PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkaan vermoord door autochtoon en niemand die durft te getuigen uit angst



Zwarte Schaap
19-02-03, 10:56
Schrik van Hoorn krijgt tien jaar voor cafémoord

Van onze verslaggever Marc van den Eerenbeemt


AMSTERDAM - De angst was maandenlang zo groot dat getuigen van het doodschieten van een cafébezoeker in Hoorn niet durfden te getuigen. Het OM belegde zelfs een speciale bijeenkomst. Uiteindelijk gingen enkele getuigen overstag.

Omstanders waren doodsbang om te getuigen

Nico V., verdacht van het doodschieten van een man in een drukbezocht café in Hoorn op koninginnedag vorig jaar, is dinsdag door de rechtbank in Alkmaar veroordeeld tot tien jaar celstraf wegens doodslag. Moord met voorbedachte rade werd niet bewezen geacht.
De rechtbank had twaalf jaar willen opleggen, zoals het Openbaar Ministerie had geëist, maar verzachtte de straf vanwege fouten in het vooronderzoek. Zo bleek uit videobeelden dat de verhoren 'niet onjuist, maar wel onvolledig' in processen-verbaal werden weergegeven. Een keer zou dat zijn gebeurd met een verklaring over de verminderde betrouwbaarheid van een getuige.

In café De Volendammer in Hoorn zette V. (38) in het bijzijn van tientallen mensen een pistool tegen het voorhoofd van de Marokkaanse Amsterdammer Elhachmi Dahhouch (35) en haalde de trekker over. Het OM denkt dat V. het slachtoffer niet kende, maar hem 'gewoon zat' was.

Uit angst voor de dader wilden de cafébezoekers geen verklaring afleggen over het incident. Eén getuige durfde direct na het incident alleen de initialen van de dader met een uitroepteken ('NV!') te noteren op het notitieblok van een politieagent. Zij gaf daarbij meteen aan dat zij geen openlijke verklaring wilde afleggen, 'want straks ben ik de volgende en ze zien nu ook al dat ik met de politie praat'.

Het bleek maanden te duren om getuigen aan het praten te krijgen. Van 'een groot aantal' mogelijke getuigen werd de telefoon afgeluisterd. Twee getuigen zijn aangehouden geweest wegens meineed bij de rechter-commissaris. Een weigerachtige getuige is gegijzeld door justitie.

Om het zwijgen te doorbreken werden 25 cafébezoekers uitgenodigd voor een getuigenbijeenkomst. 'Een uitzonderlijke beslissing', aldus het OM. De bijeenkomst zou plaatsvinden onder strenge regie, 'om ook maar elke schijn te vermijden dat getuigen beïnvloed zouden worden'. Een protocol voor die bijeenkomst werd goedgekeurd door het college van procureurs-generaal, de leiding van het OM. Doel van de bijeenkomst was de getuigen collectief duidelijk te maken dat hun medewerking cruciaal was voor het onderzoek. Slechts vijf personen kwamen opdagen.

Een vrouwelijke getuige bleek de enige die wel een verklaring heeft afgelegd, volgens het OM omdat zij niet langer kon leven met de wetenschap van de identiteit van de dader. De vrouw was zo bang dat ze lange tijd zelfs voor haar echtgenoot had verzwegen wat zij had gezien. Zij kampte met trauma's uit het verleden die door de schietpartij weer werden opgerakeld. De advocate van V. omschreef deze omstandigheid als een teken van onbetrouwbaarheid van de getuige. De rechtbank verwierp dit verweer.

Uit enkele verklaringen blijkt dat V. dicht bij het latere slachtoffer stond en 'een beweging' richting deze man heeft gemaakt. Ook zijn er verklaringen over een overhaast vertrek van V. Overigens vond de politie geen technisch bewijs in de vorm van bijvoorbeeld een wapen of DNA-sporen.

Een man die zich later bij de politie meldde als schutter, is heengezonden. Hij was waarschijnlijk wel met V. in het café, maar heeft volgens het OM niet geschoten. Mogelijk heeft hij voor de verdachte de straf op zich willen nemen. Er is een niet bewezen verhaal dat deze man een wapen uit de broekband van Dahhouch heeft gehaald. Het slachtoffer had kruitsporen op die plek. Ook verklaarde een getuige te hebben gehoord dat het slachtoffer gewapend was.

In kringen van politie en justitie geldt V. als een gewelddadige beroepscrimineel en handlanger van de geliquideerde drugshandelaar Sam Klepper. Hij heeft reeds enkele veroordelingen op zijn naam staan voor geweldsdelicten, onder meer voor een schietpartij. In Hoorn gelden V. en zijn vrienden als de schrik van de stad; personen tegen wie de politie niets zou kunnen of durven beginnen. Gecombineerd met zijn gewelddadige reputatie zou dat de angst van getuigen verklaren.

Tegen de eis van het OM in, beval de rechtbank zonder nadere motivering teruggave aan Nico V. van een kogelvrij vest, een holster, een zwaailicht voor op de auto en twee kogelvrije jassen. Officier van Justitie S. de Haas noemt deze voorwerpen 'onmiskenbaar bestemd voor gewelddadige situaties'.

Het zwaailicht was volgens hem bestemd om 'met grote spoed gewelddadige bijstand te leveren aan kameraden'. In een afgeluisterd telefoongesprek vertelt V. dat hij een keer in acht minuten van zijn woonplaats Zwaag naar Amsterdam is gereden 'om Sam te redden'. Vermoedelijk gaat het hier om Sam Klepper.

Bron: Volkskrant 19/02/2003

Shaheed
19-02-03, 11:27
Kut-autochtoon!!!

Tomas
19-02-03, 11:51
Deze man is duidelijk een slachtoffer van de media hetze.

Hij wordt zwaar gestigmatiseerd.

barfly
19-02-03, 11:57
Geplaatst door yehiyaayyash
Dit zal geen voorpaginanieuws zijn . Het is immers maar een ' kut-marokaan' .... :slaap:

Gelul, het was gisteren primetime op NOS journaal van 20:00.

Mark
19-02-03, 12:02
Uit het artikel begrijp ik dat er wel tegen hem getuigd is, dus de titel klopt niet helemaal.

Verder is dit de afgelopen maanden vaak in het nieuws geweest. Ik was er niet van op de hoogte dat het slachtoffer van Marokkaanse afkomst was.

De dader is duidelijk een onderdeel van de Amsterdamse onderwereld. Dit soort zieke figuren dient de maximale straf van levenslange dwangarbeid te krijgen. Mocht een van zijn vriendjes de getuige bedreigen dan ondermijnt dat de rechtsstaat in zo'n mate dat die bedreiging naar mijn mening ook aanleiding moet zijn tot levenslang.

Zwarte Schaap
19-02-03, 12:25
Geplaatst door Tomas
Deze man is duidelijk een slachtoffer van de media hetze.

Hij wordt zwaar gestigmatiseerd.

Met welke stigma dan ?

Mark
19-02-03, 12:27
Geplaatst door GI Joe
In principe ben ik tegen moord en geweld maar het was de hand van God die de trekker heeft overgehaald dus blijkbaar leefde deze marokaan in zonde.

Nou, cafe's waar dit soort figuren rondhangen zijn meestal geen plekken waar je als oppassende burger wilt komen. Maar dan verdien je nog niet de dood.

jaja
19-02-03, 12:33
Geplaatst door yehiyaayyash
Dit zal geen voorpaginanieuws zijn . Het is immers maar een ' kut-marokaan' .... :slaap: waaruit blijkt dat jij duidelijk geen Nederlandse kranten leest, maar dat een gebrek aan feiten jou niet weerhoud om conclusies te trekken.

Zwarte Schaap
19-02-03, 12:34
Geplaatst door Mark
Uit het artikel begrijp ik dat er wel tegen hem getuigd is, dus de titel klopt niet helemaal.

Verder is dit de afgelopen maanden vaak in het nieuws geweest. Ik was er niet van op de hoogte dat het slachtoffer van Marokkaanse afkomst was.

De dader is duidelijk een onderdeel van de Amsterdamse onderwereld. Dit soort zieke figuren dient de maximale straf van levenslange dwangarbeid te krijgen. Mocht een van zijn vriendjes de getuige bedreigen dan ondermijnt dat de rechtsstaat in zo'n mate dat die bedreiging naar mijn mening ook aanleiding moet zijn tot levenslang.

Het had moeten zijn:

Marokkaan vermoord door autochtoon en niemand die durfde te getuigen uit angst

De Marokkaan wordt alleen genoemd als hij dader is, bij hoge uizondering en als de zaak allang achter de rug is hoor je wat van de slachtoffer zijn achtergrond.

Het blijft onvoorstelbaar dat de politie zoveel maanden nodig heeft om getuigen zo ver te krijgen.

Over normen en waarden gesproken ! Nee nu begrijp ik waarom er geen stille tocht is gekomen zoals na de verontwaardiging in venlo.

Tomas
19-02-03, 12:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Met welke stigma dan ?

Dat van "zware crimineel" natuurlijk.

Maar gelukkig zag de rechter dit ook in, want anders was ie niet weg gekomen mete een schamele 10 jaar (http://www.nu.nl/news.jsp?n=110996&c=15).

Nee, als je echt zo gevaarlijk bent voor de samenleving als hier wordt gestigamtiseerd dan zou levenslang nog niet voldoende zijn.

~Panthera~
19-02-03, 12:49
Opbergen en sleutel weggooien.

Zwarte Schaap
19-02-03, 13:07
Geplaatst door Puk

God vindt dat ook een goed idee.

Kun jij voor God denken? Of bedoel je dat jij dat een goed idee vindt? Of noem je jezelf God? Of heb je een speciale lijn waarmee je contact onderhoudt met God?

Mark
19-02-03, 13:56
Het lijkt mij dat de angst voor deze gangster en mogelijk wraakacties een grotere rol hebben gespeeld bij dit zwijgen dan raciale motieven.

Tomas
19-02-03, 14:04
Geplaatst door Mark
Het lijkt mij dat de angst voor deze gangster en mogelijk wraakacties een grotere rol hebben gespeeld bij dit zwijgen dan raciale motieven. \

Gangster!

Toe maar, het stigmatiseren gaat gewoon door...

De man heeft 10 jaar gekregen, dus over 5 jaar mag hij alweer weekendjes naar buiten. Als de man echt zo gevaarlijk zou zijn, dan had de rechter wel meer gegeven!

Jij beledigt het justitieel aparaat!

Mark
19-02-03, 14:06
Geplaatst door Tomas
\

Gangster!

Toe maar, het stigmatiseren gaat gewoon door...

De man heeft 10 jaar gekregen, dus over 5 jaar mag hij alweer weekendjes naar buiten. Als de man echt zo gevaarlijk zou zijn, dan had de rechter wel meer gegeven!

Jij beledigt het justitieel aparaat!

En daar ben ik trots op. Het justitieel aparaat beledigt het Nederlandse volk dagelijks met haar uitspraken.

Zwarte Schaap
19-02-03, 14:22
Geplaatst door Puk
Elke gelovige heeft een speciaal contact met God. Jij toch ook?

En ik wil natuurlijk niet voor God spreken maar iets in mij zegt dat God het een goed idee vindt... een stille tocht.

God spreekt in de harten van mensen.

Het doet mij werkelijk deugd om te weten dat God jou ook heeft geraakt. Ga zo door Puk !

By the way, tot welke geloofsgemeenschap behoor jij eigenlijk? Ik ben best wel benieuwd in welke godsdienstige principes jij gelooft.

Tomas
19-02-03, 14:28
Geplaatst door Mark
Het justitieel aparaat beledigt het Nederlandse volk dagelijks met haar uitspraken.

Tja.. Dat is nu eenmaal inherent aan kabaret.

Zwarte Schaap
19-02-03, 18:45
Geplaatst door Puk
Dank je!

Ik word er niet slechter van. En God ook niet.

God ìs Principe... in principe!

Onze geloofsgemeenschap is nog klein.
Daarom ben ik aan het werven op maroc.nl.

Waarom speciaal maroc.nl? Is er wat mis met het geloof van de maroc.nl 'ers?

Zwarte Schaap
19-02-03, 21:11
Geplaatst door Puk
Wij bekeren mensen zonder te kijken naar godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of wat dan ook.

Wij hopen binnenkort in Irak aan de slag te kunnen.

Met Gods hulp.

Ik vroeg je is er wat mis met het geloof van de maroc.nl'ers dat jullie willen bekeren?

Kun je me ook vertellen waarom je speciaal Irak noemt? Is dit een cynische steek waarbij je een link legt naar de Inval van Irak? Het zou je oprechtheid sieren als je gewoon met meer duidelijkheid poste.

Zwarte Schaap
19-02-03, 22:28
Geplaatst door Puk
Sjesus hé! Ik moet je ook werkelijk alles uitleggen!

Begrijpend lezen... weleens van gehoord?

Ik zeg alleen dat wij misschien nog iets méér te bieden hebben. That's all! Net zoals veel moslims, christenen en joden hun God de beste vinden. Wij denken echter dat God ruimdenkender is dan over het algemeen gepredikt wordt.

Onze God heeft verder geen leerstellingen nodig die je uit je hoofd moet leren. Onze God is er een van Liefde, Barmhartigheid, Vergeving en dergelijke. Dat is alles. Onze God heeft verder geen uitleg nodig. Ook wenst hij je leven niet in alle facetten te regelen. God zegt: zoek het zelf maar uit. Maar bedenk: u zult geoordeeld worden naar uw daden. Hoe moeten wij dit duiden? Ik denk dat Hij bedoelt dat je je hart moet laten spreken!

Met andere woorden: méér door minder.

Een voorbeeld: als je als jongen van jongens houdt dan is dat liefde die uit je hart komt. Dat is ok.

Als Irak binnenkort bevrijd is dan hebben zij misschien wel beoefte aan een God die wat ruimdenkender is.

Overigens willen wij ook aan de slag in de Verenigde Staten en in Saudie Arabië.

Je waarachtigheid zal je zo ver brengen als dat je woord waard is.

Mark
19-02-03, 22:31
Verbazingwekkend hoe een topic zo snel van onderwerp kan veranderen......

Bijna zo verbazingwekkend als de bekering van Puk ;)

Marsipulami
19-02-03, 23:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Schrik van Hoorn krijgt tien jaar voor cafémoord

Van onze verslaggever Marc van den Eerenbeemt


AMSTERDAM - De angst was maandenlang zo groot dat getuigen van het doodschieten van een cafébezoeker in Hoorn niet durfden te getuigen. Het OM belegde zelfs een speciale bijeenkomst. Uiteindelijk gingen enkele getuigen overstag.

Omstanders waren doodsbang om te getuigen

Nico V., verdacht van het doodschieten van een man in een drukbezocht café in Hoorn op koninginnedag vorig jaar, is dinsdag door de rechtbank in Alkmaar veroordeeld tot tien jaar celstraf wegens doodslag. Moord met voorbedachte rade werd niet bewezen geacht.
De rechtbank had twaalf jaar willen opleggen, zoals het Openbaar Ministerie had geëist, maar verzachtte de straf vanwege fouten in het vooronderzoek. Zo bleek uit videobeelden dat de verhoren 'niet onjuist, maar wel onvolledig' in processen-verbaal werden weergegeven. Een keer zou dat zijn gebeurd met een verklaring over de verminderde betrouwbaarheid van een getuige.

In café De Volendammer in Hoorn zette V. (38) in het bijzijn van tientallen mensen een pistool tegen het voorhoofd van de Marokkaanse Amsterdammer Elhachmi Dahhouch (35) en haalde de trekker over. Het OM denkt dat V. het slachtoffer niet kende, maar hem 'gewoon zat' was.

Uit angst voor de dader wilden de cafébezoekers geen verklaring afleggen over het incident. Eén getuige durfde direct na het incident alleen de initialen van de dader met een uitroepteken ('NV!') te noteren op het notitieblok van een politieagent. Zij gaf daarbij meteen aan dat zij geen openlijke verklaring wilde afleggen, 'want straks ben ik de volgende en ze zien nu ook al dat ik met de politie praat'.

Het bleek maanden te duren om getuigen aan het praten te krijgen. Van 'een groot aantal' mogelijke getuigen werd de telefoon afgeluisterd. Twee getuigen zijn aangehouden geweest wegens meineed bij de rechter-commissaris. Een weigerachtige getuige is gegijzeld door justitie.

Om het zwijgen te doorbreken werden 25 cafébezoekers uitgenodigd voor een getuigenbijeenkomst. 'Een uitzonderlijke beslissing', aldus het OM. De bijeenkomst zou plaatsvinden onder strenge regie, 'om ook maar elke schijn te vermijden dat getuigen beïnvloed zouden worden'. Een protocol voor die bijeenkomst werd goedgekeurd door het college van procureurs-generaal, de leiding van het OM. Doel van de bijeenkomst was de getuigen collectief duidelijk te maken dat hun medewerking cruciaal was voor het onderzoek. Slechts vijf personen kwamen opdagen.

Een vrouwelijke getuige bleek de enige die wel een verklaring heeft afgelegd, volgens het OM omdat zij niet langer kon leven met de wetenschap van de identiteit van de dader. De vrouw was zo bang dat ze lange tijd zelfs voor haar echtgenoot had verzwegen wat zij had gezien. Zij kampte met trauma's uit het verleden die door de schietpartij weer werden opgerakeld. De advocate van V. omschreef deze omstandigheid als een teken van onbetrouwbaarheid van de getuige. De rechtbank verwierp dit verweer.

Uit enkele verklaringen blijkt dat V. dicht bij het latere slachtoffer stond en 'een beweging' richting deze man heeft gemaakt. Ook zijn er verklaringen over een overhaast vertrek van V. Overigens vond de politie geen technisch bewijs in de vorm van bijvoorbeeld een wapen of DNA-sporen.

Een man die zich later bij de politie meldde als schutter, is heengezonden. Hij was waarschijnlijk wel met V. in het café, maar heeft volgens het OM niet geschoten. Mogelijk heeft hij voor de verdachte de straf op zich willen nemen. Er is een niet bewezen verhaal dat deze man een wapen uit de broekband van Dahhouch heeft gehaald. Het slachtoffer had kruitsporen op die plek. Ook verklaarde een getuige te hebben gehoord dat het slachtoffer gewapend was.

In kringen van politie en justitie geldt V. als een gewelddadige beroepscrimineel en handlanger van de geliquideerde drugshandelaar Sam Klepper. Hij heeft reeds enkele veroordelingen op zijn naam staan voor geweldsdelicten, onder meer voor een schietpartij. In Hoorn gelden V. en zijn vrienden als de schrik van de stad; personen tegen wie de politie niets zou kunnen of durven beginnen. Gecombineerd met zijn gewelddadige reputatie zou dat de angst van getuigen verklaren.

Tegen de eis van het OM in, beval de rechtbank zonder nadere motivering teruggave aan Nico V. van een kogelvrij vest, een holster, een zwaailicht voor op de auto en twee kogelvrije jassen. Officier van Justitie S. de Haas noemt deze voorwerpen 'onmiskenbaar bestemd voor gewelddadige situaties'.

Het zwaailicht was volgens hem bestemd om 'met grote spoed gewelddadige bijstand te leveren aan kameraden'. In een afgeluisterd telefoongesprek vertelt V. dat hij een keer in acht minuten van zijn woonplaats Zwaag naar Amsterdam is gereden 'om Sam te redden'. Vermoedelijk gaat het hier om Sam Klepper.

Bron: Volkskrant 19/02/2003

Dit is wel een erg trieste boodschap. Ik bied mijn medelevn aan de familie van het slachtoffer. Verder kan ik weinig doen.

sil
19-02-03, 23:47
Geplaatst door Mark
Verbazingwekkend hoe een topic zo snel van onderwerp kan veranderen......

Bijna zo verbazingwekkend als de bekering van Puk ;)


Het sluimerde al een hele tijd bij puk.Dat kon je tussen de regels van zijn reactie's lezen