PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe plannen zorgen ervoor dat alleen de rijken kunnen studeren



Zwarte Schaap
17-02-03, 12:51
Ambtenaren adviseren forse verhoging collegegeld

DEN HAAG (ANP) - Een commissie van topambtenaren heeft de informateurs volgens Haagse bronnen voorgesteld het collegegeld te verhogen tot 2900 euro per jaar. Dat komt neer op een verdubbeling.

Volgens een advies van de ambtenaren van de Centrale Economische Commissie (CEC) zou de studiefinanciering verder voortaan in de vorm van een lening moeten worden gegeven en niet meer (deels) als gift. De maatregelen zouden 700 miljoen euro aan besparingen opleveren.

Afschaffing van de ov-jaarkaart voor studenten, terugdringen van het ziekteverzuim en het verminderen van de administratieve lasten kunnen nog verdere besparingen opleveren.

Mark
17-02-03, 13:22
Een slechte zaak. Zeker in een land waar al relatief zo weinig aan onderwjis wordt gedaan. Op deze manier lopen we een grote achterstand op, met name in de techniek.

Door alleen te putten uit een brond van intelligente jongeren met een bepaalde welvaart sluit je een heleboel potentieel talent uit :(

manc
17-02-03, 13:32
Een zeer slechte zaak. De drempel die gelegd wordt om te gaan studeren moet allesbehalve financieel zijn. Eerder mag er aan het intellectuele niveau en de prestaties studenten hogere eisen gesteld worden. In ieder geval ontbreekt het juist op dat vlak aan stimulans en in toenemende mate aan mogelijkheden.

De Rode Roos
17-02-03, 13:56
OMG...NEEEE!!!!!!!!!! :(

Maar die plannen gaan toch niet door, dus ik maak me niet ongerust.

manc
17-02-03, 16:05
Geplaatst door De Rode Roos
OMG...NEEEE!!!!!!!!!! :(

Maar die plannen gaan toch niet door, dus ik maak me niet ongerust.

dat zou je wel moeten doen. Ons onderwijssysteem is de laatste deccenia aardig afgebrokkeld. Eerst werden er zakken met geld gegeven aan iedereen die zich maar aan een onderwijs instelling in schreef. Of je vervolgens 12 jaar deed over je 'studie' communicatiecreatologie en vrijetijdskunde mocht de pret niet drukken, zelfs al haalde je je bul niet eens. Daarna kwam de grote kaalslag, waar inderdaad ruecksichtlos bezuinigd werd op kwaliteit.


Nederland is zijn koppositie in de wereld hard(!) aan het verliezen.

KomMaar
17-02-03, 16:10
De VVD zit hier achter :kotsen2:

mrz
17-02-03, 16:43
En het ironische is dat bij de MBO opleidingen al jaaaren goed fout zit ook met de kwaliteit. Dus men kan gillen wat ze wil dat er meer mensen op iets lager niveau nodig zijn misschien maar als het daar ook al miszit. :jammer:

manc
17-02-03, 18:37
Geplaatst door mrz
En het ironische is dat bij de MBO opleidingen al jaaaren goed fout zit ook met de kwaliteit. Dus men kan gillen wat ze wil dat er meer mensen op iets lager niveau nodig zijn misschien maar als het daar ook al miszit. :jammer:

Tja, misschien moeten we de leerlingen op scholen maar weer een stimuleren (intellectueel en qua prestaties) ipv cursussen handen wassen, honden uitlaten, arabisch of hottentots. Hoewel op een een soort islamitsche variant op ons westerse gymnasium het klassiek arabisch misschien wel weer een plek zou verdienen. ;)

sil
17-02-03, 19:46
Daarstraks bij 2 vandaag hadden ze het er ook over.Is het waar dat studenten 2.500 euro p/j krijgt voor collegegeld en voedsel/onderhoud.

moonwalker
17-02-03, 21:08
Geplaatst door sil
Daarstraks bij 2 vandaag hadden ze het er ook over.Is het waar dat studenten 2.500 euro p/j krijgt voor collegegeld en voedsel/onderhoud.

Volgens mij niet...!!! Dan bezuinigen ze toch niks? Bovendien...als je 2900,- moet betalen alleen voor school al...daar gaat je 2500,- en je moet er nog 400,- bij betalen. Ongelooflijk waar ze mee bezig zijn. Na een jaar gaan ze roepen dat de hogeschool studie achteruitloopt en halen ze mensen uit andere landen voor superveel geld.

Idioten zijn het..! Ze zijn al afgestudeerd en hebben lekker van de studiefinanciering genoten en nu proberen ze de volgende generatie hun studiefinanciering af te nemen. Ik hoop dat het niet door zal gaan. Anders heeft Nederland echt een groot probleem.

manc
17-02-03, 21:23
Geplaatst door moonwalker
[B]Volgens mij niet...!!!

Jawel, dat is wat je ongeveer aan basisbeurs krijgt tegenwoordig.


Dan bezuinigen ze toch niks? Bovendien...als je 2900,- moet betalen alleen voor school al...daar gaat je 2500,- en je moet er nog 400,- bij betalen.

Je kan ook een aanvullende beurs krijgen, lenen, bijverdienen etc.


Ongelooflijk waar ze mee bezig zijn. Na een jaar gaan ze roepen dat de hogeschool studie achteruitloopt en halen ze mensen uit andere landen voor superveel geld. Die mensen zijn vaak erg goedkoop (zeker als ze uit China of India komen)...het gaat wel om de uitholling van ons eigen potentieel.


Idioten zijn het..! Ze zijn al afgestudeerd en hebben lekker van de studiefinanciering genoten en nu proberen ze de volgende generatie hun studiefinanciering af te nemen. Ik denk niet dat ze dat 'lekker' zitten te doen om deze generatie te verneuken. HEt is eerder domme krentenwegerij.


Ik hoop dat het niet door zal gaan. Anders heeft Nederland echt een groot probleem.

Daar heb je gelijk in.

lennart
17-02-03, 22:49
CDA en PvdA oneens over bezuinigingen bij Defensie

Uitgegeven: 17 februari 2003 16:52
Laatst gewijzigd: 17 februari 2003 17:18

DEN HAAG - CDA en PvdA verschillen van mening over bezuinigingen op Defensie. CDA-fractievoorzitter Verhagen zei maandag na een gesprek met de PvdA en de informateurs Donner en Leijnse dat voor het behoud van "geloofwaardige strijdkrachten" niet meer kan worden bezuinigd op de Defensie-begroting.

De PvdA wil 500 miljoen euro bezuinigen. "Het is een geloofwaardige reflex van het CDA, maar overal moet bezuinigd worden. Je kunt defensie niet ontzien", aldus Bos.

De onderhandelaars van CDA en PvdA spraken met de informateurs Donner en Leijnse over het internationale beleid. Ze zijn het eens dat er weer een minister voor Ontwikkelingssamenwerking moet komen. In het huidige demissionaire kabinet is er een staatssecretaris mee belast. Ook willen CDA en PvdA het budget voor Ontwikkelingssamenwerking, 0,8 procent van het bruto binnenlands product, in stand houden.
--------------------------------------------------

Maar op defensie wordt natuurlijk niet bezuinigd als het aan het CDA ligt.

Malcolm_X
17-02-03, 23:34
Ben zelf een student...nu al zitten de meeste studenten in de problemen.

Een student krijgt als hij uitwonend is afhankelijk van zijn ouders inkomen ongeveer 200 euro(dit weet ik neit precies) of 415 euro. En hiermee moet men collegegeld, huur eten, ziekenfonds (45 euro!!) betalen....en dan willen ze de OV afschaffen, collegeld verdubbelen en beurs omzetten in lening

waar gaat dit naartoe

De Rode Roos
18-02-03, 00:12
Ik heb rijke ouders, dus ik maak me geen zorgen :maf2:

Serieus, dit plan zal tot heftige acties leiden en massale demonstraties. Actievoeren: daar zijn studenten goed in. Er moet juist meer geld naar het onderwijs, en niet bij onderwijs bezuinigen. De overheid moet investeren in de kenniseconomie, en dus in onderwijs. Dat is op lange termijn goed voor de economie.

De kans dat dit doorgaat is net zo groot als dat de "risque professionel" wordt ingevoerd in de WAO....gebeurt dus nooit.

Mark
18-02-03, 06:56
Het leidt tot grote schulden en mensen die zich goed gaan afvragen of universitair onderwijs we haalbaar is.

Ik ken meerdere mensen die 30.000 - 50.000 gulden hebben moeten lenen voor hun studie. In sommige gevallen kregen ze geen geld van hun ouders en ook geen uitwonende beurs. De studiefinanciering volgt regeltjes en kijkt absoluut niet naar je thuissituatie. Als je ouders voldoende geld hebben maar niet betalen krijg je geen extra stufi.

Deze schulden die ik net noemde gelden voor het huidige stelsel. Indien dit wordt doorgevoerd kun je daar nog flink wat eurotjes aan toevoegen en betaal je af tot aan je pensioen.

Het loont blijkbaar om snel vanaf je 16de te gaan werken.

plexus
18-02-03, 10:36
...gewoon lekker met zijn alle naar die Vette Vmbo :corcky:

manc
18-02-03, 10:37
Geplaatst door Mark
[B]Het leidt tot grote schulden en mensen die zich goed gaan afvragen of universitair onderwijs we haalbaar is.

Ik ken meerdere mensen die 30.000 - 50.000 gulden hebben moeten lenen voor hun studie. In sommige gevallen kregen ze geen geld van hun ouders en ook geen uitwonende beurs. De studiefinanciering volgt regeltjes en kijkt absoluut niet naar je thuissituatie. Als je ouders voldoende geld hebben maar niet betalen krijg je geen extra stufi.

Dat is niet waar. Er is een of andere verklaring die je dan ndig hebt. Een verklaring waarin je ouders (of jij) stellen dat jij geen enkele financiele hulp van je ouders krijg. Bij geadopteerde kinderen of kinderen die van ouder verwisselen tijdens een scheiding is dit soms het geval: de 'vorige' ouder weigert te betalen (of het kind weigert geld aan te nemen van de vorige ouder)....ik ben even de naam van die verklaring kwijt maar ik weet 100% zeker dat dat kan.



Deze schulden die ik net noemde gelden voor het huidige stelsel. Indien dit wordt doorgevoerd kun je daar nog flink wat eurotjes aan toevoegen en betaal je af tot aan je pensioen.

Idd. een zorgwekkende situatie.



Het loont blijkbaar om snel vanaf je 16de te gaan werken.

Hmm.. voor een scooter wel, voor een goede carriere raad ik nog altijd wat anders aan.

De Rode Roos
18-02-03, 13:17
zie ook het commentaar van de VK: http://www.volkskrant.nl/binnenland/1045550463838.html

Mark
18-02-03, 13:50
Geplaatst door manb
Dat is niet waar. Er is een of andere verklaring die je dan ndig hebt. Een verklaring waarin je ouders (of jij) stellen dat jij geen enkele financiele hulp van je ouders krijg. Bij geadopteerde kinderen of kinderen die van ouder verwisselen tijdens een scheiding is dit soms het geval: de 'vorige' ouder weigert te betalen (of het kind weigert geld aan te nemen van de vorige ouder)....ik ben even de naam van die verklaring kwijt maar ik weet 100% zeker dat dat kan.



Als je relatie met je ouders niet zo goed is maar ze wel geld hebben is dit allemaal lastig te regelen bman.

Als je na een studie op je 25ste gaat werken heeft diegene die op zijn 16de starte al 9 jaar lang geld verdient en zit jij met een hele grote schuld.

Het duurt enige tijd voordat je dat hebt ingehaald!