PDA

Bekijk Volledige Versie : Kut-Hollanders, dat mag dus niet



De Rode Roos
21-02-03, 02:10
Kut-Hollanders, dat mag dus niet
BART MIDDELBURG

AMSTERDAM - Doorgaans is hij een en al beminnelijkheid, vindt hij zelf tenminste. ''Maar je moet niet met mij messen, weet je, want dan ben ik niet de makkelijkste,'' zegt taxichauffeur Kenneth Coutinho. En dat is precies wat justitie in Amsterdam naar zijn mening aan het doen is: ze zijn met hem aan het messen, en het heeft er inderdaad de schijn van dat het parket, althans wel eens, met twee maten meet.

Voormalig PvdA-voorman Rob Oudkerk sprak begin vorig jaar, in het bijzijn van een camera van Twee Vandaag, van 'kut-Marokkanen', maar werd daarvoor niet strafrechtelijk vervolgd. Kenneth Coutinho sprak in januari dit jaar, in het bijzijn van twee politieagenten, van 'kut-Hollanders'. Coutinho moet binnenkort voor de politierechter verschijnen wegens belediging van ambtenaren in functie 'gedurende de rechtmatige uitoefening van hun bediening'. Kenneth Coutinho (39, van Surinaamse afkomst, geboren en getogen in Amsterdam) reed jarenlang voor de Taxi Centrale Amsterdam (TCA), maar stapte eind jaren negentig over naar concurrent Taxidirekt. Hij werd vervolgens doelwit in de vuile oorlog die TCA voerde tegen alles wat als bedreigend werd ervaren voor de monopoliepositie van de centrale.

In oktober 1999, op het hoogtepunt van de taxioorlog, werd de Mercedes van Coutinho bij de taxistandplaats aan het Kleine-Gartmanplantsoen bijvoorbeeld in de tang genomen door twee taxi's van TCA. Zijn wagen werd aan de voor- en achterzijde klemgezet, zodat hij geen klanten meer kon 'laden'. Vervolgens verscheen, volgens de aangifte die Coutinho destijds van het incident heeft gedaan, Tino Schriers ten tonele. Schriers, destijds een van de trouwste vazallen van TCA-directeur Dick Grijpink, is tegenwoordig spijtoptant en zelfs getuige van justitie in de lopende strafzaak tegen Grijpink c.s.

Schriers begon, aldus de aangifte, eerst heftig met de armen te zwaaien ('Tien keer erger dan een dirigent voor een orkest'), en begon daarop driftig op Coutinho's wagen in te rammen. ''Ik hoorde dat Schriers tegen mij riep: 'Kankerneger, kankernikker, kom uit die auto dan, laten we een afspraak maken, ik maak je af.' En er werd nog meer geschreeuwd, maar daar heb ik me voor afgesloten.''

Coutinho verzocht justitie Schriers te vervolgen. ''Want ik laat me niet langer uitschelden en deuken in mijn auto trappen.'' Schriers is - ruim drie jaar na dato - echter nog altijd niet voor de rechter geweest. In plaats daarvan moet Coutinho in maart verschijnen aan de Parnassusweg wegens opzettelijke belediging.

De liberalisering van de taxiwereld heeft het afgelopen jaar in Amsterdam in een onvoorstelbare chaos geresulteerd: iedereen mag zich nu taxichauffeur noemen, met als gevolg dat geregeld klanten worden opgelicht en dat rijdende vuilnisbakken tot taxi worden gebombardeerd.

De lokale overheid wacht de ontwikkelingen rustig af - in de veronderstelling dat kwaliteit het op den duur vanzelf wel zal winnen van kwantiteit - en voorzover aan sanering wordt gedaan blijft dat, volgens Coutinho, beperkt tot het uitdelen van zo veel mogelijk bonnen. Maakt niet uit waarvoor.

''Elk agentje kan nu meesaneren. Bij de gemeente en de politie denken ze: laten we ze maar overspoelen met bonnen, dan houdt het grootste gedeelte er wel mee op. Het is gewoon een verschrikking. De bonnen stromen binnen,'' aldus Coutinho.

Op 10 januari werd het hem te veel. Hij parkeerde zijn wagen bij de Amsterdamse Poort in Zuidoost en zag dat een hulpbehoevende vrouw op de bon werd geslingerd. ''En toen werd ik kwaad, weet je. Ik ben altijd bezig geweest met eerlijkheid en rechtvaardigheid. Dan geven ze zo'n minderbedeelde een bon, zo iemand van wie iedereen ziet dat die nooit zal betalen.''

Coutinho sprak de surveillanten aan, kreeg nul op het rekest, draaide zich om en sprak ten slotte de woorden: ''Wat een kut-Hollanders.'' In het proces-verbaal is een en ander aldus verwoord: 'Bovenbedoelde gedagvaarde persoon heeft ambtenaren mondeling toegevoegd de woorden kanker-Hollanders, althans woorden van gelijke beledigende aard en/of strekking.'

Coutinho: ''Ik heb het in z'n algemeenheid gezegd, tegen niemand in het bijzonder, want ik had ze al de rug toegekeerd. En dan is het: hop, proces-verbaal. Ze laten mij jaren onbeschermd in die taxioorlog, Rob Oudkerk mag precies hetzelfde zeggen, maar dan over Marokkanen, maar Kenneth Coutinho is de lul.''

Coutinho kan de zaak voor 240 euro schikken, maar doet dat niet. ''Voor mij is dit een principekwestie. Ik laat het voorkomen, en dan zal ik die rechter eens precies uitleggen wat er hier aan de hand is.''

Zijn carrière als taxichauffeur breekt hij af zodra het leasecontract van zijn Mercedes is afgelopen.

Bron: http://www.parool.nl/1045721401226.html

-----
Genoeg stof voor een discussie. :D

Simon
21-02-03, 09:14
Er is natuurlijk wel verschil tussen het beledigen van een ambtenaar in functie en van een onderonsje waarin je het over kut-Hollanders of kut-Marokkanen hebt. Verder is die hele taxi-wereld corrupte maffia. Je kan beter fietsen.

Simon

plexus
21-02-03, 09:57
...het zijn toch ook een stelletje 'kut hollanders' die zoiets flikken..
en ik sluit me volledig aan bij Simon...die hele taxi familie = 1 grote maffiabende

Hamza-T
21-02-03, 11:11
Er is natuurlijk wel verschil tussen het beledigen van een ambtenaar in functie en van een onderonsje waarin je het over kut-Hollanders of kut-Marokkanen hebt.

Je zou ook kunnen stellen dat door 'kut-marokkaanen' te zeggen, je ook meteen alle marokkaanse agenten beledigd.
Alhoewel ik niet denk dat Drop Out-Kerk dat bedoelde, hij bedoelde vast alleen de probleemjongeren.

Mark
21-02-03, 11:15
Altijd gezeik met die kut-Amsterdammers!

Couscousje
21-02-03, 12:32
Kut hoor.

Cc

Joesoef
21-02-03, 12:47
Over die taxi-chauffeurs wil ik het niet hebben, dat tuig daar verspil ik geen woorden aan. Maar de actie van die twee banenpoelers in fanfare costuum en dan de reactie van het gerecht. Een woord klasse justitie !!!.

rannia A`dam
22-02-03, 17:49
Geplaatst door Hamza-T
Je zou ook kunnen stellen dat door 'kut-marokkaanen' te zeggen, je ook meteen alle marokkaanse agenten beledigd.
Alhoewel ik niet denk dat Drop Out-Kerk dat bedoelde, hij bedoelde vast alleen de probleemjongeren.
nou dat lijkt me logisch, want hij gaat het niet tegen een hoog opgeleide marokkaan zeggen.
waarom: nou omdat een hoog opgeleide marokkaan geld binnen haalt dus die kut amsterdammers hebben ons toch wel nodig :) :o