PDA

Bekijk Volledige Versie : Gesluierde meisjes naar Commissie Gelijke Behandeling



Mark
19-02-03, 14:21
Gesluierde meisjes naar Commissie Gelijke Behandeling

Uitgegeven: 19 februari 2003 13:56

AMSTERDAM - Twee meisjes van het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) in Amsterdam met een gezichtsluier stappen naar de Commissie Gelijke Behandeling. Dat heeft een woordvoerster van de commissie woensdag gezegd.

De twee tieners weigeren hun gezichtsluier af te doen op school. Het ROC heeft daarom in januari een verbod afgekondigd op de chador. Sindsdien mogen de vrouwen niet meer gesluierd op school verschijnen.

De openbare zitting bij de Commissie Gelijke Behandeling vindt plaats op 7 maart. In de regel duurt het daarna twee weken voordat de commissie uitspraak heeft gedaan. In principe kunnen de meisjes gesluierd op de zitting verschijnen. "We hebben niet besloten dat het niet zou kunnen", aldus de woordvoerster.

Op het ROC zit ook nog een derde meisje met een gezichtsluier. Het is niet bekend of zij stappen gaat ondernemen. Eerder kondigde een van de vrouwen aan naar de rechter te gaan.

Ook in 2000 werd een zaak voorgelegd aan de Commissie Gelijke Behandeling over een gesluierde vrouw aan het ROC. Zij volgde een opleiding voor een beroep in de gezondheidszorg. De commissie bepaalde toen dat het dragen van een chador niet tot problemen leidt en dat een verbod in strijd is met de wet. Een uitspraak van de commissie is echter niet bindend.

Tomas
19-02-03, 14:43
Vroeger moest je nablijven of moest je het schoolplein aanvegen als je weer eens opstandig was geweest.

Nu gaan scholen in een gezamelijk overleg om tot een niet bindend standpunt te komen en worden de kinderen aangemoegdigd om er een rechtzaak van te maken. En moet er een comissie zich over buigen.

Het wordt er niet eenvoudiger op.

HijabiLady
19-02-03, 14:46
'Ik voel me beter met een sluier om'
Van onze verslaggeefster Margreet Vermeulen


AMSTERDAM - De profeet Mohammed was ook omringd door gesluierde vrouwen, zegt een van de leerlingen van het ROC Amsterdam die met gezichtssluier op school komt. Ze wil iets voelen van wat die vrouwen hebben gevoeld.



Ze wil niet met haar naam in de krant. Een foto is geen probleem, maar vlak voordat de fotograaf in actie komt, tovert ze een zwarte voile tevoorschijn om ook het laatste onbedekte plekje van zichzelf te bedekken: haar ogen. Ze is een van de drie leerlingen van het ROC-Amsterdam die in deze extreme kledij naar school gaan. Waarom?

lees verder: http://groups.msn.com/NlMoslims/islaminnl.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=18&LastModified=4675410309293668826

Mark
19-02-03, 14:54
Geplaatst door HijabiLady
Ze wil iets voelen van wat die vrouwen hebben gevoeld.


Misschien kan ze zich beter geestelijk en spiritueel ontwikkelen om dit te voelen.

HijabiLady
19-02-03, 15:05
Maar hoe meer je je ontwikkeld hoe meer behoefte je krijgt om steeds meer te bedekken. Je wil steeds grotere hoofddoeken, je stapt van broeken over op rokken, daarna worden de rokkens steeds wijder. Weer daarna worden de hoofddoeken steeds langer, stap je over op gimaar en ga zo maar door. Je voelt je daar gewoon prettig bij.
Heel veel Moslimvrouwen ervaren dat.





Door die dingen te dragen KUNNEN ZIJ niet gelijk behandeld worden.

Jmt, is dat net zoiets als: 'een vrouw in een kort rokje die kun je niet als fatsoenlijke vrouw behandelen'?

Mark
19-02-03, 15:09
Geplaatst door HijabiLady
Maar hoe meer je je ontwikkeld hoe meer behoefte je krijgt om steeds meer te bedekken. Je wil steeds grotere hoofddoeken, je stapt van broeken over op rokken, daarna worden de rokkens steeds wijder. Weer daarna worden de hoofddoeken steeds langer, stap je over op gimaar en ga zo maar door. Je voelt je daar gewoon prettig bij.
Heel veel Moslimvrouwen ervaren dat.



Er zit dus een lineair verband tussen bedekken en ontwikkeling? Erg handig, op die manier kun je makkelijk zien wie er wel en niet ontwikkeld zijn.

Ik hoop dat het meer bedekken niet zo verslavend werkt dat na de burka meerdere lagen burka's over elkaar de enige oplossing is om je ontwikkeling voort te zetten.

Simon
19-02-03, 15:45
Het is veelzeggend dat ze geen juridische stappen nemen. Waarschijnlijk weten ze dat ze het juridisch niet kunnen winnen. En van de commissie gelijke behandeling hopen ze wellicht toch een positieve uitspraak te krijgen. Maar wat betreft het standpunt van de school zal dat weinig uitmaken neem ik aan.

Simon

sil
19-02-03, 17:19
Geplaatst door yehiyaayyash
Het is toch frappant dat in een ' democratische ' ' moderne' land als Nederland meisjes het recht wordt ontzegd om onderwijs te volgen vanwege hun geloofsovertuiging....:jammer:

Niet om hun geloofsovertuiging,maar de sluier

sadeeQ
19-02-03, 17:51
Geplaatst door J.M.T.

Een psychiater zal je ook het een en ander uit kunnen leggen -

dacht al dat je niet helemaal spoorde,en dat je vaste klant was bij de psychiater. :giechel:

sadeeQ
19-02-03, 18:31
Geplaatst door Puk

Trouwens... God vindt de niqaab niet nodig.


god vindt jou ook niet nodig,wat voor nut heeft jou aanwezigheid voor de mensheid?

Joesoef
19-02-03, 18:35
Geplaatst door J.M.T.
Door die dingen te dragen KUNNEN ZIJ niet gelijk behandeld worden. Hoe kun je een stuk lopend textiel op eenzelfde manier behandelen als een mens? Je weet niet wat je ziet, je weet niet wat er onder zit, misschien praat je wel met een spook!

Die meisjes vragen om ongelijke behandeling, zij behandelen ook anderen ongelijk!

Ik geloof dat ik dit niet helemaal begrijp JMT, zou je het nog eens aan mij willen uitleggen? Kleine opmerking : Ik zie jou nu ook niet.

indygirl_roosje
19-02-03, 19:17
Sadeeq, nu ben je echt te ver gegaan! Niet dat ik het altijd met Puk eens ben, absoluut niet, maar hoe haal je het in je hoofd om zoiets te zeggen "god vindt jouw aanwezigheid niet nodig" "de mensheid heeft niks aan je" De arrogantie! De treurige moed! Wil jij op de stoel van God gaan zitten ofzo? Beste Sadeeq, wij zijn allen zondaren in de ogen van God en maken allemaal fouten en toch houdt Hij van ons. Zal een mens dan een ander mens zo veroordelen? Denk aan het woord van jouw profeet Mohammed (vzmh): "Dek de zwakheid van je broeder of zuster toe en op de Dag des Oordeels zal God je onvolmaaktheid vergeten."

En aan wat Jezus (vzmh) in de Bijbel zei:"Oordeelt niet opdat gij niet geoordeelt worde, want voorwaar ik zeg u, met de maat waarmee gij meet, zult gij voorzeker geoordeelt worden."

Denk hier nog maar eens over na, Sadeeq, jij die zo snel bent met het uitdelen van waarde-oordelen!

Wat de discussie betreft, ik hoop echt dat die meiden winnen. Het is hun democratisch recht om zelf te bepalen wat voor kleding zij willen dragen; daar heeft noch de overheid, noch het ROC ook maar iets over te zeggen. Het verbieden van het dragen van de niqab is even ondemocratisch en vrouwonderdrukkend als het verplicht stellen ervan. Landen en regeringen die een dergelijke uitholling van de democratische rechtsstaat toestaan of zelfs ondersteunen, begeven zich op een hellend vlak. Deze meisjes niet in het gelijk stellen zou een gevaarlijk precedent scheppen voor het niet naleven van de Algemene Verklaring van de Rechten van de Mens, het Internationaal Recht en de Nederlandse Grondwet, die deze moedige jonge vrouwen volledig aan hun kant hebben. Laten we daarom bidden en hopen dat zij gelijk krijgen.

Ma'asalama,

Rosalinda.

sadeeQ
19-02-03, 22:13
Geplaatst door indygirl_roosje
Sadeeq, nu ben je echt te ver gegaan! Niet dat ik het altijd met Puk eens ben, absoluut niet, maar hoe haal je het in je hoofd om zoiets te zeggen "god vindt jouw aanwezigheid niet nodig" "de mensheid heeft niks aan je" De arrogantie! De treurige moed! Wil jij op de stoel van God gaan zitten ofzo? Beste Sadeeq, wij zijn allen zondaren in de ogen van God en maken allemaal fouten en toch houdt Hij van ons. Zal een mens dan een ander mens zo veroordelen? Denk aan het woord van jouw profeet Mohammed (vzmh): "Dek de zwakheid van je broeder of zuster toe en op de Dag des Oordeels zal God je onvolmaaktheid vergeten."

En aan wat Jezus (vzmh) in de Bijbel zei:"Oordeelt niet opdat gij niet geoordeelt worde, want voorwaar ik zeg u, met de maat waarmee gij meet, zult gij voorzeker geoordeelt worden."

Denk hier nog maar eens over na, Sadeeq, jij die zo snel bent met het uitdelen van waarde-oordelen!

.

lieve warda.Een idioot die god bespot is waarlijk een nietsnut en een vergissing dat geen enkele nut heeft voor de mensheid . verveeld

sadeeQ
19-02-03, 22:20
Geplaatst door J.M.T.
[B]Joesoef



Wat is niet duidelijk? Als ik een lopende tent tegenkom met wat of wie heb ik dan te maken? Zit daar een mens onder? Wat voor soort mens? Een vrouw? Een man? Zo'n zak straalt geen enkele communicatie uit - alleen dat men zich af wil scheiden. Kan ik daarmee communiceren? Nee toch! Ik kan die vermomming dus niet als mens zien en kan deze OMDAT WAT ERONDER ZIT DAT WIL niet "gelijk behandelen". Gelijk met wat of wie, of hoe?

wat loop je weer te zeiken geit?
zo een dame wil niet communiceren met jou,ze heeft niets bij jou te zoeken,ze hoeft niets van je,ze wil niets met je te maken hebben,ga je jezelf aan haar opdringen rare mens??



Als ik glimlach kan ik niet zien of zij dat ook doet - zij is dus een niets-zeggend, niets-uitstralend 'iets' maar geen gelijkwaardig mens.
de mensen die je wel ziet glimlachen naar je,die lachen je gewoon uit :hardlach: wie gaat naar zo een geval als jij glimlachen ?


Bovendien behandelen deze meisjes anderen als ongelijkwaardig. Dus wat kunnen zij anders verwachten dan gelijkwaardige ongelijke behandeling.

ze willen met rust gelaten worden,dus opkankeren uit hun buurt en laat ze lekker doen en laten wat ze zelf willen :maf2:

sadeeQ
19-02-03, 22:56
Geplaatst door Puk
Dan hoeven we ons ook niet druk maken over integratie van dat soort gevallen. Dus geen scholing, geen baan en geen uitkering! Zoek het ff lekker zelf uit!

God kan zich hier behoorlijk over opwinden.


het worden keurige huisvrouwtjes en moeders,ze hebben schijt aan jou, aan jou god bush ,aan je integratie,en ook schijt aan uitkeringen ,dus maak je geen zorgen,er is nog geld genoeg voor je ,uitkeringtrekkertje :stout:

manc
19-02-03, 23:03
Geplaatst door Joesoef
Ik geloof dat ik dit niet helemaal begrijp JMT, zou je het nog eens aan mij willen uitleggen? Kleine opmerking : Ik zie jou nu ook niet.

Als ik dat lees snap ik denk ik een beetje wat er bedoeld word...immers met een chador of andere lap stof over het hoofd (dus niet het normale hoofddoekje) is er totaal geen non-verbale communicatie met iemand mogelijk. Ik geloof dat iets van 60% van de communicatie van mensen non-verbaal is en daar ontneem je een vrouw van (en degenen om haar heen)...Ridders die geen krijg wensten met elkander kwamen 'met open vizier' aan....met een Burkha achtig gewaad veranderd een vrouw in een soort praatpaal met gordijn...ik snap heel goed dat (hoewel een vrouw uiteindelijk zelf die beslissing moet nemen!) mensen niet met een leerling of collega willen werken die een groot gedeelte van de communicatie bewust onmogelijk maakt.

En inderdaad, hier zien we elkaar ook niet...maar dit is ook niet het echte leven.

manc
19-02-03, 23:21
Ik denk dat God jou niet erg mag. [/B]

Ik denk wel dat God zich zorgen maakt om een verloren schaap als Sadeeq. Zullen we maar voor hem bidden?

indygirl_roosje
26-02-03, 16:26
Ik bid voor iedereen. Maar zeker voor Puk, Sadeeq en Yehiyaayash. Kennelijk is het nog niet tot hen doorgedrongen dat alleen God het recht heeft om te oordelen en dat er niets arroganters en slechters is dan Gods Naam ijdelijk te gebruiken voor je eigen (in dit geval zeer negatieve) doeleinden. En wat betreft my old friend JMT.............tegen domheid bestaat er geen medicijn. Jammer, hoor.......

Ma'asalama,

Rosalinda.

P.S. Wij zijn allen zondaren en verloren schapen en kunnen allemaal wel een gebed gebruiken. Maar de zonde van de een is groter dan die van de ander. Echter, God weet het het beste en het eindoordeel blijft aan Hem.

Waterval
26-02-03, 16:50
Geplaatst door J.M.T.
Joesoef



Wat is niet duidelijk? Als ik een lopende tent tegenkom met wat of wie heb ik dan te maken? Zit daar een mens onder? Wat voor soort mens? Een vrouw? Een man? Zo'n zak straalt geen enkele communicatie uit - alleen dat men zich af wil scheiden. Kan ik daarmee communiceren? Nee toch! Ik kan die vermomming dus niet als mens zien en kan deze OMDAT WAT ERONDER ZIT DAT WIL niet "gelijk behandelen". Gelijk met wat of wie, of hoe?

Als ik glimlach kan ik niet zien of zij dat ook doet - zij is dus een niets-zeggend, niets-uitstralend 'iets' maar geen gelijkwaardig mens.

Bovendien behandelen deze meisjes anderen als ongelijkwaardig. Dus wat kunnen zij anders verwachten dan gelijkwaardige ongelijke behandeling.

Opeens wil iedereen communiceren met moslima's. Wat is dat toch, we lopen hier al tig jaren rond. En nu wil men opeens met ons communiceren?

Mark
26-02-03, 17:07
Geplaatst door Waterval
Opeens wil iedereen communiceren met moslima's. Wat is dat toch, we lopen hier al tig jaren rond. En nu wil men opeens met ons communiceren?

Alleen hier anoniem via maroc.nl waterval, in het echt kijk ik wel uit!

Waterval
26-02-03, 17:22
Mensen groeten hier amper hun eigen buren. Op straat is iedereen gekeerd in zn eigen leventje/ wereldje. Nooit, maar dan ook nooit heb ik iemand opeens zomaar zien communiceren met iemand. En nu wil men opeens weten wie we zijn? Wat we doen? Wat we denken? Leg het me uit, ik ben benieuwd J.M.T. Vanwaar opeens deze interesse in je medemens?

ZwYgStErr
26-02-03, 18:57
Geplaatst door Waterval
Opeens wil iedereen communiceren met moslima's. Wat is dat toch, we lopen hier al tig jaren rond. En nu wil men opeens met ons communiceren?

Ben jy Moslima? :wow:

-Zs-

indygirl_roosje
26-02-03, 19:43
Beste Mark, ff een vraagje voor jou: Waarom zou je in het echt niet willen communiceren met moslima's?

Thalla,

Roosje.

ZwYgStErr
26-02-03, 19:47
Geplaatst door indygirl_roosje
Beste Mark, ff een vraagje voor jou: Waarom zou je in het echt niet willen communiceren met moslima's?

Thalla,

Roosje.

Omdat ze anderz zyn ass gaan kicken voor die denigrerende uitspraken die hy hier doet over Moslima's :jammer:

-Zs-

P.s. Volgens my meende hy het niet, kmeen my te hreinneren dat hy my eens vertelde dat ik 90% van zyn postings NIET serieus moest nemen, volgens my hoorde dit by die 90% :D.

indygirl_roosje
26-02-03, 19:58
Hm. Ik begrijp het nog steeds nie echt, maar goed. Maarre....doet hij zo vaak denigrerende uitspraken over moslima's, dan? Welke? Oja en waarom schrijf je altijd een "y" in plaats van een "ij". Just curious, haha..........

Ma'asalama,

Rosalinda.

ZwYgStErr
26-02-03, 20:18
Geplaatst door indygirl_roosje
Hm. Ik begrijp het nog steeds nie echt, maar goed. Maarre....doet hij zo vaak denigrerende uitspraken over moslima's, dan? Welke? Oja en waarom schrijf je altijd een "y" in plaats van een "ij". Just curious, haha..........

Ma'asalama,

Rosalinda.

O ja, het is een echte Islam-Hater, hy doet heel vaak denigrerende uitspraken over Moslima's.

Hy zegt byv. dat Mosslima's hun eigen keuzes moeten maken, dat ze moeten emanciperen, dat zy ook een vrye wil hebben, :jammer:

-Zs-

P.s. Ik schryf altyd een 'y' ipv de 'ij', omdat die ý' ok in myn nick voorkomt, en omdat ik te lui ben, kbedoel waarom 2 letters typen als je er ook 1kan typen :moe:

BiL@L
27-02-03, 12:49
Het vergaren van kennis is na het verstrijken van een bepaalde leeftijd geen verplichting meer. Het gaat niet zo zeer om het feit dat men toch al niet meer verplicht is onderwijs te consumeren of juist wel, maar om het feit dat de individu altijd over het recht moet beschikken zich te kleden volgens zijn/haar gegronde overtuiging in openbare/speciale educatieve omgevingen. Zo zal een persoon die stom is ook niet geweigerd mogen worden op een leerinstelling. Deze kan hoogstens verwezen worden naar een speciale leerinstelling, maar weigeren, dat nooit. Ik heb zelfs bij een blinde op school gezeten (VWO gehaald!), dus een speciale leerinstelling hoeft niet eens. Het mag dus in eerste instantie niet van iemands uiterlijke eigenschappen/vermogen afhangen om iemand wel of niet tot een onderwijsinstelling toe te laten. Een meisje die een gezichtssluier vanwege haar overtuiging op wenst te doen, heeft het recht dit te doen. Het is ook haar individuele recht om op een school toegelaten te worden, incl. haar overtuiging. Het is immoreel om mensen die educatie wensen te ondergaan het te gaan verbieden vanwege iemands uiterlijke kenmerken.

Okej, dan nu de sociale omgang. Het is inderdaad een feit dat de communicatie met een persoon die een gezichtsluier draagt niet zo optimaal is als wanneer zij het niet draagt. Maar, als je alles in de weegschaal legt:

1.) Het recht om kennis te vergaren middels 'onderwijs'
2.) Het recht op een overtuiging
3.) Het recht om deze overtuiging te praktiseren
4.) Het recht om enkel lessen bij te wonen

1.) Het recht om te kunnen communiceren zonder 'drempels'
2.) Het recht om te kunnen controleren op spieken

Dan valt naast de onevenwichtigheid ook de sterkte van de argumenten op. Iemand die spiekt kun je voorin de klas plaatsen, waarbij je er zeker van kunt zijn dat diegene niet ongezien haar gang kan gaan zonder dat dit opgemerkt wordt wanneer er toevallig haar richting uit gekeken wordt. Maar goed, toch gebruikt men het als argument, hoe 'onlogisch' die ook is.

Het eerste argument is genuanceerder. Het is namelijk een feit. De communicatie zal op een manier gaan die men niet gewend is doordat gezichtsuitdrukkingen niet waar genomen kunnen worden. Maar wat men vergeet is dat het een persoonlijke keuze is, doordat ze geen uitdrukkingen laat zien minder snel/goed begrepen zal worden. Je kunt het vergelijken met de persoonlijke keus om niet je huiswerk te maken of om niet te leren voor een repetitie/tentamen/so.

Het recht om onderwijs te kunnen volgen door het individu, staat boven het recht op sociale omgang. De gevolgen van 'onbegrip' zijn voor rekening van de leerlinge, waar de docent(e) niet het recht heeft om deze op basis van zijn/haar eigen (of meerderheids) overtuiging de kop in te drukken. Verbale communicatie en visuele vanuit de kant van het geluierde meisje voldoet voor een participatie.

Wanneer het de werkvloer betreft, kan men hier wel eisen aan stellen, simpelweg om het feit dat de werkgever meer in het recht staat omtrend communicatieve eigenschappen dan de gesluierde vrouw. Immers, het is dit keer de werkgever die betaald en niet de 'werkneemster'.