PDA

Bekijk Volledige Versie : VS luisterd telefoons V-raad af.



Joesoef
02-03-03, 10:21
"VS luisteren leden Veiligheidsraad af"

LONDEN - De Verenigde Staten onderscheppen in het geheim (privé-)telefoontjes en e-mails van leden van delegaties van de VN-Veiligheidsraad. Doel van deze operatie is het achterhalen van informatie over hun komende stemgedrag en opstelling in de kwestie-Irak. Dat onthult de Britse zondagskrant Observer.

De krant baseert zich op een uitgelekt intern memo van de Amerikaanse National Security Agency (NSA). Deze ultrageheime dienst onderschept overal ter wereld communicatieverkeer. De actie bij de VN is volgens de krant vooral gericht op VN-diplomaten uit Angola, Kameroen, Chili, Mexico, Guinee en Pakistan. Deze landen zijn momenteel lid van de Veiligheidsraad.

De VS en Groot-Brittannië pogen binnen de raad steun te krijgen voor een resolutie die de weg effent naar een gewapend ingrijpen in Irak. Ze hebben daarvoor de steun nodig van negen van de vijftien raadsleden. Frankrijk, Rusland en Duitsland willen juist, gesteund door China, dat de raad besluit de VN-wapeninspecteurs in Irak nog zeker vier maanden extra tijd te geven.

Het uitgelekte memo is volgens de Britse krant gedateerd op 31 januari 2003. President Bush en diens Nationaal Veiligheidsadviseur Condoleezza Rice zouden om de afluisterpraktijken hebben gevraagd. Volgens experts die The Observer raadpleegde is het memo authentiek. De afzender van de memo, ene Frank Koza, zou ook inderdaad voor de NSA werken.

Tomas
02-03-03, 11:25
Wie is verbaasd? Alleen dat iemand zo slordig met z'n memotjes is is verbazingwekkend. Het is 100% zeker voor mij dat rusland, china, japan en de meeste europese en landen dit ook doen.

Dat doen ze al zolang afluisteren mogelijk is. En de afgeluisterde partij probeert dit altijd te voorkomen middels cryptografie als het belangrijk genoeg is.

Nee, geen nieuws.

lennart
02-03-03, 18:06
Toch moet je het af en toe horen, anders vergeet je het.

Tomas
02-03-03, 18:10
Geplaatst door lennart
Toch moet je het af en toe horen, anders vergeet je het.

Dit is niet zo heel moeilijk om te onthouden. Als je daar moeite mee hebt, kan ik me voorstellen dat je ook gauw geneigd bent om te geloven dat de vs dit alleen doen.

lennart
02-03-03, 18:33
Geplaatst door Tomas
Dit is niet zo heel moeilijk om te onthouden. Als je daar moeite mee hebt, kan ik me voorstellen dat je ook gauw geneigd bent om te geloven dat de vs dit alleen doen.

Toch maar eens aan 2Vandaag vragen of ze kunnen peilen hoeveel mensen denken dat er wordt afgeluisterd wordt bij VN diplomaten.

Maarten
03-03-03, 02:39
Tijd geleden werd al duidelijk dat de hele communicatie binnen het EU bestuur door de VS onderschept werd.

Opmerkelijk vandaag was de Netwerk-uitzending, waarbij de Amerikanen al met de Romeinen vergeleken werden in hun overheersing. En ik al denken brutaal te zijn door van Bush een Julius Caesar te maken. Netwerk nota bene.. opmerkelijk hoor. Maar je kunt er gewoon niet meer onder uit. Het is gewoon zo.