PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti-Belgische hetze in Israël na genocide-vonnis



Marsipulami
17-02-03, 00:21
Anti-Belgische hetze in Israël na genocide-vonnis

Aangemoedigd door de minister van Buitenlandse zaken, Benjamin Netanyahu, voeren de Israëlische media een felle anti-Belgische campagne. Israëls woede is gewekt door een besluit van het Belgisch Hof van Cassatie woensdag.


Daardoor kan premier Ariel Sharon na zijn aftreden vervolgd worden voor de moord op Palestijnse vluchtelingen tijdens de Libanese oorlog. Radiostations roepen Israeli's op om protestfaxen te sturen naar de Belgische ambassade in Tel-Aviv en leveren er het faxnummer bij. In de krant Ma'ariv verscheen over twee pagina's een artikel gisteren waarin ,,de duistere kant van België'' uit de doeken werd gedaan. ,,De Belgen die Ariel Sharon voor het gerecht willen slepen vergeten liever hun eigen misdaden'', schrijft Ma'ariv. Op de opiniepagina stond het telefoonnummer van de Belgische minister van Buitenlandse zaken Louis Michel. De krant roept lezers op hem telefonisch en ook per fax onder meer aan Belgische misdaden in Afrika te herinneren.



17/02/2003 (sb)

©Copyright De Standaard

sadeeQ
17-02-03, 00:41
Geplaatst door Marsipulami
Anti-Belgische hetze in Israël na genocide-vonnis

Aangemoedigd door de minister van Buitenlandse zaken, Benjamin Netanyahu, voeren de Israëlische media een felle anti-Belgische campagne. Israëls woede is gewekt door een besluit van het Belgisch Hof van Cassatie woensdag.


Daardoor kan premier Ariel Sharon na zijn aftreden vervolgd worden voor de moord op Palestijnse vluchtelingen tijdens de Libanese oorlog. Radiostations roepen Israeli's op om protestfaxen te sturen naar de Belgische ambassade in Tel-Aviv en leveren er het faxnummer bij. In de krant Ma'ariv verscheen over twee pagina's een artikel gisteren waarin ,,de duistere kant van België'' uit de doeken werd gedaan. ,,De Belgen die Ariel Sharon voor het gerecht willen slepen vergeten liever hun eigen misdaden'', schrijft Ma'ariv. Op de opiniepagina stond het telefoonnummer van de Belgische minister van Buitenlandse zaken Louis Michel. De krant roept lezers op hem telefonisch en ook per fax onder meer aan Belgische misdaden in Afrika te herinneren.



17/02/2003 (sb)

©Copyright De Standaard

de zionistische kakkerlaken beheersen de media technieken heel goed.ze zijn meesters in list en bedrog en leugens verspreiden. :lekpuh:

Maarten
17-02-03, 02:01
Geplaatst door Marsipulami
...Op de opiniepagina stond het telefoonnummer van de Belgische minister van Buitenlandse zaken Louis Michel.

Persoonlijk pakken, daar zijn ze erg goed in....

Tarek Asis had geweigerd een vraag van een israelische reporter te beantwoorden. Meteen weigert de burgemeester van Rome om Asis te ontvangen...
Een reporter.... Moet je nágaan, war er dan allemaal zoal gebeurt om die burgemeerster zover te krijgen. Netwerken, dat kunnen ze..

Proficiat met Belgie weer! NL kan die wetgeving trouwens ook maken, maar die verrekken dat natuurlijk weer.

Bram
17-02-03, 03:33
Zo zie je maar weer, die kut zionisten zijn snel op hun pik getrapt.


Bram

Mark
17-02-03, 08:26
Het is mooi dat het proces van zelfkritiek in Belgie op deze wijze een katalysator krijgt. Ik wens Mars en zijn lot... oeps landgenoten veel plezier bij deze ontdekkingsreis door hun eigen donkere verleden :duim:

Pixelshade
17-02-03, 08:34
Geplaatst door Mark
lot... oeps landgenoten veel plezier bij deze ontdekkingsreis door hun eigen donkere verleden :duim:

:hihi: nou mars, you go get em girl!

jaja
17-02-03, 08:37
Geplaatst door Marsipulami
Anti-Belgische hetze in Israël na genocide-vonnis

Aangemoedigd door de minister van Buitenlandse zaken, Benjamin Netanyahu, voeren de Israëlische media een felle anti-Belgische campagne. Israëls woede is gewekt door een besluit van het Belgisch Hof van Cassatie woensdag.


Daardoor kan premier Ariel Sharon na zijn aftreden vervolgd worden voor de moord op Palestijnse vluchtelingen tijdens de Libanese oorlog. Radiostations roepen Israeli's op om protestfaxen te sturen naar de Belgische ambassade in Tel-Aviv en leveren er het faxnummer bij. In de krant Ma'ariv verscheen over twee pagina's een artikel gisteren waarin ,,de duistere kant van België'' uit de doeken werd gedaan. ,,De Belgen die Ariel Sharon voor het gerecht willen slepen vergeten liever hun eigen misdaden'', schrijft Ma'ariv. Op de opiniepagina stond het telefoonnummer van de Belgische minister van Buitenlandse zaken Louis Michel. De krant roept lezers op hem telefonisch en ook per fax onder meer aan Belgische misdaden in Afrika te herinneren.



17/02/2003 (sb)

©Copyright De Standaard alsof dit niet elders in de wereld ook gebeurt. Oproepen alhier voor boycot van Israelische producten en protestacties naar Israelische instanties. In de jaren 80 de briefkaarten actie "ik ben boos" gericht tot bundeskanzler Kohl, recentelijk in Cambodja toen een actrice zei dat een deel van Cambodja bij Thailand zou horen, met plunderingen en al. Ja, Israel / sommige Israelis uiten hun ongenoegen over wat er allemaal in België gebeurt. Dat is hun recht. Eerlijk gezegd zie ik niet hoe zij anders reageren dan de meeste landen , .. of het moest zijn dat deze Israelische protesten tot nu toe minder geweldadig zijn.

Maarten
23-02-03, 12:47
Geplaatst door jaja
alsof dit niet elders in de wereld ook gebeurt. Oproepen alhier voor boycot van Israelische producten en protestacties naar Israelische instanties. In de jaren 80 de briefkaarten actie "ik ben boos" gericht tot bundeskanzler Kohl, recentelijk in Cambodja toen een actrice zei dat een deel van Cambodja bij Thailand zou horen, met plunderingen en al. Ja, Israel / sommige Israelis uiten hun ongenoegen over wat er allemaal in België gebeurt. Dat is hun recht. Eerlijk gezegd zie ik niet hoe zij anders reageren dan de meeste landen , .. of het moest zijn dat deze Israelische protesten tot nu toe minder geweldadig zijn.

Tuurlijk Jaja… zodra er weer ergens een land op grond van moderne VN wetgeving regelingen gaat maken over de vervolging van oorlogsmisdaden, dan is het dóodnormaal dat daar protesten op komen vanuit de westerse wereld, nietwaar? :hihi: (Amerika, Israël, you name it.. :hihi: )
Volstrekt vergelijkbaar ook met die protestacties en plunderingen he? :hihi:

Die Belgische misdaden, dat was o.a. Congo enzo.. (de boeken van Jef Gerards meen ik) Laat elk “land” dat ooit iets fout deed, nou zijn mond maar houden, en zijn walgelijke wetgeving maar intrekken.. wat jij jaja!.. :hihi: Op naar de nieuwe wereldorde !! :hihi:

Had jij niet eerder van die verhalen van "Leuk die VN, maar nu even niet"??.. Of van "de wereld is helaas nog niet ideaal", of andere optieken, die ons geen stáp dichter bij wat dan ook brengen??..

Simon
23-02-03, 13:06
In New York schijnt ook een anti-franse hetze gaande te zijn waarbij restaurants franse wijnen vervangen door californische. Dit omdat amerikanen het niet eens zijn met het franse standpunt ten aanzien van het midden-oosten.

Simon

Maarten
23-02-03, 13:57
Ze gieten die flessen zelfs op staat leeg!
Je zou ze toch bijna een mailtje sturen, dat excuzez le mot, de Gaulle nog op die akkers heeft staan piessen, en dat ze dus groot gelijk hebben… Achterlijke gladiolen…
Ze hebben ook al kranten met op de voorpagina: “Wij hebben de fransen bevrijdt, maar ze zijn ons vergeten!”, compleet met foto van kruisen op zo’n Amerikaanse begraafplaats hier.

In feite gaat het om verpestende Republikeinse propaganda. Of zijn die jongens echt zo dom?
Ik hoorde al dat de helft van de Amerikanen tegen de oorlog zou zijn.
Maar ook al is driekwart dat, Bush gaat gewoon door. Dat noemen ze leiderschap. Bush riep dat al, en Rice ook, en Blair meen ik ook. Die spanjaard ook.

mulan
23-02-03, 14:04
Geplaatst door jaja
alsof dit niet elders in de wereld ook gebeurt. Oproepen alhier voor boycot van Israelische producten en protestacties naar Israelische instanties. In de jaren 80 de briefkaarten actie "ik ben boos" gericht tot bundeskanzler Kohl, recentelijk in Cambodja toen een actrice zei dat een deel van Cambodja bij Thailand zou horen, met plunderingen en al. Ja, Israel / sommige Israelis uiten hun ongenoegen over wat er allemaal in België gebeurt. Dat is hun recht. Eerlijk gezegd zie ik niet hoe zij anders reageren dan de meeste landen , .. of het moest zijn dat deze Israelische protesten tot nu toe minder geweldadig zijn.

Betreffende Israel en de VS valt alles wat krom is wel recht te praten.
Ik vind het in ieder geval een typische actie van mensen als Nethanyahu die het best zijn om in het kader van 'verdediging van de staat Israel' alles wat in negatieve zin met Israel te maken heeft van antisemitisme te beschuldigen.

Ashfoura
23-02-03, 14:48
De krant roept lezers op hem telefonisch en ook per fax onder meer aan Belgische misdaden in Afrika te herinneren.

Walgelijke lieden... komen ze met het koloniaal verleden aanzetten. Ik hoop dat Sharon niet alleen voor Libanon wordt vervolgd, maar ook voor de genocide die nu dagelijks plaats vindt.

Uiteindelijk zal er gerechtigheid komen.

rja
23-02-03, 22:10
Geplaatst door Marsipulami
Anti-Belgische hetze in Israël na genocide-vonnis

Aangemoedigd door de minister van Buitenlandse zaken, Benjamin Netanyahu, voeren de Israëlische media een felle anti-Belgische campagne. Israëls woede is gewekt door een besluit van het Belgisch Hof van Cassatie woensdag.

De Isrealiers kunnen protesteren bij de Belgische regering wat ze willen, dat helpt toch niet.

De Belgische rechters, zijn onafhankelijk, - net zo als in iedere democratie - daarover heeft de regering niets te zeggen.

Maar uiteindelijk heeft Isreal zich zelf hier mee, Nederland is redelijk belangrijke handelspartner van Isreal, maar Belgie zal ook redelijk wat handel met Isreal doen, dus uiteindelijk kost het de Isrealiers geld.

BiL@L
23-02-03, 22:20
Geplaatst door rja
De Belgische rechters, zijn onafhankelijk, - net zo als in iedere democratie - daarover heeft de regering niets te zeggen.

Dat is alles behalve een feit.

rja
23-02-03, 22:27
Geplaatst door BiL@L
Dat is alles behalve een feit.
Ik weet dat het openbaar ministerie in Belgie een zooitje is,

Maar dat geldt hopelijk niet voor de rechters, misschien kan Mars hier een licht over laten schijnen ?

Marsipulami
23-02-03, 22:40
Geplaatst door rja
Ik weet dat het openbaar ministerie in Belgie een zooitje is,

Maar dat geldt hopelijk niet voor de rechters, misschien kan Mars hier een licht over laten schijnen ?

Ik vermoed dat Belgische rechters ook maar mensen zijn. Een rechter is geen computerprogramma dat een berekening moet maken. Recht spreken op een rechtbank is mensenwerk en mensen (rechters) maken wel eens fouten en staan onder invloed van persoonlijke relaties, opvattingen, opvoeding, enz.

Abu Jahjah werd gearresteerd en ook weer vrijgelaten door een (onderzoeks-)rechter. Ik denk dat het gerecht in België erg onafhankelijk is. (Er werden nogal wat politici en ministers voor de rechtbank gedaagd in België). Anderzijds denk ik dat het gerecht te onafhankelijk is. Het gerecht in België is zo onafhankelijk dat niemand het gerecht controleert en dat men soms wel eens vergeet dat rechters ook maar mensen zijn.

rja
23-02-03, 22:59
Geplaatst door Marsipulami
Abu Jahjah werd gearresteerd en ook weer vrijgelaten door een (onderzoeks-)rechter. Ik denk dat het gerecht in België erg onafhankelijk is. (Er werden nogal wat politici en ministers voor de rechtbank gedaagd in België). Anderzijds denk ik dat het gerecht te onafhankelijk is. Het gerecht in België is zo onafhankelijk dat niemand het gerecht controleert en dat men soms wel eens vergeet dat rechters ook maar mensen zijn. [/B]
Wat is te onafhankelijk, ze zijn toch niet corrupt hoop ik ?

Dat onze rechters zeggen, dat de regering de pot op kan, vindt ik zeer leuk aan ons rechtssysteem, moeten de politici, maar wetten maken die consistent is met de rest van het rechtssysteem en is de rechtsspraak niet onderhevig aan de politiek waan van de dag, maar het blijven mensen natuurlijk. Zo'n Berloconi, heeft het maar knap makkelijk moeilijk, met z'n onafhankelijke rechters in Italie :melig2:

BiL@L
23-02-03, 23:08
Ach Mars. Denk je werkelijk dat de nogal late conclusie, van dat Sharon alsnog kan worden vervolgt, door een gevoel naar rechtvaardigheid is geuit?

Naast de vraagtekens die ik persoonlijk zet bij de nogal rare timing daar 'iedereen' (lees: VN & allies) verstijft naar USA-the-Movie aan het kijken is, waar het publiek overigens tekort schiet (lees: populariteit), er ineens kritisch gekeken kan worden.

Maar kritisch kijken heeft alleen zin als dat evenredig gebeurd. Een lidmaatschap aan de VN getuigt al van geen nuance. Wat ooit gestoeld was op een sterk verbond gericht op ontwikkeling en mensenrechten is nu gestoeld op politieke spelletjes in de hoop de behaalde ontwikkeling en mensenrechten in stand te houden. Dat is geen gezonde basis voor voortzetting van al het goeds dat opgebouwd is.

Het zal me dan ook niets verbazen dat deze uitspraak jegens Sharon vanuit een strategisch oogpunt gemaakt is. Echter de goedheid van het punt doet niets af aan de slechtheid van de laksheid die politieke redenen deed bewegen. Dat Syrie vandaag bekend maakte (als geen permanent lid) niet accoord te zullen gaan met een nieuwe resolutie, dan was deze zet slechts bedoeld als zachte heelmeester. Wat men niet vergeten is, maar onverhoopt niet wenst te geloven dan wel te zien, is dat deze heelmeester stinkende wonden zal achter laten.

Een kritische vraag voor Mars. Staat grote geschiedkundige onrechtvaardigheid boven huidige dan wel toekomstige rechtvaardigheid?

Zo ja. Zou jij als onrechtpleger jouw slachtoffer met een heldere geest in de ogen durven te kijken?

Marsipulami
24-02-03, 00:14
Geplaatst door BiL@L
Ach Mars. Denk je werkelijk dat de nogal late conclusie, van dat Sharon alsnog kan worden vervolgt, door een gevoel naar rechtvaardigheid is geuit?
Welke reden heb ik om daaraan te twijfelen ?

Naast de vraagtekens die ik persoonlijk zet bij de nogal rare timing daar 'iedereen' (lees: VN & allies) verstijft naar USA-the-Movie aan het kijken is, waar het publiek overigens tekort schiet (lees: populariteit), er ineens kritisch gekeken kan worden.

Maar kritisch kijken heeft alleen zin als dat evenredig gebeurd. Een lidmaatschap aan de VN getuigt al van geen nuance. Wat ooit gestoeld was op een sterk verbond gericht op ontwikkeling en mensenrechten is nu gestoeld op politieke spelletjes in de hoop de behaalde ontwikkeling en mensenrechten in stand te houden. Dat is geen gezonde basis voor voortzetting van al het goeds dat opgebouwd is.

Het zal me dan ook niets verbazen dat deze uitspraak jegens Sharon vanuit een strategisch oogpunt gemaakt is.

Je onderschat de ethische integriteit van de Belgen.



Echter de goedheid van het punt doet niets af aan de slechtheid van de laksheid die politieke redenen deed bewegen. Dat Syrie vandaag bekend maakte (als geen permanent lid) niet accoord te zullen gaan met een nieuwe resolutie, dan was deze zet slechts bedoeld als zachte heelmeester. Wat men niet vergeten is, maar onverhoopt niet wenst te geloven dan wel te zien, is dat deze heelmeester stinkende wonden zal achter laten.

Een kritische vraag voor Mars. Staat grote geschiedkundige onrechtvaardigheid boven huidige dan wel toekomstige rechtvaardigheid?

Zo ja. Zou jij als onrechtpleger jouw slachtoffer met een heldere geest in de ogen durven te kijken?

huh?

BiL@L
24-02-03, 13:10
huh?


Het is een vraag. Niet insinuerend bedoeld ofzo, slechts een normale vraag waar een piep klein beetje inlevingsvermogen een vereiste is. Moet wel lukken dacht ik zo, een onfeilbaar mens bestaat niet...
;)

taouanza
24-02-03, 14:36
Geplaatst door sadeeQ
de zionistische kakkerlaken beheersen de media technieken heel goed.ze zijn meesters in list en bedrog en leugens verspreiden. :lekpuh:


helaas zijn de gruwelijkheden die belgie in afrika heeft gepleegd waar gebeurd.
en de wonden zijn nog steeds pijnelijk zichtbaar.

jaja
24-02-03, 15:31
Geplaatst door BiL@L
...Naast de vraagtekens die ik persoonlijk zet bij de nogal rare timing daar 'iedereen' (lees: VN & allies) verstijft naar USA-the-Movie aan het kijken is, waar het publiek overigens tekort schiet (lees: populariteit), er ineens kritisch gekeken kan worden.

Maar kritisch kijken heeft alleen zin als dat evenredig gebeurd. Een lidmaatschap aan de VN getuigt al van geen nuance. Wat ooit gestoeld was op een sterk verbond gericht op ontwikkeling en mensenrechten is nu gestoeld op politieke spelletjes in de hoop de behaalde ontwikkeling en mensenrechten in stand te houden. Dat is geen gezonde basis voor voortzetting van al het goeds dat opgebouwd is.
.. Sorry, maar de VN is altijd een mengsel van idealisme en "Real-politik" geweest. Is ook niet anders mogelijk. Je moet met verschillende landen tot een overeenstemming komen, zonder al te veel dwangmiddelen (waarbij de grote 5 in de VN-veiligheidsraad de enige zijn met een beetje dwangmiddel). Compromissen zijn zeer zelden ideologisch bevlogen. (BTW: Ik verbaas me er over dat je zo positief bent over de vroege VN ... met zijn beslisingen in 1947/8)
De VN, en haar oprichters, voor allen uit de VS, hebben in hun vroege jaren al bepaalde menserechten en andere rechten opgenomen in hun manifest. En dat is ook nog steeds geldig .. en men probeert zich er aan te houden, zolang het de eigen belangen niet teveel schaadt. Al met al gaat het niet perfect - met enkele zeer donkere bladzijden! -, maar de wereld (ja, ook buiten het Westen) heeft relatief veel slechtere tijden gekend.
Totdat er een "objectieve" hogere staatsmacht en grondwet is op wereldniveau, zal dat het hoogst haalbare zijn. (en dat duurt nog even, want ik zie weinig landen in deze wereld die bereid zijn hun soevereiniteit op te geven aan een niet-religieuze VN-regering ... noch in het Westen, noch in het MO).

jaja
24-02-03, 15:36
Geplaatst door Marsipulami
Ik vermoed dat Belgische rechters ook maar mensen zijn. Een rechter is geen computerprogramma dat een berekening moet maken. Recht spreken op een rechtbank is mensenwerk en mensen (rechters) maken wel eens fouten en staan onder invloed van persoonlijke relaties, opvattingen, opvoeding, enz.

Abu Jahjah werd gearresteerd en ook weer vrijgelaten door een (onderzoeks-)rechter. Ik denk dat het gerecht in België erg onafhankelijk is. (Er werden nogal wat politici en ministers voor de rechtbank gedaagd in België). Anderzijds denk ik dat het gerecht te onafhankelijk is. Het gerecht in België is zo onafhankelijk dat niemand het gerecht controleert en dat men soms wel eens vergeet dat rechters ook maar mensen zijn. en wie wil je de rechters laten controleren? Politici? Als ik aan Berlusconi denk ... die zit op jouw lijn ... dan denk ik "AUB NEVER NOOIT NIET NEE", onafhankelijke rechters, die werken op basis van de door de politici opgestelde wetten, met in oog houden van internationale verdragen ... Rechters zijn mensen, volledig mee eens. Ze maken fouten, volledig mee eens. Maar dat is geen reden om hen te beteugelen door andere mensen, die al op een andere manier macht hebben.
Rechters zijn onderdeel van een hierarchie van rechtspraak - je kunt in beroep gaan. Daarmee worden de meeste fouten er wel uitgehaald. Dat moet voldoende zijn.

jaja
24-02-03, 15:41
Geplaatst door mulan
Betreffende Israel en de VS valt alles wat krom is wel recht te praten.
Ik vind het in ieder geval een typische actie van mensen als Nethanyahu die het best zijn om in het kader van 'verdediging van de staat Israel' alles wat in negatieve zin met Israel te maken heeft van antisemitisme te beschuldigen. Lees even wat ik zeg. Ik zeg niet dat Sharon niet vervolgd mag / moet worden. (hoewel ik het een beetje vreemd vind dat België opeens de morele rechtbank van de wereld wordt ... ik dacht dat het internationaal gerechtshof in Den Haag dat moest worden ...) Van mij mag ie ... alhoewel ik het niet voor Shabra en Shatila zou doen ... de kans op vrijspraak is zeer wel aanwezig ... ik zou naar zijn activiteiten in de jaren 50 kijken ... (zoals ik al herhaalde malen gezegd heb)
Echter, de opwinding hier over de Israelische protesten over het Belgische besluit vind ik niet "uniek", maar vind ik staan in een traditie van protesten zoals je die overal op de wereld tegen komt ... dat is wat ik zeg en wat ook door niemand is weerlegd.

mrz
24-02-03, 23:39
(hoewel ik het een beetje vreemd vind dat België opeens de morele rechtbank van de wereld wordt ... ik dacht dat het internationaal gerechtshof in Den Haag dat moest worden ...)

Lol dat internationaal gerechtshof heeft Amerika toch allang verkracht? Net zoals ze met de VN willen doen? Israel rustig om zich heen laten slaan en ondertussen Saddam met overmacht wegpesten?

Hmm wacht even ik moet even slikken dat ik dat precies ook iemand aan het aandoen ben... Dammit :verward:

Maarten
25-02-03, 00:26
Geplaatst door BiL@L

Het zal me dan ook niets verbazen dat deze uitspraak jegens Sharon vanuit een strategisch oogpunt gemaakt is.

Ik betwijfel het. De uitspraak komt van het Hof van Cassatie, en dat is wat bij ons de Hoge Raad is. Dat is niet zo maar een rechter. Het is ook niet een soort hoogste rechter, die zegt van: Nou..ik zelf zie het zó!…

Die hoogste rechters zijn de waakhond van het hele rechtssysteem. Ze doen op zich wel uitspraken in individuele gevallen, maar waar het om gaat is de formulering, ofwel de motivering van de beslissing. Het gaat om gaten in de wet, aanvullingen, oplosing van strijdigheden in de wet, enz.. Het komt altijd verschikkelijk nauw wat ze zeggen en doen, en als er ergens iets niet goed zit, is er meteen een legertje van Hoogleraren en specialisten, dat in de belangrijke vakbladen commentaar geeft. Dit is echt high-tech werk. Dat doe je ze echt niet na. Ik heb vele honderden van die uitspraken moeten uitspitten, en heb er heel veel bewondering voor.

Natuurlijk hebben ze soms vrijheid, en doen wel eens dubieuze dingen, maar in de regel moet je er van uit gaan, dat het deugt. Eén enkele uitspraak kan echt enorme gevolgen hebben voor het hele rechtssysteem, dus ook in talloze andere gevallen, en ook wat betreft heel andere wetten. Dat risico nemen ze echt niet.

Het komt wel voor, dat ze een uitschieter maken. Dan lees je in de valbladen echt ijzersterk commentaar, en zie je dat zo’n uitspraak na een tijdje toch weer vervangen wordt door een betere in een ander geval.
Maar juist in die Sharon-zaak zullen ze het risico niet nemen. Als dáar namelijk steekhoudend commentaar op komt, dan is volstrekt duidelijk, dat ze politiek hebben zitten te bedrijven. Dat is dan echt een blamage hoor. En zeker internationaal valt Belgie dan helemaal door de mand. Dat risico nemen ze echt niet.

Ik heb het pleidooi van de advocaten trouwens goed gelezen, enne ahem.. ben er ook gekwalificeerd voor. Maar ik vond het er juridisch erg steekhoudend uitzien. Het leek me ook heel goed passen in het systeem van het Nederlandse en het Internationale recht. En ook al is er een héel klein tikkeltje speelruimte, die de zaak naar de andere kant had kunnen doen omslaan, gerotzooid is er zeker niet.

In de VS werkt dat anders. Daar is het altijd weer een veldslag om republikeinse- dan wel democratische rechters in de rechtcolleges te krijgen. Het heeft me altijd al een zooitje geleken. Dat bleek ook wel bij de verkiezing van Bush. Het US Supreme Court deed twee uitspraken, waar ik het grootste deel van gezien heb, en dat kon zónder meer naar de vuilnisbak. Nog nooit zo’n verzameling juridische rotzooi bij elkaar gezien. Zelfs een republikeinse rechter noemde de uitspraak volkomen onbegrijpelijk, en alleen maar te begrijpen vanuit politieke doelen. Bush en de Texas-jongens…hahaha… Nogmaals, Bush is the US First Illegal President! Ze wouen een voetbalvandaal? Ze krégen 'm!..

Maarten
25-02-03, 00:58
En over Jaja’s VN-verhaal. Het is allemaal wel waar, maar zo wordt het nooit beter. De bedoeling is, dat de VN van zichzelf leren en steeds beter gaan functioneren. Dat is de énige weg, want er ís niets anders dan de VN, en er kómt ook niets anders dan de VN!
De weg vooruit kan een lange zijn, maar een weg terug is de dood voor alles.

Bush, dat is niet een weg terug, maar dat is hélemaal af naar Julius Caesar! De VN zijn in deze zaak al op vele malen geschoffeerd en ondermijnd, en dat is een veel groter gevaar dan Saddam. Merkwaardig dat Kofi Annan daar niet tegenin gaat. Hij kan waarschijnlijk niet anders maar toch.

Saddam zou écht volgens internationaal recht kunnen zeggen: Sorry VN, het moet even afgelopen zijn met die inspecties, want momenteel is er een derde partij (VS), die Irak op volkomen illegale wijze bedreigt, en hebben we daar een recht tot zelfverdediging tegen, klaar!

Als ik Saddam was, dan zou ik dat niet éisen, maar netjes hun mening vrágen! Dan zet hij de héle VN voor paal! De VN kan dan nauwelijks anders, dan tegen ál hun regels in medewerking bij de inspecties blijven eisen! En dat is dan meteen het failliet van het hele systeem van de VN! Allemaal dankzij cowboy Bush! Ik snap echt niet waarom Saddam dat nog niet gedaan heeft…

Saddam heeft nog een argument, dat overal internationaal gepikt wordt: We kunnen de veiligheid van de wapeninspecteurs niet langer garanderen, en zijn dus gedwongen ze verdere toegang te ontzeggen. De inspecties werken namelijk samen met een vijand, die het land momenteel op zeer gewelddadige wijze dreigt binnen te vallen. Dat veroorzaakt intern veel commotie, en geeft nu al kans op wraakacties, die we niet voor 100% kunnen voorkomen. Kijken wat de VN dan zegt..

Vervolgens laat je ergens een bommetje ploffen, en houdt meteen een uur later een persconferentie, waarin onmiddellijk legerbescherming voor de inspecteurs toegezegd wordt. Die worden dan tijdens hun werk door leger omringd, waardoor ze hun werk helemáal niet meer kunnen doen! Haha.. Ik snap echt niet, dat Saddam dit nog niet doet.. En het is allemaal Bush, die dit mogelijk maakt! Ofwel, hoe ondermijn je de VN..