PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Kut Hollanders'......?!



nouwra
25-02-03, 15:39
AMSTERDAM - Voormalig PvdA-voorman Rob Oudkerk sprak begin vorig jaar, in het bijzijn van een camera van Twee Vandaag, van 'kut-Marokkanen', maar werd daarvoor niet strafrechtelijk vervolgd. Kenneth Coutinho (39, van Surinaamse afkomst, geboren en getogen in Amsterdam) sprak in januari dit jaar, in het bijzijn van twee politieagenten, van 'kut-Hollanders'. Coutinho moet binnenkort voor de politierechter verschijnen wegens belediging van ambtenaren in functie 'gedurende de rechtmatige uitoefening van hun bediening'.

Kenneth Coutinho stapte eind jaren negentig over van TCA naar concurrent Taxidirekt. Hij werd vervolgens doelwit in de vuile oorlog die TCA voerde tegen alles wat als bedreigend werd ervaren voor de monopoliepositie van de centrale.

In oktober 1999, werd de Mercedes van Coutinho bij de taxistandplaats aan het Kleine-Gartmanplantsoen bijvoorbeeld in de tang genomen door twee taxi's van TCA, zodat hij geen klanten meer kon 'laden'. Volgens de aangifte verscheen vervolgens Tino Schriers ten tonele. Schriers was destijds een van de trouwste vazallen van TCA-directeur Dick Grijpink.
Schriers begon, aldus de aangifte, eerst heftig met de armen te zwaaien ('Tien keer erger dan een dirigent voor een orkest'), en begon daarop driftig op Coutinho's wagen in te rammen. ''Ik hoorde dat Schriers tegen mij riep: 'Kankerneger, kankernikker, kom uit die auto dan, laten we een afspraak maken, ik maak je af.' En er werd nog meer geschreeuwd, maar daar heb ik me voor afgesloten.''

Coutinho verzocht justitie Schriers te vervolgen. ''Want ik laat me niet langer uitschelden en deuken in mijn auto trappen.'' Schriers is - ruim drie jaar na dato - echter nog altijd niet voor de rechter geweest. In plaats daarvan moet Coutinho in maart verschijnen aan de Parnassusweg wegens opzettelijke belediging.

Op 10 januari werd het hem te veel. Hij parkeerde zijn wagen bij de Amsterdamse Poort in Zuidoost en zag dat een hulpbehoevende vrouw op de bon werd geslingerd. ''En toen werd ik kwaad, weet je. Ik ben altijd bezig geweest met eerlijkheid en rechtvaardigheid. Dan geven ze zo'n minderbedeelde een bon, zo iemand van wie iedereen ziet dat die nooit zal betalen.''

Coutinho sprak de surveillanten aan, kreeg nul op het rekest, draaide zich om en sprak ten slotte de woorden: ''Wat een kut-Hollanders.'' In het proces-verbaal is een en ander aldus verwoord: 'Bovenbedoelde gedagvaarde persoon heeft ambtenaren mondeling toegevoegd de woorden kanker-Hollanders, althans woorden van gelijke beledigende aard en/of strekking.'

Coutinho: ''Ik heb het in z'n algemeenheid gezegd, tegen niemand in het bijzonder, want ik had ze al de rug toegekeerd. En dan is het: hop, proces-verbaal. Ze laten mij jaren onbeschermd in die taxioorlog, Rob Oudkerk mag precies hetzelfde zeggen, maar dan over Marokkanen, maar Kenneth Coutinho is de lul.''

Coutinho kan de zaak voor 240 euro schikken, maar doet dat niet. ''Voor mij is dit een principekwestie. Ik laat het voorkomen, en dan zal ik die rechter eens precies uitleggen wat er hier aan de hand is.''

© Het Parool, 20-2-2003

nouwra
25-02-03, 15:40
wa was da ook al weer? iets met maten en meten?

Mark
25-02-03, 15:42
da was oud nieuws Nouwra en is hier al besproken :)

jaja
25-02-03, 15:43
Geplaatst door nouwra
wa was da ook al weer? iets met maten en meten? klopt.
Zoals hier al eerder besproken, de ene keer een privegesprek, de andere keer een belediging van een ambtenaar in functie. Dat hoeft een "autochtoon" ok niet te proberen ... dat kost centen, of zelfs vrije tijd.

nouwra
25-02-03, 15:47
hm.....jammer. ben wel benieuwd, ga maar is even in het archief duiken