PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims communiceren anders



rnaj
26-02-03, 10:00
Het is niet de taal maar de communicatie die het intergratie proces bemoeilijkt.

Onderstaand citaat heb ik gevonden in de NRC van afgelopen zaterdag,



`Het is hun principes versus de onze'
Opleider Fuad Hussein over de beperkingen van inburgeringscursussen voor imams

Ontbreekt het imams aan zelfkritisch vermogen?

"Moslims in Nederland - en dan heb ik het vooral over de intelligentsia - hebben nogal wat moeite de hand in eigen boezem te steken als zich problemen voordoen binnen de eigen gemeenschap. Het is een trek die je wel vaker ziet in het Midden-Oosten: moeiteloos de vinger naar een ander wijzen, maar de kop in het zand steken als het op zelfanalyse aankomt. In het calvinistische Nederland leidt zo'n houding tot onbegrip, daar wordt het tonen van je kwetsbare kant juist als een teken van kracht beschouwd.''

Angel of God
26-02-03, 10:43
Geplaatst door rnaj
Het is niet de taal maar de communicatie die het intergratie proces bemoeilijkt.

Onderstaand citaat heb ik gevonden in de NRC van afgelopen zaterdag,
Moslims in Nederland - en dan heb ik het vooral over de intelligentsia - hebben nogal wat moeite de hand in eigen boezem te steken als zich problemen voordoen binnen de eigen gemeenschap. Het is een trek die je wel vaker ziet in het Midden-Oosten: moeiteloos de vinger naar een ander wijzen, maar de kop in het zand steken als het op zelfanalyse aankomt. In het calvinistische Nederland leidt zo'n houding tot onbegrip, daar wordt het tonen van je kwetsbare kant juist als een teken van kracht beschouwd.''

Hallo, rnaj

Dit is ook in de islam zo hoor. Het is zelfs zo dat je je vinger niet naar andere mag wijzen. Altijd eigen verantwoordelijkheid nemen. Helaas doen niet veel mensen dit :jammer:

rnaj
26-02-03, 11:55
Het was niet mijn bedoeling er een geloofs- of een welles/nietus discussie van te maken.

Er vanuit gaande dat de stelling waar is, ben benieuwd naar of dat jullie ook vinden dat dit een (negatieve) invloed op de intergratie heeft.

PotEnKetel
26-02-03, 18:47
Ik denk dat het de integratie bemoeilijkt, vingerwijzen leidt namelijk tot polarisatie en verharding van de standpunten. Het staat de zo hard nodige discussie over hoe de samenleving eruit zou moeten zien in de weg.
In elke bevolkingsgroep komt dit struisvogelgedrag voor alleen lijken naar verhouding meer moslim-opiniemakers dit gedrag te vertonen.