PDA

Bekijk Volledige Versie : Kunstenaar en zoon in de boeien geslagen om kunstwerk in cafe leefbaar Rotterdam.



Zwarte Schaap
13-02-03, 17:41
Misverstand rond een kunstwerk waarmee je 'AH kunt beroven'

Door Peter de Lange

http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/upload/rdagblad.artikel.foto/1045137155_16850.jpg

Voor zijn archief maakte Gerrit den Breems deze opname van het omstreden kunstwerk. (Foto Gerrit den Breems)


Rotterdam - Kunst moet iets losmaken. Dat is een vaste stelregel van elke kunstenaar, dus ook van Gerrit den Breems. Maar dat 'iets' moet niet uit de hand lopen. En dat deed het dit keer duidelijk wel. De 72-jarige Rotterdamse beeldhouwer werd in de boeien geslagen terwijl hij trachtte een kalmeringsmiddel in te nemen en eindigde de avond in het IJssellandziekenhuis aan de monitor. Zoon Marco werd door de politie afgevoerd, ook in de boeien. En dat allemaal vanwege een misverstand rond een kunstwerk.

,,Het is de schuld van die oenen,'' zegt Harry Maronier. 'Die oenen' zijn de bodyguards van LPF-bons Ed Maas. ,,Aardige jongens, maar niet erg intelligent.''

Als kunstverzamelaar én lid van de Leefbaar Rotterdam-fractie kocht Maronier vorig jaar een werk van Den Breems dat de moord op Pim Fortuyn verbeeldt. Dinsdag deed hij het cadeau aan de partij, toen die een eigen politiek café aan het Haringvliet opende. ,,Ik had nog gezegd: het is een beetje shockerend. Maar dat maakte geen indruk. Aan shockerende dingen is de fractie wel gewend.'' Dus dacht het raadslid: toepasselijke wandversiering. Maar Marten Fortuyn, broer van de doodgeschoten politicus, vond dat niet. Na één blik haalde hij het ontzet van de muur en zette het achter een wijnrek uit het zicht. Het omstreden object? Een zwart houten bord met daarop een pistool, een afgehakte, bloedende (plastic) vinger en een fotootje van Pim. Te confronterend, vond Marten Fortuyn.

Marco den Breems ging met Fortuyn in discussie en kreeg na enig vijven en zessen toestemming het kunstwerk toch weer op te hangen. Den Breems junior: ,,Ik zei: mijn vader is een integer kunstenaar met groot respect voor Pim. Dit werk is bedoeld als eerbetoon, niet als grap of zo. Dat zag Fortuyn uiteindelijk ook wel in.''

De rel begon pas echt toen Den Breems het object oppakte om het weer op z'n plaats te hangen. De bodyguards van Maas - onder het publiek in het uitpuilende Leefbaar-café bevonden zich verschillende LPF-prominenten - sloegen op tilt bij het zien van de combinatie man-pistool en werkten Den Breems hardhandig naar buiten. Daar nam de politie de kunstenaarszoon in een stevige houdgreep. Hij werd overgebracht naar het hoofdbureau en daar in de cel gestopt voor illegaal wapenbezit. ,,Met zo'n wapen kun je Albert Heijn beroven,'' kreeg hij te horen. Gerrit den Breems, de volgende ochtend nog maar nauwelijks hersteld van alle emoties, kon z'n oren niet geloven. ,,Met een speelgoedpistool?'' En dat 'wapen' is dan ook nog eens met vier schroeven aan een stuk hout bevestigd.

Evengoed heeft de politie het ding inbeslaggenomen als zijnde vuurgevaarlijk. ,,Ik heb gehoord dat het werk misschien wel wordt vernietigd,'' mompelt de kunstenaar. ,,Dat kan toch niet zomaar? Zo'n onschuldig object?'' Zulke vooruitzichten zijn niet goed voor z'n hart. In de commotie in het café ging hij ook al tegen de vlakte. Onwel werd hij in een ambulance geschoven.

Ondanks alle overlast die hem en zijn zoon zijn aangedaan, zoekt Den Breems de oorzaak van de opschudding allereerst bij zichzelf. ,,Achteraf was het idee voor een kunstwerk met een pistool niet zo verstandig,'' overweegt hij. ,,Misschien moet ik de familie Fortuyn een briefje schrijven en m'n excuses aanbieden?'' Aan de andere kant was er niks mis met zijn hommage aan Pim, meent hij. ,,Het is een verschrikkelijk goed ding!''

Zoon Marco is minder mild gestemd. ,,In m'n kraag gegrepen en afgevoerd als een misdadiger, alleen omdat ik voor m'n vader opkwam. Schandalig! Ik kreeg niet eens de kans iets uit te leggen.'' Uren zat hij vast, voordat de politie hem liet gaan. Hij is nog steeds ziedend.

Hoe het nu verder zal gaan met het naamloze kunstwerk is niet duidelijk. Justitie moet daar nog over beslissen. Harry Maronier, eigenaar van het object, heeft begrepen dat hij tot de illegale wapenbezitters wordt gerekend. Tussenkomst van LPF-leider Mat Herben mocht niet baten. Maronier: ,,Hoe vaak ik ook zei: 'we hebben het over een kunstwerk', ze bleven maar volhouden dat het om een wapen ging.''