PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwitserland geeft geen toestemming voor gebruik luchtruim door strijdkrachten U.S.A



Zwarte Schaap
20-02-03, 01:31
Bern: luchtruim dicht voor strijdkrachten VS
BERN (ANP) - Zwitserland heeft nee gezegd op een verzoek van de Verenigde Staten om voor onbepaalde tijd gebruik te mogen maken van het Zwitserse luchtruim voor vluchten van militaire toestellen.

De Federale Raad heeft het verzoek afgewezen omdat het 'niet beperkt was in de tijd' en 'om de manier waarop het verzoek geformuleerd was'.

Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Bern zei dat het Amerikaanse verzoek niet verwees naar een eventuele oorlog tegen Irak, maar dat het ging om een 'algemeen verzoek voor de komende maanden'. De VS wilden vracht-, tank-, passagiers-, en verkenningsvliegtuigen en hulpverleningstoestellen via het Zwitserse luchtruim laten vliegen. Volgens de woordvoerder van Buitenlandse Zaken werd in de aanvraag geen melding gemaakt van gevechtsvliegtuigen.

Irak

De Zwitserse regering is niet bereid buitenlandse militaire vliegtuigen tot haar luchtruim toe te laten in geval van een oorlog tegen Irak, behalve als de Veiligheidsraad militaire actie goedkeurt. In vredestijd kan het land alleen toestemming aan buitenlandse militaire vliegtuigen geven voor afzonderlijke vluchten.

Zwitserland is sinds vorig jaar september lid van de Verenigde Naties. Het land had sinds 1946 de status van waarnemer. De toetreding van het alpenland werd mogelijk, nadat de bevolking in maart met een kleine meerderheid met het lidmaatschap van de volkerenorganisatie had ingestemd. Tot dan toe werd de toetreding in strijd geacht met de door de Zwitsers nagestreefde neutraliteit.

manc
20-02-03, 14:31
Geplaatst door yehiyaayyash
Tenminste weer een van de weinige landen die niet meegesleurd wil worden in de komende wereldoorlog ..

Ik denk niet dat er een wereldoorlog zal komen hoor. Maar weinig landen zullen de Boef van Baghdad en zijn Republikeinse Garde willen helpen tegen gewapend ingrijpen door de coalitie. Okok, een paar kaalkoppen uit Zweden doen mee.

Zwitserland is trouwens altijd neutraal.

Canaris
20-02-03, 14:57
ja natuurlijk yehi. Ik zie de ummah ook al klaar staan om te gaan vechten.

Tegen elkaar wel te verstaan . als hondsdolle marionetten zullen ze over elkaar heenvallen en Irak in een grote puinhoop veranderen . 1 van de redenen waarom ik tegen deze orloog ben.

Dat zwitserland niet mee wil doen is begrijpellijk. Die hebben tig Miliarden Euroa , van de mespoche van Sadam in hun kluizen liggen.

lennart
20-02-03, 15:08
Geplaatst door manb
Ik denk niet dat er een wereldoorlog zal komen hoor. Maar weinig landen zullen de Boef van Baghdad en zijn Republikeinse Garde willen helpen tegen gewapend ingrijpen door de coalitie. Okok, een paar kaalkoppen uit Zweden doen mee.

Zwitserland is trouwens altijd neutraal.

Ik deel je optimisme niet volledig. De situatie doet iets te veel aan de eerste wereld oorlog denken. Ook toen hadden heel veel landen iets met elkaar uit te vechten zoals nu. Ook toen waren de oorlogzuchtigen niet bang voor de strijd, (VS, Moslimextremisten, India, Pakistan, Noord Korea) en ook toen was er een gebeurtenis die schokgolven stuurde door de regio.

Bas
20-02-03, 15:40
dit doet me niet aan de eerste wereldoorlog denken... de situatie lijkt er totaal niet op. In de eerste wereldoorlog hadden we te maken met machtsblokken die tegenover elkaar stonden en min of meer militair aan elkaar gewaagd waren. Die situatie is nu totaal anders. Alleen Turkije zou waarschijnlijk militair de macht kunnen grijpen in het MO. De Ummah bestaat slechts op papier. Ik geloof nooit dat Indonesië, Pakistan of Marokko tegen Amerika zouden gaan vechten. Mochten ze toch zo dom zijn, dan zijn ze zo uitgeschakeld. Er is namelijk geen land binnen die vermeende Ummah die de NAVO / US aankan. De andere machten op deze wereld zijn allen niet moslim (India, China, Rusland) en hebben niets te winnen bij de herijzenis van een machtig islamitisch rijk (klinkt mij altijd een beetje fascistisch in de oren overigens).

Het enige wat we meer zullen zien zijn aanslagen. Maar die worden met of zonder Israel / Irak aanval etc toch wel gepleegd. De armoede in het MO is namelijk structureel: resultaat van een failliet wereldbeeld en dat doet pijn. Dan ga je altijd tegen de meest succesvolle aantrappen.

lennart
20-02-03, 18:01
De Axis die ontstond in de eerste wereldoorlog was niet aan elkaar gelieerd voor de oorlog. Ze streden omdat ze iets uit te vechten hadden op verschillende fronten. Hetzelfde zie ik dus nu, genoeg spanningshaarden op de wereld, en 1 vlam in het kruit zal de andere kruitvaten ook laten ontploffen. Ik zie hierbij trouwens helemaal geen Islamtisch kaliphaat ontstaan, eerder een verregaande deintegratie van diverse regios waar het dus ook om moslim versus moslim zal gaan, en ook bijvoorbeeld Noord-Korea en misschien zelf Taiwan wel.

Natuurlijk hoop ik het beste van, quick clean war dan maar.

rja
20-02-03, 21:58
Geplaatst door yehiyaayyash
Je hoopt dat het niet zover zal komen . Ik echter dat het wel zover zal gaan , een wereldoorlog waarbij de vorige in het niet vallen .

Dat zal heel een korte wereldoorlog worden, want militair gezien, stellen de Arabische landen niets voor, daarna ligt het hele Midden Oosten in puin, als het niet een grote radioactieve vlakte is.

barfly
20-02-03, 22:28
Geplaatst door yehiyaayyash
Je hebt niet veel geleerd van de geschiedenis . Als je dat wist dan wist je dan niet alleen het overmacht aan wapens telt maar vooral ook nog andere factoren ..Maar jullie zullen zien .

" Jullie zullen zien" :p
Hullie en zullie heh Yehi? :)

sadeeQ
20-02-03, 22:35
voor de idioten die afghanistan en vietnam en korea zijn vergeten


:vingers:

rja
20-02-03, 22:40
Geplaatst door sadeeQ
voor de idioten die afghanistan en vietnam en korea zijn vergeten

:vingers:
Waarom zouden we met soldaten het Midden Oosten ingaan, we kunnen het gewoon plat bombaderen.

Maarten
21-02-03, 02:58
Geplaatst door yehiyaayyash
Tenminste weer een van de weinige landen die niet meegesleurd wil worden in de komende wereldoorlog ..

Nou, ze worden vooral rijk van neutraliteit...
Hoeveel Arabische miljarden zouden daar zijn? En niet alleen die van Saddam..

Vraagje.. Hoe "neutraal" vind je Nederland eigenlijk?
Of zullen we daar eens een nieuw Topic van maken?