PDA

Bekijk Volledige Versie : Identificatieplicht: wel of niet?



Frys
20-02-03, 01:10
Volgens de huidige politiewet mag een opsporingsambtenaar slechts om identificatie vragen als er een verdenking op redelijke gronden (objectief) tegen een persoon rust.
Identificatieplicht betekent dat politiemensen naar eigen inzicht om identificatie mogen vragen, ofwel op grond van subjectieve inzichten, lees: VOOROORDELEN!
Als een politieman iets verdacht vind (subjectief), dan kan hij identificatie vragen. Dit leidt volgens mij tot vernedering van minderheden, aangezien deze veel vaker om identificatie gevraagd zullen worden.

Voorbeeldje. Mijn vader is autochtoon, maar lijkt enigszins op een Turk. Hij is in 2002 vijf keer aangehouden en om zijn rijbewijs gevraagd. Dit leidt tot de nodige ergernis!!!

Dit is wat Nederland te wachten staat bij het invoeren van een id-plicht: vernedering van minderheden en oplopende spanningen. Het wordt er echt niet veiliger of gezelliger op.

Dit is mijn eerste bericht op Maroc.nl

Mijn aandacht werd getrokken door de positie van minderheidstalen. Ik ben namelijk Fries. Ik erger me altijd dood als mensen beweren dat het asociaal is om in Nederland onderling een "vreemde" taal te spreken. Deze mensen zijn gewoon te bekrompen voor woorden!!!

Met vriendelijke groet,

Roel