PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezichtssluier / 'Advocate Arslan gebruikt meisjes ROC'



Joesoef
27-02-03, 06:33
Gezichtssluier / 'Advocate gebruikt meisjes'
door Paul-Kleis Jager
2003-02-26

AMSTERDAM - De advocate F. Arslan gebruikt leerlingen van het regionaal opleidingencentrum (roc) in Amsterdam om in Nederland de acceptatie van de gezichtssluier door te drukken. Dit zegt A. Rabah, die optrad als bemiddelaar bij een conflict tussen de school en vier 'nikaab-meisjes'.



Arslan was bang dat de leerlingen hun verzet tegen het sluierverbod van de school zouden opgeven, stelt Rabah. Daarom dreigde zij met een kort geding als Rabah de meisjes nog één keer zou benaderen. Arslan schreef dat Rabah de meisjes onder grote 'psychische en sociale druk' zette.

Arslan, bekend als de eerste advocate in Nederland met hoofddoek, vertegenwoordigt nu twee meisjes die met een gezichtssluier (nikaab) naar school willen. De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) buigt zich inmiddels over het verbod. Eén van de meisjes zit thuis, de andere drie laten de nikaab na de bemiddeling van Rabah thuis.

Volgens Rabah, bestuurslid van de Unie van Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam en omgeving, was ook met de volhardendste cliënt van Arslan goed te praten over een oplossing. ,,Ik had de indruk dat zij ook bereid was de nikaab op school niet langer te dragen.''

Rabah, die zich zelf aanbood bij de school als bemiddelaar, ontkent dat hij 'op wie dan ook' druk heeft uitgeoefend. ,,Ik heb Arslans brief voorgelezen aan een van de meisjes en zij herkende mij er niet in. Ook heb ik Arslan om opheldering gevraagd, maar zij liet mij geen woord zeggen.''

Rabah wilde de meisjes zelf laten ontdekken dat de nikaab geen verplichting is voor moslimvrouwen. ,,Wij hebben ze in contact gebracht met imams van naam in België en Duitsland. Zij hebben uitgelegd dat je wel voor een nikaab kunt kiezen, maar dat zo'n keuze in West-Europa wel nadelen heeft.''

Binnenkort doet de CGB uitspraak over het nikaab-verbod van het roc. Omdat uitspraken van de CGB niet bindend zijn, is niet uitgesloten dat de rechter er ook aan te pas komt. ,,Dat is zeker niet in het belang van de meisjes. Als zij verliezen zullen ze gefrustreerd zijn, en met hen veel andere leerlingen. Verliest het roc, dan komen ze waarschijnlijk allemaal weer met een sluier op school. Hoe denk je dat ze dan op school reageren?''

Rabah vermoedt een 'te grote persoonlijke betrokkenheid' van Arslan bij de nikaab-zaak. Eerder zei Arslan in een interview met NRC Handelsblad dat zij niet uitsluit ooit een nikaab te gaan dragen.

In hetzelfde interview liet Arslan weten dat een nikaab 'in een land als Nederland bevrijdend kan werken'. Een rechter zou bij eerwraak rekening moeten houden met de culturele achtergrond van de dader.

Ook het roc heeft zich kritisch uitgelaten over Arslan, die in 2001 kandidaat voor de Haagse gemeenteraad namens de PvdA was.

Zij zou een van de meisjes weer met sluier naar school hebben gestuurd terwijl haar eerder de toegang was geweigerd. Arslan heeft dit ontkend.

Arslan wil geen commentaar geven op de zaak voor de uitspraak van de CGB begin maart. Ook de meisjes onthouden zich van commentaar.



www.trouw.nl

sil
27-02-03, 18:26
Geplaatst door Joesoef
Gezichtssluier / 'Advocate gebruikt meisjes'
door Paul-Kleis Jager
2003-02-26

AMSTERDAM - De advocate F. Arslan gebruikt leerlingen van het regionaal opleidingencentrum (roc) in Amsterdam om in Nederland de acceptatie van de gezichtssluier door te drukken. Dit zegt A. Rabah, die optrad als bemiddelaar bij een conflict tussen de school en vier 'nikaab-meisjes'.



Arslan was bang dat de leerlingen hun verzet tegen het sluierverbod van de school zouden opgeven, stelt Rabah. Daarom dreigde zij met een kort geding als Rabah de meisjes nog één keer zou benaderen. Arslan schreef dat Rabah de meisjes onder grote 'psychische en sociale druk' zette.

Arslan, bekend als de eerste advocate in Nederland met hoofddoek, vertegenwoordigt nu twee meisjes die met een gezichtssluier (nikaab) naar school willen. De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) buigt zich inmiddels over het verbod. Eén van de meisjes zit thuis, de andere drie laten de nikaab na de bemiddeling van Rabah thuis.

Volgens Rabah, bestuurslid van de Unie van Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam en omgeving, was ook met de volhardendste cliënt van Arslan goed te praten over een oplossing. ,,Ik had de indruk dat zij ook bereid was de nikaab op school niet langer te dragen.''

Rabah, die zich zelf aanbood bij de school als bemiddelaar, ontkent dat hij 'op wie dan ook' druk heeft uitgeoefend. ,,Ik heb Arslans brief voorgelezen aan een van de meisjes en zij herkende mij er niet in. Ook heb ik Arslan om opheldering gevraagd, maar zij liet mij geen woord zeggen.''

Rabah wilde de meisjes zelf laten ontdekken dat de nikaab geen verplichting is voor moslimvrouwen. ,,Wij hebben ze in contact gebracht met imams van naam in België en Duitsland. Zij hebben uitgelegd dat je wel voor een nikaab kunt kiezen, maar dat zo'n keuze in West-Europa wel nadelen heeft.''

Binnenkort doet de CGB uitspraak over het nikaab-verbod van het roc. Omdat uitspraken van de CGB niet bindend zijn, is niet uitgesloten dat de rechter er ook aan te pas komt. ,,Dat is zeker niet in het belang van de meisjes. Als zij verliezen zullen ze gefrustreerd zijn, en met hen veel andere leerlingen. Verliest het roc, dan komen ze waarschijnlijk allemaal weer met een sluier op school. Hoe denk je dat ze dan op school reageren?''

Rabah vermoedt een 'te grote persoonlijke betrokkenheid' van Arslan bij de nikaab-zaak. Eerder zei Arslan in een interview met NRC Handelsblad dat zij niet uitsluit ooit een nikaab te gaan dragen.

In hetzelfde interview liet Arslan weten dat een nikaab 'in een land als Nederland bevrijdend kan werken'. Een rechter zou bij eerwraak rekening moeten houden met de culturele achtergrond van de dader.

Ook het roc heeft zich kritisch uitgelaten over Arslan, die in 2001 kandidaat voor de Haagse gemeenteraad namens de PvdA was.

Zij zou een van de meisjes weer met sluier naar school hebben gestuurd terwijl haar eerder de toegang was geweigerd. Arslan heeft dit ontkend.

Arslan wil geen commentaar geven op de zaak voor de uitspraak van de CGB begin maart. Ook de meisjes onthouden zich van commentaar.



www.trouw.nl

Wat laag om tieners voor je karretje te spannen.

Joesoef
27-02-03, 18:48
Geplaatst door sil
Wat laag om tieners voor je karretje te spannen.

Een gefrustreerde advocaat. Alleen jammer dat bilal het wer niet snapt.

Maarten
27-02-03, 19:41
Bil@l, spieken is irrelevant, want de sluier werd niet in de klas gedragen.

Verder worden alle rechten die je noemt helemaal niet bestreden:
Het recht om kennis te vergaren niet, het recht om lessen te volgen niet, en het recht om een overtuiging te hebben niet.

Blijft over: het recht om je overtuiging te praktiseren. Hier blaas je de zaken op. De formulering “overtuiging” refereert aan religieuze overtuiging. Daar gaat het hier niet om. Er is geen religieuze overtuiging, die de niqaab voorschrijft. Het is hooguit een voorkeur om het te doen. Sterker nog: als het zonder een probleem wordt, dan mankeer je wat.

Verder begrijp je de argumenten tegen niet goed. Je hebt het over het verbieden wegens uiterlijke kenmerken. Dat is precies het punt. Men vindt dat iemand zichzelf met niqaab totaal berooft van uiterlijke kenmerken. Daar ziet men een onmenselijkheid in, ofwel een ontkenning van menselijkheid.
Ik zei het al zo: als iemand zich presenteert als een stuk textiel, dan mag die van mij behandeld worden als een stuk textiel. De Taliban deden dat in feite ook.
Iemands aangezicht zien, is de erkenning van iemands menselijkheid.

Eigenlijk is dat, wat me ook aan hoofddoeken tegenstaat, hoewel ik die helemaal accepteer, en in veel gevallen zelfs wáardeer:
Maar zeker die turkse hoofddoeken zeggen: “kijk niet naar mij. Ik ben geen seksobject.” Dat is in feite ook een ontkenning van menselijkheid: Een vrouw is hoofdzakelijk seks, en daar bemoei je je dus niet mee. Dat wordt hier gewoon niet gepikt. Een vrouw is simpelweg méer, en mag gezien worden.

sil
27-02-03, 21:55
Geplaatst door Joesoef
Een gefrustreerde advocaat. Alleen jammer dat bilal het wer niet snapt.

:denk:

Joesoef
28-02-03, 19:11
Geplaatst door BiL@L
Mijn stuk laat zien dat het zelfs mogelijk zou moeten zijn dat een mens vanuit zijn/haar overtuiging (die dus middels geligieuze bronnen te bewijzen is) zich mag kleden volgens de eigen religieuze overtuiging bij het consumeren van educatie...

Het artikel ging ergens anders over bilal. Het is jammer dat de advocate van de dames het geval gebruikt voor haar eigen gewin.

Joesoef
28-02-03, 19:25
Geplaatst door BiL@L
Ik mag die Arslan wel, een sterke vrouw met moed en daadkracht, een echte moslima...
:)

Ik mag haar ronduit NIET. Ze heeft een starre en zeer dogmatische kijk kijk op de islam wellicht ingegeven door de strijd die ze moest voeren om advocate te worden.

Voor mij zijn Arselan en Hirsch Ali zusjes die iets gemeen hebben met elkaar.

Joesoef
28-02-03, 20:11
Geplaatst door BiL@L
Oh, ik weet eerlijk gezegt niet wat haar kijk is op de Islam. Maar het feit dat ze met de status die ze al verworven heeft voor deze meiden op wenst te komen doet m.i. niets af aan de daadkracht die daarbij komt kijken.
:fpiraat:

Idem voor Hirsch Ali.

Joesoef
28-02-03, 20:49
Geplaatst door BiL@L
Als je het beschaafd vind om een profeet in 1 zin met massamordenaars en het woord pervers te noemen tjah, ik denk toch echt dat Arslan daar boven staat Joesoef...

Ik denk het niet. Arslan heeft een bord voor haar hoofd, AHA niet. Als Arslan dat bord zou weg halen dan zou ze zien dat AHA gelijk heeft. Als je uitgaat van de boekjes van bouchari en muslim is de profeet inderdaad een perverse sexmaniak en belust op geweld. Desgewenst kan ik wel wat "literatuur" prikken van deze broeders.

Wat dat betreft is Arslan een gehaaide advocaat. Ze houd haar kop dicht over belastende feiten.

Joesoef
28-02-03, 22:21
Geplaatst door BiL@L
Ik kan je verzekeren dat je versteld zult staan van het oordeel van de geleerden over de hadieths en hoe dat ze de geschiedkundige contexten extrapoleren naar de tijd van vandaag.



Het doden van afvalligen, het stenigen van echtebrekers, het onthoofden van homo's en het afhakken van handen bij dieven.

Je kan extrapoleeren wat je wilt maar er staat wat er staat.

Of zullen we het hebben over de hadiths die Mohammed min of meer belachelijk maken, vrouwen beledigen of zelfs tegenstrijdig aan elkaar zijn.



Wat dat betreft is AHA een eerlijke advocaat, geen handige.

Joesoef
01-03-03, 00:16
Geplaatst door BiL@L
De Koran kun je ook op die manier interpreteren. Als jij zoiets wilt geloven en niet de wijsheid ervan in kunt zien en dus ook niet kunt zien dat de overleveringen een betekenis hebben naar hun context waarin ze uitgebracht zijn en als antwoord op bepaalde gebeurtenissen en de situatie erom heen dan vraag ik mij af hoe jij de Islam persoonlijk beleeft? Op wat voor manier geef jij betekenis aan jouw geloof?


Geef eerst maar eens antwoord op mijn vraag. Hadits hebben geen context.