PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimlanden eisen excuus van Nederlandse Hirsi Ali



Marsipulami
27-02-03, 13:28
Moslimlanden eisen excuus van Nederlandse Hirsi Ali

27/02/2003
Raymond van den Boogaard

DEN HAAG -- De 56 landen tellende Organisatie van de Islamitische Conferentie (OIC) eist dat partijleider Gerrit Zalm van de liberale VVD ,,zijn'' parlementslid Ayaan Hirsi Ali berispt. Hirsi Ali, van Somalische afkomst, moet haar ,,grove'' opmerkingen over de profeet Mohammed terugnemen en daarvoor excuses aanbieden, aldus de OIC-landen.


De eis staat in een brief van 21 diplomatieke vertegenwoordigers van islamitische landen in Den Haag. In de Engelstalige brief wordt ,,de hoop'' uitgesproken dat Hirsi Ali's uitlatingen ,,niet leiden tot verdeeldheid, polarisatie en fricties tussen gemeenschappen in de Nederlandse samenleving''.

Hirsi Ali had in een interview met het dagblad Trouw de profeet Mohammed onder meer als ,,pervers'' omschreven vanwege zijn huwelijk met de minderjarige Aïsha. Hirsi Ali acht de bewuste passages in de koran mee bepalend voor de patriarchale, vrouwonvriendelijke ideologie zoals de islam die volgens haar bevordert.

De diplomaten zeggen te handelen omdat Hirsi Ali daarmee ,,de religieuze gevoeligheden van 1,5 miljard moslims over de hele wereld heeft beledigd, onder wie Nederlandse en Europese moslims''. Zij noemen de uitlatingen in Trouw ,,volledig onaanvaardbaar''.

Ayaan Hirsi Ali haalde eerder al het nieuws toen ze na opmerkingen over de islam onrechtstreekse doodsbedreigingen kreeg en onderdook in het buitenland. Bij de verkiezingen in januari werd ze voor de liberale VVD verkozen in de Tweede Kamer.

Naar het oordeel van de diplomaten uit moslimlanden is er in Nederland in het algemeen sprake van een ,,verontrustende trend van veroordeling en belastering van de islam en moslims''. De vrijheid van meningsuiting, aldus de brief, ,,zou niet gebruikt moeten worden als voorwendsel om de religieuze overtuigingen van anderen te denigreren of kleineren''. De gewraakte opmerkingen ,,dragen niet bij tot de verstandhouding tussen twee beschavingen''.

In een reactie zegt Hirsi Ali ,,in geen geval'' bereid te zijn tot excuses. Zij kan zich vinden in de reactie van VVD-leider Zalm, dat ze op persoonlijke titel over haar levensbeschouwing heeft gesproken en dat de VVD als partij geen standpunten inneemt over ,,geloof of ongeloof''.

Zalm ziet in de passage over ,,fricties in de Nederlandse samenleving'' geen verkapt dreigement. ,,Maar als het zo bedoeld zou zijn, ben ik er ongevoelig voor'', aldus de VVD-leider.




©Copyright NRC Handelsblad

Mark
27-02-03, 13:32
hey Mars, open nog even een paar topics die er al dagen opstaan :)

Joesoef
28-02-03, 19:21
Geplaatst door mika
Waar heb je het over , dit nieuws van van AHA stond 26-02-03 pas
in de krant, de reactie is dus vroeg genoeg en ik waardeer het initiatief van M.
Ben benieuwd of er nog over gediscussierd wordt, ik zal nog even verder
kijken.



Een al eerder gestarte discussie over dit onderwerp. (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=56780)

Ik zal de volgende keer het artikel niet meer zo verpakken ;)