PDA

Bekijk Volledige Versie : De Turken onze bondgenoten.



Marsipulami
20-02-03, 18:49
België weigerde samen met Duitsland en Frankrijk kritiekloos de defensie van Turkije onder Navovlag te accepteren omdat dit een oorlog mogelijk zou maken tegen Irak vanop Turks grondgebied.

Alle pro-Amerikaanse landen met Nederland op kop namen dat België natuurlijk kwalijk. Hoe kon men nou toch zo wreed zijn om die arme bondgenoten, de Turken, zonder bescherming te laten en blablabla.... Alleen de Turken zelf hadden alle begrip voor het standpunt van de Navo-dissidenten. De defensie van Turkije was helemaal niet de zorg van de Turken.

Wat tot voor enkele dagen wel geweten was maar niet op het publieke forum werd uitgevochten was de omkoopstrategie van de Verenigde Staten. Turkije was en is helemaal niet geïnteresseerd in de patriots van Duitsland en Nederland. Turkije is alleen maar geïnteresseerd in smeergeld. Turkije heeft blijkbaar ook geen mening over de vraag of een oorlog tegen Irak gerechtvaardigd is. Voor geld is alles te koop -ook rechtvaardigheid volgens de Amerikanen.

Nu doen de Turken moeilijk en willen ze meer geld in ruil voor hun medewerking aan een ongerechtvaardigde oorlog die vele duizenden mensenlevens zal vragen. Morele vragen worden niet gesteld in een arm land als Turkije en ook niet in een rijk land als de VS.

Bush heeft wel betere tijden gehad. Na de Navo perikelen met de Fransen en de Duitsers, een gematigd rapport van Blix, een weigering van de VN om oorlog te voeren, miljoenen betogers tegen die oorlog en tenslotte Turkije dat moeilijk begint te doen als puntje bij paaltje komt.

Ik denk dat Bush een stommiteit heeft begaan door een oorlog tegen Irak te willen beginnen. Irak krijgt tegenwoordig veel meer internationale steun dan het in de voorbije twaalf jaar gehad heeft, dank zij de arrogantie van de macht van de Amerikanen.

Tis wel goed dat de Turken moeilijk doen, maar de motieven van de Turken vind ik wel absoluut verwerpelijk.

Joesoef
20-02-03, 19:04
De Turkse economie is zeer breekbaar en heeft de inkomsten van het toerisme hard nodig als men de economische groei wil behouden en niet in een crisis wil storten. De schatting is dat de toeristische branche een inkomsten derving krijgt van 5miljrd euro, zo een 50%.

Je kan wel moralistisch gaan doen maar het is een hoop geld met een land dat het toch al moeilijk heeft. En die Amerikanen doen toch wel wat ze willen. Ze beginnen aan de andere kant van Irak en slepen de anderen later gewoon mee in hun geweldsspiraal.

Joesoef
20-02-03, 19:37
http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1045722587811.html

Al Sawt
20-02-03, 19:40
Als ik de Turken was, zou ik veel meer geld hebben gevraagd van de Amerikanen, niet alleen omdat Turkije cruciaal is voor de militaire aanvals plannen van de VS, maar ook omdat de vorige golfoorlog, Turkije meer dan $30 miljaard heeft gekost.

Simon
20-02-03, 20:24
De Turken vragen niet alleen geld maar ook invloed in Noord Irak, hetgeen weer alles met veiligheid maar ook met olie en dus met geld heeft te maken.

Simon

rja
20-02-03, 21:46
Geplaatst door Al Sawt
Als ik de Turken was, zou ik veel meer geld hebben gevraagd van de Amerikanen, niet alleen omdat Turkije cruciaal is voor de militaire aanvals plannen van de VS, maar ook omdat de vorige golfoorlog, Turkije meer dan $30 miljaard heeft gekost.
Ja, dat is jammer voor Turkije, maar in meer landen in Midden Oosten, zal het stilvallen van de handel met Irak, veel geld gekost.

Had Saddam maar niet Koeweit moeten binnenvallen en Koewiet willen vasthouden, de grondslag voor deze oorlog was een VN resolutie, die door bijna alle landen gesteund werden, inclusief een groot aantal Arabische landen.

barfly
20-02-03, 22:05
Ik vraag me ineens ff opportunistisch af of het een goed idee is om Turkije de regio te laten overnemen ze hebben een enorm leger.
Het zou best interresant zijn om de invloed sfeer van Irak naar Turkije te verplaatsen.

Al Sawt
20-02-03, 23:45
Geplaatst door rja
Ja, dat is jammer voor Turkije, maar in meer landen in Midden Oosten, zal het stilvallen van de handel met Irak, veel geld gekost.

Had Saddam maar niet Koeweit moeten binnenvallen en Koewiet willen vasthouden, de grondslag voor deze oorlog was een VN resolutie, die door bijna alle landen gesteund werden, inclusief een groot aantal Arabische landen. De echte grondslag van die oorlog was
de Amerikaanse belofte aan Saddam dat ze zullen toe staan dat ie Koeweit inpalmde.

Het feit dat de Arabische landen die resolutie steunde, bewijs wat voor verraders wij als leiders hebben.