PDA

Bekijk Volledige Versie : De spookschepen van Saddam---->Lariekoek



Ramzi
01-03-03, 10:44
De spookschepen van Saddam
2003-02-26
door Justus van Oel (Clubmetro.nl)

Ze verschenen vorige week stiekem in het hoekje van de krant. Heel even doken ze op, bijna of ze niet gezien mochten worden: de drie spookschepen van Saddam Hoessein.

Het journaal haalden ze niet, voor wie het berichtje gemist heeft een korte samenvatting. Al sinds vele weken varen drie schepen afkomstig uit Irak in totale radiostilte rondjes op de Indische Oceaan. Dat lijkt me niet alleen vrij oud, maar ook opzienbarend nieuws. Toch heeft het Pentagon die drie spookschepen nog niet op televisie vertoond en heeft Colin Powell er over gezwegen.

Desalniettemin hebben de drie spookschepen van Saddam
inmiddels wel de Nederlandse kranten gehaald. En een van de bronnen was het oerbetrouwbare Lloyds, dat alle schepen ter wereld volgt. De volgende vraag is dan natuurlijk wat die schepen in de Iraakse haven Basra hebben ingeladen en waarom ze daar blijkbaar niet mee thuis willen komen. U kunt nú op de knop drukken. Ja, dankuwel. Inderdaad, de meesten van u kozen voor antwoord A. Oftwel, aan boord van de SS Saddam 1, 2 en 3 bevinden zich al de massa-vernietingswapens die de inspecteurs maar steeds niet kunnen vinden. Gifgas, chemicaliën waar je dat gifgas mee kunt maken en wie weet zelfs wat uranium en plutonium om gewone bommen extra
dodelijk mee te maken. Die slimme Saddam toch. Vòòr hij de
inspecteurs liet komen heeft hij al zijn duivelse wapens op de
oceaan gestald.

Toch is dan iets raars aan de hand: als een krant in Nederland iets weet, weet het George Bush dat natuurlijk alláng. Waarom enterde de Amerikaanse marine niet gewoon die drie schepen van Saddam, om het definitieve bewijs van zijn schofterigheid te leveren? Welnu, je kan die schepen natuurlijk enteren, maar ja, dan brengt Saddam ze tot zinken. En de schade aan het milieu zou niet te overzien zijn. Amerika kán die schepen dus helaas niet onderzoeken. Met andere woorden, omdat we denken (maar niet weten) wat Saddam aan boord van die schepen heeft gestopt, kunnen we dat helaas nooit met zekerheid te weten komen. Kortom, wat er in werkelijkheid ook in die schepen zit, Saddam is en blijft verdacht en bij voorbaat schuldig. Vrij deaal, als je met zo iemand ruzie zoekt. Ik acht het daarom goed mogelijk dat niet de Slager van Bagdad maar de CIA die drie schepen heeft gehuurd om drie maanden rondjes te varen. Want ze onderzoeken kan niet (gifgas!), en blijken ze na afloop van alles alsnog leeg te zijn was het weer zo ’n slimme schurkenstreek van die Saddam. Vergis u niet, ook het democratische Amerika, waar Europa inderdaad zoveel aan te danken heeft, is niet vies van een potje valsspelen.

Dus wat moeten we nu denken van die spookschepen? Gifgasopslag (A) of CIA-complot (B)? Ook hebben we in middels mogelijkheid drie behandeld, Pesterijtje van Saddam (C). Wie weet. Stalin had ook gevoel voor humor. Even waarschijnlijk als dat alles is wat mij betreft mogelijkheid (D): Saddam heeft de totale goudvoorraad van Irak aan boord laten brengen, al zijn fraaie automobielen en de flonkerende restanten van zijn plundertocht in Koeweit, tien jaar geleden. Die drie schepen zijn namelijk verhuiswagens, meer niet, voor Saddam en zijn Takriti-clan. Dat ze rondjes draaien is al evenmin raar, want de komende veertien dagen is de verhuizing nog niet aan de orde. Evenmin als waar naar toe dan. Ik hoop, na de oorlog, van de Amerikaanse Regering eerlijk te vernemen of het A, B, C of D was. En anders schrijf ik een heel boze brief.

Dx_
01-03-03, 12:45
Oud nieuws, het nieuwe nieuws is dat Saddam volgens een overgelopen wetenschapper complexe (metro) tunnels gebruikt voor het verstoppen en vervoeren van de wapens. Hep ik in de metrow geleese, weet alleen effe nie meer welke dag dat nouw ook al weer wash.