PDA

Bekijk Volledige Versie : Blair maakt historische vergissing.



Marsipulami
15-02-03, 01:28
Parlementslid Labour Galloway vindt dat Blair historische vergissing maakt

Van onze correspondent in het Verenigd Koninkrijk
LONDEN -- De Britse premier is de trouwste bondgenoot van George Bush tegen Saddam Hoessein. Britse troepen staan klaar in de Golf. ,,Tony Blair staat op het punt een historische vergissing te maken'', zegt Labour-parlementslid George Galloway. Hij spreekt vandaag de anti-oorlogsbetogers in Londen toe. Een half miljoen deelnemers worden er verwacht, meer dan ooit tevoren in de Britse geschiedenis.


,,Blair dreigt zijn land in een avontuur te storten dat vele duizenden levens zal kosten en dat nu al voor verdeeldheid zorgt over de hele wereld. Hij brengt daarmee niet alleen de Labourpartij, maar ook zijn eigen politieke toekomst in gevaar'', meent Galloway.

De 48-jarige Galloway geldt binnen het Lagerhuis als één van de meest uitgesproken tegenstanders van Blairs oorlogspolitiek. De flamboyante Galloway is niet onomstreden. Een half jaar geleden nog was hij op bezoek bij Saddam Hoessein, die hem bij die gelegenheid chocolaatjes van het zéér Britse merk Quality Street aanbood. De vergelijking dringt zich op met zijn partijgenoot Tony Benn, die Saddam kort geleden zo kritiekloos interviewde.

,,Volgens mij begrijpt Blair inmiddels zelf ook dat hij op het verkeerde pad zit. Wat hij nodig heeft, is een excuus om zonder al te veel gezichtsverlies rechtsomkeert te kunnen maken. Misschien vormt de betoging wel dat excuus.''

Maar heeft hij de premier dan niet op tv horen verklaren dat hij ervan overtuigd is dat hij het goede doet, ondanks alle kritiek? ,,Hij zal toch echt eens moeten luisteren naar die overgrote meerderheid van de Britten, die er nu eenmaal anders over denkt dan hij. ''

Is Galloways verzet tegen een nieuwe Golfoorlog geïnspireerd door zijn theesessies met Saddam? ,,Absoluut niet. U moet één ding niet vergeten: vóór 1991 heb ik geen stap gezet in Irak. Ik mocht zelfs het land niet in, omdat ik bekend stond als een felle tegenstander van het regime. In de jaren tachtig demonstreerde ik voor de deur van de Irakese ambassade tegen mensenrechtenschendingen, terwijl binnen Britse diplomaten en zakenmensen druk bezig waren wapens te verkopen.''

,,Saddam Hoessein beschouw ik nog altijd als een dictator, zoals eigenlijk alle Arabische leiders. Maar dat betekent niet dat ik weiger met hem te praten.''

Kiezen Bush en Blair voor een frontale botsing met Saddam, dan voorspelt Galloway chaos. ,,Blair hoopt nu dat een tweede VN-resolutie hem alsnog de benodigde rugdekking verschaft. Maar los van de grote vraag of die haalbaar is, vind ik dat de gang van zaken binnen de Veiligheidsraad helemaal niets meer met internationaal recht te maken hebben.''

,,Tony Blair vindt dat wij hier de kans hebben om boven onszelf uit te stijgen. Hij gebruikt daarbij graag het beeld van de brug die ons land zou kunnen vormen tussen Europa en de Verenigde Staten. Ik vind dat hij die pretentie niet waarmaakt, momenteel vormt Groot-Brittannië eerder een kankergezwel dan een verbindende factor binnen de Europese Unie.''



15/02/2003 Bas de Vries

____________

Eén en ander toont natuurlijk andermaal aan dat de Belgen wel gelijk hebben met het ondersteunen van het Frans-Duitse voorstel en het Frans-Belgische veto binnen de Navo. Ik heb wel medelijden met het voormalige gidsland Nederland, dat thans geen stap verder komt dan karakterloos geleuter en als puntje bij paaltje komt zich prostitueert t.a.v. de stupide Amerikaanse oorlogsretoriek.

~Panthera~
15-02-03, 03:23
,,Hij zal toch echt eens moeten luisteren naar die overgrote meerderheid van de Britten, die er nu eenmaal anders over denkt dan hij. ''
----------------------------

Het valt me op dat de deuren van de democratie altijd op DIT soort momenten dicht gaan; de burgers hebben dan blijkbaar niets meer te vertellen en de regering beslist alles zelf.
JUIST op dit soort cruciale momenten ZOU de democratie JUIST moeten werken, anders is het een wasse neus.

Panth.

nouwra
15-02-03, 08:55
om niet verteerd te worden door machteloosheid en onbegrip heb ik altijd de nijging om de dingen te verklaren. wederom ben ik daarin geslaagd.

hij die gestuurd wordt door een hogere aardse macht, heeft geen zeggenschap meer over zijn eigen wil.
blair schreeuwt daarbij keihard, waarbij zijn mond het ene zegt en zijn ogen het andere.

all rise for the his royall highness, the leader of a proud great britain!

Simon
15-02-03, 10:03
Geplaatst door Marsipulami

Eén en ander toont natuurlijk andermaal aan dat de Belgen wel gelijk hebben met het ondersteunen van het Frans-Duitse voorstel en het Frans-Belgische veto binnen de Navo. Ik heb wel medelijden met het voormalige gidsland Nederland, dat thans geen stap verder komt dan karakterloos geleuter en als puntje bij paaltje komt zich prostitueert t.a.v. de stupide Amerikaanse oorlogsretoriek.

Het is natuurlijk makkelijk te zeggen dat je zo enorm voor vrede bent en zo enorm gelijk hebt door het ondersteunen van het Frans-Duitse voorstel. Uit niks blijkt in de tekst dat dat voorstel (als het al bestaat) ondersteunt zou moeten worden. Die Galloway vergist zich als hij zegt dat Saddam Hoessein net zo is als andere Arabische leiders. En hij noemt in zijn betoog niet eens dat Irak zich moet ontwapenen en hoe hij dat wil bereiken.

Simon