige samenleving. Men zegt dat de term ‘militante islam’ in feite overbodig is, gezien de inherente toewijding in de islam aan de strijd voor rechtvaardigheid. Maar militant zijn houdt op zich niet de noodzaak in van militarisme – zoals strijden niet noodzakelijk vechten inhoudt.

http://www.vredesactie.be/view.php?lang=nl&artikel=40

nouwra
13-02-03, 11:27
Shaheed, ik begrijp je frustratie, woede en alles wat er in hersenpan omgaat. een en ander wordt helaas weer eens uit de context gehaald, en wordt vertaald naar verregaande vorm van xenofobie. de nl media is een toperrrrr in het inspelen op deze angst.


De Nederlandse media staan er dan ook wel om bekend dat ze altijd de juiste woordvoerders kunnen vinden om het standpunt van de moslims of de Marokkanen te vertegenwoordigen

aaah, jij bedoelt natuurlijk mensen als mijn grote vriendin Ayaan. :kalasniko


Die zijn leven offert voor de goede zaak ? Martelaar of zoiets ?

by the way, shaheed betekent: Getuige . marsipulami, dus geen martelaar of iets in die trant. bevestigd maar weer eens je fobi. meteen weer uitgaan van het extreme......

Orakel
13-02-03, 11:29
Geplaatst door Shaheed
Dus jij maakt je veel drukker over hoe de nederlanders naar jou zullen kijken in plaats van naar de waarheid van de islam.

Dan kan je ook net zo goed geen baard meer laten staan want anders zouden ze je wel kunnen verdenken van terrorisme.
Je zou je niet meer moeten bevinden in een moskee, want stel voor dat je gerecruteerd zou worden.
Je zou jezelf in deze tijd dan helemaal geen moslim moeten noemen, want stel je voor hoe ze over je zouden denken.

Ik maak me druk over hoe de Nederlandse samenleving naar ons Marokkanen en Moslims kijkt en ik maak me druk over geluiden uit de eigen gelederen die de vooroordelen bevestigen en ons bestaan hier bemoeilijken.

Ik maak me daar druk over omdat mijn vader met zijn baard inderdaad als gewelddadig en agressief beschouwd word, terwijl een Jood met een baard dat soort associaties niet oproept.

Mij als individu zal het jeuken hoe ze over me denken, want wat ik heb pakt geen sterveling me meer af. Ik heb voor een positie gezorg dat velen (NL en niet-NL) afhankelijk zijn van mij en niet andersom.

Het gaat echter niet om mij als individu, maar om dat wat mij en jou overstijgt: het algemeen belang.

En die pief van het Parool krijgt een brief van mij, voor zover het wat uithaalt, vanwege zijn selectieve citaat.

In die bewuste thread werd ook de boosheid en de zorg over die jongens uitgesproken en daar hoor ik die lul niet over.

nouwra
13-02-03, 11:31
He Puk wil je ook meedoen?
Ik zoek nog een aantal mensen die bommen om hen lichaam willen binden, ik denk dat jij daar uitermate geschikt voor bent...



eeeh..... dit was en grap toch????

Marsipulami
13-02-03, 11:33
Geplaatst door nouwra
by the way, shaheed betekent: Getuige. Marsipulami, dus geen martelaar of iets in die trant. bevestigd maar weer eens je fobie. meteen weer uitgaan van het extreme......

Fobie ... ? Ik ben alleen maar bang van spinnen, die lelijke harige beesten met acht poten. Brrr.

Zara
13-02-03, 11:33
Saheed,

Je bent echt triest hoor. Je staat niet met beide benen in de samenleving. Anders was je wel van mening dat die jongens er helemaal niets mee bereiken. Wat denk je eigenlijk wel niet, door zulke jongens aan te moedigen help je ze mee de vernietiging in.
Weet je waarom je geciteert ben a oen om te laten zien wat voor dreiging achter de islam kan schuilen. Als jihad en geweld uit naam van de Islam wordt gevoerd, dan zegt de islam als vredelievend godsdienst helemaal niets. Want dan is het een bron geworden van extremistisch geweld. En geweld uit naam van God gaat ver omdat er geen rationele grenzen aan wordt gegeven.
Bovendien wordt door jouw citatie een heleboel vooroordelen bevestigd.
Denk eens na you moran.



PS: je bent nog wel een autochtoon

manc
13-02-03, 11:36
Geplaatst door nouwra
by the way, shaheed betekent: Getuige . marsipulami, dus geen martelaar of iets in die trant. bevestigd maar weer eens je fobi. meteen weer uitgaan van het extreme......

Shaheed heeft anders aan mij verteld dat het martelaar betekent.

Orakel
13-02-03, 11:38
Geplaatst door nouwra
.

by the way, shaheed betekent: Getuige . marsipulami, dus geen martelaar of iets in die trant. bevestigd maar weer eens je fobi. meteen weer uitgaan van het extreme......

Opes, misverstand. Het was niet Mars die er die betekenis aan gaf maar ik.

Shaheed means one who:
-lits himself to remove the darkness
-gives his life to protect the truth
-brings in sight , the hidden face of falsehood by sheding his blood. In fact,

-he gives his life in the way of God that's why He also bestow eternal life and living on him.
What's a glorious status what's a high repute !

Yes, the people who have been martyred have a very high status because they gave there lives for the servival of humanity,(istehkam) and spread of religion.

http://www.shaheedfoundation.org/aboutus.asp

manc
13-02-03, 11:39
Geplaatst door Orakel
En die pief van het Parool krijgt een brief van mij, voor zover het wat uithaalt, vanwege zijn selectieve citaat.
In die bewuste thread werd ook de boosheid en de zorg over die jongens uitgesproken en daar hoor ik die lul niet over.

PRECIES! Volgens mij waren we in overgrote meerderheid met elkaar eens dat dit een hele trieste en treurige zaak was voor deze jongens en hun ouders. Dat een oen als Shaheed zelf willens en wetens meewerkt aan het bevestigen van het vooroordeel van een agressieve en militante Islam is tot daar aan toe, maar de meeste prikkers waren hardstikke blij (opgelucht) toen deze jongens weer veilig terecht waren.

Schrijven die brief, en ik wil hem best ondertekenen!

nouwra
13-02-03, 11:49
Mede aan de basis van de foutieve westerse perceptie van een militaristische Islam ligt de verwarring over het concept jihad. Eerder dan een ‘heilige oorlog’ in de westerse betekenis, verwijst jihad in de eerste plaats naar iemands persoonlijke interne strijd voor rechtschapenheid en tegen de verleiding van de zonde. De term kan anderzijds ook verwijzen naar elke uiterlijke strijd van moreel belang, met inbegrip van geweldloze actie. In die zin is jihad iets anders dan qital, het gevecht. Op welk moment jihad de vorm aanneemt een qital, is betwistbaar, maar geloof in jihad vooronderstelt nièt het gebruik van geweld in de strijd voor een rechtvaardige samenleving. Men zegt dat de term ‘militante islam’ in feite overbodig is, gezien de inherente toewijding in de islam aan de strijd voor rechtvaardigheid. Maar militant zijn houdt op zich niet de noodzaak in van militarisme – zoals strijden niet noodzakelijk vechten inhoudt.

een erg goed stuk marsipulami. vooral deze zin:

Eerder dan een ‘heilige oorlog’ in de westerse betekenis, verwijst jihad in de eerste plaats naar iemands persoonlijke interne strijd voor rechtschapenheid en tegen de verleiding van de zonde. De term kan anderzijds ook verwijzen naar elke uiterlijke strijd van moreel belang, met inbegrip van geweldloze actie. In die zin is jihad iets anders dan qital, het gevecht.

die twee jongens hebben een vreedzame actie gevoerd tegen de onderdrukking en uitroeiing van moslims in Tjetienie. hadden ze daadwerkelijk geweld gebruikt 'qital' dan was ik het met je eens geweest. kou zou ze zeker niet weerhouden hebben van daadwerkelijk martelaarschap. je gaat niet elke dag ff naar het oostblok.....

Shaheed
13-02-03, 12:03
Geplaatst door Zara
Saheed,

Je bent echt triest hoor. Je staat niet met beide benen in de samenleving. Anders was je wel van mening dat die jongens er helemaal niets mee bereiken. Wat denk je eigenlijk wel niet, door zulke jongens aan te moedigen help je ze mee de vernietiging in.
Weet je waarom je geciteert ben a oen om te laten zien wat voor dreiging achter de islam kan schuilen. Als jihad en geweld uit naam van de Islam wordt gevoerd, dan zegt de islam als vredelievend godsdienst helemaal niets. Want dan is het een bron geworden van extremistisch geweld. En geweld uit naam van God gaat ver omdat er geen rationele grenzen aan wordt gegeven.
Bovendien wordt door jouw citatie een heleboel vooroordelen bevestigd.
Denk eens na you moran.



PS: je bent nog wel een autochtoon


Wat nou vooroordeel?
IK bevestig helemaal niemand zijn vooroordeel.
Ik zeg dat de jihad het meest eervolle en heldhaftigste is wat een mens kan doen.
Ik heb tegen niemand gezegd dat hij/zij mee zou moeten doen aan de jihad.
Dat is voor ieder zijn eigen keus.
Maar als ik het goed begrijp dan zijn jullie stelletje knuffel allochtonen het er niet mee eens dat moslims opkomen voor hen geloofsgenoten?

Sorry hoor maar dan zijn jullie in mijn ogen geen moslims!!!
Dat jullie (nog) niet mee willen doen aan de jihad dat kan ik begrijpen , maar dat jullie het afkeuren!!??

En wat nou autochtoon?
Ik ben helemaal geen autochtoon!



61.
4. Voorzeker, Allah heeft diegenen lief die terwille van Hem strijden in geordende gelederen, alsof zij een hechte muur vormen.

8.65
. O profeet, Allah is toereikend voor u en voor diegenen der gelovigen die u volgen.

65. O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen.

66. Maar nu heeft Allah uw last verlicht, want Hij weet dat er zwakheid in u is. Als er daarom honderd uwer zijn die standvastig zijn, zullen zij tweehonderd overweldigen en als er duizend uwer zijn zullen zij door het gebod van Allah twee duizend overwinnen. En Allah is met degenen die standvastig zijn.


4.
95. Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van Allah strijden. Allah heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft Allah het goede beloofd. Allah zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning,



9.41. Gaat voort licht of zwaar, streeft met uw bezit en uw persoon voor de zaak van Allah. Dit is beter voor u als gij het slechts weet

Marsipulami
13-02-03, 12:12
Geplaatst door Shaheed


61.
4. Voorzeker, Allah heeft diegenen lief die terwille van Hem strijden in geordende gelederen, alsof zij een hechte muur vormen.

8.65
. O profeet, Allah is toereikend voor u en voor diegenen der gelovigen die u volgen.

65. O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen.

66. Maar nu heeft Allah uw last verlicht, want Hij weet dat er zwakheid in u is. Als er daarom honderd uwer zijn die standvastig zijn, zullen zij tweehonderd overweldigen en als er duizend uwer zijn zullen zij door het gebod van Allah twee duizend overwinnen. En Allah is met degenen die standvastig zijn.


4.
95. Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van Allah strijden. Allah heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft Allah het goede beloofd. Allah zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning,



9.41. Gaat voort licht of zwaar, streeft met uw bezit en uw persoon voor de zaak van Allah. Dit is beter voor u als gij het slechts weet


"Omdat de Koran geopenbaard werd in de context van een intensieve oorlog hebben verscheidene passages betrekking op de behandeling van gewapende strijd. Oorlog was een hopeloze zaak op het Arabische schiereiland. Een opperhoofd werd niet geacht overlevenden na een strijd te sparen, sommige Koranische geboden lijken dit te delen. Moslims worden door God opgedragen: “…grijpt hen dan en doodt hen waar jullie hen vinden.”(4:89) Extremisten zoals Osama bin Laden citeren zulke verzen maar doen dat selectief. Zij doen dit zonder de aansporingen voor vrede die bijna altijd volgen op de meer felle passages:”… Als zij zich van jullie afzijdig houden, niet tegen jullie strijden en jullie vrede aanbieden dan verschaft God jullie geen weg om tegen hen op te treden”(4:90)"

http://www.overgave.com/misverstanden/vreedzame_gezicht_islam.htm

Shaheed
13-02-03, 12:17
Marispulami ik ben het voor het eerst niet met je eens.
Ik ga je aantonen waar je volgens mij verkeerd zit, maar nu niet ik moet nu weg..........



Tot vanavond.

hanskamp
13-02-03, 12:59
Geplaatst door Marsipulami
Eerder dan een ‘heilige oorlog’ in de westerse betekenis, verwijst jihad in de eerste plaats naar iemands persoonlijke interne strijd voor rechtschapenheid en tegen de verleiding van de zonde. De term kan anderzijds ook verwijzen naar elke uiterlijke strijd van moreel belang, met inbegrip van geweldloze actie. In die zin is jihad iets anders dan qital, het gevecht. Op welk moment jihad de vorm aanneemt een qital, is betwistbaar, maar geloof in jihad vooronderstelt nièt het gebruik van geweld in de strijd voor een rechtvaardige samenleving.

Zomaar een vraagje: Waarom noemt een terreurgroep in bezet gebied Islamitische Jihad, i.p.v. Islamitische Qital?

Couscousje
13-02-03, 13:00
Waar gaat dit over?

Pffff.

Cc

nouwra
13-02-03, 13:12
Shaheed means one who:
-lits himself to remove the darkness
-gives his life to protect the truth
-brings in sight , the hidden face of falsehood by sheding his blood. In fact,

(is weer en hele andere discussie, maar wil t toch ff ophelderen)
kan zijn het mis heb hoor, maar shaheed betekent toch echt 'getuige'. neem nou de arabische zin: 'ik zal over hem getuigen'. komt shaheed in voor.
daarbij komt dat deze naam 1 van de 99 namen van Allah is. (neem eens een kijkje in een nl koraan). Allah op zich kan geen martelaar zijn. maak je er abdel-shaheed van, wordt het dienaar van Allah.

sterker nog, geen enkele islamitische naam heeft 'martelaar' als betekenis. het dichts in de buurt komen de namen Nasser Din (verdediger van het geloof) en Sayf Din (zwaard van het geloof).

ik heb geen idee hoe die site aan zijn info komt, maar ik kan het nergens terug vinden.

voor de ongelovigen onder ons (heren en dames van de media)zie deze link :

http://www.sudairy.com/arabic/masc.html

Shaheed
14-02-03, 12:57
Marispulami, volgens jou kent jihad geen gewapende strijd dat is niet waar.



61: 4. Voorzeker, Allah heeft diegenen lief die terwille van Hem strijden in geordende gelederen, alsof zij een hechte muur vormen.

8: 65. O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen.


Bovenstaande woorden die in het nederlands vertaald zijn met "strijden" en het "het gevecht" zijn in het oorspronkelijk arabisch vertaald met "yoeqatiloena" en "al qitaal" beiden afkomstig van dezelfde stam "qataala" wat letterlijk betekent vechten of oorlog voeren.
Het daarvan afgeleide zelfstandig naamwoord qitaalbetekent dan ook gevecht, veldslag of oorlog, met als nauw samenhangend taalkundig broertje "qatala" wat alleen vertaald kan worden met doden of vermoorden.

Het is dus alleen al vanuit taalkundig opzicht onbegrijpelijk hoe iemand kan beweren dat de islam geen gewapende strijd kent.

In een hadith overgeleverd door moeslim staat" Ik zweer bij hem in wiens hand Mohammed's ziel is : ik zou op Allah's weg willen strijden en gedood worden en weer strijden en weer gedood worden en weer strijden en weer gedood worden"!!



Die ene hadith waar jij het over hebt"We keren terug van een kleine jihad (de strijd) naar een grotere jihad”, de meest noodzakelijke en gewichtig taak van het uitroeien van verkeerde handelingen in iemands eigen gemeenschap en iemands eigen hart."

Die wordt altijd aangehaald als er een discussie word gevoerd over de Jihad.
Die hadith is zwak en daarmee onbetrouwbaar.
Skaykh ul-islaam ibn Taymiyyah schrijft in zijn boek"Al-Foerqaan"

Deze hadith heeft geen basis en helemaal niemand op het gebied van islamitische kennis heeft deze hadith overgeleverd.
Al-Khatieb al-Baghdaadie en al-Hakiem en Aboe ya'la al Khalilie ( de hadith geleerden) hebben verklaard dat deze hadith da'ief (zwak) is.


Jihaad tegen de ongelovigen is de meest nobele daad, en het is bovendien de belangrijkste daad voor het welzijn van de mensheid.



4:95. Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van Allah strijden. Allah heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft Allah het goede beloofd. Allah zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning,

Azul
14-02-03, 13:50
Jihad

‘En strijd op de weg van Allah tegen degenen die tegen u strijden, maar overschrijd de grens niet. Waarlijk, Allah houdt niet van degenen die de grens overschrijden.’ (Soera 2:190)

‘Degenen die geloven en emigreren en met hun goed en hun bloed strijden voor Allah’s zaak, nemen de hoogste plaats bij Allah in; en zij zijn het die zullen winnen. Hun heer belooft hun Zijn barmhartigheid en Zijn welbehagen (….)’
(Soera 9:20-21)

Het woord ‘jihad’ betekent letterlijk ‘strijd’ of ‘streven’. De gebruikelijke en zeer geliefde, maar foutieve vertaling met ‘heilige oorlog’ stamt uit het Avondland en is ontleend aan de middeleeuwse kruistochten. Er is vrijwel geen ander (tref)woord dat in samenhang met de islam zo’n twijfelachtige bekendheid in de media geniet als ‘jihad’. Dat telkens opnieuw graag wordt misbruikt om ongegronde angst te voeden.
De islam onderscheidt twee soorten strijd, de kleine jihad (jihad al-asrar) en de grote jihad (jihad al-akbar). De kleine jihad is de naar buiten gerichte strijd, die echter geen aanval mag zijn, maar alleen verdediging, wat onder andere uit de eerste soera hierboven blijkt. In samenhang met de kleine jihad citeren journalisten graag alleen de eerste helft van het volgende vers om het gewenste angstaanjagende schrikbeeld van een invasie van sabelzwaaiende Arabieren op te roepen:

‘ En dood hen, waar u ook op hen stoot, en verdrijf hen vanwaar zij u verdreven hebben; want vervolging is erger dan doodslag. Maar strijd niet tegen heb bij de Heilige Moskee, totdat zij daar zelf tegen u strijden. Maar wanneer zij daar tegen u strijden, doodt u hen. Dat is de vergelding van de ongelovigen. Maar als zij ophouden, is Allah vergevend, barmhartig.’ (Soera:191-192)

In dit vers wordt gedoeld op de toenmalige strijd in de omgeving van Mekka; het werd geopenbaard toen Mekka nog in handen van de heidense Arabieren was, die de moslims geen toestemming tot het houden van een bedevaart gaven. De eerste halve zin, ‘dood hen, waar u ook op hen stoot’, heeft alleen betrekking op krijgshandelingen die al in volle gang zijn (1). We leggen er normaals nadruk op dat met de benaming ‘ongelovige’(Kafirun) noch jood nog christen is bedoeld; zij worden namelijk beschouwd als ‘mensen van de Schrift’. Bovendien gaat de islam ervan uit dat naar elk volk ooit een ‘waarschuwer’ is gekomen.
Andere redenen waarom deze strijd alleen als zelfverdediging en niet als aanval tot ‘dwangbekering’ of iets dergelijks mag worden gevoerd, zijn eveneens in de Koran aan te treffen. Enerzijds mag niemand tot een bepaald geloof gedwongen worden, anderzijds hoort het leven van een mens tot de kostbaarste dingen:

‘Er bestaat geen dwang in het geloof (…).’(Soera 2:256)
‘Als iemand een mens doodt, zonder dat deze een mens (met opzet) heeft gedood, of zonder dat een onheil over het land is gekomen, moet het zo zijn alsof hij de hele mensheid heeft gedood (…).’ (Soera 5:32)

Op grond van deze verzen spreekt het vanzelf dat ook aanslagen in geen geval met de islam te verenigen zijn, vooral niet omdat bij zulke gewelddadige conflicten de burgerbevolking gespaard moet blijven en wraakzucht niet de drijfveer mag zijn (1).
Van de kleine jihad is bijvoorbeeld sprake als de ene islamitische staat de andere die is aangevallen, helpt zichzelf te verdedigen. Men kan hier van een militair bondgenootschap spreken, dat qua functie met de NAVO te vergelijken is.
De grote jihad daarentegen is de jihad an-nafs, waarmee de strijd van de individuele mens met zijn eigen ziel, preciezer uitgedrukt met zijn eigen zwakheden, slechte eigenschappen en gewoonten wordt bedoeld:
‘…De beste jihad is de goed volgens voorschriften uitgevoerde hadj!’(2)
Abu Sa’id vertelde. ‘De gezant van Allah zei: “De beste strijd is een waar woord in aanwezigheid van een onterechte machthebber.”’(3)
Tot slot wijzen ook de religieuze basisplichten zoals het bidden, het vasten en de belasting voor behoeftigen alsmede de persoonlijke inzet voor het welzijn van een ander mens (4) op de jihad an-nafs, de dagelijks nieuwe strijd tegen de halfslachtigheid en de tegenwerkende krachten in de mens om zich bewust te worden van zijn eigen verantwoordelijkheid.


1) Yusuf ‘Ali in “Die bedeutung des Korans, Opm. 399 bij soera 2:190; Rassoul, “Van der Sunna des Propheten, p. 287l Auszuge aus Sahih Al Bucharyy, hadith nr. 3015.

2) Auszuge aus Sahih Al Bucharyy, hadith nr. 1520

3) Rassoul, Van der Sunna des Propheten, p 289

4) Zie bijv. soera 17:23 en “Auszuge aus Sahih Al Bucharyy”, hadith nr. 3004


Bron: Symbolen van de Islam door Tanja Al. Hariri-Wendel , 2002, uitgeverij Verba

Dienna
14-02-03, 14:05
Geplaatst door nouwra
(is weer en hele andere discussie, maar wil t toch ff ophelderen)
kan zijn het mis heb hoor, maar shaheed betekent toch echt 'getuige'. neem nou de arabische zin: 'ik zal over hem getuigen'. komt shaheed in voor.
daarbij komt dat deze naam 1 van de 99 namen van Allah is. (neem eens een kijkje in een nl koraan). Allah op zich kan geen martelaar zijn. maak je er abdel-shaheed van, wordt het dienaar van Allah.

sterker nog, geen enkele islamitische naam heeft 'martelaar' als betekenis. het dichts in de buurt komen de namen Nasser Din (verdediger van het geloof) en Sayf Din (zwaard van het geloof).

ik heb geen idee hoe die site aan zijn info komt, maar ik kan het nergens terug vinden.

voor de ongelovigen onder ons (heren en dames van de media)zie deze link :

http://www.sudairy.com/arabic/masc.html


Shaahed = getuige ÔÇåÏ

Shaheed=martelaar ÔåíÏ

Marsipulami
15-02-03, 00:32
Geplaatst door Shaheed
Marispulami, volgens jou kent jihad geen gewapende strijd dat is niet waar.[/I]

Ikzelf had eigenlijk niets gezegd. Ik plakte gewoon maar enkele citaten die ik van het internet geplukt had. Citaten die niet noodzakelijk tegenspraken doch wel nuanceren wat je zelf zegt.

Als outsider is het uiteraard niet aan mij om te zeggen wat moslims moeten verstaan onder het begrip jihad. Maar goed, aangezien je reageert op mijn plaksels wil ik je wel vertellen wat ik er over denk. Ik zal mijn bescheiden kennis van de islam even aanwenden om een antwoord te formuleren.

Ik zie twee nuances m.b.t. een éénzijdig gewelddadige interpretatie van het begrip Jihad in zoverre ik daarover geïnformeerd ben.

1) Jihad betekent niet noodzakelijk oorlog of gewapende strijd. Jihad betekent in de eerste plaats de strijd die een mens moet voeren in zijn eigen hart om op het juiste pad te blijven. Bidden is een vorm van Jihad, dawa is een vorm van jihad, zakaat is een vorm van jihad. Misschien is op een vergevingsgezinde en barmhartige wijze reageren op mensen die je onrecht doen ook wel een vorm van jihad.

2) Jihad betekent daarnaast ook wel degelijk een gewapende strijd. De koran en ahadith geven daar tal van voorbeelden van. Ik geloof zelf ook wel in de mogelijkheid van een 'rechtvaardige oorlog'. Daar tegenover staan echter de oorlogen die niet gerechtvaardigd zijn. Ik geloof niet dat elke oorlog tussen moslims en niet-moslims per definitie een jihad is zoals bedoeld in koran en ahadith. De verzen die je aanhaalt zijn volgens mij niet zomaar van toepassing op alle oorlogen en conflicten waar moslims in betrokken zijn.

3) De verzen die je aanhaalt zijn te plaatsen in een context van een rechtvaardige oorlog. Of een oorlog gerechtvaardigd is (jihad) dat weet -volgens het geloof van de moslims- uiteindelijk alleen God. Of de conflicten in Afghanistan, Irak, Palestina, Kashmir, Tsjetsjenië, Irak, Indonesië, enz. werkelijk conflicten zijn zoals bedoeld in de koran daar twijfel ik wel eens aan. Het onderscheid tussen een deelname aan een rechtvaardige dan wel onrechtvaardige oorlog is nochtans belangrijk. In het eerste geval is men een mudjahedeen en als men sterft een martelaar (shaheed) in het tweede geval een ordinaire moordenaar waarvan de koran in 5:32 zegt dat het doden van een onschuldige is als het doden van het hele mensdom. Meedoen aan de verkeerde oorlog is dus ook voor moslims een grote zonde.

4) Uit bescheiden kennis van de ontstaansgescheidenis van de islam kunnen we alvast leren dat de profeet Mohamed niet lichtvaardig naar geweld greep.
- Hij raadde zijn volgelingen aan om te vluchten naar abbesinië (ethiopië) om te ontsnappen aan het onrecht dat moslims werd gedaan in Mekka.
- Hij verkoos zelf uit te wijken van Mekka naar Medina om geweld te vermijden en op die manier toch te ontsnappen aan de vervolging door de Koerasjieten.
- De veldslagen bij Badr en Oehoed gekend uit de ontstaansgeschiedenis van de islam waren zuiver defensieve oorlogen. De moslims hadden slecht te keuze tussen uitgemoord worden of zichzelf te verdedigen.
- Mohamed onderhandelde en sloot vredesverdragen ( cfr. vredesverdrag van Al-Hudabiya) met joodse (overeenkomst met de joden in Medina) en heidense stammen.
- De uiteindelijk herovering van Mekka enkele jaren voor de dood van de profeet gebeurde zonder bloedvergieten of geweld. (Abu soufyaan (aartsvijand van de moslims) bij de herovering: 'Er is geen geweld gebruikt, geen enkele deur werd geforceerd. De profeet van de moslims verovert harten, geen muren. Dat is de ware islam.')
- Eén en ander doet vermoeden dat Mohamed eerder een vredesstichter dan een oorlogsstoker was die veel meer conflicten en oorlogen heeft beëindigd dan begonnen.

5) Behalve aansporingen tot deelname aan de oorlog bevat de koran ook aansporingen tot het streven naar vrede en respect voor andere volkeren.
- 2:224. En verschuilt u niet achter Allah met uw eden om u te onthouden van het goeddoen en het rechtvaardig handelen en het stichten van vrede tussen de mensen. Allah is Alhorend, Alwetend.
- 8:61. En als zij tot vrede neigen, neigt u er dan ook toe en legt uw vertrouwen in Allah. Voorzeker Hij is Alhorend, Alwetend.
- 49:13.O gij mensen, Wij hebben u geschapen uit man en vrouw, en Wij hebben u gemaakt tot volksgroepen en stammen, opdat gij elkander zoudt leren kennen.

6) Moslims groeten elkaar (salamu alaikum) en anderen (salaam) elke dag opnieuw met een vredeswens. Bovendien begint elk hoofdstuk in de koran met te herinneren aan de barmhartigheid en vergevingsgezindheid van God (Eirahman Eirahim). Daarom denk ik echt wel dat de islam een vredelievende godsdienst is.

7) Ik vind het niet goed dat er mensen zijn die jonge moslims aansporen om deel te nemen aan geweld en oorlog omdat de islam dat zogezegd van hen zou vragen. Die jongens die naar Tsjetsjenië en Kashmir zijn vertrokken hadden beter geluisterd naar hun ouders -zoals de islam ook vraagt. Hun actie had meer te maken met de ervaring van een sterk gevoel van maatschappelijke uitsluiting -dat soms kan leiden tot extremisme of fanatisme- eerder dan dat het wat te maken heeft met jihad of de wil van God.

De Rode Roos
15-02-03, 00:44
Geplaatst door Shaheed
Marispulami, volgens jou kent jihad geen gewapende strijd dat is niet waar.



61: 4. Voorzeker, Allah heeft diegenen lief die terwille van Hem strijden in geordende gelederen, alsof zij een hechte muur vormen.

8: 65. O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen.


Bovenstaande woorden die in het nederlands vertaald zijn met "strijden" en het "het gevecht" zijn in het oorspronkelijk arabisch vertaald met "yoeqatiloena" en "al qitaal" beiden afkomstig van dezelfde stam "qataala" wat letterlijk betekent vechten of oorlog voeren.
Het daarvan afgeleide zelfstandig naamwoord qitaalbetekent dan ook gevecht, veldslag of oorlog, met als nauw samenhangend taalkundig broertje "qatala" wat alleen vertaald kan worden met doden of vermoorden.

Het is dus alleen al vanuit taalkundig opzicht onbegrijpelijk hoe iemand kan beweren dat de islam geen gewapende strijd kent.

In een hadith overgeleverd door moeslim staat" Ik zweer bij hem in wiens hand Mohammed's ziel is : ik zou op Allah's weg willen strijden en gedood worden en weer strijden en weer gedood worden en weer strijden en weer gedood worden"!!



Die ene hadith waar jij het over hebt"We keren terug van een kleine jihad (de strijd) naar een grotere jihad”, de meest noodzakelijke en gewichtig taak van het uitroeien van verkeerde handelingen in iemands eigen gemeenschap en iemands eigen hart."

Die wordt altijd aangehaald als er een discussie word gevoerd over de Jihad.
Die hadith is zwak en daarmee onbetrouwbaar.
Skaykh ul-islaam ibn Taymiyyah schrijft in zijn boek"Al-Foerqaan"

Deze hadith heeft geen basis en helemaal niemand op het gebied van islamitische kennis heeft deze hadith overgeleverd.
Al-Khatieb al-Baghdaadie en al-Hakiem en Aboe ya'la al Khalilie ( de hadith geleerden) hebben verklaard dat deze hadith da'ief (zwak) is.


Jihaad tegen de ongelovigen is de meest nobele daad, en het is bovendien de belangrijkste daad voor het welzijn van de mensheid.



4:95. Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van Allah strijden. Allah heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft Allah het goede beloofd. Allah zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning,

Ik ben ongelovig, betekent dit dat ik niet veilig voor jou ben? Ga je me vermoorden in de naam van Allah?

KomMaar
16-02-03, 00:16
Samheji Saheed, las de topic nu pas.

Ik vind het heel moedig van je dat je dit gedaan hebt, ben trots op je http://forum.fok.nl/i/s/wink.gif

Shaheed
16-02-03, 00:46
Geplaatst door KomMaar
Samheji Saheed, las de topic nu pas.

Ik vind het heel moedig van je dat je dit gedaan hebt, ben trots op je http://forum.fok.nl/i/s/wink.gif




:duim:

sadeeQ
16-02-03, 00:52
Geplaatst door De Rode Roos
Ik ben ongelovig, betekent dit dat ik niet veilig voor jou ben? Ga je me vermoorden in de naam van Allah?

:bril: het is voor de echte moslims verboden om vrouwen/kinderen /bejaarden en zieken te vermoorden tydens de jihad op het slagveld en daar buiten.

dus maak je geen zorgen ,warda

mrz
16-02-03, 00:53
Shaheed stigmata gezien?

"Say to the believing men that they should lower their gaze and guard their modesty: that will make for greater purity for them: and Allah is well aquainted with all that they do." 24:30