PDA

Bekijk Volledige Versie : Over Hollandse normen en waarden: 'Fuck you, Hollanders"



Marsipulami
02-03-03, 12:17
Op verzoek van Tomas :fpiraat:



Bezoek aan het grootste slavenfort van Ghana: geen terugkeer mogelijk
Doden zijn slecht voor de boekhouding

18/01/2003 André Berkel

Nadat ze in 1637 de Portugezen definitief hadden verslagen, verbouwden de Nederlanders Fort Elmina aan de Goudkust in Ghana tot hun hoofdkwartier voor die regio van Afrika. Vandaag is het een intacte schrijnende getuige van de hoogdagen van de slavenhandel. De Unesco riep het uit tot werelderfgoed. André Berkel bracht een bezoek.

,,DIT is de dodencel''. Mijn gids gebaart naar een deur met een doodskop. ,,De slaven die hier terecht kwamen, stierven de hongerdood. De Hollanders gaven hen geen voedsel meer en lieten hen wegrotten. Kogels waren te duur.'' Ik open de deur en schuifel naar binnen. Het is aardedonker. Op de tast dwaal ik door de cel en bij een muur vind ik een paar handboeien waaraan de ter dood veroordeelden werden vastgeketend. Ik pak ze vast en even ben ik ook een slaaf: moederziel alleen, hongerig en dorstig, speelbal van drijvers en handelaren.

Opeens wordt de deur opengesmeten en doemt Fort Elmina, het grootste slavenfort van Ghana, weer op. In dit door de Portugezen in 1482 gebouwde kasteel zijn in de zestiende en zeventiende eeuw miljoenen slaven verkocht en verscheept naar de Nieuwe Wereld, zoals Amerika toentertijd werd genoemd. Het hoog ommuurde en door twee grachten afgeschermde fort is nog geheel intact en in zijn architectonische structuur vind je de toenmalige hiërarchie -- God, leger, ambtenaren, slaven -- moeiteloos terug.

In de ondergrondse barakken en cellen huisden de slaven. In het statige overal bovenuit torende huis woonde de directeur-generaal die door de Nederlanders werd aangesteld. In de kerk die door de Portugezen werd gebouwd, troonde op de bovenste verdieping God. En in het fort achter het kasteel kampeerde het leger dat God, ambtenaren en koopwaar moest beschermen.

Het middelpunt van het kasteel is de binnenplaats waar de aan elkaar geketende slaven, meestal vrouwen en mannen van 16 tot 30 jaar, na aankomst werden geteld. Het platform waarop de tellers stonden, is nog intact en ook de stokken waarmee ze de slaven opjaagden, staan er nog. De telling was tijdrovend en nam al gauw een dag in beslag. De slaven moesten worden geregistreerd, gewogen, medisch gekeurd en door experts op hun waarde getaxeerd. Na de taxatie werden mannen en vrouwen van elkaar gescheiden en werden ze in de zogeheten exportbarakken gezet, vanwaar ze meteen konden worden verscheept. De slaven die 'mankementen' vertoonden, gingen naar speciale barakken om te worden opgelapt en als dat niet lukte, werden ze tegen dumpingprijzen aan lokale plantagehouders verkocht.

Voor de mannen waren er zeven barakken waar -- als ze dichtbij elkaar werden gezet -- zo'n 2.500 slaven konden worden ondergebracht. Ongeveer duizend vrouwen deelden vier barakken.

Op de tast dool ik door de barakken waar de slaven soms wekenlang onder erbarmelijke omstandigheden werden vastgehouden. Ze aten en sliepen op de vloer en konden zich nauwelijks bewegen. Om vluchtpogingen te voorkomen waren ze aan kettingen gelegd die van de muur tot de uitgang reikten. De slaaf die het dichtst bij de uitgang lag, moest op bevel van de directeur-generaal zijn lotgenoten in de gaten houden en als iemand aan zijn ketting een fout beging -- een verkeerde oogopslag, brutale grijns, een teken van verzet -- werd niet alleen de overtreder, maar ook hijzelf gestraft.

Op een paar gaten in de grond na, waarin de slaven hun ontlasting kwijt konden, missen de barakken elk comfort. Sommige zijn zo laag dat ik me moet bukken. In barak 3 zie ik een in de muur gemetselde ketting. Ze is loodzwaar. De rillingen lopen me over de rug. Wie weet hoeveel slaven aan deze ketting zijn gestorven? Halverwege de barakken kom ik voorbij een paar cellen waarin opstandige slaven werden opgesloten. Van insubordinatie moest de directeur-generaal niets hebben en de slaven kregen voor het geringste straf. Er waren drie strafmaten. Als het om een licht vergrijp ging moesten ze van zonsopgang tot zonsondergang in de brandende hitte op de binnenplaats staan. Bij een zwaarder vergrijp moesten ze naar de strafcel en kregen dagelijks een afranseling en geen voedsel. Als het om een zware overtreding ging, werd het de dodencel, waar de slavendrijvers hen lieten wegrotten. ,,Bij sommige dodencellen hadden de Hollanders een gat in de muur gehakt om de andere slaven het gekerm en de wanhoopskreten van de ter dood veroordeelden te laten horen'', meldt mijn gids. ,,Dat was een les voor ze.''

Bij de laatste barak lees ik op de poort het opschrift ,,Geen terugkeer mogelijk ''. Dat was de uitgang waar de slaven voor de allerlaatste keer werden geteld en daarna met een touwladder in sloepen gedropt. Vandaar vertrokken ze naar het galjoen op de oceaan. De ladder hangt er nog. Hij telt zeven treden en als ik beneden ben, kan ik de loop van het afvoerkanaal zien. Zij is kaarsrecht en aan beide kanten afgezet met kruisen ter nagedachtenis van de laatste tocht van de slaven op Afrikaanse bodem.

Ook het observatieplatform van de directeur-generaal staat er nog. Vanaf die plek wees hij met zijn wandelstok een slavin aan die zijn concubine moest worden. Vaak nam hij haar eerst een nacht op proef. Als ze beviel, mocht ze blijven. Als ze tegenviel, werd ze alsnog afgevoerd en werd er een nieuwe gebracht. De relatie met een concubine duurde doorgaans tot haar zwangerschap waarna ze naar het nabijgelegen dorp werd gestuurd en zich in een voor haar gebouwd huis beschikbaar moest houden. Een paar keer per jaar daalden de kasteelheer en zijn vazallen af naar het dorp en moordden en verkrachtten er naar hartenlust. De pogroms duurden doorgaans een paar dagen en eindigden vaak in een bloedbad waarbij de kasteelheer en zijn vrienden alles neermaaiden wat bewoog.

Achter het observatieplatform ligt het huis van de directeur-generaal. De vertrekken zijn ruim en omvatten een slaapkamer, zitkamer, keuken en balkon vanwaar de koopwaar in de barakken in de gaten kon worden gehouden. Het woongedeelte mondt uit in een kantoor waar ten behoeve van de aandeelhouders de slavenboekhouding werd bijgehouden en een vergaderkamer waar deals werden beklonken en afgehandeld. Een deel van de boekhouding is bewaard gebleven. De in- en verkoopprijzen van de slaven worden per maand aangegeven en de doden met een kruisje als verliespost afgeboekt. De boekhouders gingen van een gemiddeld afvalpercentage van tien procent uit en als dat hoger uitviel, liep de handel slecht. In sommige boekjaren, toen het fort werd geteisterd door besmettelijke ziektes en rampen, liep het afvalpercentage op tot maar liefst 70 procent. In 1732 werd na een aardbeving zelfs een afvalpercentage van 90 procent gescoord. ,,Dit was een uitzonderlijk slecht boekjaar '', schrijft de directeur-generaal in zijn jaarverslag aan de aandeelhouders. ,,Maar laten we er niet te lang bij stilstaan, de laatste twintig jaar waren topjaren met een afvalpercentage van rond de 4 procent.''

Mannelijke slaven brachten doorgaans meer op dan vrouwelijke en ook jongeren scoorden beter dan ouderen. De omzetcijfers liegen er overigens niet om. In de periode van 1650 tot 1850 werden via de Ghanese Goudkust zo'n 7 miljoen slaven verscheept, een 35.000-tal per jaar. In de beginperiode van 1650 tot 1680 was de boekhouding een puinhoop omdat slaven en specerijen, goud, ivoor, zout en dierenhuiden in dezelfde boeken werden geadministreerd. De boekhouders maakten geen onderscheid tussen slaven en andere koopwaar en gooiden alles op een hoop. Pas in het begin van de zeventiende eeuw, toen de slavenhandel de goudhandel verdrong, werd overgegaan op een gescheiden boekhouding voor enerzijds slaven en anderzijds goud en andere producten.

Achter de boekhouding beland ik op de vestingwallen die het fort ommuren. Ze zijn ruim gebouwd en je hebt er een onbelemmerd uitzicht op de oceaan en het nabijgelegen dorp waar de liefjes van de kasteelheer werden gedropt. De voor de concubines gebouwde villa's springen direct in het oog. Ze zijn statig en de omliggende huisjes vallen erbij in het niet. ,,Van Dijck's Residentie '', meldt een zwierig handschrift boven de poort op de dichtstbijzijnde villa. Het lijkt alsof ik in de Lage Landen ben in plaats van hartje Afrika.

Aan het einde van de wallen dichtbij de zee doemt het huisje voor hooggeplaatste gevangenen op waar lokale koningen, die hun slavenquota's niet haalden, werden gegijzeld tot ze aan hun verplichtingen hadden voldaan. Sommige koningen bleven er wel een jaar en een Ashanti die de quota stelselmatig aan zijn laars lapte, werd er zelfs vier jaar vastgehouden en daarna verbannen. ,,Die koning was helaas een uitzondering'', vertrouwt mijn gids me toe. ,,De zwarte elite deed doorgaans even hard met de slavenhandel mee als de blanke handelaren. In die zin dragen wij zwarten ook schuld.''

Van de wallen daal ik af naar het voor de slavendrijvers en hun vazallen opgerichte kerkhof dat vanwege de vele Nederlandstalige grafstenen de ,,Hollandse '' begraafplaats wordt genoemd. Militairen, slavendrijvers, priesters en handelaren liggen er kriskras door elkaar en de namen zijn zo Hollands als het maar kan: Van Riebeeck, Borgers, Breughels, Van Dijck... Op sommige grafstenen zijn de geboorte- en sterfjaren nog zichtbaar en bij een paar ook de bijbehorende grafteksten. ,,Hij ruste in vreede '', meldt de grafsteen van soldaat Van Breukhelen. ,,Heeft voor God en Vaderland gestreden '', verzucht een tekst op het graf van officier Riemers. De opschriften doen wrang aan met zoveel slavenleed om je heen en ik kan me de woede van de Afrikanen voorstellen die een muur hebben volgekalkt met de leus ,,Fuck you, Hollanders ''.

Grafstenen voor de slaven zijn er niet. Voor hen was er geen laatste rustplaats. Hun kerkhof was de zee.



PRAKTISCH Slavenfort Elmina ligt zo'n 200 kilometer ten westen van de Ghanese hoofdstad Accra. De wegen er naartoe zijn slecht en 's nachts vanwege de vele kuilen onbegaanbaar. Om er te komen kun je het beste een minibus met chauffeur huren. Het kasteel is op een paar gebouwen na toegankelijk voor toeristen en er zijn gidsen die je rondleiden.

©Copyright De Standaard

Tomas
02-03-03, 12:37
Geplaatst door J.M.T.
Dus f.. wie Tomas en Marsipulami?


Goed stuk mars....!

Ik heb jammer genoeg geen tijd om het aan te dikken. Ik moet weer 's weg naar een "gezellige" verjaardag.

Wist je trouwens dat toen de slavernij in NL werd afgeschat. Dat was dan eigelijk alleen voor Suriname van toepassing, want daar werden ze gehouden. Dat deze slaven vrije mensen werden, maar wel verplicht werden gesteld om nog 15 jaar lang voor de landheer te blijven werken voor een hoingerloontje?

Zoiets dan. Ik weet niet de details meer precies. Maar het was echt wel kut.



Hand in eigen boezem!!!!!

Wat is je cupmaat eigelijk?

manc
02-03-03, 12:42
Geplaatst door J.M.T.
Nadat de slavernij door blanken afgeschaft was - gingen de Afrikanen door met de slavernij. Slaven waren daar een 'gewone aangelegenheid'. Het waren de Afrikanen die er niet tegenop zagen hun mensen aan blanken te verkopen. Ghana heeft nog slaven - gehouden door Ghanezen! Er zijn nog 24 miljoen slaven in de wereld en die worden niet door blanken gehouden!!!!

In 1960 werd voor het eerst de slavernij in Marokko afgeschaft. Voordien hadden de koningen honderden slaven. De islam gaf slavernij op onder druk van het Westen. Iran schaft stenigen af: onder druk van het westen. Nigeria houdt op met stenigen: onder druk van internationale protesten!

Dus f.. wie Tomas en Marsipulami?

Hand in eigen boezem!!!!!

Ach, ik geloof niet dat ik mij verantwoordelijk moet achten voor de slavenhandel uit vroeger tijden. Ik ken ook geen enkele Surinamer, Antilliaan, Molukker of Indonesier die mij als 'hollander' hiervoor verantwoordelijk achten. Wel moeten alle Nederlanders (van welke plek op aarde zij of hun ouders dan ook mogen komen) zich in deze geschiedenis verdiepen en het leed en onrecht leren erkennen wat vroeger aan honderduizenden is aangedaan.

p.s. verder wil ik Mars er even op wijzen dat 'Breughels' geen Hollandse naam is (waar zou die toch vandaan komen) en dat er niet alleen Hollanders bezig waren met slavenhandel maar ook een hoop Zeeuwen. De 'Kongo' hebben jullie overigens heel erg puik achtergelaten, in Ruwanda en Congo plukken ze nu nog de vruchten van dat puike Belgische beleid.

manc
02-03-03, 12:44
Geplaatst door Tomas
Goed stuk mars....!

Ik heb jammer genoeg geen tijd om het aan te dikken. Ik moet weer 's weg naar een "gezellige" verjaardag.

Wist je trouwens dat toen de slavernij in NL werd afgeschat. Dat was dan eigelijk alleen voor Suriname van toepassing, want daar werden ze gehouden. Dat deze slaven vrije mensen werden, maar wel verplicht werden gesteld om nog 15 jaar lang voor de landheer te blijven werken voor een hoingerloontje?

Zoiets dan. Ik weet niet de details meer precies. Maar het was echt wel kut.


De Nederlanders waren sowieso nogal traag met het afschaffen van de 'negerslavernij'. Je moet je daar overigens niet te veel van voorstellen: feitelijk veranderde er weinig na de afschaffing: Javanen, Negers, Molukkers etc.etc werden nog steeds aan het werk gezet en geslagen door de 'meesters'.

Simon
02-03-03, 13:08
Geplaatst door J.M.T.
Er zijn nog 24 miljoen slaven in de wereld en die worden niet door blanken gehouden!!!!


Hoe kom je eigenlijk aan dat getal? De totale transatlantische slavenhandel heeft n.l. een omvang van circa 24 miljoen slaven gehad en ik meen de handel met slaven door Arabieren een omvang van circa 14 miljoen slaven.

Simon

manc
02-03-03, 14:14
Geplaatst door J.M.T.
Verder wil ik nog zeggen dat de afstammelingen van onze slaven toch wel graag lijken te wonen in het land van hun ex-meesters. Hard gezegd - weet ik. Intussen laten zij een prachtig land - Suriname - verloederen!

Ik denk dat ik voor de ellende in Suriname Nederland niet bepaald vrij zou willen pleiten. Weet je wie indertijd Desi Bouterse naar Suriname liet gaan om 's goed orde op zaken te zetten? Weet je wie de Surinames indertijd de onafhankelijkheid door de strot hebben gedouwd, zonder eerst een fatsoenlijk kader op te leiden, voorzieningen te treffen?


Anderen alleen de schuld geven is toch lekker makkelijk! [/B]

Tja, dat doe je zelf nu ook een beetje.

sadeeQ
02-03-03, 14:19
Geplaatst door J.M.T.
[B]
Mijn zuster was in Kenia (moslim gedeelte) zelf getuige van het houden van slaven. Was ze op zoek naar en slaaf of was ze alleen geinteresseerd in een stevige beurtje op de afrikaanse manier,bahhhh,sex-toeristen


Verder wil ik nog zeggen dat de afstammelingen van onze slaven toch wel graag lijken te wonen in het land van hun ex-meesters. Hard gezegd - weet ik. Intussen laten zij een prachtig land - Suriname - verloederen!



hahahaaaaa,maar nu zijn de rollen omgedraaid.nu laten zij de afstammelingen van hun ex-meesters voor hun werken en voor hun zweten.terwijl ze heerlijk zitten te genieten.God is eerlijk
:lachu: :lachu: :lachu: :lachu: :lachu: :lachu:

sadeeQ
02-03-03, 17:03
nog een voorbeeld van de ooh nobele hollandse normen en waarden.
:ego:



http://home.wanadoo.nl/r.driedijk/eeuw/fotootjes/2e%20wereld/Jodennietgewenst.jpg


http://home.wanadoo.nl/r.driedijk/eeuw/fotootjes/2e%20wereld/voorjodenverboden.jpg

:maf2:

piano
02-03-03, 17:34
Hallo allemaal,

Wie is er nu niet een slaaf?
Kijk eens om je heen,en naar je zelf ,we zijn allemaal slaven van deze maatschappij,hoe je het ook went of keert.

Als je werkt ben je de slaaf van je baas.
Als je werkloos bent ben je een slaaf van de sociale dienst.
Als je studeert ben je een slaaf van je docent.
Als je een goed kijkt en denkt ,zijn we allemaal slaven op welke manier dan ook.
We zijn iedere maand blij dat we onze geld krijgen om zo onze lasten tebetalen en zo draaien we in een cirkel.

Oke we worden niet lichaamelijk mishandeldt,maar wel geestelijk ,of je moet je zo gedragen dat je niet uit den toon valt of op valt.
Anders hoor je er niet bij,of je bent anders/apart.

Kijk eens goed om je heen,en naar je zelf.Ben je zelf altijd zo goed en doe je altijd iets goed voor een ander?
Oordeel niet over een ander ,alleen over je zelf.
Verbeter de wereld beging bij je zelf.

Al deze teksten zijn er niet voor niets.

groetjes

manc
02-03-03, 18:10
Geplaatst door J.M.T.
[B]mab

Dat doe ik ook niet!

Wist Nederland wat Desi Bouterse in ZIJN EIGEN LAND zou gaan doen? Was dat te voorspellen?

Ik denk niet dat wat hij deed hetgeen was men voor ogen had. Maar Desi was voor die tijd, sergeant in het Nederlandse leger. Achteraf gezien was natuurlijk wel te voorspellen dat zoiets niet helemaal goed zou gaan.


Men wilde toch onafhankelijk zijn?

Ja, uiteindelijk wel. Maar niet op de overhaaste, paternalistische wijze waarop Den Uyl en links Nederland dat indertijd hebben doorgedrukt.


Het 'fatsoenlijke kader" zit hier in Nederland. Nu zijn de Surinamers vrij - het eerste wat velen deden was na die vrijheid naar Nederland komen! Dát begrijp ik niet - daar zou ik te trots voor zijn.

Hoezo? Die mensen waren opgegroeid als onderdaan van ons land, konden hier een betere toekomst opbouwen. De meeste Surinamers (het overgrote deel) heeft absoluut geen hekel aan de Nederlanders. Maar goed: weet jij hoeveel Nederlanders er naar Canada, Z-Afrika, Austalie en N-Zeeland zijn gegaan in de jaren 50? Om daar een toekomst op te bouwen?



Heb jij die documentaire gezien over dat ziekenhuis dat door Nederland geschonken werd? Is nu totaal verloederd. Men heeft intussen echter wel veel geld gekregen - maar dat is foetsie.

Jep, er zit daar een corrupte clique in het pluche.


De Antillen wilden niet onafhankelijk zijn! Suriname wél. Als je onafhankelijkheid wil - dan moet je wel zelf hard werken aan je land.

Het is Suriname door de strot geduwd. De Antillen kunnen niet eens onafhankelijk opereren. Daar zijn ze te klein voor. Gaat gewoon niet. Persoonlijk zou ik voor de Antillen het Franse model zien: daar zijn de voormalige kolonien in de Cariben volwaardige provincies.


Er zitten in Nederland duizenden Surinamers die heel veel voor hun land zouden kunnen betekenen. Deze mensen zijn hier opgeleid - een 'ready-made' kader om Suriname op poten te zetten, maar zoals een advocate zei "het is in Nederland zo gezellig"!

Er is voor een hele hoop mensen niets in Suriname om voor terug te gaan. Veel hindoestanen, chinezen en javanen hebben overigens zo heel erg lang niet eens in dat land gewoond. Die Surinamers die hier zitten (zitten ook een aantal 'witten' tussen) zijn hier gekomen om dat zij als Nederlander kozen voor het land waar WEL werk is, waar WEL geld en gezondheidszorg is. Dat is hun goed recht en die gaan echt niet meer terug.

manc
02-03-03, 18:31
Geplaatst door sadeeQ
nog een voorbeeld van de ooh nobele hollandse normen en waarden.
:ego:



http://home.wanadoo.nl/r.driedijk/eeuw/fotootjes/2e%20wereld/Jodennietgewenst.jpg


http://home.wanadoo.nl/r.driedijk/eeuw/fotootjes/2e%20wereld/voorjodenverboden.jpg

:maf2:

Misschien dat je die bordjes mag lenen. Eentje voor dat 'arabische' grondgebied, de ander voor maroc.nl.

lennart
02-03-03, 18:41
Het is Suriname door de strot geduwd. De Antillen kunnen niet eens onafhankelijk opereren. Daar zijn ze te klein voor. Gaat gewoon niet. Persoonlijk zou ik voor de Antillen het Franse model zien: daar zijn de voormalige kolonien in de Cariben volwaardige provincies.


De Antillen zouden dat ook liever zien, al misschien wel met wat meer autonomie dan de Nederlandse provincien hebben. De gedeputeerde van Sint Maarten heeft afgelopen week laten weten dat er iets veranderd moet worden met de relatie met Nederland want anders overwegen ze onafhankelijkheid.

http://63.151.144.112/artman/publish/article_602.shtml

manc
02-03-03, 18:56
Geplaatst door lennart
De Antillen zouden dat ook liever zien, al misschien wel met wat meer autonomie dan de Nederlandse provincien hebben. De gedeputeerde van Sint Maarten heeft afgelopen week laten weten dat er iets veranderd moet worden met de relatie met Nederland want anders overwegen ze onafhankelijkheid.

http://63.151.144.112/artman/publish/article_602.shtml

Ze willen vooral af van bemoeienis van de corrupte zooi op Curacao. En terecht.

rja
02-03-03, 19:20
Geplaatst door lennart
[B]De Antillen zouden dat ook liever zien, al misschien wel met wat meer autonomie dan de Nederlandse provincien hebben. De gedeputeerde van Sint Maarten heeft afgelopen week laten weten dat er iets veranderd moet worden met de relatie met Nederland want anders overwegen ze onafhankelijkheid.

Nou doei, het gaat je goed !!!

Werkelijk, ze willen hun rijke geld oompje kwijt, die wel weer in de buidel tast, als de Antilliaanse regering er weer een zooitje van maak.

Meer onafhankelijkheid best, maar dan wel eigen boontjes doppen en niet om de haverklap met hun handje opgeheven bij de regering in Den Haag staan.

Als een Nederlandse gemeente er zo een zooitje van zou maken, zouden ze artikel 13 gemeente worden, waar de gemeentebestuur nog maar weinig te vertellen heeft.

Dat moeten ze ook maar doen met de Antillen doen, als de Antiliaanse regering niet snel haar werk doet.

manc
02-03-03, 19:45
Geplaatst door rja
Nou doei, het gaat je goed !!!

Werkelijk, ze willen hun rijke geld oompje kwijt, die wel weer in de buidel tast, als de Antilliaanse regering er weer een zooitje van maak.

Meer onafhankelijkheid best, maar dan wel eigen boontjes doppen en niet om de haverklap met hun handje opgeheven bij de regering in Den Haag staan.

Ze willen vooral van Willemstad af. Daarom willen de bovenwindste eilanden graag de Status Aparte en als dat niet kan, nog liever onafhankelijk. Het heeft Aruba geen windeieren gelegd.



Als een Nederlandse gemeente er zo een zooitje van zou maken, zouden ze artikel 13 gemeente worden, waar de gemeentebestuur nog maar weinig te vertellen heeft.

Dat lijkt me de beste oplossing.


Dat moeten ze ook maar doen met de Antillen doen, als de Antiliaanse regering niet snel haar werk doet.

Op de Antillen ligt de band met het moederland nogal gevoelig. Aan de ene kant willen ze alles zelf doen, aan de andere kant weet elke Antilliaan dat er niks zonder Nederland valt klaar te spelen. Vergeet daarbij niet dat er in de jaren 60 nog opzichters met stokken rond liepen die her en der klappen uit wilden delen en dat eind jaren 60 (als ik het me goed gerinner) mariniers op opstandige 'zwarten' werden afgestuurd.

manc
04-03-03, 08:28
Geplaatst door mika
Nederland heeft Suriname onder minister president Den Uyl, voornamelijk uit schuldgevoel, onafhankelijkheid gegeven maar vervolgens in de stront laten zakken. Suriname wilde zelf ook wel onafhankelijk worden, maar er bestond nog helemaal geen zelfstandige staats-structuur van enige importantie, dus men had een soort
begeleidings-politiek moeten aanbieden.
Uiteindelijk liep het dus mis en toen Suriname uiteindelijk met
cocaine-handel de staatskas ging aanvullen, werd de kraan in Nederland dichtgedraaid. Hier schaam ik me dus voor als Nederlander en helemaal
als gewone Surinamers achter de hekken moeten blijven bij de onthulling van het slavenmonument. Waardeloos beleid kortom !!

MIKA

Hear hear!


oh, en Mars die Koning van jou, Leopold, die stond erg hoog in dat rijtje massamoordenaars dat laatst langskwam...hoger dan pol-pot of idi-amien...

Tomas
04-03-03, 12:42
Geplaatst door mika
behhhhhhh :sniper:

Schaap.

Marsipulami
04-03-03, 15:04
Geplaatst door mika
Speciaal voor onze Zuiderbuur Marsupulami. die ons graag wijst op onze onvolkomenheden, , lees ik nu een verhaaltje voor het slapen gaan, ik blijf op het continent Afrika.................... en het gaat over het stelen van andermans rijkdommen...niet heel ver van waar de
Nederlanders zich misdragen hebben...........

" Natuurlijk was het van belang dat de Europeanen hun hand konden leggen op nog weer meer gemakkelijk exploiteerbare rijkdommen, maar het is anderzijds waarschijnlijk dat alleen België middelen aan Afrika heeft onttrokken, die voor de Belgische toekomstige ontwikkeling een reëel verschil uitmaakten. Soms ook veroorzaakte de exploitatie van Afrika politieke oppositie in Europese landen; sommige koloniale avonturiers uit het laatste deel van de 19e eeuw leken in hun gedrag dan ook wel erg veel op de conquistadores. Daarvan waren Kongo, zoals die door de Belgische koning Leopold werd bestuurd, of Portugees Afrika met zijn dwangarbeid beruchte voorbeelden, maar ook op andere
plaatsen in Afrika werden de natuurlijke hulpbronnen van dat werelddeel- zowel menselijke als de materiële- meedogenloos uitgebuit
of leeggeroofd"

(AULA Wereldgeschiedenis/ J.M. Roberts, blz 165)



MIKA

De Congolese tragedie maakt geen deel uit van het collectief bewustzijn van de Belgen. Heel anders dan de holocaust bijvoorbeeld. Hoe dat komt weet ik niet echt. Misschien omdat Congo een privé-aangelegendheid was van koning Leopold zonder dat de Belgische regering daar aanvankelijk wat mee te maken had. Er moeten wellicht vreselijke dingen gebeurt zijn. Maar het bewustzijn van dat drama is er niet.

Sterker zelfs op dit eigenste ogenblik is er al een aantal jaren een geruisloze genocide aan de gang in Congo die op enkele jaren tijd al wellicht twee miljoen slachtoffers heeft geëist. Niemand die er wakker van ligt.

Ik weet bijzonder weinig over de geschiedenis van Congo en kan de verantwoordelijkheid van de Belgen voor wat er toen en nu gebeurde moeilijk inschatten. Ik wil me wel verontschuldigen bij de Congolezen. Van mij mogen ze allemaal in België komen wonen.

Maar goed verwijzen naar andermans fouten om de eigen wreedheden en misdaden goed te praten, dat is nu ook niet meteen iets waar de slachtoffers van het Nederlands kolonialisme op zitten te wachten. :fpiraat:

Mark
04-03-03, 15:07
Geplaatst door Marsipulami
Van mij mogen ze allemaal in België komen wonen.


Gezelli! :fparty:

HNKL
04-03-03, 15:15
Mooi toch beetje de wereld over varen,overal ouwehoeren met iedereen,wat knaken verdienen,lekker eten,drinken,mooi vrouwtje aan de haak slaan.

jaja
04-03-03, 15:23
Geplaatst door Marsipulami
De Congolese tragedie maakt geen deel uit van het collectief bewustzijn van de Belgen. Heel anders dan de holocaust bijvoorbeeld. Hoe dat komt weet ik niet echt. Misschien omdat Congo een privé-aangelegendheid was van koning Leopold zonder dat de Belgische regering daar aanvankelijk wat mee te maken had. Er moeten wellicht vreselijke dingen gebeurt zijn. Maar het bewustzijn van dat drama is er niet.

Sterker zelfs op dit eigenste ogenblik is er al een aantal jaren een geruisloze genocide aan de gang in Congo die op enkele jaren tijd al wellicht twee miljoen slachtoffers heeft geëist. Niemand die er wakker van ligt.

Ik weet bijzonder weinig over de geschiedenis van Congo en kan de verantwoordelijkheid van de Belgen voor wat er toen en nu gebeurde moeilijk inschatten. Ik wil me wel verontschuldigen bij de Congolezen. Van mij mogen ze allemaal in België komen wonen.

Maar goed verwijzen naar andermans fouten om de eigen wreedheden en misdaden goed te praten, dat is nu ook niet meteen iets waar de slachtoffers van het Nederlands kolonialisme op zitten te wachten. :fpiraat: noch de kongolezen ... Ik heb namelijk altijd gedacht dat er iets meer blanken in Kongo rondliepen dan de koninklijke familie. En de meeste waren ... Belgen.

"Koning Leopold II was evenals Leopold I een vurig voorstander van expansie in het buitenland. Naar aanleiding van de tochten van Livingstone and Stanley richtte hij in 1876 de Association Internationale Africaine op. Hij kreeg echter weinig medestanders en nam daarop Stanley in dienst. Deze zou een expeditie naar de Congo-rivier ondernemen, gefinancierd door de Association Internationale du Congo. Stanley had ondertussen al een overeenkomst gesloten met 450 stamhoofden die de soevereiniteit over hun gebieden hadden afgestaan. Door de Akte van Berlijn van 1885 werd de Association als een soevereine staat erkend. In april mocht Leopold als staatshoofd van de Onafhankelijke Kongostaat optreden en kreeg zelfs financiële steun van het parlement. In 1890 werden nog meer gebieden veroverd en stonden de beide Kamers een nieuwe lening toe. Voorwaarde was wel dat België de Kongostaat kon overnemen als de Association zou verzaken om de lening terug te betalen. Leopold wilde de rubber- en ivoorexploitatie monopoliseren en zette zich daarmee af tegen de Akte van Berlijn, die voor vrijhandel pleitte. Hiertegen volgden vele protesten met als gevolg een verdeling in een kroondomein (voor de Kongostaat), een vrijhandelszone en een voor de handel gesloten gebied. De geplande overname van de Kongostaat door België ging in 1901 niet door. In 1904 werd een internationale onderzoekscommissie opgericht door Leopold die alle misstanden moest rapporteren. Na de uitkomst van het rapport liet Leopold op 3 juni 1906 weten dat hij bereid was tot een soevereiniteitsoverdracht, op het kroondomein na. Op 28 november 1907 werd de akte van afstand getekend en op 15 november 1908 werd de Kongostaat onder de nieuwe naam Belgisch Congo een kolonie van België. De aanspraken van het kroondomein werd na Leopolds dood in 1909 ongedaan gemaakt."

http://www.landenweb.com/geschiedenis.cfm?LandID=148&BELGI%C3%8B

Ook interessant:
http://press.ehsal.be/hermes/99zomer/congo.pdf

manc
04-03-03, 15:36
Geplaatst door Marsipulami
De Congolese tragedie maakt geen deel uit van het collectief bewustzijn van de Belgen.

Gebrek aan scholing en aan geweten. In ieder geval aan hollandse normen en waarden.



Ik weet bijzonder weinig over de geschiedenis van Congo en kan de verantwoordelijkheid van de Belgen voor wat er toen en nu gebeurde moeilijk inschatten.

Misschien omdat je teveel tijd steekt met het bestrijden van hollandse windmolens.



Maar goed verwijzen naar andermans fouten om de eigen wreedheden en misdaden goed te praten,

Wie is er ook al weer de gene die dat continu doet...op andermans vermeende gebreken wijzen? Eh, Mars, heb je soms wreedheden en misdaden te verbergen?



dat is nu ook niet meteen iets waar de slachtoffers van het Nederlands kolonialisme op zitten te wachten. :fpiraat:

Nee, die willen gewoon erkenning van wat er gebeurd is en misschien een beetje (financiele) steun. Die zitten echt niet op een betweterige Belg te wachten die met opgeven vingetje komt etteren over 'de Hollanders'...en geloof me ik heb meerdere van onze voormalige kolonieen (zowel in de west als in de oost) bezocht en werd daar als Hollander heel erg hartelijk onthaald: bij de mensen thuis, op straat, overal. Dus met dat 'slachtoffergevoel' van de Nederlandse koloniale tijd valt het reuze mee. Dat heeft met de huidige normen en waarden van dit land geen ruk te maken.

sadeeQ
04-03-03, 23:05
Geplaatst door mika
Wat een laffe reactie, neem gewoon verantwoordelijkheid.

Mika

geef het goede voorbeeld dan :gniffel:
( indoenesie,afrika,suriname,NSB,......)

sadeeQ
05-03-03, 00:29
Geplaatst door mika
Lees mijn eerdere berichten m.b.t. Afrika en Suriname.


MIKA

yep,alles gelezen,maar nergens blijkt dat jij de verantwoording op je neemt voor de gruwel misdaden die de nederlanders de aziatische,afrikaanse ,joodse en middenamerikaanse volkeren hebben aangedaan.

manc
05-03-03, 09:24
Geplaatst door sadeeQ
yep,alles gelezen,maar nergens blijkt dat jij de verantwoording op je neemt voor de gruwel misdaden die de nederlanders de aziatische,afrikaanse ,joodse en middenamerikaanse volkeren hebben aangedaan.

Slimpie: Ze zegt dat ze het afkeurt wat er gebeurd is en dat ze het schandalig vind hoe er met de herdenking wordt omgesprongen. Verantwoording voor de daden van andere Nederlanders hoeft ze niet te nemen. Zo ben jij toch ook niet verantwoordelijk voor die crackdealertjes op Centraal Station?

In Midden-Amerika zijn de Nederlanders overigens nooit geweest (ok ok, de mennonieten misschien) dus doe je huiswerk eens fatsoenlijk.

Marsipulami
05-03-03, 12:33
Geplaatst door mika
Wat een laffe reactie, neem gewoon verantwoordelijkheid.

Mika

Huh ? Deze thread ging over de mensonterende misdadige slavenhandel vanuit Ghana waar de Hollanders voor verantwoordelijk waren. Ik wacht nog steeds op de Nederlanders die verantwoordelijkheid nemen. Verder dan het afschuiven met 'de zwarten hebben zelf ook schuld' en 'de Belgen hebben ook fouten begaan in het verleden' komen jullie niet.

Ik wacht nog altijd op een inhoudelijke reactie. Het staat je vrij om een topic te openen over het koloniale verleden van de Belgen. Maar deze ging dus over de Hollanders die niet thuis geven als er kritiek komt of snel over de fouten van anderen beginnen.

Het zou goed zijn als de Hollanders hun historische verantwoordelijkheid erkennen in de ontwrichting van de Afrikaanse samenleving en andere kolionale gebieden waar ze de rijkdommen hebben weggesleept. Eerst daarop een antwoord graag. Nadien kunnen we het verder hebben over de Belgen. :fpiraat:

manc
05-03-03, 12:39
Geplaatst door Marsipulami
[B]Huh ? Deze thread ging over de mensonterende misdadige slavenhandel vanuit Ghana waar de Hollanders voor verantwoordelijk waren. Ik wacht nog steeds op de Nederlanders die verantwoordelijkheid nemen. Verder dan het afschuiven met 'de zwarten hebben zelf ook schuld' en 'de Belgen hebben ook fouten begaan in het verleden' komen jullie niet.

Er is niks afgeschoven: de bal is louter gekaatst, verwacht hem dan terug!



Ik wacht nog altijd op een inhoudelijke reactie. Het staat je vrij om een topic te openen over het koloniale verleden van de Belgen. Maar deze ging dus over de Hollanders die niet thuis geven als er kritiek komt of snel over de fouten van anderen beginnen.

Dan zou ik maar beginnen met lezen voor je je domme slabak opentrekt.



Het zou goed zijn als de Hollanders hun historische verantwoordelijkheid erkennen in de ontwrichting van de Afrikaanse samenleving en andere kolionale gebieden waar ze de rijkdommen hebben weggesleept. Eerst daarop een antwoord graag. Nadien kunnen we het verder hebben over de Belgen. :fpiraat:

Dat is al gebeurd in dit topic. WEL EVEN LEZEN MARS.

Ashfoura
05-03-03, 23:41
Wat heeft ons multiculturaliteit opgeleverd? De multiculturele samenleving is een drama, een gijzelingsdrama. De Hollandse mensen zijn gegijzeld door linkse moralisten, die elke bezorgdheid aan het adres van allochtonen kwalificeerden als racisme of onderbuikgevoelens. (Afshin Elian)

Afgezien van het feit dat ik vind dat dit nergens op slaat, mag ik hopen dat de plaatser van deze 'handtekening' zich realiseert dat 'de joden' die mede in onze gouden eeuw onze cultuur verrijkten (letterlijk, maar geestelijk?) ook onderdeel zijn van dit zogenaamde multiculturele drama?

Ashfoura
05-03-03, 23:49
De Nederlanders hebben zich in vele landen in vorige eeuwen schuldig gemaakt aan mishandeling en uitbuiting van volkeren. De Indonesiers en Surinamers zijn de bekendste, maar in meer Afrikaanse landen hebben ze bloedig van zich laten horen.

Als men van de Japanners verwacht dat ze excuses aanbieden, is Nederland dit op zijn minst ook verschuldigd.

Ik was in Indonesie en verwachtte niet vriendelijk bejegend te worden. Niets was minder waar. Ze zeiden dat de Nederlanders een hoop slechte dingen hadden gedaan, maar ook een heleboel goede. Dit was meer dan ik had verwacht.

Er is maar een volk in de wereld dat altijd geld slaat uit het leed dat is ondergaan en dat is toch wel opvallend.

Misschien moeten wij de Duitsers ook maar eens 'sewen' voor de fietsen die zijn gestolen en de hongerwinter die ons is aangedaan...

manc
06-03-03, 01:46
Geplaatst door Ashfoura
[B]De Nederlanders hebben zich in vele landen in vorige eeuwen schuldig gemaakt aan mishandeling en uitbuiting van volkeren. De Indonesiers en Surinamers zijn de bekendste, maar in meer Afrikaanse landen hebben ze bloedig van zich laten horen.

Als men van de Japanners verwacht dat ze excuses aanbieden, is Nederland dit op zijn minst ook verschuldigd.

Ik was in Indonesie en verwachtte niet vriendelijk bejegend te worden. Niets was minder waar. Ze zeiden dat de Nederlanders een hoop slechte dingen hadden gedaan, maar ook een heleboel goede. Dit was meer dan ik had verwacht.

Er is maar een volk in de wereld dat altijd geld slaat uit het leed dat is ondergaan en dat is toch wel opvallend.

Oh ja? Welk volk? Laat maar, ik weet al wat je wilt zeggen. En ik kan je een ding zeggen: het is niet waar, je stelling is onjuist en incorrect. Makkelijk te weerleggen ook: er zijn (om je eigen voorbeeld maar eens aan te halen) ZAT Nederlanders, Koreanen, Chinezen etc. die de Japanse staat aan hebben geklaagd en aanklagen om het leed van bijvoorbeeld de 'troostmeisjes' (om maar een voorbeeld te noemen). Ik weet niet waarom je tot de conclusie komt dat er maar een 'volk' is dat zijn recht op compensatie eist. Zelfs van een aantal voormalige slaven (althans hun nazaten) wordt er aan ons land geld geeist. Of dat terecht is en of wij als land geld moeten gaan geven aan die mensen is weer een ander verhaal.

p.s. het zou je sieren als je niet zo gruwelijk obsessief bezig was met het verspreiden van insinuaties aan het adres van 'dat ene volk'. Ik weet dat het woord totaal krachteloos is op een racistisch forum als Maroc.nl maar het is ronduit anti-semitisch. Moge God de sluier van haar van je ziel weghalen en je je mistappen vergeven.

Mark
06-03-03, 08:26
Geplaatst door sadeeQ
yep,alles gelezen,maar nergens blijkt dat jij de verantwoording op je neemt voor de gruwel misdaden die de nederlanders de aziatische,afrikaanse ,joodse en middenamerikaanse volkeren hebben aangedaan.

Bah altijd maar weer stank voor dank voor die landen waar we wat beschaving en cultuur hebben gebracht :D

jaja
06-03-03, 10:35
Geplaatst door Ashfoura
De Nederlanders hebben zich in vele landen in vorige eeuwen schuldig gemaakt aan mishandeling en uitbuiting van volkeren. De Indonesiers en Surinamers zijn de bekendste, maar in meer Afrikaanse landen hebben ze bloedig van zich laten horen.

Als men van de Japanners verwacht dat ze excuses aanbieden, is Nederland dit op zijn minst ook verschuldigd.

Ik was in Indonesie en verwachtte niet vriendelijk bejegend te worden. Niets was minder waar. Ze zeiden dat de Nederlanders een hoop slechte dingen hadden gedaan, maar ook een heleboel goede. Dit was meer dan ik had verwacht.

Er is maar een volk in de wereld dat altijd geld slaat uit het leed dat is ondergaan en dat is toch wel opvallend.

Misschien moeten wij de Duitsers ook maar eens 'sewen' voor de fietsen die zijn gestolen en de hongerwinter die ons is aangedaan... en kun je dast dan bewijzen ...?? Als sommige joden en joodse organisaties soms geld opeisen, doen alle joden het overal altijd? Als nakomelingen van slaven of troostmeisjes of indianen of maori's of aboriginals geld en goed opeisen of Nederlanders dan is dat iets toevalligs en ongewoons, maar joden doen het altijd? Lees even een paar geschiedenisboeken en ga eens turven wanneer joden geschaad zijn door anderen en wanneer ze het geld later hebben teruggevorderd en wanneer niet. Wellicht tot jouw verbazing blijkt dat het vaker niet dan wel gebeurt. Feiten zijn zo lastig als je vol vooroordelen zit ...

jaja
06-03-03, 10:41
Geplaatst door Ashfoura
Afgezien van het feit dat ik vind dat dit nergens op slaat, mag ik hopen dat de plaatser van deze 'handtekening' zich realiseert dat 'de joden' die mede in onze gouden eeuw onze cultuur verrijkten (letterlijk, maar geestelijk?) ook onderdeel zijn van dit zogenaamde multiculturele drama? jij zit wel erg vol vooroordelen jegens joden, niet? Lees eens een paar boeken over de gouden Eeuw en je zult zien dat ook op het artistieke en filosofische vlak wij veel aan joodse burgers te danken hebben. Het is opvallend hoevaak bij jou de woorden jood en geld/rijkdom wordt gecombineerd. Je weet hopelijk wel dat de gemiddelde jood armer was dan de gemiddelde nederlander in die tijd ...

manc
06-03-03, 11:15
Asfoura is een autochtoon geloof ik.

manc
06-03-03, 11:20
Ik wacht nog met spanning op het eerste leeghoofd (Ashfoura?) die met de bewering komt dat het vooral de Joden waren die de transatlantische slavenhandel runden om zo niet alleen de zwarten op de knie te krijgen maar ook de blanke, christelijke wereld op de knieeen te krijgen.....op sommige dagen mis ik Dienna een beetje, maar Ashfoura lijkt haar plaats wonderwel goed in te nemen.

manc
06-03-03, 12:09
Geplaatst door J.M.T.
Dan moet zij zich helemaal schamen voor wat zij zegt!!!!!

Nee iemands afkomst mag niet maatgevend zijn voor de mate van tolerantie die men ten toon moet spreiden jegens iemands racisme, anti-semitisme of andere verwerpelijke ideeen.

Het *enige* excuus is onwetendheid, maar onwetendheid is te genezen. Racisme helaas niet altijd.

Ashfoura
06-03-03, 12:21
Mika: "De kritiek is n.l. in hoofdzaak gericht op Nederlandse linkse moralisten (en de cultuur-relativisten), die te lang een situatie hebben gedoogd die zowel voor de autochtoon als de allochtoon een multicultureel drama heeft opgeleverd".


Ik weet het Mikado, maar dit stuk is wel het begin geweest van de cultuur die er nu heerst (en waarvoor Fortuyn vervolgens hard zijn best heeft gedaan), dat je nu ineens wel 'de bek vol mag hebben met racistische opmerkingen' in elke laag van de bevolking. Ik vind die zogenaamde 'eerlijkheid en openheid' storend.

Als het gevolg was geweest dat er meer projecten werden opgestart om die allochtone onderlaag intellectueel wat op te krikken of als er eerlijke discussies werden gehouden. Wat ik aanschouw zijn onsmakelijke praatjes op verjaardagen en in de tram, suggestieve documentaires en oneerlijke discussies op televisie.


Mika: PS, Nederland is VOL, waar baseer jij het tegenovergestelde op ??

Tsja, ik woon in een Amsterdamse volkswijk. De soort wijk die iedereen zo eng en gevaarlijk vind want oei, oei zo veel allochtonen, crimineel!, en doe mijn boodschappen per definitie in allochtonenwinkels (want daar word je zo vriendelijk en beleefd geholpen en heerst de sfeer van de ouderwetse buurtwinkels) en gek, als ik mijn autootje pak en de stad uitrij, zie ik:

"...breede rivieren, traag door oneindig laagland gaan, rijen ondenkhaar ijle populieren, als hooge pluimen aan den einder staan;
en in de geweldige ruimte verzonken, de boerderijen, verspreid door het land, boomgroepen, dorpen, geknotte torens, kerken en olmen in een grootsch verband.

De lucht hangt er laag en de zon wordt er langzaam in grijze veelkleurige dampen gesmoord, en in alle gewesten wordt de stem van het water met zijn eeuwige rampen gevreesd en gehoord".

Hendrik Marsman

PS, waar baseer jij op dat Nederland vol zou zijn???

Ashfoura
06-03-03, 12:28
Dan moet zij zich helemaal schamen voor wat zij zegt!!!!!

HAHAHAHA! En dat komt uit de bek van kruisvaarder JMT, die hier permanent opmerkingen plaatst waar hele groepen autochtonen vervangende schaamte van krijgen.

Ze je oren op en ga in de hoek staan!

Op sommige mensen ga ik niet eens meer inhoudelijk in, het is niet efficient 'paarlen voor de zwijnen' te gooien.

En ja, misschien ben ik dan wel een omgekeerde 'bounty'. Dat zal dan wel de reden zijn waarom Boeman en ik elkaar onmogelijk kunnen begrijpen.

manc
06-03-03, 12:28
"...breede rivieren, traag door oneindig laagland gaan, rijen ondenkhaar ijle populieren, als hooge pluimen aan den einder staan;
en in de geweldige ruimte verzonken, de boerderijen, verspreid door het land, boomgroepen, dorpen, geknotte torens, kerken en olmen in een grootsch verband.

De lucht hangt er laag en de zon wordt er langzaam in grijze veelkleurige dampen gesmoord, en in alle gewesten wordt de stem van het water met zijn eeuwige rampen gevreesd en gehoord".

Hendrik Marsman

PS, waar baseer jij op dat Nederland vol zou zijn??? [/B]

WAAR precies kan jij nog tot aan de einder kijken zonder nieuwbouw, snelweg, electriciteitsmasten, kassen, bedrijvenparken, industrie of andere bebouwing te moeten aanschouwen?

manc
06-03-03, 12:31
Geplaatst door Ashfoura
HAHAHAHA! En dat komt uit de bek van kruisvaarder JMT, die hier permanent opmerkingen plaatst waar hele groepen autochtonen vervangende schaamte van krijgen.

Ze je oren op en ga in de hoek staan!

Tja, JMT xenofobie doet natuurlijk niets af aan jouw aperte anti-semitisme.


Op sommige mensen ga ik niet eens meer inhoudelijk in, het is niet efficient 'paarlen voor de zwijnen' te gooien.

Efficient? Volgens mij bedoel je effektief.


En ja, misschien ben ik dan wel een omgekeerde 'bounty'. Dat zal dan wel de reden zijn waarom Boeman en ik elkaar onmogelijk kunnen begrijpen.

Nee, dat heeft met je gebrek aan rederingsvermogen te maken en je neiging over te gaan op dooddoeners en beledigingen als je geen argumenten meer hebt. Je laatste reactie in dat andere draadje waar de Joden het weer eens gedaan hebben is wat dat betreft illustratief.

Ashfoura
06-03-03, 15:10
Het hangt ervan af hoe je de term 'semiet' intepreteert. (hoop dat het niet nodig is deze opmerking nog te verduidelijken)

Ik heb de laatste tijd inderdaad mijn buik vol van het openlijke anti-semitische gedrag (joden en arabieren zijn neven en nichten, aldus de Torah, Bijbel en Koran. In dit geval gebruik ik het woord anti-semitisch in mijn betekenis omdat ik het onzin vind dat joden daar het alleenrecht op hebben) van Nederlands-joodse organisaties en Amerikaans-joodse organisaties. Ik vind ze achterbaks en oneerlijk.

Zoals iedereen inmiddels wel weet heb ik het ook helemaal gehad met het moorddadige regime van de terrorist Sharon.

Misschien ben ik wel een anti-semiet (met de betekenis die er door de kaaskoppen aan gegeven wordt), maar misschien ook niet. Ik ben er in ieder geval niet voor dat joden als groep vervolgd zouden moeten worden of anderszins geen rechten hebben waarop ook ik recht heb.

Wel kan ik me kwaad maken over joodse organisaties, zoals ook nu weer die jongeren, of over Naftaniel. Huichelaars! En mag dat niet? Natuurlijk loop ik een beetje over een kam te scheren, maar dat doen de meeste KK hier ook, zij het dan over moslims of Marokkanen. Voor die aardige mevrouw van 'Een ander Joods geluid' heb ik weer veel respect. En dat geldt natuurlijk voor veel meer mensen. Mensen die je persoonlijk kent bijvoorbeeld. Maar die zijn ook niet een 'organisatie'.


JMT: "Doe dat stofdoekje nu maar af!!!"
Ouwe feeks, jij bent zelf het prototype van de antisemiet! De antiislamiet om er maar weer eens een nieuwe term in te gooien.
Wist je trouwens dat orthodoxe joodse dames hun haar ook niet laten zien? Die bedekken ze onder een pruik of een doek.


JMT: Het zijn anti-semieten die zwijnen zijn, of beter gezegd fascisten!!!

Helemaal mee eens. Waarom houd je er dan niet eens mee op???

Ashfoura
06-03-03, 18:45
JMT,


Maar de AEL zijn niet achterbaks en oneerlijk natuurlijk!

Nee inderdaad, ze durven een mening te hebben die misschien niet iedereen prettig in de oren klinkt, maar ze zijn niet achterbaks. Achterbaks is politici en media middels sluwe trucjes proberen te beinvloeden.


Wie niet! Maar wat heeft dat met Joden in Nederland te maken?

Die link maken ze zelf door kritiekloos achter het moorddadige terroristische regime van Sharon te blijven staan en iedereen van anti-semitisme te betichten die daar iets van durft te zeggen.


Goh zeg! Dat is echt aardig van jou!!!!! Weet je dat zij hier mogen wonen dat ook zij Nederlanders zijn? Dat de Nederlandse regering er niet aan denkt hen "geen rechten" te geven waar JIJ OOK (!!) recht op hebt!!! Je bent het toppunt van tolerantie!!!

Ik heb jou al een paar keer horen zeggen dat (bepaalde) moslims maar in een ander land moeten gaan wonen. Voor jou zijn moslims blijkbaar geen Nederlander ook al hebben ze een Nederlands paspoort en betalen ze gewoon belasting.


O ja!! Waarom mogen zij zich niet kwaad maken over Jodenhaat??? Moslims mogen dat wel maar zij niet dat is duidelijk!!!!!

Bullshit, ik zeg niet dat zij dat niet mogen. Ik irriteer me eraan en al helemaal aan de manier waarop dat allemaal gebeurt, maar wie ben ik om te zeggen dat men iets niet mag. De moslims zijn nog steeds niet goed georganiseerd en begrijpen nog te weinig van politieke lobby. Maar dat zal nog wel veranderen. Per slot van rekening wonen de joden hier al eeuwen en de moslims pas een jaar of vijftig.


Ben jij Palestijn Ashfoura of Marokkaanse moslim?

Waarom blijf je hier zo op hameren, zodat je me in een hokje kunt duwen? Het is iedereen op dit forum al lang bekend (de moslims als eerste, want Ashfoura is helemaal geen islamitische/arabische naam, haha). Last van zand in je ogen?

BiL@L
06-03-03, 22:48
Geplaatst door J.M.T.
Ik voel mij ook niet verantwoordelijk voor slavenhandel! Waarom zou ik - ik ben het er niet mee eens

piano
07-03-03, 10:19
Hoi,allemaal

Volgens mij is de topic,hollandse normen en waarden?
En ik kan er hier niets over lezen behalve,het heen en weer van jullie en jullie hebben dit of dat enz enz .
Dit is gewoon allemaal onzin en dit leidt tot nergens,zo zie ik het.

Kijk,vroegen waren onze ouders hard werkende gastarbeiders,en die werden gewoon gezien als slaven,niet praten maar werken en niet denken maar werken,dus de Nederlanders[blanken] hadden dus geen last van deze arbeiders.
Nu de kinderen van deze mensen die de opleiding hier hebben genoten en de regels door hebben en de wetten kennen en zo geintergeerd zijn dat ze eigenlijk de gewoontes en de normen en waarden hebben over genomen van de nederlanders[blanken].
Tonen deze dan ook ,dus een weerspiegeling van je zelf eigenlijk en niemand wil zich zelf terug zien,dat is wat de nederlanders zien en dat vinden sommigen niet zo fijn,en ook dat we gewoon rechten hebben op onze cultuur en geloof net als ieder ander en niet meer of minder.

Het is natuurlijk van de zotte om het islamitische geloof te dwars bomen als je de andere geloven gewoon toe laat zoals het joodse,christelijke,enz.

Dat zijn nu eenmaal de wetten en rechten van iedere bevolkings groep.

Dus laten we er aub over ophouden en ons richten op belangrijke dingen zoals,de hongers nood in afrika en op de problemen die in palastina en israel heersen.

Maak het een ander niet zo moeilijk,dat zou je zelf ook niet willen

groetjes piano

manc
07-03-03, 11:03
Geplaatst door piano
Hoi,allemaal

Volgens mij is de topic,hollandse normen en waarden?
En ik kan er hier niets over lezen behalve,het heen en weer van jullie en jullie hebben dit of dat enz enz .
Dit is gewoon allemaal onzin en dit leidt tot nergens,zo zie ik het.

Kijk,vroegen waren onze ouders hard werkende gastarbeiders,en die werden gewoon gezien als slaven,niet praten maar werken en niet denken maar werken,dus de Nederlanders[blanken] hadden dus geen last van deze arbeiders.
Nu de kinderen van deze mensen die de opleiding hier hebben genoten en de regels door hebben en de wetten kennen en zo geintergeerd zijn dat ze eigenlijk de gewoontes en de normen en waarden hebben over genomen van de nederlanders[blanken].
Tonen deze dan ook ,dus een weerspiegeling van je zelf eigenlijk en niemand wil zich zelf terug zien,dat is wat de nederlanders zien en dat vinden sommigen niet zo fijn,en ook dat we gewoon rechten hebben op onze cultuur en geloof net als ieder ander en niet meer of minder.

Het is natuurlijk van de zotte om het islamitische geloof te dwars bomen als je de andere geloven gewoon toe laat zoals het joodse,christelijke,enz.

Dat zijn nu eenmaal de wetten en rechten van iedere bevolkings groep.

Dus laten we er aub over ophouden en ons richten op belangrijke dingen zoals,de hongers nood in afrika en op de problemen die in palastina en israel heersen.

Maak het een ander niet zo moeilijk,dat zou je zelf ook niet willen

groetjes piano

Ik ben het niet eens met de term 'slaven' en dat de islam hier zou worden gedwarsboomt (hoe kom je anders aan honderduizenden moslims, honderden moskees in een periode van een paar decennia) maar je hebt voor de rest wel gelijk hoor.

piano
09-03-03, 00:37
Geplaatst door mika
Opleiding en burgelijke emancipatie bedoel je kennelijk maar
daar hebben Nederlanders nou jaren op gewacht en gehoopt, vooral
m.b.t. de 2e generatie`. Dat deze generatie in tegenstelling tot hun hardwerkende ouders zouden kunnen profiteren van betere sociale omstandigheden en door onderwijs en integratie een beter begrip zouden krijgen van de nederlandse samenleving en haar wetten en normen.
Jouw opmerking "slaven" wil ik slechts karakteriseren als schrijnende
onwetendheid en ik geef je maar het voordeel van de twijfel.
In tegenstelling tot jouw veronderstelling dat we het maar knap lastig vinden dat de 2e generatie ook de wetten en rechten van dit land ontdekt, is dat dus niet zo maar wat wel als problematisch word ervaren is dat goed opgeleide jongens en meisjes kiezen voor een soort draaideur-ontwikkeling door huwelijkspartners uit het land van hun ouders te halen en waardoor het probleem van taal en emancipatie
feitelijk stilstaat. Wat ook zorgwekkend is zijn cultuuruitingen als de
niqaab die de kansen op de arbeidsmarkt voor de betrokken meisjes
aanmerkelijk verkleinen. Gelukkig ontwikkelen grotere groepen allochtonen zich wel op een verstandigde wijze, maar zorg en
waakzaamheid blijft geboden voor de Hollanders vooral met de opkomst van het laatste fenomeen: de AEL (Anti-Europese Liga)

MIKA

Inderdat '"slaven" heb ik gebruikt om iets duidelijk te maken,namelijke de migranten werden gaccapteerd zolang ze maar niet gingen klagen of om hun rechten gingen vragen,en ik ben niet onwetendt omdat ik zelf de 2e generatie ben,en ook ik ben een hard werkend persoon.

En voor de duidelijkheid het zijn niet alleen de marokkanen of turken die hun bruid uit eigenland/cultuur hallen,denk aan al die oude mannen die hier geen partner kunnen vinden en naar Azie gaan om hun bruid te zoeken of ze gaan naar de oost blok landen,maar voor veel mensen maakt dat niet uit omdat ze liever die mensen in Nederland hebben dan de mensen uit Marokko of Turkije omdat deze mensen vaak moslims zijn en dus niet in Nederland horen toch?

En wat betreft de nigaab,die wordt vaak door de 3e en 4e generatie gedragen, die hier geboren en opgetogen zijn en toch niet geaccapteerdt zijn,vind je het gek dat ze dan een soort eigen indititeit zoeken .

DE Ael is net als de LPF,en daar kreeg ik ook kippevel van ,vooral omdat er zoveel Nederlander op hebben stemt,dus toch hun waren gevoelens lieten zien.
Voor de Ael hoef je dus niet bang te zijn, kijk maar naar de LPF zij hebben uit eindelijk alleen de klimaat verpest,verkoelt of verhardt.
Uit eindelijk is iedereen ineens op zijn hoede,zowel de Nederlanders als de Allochtonen.

piano

Mark
09-03-03, 13:41
Geplaatst door mika
nee, zulke grapjes kunnen niet, we wachten wel op een
Afrikaanse standup comedian, die deze gevoelige
geschiedenis met humor kan omlijsten.
Of is er al zo iemand in het buitenland?

MIKA


Dus als ik zwart was mocht ik dit wel zeggen? Diskriemienazi!

:fpuh:

Ashfoura
09-03-03, 17:45
Voorlopig dus even stoppen met Islamieten binnenlaten

Mika,

Je zegt een aantal dingen die wel hout snijden, maar deze laatste zin vind ik weer helemaal niets. Hoe moet die shifting dan plaatsvinden? Iedere vluchteling aan de grens naar zijn geloof vragen en dan hindoes, bhuddisten en atheisten aan de ene kant en de moslims aan de andere kant? Dat riekt een beetje naar een ster op jasjes.

De groei van de islam is niet te stoppen als je weet dat ik geboren Hollandse ben en zeer gecharmeerd van de islam en met mij nog vele andere autochtone Hollanders. Alleen beleven wij de islam waarschijnlijk nog anders dan de allochtonen omdat de zuivere islam is ontdaan van culturele elementen.

In Indonesie (het grootste islamitische land) is de islam nog niet zo lang geleden (tweehonderd jaar misschien) gaan groeien. En dat is echt niet door immigratie gekomen, maar door assimilatie. Ik weet dat dit een spookbeeld is voor vele autochtone medelanders, maar de groei van binnenuit is niet te stoppen.

Puk
11-03-03, 04:21
Geplaatst door mika
Nog even specifiek reageren op dit stukje.
Als je mij en nog een paar miljoen Nederlanders kwaad wil krijgen
moet je dit soort dingen zeggen.
Met dit spookbeeld lieve Asfoura ben je voor mij geen medeburger
meer maar een VIJAND en ik zal je dan ook overeenkomstig
tegemoet treden. Wat jij hier n.l. zegt is hetzelfde als iemand
in het gezicht spugen en bepaalde imams zijn soms ook eerlijker
in hun volstrekte minachting van onze Nederlandse cultuur.
Het is goed dat we het weten, maar hoop dan niet op een vredige
multi-etnische samenleving voor jezelf en je kinderen. Door jouw
stelling hef je die samenleving n.l. van binnenuit ook indirect op, want
het voorbeeld Indonesië is bepaald geen land meer waar Christenen
veilig kunnen wonen.
Wat ik altijd hoop is dan personen zoals jij eens het licht zullen zien
of..... vertrekken !!!
Dit is ongeveer het spiegelbeeld van jouw geciteerde tekst hierboven
Ashfoura.


MIKA

Uhhh... MIKA... Ashfoura heeft waarschijnlijk wel gelijk.
Zeker als de AEL echt aanslaat in Nederland.

Het is inderdaad een kwestie van tijd, vrees ik.

nouwra
11-03-03, 10:11
Jmt oppervlakkige kouwe kikker........... mbt het onderwerp slavernij adviseer ik sterk om de waargebeurde film 'Amistad' te kijken. Eens zien of je zelfs met jouw witte pupillen nog zulke smichterige, gevoelloze uitspraken kunt doen.
Zou me niet verbazen... Je moet immers een gevoelsmechanisme hebben om het te kunnen activeren



Geplaatst door mika
Wat Fortuyn ook weleens heeft proberen duidelijk te maken, is dat het in het voordeel van de Islamieten zelf is als er voorlopig niet meer Islamieten bijkomen. Wat ook tot uiting kwam in het grote aantal
allochtonen dat op de LPF stemde.

Niet in het voordeel van Islamieten. In het voordeel van mensen die angst hebben voor de Islam.
Het is net recycling die argumenten van jouw. De Islam blijft terug komen in jouw woorden. Wanneer ga je nu eens begrijpen dat het niet de Islam is die barricades opwerpt bij integratie? Een mooie uitspraak vond ik die van onze theoloog Ron Haleber die zei dat er niet geintegreerd hoeft te worden als de schofies zich nu eens wat meer zouden aantrekken van de Islam. Een schot in de roos!

En nu moet je wel goed opletten; de cultuur die hier gebracht is door o.a. mijn vader is niet meer wat het geweest is. De tweede en derde generatie moslims hebben die tradities en cultuuruitingen eruit gefilterd die niet bij hun Nederlands-Marokkaanse identiteit passen.
Wat wil hiermee zeggen? Dat ik allang geen kopie meer ben van mijn moeder die in haar kinderjaren gevormd is in een ander land, met andere culturele eigenschappen, tradities en opvattingen die botsen met mijn leven hier. Ik ben allang geen puur Marokkaans product meer. Nooit geweest ook. Het is een automatisme dat je je aanpast en zaken opneemt uit de omgeving waarin je het grootste gedeelte van je leven doorbrengt. Die omgeving bestaat niet alleen uit Marokkaanse invloeden, maar uit de hele sociale reutemeteut waarin je je begeeft.
Als er eens opgehouden werd met generaliserende aanvallen dan zouden Moslims zich niet keren tegen de Nederlandse bevolking door opzoek te gaan naar een eigen identiteit die logischerwijs anders moet zijn dan degene die hen niet acepteert.
Een logische psycholinguistiek


Surinamers, Indonesiers, Spanjaarden, Joden, Italianen,
Antillianen erkennen Nederland toch ook zoals het is, waarom zijn er dan Islamieten (vooral die AEL steunen) die Nederland perse willen veranderen.

Niet Nederland zelf als ik ook ff mag recyclen. Wel de opvatting van veel Nederlanders t.o.v. de Islam. Hoe wil je integratie laten slagen als er niet logischerwijs afsluitend acceptatie op volgt?!


Hetis toch eigelijk hondsbrutaal, dat die Abu Jahjah als
Belg even hier binnen komt wandelen en ons gaat vertellen wat hier niet deugt (prostitutie / coffeshops)??

Dat is toch het toppunt van integratie?! Willen meebeslissen hoe het land eruit moet zien. Gebruik maken van je stem... Was het niet de kritiek dat mensen die dit niet deden gebrekkig geitegreerd waren..?!De kritiek over coffeeshops en prostitutie komt uit een verscheidenheid van segmenten uit de samenleving. Iedereen heeft zijn voors en tegens. En omdat het nu een Moslim is, is het hondsbrutaal.
Waar blijft de logica :wat?!:


Je moet gewoon Nederland accepteren zoals het is en genieten van de rechten en vrijheden die je hier hebt, daarmee heb je genoeg ruimte
om je eigen cultuur in stand te houden.

Tenk yoe wery much.
Dat is precies wat ik doe, maar dat wordt me niet in dank afgenomen. Nee, dat is niet eerlijk, je hebt ook goede Hollanders Alhamdoelilah die geen gebleekte oogpupillen hebben.

Mark
11-03-03, 10:25
Geplaatst door Ashfoura

In Indonesie (het grootste islamitische land) is de islam nog niet zo lang geleden (tweehonderd jaar misschien) gaan groeien. En dat is echt niet door immigratie gekomen, maar door assimilatie. Ik weet dat dit een spookbeeld is voor vele autochtone medelanders, maar de groei van binnenuit is niet te stoppen.


De religie en cultuur die met de allochtonen is geimporteerd zal ook langzaam met de generaties verwateren zoals nu al langzaam gebeurd.

Deze assimilatie is waarschijnlijk een spookbeeld voor jou, maar evenmin te stoppen... De toekomst is voor een reeel wereldbeeld zoals bijvoorbeeld het atheisme :duim:

HNKL
11-03-03, 10:34
Nederland Rules

Mark
11-03-03, 10:39
Geplaatst door HNKL
Nederland Rules


bron?

HNKL
11-03-03, 10:41
Ik zeg het toch,neem het maar aan dan.

Mark
11-03-03, 10:44
Geplaatst door HNKL
Ik zeg het toch,neem het maar aan dan.

Sorry maar ik ben een kritisch neutrale prikker!

HNKL
11-03-03, 10:47
Beetje meer vertrouwen in je land zal je goed doen.

Mark
11-03-03, 10:51
Vervang die Argentijn in je avatar dan maar even eerst met een Nederlander ;)

HNKL
11-03-03, 10:52
In 2006.:)

BiL@L
11-03-03, 10:59
Geplaatst door HNKL
In 2006.:)

:p

HNKL
11-03-03, 11:04
ORANJE WERELDKAMPIOEN 2006

Mark
12-03-03, 07:46
Geplaatst door mika
Assimilatie is juist geen spookbeeld voor mij, NIET assimileren
is een spookbeeld, hoewel spookbeeld, ze hebben zichzelf er alleen maar mee.

MIKA


Mijn bericht was ook voor Ashfoura bedoeld, ik had al verwacht dat jij geen probleem zou hebben met assimilatie.