PDA

Bekijk Volledige Versie : Cyberoorlog komt eraan , Bush mag het hele internet platleggen om Irak te treffen



Zwarte Schaap
20-02-03, 11:20
Woensdag 19 Februari 2003

Cyberoorlog komt eraan

Bush kan internet platleggen om Irak te treffen

Door Peter van der Hoest

Het was maar een klein berichtje in de Washington Post, maar niet minder alarmerend. President George W. Bush mag, als hij dat wil, de oorlog tegen Irak ook via het internet voeren. Al een half jaar geleden zette hij zijn handtekening onder een speciale wet, die het hem mogelijk maakt cyberaanvallen uit te voeren die niet alleen gericht hoeven te zijn tegen Irak, maar op het totale functioneren van het World Wide Web. Met andere woorden: Bush mag het net volledig platleggen als hij dat wil.

En zal dat ook zeker doen om zijn doel te bereiken. In een vijftig pagina's tellend document, vier jaar geleden van het net gehaald, geproduceerd door het Amerikaanse ministerie van Defensie, staan de wettelijke regels op cyberaanvallen opgesomd. Beschreven wordt hoe computeraanvallen rekening dienen te houden met proportionaliteit en onderscheid, regels trouwens die ook gelden voor conventionele aanvallen. Bedoeld wordt dat alleen doelen die militair relevant zijn mogen worden aangevallen, en dat zware aanvallen die niet nodig zijn, moeten worden vermeden. Maar ja, als het doel de middelen heiligt mag natuurlijk het héle net, van voor naar achter, met de grond gelijk gemaakt worden.

Hoe kwetsbaar we zijn als we al onze kaarten zetten op die informatietechnologie, wordt nu dus akelig duidelijk. Al in 1986 werd daar door het Nederlands Genootschap voor Informatica op gewezen in zijn rol als initiatiefnemer van de internationale conferentie 'Coping with Computer-Age Vulnerability'. Die conferentie zou in 1987 in Amsterdam worden gehouden, maar ging bij gebrek aan belangstelling niet door. Nee, natuurlijk ging het niet door! Privacy-bescherming sprak in die dagen véél meer aan dan het vage begrip vulnerability (kwetsbaarheid). Complete computer-breakdowns? Onbevoegd gebruik van informatiesystemen? Een cyberwar? Geen belangstelling voor, alleen bij die eeuwige doemdenkers.

In 1995 dook het onderwerp kwetsbaarheid in relatie tot informatietechnologie in Nederland weer even op. De toenmalige minister Sorgdrager (Justitie), in haar functie van voorzitter van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NCP), gaf namelijk op 9 mei van dat jaar het startsein voor de voorlichtingscampagne 'Bewustwording Kwetsbaarheid Informatiesystemen'. In deze voorlichtingscampagne, vormgegeven door een multimediale cd-rom, stond de computer als achilleshiel van de postmoderne maatschappij centraal. De campagne heeft een te verwaarlozen effect gehad, want het onderwerp gleed weg in een moeras van veel actuelere kwesties. Vooral het Europees Parlement legde op een gegeven moment de primaire verantwoordelijkheid ten aanzien van computerkwetsbaarheid gemakshalve maar bij het bedrijfsleven en organisaties zelf. Vulnerability management? Zoek dat lekker zelf uit.


Consequenties
Welnu, bedrijven die zaken doen via het internet zouden zich behoorlijk zorgen moeten maken. Het Amerikaanse adviesbureau Gartner (http://www3.gartner.com/Init) schreef op zijn site naar aanleiding van de dreigende taal van de Amerikaanse president Bush over zijn komende aanval op Irak dat ,,de oorlog tegen terrorisme een zo ernstig conflict wordt dat ondernemingen zich moeten voorbereiden op de gigantische consequenties daarvan''. Gartner beweert dat we ,,redelijkerwijs kunnen aannemen dat een nieuwe oorlog zich gedeeltelijk zal afspelen in cyberspace. Cyberaanvallen van Irak op de Verenigde Staten en zijn bondgenoten zouden enorme economische schade kunnen veroorzaken of zelfs de gevechtscapaciteit kunnen aantasten''.

Ondernemingen krijgen van Gartner het dringende advies na te gaan of zij back-ups hebben voor bedrijfskritische systemen. Ook moeten bedrijven volgens Gartner nagaan hoe zij kunnen doorwerken als hun primaire systemen door een fysieke, biologische of cyberaanval gedurende een maand of langer worden lamgelegd en of zij dan voor een langere tijd zouden kunnen terugvallen op 'papieren' processen.

Hoewel de 'gewone' oorlog nog niet is begonnen, vinden er in cyberspace al aardig wat voorhoedegevechten plaats die 'Dubbeljoe Bush' het schuim op de mond moeten brengen. Onlangs eiste de islamitische crackersgroep USG (Unix Security Guards) de verantwoordelijkheid op voor drie aanvallen tegen servers van AOLTimeWarner. Diezelfde groep zou bovendien ook verantwoordelijk zijn voor een flink aantal andere aanvallen - 155 sinds het ontstaan van de groep in mei 2002 - op Amerikaanse servers. Bij de aanvallen werd op gekraakte pagina's een boodschap achtergelaten die kritiek uitte op de geplande Amerikaanse aanval. Ook andere pro-islamitische groepen mengen zich in het 'gevecht'. Zo zou de Pakistaanse groep AIC (Anti-India Crew) sinds juli maar liefst 454 aanvallen hebben uitgevoerd en heeft een derde groep, de WFD (World's Fantabulous Defacers), ook zo'n 400 aanvallen op z;n conto staan.

Bron: Rotterdams Dagblad 19/02/2003

Simon
20-02-03, 11:36
Ja in Nederland worden ook al openlijk "moslim hackers" geworven in verband met de strijd tegen het westen:

http://forum2002.maghrebonline.nl/viewtopic.php?t=4596

Tomas
20-02-03, 11:37
Ja, het is erg gesteld met de wereld. Niemand vraagt meer toestemming om een terroristische of oorlogsdaad uit te mogen voeren.

En bij wie zou je een vraag over het internet neer moeten leggen? Van wie is het internet?

Nu je het daar toch over hebt, daar heb ik wel een hypothese over... Ons bewustzijn wordt op de een of andere nog onverklaarbare wijze gecreerd door hele eenvoudige signalen tussen biljoenen hele eenvoudige computertjes. Ieder signaal opzich stelt niks voor, iedere hersencel is verrekte eenvoudig, maar ergens ontstaat er bewustzijn op een hoger abstratie niveau...

Zal dit ook gebeuren met het internet? De computertjes zijn vele malen complexer. De signalen die versturud worden mischien nog wel meer. En hoeveel computers zijn er onderhand online? Nee, geen biljoenen zoals wij in onze kop hebben, maar best wel veel al. Zal dit qua aantal gecompenseerd worden door de complexiteit?

Wanneer zal het internet dus zelf bepalen wie wat mag? Wanneer is het dus zelf een bewustzijn? Of misschien is dat al gebeurt, maar is communicatie tussen dat nieuwe wezen en ons nog niet mogelijk.

Ik verwacht dus een keer een tekst op mijn beedlscherm dat niet van een menselijk wezen afkomstig is en klinkt als het eerste gebrabbel van een kind...

hanskamp
20-02-03, 13:05
Ik zit me af te vragen of het technisch mogelijk is om van 1 server uit, het hele Internet plat te leggen.

Zover ik weet heeft het Internet geen centrale computer die dat alles regelt. Je kunt wel een website proberen vast te leggen of een bom te gooien op een kantoor waar een computer staat (dat is volgens mij al eens gebeurd in Joegoslavie en bezet Palestijns gebied), maar dan gaan alleen die websites plat die op die computer gehost worden.

Maar hoe zit het dan met de computers die Bush niet kan bereiken? Die zullen nog wel functioneren, of vergis ik mij nu?

Het is eerder een technische vraag dan een politieke vraag (dit forum gaat vnl. over politiek en religie - in dit geval vaak de islam).

Tomas
20-02-03, 13:17
Er is volgens mij nog vrij recentelijk een aanval op een aantal dns servers uitgevoerd. Volgens mij ook door een of andere islamitische groepering. Maar dat was geen volledig succes, omdat deze centrale dns servers behoorlijk dubbel zijn uitgevoerd.

En 't internet functioneert ook zonder dns servers. Je moet dan natuurlijk wel de ip-adressen uit je hoofd kennen.

Tomas
20-02-03, 13:55
Geplaatst door Puk
Dan ga ik de DNS database maar eens snel lokaal zetten in een host-file.

:D

Daar gaat je schijf.

Dat hoeft volgens mij niet, want deze is al tig-duizend keer gedupliceerd. Volgens mij heeft iedere provider wel een aantal duplicaten.

het hyrarchische systeem dat jij noemt is volgens mij het systeem van dns-informatie verspreiding. Als je dat aanvalt, krijg je dus geen wijzigingen meer door omtrent domeinnamen enzo. Ofzoiets...

lennart
20-02-03, 13:57
Die aanval was overigens vrij geslaagd, een groot aantal DNS servers lagen eruit, alleen wil je zo'n aanval echt succesvol laten zijn, moet zo'n aanval mistens 48 uur duren. Omdat lokale DNS servers namen cachen is het mogelijk dat de lokale DNS servers nog een lange tijd doen nadat de root servers zijn uitgeschakeld. Het grote probleem bij de DNS servers is dat er maar 13 rootservers zijn, met de meeste in de Verenigde Staten. Een uitbreiding zou zeer wenselijk zijn.
Overigens als reactie op Hans, dergelijke aanvallen worden niet vanaf 1 computer gedaan. Dergelijk DDOS aanvallen worden lang van te voren geplanned. Er worden eerst een groot aantal computer gehacked dmv exploits of virussen en vervolgens worden al deze computers ingezet om centrales aan te vallen.

Mark
20-02-03, 14:49
Geplaatst door lennart
Die aanval was overigens vrij geslaagd, een groot aantal DNS servers lagen eruit, alleen wil je zo'n aanval echt succesvol laten zijn, moet zo'n aanval mistens 48 uur duren. Omdat lokale DNS servers namen cachen is het mogelijk dat de lokale DNS servers nog een lange tijd doen nadat de root servers zijn uitgeschakeld. Het grote probleem bij de DNS servers is dat er maar 13 rootservers zijn, met de meeste in de Verenigde Staten. Een uitbreiding zou zeer wenselijk zijn.
Overigens als reactie op Hans, dergelijke aanvallen worden niet vanaf 1 computer gedaan. Dergelijk DDOS aanvallen worden lang van te voren geplanned. Er worden eerst een groot aantal computer gehacked dmv exploits of virussen en vervolgens worden al deze computers ingezet om centrales aan te vallen.

Zo is mijn computer gebruikt om maroc.nl plat te leggen..... :mad: