PDA

Bekijk Volledige Versie : Idols: nep of echt?



De Rode Roos
14-02-03, 12:31
Idols: nep of echt?
Door Mark Langeslag en Jaqueline Storm

Na Big Brother is er geen tv-hit meer geweest die de gemoederen zo bezighoudt als de talentenjacht Idols. Belangrijkste vraag: Is het doorgestoken kaart of niet?

De blonde Joël, die een paar afleveringen geleden uit Idols werd weggestemd, wordt er bij tijden stapelgek van. ,,Constant word ik op straat aangesproken'', zegt de ex-finalist uit het Brabantse Beek en Donk. ,,Is het doorgestoken kaart of niet? Heeft het überhaupt zin om te sms-en op je favoriet? Ik kan me die twijfels bij het publiek ook wel voorstellen gezien de manier waarop de uitslag bekend wordt gemaakt. Het enige dat ik kan zeggen: ikzelf heb tijdens Idols geen dingen meegemaakt om aan de eerlijkheid van het programma te twijfelen. En ook al zou het doorgestoken kaart zijn, ik wíl het niet eens weten. Daar zou ik alleen maar een rotgevoel aan over houden.''

Op schoolpleinen, kantines, radiostations, maar vooral op het internet vliegen de Idols-geruchten je om de oren dezer dagen. Hoe dichter de talentenjacht haar apotheose nadert, hoe wilder de verhalen worden. Internetters hechtten de afgelopen dagen veel waarde aan de 'betrouwbare' bron die onder de naam 'SCH' opereert en bezweert achter de schermen bij Idols te werken. Hij schrijft onder meer: 'Volgende week David eruit, week daarop Jim eruit, week daarop Dewi eruit. Finale gaat tussen Jamai en Hind. Wie gaat winnen, hebben ze nog niet vastgelegd. Waarschijnlijk Hind. De volgorde kan eventueel nog veranderen - de finale staat vast. Ze vinden Dewi toch wat te alternatief voor het definitieve idool. Vandaar dat ze nu alvast op de bank zat.'

En zo gaat het maar door op sites als fok.nl, jongerenpraat.nl en Idols.nu. DJ Jeroen van Inkel deed er deze week in zijn radioprogramma op 538 nog een schepje bovenop door te melden dat de programmaleiding van RTL reeds vuurwerk zou hebben besteld in de vorm van letters die samen de naam van de vermoedelijke winnares vormen: H.I.N.D.

De geruchten over manipulatie worden gevoed door de enorme financiële belangen die met het programma zijn gemoeid voor de Holland Media Groep, dat het programma op RTL 4 en Yorin uitzendt, en platenmaatschappij BMG, dat de eerste optie heeft om de finalisten aan zich te binden. HMG verdient bakken met geld doordat het publiek massaal via sms en telefoon à 70 eurocent stemt op zijn favoriet. Het tv-bedrijf heeft er belang bij dat de race spannend blijft. Zo fronsden vele wenkbrauwen toen het 15-jarige meisjesidool Jim, op internet steevast als 'lekker ding' omschreven, twee afleveringen geleden plotseling op één van de twee exit-stoelen moest plaatsnemen en maar ternauwernood aan eliminatie ontsnapte. Was dat misschien in scène gezet om tienermeisjes, die de schrik om het hart sloeg, de volgende week nóg harder te laten sms-en?

Hoe groot de respons via sms en telefoon is, maakt RTL 4 niet bekend, maar ervaringscijfers leren dat minimaal vijf procent van de kijkers reageert. Bij Idols, waarin de ruim twee miljoen kijkers om de haverklap door presentatoren Reinout Oerlemans en Tooske Breughem worden opgeroepen toch vooral hun stem uit te brengen, ligt dat percentage waarschijnlijk vele malen hoger. Het gaat dus om miljoenen euro's.

Ook BMG heeft een direct belang: zij willen een winnaar die het straks goed doet bij het jonge, platenkopende publiek. En dat hoeft niet per se degene te zijn die de meeste stemmen krijgt. Want ook ouderen stemmen mee, maar die kopen niet veel cd-singles. Voor de platenfirma is de vraag van belang: Wie van de vijf overgebleven kandidaten heeft de meeste marketingpower?

RTL 4 en BMG ontkennen uiteraard alle geruchten en bezweren dat alles eerlijk verloopt. Maar waarom is die uitslag dan zo vaag? Waarom zien de kijkers alleen wie afvalt en niet hoe populair de anderen zijn? ,,Omdat dat gewoon niet de formule van Idols is'', kaatst de woordvoerder van RTL 4 de bal terug. ,,In geen enkel ander land zijn de resultaten van de Idols-stemmingen bekend gemaakt. Moeten wij de programmaformule dan aanpassen wegens een paar anonieme geruchten? Zaterdag komen Jeroen van Inkel en Irene Moors, die beiden hebben aangegeven te twijfelen, naar de uitzending. Dan zullen ze met eigen ogen zien dat alles hier volgens het boekje gaat.''

Ondanks alle verleidingen het lot een handje te helpen, denkt ook manager Daan van Rijsbergen van Sony, een concurrent van het organiserende BMG, dat het er eerlijk aan toe gaat bij Idols. ,,Voor de platenmaatschappij maakt het in elk geval geen bal uit wie er wint'', zegt hij. ,,Simpelweg omdat de laatste vijf die overblijven vermoedelijk een platencontract krijgen. Allemaal kunnen ze, door de enorme kijkcijfers van het programma, dikke hits scoren.''

Dat zou overeenkomen met de nasleep van Pop Idol in Engeland. De gehele top drie - Will Young, Gareth Gates en Darius Danesh - werd daar getekend door BMG. Alledrie kwamen ze enorm hoog binnen in de hitparades met hun eerste singles. Zelfs eerdere afvallers zoals Rik Waller, in wie BMG niet geïnteresseerd was, tekenden uiterst lucratieve platendeals bij concurrerende maatschappijen als EMI. Duidelijk is wel dat de hype in Engeland een jaar na dato al behoorlijk is ingezakt; singles van Idols-sterren scoren aanmerkelijk minder dan vlak na het programma. In Nederland bleek eerder al dat het succes van op tv ontstane groepen en sterren dikwijls geen lang leven zijn beschoren. Recentelijk trok platenmaatschappij Zomba al na anderhalf jaar de stekker uit K-otic, ontstaan in het tv-programma Starmaker, wegens gebrek aan commercieel succes.

Oud-hoofdredacteur Hummie van der Tonnekreek van Big Brother, waarover ook altijd geruchten gingen dat het stemmen op bewoners doorgestoken kaart zou zijn, gelooft niets van manipulaties. ,,Ten eerste zouden de makers van Idols daarmee het enorme risico nemen de gunst van de kijkers te verspelen. En dat is wel het laatste wat ze willen, want dat scheelt heel veel telefoontjes en sms-jes en dus geld. Daarbij komt dat er zo veel mensen aan Idols werken dat, wanneer dit echt waar zou zijn, allang veel meer geruchten de ronde zouden moeten doen.''

Idols-afvaller Bas uit Klazinaveen, die twee afleveringen geleden werd weggestemd door het publiek, blijft nuchter onder alle ophef. ,,Ik laat iedereen maar lullen. Ik geloof niets van fraude. Maar als het is voorbestemd, dan is het zo. Daar kom je toch nooit achter.''

Bron: http://www.ad.nl/artikelen/VrijeTijd/1045116690335.html

manc
14-02-03, 12:56
Hmmmm.....wat dacht ervan als ik zou zeggen dat dit gerucht misschien wel door de Idols Redactie of Yorin *zelf* naar buiten is gebracht...nog meer exposure, nog meer tieners die door massaal te sms-en zullen bewijzen dat . . . (jim?) echt de beste is.

Ik denk dat Hind of die kleine Paul de Leeuw sowieso de beste zijn. Hind vanwege haar superstem en uitstraling. Jamai omdat hij erg veelzijdig is en een echt showbinkie.

Worden jullie ook horendol van de stem van Jim? Altijd hetzelfde timbre en dansen kan hij ook niet. En dan heb ik het nog eens over zijn belachelijke uitspraak van het Engels en het Nederlands.

Simon
14-02-03, 13:49
Geplaatst door manb
En dan heb ik het nog eens over zijn belachelijke uitspraak van het Engels en het Nederlands.

:) ja dat is inderdaad niet om aan te horen. Voor de rest geloof ik niks van doorgestoken kaarten. Inderdaad omdat niemand er belang bij heeft. Maar het zal zijn als bij de verkiezingspolls. Er is een gedoodverfde winnaar en daarom krijg je een tegenbeweging die anderen wil laten winnen.

Simon

Tomas
14-02-03, 14:31
Ik hoorde laatst van iemand dat ze op Hind had gestemd met een sms-je. Ja Gouwenaren komen voor elkaar op. Altijd. Dit terzijde. Want wat dan pas blijkt is dat niet alleen het berichtje dat je verstuurd 70 cent kost, maar ook het bevestigende antwoord dat je terug krijgt en het bedankje namens Hind. Dus 2 euro 10 om te mogen stemmen op zo'n idol...!

Vooral dat bedankje namens Hind a 70 cent zou ik als een vernedering hebben ervaren. Tjees..

Ze had dit gecontroleerd door het saldo van haar bel tegoed op te vragen, anders kom je 'r niet eens achter.

manc
14-02-03, 17:24
Geplaatst door Tomas
Ik hoorde laatst van iemand dat ze op Hind had gestemd met een sms-je. Ja Gouwenaren komen voor elkaar op. Altijd. Dit terzijde. Want wat dan pas blijkt is dat niet alleen het berichtje dat je verstuurd 70 cent kost, maar ook het bevestigende antwoord dat je terug krijgt en het bedankje namens Hind. Dus 2 euro 10 om te mogen stemmen op zo'n idol...!

Vooral dat bedankje namens Hind a 70 cent zou ik als een vernedering hebben ervaren. Tjees..

Ze had dit gecontroleerd door het saldo van haar bel tegoed op te vragen, anders kom je 'r niet eens achter.

Nou, als de Belgen over 2 jaar ook Idols krijgen, dan weten ze wat ze te wachten staat. Mars, wees dus op je hoede!

2.10? Man dat is bijna 5 piek voor zo'n stemmetje? $$$