PDA

Bekijk Volledige Versie : Limburgse school verbiedt bomberjacks



De Rode Roos
15-02-03, 02:45
LANDGRAAF - Leerlingen van het Eijkhagencollege in Landgraaf mogen niet langer bomberjacks op school dragen. De directie heeft deze week een verbod afgekondigd voor alle kleding, die associaties met rechts-extremisme oproept. Dat liet rector P. Thönissen van het college vrijdag weten.

De rector wil met dit verbod een halt toeroepen aan gedragingen en uitingen van onder meer rechts-extremisme, die de gevoelens van onveiligheid versterken. De school heeft hierover deze week een brief geschreven aan de ouders van de 1200 leerlingen. Daarin staat ook dat het maken van discriminerende opmerkingen en andere pesterijen niet meer zijn toegestaan. De school wil naar eigen zeggen middels deze brief een "eerste signaal" afgeven dat sommige gedragingen van leerlingen "onacceptabel zijn", aldus Thonissen.

Met hardnekkige leerlingen zal de school een indringend gesprek aangaan, en als ook dat niet helpt, stapt de schoolleiding naar de ouders. Mocht ook dat niet baten, dan weegt de directie per individueel geval af of "de meest extreme sanctie" kan worden opgelegd, het verwijderen van de leerling van de school, aldus Thonissen.

"We krijgen hier te veel signalen van rechts-extremisme", zegt de rector. "Onlangs kreeg een leerling vanwege zijn huidskleur klappen, en een andere leerling vond het nodig om hakenkruizen in zijn agenda te zetten. Onaanvaardbaar", aldus Thonissen.

De leerlingen reageren, net als de ouders, verdeeld op de brief. Sommigen vinden het onzin om kleding te verbieden, want daarmee verbiedt je volgens hen het gedachtengoed niet. Thonissen zegt daarop in een reactie dat de school op zijn minst wil laten voelen wat zij van dit soort uitingen en gedragingen vindt.

Bron: http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.school.thonissen.leerlingen.html

hanskamp
15-02-03, 11:32
Geciteerd uit De Telegraaf door De Rode Roos
Sommigen vinden het onzin om kleding te verbieden, want daarmee verbiedt je volgens hen het gedachtengoed niet.

Als je de racistische/antisemitische kleding verbiedt (dus bomberjacks, ook bepaalde laarsen en het kaalscheren van je hoofd) verdwijnt daarmee wel de non-verbale uiting van racisme en antisemitisme, maar niet het werkelijke gedachtengoed. Die zit als het ware opgesloten in de extreemrechtse persoon. Of je moet "thinkcrime" (dat Newspeak-woord is bekend uit het boek 1984 van George Orwell, waarbij mensen opgepakt kunnen worden vanwege schending van vrijheid van denken).

Gedachtengoed verbieden ("thinkcrime" bestrijden) lukt nooit of te nimmer, maar uitingen van racisme en antisemitisme kan men wel verbieden.

Mark
15-02-03, 12:40
Als er grote groepen in een soort "uniform" van bomberjacks rondlopen dan is het een goede zaak dat ze het verbieden.

Een kaal hoofd lijkt me lastiger omdat dat geen kleding is, kapsels verbieden is wat trickier denk ik.

Ik weet dat er houseparties zijn waar je wordt geweigerd als je je spijkerbroek dubbelklapt....

Waterval
15-02-03, 13:39
Hoe zit het met uitingen van links-extremisme? Wat zijn daar trouwens de uitdragingen van in bijvoorbeeld kleedgedrag?

hanskamp
15-02-03, 13:44
Geplaatst door Mark
Een kaal hoofd lijkt me lastiger omdat dat geen kleding is, kapsels verbieden is wat trickier denk ik.

Dat is inderdaad waar. Letterlijk genomen is een kaal hoofd geen kleding, maar het is een uiterlijk kenmerk.

Er is dan nog iets: Mensen die bewust hun hoofd kaalgeschoren hebben, kunnen dat hebben gedaan om meerdere redenen. Ze kunnen ook tot een bepaalde groepering horen die gek is van een bepaalde muziekstijl: gabberhouse of ska (een muziekstijl verwant aan reggae).

Soms zie ik zelfs allochtonen met een kaalgeschoren hoofd. Vrouwen die hun hoofd kaalscheren is uiterst zeldzaam, maar bekend desondanks is de zangeres Sinéad O'Connor.

manc
15-02-03, 15:01
Geplaatst door hanskamp
Dat is inderdaad waar. Letterlijk genomen is een kaal hoofd geen kleding, maar het is een uiterlijk kenmerk.

Er is dan nog iets: Mensen die bewust hun hoofd kaalgeschoren hebben, kunnen dat hebben gedaan om meerdere redenen. Ze kunnen ook tot een bepaalde groepering horen die gek is van een bepaalde muziekstijl: gabberhouse of ska (een muziekstijl verwant aan reggae).

Soms zie ik zelfs allochtonen met een kaalgeschoren hoofd. Vrouwen die hun hoofd kaalscheren is uiterst zeldzaam, maar bekend desondanks is de zangeres Sinéad O'Connor.

En Femke Halsema natuurlijk! Maar ik vind het prima dat opruiende, racistische kleding (klinkt erg raar als ik dat schrijf over kleding) wordt verboden op een school. Het zelfde geld voor Nederlandse, Marokkaanse of Turkse vlaggetjs, grijze wolven rotzooi en eigenlijk zou je ook Stalin, Fubu etc.etc. moeten verbieden. Tijd voor een schooluniform misschien? ;)

Ali G
15-02-03, 15:18
Geplaatst door hanskamp
Vrouwen die hun hoofd kaalscheren is uiterst zeldzaam, maar bekend desondanks is de zangeres Sinéad O'Connor.

En Skunk Anansy (of hoe je het dan ook schrijft)

Lijkt me overigens best moeilijk om te gaan bepalen welke kleding erbij extreem rechts hoort en welke dus verboden word.

Mark
15-02-03, 17:33
Voor extreem rechts autochtoon zou ik zeggen:

hakenkruizen
wp tekens
dr martins met witte veters
bomberjack
vlaggetjes

dat is niet zo moeilijk te bepalen....

hanskamp
16-02-03, 00:47
Geplaatst door Mark
Voor extreem rechts autochtoon zou ik zeggen:

hakenkruizen
wp tekens
dr martins met witte veters
bomberjack
vlaggetjes

dat is niet zo moeilijk te bepalen....

Inderdaad. Ik zou Dr. Martins met witte veters en bomberjacks als racistische kleding willen definiëren. Hakenkruizen zijn strikt genomen symbolen. Ik weet alleen niet wat er bedoeld wordt met WP-tekens en vlaggetjes. Worden met vlaggetjes hakenkruisvlaggetjes bedoeld?

Tomas
16-02-03, 01:45
Geplaatst door Ali G
Lijkt me overigens best moeilijk om te gaan bepalen welke kleding erbij extreem rechts hoort en welke dus verboden word.

Lijkt mij niet zo heel moeilijk. De groep maakt zich kenbaar door haar gedrag en als in zo'n groep een bepaalde kledingstijl in te herkennen is dat het geen je kan verbieden.

Dus de groep bepaalt het zelf, niet de school.

Het is niet de kleding an sich, maar de symboolfunctie die het krijgt door de groep.

Mark
16-02-03, 14:28
Geplaatst door hanskamp
Inderdaad. Ik zou Dr. Martins met witte veters en bomberjacks als racistische kleding willen definiëren. Hakenkruizen zijn strikt genomen symbolen. Ik weet alleen niet wat er bedoeld wordt met WP-tekens en vlaggetjes. Worden met vlaggetjes hakenkruisvlaggetjes bedoeld?

Ik bedoelde zo'n nulletje met een plusje erdoor oftwel het whitepower teken. Met die vlaggetjes bedoelde ik nederlandse vlaggetjes die je een paar jaar geleden hier wel veel op mouwen genaaid zag. Hier in de buurt die ik die dingen nu trouwens bijna nooit meer.

HNKL
16-02-03, 14:33
Tja,dat was 10 jaar geleden ook al.Niet al te serieus nemen.Een bomber is kick,ik heb een zwaar vette zilveren Nickelson,van de vrachtwagen gevallen. :)